شروع جلسه پنجاه یکم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
950819.mp3
17.41M
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام
#استاد_طائب
📔جلسه پنجاه و یکم
📝تاریخ دوران امام حسین ۱
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه یکم (۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
✍️عوامل کاهش توانایی در سیستم سقیفه
🔷ما در جلسات گذشته گفتیم که دامنه حکومت سیستم سقیفه، بهتدریج افزایش پیدا کرد و بنابراین به لحاظ ظاهری، این سیستم بسیار قدرتمند شده بود؛ اما عواملی باعث شده بود که این سیستم، توانایی روزهای اول خودش را نداشته باشد.
🔶عامل اولی که باعث این معنا شد، همین گستردگی حکومت آنها در طول زمان بود. گستردگی حکومت در ظاهر، قدرتمندشدن سیستم را در پی دارد؛ اما همین گستردگی میتواند به یک عامل تهدید برای سیستم تبدیل بشود؛ چون مدیریت این حکومت گستردهشده، دشوارتر شده است.
🔷عامل دومی که برای این حکومت، تهدید به حساب میآمد، پیرشدن قله این حکومت بود. حاکمیت در آن زمان، فردی بود و همه مسائل حکومتداری باید از فرد حاکم عبور میکرد. در این ساختار حکومتی، قله و رأس حکومت، همه عزل و نصبها را انجام میدهد و از دیگران مشاوره میگیرد، ولی در نهایت حرف آخر را خود او میزند. بنابراین پیرشدن قله حکومت در چنین ساختار حکومتی، یک تهدید برای حکومت تلقی میشود.
🔶عامل دیگری که برای این حکومت، تهدید تلقی میشد، ازبینرفتن تدریجی همراهان اصلی این حکومت بود. خیلی از کسانی که در طول حکومت معاویه با او همکاری کردند، بهتدریج یا توسط خود معاویه کشته شدند و یا به مرگ طبیعی و بهخاطر کهولت سن از دنیا رفتند. معاویه در طول حکومت خود مجبور بود تا برای حفظ جایگاه خود، بعضی از همراهان خود را از میان بردارد؛ چون این همراهان بهتدریج قدرت گرفته و برای جایگاه او خطرناک میشدند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه یکم (۲)
✍️ویژگی حکومتهای دنیایی و مادی
🔷به این نکته دقت داشته باشید که حکومت معاویه، یک حکومت دینی و تعیینشده از جانب خدا نبود؛ بلکه این حکومت، یک حکومت دنیایی و مادی بود و وقتی این اتفاق در یک حکومت بیفتد، رقابت ایجاد میشود. درنتیجه، معاویه مجبور شد که در طول حکومت خود، تعدادی از همراهان قبلی خود را حذف کند؛ چون میترسید که این همراهان، بهتدریج قدرتمند شده و به خلافت طمع کنند.
🔶نقل شده است که مأمون از پدرش سؤال کرد که چرا تو با وجود اینکه به حق موسیبنجعفر(ع) آگاه هستی، ولی با او اینگونه رفتار میکنی؟ هارون پاسخ داد: الملک عقیم؛ یعنی حکومت، این مسائل را نمیشناسد. بعد هارون به پسرش گفت: اگر تو هم که پسر من هستی، به حکومت من طمع داشته باشی، تو را خواهم کشت!
🔷بنابراین در اینگونه حکومتهای دنیایی و مادی، همیشه رقابت بر سر رسیدن به قدرت وجود دارد و طبیعی هم هست که رأس و قله قدرت، همیشه این نگرانی را داشته باشد که همراهان و زیردستان، طمعی به حکومت او نداشته باشند. معاویه هم استاد حذف و ترور کسانی از حکومت خودش بود که بهتدریج در حال قدرتمندشدن بودند.
🔶یکی از کسانی که به دست معاویه ترور شد، عمروعاص بود. عمروعاص در مصر حکومت میکرد و معاویه بهتدریج نسبت به او بدگمان شد و به همین منظور، عمروعاص را ترور کرد؛ ولی بههرحال، ازدستدادن این همراهان، یک عامل تهدید برای معاویه تلقی میشد؛ چون همین همراهان بودند که به مدیریت حکومت او کمک میکردند.
🔷زمانی که معاویه میخواهد از دنیا برود، با یک حکومتی مواجه است که از لحاظ جغرافیایی، وسعت زیادی پیدا کرده و از طرفی هم، تعدادی از همراهان حکومت خود را از دست داده است و میخواهد این حکومت را با این مشکلات، به یزیدی تحویل بدهد که هیچ تجربهای در حکومتداری ندارد. یزید بر خلاف پدرش از سیاست اطلاعی نداشت و از همان ابتدا در فساد غرق شده بود. علت این مسئله هم این است که آن جریانی که یزید را برای علنیکردن اسلامزدایی آماده میکرد، باید یزید را یک فاسد مطلق بار بیاورد که به هیچ چیزی اعتقاد نداشته باشد؛ بههمینجهت، برای تربیت او از یک مربی رومی استفاده کردند. لذا آنقدر یزید در فساد غرق شده بود که معاویه او را در شام و مقر حکومت خود نگه نمیداشت و معمولا او را به تفرجگاهها میفرستاد.
🔶حال این حکومت به دست یزید افتاده است. در این شرایط، یک برگ برندهای برای امام حسین(ع) در برخورد با این حکومت به وجود آمده است و آن برگ برنده، ضربهپذیرشدن سیستم جدید بود. امام حسین(ع) میتوانست به این وسیله، به آن حرکت پنهانکارانهای که از سقیفه شروع شده بود، ضربهای وارد کند؛ چون حرکت سقیفه با مظلومنمایی کشتهشدن عثمان قوی شده بود و با همین مظلومنمایی، تمام جنایات خود را توجیه میکرد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه یکم (۳)
✍️سه موضوع مورد تأکید امام حسین(ع) در حرکت از مدینه
🔷بنابراین، امام حسین(ع) در حرکت خود از مدینه، بر روی سه موضوع خیلی تأکید میکند:
🔶اولین مسئله، موضوع گرایش به اهلبیت(ع) است که این گرایش از زمان امام حسن(ع) با اقدامات ایشان شروع شده بود. دومین مسئلهای که حضرت روی آن تأکید میکرد، مظلومیت بود. این موضوع باعث شد که طرف مقابل نتواند از حضرت، چهرهای ظالم و خروجکرده و خشن ارائه کند. حضرت به صورت خیلی مظلومانهای از مدینه حرکت میکند.
🔷این را بدانید که امام حسین(ع) در مدینه و جای دیگر، حتی یک بار هم نگفت که من باید بهجای یزید بر شما حکومت کنم. شاید اگر حضرت در مدینه از مردم میخواست که ایشان را رئیس مدینه کنند، مردم میپذیرفتند؛ ولی اگر ایشان این کار را میکرد، یقینا شکست میخورد؛ چون شام، نیروی عظیمی به آنجا ارسال میکرد و بالأخره ایشان را شکست میداد؛ علاوه بر اینکه، در این شرایط، امام حسین(ع) دیگر مظلوما کشته نمیشد. بنابراین، امام حسین(ع) در حرکت خود بهصورتی عمل کردند که این عنوان مظلومیت برای ایشان باقی بماند.
🔶ورود امام حسین(ع) با زن و بچه به مکه هم تأثربرانگیز بود. این مسئله خیلی مهم است که حضرت علیاصغر حدود بیستوهشت روز قبل از رفتن امام حسین(ع) از مکه به سوی مدینه، به دنیا آمده بود و این مادری که تازه این فرزند را به دنیا آورده، بههمراه کودک شیرخوار خود باید سوار شتر شده و مسافت طولانی مدینه به مکه و مسافت مکه به کربلا را برود. هرکس این صحنهها را ببیند، متأثر خواهد شد که یک مادر با فرزند تازهمتولدشدهاش باید این مسافت طولانی را سفر کند. در بعضی روایات آمده است که در کاروان امام حسین(ع) صد کودک حضور داشتند که سی نفر از این تعداد، در راه رسیدن به شام از دنیا میروند. هرکس این کاروان را میدید، به صورت ناخودآگاه متأثر میشد.
