شمسی: سه شنبه - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
میلادی: Tuesday - 06 August 2019
قمری: الثلاثاء، 4 ذو الحجة 1440
🌹 امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه)
- یا الله یا رحمان (1000 مرتبه)
- یا قابض (903 مرتبه) برای رسیدن به حاجت
📚 رویدادهای این روز:
🔹سالروز شهادت امیر سرلشکر خلبان عباس بابایی
📆 روزشمار:
▪️3 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام
▪️5 روز تا روز عرفه
▪️6 روز تا عید سعید قربان
▪️11 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام
▪️14 روز تا عید الله الاکبر، عید سعید غدیر خم
نهج البلاغه
۲۵- و من وصية له ( عليه السلام )
> كان يكتبها لمن يستعمله علي الصدقات <
قال الشريف : و إنما ذكرنا هنا جملا ليعلم بها أنه عليه السلام كان يقيم عماد الحق، و يشرع أمثلة العدل، في صغير الأمور و كبيرها و دقيقها و جليلها.
انْطَلِقْ عَلَي تَقْوَي اللَّهِ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ لَا تُرَوِّعَنَّ مُسْلِماً وَ لَا تَجْتَازَنَّ عَلَيْهِ كَارِهاً وَ لَا تَأْخُذَنَّ مِنْهُ أَكْثَرَ مِنْ حَقِّ اللَّهِ فِي مَالِهِ فَإِذَا قَدِمْتَ عَلَي الْحَيِّ فَانْزِلْ بِمَائِهِمْ مِنْ غَيْرِ أَنْ تُخَالِطَ أَبْيَاتَهُمْ ثُمَّ امْضِ إِلَيْهِمْ بِالسَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ حَتَّي تَقُومَ بَيْنَهُمْ فَتُسَلِّمَ عَلَيْهِمْ وَ لَا تُخْدِجْ بِالتَّحِيَّةِ لَهُمْ ثُمَّ تَقُولَ عِبَادَ اللَّهِ أَرْسَلَنِي إِلَيْكُمْ وَلِيُّ اللَّهِ وَ خَلِيفَتُهُ لِآخُذَ مِنْكُمْ حَقَّ اللَّهِ فِي أَمْوَالِكُمْ فَهَلْ لِلَّهِ فِي أَمْوَالِكُمْ مِنْ حَقٍّ فَتُؤَدُّوهُ إِلَي وَلِيِّهِ فَإِنْ قَالَ قَائِلٌ لَا فَلَا تُرَاجِعْهُ وَ إِنْ أَنْعَمَ لَكَ مُنْعِمٌ فَانْطَلِقْ مَعَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ تُخِيفَهُ أَوْ تُوعِدَهُ أَوْ تَعْسِفَهُ أَوْ تُرْهِقَهُ فَخُذْ مَا أَعْطَاكَ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ فِضَّةٍ فَإِنْ كَانَ لَهُ مَاشِيَةٌ أَوْ إِبِلٌ فَلَا تَدْخُلْهَا إِلَّا بِإِذْنِهِ فَإِنَّ أَكْثَرَهَا لَهُ فَإِذَا أَتَيْتَهَا فَلَا تَدْخُلْ عَلَيْهَا دُخُولَ مُتَسَلِّطٍ عَلَيْهِ وَ لَا عَنِيفٍ بِهِ وَ لَا تُنَفِّرَنَّ بَهِيمَةً وَ لَا تُفْزِعَنَّهَا وَ لَا تَسُوأَنَّ صَاحِبَهَا فِيهَا وَ اصْدَعِ الْمَالَ صَدْعَيْنِ ثُمَّ خَيِّرْهُ فَإِذَا اخْتَارَ فَلَا تَعْرِضَنَّ لِمَا اخْتَارَهُ ثُمَّ اصْدَعِ الْبَاقِيَ صَدْعَيْنِ ثُمَّ خَيِّرْهُ فَإِذَا اخْتَارَ فَلَا تَعْرِضَنَّ لِمَا اخْتَارَهُ فَلَا تَزَالُ كَذَلِكَ حَتَّي يَبْقَي مَا فِيهِ وَفَاءٌ لِحَقِّ اللَّهِ فِي مَالِهِ فَاقْبِضْ حَقَّ اللَّهِ مِنْهُ فَإِنِ اسْتَقَالَكَ فَأَقِلْهُ ثُمَّ اخْلِطْهُمَا ثُمَّ اصْنَعْ مِثْلَ الَّذِي صَنَعْتَ أَوَّلًا حَتَّي تَأْخُذَ حَقَّ اللَّهِ فِي مَالِهِ وَ لَا تَأْخُذَنَّ عَوْداً وَ لَا هَرِمَةً وَ لَا مَكْسُورَةً وَ لَا مَهْلُوسَةً وَ لَا ذَاتَ عَوَارٍ وَ لَا تَأْمَنَنَّ عَلَيْهَا إِلَّا مَنْ تَثِقُ بِدِينِهِ رَافِقاً بِمَالِ الْمُسْلِمِينَ حَتَّي يُوَصِّلَهُ إِلَي وَلِيِّهِمْ فَيَقْسِمَهُ بَيْنَهُمْ وَ لَا تُوَكِّلْ بِهَا إِلَّا نَاصِحاً شَفِيقاً وَ أَمِيناً حَفِيظاً غَيْرَ مُعْنِفٍ وَ لَا مُجْحِفٍ وَ لَا مُلْغِبٍ وَ لَا مُتْعِبٍ ثُمَّ احْدُرْ إِلَيْنَا مَا اجْتَمَعَ عِنْدَكَ نُصَيِّرْهُ حَيْثُ أَمَرَ اللَّهُ بِهِ فَإِذَا أَخَذَهَا أَمِينُكَ فَأَوْعِزْ إِلَيْهِ أَلَّا يَحُولَ بَيْنَ نَاقَةٍ وَ بَيْنَ فَصِيلِهَا وَ لَا يَمْصُرَ لَبَنَهَا فَيَضُرَّ (فَيُضِرَّ) ذَلِكَ بِوَلَدِهَا وَ لَا يَجْهَدَنَّهَا رُكُوباً وَ لْيَعْدِلْ بَيْنَ صَوَاحِبَاتِهَا فِي ذَلِكَ وَ بَيْنَهَا وَ لْيُرَفِّهْ عَلَي اللَّاغِبِ وَ لْيَسْتَأْنِ بِالنَّقِبِ وَ الظَّالِعِ وَ لْيُورِدْهَا مَا تَمُرُّ بِهِ مِنَ الْغُدُرِ وَ لَا يَعْدِلْ بِهَا عَنْ نَبْتِ الْأَرْضِ إِلَي جَوَادِّ الطُّرُقِ وَ لْيُرَوِّحْهَا فِي السَّاعَاتِ وَ لْيُمْهِلْهَا عِنْدَ النِّطَافِ وَ الْأَعْشَابِ حَتَّي تَأْتِيَنَا بِإِذْنِ اللَّهِ بُدَّناً مُنْقِيَاتٍ غَيْرَ مُتْعَبَاتٍ وَ لَا مَجْهُودَاتٍ لِنَقْسِمَهَا عَلَي كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ ( صلي الله عليه وآله ) فَإِنَّ ذَلِكَ أَعْظَمُ لِأَجْرِكَ وَ أَقْرَبُ لِرُشْدِكَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ .
نهج البلاغه
نامه۲۵-به مامور جمع آوري ماليات
اخلاق اجتماعي كارگزاران اقتصادي
با ترس از خدايي كه يكتاست و همتايي ندارد، حركت كن، در سر راه هيچ مسلماني را نترسان، يا با زور از زمين او نگذر، و افزون تر از حقوق الهي از او مگير، هرگاه به آبادي رسيدي، در كنار آب فرود آي، و وارد خانه كسي مشو، سپس با آرامش و وقار به سوي آنان حركت كن، تا در ميانشان قرارگيري، به آنها سلام كن، و در سلام و تعارف و مهرباني كوتاهي نكن. سپس مي گويي: (اي بندگان خدا، مرا ولي خدا و جانشين او به سوي شما فرستاده، تا حق خدا را كه در اموال شماست تحويل گيرم، آيا در اموال شما حقي است كه به نماينده او بپردازيد؟) اگر كسي گفت: نه، ديگر به او مراجعه نكن، و اگر كسي پاسخ داد: آري، همراهش برو، بدون آنكه او را بترساني، يا تهديد كني، يا به كار مشكلي وادار سازي، هر چه از طلا و نقره به تو رساند بردار، و اگر داراي گوسفند يا شتر بود، بدون اجازه اش داخل مشو، كه اكثر اموال از آن اوست. آنگاه كه داخل شدي مانند اشخاص سلطه گر، و سختگير رفتار نكن، حيواني را رم مده، و هراسان مكن، و دامدار را مرنجان، حيوانات را به دو دسته تقسيم كن و صاحبش را اجازه ده كه خود انتخاب كند، پس از انتخاب اعتراض نكن، سپس باقيمانده را به دو دسته تقسيم كن و صاحبش را اجازه ده كه خود انتخاب كند و بر انتخاب او خرده مگير، به همين گونه رفتار كن تا باقيمانده، حق خداوند باشد. اگر دامدار از اين تقسيم و انتخاب پشيمان است، و از تو درخواست گزينش دوباره دارد همراهي كن، پس حيوانات را درهم كن، و به دو دسته تقسيم نما همانند آغاز كار، تا حق خدا را از آن برگيري و در تحويل گرفتن حيوانات، حيوان پير و دست و پا شكسته، بيمار و معيوب را به عنوان زكات نپذير، و به فردي كه اطمينان نداري، و نسبت به اموال مسلمين دلسوز نيست، مسپار. تا آن را به پيشواي مسلمين رسانده، در ميان آنها تقسيم گردد.
حمايت از حقوق حيوانات
در رساندن حيوانات آن را به دست چوپاني كه خيرخواه و مهربان، امين و حافظ، كه نه سختگير باشد و نه ستمكار، نه تند براند و نه حيوانات را خسته كند، بسپار، سپس آنچه از بيت المال جمع آوري شد براي ما بفرست، تا در نيازهايي كه خدا اجازه فرمود مصرف كنيم، هرگاه حيوانات را به دست فردي امين سپردي، به او سفارش كن تا: (بين شتر و نوزادش جدايي نيفكند، و شير آن را ندوشد تا به بچه اش زياني وارد نشود، در سوار شدن بر شتران عدالت را رعايت كند، و مراعات حال شتر خسته يا زخمي را كه سواري دادن براي او سخت است بنمايد، آنها را در سر راه به درون آب ببريد، و از جاده هائي كه دو طرف آن علفزار است به جاده بي علف نكشاند و هر چندگاه شتران را مهلت دهد تا استراحت كنند و هرگاه به آب و علفزار رسيد، فرصت دهد تا علف بخورند و آب بنوشند.) تا آنگاه كه به اذن خدا بر ما وارد شوند، فربه و سرحال، نه خسته و كوفته، كه آنها را بر اساس رهنمود قرآن، و سنت پيامبر (ص) تقسيم نماييم، عمل به دستورات يادشده مايه بزرگي پاداش و هدايت تو خواهد شد. انشاءالله.
نهج البلاغه
Move on with the fear of Allah Who is One and has no partner. Do not frighten any Muslim. Do not pass over his lands so as to make him feel unhappy. Do not
take from him more than Allah's share in his property. When you go to a tribe, you should get down at their watering place instead of entering their houses.
Then proceed towards them with peace and dignity till you stand among them. Then salute them and do not be remiss in greeting them, then say to them,
O Servants of Allah! The vicegerent of Allah and His caliph has sent me to you
to collect from you Allah's share in your properties. Is there anything of His share in your properties ? If so, give it to his vicegerent.
If someone among them says (No), then to do not repeat the demand. If someone speaks to you in the affirmative, then go with him without frightening him,
threatening him, pressuring him or oppressing him. Take what he gives you such as gold or silver (coins). If he has cattle or camels do not enter upon them
save with his permission, because their major part is his. Therefore, when you get there do not enter upon them like one who has full control over them or in
a violent manner. Do not scare any animal, do not tease anyone and do not let
the owner feel grieved about anyone.
Divide the property into two parts and let the owener choose one. When he has chosen do not object to it. Then divide the remaining into two parts and let
him choose one and when he has chosen do not raise any objection. Continue like this till only that much remains which is enough to satisfy Allah's dues. Then
take Allah's due from it. If he disputes your action allow his views, then mix the two (separated) parts and repeat what you had done before till you take
Allah's due from his property. Do not take an old, decrepit, broken-limbed,
sick or unsound animal. Do not entrust the animals (for custody) except to one whom you trust to take care of Muslim's property till he hands it over to
their chief who will distribute it. Do not entrust it to anyone except he who is a well wisher, God-fearing, trustworthy and watchful, and who is not harsh
on Muslim's property, nor makes them run too much, nor tires them, nor labours them. Then send to us all that you have collected and we shall deal with it as
Allah has ordered.
When your trustee takes over (their animal) tell him that he should not sparate the female camel from its offspring and should not milk all its milk because
that would affect its young, and also that he should not exert it in riding. In this matter, he should behave justly between it and all its companions.
He should allow rest to camels (who are tired), and drive with ease those whose hoofs have been rubbed off. When you pass a water spring stay the camels there
for drinking and do not take them away from vegetated land to barren paths. He
should allow them rest now and then, and give them time near water and grass. In this way, when they reach us by leave of Allah, they will be fat with plenty
of marrow and would not be fatigued or distressed. We will then distribute them according to (the commands of) the Book of Allah and the sunnah of His Prophet
(peace be upon him and his progeny). Certainly, this will be a great source of reward for you and a means to secure guidance, if Allah so wills.
#چهار_موقع_درهای_رحمت_خدا_بازه
💠قال النبى صلى الله علیه و آله و سلم:
یفتح ابواب السماء بالرحمة فى اربع مواضع: عند نزول المطر، و عند نظر الولد فى وجه الوالدین، و عند فتح باب الکعبة، و عند النکاح.
🔴پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:درهاى رحمت آسمانى در چهار وقت گشوده مىشود:
🌸🔸۱- موقع بارش باران.
🌸🔸۲- زمانى که فرزند به چهره پدر و مادرش مىنگرد.
🌸🔸۳- هنگام گشوده شدن در کعبه.
🌸🔸۴- هنگام برپایى مراسم عقد و عروسى.
روحانی:ظریف نخبه ومجتهدسیاسی است
👈فرارروبه جلو دولتی که تدبیر وپمپاژ امید در آن به سبک غربزدگی است!!
📢مثلاپمپاژ امیدبه سبک ترکان:ماصادراتی جزقرمه سبزی وآبگوشت بزباش نداریم!!😳
به سبک ظریف همین آقای مجتهدسیاسی!!!یادعلامه سیدحسن مصطفوی افتادم!!!خلاصه عالیجناب پرفسور ظریف که باحکم علی برکت اللهی پرفسور روحانی به درجه اجتهاد سیاسی رسیدند!!!یک زمانی میگفتند:بایک بمب آمریکا میتونه صنعت هسته ای مارا ویران کنه!!@
زمانی که افراد شایسته گوشه نشین میشوندافرادی ناکارآمدصحنه گردان میشوند که حتی از بی عرضه گی های خود سندافتخار تولید میکنند!!!!🤕
به جای اینکه دستگاه دیپلماسی جوابگوی شش سال مذاکره یاهمان خسارت محض خودباشد وبگویدبااین مذاکرات بی سرانجام چگونه باعث خسارت های محض شد تحریم هاکه لغونشد،تحقیرانه اضافه هم کردند!
هرچه شخصیت حقیقی وحقوقی داشتیم تحریم کردند خودپرفسور هم تحریم کردندحتی درنیویورک حق نداشت بیشتر ازمسافت مورد نظر طی مسافت داشته باشد!!🤔
یادتونه پرفسور روحانی میگفت در روز اجرای برجام تحریم ها بلمره لغومیشه!!!😷
مرجع تقلیدسیاست ظریف!میگفت:همه تحریم هالغومیشه نه تعلیق!!!
حقارت آمیزترین دوران دیپلماسی راپرفسور ظریف برایمان رقم زد!ودرحالیکه بایدمجلس منفعل وناکارآمدمان این وزیر رااستیضاح کنه ومطالبه گری این ضعف ها راداشته باشه!! وقت ملاقات میزارند وایشان را مفتخر به اجتهاد سیاسی میکنند!!یعنی تواین دولت هرچه ناکارآمدتر وبی عرضه تر باشی درجه اجتهادت بالاتر میره!!😳
علی برکت الله!!!!
💠آن #مرفه_هایی که در باره جمهوری اسلامی بد می گویند! تا حالا چند تا #شهید داده اند؟
یک کشور دیگر پیدا نمی کنید که غیر متعهد به معنای واقعی اش باشد. و این به برکت این #زاغه_نشینان،این قشر محروم توده بوده است. آن که این همه جوان را داد این قشر محروم است. بیایند بشمرند،چند نفر از آن #مرفه_ها چند نفر از آنهایی که الان نشستند و بدگویی می کنند برای جمهوری اسلام، از آنها چند نفر رفتند به جبهه؟ آنها چند تا شهید دادند؟
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
📚صحیفه نور ، جلد ۱۹ ، صفحه ۱۶۰
👈بیانات امام خمینی(ره) در جمع روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم
🚨به فساد مشغول میکردند تا به مسائل مهم بیتفاوت باشند
💢ما در سالهای طولانی، همه جهاتی که در ایران بود و اسباب را فراهم کرده بودند، همه جهات برای این بود که جوانهای ما را بِکشند طرف #فساد . و نظر اصلی آنها این بود که یک جمعیتی در اینجا وجود داشته باشد که هر چه سرش میآورند توجه نداشته باشد؛ مملکتش به باد میرود، او عیش و عشرتش باشد، اشکالی ندارد؛ مذهبش عقب میرود، چون عیش و عشرتش به کار است، مانعی ندارد؛ اختناق در مملکت هست، اختناق در فحشا نیست، این اشکال ندارد؛ هر بساطی سرش درآورند، بیتفاوت باشد.
📅 امام خمینی(ره) | ۵ شهریور ۱۳۵۹
#امام_خمینی