آن خواهد ایستاد، ایستادگی یک ملت است.
ایستادگی مقابل حمله دشمن، موجهترین و مشروعترین نوع دفاع است و پیروزی در این ایستادگی قطعاً پرافتخارتر از پیروزی پس از حمله به یک سرزمین یا کشور دیگر است.
در جنگ تحمیلی نه ما جایی را تصرف کردیم و نه شروعکننده جنگ بودیم، اما فقط ایستادیم و امام فرمود: «در جنگ پیروزی از آن ما گردید و دشمنان در تحمیل آن همه خسارت چیزی به دست نیاوردند.» بنابراین ما شروعکننده هیچ نبردی نیستیم و، اما هیچ ستم و ظلمی را به آغوش نخواهیم کشید. خواهیم ایستاد و تاریخ را در مقابل این ایستادگی به مالکیت خویش درخواهیم آورد و آیندگان رمز این ایستادگی و نتایج آن را تمسک به اسلام و علمای آن خواهند شناخت. امروز و پس از ۲۲۰ سال آنچه میبینیم آرزوی به بغض نشسته سلسله نسلهای ایرانیان است که پس از ۱۸۰ سال تحقیر و وابستگی و استضعاف روی پای خود ایستادهایم و ابهت قدرتهای مادی جهان را به سخره گرفتهایم و «واژه جنگ» برای ملت ایران هیچ حسی را تحریک نمیکند. امام به ما آموخت که رمز استمرار همان رمز پیروزی است و آن وحدت کلمه است. هزینه ایستادگی قابل دفاعتر از هزینه تسلیم است. غرور تاریخی ایرانیان در دست نسل امروز امانت است. ما امروز امانتدار یک تاریخ کهن هستیم.
💠 مفهوم سکولاریسم از دیدگاه مقام معظم رهبری
🔺 نگاه رهبر معظم انقلاب به مفهوم #سکولاریسم، همان مفهوم عامی است که از این واژه ارائه گردیده است. از مجموع نظرات ایشان در مورد این اصطلاح، می توان سه معنا که همگی در یک هدف مشترکند را استخراج کرد:
1️⃣ سکولاریسم یعنی عدم بُروزوظهور دین در غیر عمل شخصی
2️⃣ سکولاریسم یعنی بی توجهی به مسئله حکومت
3️⃣ سکولاریسم یعنی عدم ورود به #سیاست
🔹 ایشان از یک نوع دیگری از سکولاریسم نیز سخن می گویند یعنی«سکولاریسمِ پنهان»:«مراقب باشیم دچار…… سکولاریسمِ پنهان …… نشویم. گاهی اوقات در ظاهر، تبلیغات، تبلیغات دینی است؛ حرف، حرف دینی است؛ شعار، شعار دینی است؛ اما در باطن، سکولاریسم است؛ جدائی دین از زندگی است.»
🔺 نباید از نظر دور داشت که حوزه سکولاری و بی تفاوتی روحانیون یکی از دیرینه ترین آرزوهای دشمنان به شمار می آید. يكی از اصلیترين حربههای دشمنان اسلام، جهت عقب مانده نگه داشتن جامعه اسلامي، تبليغ اين ايده بود كه اصولاً دين هيچ ارتباطي با سياست ندارد.
🔺 #رهبر_معظم_انقلاب در همین رابطه فرمودند: «سیاست سلطهگران جهانی این بوده و هست که مراکز دانش دین را منزوی، منفعل، بیروحیّه، بیابتکار، وابسته به خود و فارغ از آرمانهای بزرگ کنند. آنان را به جدایی دین از سیاست، معتقد و از همگامی دین با تحوّلات شگرف جهانی مأیوس سازند: این ترفند نسبت به #حوزههای_علمیه، بکار رفته و تأثیراتی نیز کرده بود.»
✍️ حجت الاسلام عالمیان
📚 #معرفی کتاب| جریان شناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر
🚩 این کتاب به جریان شناسی #تفکر_التقاطی در ایران معاصر طی چند بخش می پردازد:
1️⃣ بخش اول: جریان شناسی التقاط در عصر قاجار در دو قسمت مورد توجه قرار می گیرد، یکی از ابتدای حاکمیت #قاجار تا انقلاب #مشروطه یعنی تا ۱۲۸۵ و دیگری از انقلاب مشروطه تا ابتدای حاکمیت رضاشاه (پهلوی اول) یعنی تا ۱۳۰۴ شمسی فرآیند شکل گیری جریان التقاطی، نمادها، نمودها و آثار آن، گرایش های مختلف تفکر التقاطی در این دوران، مبانی فکری و اصول التقاطیون این عصر، برجسته ترین رهبران و روش های این جریان، از مباحثی است که به آن پرداخته شده است.
2️⃣ بخش دوم: به جریان شناسی افکار التقاطی در عصر #پهلوی اختصاص دارد. این بخش نیز طی دو قسمت مطرح می شود. ابتدا تفکرها، گرایش ها و رهبران التقاطی و مبانی فکری آن ها در زمان پهلوی اول یعنی #رضاشاه (۱۳۰۴-۱۳۲۰ش) و سپس همین مباحث در زمان پهلوی دوم، محمدرضا شاه (۱۳۲۰-۱۳۵۷ش) مورد توجه قرار می گیرد.
3️⃣ بخش سوم: کتاب به جریان شناسی اندیشه های التقاطی در عصر جمهوری اسلامی ایران (۱۳۵۷-۱۳۹۳ش) اختصاص دارد. در این بخش نیز فرایند شکل گیری افکار التقاطی، رهبران و انواع اندیشه های التقاطی در دوره حاکمیت #جمهوری_اسلامی ایران بررسی می شود.
مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیهالسلام) کتاب “جریان شناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر” به قلم دکتر آیت مظفری را در ۲۸۸ صفحه روانه بازار نشر کرده است.
💢 دودمان خیانتکار پهلوی دستشان تا مرفق در خون ملت مظلوم فرو رفت است
🔻 28 خرداد ۱۳۱۴ دولت محمدعلی #فروغی در یک بخشنامه آمرانه که از تبعات سفر #رضاشاه به ترکیه در ۱۲ خرداد ۱۳۱۳ بود، مردم ایران را ملزم کرد که از #کلاه_پهلوی (یک لبه) دست برداشته و کلاه بین المللی تمام لبه ای به اسم شاپو استفاده کنند. طبق این بخشنامه اگر یک کارمند دولتی از این دستور اطاعت نمیکرد باید قید شغلش را میزد!
🔻 دستورات آمرانه دولت فروغی که به پشتوانه فکری و اجرایی شخص رضاشاه اعلام میشد طبیعی بود که بر مردم گران آید و در این میان، مشهدیها پیشتاز اعتراض شدند. علما و روحانیون مشهد طی جلساتی پنهانی تصمیم گرفتند با این حرکت مقابله کنند و حکومت را از این کار بازدارند.
🔻 صبح روز جمعه ۲۰ تیر ۱۳۱۴ نظامیان مستقر در مشهد برای متفرق ساختن مردم وارد عمل شدند و به روی آنان آتش گشودند و تعداد زیادی را کشتند و زخمی کردند، ولی مردم مقاومت کرده و سربازان نیز بنا به دستوری که به آن ها رسیده ، مراجعت کردند. به دنبال این حادثه مردم اطراف مشهد با بیل و داس و… به سوی مسجد حرکت کردند.
🔻 فردای آن روز عده زیادی از مردم مشهد تظاهرات پرجمعیتی علیه اجباری شدن کلاه شاپو و یکسانسازی لباس برگزار کردند و به مسجد #گوهرشاد آمدند. سران نظامی و انتظامی مشهد این بار بنا به دستور رضاخان با تجهیزات کامل و افراد فراوان در نقاط حساس مستقر شدند و تفنگها، سلاحهای خودکار و حتی توپها را به منظور سرکوب مردم به میدان آوردند.
🔻 در اجتماع مردم مشهد در گوهرشاد، مرحوم شیخ محمدتقی بهلول سخنان تندی علیه دولت ایراد کرد و خواهان مقاومت مردم شد. پاسخ حکومت به این اعتراض آرام و مدنی مردم مشهد، کشتار معترضین بود.
🔻 در حوالی ظهر مأمورین نظامی و انتظامی از هر سو به مردم هجوم آورده و در داخل مسجد به کشتار آنان پرداختند. طبق گفته منابع تاریخی، حدود دو هزار نفر در این فاجعه ملی کشته و زخمی شدند.
🔻 #حضرت_امام بارها به جنايات رضا شاه و مسجد گوهرشاد اشاره كردند و فرمودند: تمام گرفتاری ملت ایران در این پنجاه سال سلطنت غیر قانونی دودمان خیانتکار #پهلوی از شخص آن پدر و این پسر سیاه روی بوده و هست؛ اینها بودند و هستند که دستشان تا مرفق در خون ملت مظلوم فرو رفته. آن پدر که قتل عام مسجد گوهرشاد و اهانت به مرقد مطهر ثامن الحجج- علیه السلام- کرد و این پسر که قتل عام ۱۵ خرداد را مرتکب شد و اهانت به مرقد مطهر فاطمه معصومه نمود. (صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۲۶۱)
🗓 به مناسبت 21 تير سالروز حمله به مسجد گوهرشاد
🔹کنیه ایشان ابوالحسن است.
🔹زاد روز:۱۱ ذی القعده سال ۱۴۸ قمری
🔹زادگاه:مدینه
🔹مدت امامت:
۲۰سال (از سال ۱۸۳ تا ۲۰۳) قمری
🔹شهادت:۳۰ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری در سن ۵۵ سالگی
🔹مدفن:مشهد(ایران)
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷
🔹امام على بن موسى الرضا(ع) هشتمين پيشواى شيعيان می باشد.
🔹مادر ایشان حضرت نجمه خاتون می باشد.
🔹به این منظور که با پدر گرامیشان امام موسی کاظم(ع) که ابوالحسن اول خوانده می شد، اشتباه نشود، کنیه ی ایشان ابوالحسن ثانی است.
🔹همسر امام رضا(ع)سبیکه نام داشت، که گفته شده از خاندان ماریه قبطیه همسر پیامبر(ص) بوده است.
🔹در برخی از منابع تاریخی آمده است که مأمون به امام رضا(ع) پیشنهاد داد، که با دخترش «ام حبیبه» ازدواج کند و امام نیز پذیرفت.
🔹درباره تعداد و اسامی فرزندان امام رضا(ع) اختلاف است.
برخی فرزندان ایشان را پنج پسر و یک دختر نوشتهاند.
🔹امام(ع) با سه خلیفه عباسی هم عصر بود:
۱)هارون الرشید(۱۷۰–۱۹۳)
۲)امین عباسی(۱۹۳ - ۱۹۸)
۳)مامون عباسی(۱۹۶–۲۱۸)
🔹لقبی که ایشان بدان مشهور است، همان«رضا» است.
در باب این نام گذاری روایتی از امام جواد(ع) چنین گفته اند که؛ مقصود از رضا کسی است که خدا و پیامبر(ص) و امامان شیعه از او راضی و خشنودند و دشمنان و دوستان نیز به وی راضی بودند.
🔹در سیره علمی امام رضا(ع) نوشته اند:
وقتی ایشان در مدینه حضور داشت در روضه نبوی مینشست و دانشمندانی که از پاسخ سوالات درمیماندند، از امام یاری میخواستند.
پس از حضور در مرو نیز از رهگذر مناظراتی که برپا میشد، به بسیاری از شبهات و سوالات پاسخ میگفت.
افزون بر آن امام(ع) در منزل خود و در مسجد مرو، حوزه علمی تشکیل داد.
🔹برخی از نویسندگان ۳۶۷ نفر را در زمره اصحاب و راویان حدیث امام رضا(ع) ذکر میکنند.
برخی از اصحاب حضرت(ع) عبارتند از :
یونس بن عبدالرحمن، علی بن مهزیار اهوازی، صفوان بن یحیی، محمد بن سنان، علی بن اسماعیل میثمی، زکریا بن آدم، ریان بن صلت، دعبل بن علی و..
🔹گروهی از اصحاب امام کاظم(ع) بعد از شهادت حضرت(ع) بنا به دلایلی، از اعتراف به امامت امام رضا(ع) سرباز زده و در امامت حضرت موسی بن جعفر(ع) توقف کردند، که به اینان واقفیه می گفتند.
🔹امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری با درخواست مامون از مدینه به سمت مرو رفت.
🔹حدیث(سلسله الذهب) از زبان مبارک ایشان در این سفر در نیشابور روایت شده است.
🔹سرانجام سه سال بعد مامون در سفر به بغداد، وقتی با همراهانشان به سرخس رسیدند، وزیر مامون ترور شد و دو روز بعد وقتی به توس رسیدند، امام رضا(ع) مسموم شد و به شهادت رسید.
🔹ابن حِبّان از محدثان و رجال شناسان قرن چهارم هجری مینویسد :
علی بن موسی الرضا(ع) به وسیله سمی که مأمون به وی خوراند، به شهادت رسید.
🔹مامون دستور داد، ایشان را در کنار مقبره پدرش هارون الرشید دفن کنند.
🔹حضرت رسول اکرم(ص) در فضیلت زیارت امام رضا(ع) می فرماید :
《سَتَدفنُ بَضعَةُ مِنِّي بِأرضِ خُراسان ما زارَها مَکروب الا نفسُ الله کربتَه و لا مُذنب الا غَفَرَ اللهُ ذُنُوبَه》
پاره ای از تن من در سرزمين خراسان دفن مي شود که هيچ گرفتاری او را زيارت نمي کند، جز اين که خداوند پريشانی را از او مي زدايد و هيچ گنه کاري به زيارت او نائل نمي شود، مگر آن که خداوند گناهانش را می آمرزد.
📚منابع:
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۲۶۱
۲)عیون اخبار الرضا(ع) شیخ صدوق، ج۱، ص۱۳
۳)اعیان الشیعه امین ،ج۱، ص۵۴۵
۴)وسائل الشیعه عاملی، ج۱۰، ص۴۳۷
۵)سیره پیشوایان پیشوایی، ص۷۵۲
✅حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
🔷《سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَيَّ النَّارِ [مَا زَارَهَا مَکرُوبُ الَّا نَفَّسَ اللَّهُ کُربتَه وَ لَا مُذْنِبُ الَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ.]
♦️به زودي پاره ی تن من در سرزمين خراسان دفن مي شود که هيچ مؤمني او را زيارت نمي کند، مگر اين که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پيکرش را بر (آتش) دوزخ حرام می سازد.(۱)
[هيچ گرفتاري او را زيارت نمي کند، جز اين که خداوند پريشاني را از او مي زدايد و هيچ گنه کاري به زيارت او نائل نمي شود، مگر آن که خداوند گناهانش را ميآمرزد.(۲)]
✅امام رضا(علیه السلام) می فرماید :
🔷《مَنْ زَارَنِي عَلَى بُعْدِ دَارِي أَتَيْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ثَلَاثِ مَوَاطِنَ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا:
إِذَا تَطَايَرَتِ الْكُتُبُ يَمِيناً وَ شِمَالًا
وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ
وَ عِنْدَ الْمِيزَانِ》
♦️هر كس مرا در غربت زيارت كند روز قيامت در سه جا نزد او خواهم آمد تا از ترس هاى آن جا نجاتش دهم :
۱)هنگامى كه نامه هاى اعمال مردم از راست و چپ به پرواز درآيد.(و به صاحبان خود تعلّق گیرد)
۲)نزد پل صراط!
۳)نزد ميزان(دادگاه عدل الهی)!(۳)
📚منابع :
۱)الوافی فیض کاشانی ج۱۴، ص۱۵۵۱
۲)وسائل الشیعه حرّ عاملی، ج۱۰، ص۴۳۷
۳)الخصال شیخ صدوق، ج۱، ص۱۶۸
جلد دوم لینا لونا
#کتاب_جدید
نیم وجبی ها
حمیده رضایی
کتاب داستانی «نیموجبیها» برای آشنا کردن خردسالان و کودکان با حجاب و ابزارهای مرتبط با حجاب
کتابی کودکانه و امروزی برای حجاب که به صورتی کودکانه و تخیلی به شیوه جان بخشی به اشیا,بسیار زیبا و خوشگل مخاطب را درگیر و خوشحال میکند...
بسیار کتاب خوب و موثری برای کودکان و خردسالان هست و برای سنین قبل از دبستان بسیار مفید است