🔷از طرف دیگر، نحوه خروج امام حسین(ع) از مکه هم ناگهانی و تأثربرانگیز است؛ چون ایشان در آن سال به دلیل سخنرانیها و نصیحتهایی که به مردم کرده بود، از طرف آنها به عنوان امیرالحاج معرفی شد؛ ولی مردم دیدند که امام حسین(ع) محرم نشد. وقتی علت را از ایشان سؤال کردند، ایشان فرمود که یزید قصد کشتن من را دارد.
🔶موضوع سومی که امام حسین(ع) بر روی آن تأکید کرد، مسئله افشاگری حکومت یزید بود.
🔷امام حسین(ع) با تأکید بر روی این سه نکته، توانست ضربه مهلکی به پیکره حکومت یزید وارد سازد؛ چون مردم تا قبل از حادثه عاشورا یزید را بهدرستی نمیشناختند؛ ولی بعد از آن، ماهیت یزید و حکومتش برای مردم فاش شد.
🔶عبداللهبنجعفر، نفوذی در دربار معاویه و یزید بود
🔷ما در جلسات گذشته گفتیم که عبداللهبنجعفر نفوذی در دربار معاویه و یزید بوده است؛ یعنی احتمالا او برای حضور در دربار معاویه و یزید از سوی اهلبیت(ع) دستور داشته است. ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا عبداللهبنجعفر به امام حسین(ع) توصیه کرد که به کربلا نرود؟ جواب این است که شاید عبدالله تصور میکرد که بتواند در مقام مشاور یزید، او را از بیعتگرفتن از امام حسین(ع) منصرف کند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه یکم (۴)
✍️معنای بیعت، پیروی مطلق است
🔶به این نکته توجه داشته باشید که هیچیک از اهلبیت(ع) با حاکم زمان خود بیعت نکردند. خدای متعال در قرآن کریم میفرماید: «إنَّ اللهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أنْفُسَهُمْ وَ أمْوَالَهُمْ بِأنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ»(توبه/111). خدای متعال در این آیه میفرماید: هرکس که حقیقتا به خدا ایمان بیاورد، در همان ابتدای کار، جان و مال خود را به خدا میفروشد. این، همان معنای بیعت است. بیعت از ماده بیع و به معنای فروختن است. وقتی یک نفر ایمان میآورد، باید با خدای متعال بیعت کرده و جان و مال خود را به او بفروشد. خدای متعال در روی زمین، نمایندهای از سوی خودش دارد و مؤمنین باید با او بیعت کرده و جان و مال خود را به او که نماینده خدا در روی زمین است، بفروشند. زمانی که مؤمنین با نماینده خدا بیعت می کنند، باید به صورت کامل و مطلق از او پیروی کنند. نماینده خدا در روی زمین، ابتدا خود پیامبر(ص) است و بعد از وفات ایشان، امیرالمؤمنین(ع) و دیگر اهل بیت(ع) نمایندگان خدا بر روی زمین هستند و مؤمنین موظف هستند که جان و مال خود را به آنها بدهند.
🔷حال با این تعریفی که ما از بیعت ارائه کردیم، آیا امکان دارد که امیرالمؤمنین(ع) با طاغوت بیعت کند؟ یعنی علی(ع) که خود نماینده خدا بر روی زمین است، دست بیعت به یک طاغوت بدهد؟ محال است که یک معصوم با طاغوت زمان خودش بیعت کند.
🔶اینکه بعضی گفتهاند علی(ع) و یا امام حسن(ع) با طاغوتهای زمان خود بیعت کردهاند، حرف غلطی است. امام علی(ع) و امام حسن(ع) هرگز با کسی بیعت نکردند؛ بلکه فقط در برههای، از توسل به شمشیر برای گرفتن حق خود اجتناب کردند. هیچکدام از ائمه معصومین(ع) با طواغیت زمان خود بیعت نکردند.
🔷آنچه که زمان امام حسین(ع) را با دیگران متفاوت کرد، این بود که یزید اصرار داشت که آن امام بزرگوار با او بیعت کند؛ کاری که معاویه انجام نداده بود. بعضی از منابع تاریخی ازجمله تاریخ طبری نقل کردهاند که معاویه قبل از مرگش به یزید گفت: من راه حکومت را برای تو هموار کردم؛ ولی چهار نفر با من بیعت نکردند که یکی از آنها حسینبنعلی(ع) است. از همین سخن معاویه معلوم میشود که امام حسین(ع) با او بیعت نکرد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه یکم (۵)
✍️چرا عبداللهبنجعفر، امام حسین(ع) را از رفتن به کربلا نهی کرد؟
🔶زمانی که عبداللهبنجعفر به امام حسین(ع) پیشنهاد میکند در رفتن به کربلا عجله نکن، فکر میکرد که میتواند یزید را به بیعتنکردن امام حسین(ع) راضی کند. یک قرینه بر این مطلب وجود دارد و آن مطلب این است که بعد از اینکه حادثه عاشورا به وقوع پیوست و کار حکومت یزید گره خورد، یزید، عبداللهبنجعفر را به دربار خود فراخواند و به او گفت: دیگر مرا ترک نکن؛ چون اگر تو در زمان واقعه کربلا در کنار من بودی، شاید این اتفاق به وجود نمیآمد. یزید متوجه شده بود که بعد از حادثه عاشورا، همهچیز را از دست داده است. بنابراین، شاید عبداللهبنجعفر تصور میکرد که میتواند از نفوذ خود بر یزید استفاده، و او را از بیعت با امام حسین(ع) منصرف کند. البته عبداللهبنجعفر از این نکته غافل بود که یزید برخلاف معاویه، به فسق و فجور تصریح میکند و برنامه دارد که اسلامزدایی جریان سقیفه را علنی کند. پس اگر عبداللهبنجعفر موفق میشد یزید را از بیعت امام حسین(ع) با خودش منصرف کند، باز هم امام حسین(ع) به خاطر امر به معروف و نهی از منکر، اعتراض خود را علنی میکرد؛ چون یزید برخلاف معاویه، تصریح به فسق و فجور میکرد. بنابراین، این احتمال هم وجود دارد که عبداللهبنجعفر در داستان کربلا دچار اشتباه در تحلیل شده باشد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️
#پیام_صبحگاهی
🔹بایستی خودمان را برای خدمت در هر جا و به هر گونه آماده کنیم؛ بدون اینکه قبلاً در جایی، خدمت خود را نشان و مشخص کرده باشیم. در جمهوری اسلامی، در هر جا که قرار گرفتهاید، همانجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همهی کارها به شما متوجه است. به نظر من بایستی با این روحیه کار و تلاش کرد و زحمت کشید؛ در اینصورت، خدای متعال به کارمان برکت خواهد داد.
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
#رهبر_معظم_انقلاب:
با عمل به حقایق بعثت میتوان به زندگی شیرین رسید.
♦️بعثت و وحی الهی، برای بشریت حقایقی را روشن کرد. این حقایق به نحوی است که اگر آحاد بشر به این حقایق ایمان بیاورند و عملا ملتزم بشوند، حیات طیبه به اینها خواهد رسید، حیات طیبه یعنی زندگی شیرین و پرفایده و مطلوب، حیات پاکیزه
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام #استاد_طائب 📔جلسه پنجاه و یکم 📝تاریخ دوران امام حسین ۱ 🔰کانال
جلسه پنجاه و یکم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬆️⬆️
شروع جلسه پنجاه و دوم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
950917.mp3
18.82M
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام
#استاد_طائب
📔جلسه پنجاه و دوم
📝تاریخ دوران امام حسین ۲
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و دوم (۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
✍️یادآوری چند نکته در مورد حکومت معاویه
🔷ما جلسات گذشته چند مطلب را در مورد حکومت معاویه، مورد تأکید قرار دادیم. اول اینکه هرچه که از حکومت معاویه می گذشت، حضور او در مسائل حکومتی بهدلیل کهولت سن، کاهش پیدا میکرد و این برای حکومت معاویه یک تهدید به حساب میآمد. مطلب دومی که حکومت معاویه را تهدید میکرد، از دست دادن نیروهای باتجربه همراه با حکومت بود؛ یعنی حکومت معاویه بهتدریج یاران وفادار خود را از دست میداد و معاویه مجبور بود برای جایگزینی این افراد از کسانی استفاده کند که تجربه کافی برای تصدی پستهای حکومتی را نداشتند.
🔶مطلب دیگری که جلسات گذشته بر روی آن تأکید کردیم، این بود که حکومت معاویه از خون عثمان برای اهداف سیاسی خود استفاده تبلیغاتی میکرد و بهوسیله مظلومنمایی ناشی از خون عثمان، هر صدایی را سرکوب میکرد؛ یعنی معاویه توانسته بود که عثمان را بهعنوان یک ارزش مطلق و شهید در جامعه جابیاندازد.
🔷این مطلب را بدانید که اگر یک نفر در یک جامعه دینی بهعنوان شهید پذیرفته شود، دیگر جایی برای نقد او باقی نمیماند. شما همین امروز هم در جامعه خود ما میتوانید این مطلب را مشاهده کنید که سطح جامعه نمیتواند انتقاد از شهید را بپذیرند. البته درباره شهدای واقعی و حقیقی، این، مطلب صحیحی است؛ چون شهید در هنگام شهادت خود بهطور کامل پاک میشود و دیگر نمیتوان درباره او مطلب بدی گفت. انسان پاک قابل نقد نیست. بهعنوان مثال، شما نمیتوانید از حربنیزید ریاحی انتقاد کنید؛ چون تمام کارنامه حر بههنگام شهادت، پاک شد. اما در مورد عثمان، مسئله شهادت اساسا دروغ بود؛ ولی حکومت معاویه فضایی از تقدس حول عثمان به وجود آورد و فضای هرگونه نقدی را بست. در این شرایط، هرکسی چیزی بگوید و حکومت وقت بتواند آن را در همان چهارچوب مخالفت با عثمان ببرد، میتواند او را به راحتی سرکوب کند. بنابراین، ایجاد مظلومیت برای عثمان، به سد محکمی برای پیشرفت حق و سرکوب مخالفین تبدیل شد.
🔶مسئله دیگری که ما درباره آن صحبت کردیم، عنوان حب اهلبیت(ع) بود. اصل مسئله حب اهلبیت(ع) بهصراحت در قرآن آمده است: «قُلْ لَا أسْألُكُمْ عَلَيْهِ أجْرًا إلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إنَّ اللَهَ غَفُورٌ شَكُورٌ»(شوری/20)؛ اما تلاشهایی باعث شد که معنای این آیه در نظر عامه مردم، طور دیگری معنی شود. شما وقتی به تفاسیر عامه در ذیل این آیه رجوع میکنید، متوجه میشوید که تلاش شده است بهنحوی، این آیه از معنای اصلی خود دور شود. این مسئله، نتیجه اقدامات زمان بنیامیه بود. ولی ما گفتیم که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در آن بیست سالی که در مدینه حضور داشتند، توانستند که عنوان اهلبیت(ع) را برای خود احیا کنند و حب اهلبیت(ع) را در دلها زنده نگه دارند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و دوم (۲)
✍️امام حسین(ع) تا روز عاشورا دست به شمشیر نبرد
🔷مطلب دیگری که در گذشته هم به آن اشاره کریم، این است که امام حسین(ع) در طول حرکت خود، دست به شمشیر نبرد. این اشتباه است که گفته میشود امام حسین(ع) قیام به شمشیر کرد؛ بلکه حضرت فریاد اعتراض علنی علیه حکومت زد. امام حسین(ع) در غیر از روز عاشورا در هیچیک از مواقف خود شمشیر نکشید. اساسا امام حسین(ع) از روز اول در پی تقاضای حکومت برای خود نیست. خیلی خوب است که شما روی این مسئله تحقیق کنید که آیا امام حسین(ع) در طول حرکت خود در جایی مردم را دعوت به حاکمیت خود کرد؟ یعنی اینکه ایشان در جایی بهصراحت بیان کند که حکومت حق من است و من باید بر شما حکومت بکنم.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و دوم (۳)
✍️عدم پذیرش در مردم برای امامت و ولایت امام حسین(ع)
🔶به این نکته دقت کنید که پیامبر(ص) بهظاهر در اوج قدرت از دنیا رفت؛ ولی ایشان تنها در غدیر، صراحت به حاکمیت علی(ع) بعد از خود کرد و این، همان زمانی بود که خدای متعال فرمود: «و اللهُ یَعصِمُک من الناس»(مائده/67). بنابراین، پیامبر(ص) در اوج قدرت، فقط یکبار علی(ع) را به حکومت، تنصیص کرد. چرا پیامبر(ص) تا قبل از غدیرخم، علی(ع) را تنصیص نمیکرد؟ چون میدانست که مردم فعلا پذیرش این مسئله را ندارند. امام حسین(ع) هم میداند که مردم در حال حاضر، کشش و پذیرش امامت و حاکمیت ایشان را ندارند؛ بنابراین، حضرت خود را بهعنوان امام و یا کسی که حکومت را حق خود میداند، به مردم معرفی نمیکند؛ چون میداند که این مسئله فعلا مقبولیت ندارد و اگر حضرت این کار را انجام میداد، ممکن بود که اصل امامت به خطر بیفتد. امام حسین(ع) زمانی که در مدینه، قیام خود را آغاز میکند، مانند پیامبر(ص) در ابتدای رسالت خود در مکه است؛ یعنی امام حسین(ع) میخواهد مردم را به اولیات اسلام دعوت کند. در این سالها آنقدر اوضاع خراب شده است که حضرت نمیتواند خود را به عنوان امام به مردم عرضه کند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و دوم (۴)
✍️عدم بیعت با یزید؛ اقدام و خواسته امام حسین(ع)
🔷آن چیزی که من در مجموعه مطالعات خود در تاریخ به دست آوردم، این است که امام حسین(ع) تنها از مردم میخواست با یزید بیعت نکنند. حضرت این حرکت را در زمان معاویه انجام نداده بود؛ یعنی تنها تفاوتی که بین اقدام ایشان در زمان معاویه و در زمان یزید وجود دارد، این بود که حضرت در زمان معاویه از مردم نخواستند که با معاویه بیعت نکنند. البته به این نکته دقت داشته باشید که معنای این کلام این نیست که حضرت با معاویه بیعت کرده باشد؛ ما گفتیم که هیچیک از ائمه ما با طواغیت زمان خود بیعت نکردند. دلیل این مسئله هم این است که در حکومت آنها دخالت و مشارکتی نمیکردند؛ چون کسی که با حکومتی بیعت میکند، باید در تمامی امور ازجمله، شرکت در جنگها از حکومت وقت اطاعت کند. البته ائمه ما به مردم نمیگفتند که با حکام وقت بیعت نکنید. تنها چیزی که زمان یزید را متفاوت میکند، این است که امام حسین(ع) بهصورت علنی از مردم درخواست کرد که با یزید بیعت نکنند. یزید کسی است که اصل دین را هدف قرار داده است و به همین دلیل، حضرت از بیعت با او اجتناب کرد و دیگران را هم دعوت کرد که با او بیعت نکنند.
🔶از طرف دیگر، ما گفتیم که اقدامات امام حسن(ع) و امام حسین(ع) باعث شد که حب اهلبیت(ع) در دلها جای بگیرد. یکی از مصادیق و شواهد این موضوع هم این است که فرماندار مدینه از کشتن حضرت اجتناب کرد و گفت اگر تمام دنیا را هم به من بدهند، دست خود را به خون حسین(ع) آلوده نخواهم کرد. به این مطلب دقت داشته باشید که حضرت در طول قیام خود، شرایط امام جامعه را برای مردم بیان میکند؛ ولی به خود اشارهای نمیکند. این کار حضرت مصداق اعظم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است. حضرت بزرگترین منکر را برای جامعه اسلامی، این معرفی میکند که یزید حاکم جامعه بشود. اگر مردم از قیام بالحق حضرت استقبال کرده و از ایشان میپرسیدند که مصداق امروز امام جامعه چه کسی است و امروز این مصدر به چه کسی تعلق دارد، ایشان خود را معرفی میکرد؛ ولی چون مردم از ایشان سؤال نمیکردند، حضرت هم در این مسئله به بیان کلیات اکتفا میکرد و فقط شرایط جامعه را بیان میکرد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir