eitaa logo
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
732 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
774 ویدیو
22 فایل
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به ملت تمدن ساز داریم و ملت تمدن ساز در بستر آموزش های لازم به وجود می آیند. آموزشهایی در زمینه های اقتصاد سیاست فرهنگ و... لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1 پل ارتباطی @sadra59
مشاهده در ایتا
دانلود
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و دوم (۲) ✍️امام حسین(ع) تا روز عاشورا دست به شمشیر نبرد 🔷مطلب دیگری که در گذشته هم به آن اشاره کریم، این است که امام حسین(ع) در طول حرکت خود، دست به شمشیر نبرد. این اشتباه است که گفته می‌شود امام حسین(ع) قیام به شمشیر کرد؛ بلکه حضرت فریاد اعتراض علنی علیه حکومت زد. امام حسین(ع) در غیر از روز عاشورا در هیچ‌یک از مواقف خود شمشیر نکشید. اساسا امام حسین(ع) از روز اول در پی تقاضای حکومت برای خود نیست. خیلی خوب است که شما روی این مسئله تحقیق کنید که آیا امام حسین(ع) در طول حرکت خود در جایی مردم را دعوت به حاکمیت خود کرد؟ یعنی اینکه ایشان در جایی به‎‌صراحت بیان کند که حکومت حق من است و من باید بر شما حکومت بکنم. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و دوم (۳) ✍️عدم پذیرش در مردم برای امامت و ولایت امام حسین(ع) 🔶به این نکته دقت کنید که پیامبر(ص) به‌ظاهر در اوج قدرت از دنیا رفت؛ ولی ایشان تنها در غدیر، صراحت به حاکمیت علی(ع) بعد از خود کرد و این، همان زمانی بود که خدای متعال فرمود: «و اللهُ یَعصِمُک من الناس»(مائده/67). بنابراین، پیامبر(ص) در اوج قدرت، فقط یک‌بار علی(ع) را به حکومت، تنصیص کرد. چرا پیامبر(ص) تا قبل از غدیرخم، علی(ع) را تنصیص نمی‌کرد؟ چون می‌دانست که مردم فعلا پذیرش این مسئله را ندارند. امام حسین(ع) هم می‌داند که مردم در حال حاضر، کشش و پذیرش امامت و حاکمیت ایشان را ندارند؛ بنابراین، حضرت خود را به‌عنوان امام و یا کسی که حکومت را حق خود می‌داند، به مردم معرفی نمی‌کند؛ چون می‌داند که این مسئله فعلا مقبولیت ندارد و اگر حضرت این کار را انجام می‌داد، ممکن بود که اصل امامت به خطر بیفتد. امام حسین(ع) زمانی که در مدینه، قیام خود را آغاز می‌کند، مانند پیامبر(ص) در ابتدای رسالت خود در مکه است؛ یعنی امام حسین(ع) می‌خواهد مردم را به اولیات اسلام دعوت کند. در این سال‌ها آن‌قدر اوضاع خراب شده است که حضرت نمی‌تواند خود را به عنوان امام به مردم عرضه کند. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و دوم (۴) ✍️عدم بیعت با یزید؛ اقدام و خواسته امام حسین(ع) 🔷آن چیزی که من در مجموعه مطالعات خود در تاریخ به دست آوردم، این است که امام حسین(ع) تنها از مردم می‌خواست با یزید بیعت نکنند. حضرت این حرکت را در زمان معاویه انجام نداده بود؛ یعنی تنها تفاوتی که بین اقدام ایشان در زمان معاویه و در زمان یزید وجود دارد، این بود که حضرت در زمان معاویه از مردم نخواستند که با معاویه بیعت نکنند. البته به این نکته دقت داشته باشید که معنای این کلام این نیست که حضرت با معاویه بیعت کرده باشد؛ ما گفتیم که هیچ‌یک از ائمه ما با طواغیت زمان خود بیعت نکردند. دلیل این مسئله هم این است که در حکومت آنها دخالت و مشارکتی نمی‌کردند؛ چون کسی که با حکومتی بیعت می‌کند، باید در تمامی امور ازجمله، شرکت در جنگ‌ها از حکومت وقت اطاعت کند. البته ائمه ما به مردم نمی‌گفتند که با حکام وقت بیعت نکنید. تنها چیزی که زمان یزید را متفاوت می‌کند، این است که امام حسین(ع) به‌صورت علنی از مردم درخواست کرد که با یزید بیعت نکنند. یزید کسی است که اصل دین را هدف قرار داده است و به همین دلیل، حضرت از بیعت با او اجتناب کرد و دیگران را هم دعوت کرد که با او بیعت نکنند. 🔶از طرف دیگر، ما گفتیم که اقدامات امام حسن(ع) و امام حسین(ع) باعث شد که حب اهل‌بیت(ع) در دل‌ها جای بگیرد. یکی از مصادیق و شواهد این موضوع هم این است که فرماندار مدینه از کشتن حضرت اجتناب کرد و گفت اگر تمام دنیا را هم به من بدهند، دست خود را به خون حسین(ع) آلوده نخواهم کرد. به این مطلب دقت داشته باشید که حضرت در طول قیام خود، شرایط امام جامعه را برای مردم بیان می‌کند؛ ولی به خود اشاره‌ای نمی‌کند. این کار حضرت مصداق اعظم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است. حضرت بزرگ‌ترین منکر را برای جامعه اسلامی، این معرفی می‌کند که یزید حاکم جامعه بشود. اگر مردم از قیام بالحق حضرت استقبال کرده و از ایشان می‌پرسیدند که مصداق امروز امام جامعه چه کسی است و امروز این مصدر به چه کسی تعلق دارد، ایشان خود را معرفی می‌کرد؛ ولی چون مردم از ایشان سؤال نمی‌کردند، حضرت هم در این مسئله به بیان کلیات اکتفا می‌کرد و فقط شرایط جامعه را بیان می‌کرد. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و دوم (۵) ✍️امام حسین(ع) در فضای اهل ‌سنت با مردم صحبت می‌کرد 🔷به این نکته دقت داشته باشید که امام حسین(ع) در فضای اهل ‌سنت با مردم صحبت می‌کرد و نه در یک فضای شیعی و ایشان در همان فضای اهل ‌سنت ثابت می‌کند که خلافت یزید باطل است. این مطلب بین شیعه و سنی مشترک است که پیامبر(ص) به جانشین بعد از خود نیاز دارد. اختلافی که بین شیعه و سنی در این مسئله وجود دارد، این است که آیا جانشین پیامبر(ص) باید به تنصیص خود او مشخص بشود و یا توسط مردم؟ اهل ‌سنت هم که معتقد هستند جانشین بعد از پیامبر(ص) توسط خود مردم تعیین می‌شود، شرایطی را برای این جانشینی در کتب مربوط به حکومت بیان کرده‌اند. یکی از شرایطی که اهل‌ سنت برای حاکم تعیین کرده‌اند، این است که جانشین انتخاب‌شده، به خدا و رسول(ص) ایمان داشته باشد. شرط دومی که آنها برای جانشین پیامبر(ص) تعیین کرده‌اند، این است که جانشین پیامبر(ص) باید عالم باشد. سومین شرطی را که اهل سنت برای جانشین پیامبر(ص) تعیین کرده‌اند، صفت عدالت است. امام حسین(ع) در آن روزگار در فضای اهل ‌سنت با مردم گفت‌وگو می‌کرد و در آن فضا به مردم می‌گفت که یزید هیچ‌کدام از سه شرط ایمان و علم و عدالت را دارا نیست. بنابراین، حضرت با استدلال خود اهل ‌سنت، یزید را محکوم کرد. 🔶نکته‌ دیگری که قابل توجه است، این مطلب می‌باشد که زمانی که امام حسین(ع) در مدینه علیه یزید افشاگری می‌کرد، خیلی از مردم حرف حضرت را قبول نمی‌کردند. به‌عنوان مثال، حضرت به مردم می‌گفت که یزید شراب می‌خورَد؛ ولی مردم با اینکه حضرت را یک فرد خوب و قابل اعتمادی می‌دانند، اما به‌دلیل تبلیغات گسترده‌ای که در زمان معاویه به نفع یزید شده است، نمی‌توانند حرف حضرت را قبول کنند. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و دوم (۶) ✍️تبلیغات گسترده معاویه برای یزید 🔷معاویه هفت سال قبل از مرگ خود، از مردم برای یزید بیعت گرفته است. معاویه در همان زمانی که برای یزید از مردم بیعت می‌گفت، با اعتراض شخصیت‌هایی همچون سعدبن‌ابی‌وقاص روبه‌رو شد و این افراد در مورد یزید دست به افشاگری زدند. از آن طرف، معاویه هم با دستگاه تبلیغاتی گسترده این مطلب را به مردم القا کرد که کسانی که درباره یزید مطالب بدی بیان می‌کنند، نسبت به یزید حسادت می‌کنند. این فضای به‌وجودآمده در زمان معاویه، باعث شد که حرف امام حسین(ع) هم توسط مردم باور نشود. 🔶به این نکته دقت داشته باشید که مردم یزید را به اعتبار پدرش قبول داشتند؛ یعنی مردم آن‌زمان به معاویه اعتماد داشتند و از طرفی، معاویه از چهره‌های شناخته‌شده آن‌زمان برای یزید بیعت گرفته بود و مردم به اعتبار آن چهره‌های شناخته‌شده، به یزید هم اعتماد کرده بودند و بنابراین، حرف‌های حضرت را مبنی بر فاسق بودن یزید باور نمی‌کردند. مردم بعدها و بعد از شهادت امام حسین(ع) فهمیدند که درباره یزید اشتباه می‌کردند. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و دوم (۷) ✍️آگاهی مردم به فسق یزید بعد از شهادت امام حسین(ع) 🔷بعد از اینکه قضایای کربلا به پایان رسید و اسرا به مدینه بازگشتند و مردم متوجه شدند که امام حسین(ع) به شهادت رسیده است، عبدالله‌ بن ‌حنظله غسيل‌الملائکه به‌همراه عده‌ای دیگر برای تحقیق در مورد این حادثه به شام رفت و در آنجا بود که فسق و فجور علنی یزید را مشاهده کردند و وقتی به مدینه بازگشتند، به مردم اعلام کردند که ما در مورد خلافت یزید دچار اشتباه شده‌ایم. 🔶به این مطلب دقت داشته باشید که یکی از دلایلی که نشان می‌دهد امام حسین(ع) در فضای اهل‌ سنت با مردم صحبت می‌کرد، این است که بعد از اینکه عبدالله‌بن‌حنظله به مدینه بازگشت و مردم مدینه بیعت خود با یزید را شکستند، باز هم مردم مدینه به سراغ امام زین‌العابدین(ع) نرفتند. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹این [جایی] که ما امروز هستیم باب شأن انقلاب نیست؛ ما بایستی خیلی بیش از این حرکت می‌کردیم. شکاف طبقاتی بایستی از بین برود و عدالت اقتصادی به معنای واقعی کلمه بایستی مستقر بشود در کشور؛ این وظیفه‌ی ما است، این کار ما است، بایستی انجامش بدهیم. ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ 🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تکریم دارنده علم 🔻 🔸بهترین مشوق برای گسترش علم، تکریم دارنده‌ی علم است. ۱۳۸۷/۰۷/۰۳ 🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
شروع جلسه پنجاه و سوم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
950924.mp3
37.25M
💠 سلسله دروس 📔جلسه پنجاه و سوم 📝تاریخ دوران امام حسین ۳ 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و سوم (۱) بسم الله الرحمن الرحیم 🔷در جلسات قبل عرض کردیم که امام حسین(ع) چه در آغاز حرکت و چه در ادامه، آنچه که رسما و علنا بیان کردند، نفی صلاحیت یزید برای حاکمیت بود. حضرت گاهی به معاویه هم در همین مورد اشاراتی می کردند؛ ولی در مورد یزید، علنا صحبت می‌کردند. 🔶حرکت امام حسین(ع) مثل حرکت امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) به‌گونه‌ای است که ظرف اسلام از بین نرود. هرچند این اسلام، اسلام ناب نیست، اما باید این ظرف اسلام حفظ شود تا آرام‌آرام در همین ظرف، اسلام ناب شکل بگیرد. و یزید کسی است که به‌طور علنی و رسمی می‌خواهد این ظرف اسلام را از بین ببرد. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و سوم (۲) ✍️آیا یزید شعر «لَعِبَت هاشم… » را بعد از حادثه عاشورا خوانده است؟ 🔷ما درصدد این نیستیم که بگوییم این شعر «لَعِبَت هاشمٌ بالمُلک فلا * خبرٌ جاء و لا وحیٌ نزَل» را یزید کجا و کی خوانده است -چون نوع بحث ما در تاریخ، بحث از جزئیات نیست- اما آنچه که یزید در عملکرد، به‌طور صریح می‌خواهد بگوید، همان عبارت «لعبت هاشم… » است؛ یعنی یزید می‌خواهد رسما این معنا را عملی کند. اما حالا آیا این شعر را خوانده یا نه و جایی که می‌گویند این شعر را خوانده، آیا واقعا هست یا نیست یا زمان دیگری خوانده بوده و اشتباه مصداقی است، فعلا درصدد بیان آن نیستیم؛ چون می‌گویند این شعر را هنگامی خواند که سر امام حسین(ع) را آوردند. با توجه به مجموعه قرائن، بعید است که آن‌موقع خوانده باشد؛ چون آن مجلس به نفع یزید نبود. در آن مجلس، یزید می‌خواست بگوید حرکت حسین‌بن‌علی حرکت خوارجی بوده: «خرج الحسینُ عَلَی حاکمیة الاسلام»؛ بنابراین اگر بخواهد بگوید «لعبت هاشم… »، به‌ضرر او خواهد بود. لذا به نظر می‌رسد که قبلا این شعر را خوانده بود؛ منتهی ماجرای عاشورا باعث شد همه اینها گفته شود. به عبارت دیگر، قبل از ماجرای عاشورا بعضی‌ها متوجه شدند که هدف یزید چیست؛ اما از یک طرف، زمینه و از طرف دیگر، جرأت اظهار کردن نداشتند. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و سوم (۳) ✍️نمونه‌ای از روحیه تعبد اهالی شام در زمان معاویه 🔶خیلی از افرادی که در زمان معاویه در شام بودند، ادعای اسلام داشتند و واقعا در جنگ‌ها که شرکت می‌کردند، به نام اسلام شمشیر می‌زدند. داستانی را نقل کرده‌اند که وقتی در زمان معاویه می‌خواستند برای نبرد جهادی بروند، می‌گویند برای نماز جمعه خیلی ثواب نقل شده و امروز چهارشنبه است و دفاع هم نیست که شهر در خطر باشد، بلکه جهاد است؛ بهتر است در شهر بمانیم تا ثواب نماز جمعه را درک کنیم. معاویه حرف‌های آنها را تأیید می‌کند؛ ولی می‌پرسد: منادی در آیه «نُودِیَ للصلاة مِن یومِ الجُمُعَة»(جمعه/9) کیست؟ گفتند: ولیّ زمان. پرسید: آیا من ولیّ زمان نیستم؟ پاسخ دادند: چرا؛ هستی. گفت: اُنادی بالصلاة یوم الأربعاء فاسعوا الی ذکر الله. هردو را جمع می کنیم؛ می‌توان نماز جمعه را جلو انداخت و روز چهارشنبه خواند! 🔷این جریان پرده از یک واقعیت برمی‌دارد: اینکه به معاویه می‌گویند ثواب نماز جمعه از دست می‌رود، معلوم می‌شود افراد اطراف معاویه به فروع متعبدند. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و سوم (۴) ✍️دو اقدام عمده سیدالشهدا(ع) 🔶حضرت سیدالشهدا(ع) می‌خواست دو کار عمده را انجام دهند: اول آنکه آن سد مظلومیتی را که برای خلیفه سوم درست کرده بودند، از بین ببرد؛ مظلومیتی که جواز هر نوع کاری را برای طرف مقابل می‌دهد. دوم اینکه چون یزید می‌خواهد این ظرف را بشکند، حضرت می‌خواهند جلوی او را بگیرند. امام(ع) روی این کار خیلی صریح‌اند؛ لذا فرمودند: «و علی الإسلام السلام إذ قد بُلِیَت الاُمة براعٍ مثلِ یزید»(لهوف، ص24). چرا حضرت این جمله را در زمان معاویه نفرمودند؟ مگر یزید و معاویه باهم فرق دارند؟ خیر، فرقی باهم ندارند؛ نه در اوصاف و نه در نیات. فرق‌شان فقط این است که ظرف‌شکنی در معاویه پنهانی است؛ ولی در یزید علنی و این، خطر است. یزید می‌خواهد عادی‌سازی کند، ولی معاویه فعلا نمی‌خواست عادی‌سازی کند؛ اگرچه گاهی اوقات محک می‌زد، ولی می‌دید نمی‌شود. البته نه اینکه فقط معاویه می‌خواست این کار را انجام دهد، بلکه افراد قبلی هم می‌خواستند این کار را انجام دهند، ولی نمی‌شد. 🔷برای اینکه امام حسین(ع) کار را شروع کند، نیاز به جوشکنی دارد؛ یعنی باید یک قضیه‌ای پیش بیاید که تا مغز استخوان مسلمانان(نه مؤمنین) نفوذ کند، طوری که اصلا نتوانند با این کار یزید کنار بیایند و هرکس بخواهد کنار بیاید، روسیاه شود. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و سوم (۵) ✍️اهل‌بیت(ع) همیشه فعال و اثرگذار بودند نه منفعل و متأثر 🔶حرکتی که امام حسین(ع) انجام داد، تا مغز استخوان مسلمانان در هر رده ای نفوذ کرد. این را بدانید که هیچ‌کدام از اهل‌بیت(ع) در برابر حوادث زمان منفعل نیستند و به‌طور کلی، انفعال در کار آن بزرگواران معنا ندارد و همیشه فعال بودند. اثرگذار بودند نه متأثر؛ یعنی این طور نبود که اهل‌بیت(ع) کاری کنند و بعد از آن، چیزی از دست آنها برنیاید و همه‌چیز اتفاقی باشد؛ بلکه حرکت امام حسین(ع) از همان اول کار، تأثیرگذار است. به عبارت دیگر، این یزید نیست که امام حسین(ع) را می‌دواند؛ بلکه امام حسین(ع) است که یزید را می‌دواند. تدبیر امام(ع) است که دشمن را به کربلا می‌کشاند. این حر نیست که امام(ع) را به کربلا می‌کشاند؛ بلکه کار حضرت است. مگر حضرت از قبل نمی‌دانستند که به کربلا می‌آیند؟ مگر حضرت امیر(ع) در مورد کربلا نفرمود «هاهُنا مُناخُ رِکابِهم»؟(بحار الأنوار، ج17، ص258). پس حضرت جریان را می‌داند. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir