🗓۵ ماه ذیالقعده سال ۷۶۱ قمری
🏳درگذشت مورخ و نحوی کبیر حنبلی
🏳مولف کتاب جامع نحوی مغنیاللبیب
🏳جمالالدینابنهشامانصاریمصری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️باید کتابهای درسی حوزه تغییر کند. بنای بر تغییر هم باید بر صرفهجویی در وقت طلبه باشد. طلبهی ما «مُغنی» را میخواند؛ در حالی که همین مطالبی که در «مُغنی» است؛ مقدار لازمِ آن در کتاب کوچکتر دیگری وجود دارد که به زبان خیلی خوبی نوشته شده و یک نفر نویسندهی معاصر، آن را نوشته است. چه لزومی دارد که ما حرف «ابن هشام» را بخوانیم؟ این کار، چه خصوصیتی دارد؟ «مُغنی» درسِ خارجِ نحو است. میبینید که استدلال میکند آیا «واو» برای فلان معنا میآید یا خیر. فلان کس گفته است میآید، دلیلش این است. فلان کس هم پاسخ او را داده است. این، درسِ خارج است. مگر ما میخواهیم خارجِ نحو بخوانیم؟ ما میخواهیم بدانیم «واو» در چه معنایی استعمال میشود. این نکته را در کتاب نوشتهاند. چرا ما بیخود، در «مُغنی» یا «مطوّل» این همه وقت تلف کنیم! ۷۴/۹/۱۳
‼️ما در حوزه های درسی مشهد - که مرکز ادبیات بود و همیشه ادبای بزرگی در آن بودند - کسانی را دیدیم که در همین چند کتاب سیوطی و مغنی و مطول، ده سال معطل ماندند! این، تضییع عمر است دیگر. امروز این کار، حقاً و انصافاً جایز نیست. دو، سه ساله باید آنها را طی کرد. و به مراحل اصلی رسید. البته، باید اینها را درست یاد گرفت! ۶۳/۶/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵ ماه ذیالقعده سال ۷۶۱ قمری
🏳درگذشت مورخ و نحوی کبیر حنفی
🏳مولف کتاب جامع نحوی مغنیاللبیب
🏳جمالالدینابنهشامانصاریمصری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️طلاب عزیز، در مقدمات هم خیلی معطل نشوید. مطول سه سال، مغنی دو سال، دیگر جایز نیست. بله، کسی اشعار عرب را خوب بلد باشد، هر شعری از متنبی و ابوتمام آورده شد، تجزیه تحلیلش و شاید مثالش را بداند، بد نیست، چیز خوبی است، یک فصلی است. اما حالا وقتش است؟ اول کار فقاهت. ۶۲/۱/۹
‼️نظام درسی در حوزه باید کوتاه و کارآمد و بهروز شود. من قبلاً هم راجع به مسألهی برنامههای درسی حوزه عرض کردهام که بنده به هیچ وجه طرفدار بیعمق کردن و بیسواد بارآوردن طلبه نیستم؛ اشتباه نشود. من میگویم این دورهای را که ما طی میکنیم، میتواند با استفاده از شیوههای جدید، فشردهتر شود. مثلاً من ادبیات را عرض کنم. من نمیدانم اکنون ادبیات در چند سال خوانده میشود؛ اما ادبیاتی را که ما در کتاب «مغنی» یا «مختصر مغنی» یا «مطوّل» یا «مختصر مطوّل» میخوانیم، ادبیات استدلالی است؛ یعنی راهی برای مجتهد شدن در ادبیات است و طلبهی ما این را لازم ندارد. فقیه احتیاج نیست که در ادبیات مجتهد باشد. اینکه گفتهاند در همهی مقدمات اجتهاد، اجتهاد لازم است، حرف محکمی نیست. البته در بعضیهایش اجتهاد لازم است؛ اما در این چیزها اجتهاد لازم نیست. شما باید بدانید که این کلمه به چه معنا به کار میرود. طلاب باید در یک دوره کارآمد، کوتاه، بهروز، در مدّت کوتاهی - یکی، دو سال - از دورهی ادبیات عبور کنند؛ از اول تا آخر. ۷۹/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
♻️ با دانشبنیان کردن واقعی تولید، اشتغال زیاد خواهد شد
🔻 رهبر انقلاب: اشتغالآفرینی با شرکتهای دانشبنیان به دست خواهد آمد؛ یعنی اگر ما به معنای واقعی کلمه بتوانیم این شرکتها را تولید کنیم و به وجود بیاوریم که در این زمینه دچار خطاهایی که گاهی در گذشته شدهاند نشویم، اشتغال هم زیاد خواهد شد. گفتم خطاهای گذشته؛ ما در دولتهای مختلف طرحهایی با نامهای گوناگون داشتیم که تسهیلات بانکی را در اختیار افراد بگذاریم برای اینکه تولید بالا برود؛ تقریباً همهی این طرحها ناموفّق بود؛ همهی این طرحها ناموفّق بود. پولپاشی کردن و بیملاحظه اقدام کردن به جایی نخواهد رسید؛ باید [این] کار خیلی با دقّت و مطالعه و درست انجام بگیرد و فعّالیّت شرکتهای دانشبنیان به صورت زنجیرهای شکل پیدا بکند. ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
🌷 بازخوانی روزانهی توصیهها و تدابیر رهبر انقلاب در موضوعات مختلف | #تولید_دانش_بنیان_اشتغال_آفرین
💻 @Khamenei_ir
🔰 #اطلاعنگاشت | «جنگ روانیِ دشمن» را افشا کنید
🔻 توصیههای مهم رهبر انقلاب اسلامی خطاب به فعالان انقلابی در حرم مطهر امام راحل
🔺 حضرت آیتالله خامنهای در مراسم سیوسومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله) (۱۴۰۱/۰۳/۱۴) توصیههایی را خطاب به فعالان عرصهی انقلابی، اجتماعی و سیاسی مطرح کردند که در این اطلاعنگاشت مرور میشود.
🔍 متن کامل بیانات را بخوانید👇
https://khl.ink/f/50381
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبرانقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره)| ۱۴۰۱/۳/۱۴
🔸ابعادی از شخصیّت امام خمینی (ره):
📍شناسایی امام برای نسل جوان از این جهت اهمّیّت دارد که به آنها کمک میکند برای ادارهی بهینهی آیندهی کشور. نسل جوان و هوشمند ما که قرار است مسئولیّت ملّی و انقلابی گام دوّم این انقلاب را بر عهده بگیرد.
🏷مسئلهی رهبری بزرگترین انقلاب تاریخ انقلابها:
🚩 انقلاب اسلامی هم با حضور مردم و با جسم و جان مردم به پیروزی رسید امّا مردم کنارزده نشدند.
🔴 آن دست قدرتمند، شخصیّت فولادین، دل مطمئن، زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیونها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان کند، اینها را در میدان نگه دارد، یأس و نومیدی را از اینها دور کند، جهت حرکت را به اینها تعلیم بدهد، عبارت بود از امام بزرگوار؛ او عبارت بود از خمینی عظیم!
🟩امام، در مقاطع مختلف، «میدان مبارزه» را هم مشخّص میکرد.
🏷خصوصیّات شخصی و مکتب این رهبر بزرگ:
💠خصوصیّات شخصی امام:
🔸پاک و پرهیزکار
🔹اهل معنویّت و حالات عرفانی
🔸شجاع
🔹دارای حکمت و عقلانیّت
🔸اهل صداقت با خدا و مردم
🔹اهل توکّل
💠 اصول و اهداف مکتب امام:
📍امام، مبارز بودند؛ این به معنای حضور دائمی امام در میدان «قیام للّه» است.
⬅️«قیام للّه» در هر دورهای ممکن است به نحوی باشد:
⭕️مبارزهی آنچنانی
⭕️ کار علمی
⭕️ حرکت سیاسی
♻️امّا در همهی اینها هدف «قیام للّه» باید:
✅اقامهی حق،
✅اقامهی قسط و عدل،
✅و ترویج معنویّت باشد.
⁉️آیا در زیر سقف نکبتبار حکومت پهلوی یا هر حکومت وابستهای میشود اقامهی حق و عدل کرد؟ طبعاً نه
📍یکی از خصوصیّات مهمّ امام، اعتماد به مردم بود از روز اوّل.
🧩امام اصرار داشت که این طرح، طرح جمهوری اسلامی، در ذیل آنچه در غرب به آن میگویند «جمهوری» یا «مردمسالاری» قرار نگیرد.
✅دوگانههایی که در الگوی امام با هم همساز شدهاند:
🔹معنویّت [در کنار] رأی مردم
🔸اجرای احکام الهی در کنار رعایت اقتضائات و مصلحتهای عمومی
🔹مسئلهی رعایت حال ضعفا و اصرار بر عدالت اقتصادی در کنار تولید ثروت
🔸هم نفی ظلم، هم نفی انظلام
🔹تقویت علم و دانش و اقتصاد کشور [در کنار] تقویت دفاع کشور
🔸رعایت انسجام و وحدت ملّی [در کنار] به رسمیّت پذیرفتن تنوّع آراء و گرایشهای مختلف سیاسی
🔹تعهّد [در کنار] تخصّص
⬅️یکی از مسائل اساسیای که امام بر آن اصرار داشتند، ایجاد فاصله و ایجاد مرز بین تفکّر و سبْک زندگی اسلامی و نظام اسلامی با نظامهای غربی بود.
❇️ در زمینهی مردمسالاری، پیشرفتهای علمی، مسائل دیپلماسی، موقعیّت کشور در دنیا، زمینهی اقتصادی، خدمات عمومی، ما پیشرفتهای بسیار زیادی داشتهایم. البته ناکامیها هم کم نداشتهایم.
💢مکتب، نقشه، راه درست است؛ راهرو بایستی درست حرکت بکند.
📌البتّه نقش دشمنی دشمنان هم نباید نادیده گرفته بشود.
🏷نکاتی درباره توطئههای دشمنان علیه ملت ایران:
🗣امروز مهمترین امید دشمنان برای ضربه زدن به کشور، امید بستن به اعتراضات مردمی است.
⚔️امیدشان به این است که بلکه بتوانند با کار روانی، با فعّالیّتهای اینترنتی و فضای مجازی، با پول، با مزدورپروری، مردم را در مقابل نظام اسلامی و جمهوری اسلامی قرار بدهند.
🧮این محاسبهی دشمن، در این مسئله هم مثل بسیاری از محاسبات دشمن غلط است.
⁉️این اشتباه را آمریکاییها چرا میکنند؟ چون مشاورینی دارند که آن مشاورین، ایرانیان خائنی هستند که به آنها مشورت میدهند.
⬅️ امروز گرایش مردم به انقلاب و به دین از روز اوّل انقلاب یقیناً بیشتر است.
👈اگر کسی میخواهد گرایش مردم به دین و انقلاب و روحانیت را بفهمد [نگاه کند به]:
📍تشییع میلیونی شهید سلیمانی
📍حرکت عظیم مردم در تشییع جنازهی مرحوم آیتاللّه صافی گلپایگانی
📍لبریز شدن قم از احساسات مردمی در تشییع جنازهی مرحوم آیتاللّه بهجت
📍اظهار ارادت پیر، جوان، نوجوان، کودک، زن، مرد، همه، در سرتاسر کشور به ولیّعصر (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف و روحنا فداه) در سرودی که این روزها پخش شده.
📍هجوم دانشجویان جوان به سمت مراکز اعتکاف
📍اجتماعات عظیم مذهبی
📍۴۳ سال راهپیمایی باعظمت مردم در بیستودوّم بهمن و در روز قدس
🔸چند توصیه به فعّالان انقلابی:
👈مقابله با هویتزُدایی از انقلاب و تحریفِ حقایق آن
👈جلوگیری از تحریف امام(ره) و کمرنگ کردن یاد ایشان در جامعه
👈جلوگیری از نفوذِ ارتجاع در کشور (پیروی از سیاست و سبک زندگیِ غربی)
👈افشای دروغ و جنگِ روانی دشمن
👈بهرهگیری از سرمایهی ایمان مردم برای تولید عمل صالح
👈جلوگیری از بُنبستنمایی از اوضاع کشور و مأیوس کردن مردم
👈قدرشناسی از مسئولان انقلابی در برابر تخریبهای دشمن علیه آنها
❇️ در قضیّهی آبادان عاملان خرابکاریها بایستی مجازات بشوند.
قیام تاریخی کفن پوشان پیشوا، جوادآباد، ورامین و قرچک در 15 خرداد 1342 در پی سخنرانی انقلابی روز عاشورای سال 42 امام خمینی و دستگیری ایشان که موجب به خاک و خون کشیده شدن کفپوشان توسط رژیم سفاک پهلوی بر روی پل باقرآباد شد طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود.
#قیام_پانزده_خرداد
#ارواح_طیبه_شهیدان_صلوات
17.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ #ویژه
🎥 #کلیپ
📆 مثل کوه استوار
🔸 گذری تاریخی بر مبارزات امام خمینی(ره) و رویدادهای برجسته در زندگانی ایشان
📆 به مناسبت ایام ارتحال #امام_خمینی (ره)
🍃🏴🍂🏴🍃🏴🍂🏴🍃
🔴 امام خامنه ای :
یک نکتهی اساسی دیگر در مورد خط امام و راه امام این است که امام بارها فرمود قضاوت در مورد اشخاص باید با معیار حال کنونی اشخاص باشد.
♦️گذشتهی اشخاص، مورد توجه نیست. گذشته مال آن وقتی است که حال فعلی معلوم نباشد. انسان به آن گذشته تمسک کند و بگوید: خوب، قبلاً اینجوری بوده، حالا هم لابد همان جور است.
♦️ اگر حال فعلی اشخاص در نقطهی مقابل آن گذشته بود، آن گذشته دیگر کارائی ندارد. این همان قضاوتی بود که امام امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) با جناب طلحه و جناب زبیر کرد. شما باید بدانید طلحه و زبیر مردمان کوچکی نبودند.
♦️جناب زبیر سوابقی درخشان دارد که نظیر آن را کمتر کسی از اصحاب امیرالمؤمنین داشت. بعد از به خلافت رسیدن جناب ابی بکر، در همان روزهای اول، پای منبر ابیبکر چند نفر از صحابه بلند شدند، اظهار مخالفت کردند، گفتند: حق با شما نیست؛ حق با علی بن ابی طالب است. اسم این اشخاص در تاریخ ثبت است.
♦️اینها چیزهائی نیست که شیعه نقل کرده باشد؛ نه، این در همهی کتب تواریخ ذکر شده است. یکی از آن اشخاصی که پای منبر جناب ابیبکر بلند شد و از حق امیرالمؤمنین دفاع کرد، زبیر است. این سابقهی زبیر است. مابین آن روز و روزی که زبیر روی امیرالمؤمنین شمشیر کشید، فاصله بیست و پنج سال است.
♦️حالا برادران اهل سنت از طرف طلحه و زبیر اعتذار میکنند، میگویند آنها اجتهادشان به اینجا منتهی شد؛ خیلی خوب، حالا هر چی. ما راجع به اینکه آنها در مقابل خدای متعال چه وضعی دارند، الان در مقام آن نیستیم؛ اما امیرالمؤمنین با اینها چه کرد؟ جنگید. امیرالمؤمنین از مدینه لشکر کشید، رفت طرف کوفه و بصره، برای جنگ با طلحه و زبیر. یعنی آن سوابق محو شد، تمام شد. امام ملاکش این بود، معیارش این بود.
🍃🏴🍂🍃🏴🍂🏴🍃
🍃🏴🍂🏴🍃🏴🍂🏴🍃
🔴 بیانات امام خمینی پس از آزادی از زندان/ تاسف و تالم شدید از پانزده خرداد
بسم الله الرحمن الرحیم
▪️انا لله و انا الیه راجعون من تاکنون احساس عجز در صحبت ها نکرده ام و امروز خودم را عاجز می دانم، عاجز می دانم از اظهار تألمات روحیه ای که دارم برای اوضاع اسلام عموماً و اوضاع ایران خصوصاً و قضایایی که در این یک سال منحوس پیش آمد خصوصاً قضیه مدارس علمی، قضیه 15 خرداد قضیه 15 خرداد را من مطلع نبودم تا اینکه از حبس به حصر تبدیل شد و اخبار خارج به من رسید.
▪️ خدا می داند که مرا اوضاع پانزده خرداد کوبید. (گریه شدید حضار) حالا هم که به اینجا آمده ام از قیطریه، مواجه هستم با یک منظره هائی، با بچه های کوچک بی پدر، (گریه شدید حضار) با پدرهای جوان از دست داده، با مادرهای جوان مرده، با زن های برادر مرده، با پاهای قطع شده، (گریه شدید حضار) با افسردگی ها، اینها علامت تمدن آقایان است و ارتجاع ما. افسوس که دست ما از عالم کوتاه است، افسوس که صدای ما به عالم نمی رسد، افسوس که گریه های این مادرهای بچه مرده نمی رسد به دنیا (گریه شدید حضار)
📚صحیفه نور ص 68
🍃🏴🍂🏴🍃🏴🍂🏴🍃
🔴استاد شهید مطهّرى از خاطرات خود درباره امام(ره) می فرماید:
♦️من قریب دوازده سال در خدمت این مرد بزرگ (امام خمینى) تحصیل کردهام. وقتى که در سفر اخیر به پاریس به ملاقات و زیارت ایشان رفتم، چیزهایى از روحیه او درک کردم که نه فقط بر حیرت من بلکه بر ایمانم نیز اضافه کرد. وقتى برگشتم، دوستانم پرسیدند: «چه دیدى؟». گفتم: «چهار تا آمَنَ دیدم:
♦️ آمَنَ بهَدفه؛ به هدفش ایمان دارد. دنیا اگر جمع بشود، نمی تواند او را از هدفش منصرف کند.
♦️آمَنَ بسَبیله؛ به راهى که انتخاب کرده ایمان دارد. امکان ندارد بتوان او را از این راه، منصرف کرد. شبیه همان ایمانى که پیغمبر به هدفش و به راهش داشت.
♦️آمَنَ بقُوله؛ به سخنش ایمان دارد. در میان همه دوستانى که سراغ دارم، اَحَدى مثل ایشان به روحیه مردم ایران، ایمان ندارد...
♦️ آمَنَ برَّبه؛ به خدایش، ایمان دارد«.
در یک جلسه خصوصى، ایشان به من می گفت: «فلانى! این ما نیستیم که چنین میکنیم. من دست خدا را به وضوح، حس می کنم