eitaa logo
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
733 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
774 ویدیو
22 فایل
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به ملت تمدن ساز داریم و ملت تمدن ساز در بستر آموزش های لازم به وجود می آیند. آموزشهایی در زمینه های اقتصاد سیاست فرهنگ و... لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1 پل ارتباطی @sadra59
مشاهده در ایتا
دانلود
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و نهم(۸) ✍️آیا اهل‌بیت(ع) به‌ انتقام از قاتلین پدران و اجداد خود اقدام می‌کنند؟ 🔶در کوفه آیا مُرّ عدالت در مورد کسانی که کشته شدند اجرا شد؟! این تاریخی که در مورد قتله سیدالشهدا(ع) نقل می­کنند قابل قبول نیست. آیا اگر امام سجاد(ع) بر کوفه دست پیدا می­کرد آنها را می­کشت؟! البته حضرت مفسدین فی الارض را می­کشتند؛ اما ایشان به خاطر خون پدر بزرگوارشان کسی را نمی­کشت. «و لکم فی القصاص حیوةٌ یا اُولی الالباب… »(بقره/179)؛ ولی قرآن می­فرماید: اگر عفو کنید، برای شما بهتر است و یقینا امام سجاد(ع) بهترین را انتخاب کرده و انتقام نمی­گیرند. 🔷سؤال: مگر امام حسن(ع) ابن‌ملجم را نکشت؟ 🔶پاسخ استاد: ابن‌ملجم چند حیثیت داشت: یکی اینکه مفسد فی الارض بود و یکی هم عنوان قاتل بر او صادق بود. علی(ع) فرمود: اگر از این ضربت زنده ماندم، خودم می­دانم چه کنم(یعنی عفو می­کردند) و اگر از دنیا رفتم و خواستید قصاص کنید، در این صورت، ضربة بضربة و علت اینکه امام حسن(ع) عفو نکرد، به این دلیل بود که در این صورت، شبهه حاصل می­شد که شاید ابن­ملجم بر حق بود؛ والّا اگر این اتفاق نمی­افتاد، یقین وجود دارد که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) ابن­ملجم را می­بخشیدند و او را به عذاب اخروی واگذار می­کردند. 🔶امروز وقتی کسی دیگری را می­کشد، تلاش ­می­شود که اولیای دم او از خون قاتل بگذرند؛ ولی این، چیزی از بار آخرتی او کم نمی­کند. اگر قاتل باید کشته شود، چرا قرآن می­فرماید: اگر ببخشید و عفو کنید بهتر است. پیامبر(ص) قاتل حمزه را هم بخشید، ولی فرمود: جلوی چشم من نباش. همه ائمه(ع) این‌گونه هستند. البته در مورد جنگ بدر قضیه فرق می­کند؛ در مورد جنگ بدر قرآن می­فرماید: «ما کان لنبیٍ أن یکون له أسرَی حتی یُثخِنَ فی الارض»(انفال/67)؛ یعنی تا زمانی که معرکه برپاست، حق اسیر گرفتن ندارید. در جنگ بدر، مراد پیامبر(ص) از اسیر، به‌معنای اصطلاحی آن نیست؛ بلکه این فرماندهی که اسیر شده است، اگر رها شود، دومرتبه وارد عملیات می­شود و اگر بخواهند او را نگه دارند، موجب دردسر خواهد بود؛ لذا حضرت فرمود: اسیر نگیرید. جنگ احد ناشی از آزاد شدن اسرای بدر بود. 🔷اگر امام سجاد(ع) قاتلین پدر بزرگوارشان را می­کشت، به‌خاطر انتقام نبود؛ چون ائمه اطهار(ع) اهل انتقام نیستند. بارها گفته شد که اگر مختار برای انتقام، قاتلین امام حسین(ع) را کشت، پس برای چه چیز امام زمان(عج) می­خواهد انتقام بگیرد؟ سپاه حق، چیزی اضافه‌تر طلبکار نیست. پس معلوم می­شود اینکه در مورد امام زمان(عج) گفته می­شود ایشان منتقم خون حسین(ع) است، بحث انتقام شخصی نیست؛ بلکه بحث در این است که امام حسین(ع) در کربلا برای این شهید شد که بر عالم مسلط شود و امام عصر(ع) این هدف را محقق می­کند. انتقام خون امام حسین(ع) زمانی گرفته می­شود که هدف آن حضرت محقق شود. همین الآن انتقام خون شهدای ایران گرفته می­شود؛ به این صورت که کشور عراق با ماست و جبهه حق هم در سوریه تسلط دارد. امروزه برای شهدا عزاداری به آن معنا نمی­شود؛ چون شهدا موفق شدند. برای شهدا یادواره گرفته می­شود نه مجلس عزا. پیروزی حرکت امام حسین(ع) ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) است. 🔶امام زمان(عج) انتقام شخصی نمی­گیرد. آیا تصور می­شود امام عصر(عج) شمر را گردن بزند؟! آیا چنین چیزی در تعالیم اسلام وجود دارد؟ اگر امام زمان(عج) می­خواهد انتقام بگیرد، از چه کسی است؟ قیام امام حسین(ع) که 1400 سال پیش بود. انتقام به این صورت است که اگر جبهه معاندین در مقابل امام عصر(عج) بایستند تا حق را سرکوب کنند، در مقابل، حضرت ولی‌عصر(عج) جبهه باطل را سرکوب می­کند و این همان انتقام خون امام حسین(ع) است. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و نهم(۹) ✍️سؤالاتی در مورد رجعت و پاسخ استاد 🔷سؤال: در این صورت، رجعت سران کفر را باید جور دیگری توجیه کرد. 🔶پاسخ استاد: رجعت سران کفر یعنی چه؟! آیا مراد این است که آنها دومرتبه زنده می­شوند و برمی­گردند؟ چنین چیزی معقول نیست. 🔷سؤال: در کتاب اسرار آل‌محمد(ع) چنین چیزی آمده است. 🔶پاسخ استاد: مگر کتاب اسرار آل‌محمد(ع) را آل‌محمد(ع) نوشتند؟! امر باید معقول باشد. اگر چیزی بخواهد برگردد، باید علتی داشته باشد. اگر سران کفر دوباره به دنیا برگشتند و گردن آنها زده شد، آیا چیزی حل می­شود؟! روایتی که می­گوید آن دو نفر برمی­گردند، اولا سند آن ضعیف است و ثانیا دلیلی وجود ندارد و ثالثا اگر احیانا چنین چیزی بخواهد اتفاق بیافتد -چنان‌که در متن روایت دارد – این است که آن دو نفر را می­آورند و یُقِرُّونَ بأنهم علی الباطل؛ اقرار می­کنند که بر باطل بودند. مردمی هم که پیرو این دو بودند، می‌بینند که رئیس آنها دروغ می­گوید. البته همین‌جا هم یک سؤال پیش می‌آید که این مردم از کجا یقین دارند این شخص همان نفر اول است؛ مگر این مردم او را دیده­اند؟! مگر اینکه اعجازی توسط حضرت ولی‌عصر(عج) رخ بدهد تا همه یقین کنند که این افراد، همان اولی و دومی هستند. 🔷احتمال دارد که یکی از علل این باشد که در روایات، کلمه «الناس» در «اذا جاء نصرُ اللهِ و الفتحُ و رأیتَ الناسَ یدخلون فی دینِ اللهِ أفواجا»(نصر/1-2) نوعا به عامه اشاره شده است. حدود یک میلیارد و اندی عامه هستند؛ اگر امام زمان(عج) آن دو نفر را بیرون بیاورد و به جای اینکه گردن بزند تا این مردم بدانند اینها بر باطل بودند، از آن دو اقرار می­گیرد و می­فرماید به این مردم بگویید که بر باطل بودید. در ادامه روایت آمده است که وقتی آن دو نفر اقرار بر باطل بودن می­کنند، عده کمی هم قبول نمی­کنند. 🔶پس اگر حضرت جنازه آن دو نفر را بیرون می­آورد، علت دارد؛ نه اینکه به‌خاطر انتقام شخصی باشد. یا مثلا روایتی که می­گوید حضرت ولی‌عصر(عج) این دو را به درخت بسته و شلاق می­زند، عقلایی نیست. آیا واقعا حضرت اینها را شلاق می­زند که چرا شما مادر ما را زدید؟! یعنی شأن امام زمان(عج) تا این حد است؟! یعنی بیرون آوردن و کتک زدن این دو، باعث خوشحالی حضرت زهرا(س) می­شود؟! 🔷یک قضیه­ای هست شاید شنیده باشید که یک انسان بزرگی کنار ضریح امام حسین(ع) ایستاده بود و حضرت را به‌حق مادر بزرگوارشان قسم می­دادند که حضرت در آخرت از شمر شفاعت نکند. شخصی به وی گفت: این چه حرفی است که می­زنی؟! آن انسان بزرگ گفت: تو اینها را نمی شناسی؛ اینها سایه خدا روی زمین هستند. خدای متعال که رحمن و رحیم است، ائمه اطهار(ع) هم مظهر رحمانیت و رحیمیت خداوند هستند. 🔶ائمه(ع) هیچ کاری را بدون علت و منطق انجام نمی­دهند. رجعت حتما باید یک منطقی داشته باشد والّا دنیا دار عبور است و اینهایی که عبور کردند، برای چه چیزی باید عودت کنند؟! مگر اینکه برای نسل موجودِ آن زمان، یک اثر تربیتی و هدایتی داشته باشد؛ اما همین طور بدون علت، منطقی نیست. 🔷سؤال: اثر فعل مادی آن را در دنیا می­بینند؛ مثلا می­بینند که عدالت آمد. 🔶پاسخ استاد: اگر مردم ببینند که عدالت آمد، چه اتفاقی در کمال می­افتد؟! اتفاقا اگر چنین چیزی دیدیم، شاید کمی ایمان سست شود؛ چون ارزش در این عالم، ایمان به غیب است. پیامبر(ص) فرمود: «مرحباً بأصحابی». عده­ای گفتند: آیا مراد از اصحاب شما ما هستیم؟ پیامبر(ص) فرمود: أنتم علی خیر؛ ولی مراد من، اشخاصی هستند که مرا و معجزات مرا ندیدند، بلکه فقط یک سیاهی بر یک سفیدی دیده و به من ایمان آوردند. ارزش و اعتبار ایمان به غیب بالاست. وقتی روایت می­گوید: «یملأ اللهُ به الارضَ قسطا و عدلا»، کسی که برای ظهور حضرت بدون اینکه ایشان را دیده باشد، کار کند ارزش و اعتبار دارد. 🔷البته روایتی هست که وقتی حضرت ولی‌عصر(عج) تشریف بیاورند، عده­ای را که از دنیا رفتند ندا می­دهند که امام و ولی شما قیام کرد؛ آیا می­خواهید برگردید و در رکاب حضرت باشید؟ که همین‌جا هم اکثرا می­گویند نمی­آییم. اما اینکه عده­ای را خدا از قبر در می­آورد، حتما باید علت و حکمت داشته باشد. 🔶سؤال: اگر ما امت آخر نباشیم – همچنان‌که در برخی از روایات آمده است – آیا این امر نمی‌تواند عبرتی برای امت‌های بعدی باشد؟ 🔷پاسخ استاد: اگر این فرضیه و تئوری قبول شود که ما امت آخر نیستیم، پس امت اول هم نیستیم؛ در این صورت که از امت اول نیستیم، چه تجربه­ای کسب کردیم؟ 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات مطلوب بشر در دورانِ ظهور است🔻 ♦️در آثار ما [آمده]: «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا»... در واقع هر فردى از آحاد بشر می‌داند که این سِیر عمومى بشر به کجا منتهى خواهد شد... یک مسافرى یا یک کاروانى از پیچ‌وخم‌هاى دشوار، از معبرهاى سخت، از کوهستان‌ها، از وادى‌ها، از درّه‌ها، از لجن‌زارها، از خارزارها، همین‌طور دارد عبور می‌کند، راه را می‌پیماید، براى این‌که خودش را به یک نقطه‌اى برساند؛ این نقطه کجا است؟ این نقطه عبارت است از یک اتوبان، یک جادّه‌ى مهم، یک جادّه‌ى باز، یک راه هموار. همه‌ى آنچه در تاریخ بشر تا امروز مشاهده می‌کنیم، حرکت در همان کوره‌راه‌ها و در همان فرازونشیب‌ها و در همان خارستان‌ها و لجن‌زارها و مانند این‌ها بوده است؛ بشریّت دارد همین‌طور این راه را طى می‌کند تا به اتوبان برسد؛ این اتوبان، است، دوران ظهور حضرت مهدى (سلام الله علیه) است. این‌جور نیست که وقتى به آنجا رسیدیم، یک حرکت دفعى انجام بگیرد و بعد هم تمام بشود؛ نه، آنجا یک مسیر است. در واقع باید گفت زندگى اصلى بشر و حیات مطلوب بشر از آنجا آغاز می‌شود و بشریّت تازه مى‌افتد در راهى که این راه یک صراط مستقیم است و او را به مقصد آفرینش می‌رساند؛ را می‌رساند، نه آحادى از بشریّت را، نه افراد را، مجموعه‌ها را می‌رساند. ۱۳۹۳/۰۳/۲۱ 🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم به امیرالمؤمنین فرمود: «یا علی! آن روزی که به تو ضربتی می‌زنند و این ضربت، به شهادتت منتهی خواهد شد، صبر تو چگونه خواهد بود؟» امیرالمؤمنین عرض کرد: «یا رسول‌ الله! این موضعِ صبر نیست؛ این موضعِ شُکر است.» کسی که در راه خدا به شهادت می‌رسد، بزرگ‌ترین شاکر خدا برای این حادثه، خود اوست؛ زیرا که چنین نعمت بزرگی را خدای متعال به او داده است. ۱۳۷۸/۰۳/۰۳ 🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 وزارت خارجه مجری‌ست ▪️سیاست خارجی در هیچ‌ جای دنیا در وزارت خارجه تعیین نمی‌شود. سیاست خارجی در همه جای دنیا مربوط به مجامع بالادستی وزارت خارجه و مسئولین عالی رتبه کشور است. البته وزارت خارجه هم مشارکت دارد در این‌ها، لکن اینطور نیست که تصمیم‌گیری تابع وزارت خارجه باشد. وزارت خارجه مجری‌ست. در کشور ما هم همینطور است. ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ 🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفات حکومتی حضرت علی‌(ع) ♨️ اجتناب از زخارف دنيا ⛔️ استفاده شخصی از امكانات عمومی ممنوع ⚡️ سرعت عمل 💫 تبيين ⚠️ بی‌باک در عمل به حق 🌹 هدايت جامعه به تقوا ‌••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※•• 🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا