@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و نهم(۸)
✍️آیا اهلبیت(ع) به انتقام از قاتلین پدران و اجداد خود اقدام میکنند؟
🔶در کوفه آیا مُرّ عدالت در مورد کسانی که کشته شدند اجرا شد؟! این تاریخی که در مورد قتله سیدالشهدا(ع) نقل میکنند قابل قبول نیست. آیا اگر امام سجاد(ع) بر کوفه دست پیدا میکرد آنها را میکشت؟! البته حضرت مفسدین فی الارض را میکشتند؛ اما ایشان به خاطر خون پدر بزرگوارشان کسی را نمیکشت. «و لکم فی القصاص حیوةٌ یا اُولی الالباب… »(بقره/179)؛ ولی قرآن میفرماید: اگر عفو کنید، برای شما بهتر است و یقینا امام سجاد(ع) بهترین را انتخاب کرده و انتقام نمیگیرند.
🔷سؤال: مگر امام حسن(ع) ابنملجم را نکشت؟
🔶پاسخ استاد: ابنملجم چند حیثیت داشت: یکی اینکه مفسد فی الارض بود و یکی هم عنوان قاتل بر او صادق بود. علی(ع) فرمود: اگر از این ضربت زنده ماندم، خودم میدانم چه کنم(یعنی عفو میکردند) و اگر از دنیا رفتم و خواستید قصاص کنید، در این صورت، ضربة بضربة و علت اینکه امام حسن(ع) عفو نکرد، به این دلیل بود که در این صورت، شبهه حاصل میشد که شاید ابنملجم بر حق بود؛ والّا اگر این اتفاق نمیافتاد، یقین وجود دارد که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) ابنملجم را میبخشیدند و او را به عذاب اخروی واگذار میکردند.
🔶امروز وقتی کسی دیگری را میکشد، تلاش میشود که اولیای دم او از خون قاتل بگذرند؛ ولی این، چیزی از بار آخرتی او کم نمیکند. اگر قاتل باید کشته شود، چرا قرآن میفرماید: اگر ببخشید و عفو کنید بهتر است. پیامبر(ص) قاتل حمزه را هم بخشید، ولی فرمود: جلوی چشم من نباش. همه ائمه(ع) اینگونه هستند. البته در مورد جنگ بدر قضیه فرق میکند؛ در مورد جنگ بدر قرآن میفرماید: «ما کان لنبیٍ أن یکون له أسرَی حتی یُثخِنَ فی الارض»(انفال/67)؛ یعنی تا زمانی که معرکه برپاست، حق اسیر گرفتن ندارید. در جنگ بدر، مراد پیامبر(ص) از اسیر، بهمعنای اصطلاحی آن نیست؛ بلکه این فرماندهی که اسیر شده است، اگر رها شود، دومرتبه وارد عملیات میشود و اگر بخواهند او را نگه دارند، موجب دردسر خواهد بود؛ لذا حضرت فرمود: اسیر نگیرید. جنگ احد ناشی از آزاد شدن اسرای بدر بود.
🔷اگر امام سجاد(ع) قاتلین پدر بزرگوارشان را میکشت، بهخاطر انتقام نبود؛ چون ائمه اطهار(ع) اهل انتقام نیستند. بارها گفته شد که اگر مختار برای انتقام، قاتلین امام حسین(ع) را کشت، پس برای چه چیز امام زمان(عج) میخواهد انتقام بگیرد؟ سپاه حق، چیزی اضافهتر طلبکار نیست. پس معلوم میشود اینکه در مورد امام زمان(عج) گفته میشود ایشان منتقم خون حسین(ع) است، بحث انتقام شخصی نیست؛ بلکه بحث در این است که امام حسین(ع) در کربلا برای این شهید شد که بر عالم مسلط شود و امام عصر(ع) این هدف را محقق میکند. انتقام خون امام حسین(ع) زمانی گرفته میشود که هدف آن حضرت محقق شود. همین الآن انتقام خون شهدای ایران گرفته میشود؛ به این صورت که کشور عراق با ماست و جبهه حق هم در سوریه تسلط دارد. امروزه برای شهدا عزاداری به آن معنا نمیشود؛ چون شهدا موفق شدند. برای شهدا یادواره گرفته میشود نه مجلس عزا. پیروزی حرکت امام حسین(ع) ظهور حضرت ولیعصر(عج) است.
🔶امام زمان(عج) انتقام شخصی نمیگیرد. آیا تصور میشود امام عصر(عج) شمر را گردن بزند؟! آیا چنین چیزی در تعالیم اسلام وجود دارد؟ اگر امام زمان(عج) میخواهد انتقام بگیرد، از چه کسی است؟ قیام امام حسین(ع) که 1400 سال پیش بود. انتقام به این صورت است که اگر جبهه معاندین در مقابل امام عصر(عج) بایستند تا حق را سرکوب کنند، در مقابل، حضرت ولیعصر(عج) جبهه باطل را سرکوب میکند و این همان انتقام خون امام حسین(ع) است.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و نهم(۹)
✍️سؤالاتی در مورد رجعت و پاسخ استاد
🔷سؤال: در این صورت، رجعت سران کفر را باید جور دیگری توجیه کرد.
🔶پاسخ استاد: رجعت سران کفر یعنی چه؟! آیا مراد این است که آنها دومرتبه زنده میشوند و برمیگردند؟ چنین چیزی معقول نیست.
🔷سؤال: در کتاب اسرار آلمحمد(ع) چنین چیزی آمده است.
🔶پاسخ استاد: مگر کتاب اسرار آلمحمد(ع) را آلمحمد(ع) نوشتند؟! امر باید معقول باشد. اگر چیزی بخواهد برگردد، باید علتی داشته باشد. اگر سران کفر دوباره به دنیا برگشتند و گردن آنها زده شد، آیا چیزی حل میشود؟! روایتی که میگوید آن دو نفر برمیگردند، اولا سند آن ضعیف است و ثانیا دلیلی وجود ندارد و ثالثا اگر احیانا چنین چیزی بخواهد اتفاق بیافتد -چنانکه در متن روایت دارد – این است که آن دو نفر را میآورند و یُقِرُّونَ بأنهم علی الباطل؛ اقرار میکنند که بر باطل بودند. مردمی هم که پیرو این دو بودند، میبینند که رئیس آنها دروغ میگوید. البته همینجا هم یک سؤال پیش میآید که این مردم از کجا یقین دارند این شخص همان نفر اول است؛ مگر این مردم او را دیدهاند؟! مگر اینکه اعجازی توسط حضرت ولیعصر(عج) رخ بدهد تا همه یقین کنند که این افراد، همان اولی و دومی هستند.
🔷احتمال دارد که یکی از علل این باشد که در روایات، کلمه «الناس» در «اذا جاء نصرُ اللهِ و الفتحُ و رأیتَ الناسَ یدخلون فی دینِ اللهِ أفواجا»(نصر/1-2) نوعا به عامه اشاره شده است. حدود یک میلیارد و اندی عامه هستند؛ اگر امام زمان(عج) آن دو نفر را بیرون بیاورد و به جای اینکه گردن بزند تا این مردم بدانند اینها بر باطل بودند، از آن دو اقرار میگیرد و میفرماید به این مردم بگویید که بر باطل بودید. در ادامه روایت آمده است که وقتی آن دو نفر اقرار بر باطل بودن میکنند، عده کمی هم قبول نمیکنند.
🔶پس اگر حضرت جنازه آن دو نفر را بیرون میآورد، علت دارد؛ نه اینکه بهخاطر انتقام شخصی باشد. یا مثلا روایتی که میگوید حضرت ولیعصر(عج) این دو را به درخت بسته و شلاق میزند، عقلایی نیست. آیا واقعا حضرت اینها را شلاق میزند که چرا شما مادر ما را زدید؟! یعنی شأن امام زمان(عج) تا این حد است؟! یعنی بیرون آوردن و کتک زدن این دو، باعث خوشحالی حضرت زهرا(س) میشود؟!
🔷یک قضیهای هست شاید شنیده باشید که یک انسان بزرگی کنار ضریح امام حسین(ع) ایستاده بود و حضرت را بهحق مادر بزرگوارشان قسم میدادند که حضرت در آخرت از شمر شفاعت نکند. شخصی به وی گفت: این چه حرفی است که میزنی؟! آن انسان بزرگ گفت: تو اینها را نمی شناسی؛ اینها سایه خدا روی زمین هستند. خدای متعال که رحمن و رحیم است، ائمه اطهار(ع) هم مظهر رحمانیت و رحیمیت خداوند هستند.
🔶ائمه(ع) هیچ کاری را بدون علت و منطق انجام نمیدهند. رجعت حتما باید یک منطقی داشته باشد والّا دنیا دار عبور است و اینهایی که عبور کردند، برای چه چیزی باید عودت کنند؟! مگر اینکه برای نسل موجودِ آن زمان، یک اثر تربیتی و هدایتی داشته باشد؛ اما همین طور بدون علت، منطقی نیست.
🔷سؤال: اثر فعل مادی آن را در دنیا میبینند؛ مثلا میبینند که عدالت آمد.
🔶پاسخ استاد: اگر مردم ببینند که عدالت آمد، چه اتفاقی در کمال میافتد؟! اتفاقا اگر چنین چیزی دیدیم، شاید کمی ایمان سست شود؛ چون ارزش در این عالم، ایمان به غیب است. پیامبر(ص) فرمود: «مرحباً بأصحابی». عدهای گفتند: آیا مراد از اصحاب شما ما هستیم؟ پیامبر(ص) فرمود: أنتم علی خیر؛ ولی مراد من، اشخاصی هستند که مرا و معجزات مرا ندیدند، بلکه فقط یک سیاهی بر یک سفیدی دیده و به من ایمان آوردند. ارزش و اعتبار ایمان به غیب بالاست. وقتی روایت میگوید: «یملأ اللهُ به الارضَ قسطا و عدلا»، کسی که برای ظهور حضرت بدون اینکه ایشان را دیده باشد، کار کند ارزش و اعتبار دارد.
🔷البته روایتی هست که وقتی حضرت ولیعصر(عج) تشریف بیاورند، عدهای را که از دنیا رفتند ندا میدهند که امام و ولی شما قیام کرد؛ آیا میخواهید برگردید و در رکاب حضرت باشید؟ که همینجا هم اکثرا میگویند نمیآییم. اما اینکه عدهای را خدا از قبر در میآورد، حتما باید علت و حکمت داشته باشد.
🔶سؤال: اگر ما امت آخر نباشیم – همچنانکه در برخی از روایات آمده است – آیا این امر نمیتواند عبرتی برای امتهای بعدی باشد؟
🔷پاسخ استاد: اگر این فرضیه و تئوری قبول شود که ما امت آخر نیستیم، پس امت اول هم نیستیم؛ در این صورت که از امت اول نیستیم، چه تجربهای کسب کردیم؟
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️
حیات مطلوب بشر در دورانِ ظهور است🔻
♦️در آثار ما [آمده]: «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا»... در واقع هر فردى از آحاد بشر میداند که این سِیر عمومى بشر به کجا منتهى خواهد شد... یک مسافرى یا یک کاروانى از پیچوخمهاى دشوار، از معبرهاى سخت، از کوهستانها، از وادىها، از درّهها، از لجنزارها، از خارزارها، همینطور دارد عبور میکند، راه را میپیماید، براى اینکه خودش را به یک نقطهاى برساند؛ این نقطه کجا است؟
این نقطه عبارت است از یک اتوبان، یک جادّهى مهم، یک جادّهى باز، یک راه هموار. همهى آنچه در تاریخ بشر تا امروز مشاهده میکنیم، حرکت در همان کورهراهها و در همان فرازونشیبها و در همان خارستانها و لجنزارها و مانند اینها بوده است؛ بشریّت دارد همینطور این راه را طى میکند تا به اتوبان برسد؛ این اتوبان، #دورانِ_مهدویّت است، دوران ظهور حضرت مهدى (سلام الله علیه) است. اینجور نیست که وقتى به آنجا رسیدیم، یک حرکت دفعى انجام بگیرد و بعد هم تمام بشود؛ نه، آنجا یک مسیر است. در واقع باید گفت زندگى اصلى بشر و حیات مطلوب بشر از آنجا آغاز میشود و بشریّت تازه مىافتد در راهى که این راه یک صراط مستقیم است و او را به مقصد آفرینش میرساند؛ #بشریّت را میرساند، نه آحادى از بشریّت را، نه افراد را، مجموعهها را میرساند.
۱۳۹۳/۰۳/۲۱
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
#رهبر_معظم_انقلاب
پیامبر اکرم به امیرالمؤمنین فرمود: «یا علی! آن روزی که به تو ضربتی میزنند و این ضربت، به شهادتت منتهی خواهد شد، صبر تو چگونه خواهد بود؟» امیرالمؤمنین عرض کرد: «یا رسول الله! این موضعِ صبر نیست؛ این موضعِ شُکر است.» کسی که در راه خدا به شهادت میرسد، بزرگترین شاکر خدا برای این حادثه، خود اوست؛ زیرا که چنین نعمت بزرگی را خدای متعال به او داده است.
۱۳۷۸/۰۳/۰۳
#ضربت_خوردن_حضرت_علی_علیهالسلام
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
🔻 وزارت خارجه مجریست
▪️سیاست خارجی در هیچ جای دنیا در وزارت خارجه تعیین نمیشود. سیاست خارجی در همه جای دنیا مربوط به مجامع بالادستی وزارت خارجه و مسئولین عالی رتبه کشور است. البته وزارت خارجه هم مشارکت دارد در اینها، لکن اینطور نیست که تصمیمگیری تابع وزارت خارجه باشد. وزارت خارجه مجریست. در کشور ما هم همینطور است.
۱۴۰۰/۰۲/۱۲
#رهبر_معظم_انقلاب
#سخنرانی_تلویزیونی
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفات حکومتی حضرت علی(ع)
♨️ اجتناب از زخارف دنيا
⛔️ استفاده شخصی از امكانات عمومی ممنوع
⚡️ سرعت عمل
💫 تبيين
⚠️ بیباک در عمل به حق
🌹 هدايت جامعه به تقوا
#رهبر_معظم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
#شهادت_حضرتعلی_علیهالسلام
••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※••
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir