@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام حلسه ششم(۵)
✍نوسازی روی زمین
🔷همه چیز که از بین رفت، کشتی 🛳به گل نشست. کسانی که سوار کشتی 🛳شده بودند، مؤمنین بودند و در بینشان منافق وجود نداشت؛ بنابراین زندگی با اکثریت خوب و اقلیت بد شروع شد.
🔶ابتدای خلقت، روی کره زمین، آدم (ع) بود و همسرش و شیطان که دو نفرشان خوب بودند و یک نفرشان بد. اما در ادامه به جایی رسید که قضیه معکوس شد: اکثریتِ بد و اقلیتِ خوب که آنها هم در حال انهدام بودند. خدای متعال نوسازی کرد و قضیه را دوباره برگرداند؛ اکثریت، خوب شدند و اقلیت، بد. زندگی روی کره زمین، به همین شکل هم باید خاتمه پیدا کند؛ یعنی موقعی که خداوند یک نوسازی هم توسط امام زمان (عج) انجام خواهد داد، اکثریت، خوب و اقلیت، بد خواهند بود.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(#تاریخ_تطبیقی_اسلام شنبه، دوشنبه، چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه ششم(۶/۱)
✍مبارزات حضرت ابراهیم (ع)
🔶پس از حادثه طوفان، تا زمانی که ماجرا یاد افراد بود، خوب بودند؛ اما به تدریج، آن را فراموش کردند. پس از تکثیر نسل و زاد و ولد، شیطان دوباره یارگیری کرد و چهار یا پنج نسل که گذشت، ناگهان اوضاع زمین دوباره خراب شد.
🔷زمانی که حضرت ابراهیم (ع) به دنیا آمد (و یا در دورانی که مادرش به او باردار بود) پدرش از دنیا رفت. مادر آن پیامبر الهی با عمویش ازدواج کرد و حضرت ابراهیم (ع) در خانه عمو، بزرگ شد؛ در نتیجه، عمو پدر مولِّد ایشان نبود، بلکه پدر مربّیش بود. اما این پدر مربی، بتساز و مشاور نُمرود بود.
🔶خدای متعال به ابراهیم (ع) امر نمود تا به اصلاح جامعه که در آن،آفتاب🌞پرست? و ستاره⭐️پرست و ماه🌛پرست و بتپرست، و از طرفی، خدای بزرگی به نام نمرود سر برآورده بودند، بپردازد. آن افرادِ غیر موحد، نسل پنجم اشخاصی بودند که سوار بر کشتی🛳 نوح (ع) بودند.
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه ششم(۶/۲)
🔷ابراهیم (ع) ابتدا به سراغ کسانی رفت که میگفتند پروردگار ما آفتاب🌞 است. دقت کنیم که بین «الله» و «رب» تفاوت هست؛ «الله» مُوجِد کل خلایق است، اما «رب» به معنای پرورش دهنده و رشد دهنده است. ما اصولا در عالم کسی را نداریم که «الله» را انکار کند، اما در اینکه عالَم را چه کسی اداره میکند، اختلاف است؛ یک دیدگاه، دیدگاه موحدین است که میگویند: همه کارها در دست خود خداست؛ اما خدا ملائکه را آفریده است که آنها اسباب جریان اراده الهیاند. در مقابل، فرزند آدم (ع) هم «الله» را انکار نکرد، اما به جای سیستم ملائکه، بت را درست کرد؛ لذا به عنوان مثال، بت باران به وجود آمد و به تدریج هم، برای هر روز از سال و برای هر ساعتی از روز، بت مخصوصی به وجود آوردند. بتپرستانی که در حال حاضر در هند هستند، سیصد و شصت میلیون بت دارند. البته این بتها فضای زیادی را اشغال نمیکنند؛ و چه بسا بعضی از آنها، به اندازه ناخن هستند.
🔶به هر حال، موقعی که ابراهیم (ع) با آفتابپرستان روبهرو شد، گفت: مگر شما نمیگویید که خورشید ربالعالمین است؟ گفتند: بله. ابراهیم (ع) گفت: زمانی که شب فرا میرسد، چه کسی دنیا را اداره میکند؟ آنها نتوانستند جواب ابراهیم (ع) را بدهند. ابراهیم (ع) فرمود: من چیزهای زوالپذیر را دوست ندارم.
🔶حضرت ابراهیم (ع) با سخنان خود، این حقیقت را در میان مردم جا انداخت که آن معبودها مدیر نیستند.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(#تاریخ_تطبیقی_اسلام شنبه، دوشنبه، چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه ششم(۶/۳)
🔷بعد از این قضیه، ابراهیم (ع) سراغ خود نُمرود رفت. قبلا به نمرود خبر داده بودند که ابراهیم (ع) در اجتماع، سخنان مخالفی دارد. نمرود از حضرت ابراهیم (ع) پرسید: اگر من خدا نیستم، پس چه کسی خداست؟ آن پیامبر الهی پاسخ داد: خداوند کسی است که این دنیا را مدیریت میکند. نمرود گفت: خدای تو چه کاری میکند که من نمیتوانم آن را انجام بدهم؟ ابراهیم (ع) پاسخ داد: خدای من زنده میکند و میمیراند. نمرود گفت: من هم توانایی انجام این کار را دارم. سپس دو زندانی را احضار کرده، یکی را گردن زد و دیگری را آزاد کرد و گفت: دیدی که من هم زنده کرده و میمیرانم! در اینجا حضرت ابراهیم (ع) با نمرود وارد بحث نشد؛ چرا که بحث با نمرود، نفعی نداشت و باعث میشد این بحثها چندین سال بدون نتیجه ادامه یابد.
🔶در ادامه، ابراهیم (ع) گفت: خدای من کسی است که خورشید را از مشرق در میآورد و به مغرب میبرد؛ اگر تو توانایی داری، عکس آن را انجام بده. نمرود نتوانست برای این سخن جوابی پیدا کند.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(#تاریخ_تطبیقی_اسلام شنبه، دوشنبه، چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه ششم(۶/۴)
✍شکستن بتها توسط حضرت ابراهیم(ع)
🔷بعد از این اتفاق، ابراهیم (ع) به سراغ بتها رفت و روزی که مردم برای گردش به بیرون از شهر رفته بودند، همه آنها را با تبری نابود کرد و سپس آن را به گردن بت بزرگ انداخت. وقتی مردم از گردش برگشته و دیدند که بتها نابود شده است، گفتند: « ... مَن فَعَلَ هَذَا بِآلِهَتِنَا إِنَّهُ لَمِنَ الظَّالِمِينَ» (انبیاء/ 59). سپس گفتند: احتمالا کار ابراهیم است، زیرا او همیشه درباره بتها بد میگفت.
🔶زمانی که حضرت ابراهیم (ع) را احضار کردند، گفت: « ... بَلْ فَعَلَهُ کَبِیرُهُمْ هَذَا فَاسْأَلُوهُمْ إِن کَانُوا یَنطِقُونَ» (انبیاء/63). حاضرین گفتند: بتها که نمیتوانند صحبت کنند و یا از خودشان دفاع کنند. ابراهیم (ع) گفت: بتهایی که نمیتوانند صحبت کنند و یا از خودشان دفاع کنند، چگونه میتوانند حاجات شما را برآورده کنند؟! وقتی منطق ابراهیم (ع) را شنیدند، به خودشان آمدند: «فَرَجَعُوا إِلَى أَنفُسِهِمْ فَقَالُوا إِنَّكُمْ أَنتُمُ الظَّالِمُونَ» (انبیاء/64).
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(#تاریخ_تطبیقی_اسلام شنبه، دوشنبه، چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه ششم(۶/۵)
✍به آتش انداختن حضرت ابراهیم(ع)
🔷نمرودیان تصمیم گرفتند که حضرت ابراهیم (ع) را به خاطر توهین به بتها مجازات کنند. آتش🔥 بسیار بزرگی را فراهم کردند تا آن پیامبر الهی را به آتش 🔥بیندازند: «قَالُوا حَرِّقُوهُ وَانصُرُوا آلِهَتَكُمْ إِن كُنتُمْ فَاعِلِينَ» (انبیاء/68). ولی خداوند دستور داد تا آتش، سردی و سلامتی برای ابراهیم (ع) باشد: «قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِيمَ» (انبیاء/69). خداوند آتش را برای ابراهیم (ع) سرد گردانید تا برای کسانی که شاهد ماجرا بودند اتمام حجت کند
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(#تاریخ_تطبیقی_اسلام شنبه، دوشنبه، چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir