eitaa logo
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
729 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
774 ویدیو
22 فایل
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به ملت تمدن ساز داریم و ملت تمدن ساز در بستر آموزش های لازم به وجود می آیند. آموزشهایی در زمینه های اقتصاد سیاست فرهنگ و... لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1 پل ارتباطی @sadra59
مشاهده در ایتا
دانلود
part16.mp3
3.1M
کتاب "عاشقانه ترین کتاب شهدای مدافع حرم" 👈کتاب توصیه شده رهبر انقلاب 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
part17.mp3
2.56M
کتاب "عاشقانه ترین کتاب شهدای مدافع حرم" 👈کتاب توصیه شده رهبر انقلاب 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
part18.mp3
2.76M
کتاب "عاشقانه ترین کتاب شهدای مدافع حرم" 👈کتاب توصیه شده رهبر انقلاب 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
TarikhTatbighiIslam4یک.mp3
784.5K
سلسله دروس 📺جلسه چهارم-حضرت آدم علیه السلام(۲) 🔷قسمت اول-ماهیت باغی که حضرت آدم(ع)در آن ساکن بود 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( یکشنبه ها در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی (1) بسم الله الرحمن الرحیم جلسات گذشته گفتیم که ما به دو علت به مطالعه تاریخ می‌پردازیم: 1⃣ استفاده از تجارب گذشته؛ 2⃣ توجه به وضعیت فعلی؛ 🔷همچنین گفتیم که برای مطالعه تاریخ، باید آن را به صورت متسلسل و پیوسته مورد مطالعه قرار دهیم؛ 🔶و به همین جهت، باید تاریخ را از نقطه صفر آن، یعنی زمان حضرت آدم (ع) شروع کنیم . برای اثبات این مطلب، به قرآن استناد کردیم که خداوند متعال هم، تاریخ را از زمان حضرت آدم (ع) بیان کرده است.به این‌جا رسیدیم که خداوند به آن پیامبر بزرگوارش فرمود: تو و همسرت در این باغ وارد شوید و در آن زندگی کنید. 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( یکشنبه ها در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی (۲) ✍ماهیت باغی که حضرت آدم (ع) در آن ساکن بود فهمیدن این‌که این باغ در کجا قرار داشته است، برای ما زیاد مفید نیست، ولی بالأخره نماد آسایش و راحتی بوده است و این مطلب، از اوصافی که خداوند برای آن گفته است، معلوم می‌شود: 📗«و َقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلاَ مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَ لا تَقرَبا هذه الشَجَرَةَ فَتَکونا مِنَ الظالمینَ» (البقرة/ 35 ). (البته لزومی ندارد که «جنتِ» اشاره شده در این آیه، همان بهشت موعود باشد).می‌دانیم که یکی از خواسته‌های مربوط به آسایش بشر در روی زمین، مسأله طعام است و غذا خوردن یکی از نمادهای آسایش و آرامش می‌باشد. خداوند در این آیه می فرماید: از هر چه که داخل این باغ وجود دارد، می‌توانید استفاده کنید و خداوند فقط برای یک درخت از کل این باغ، محدودیت ایجاد کرد. 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( یکشنبه ها در کانال اتنا) @atna_ir
TarikhTatbighiIslam4دو.mp3
2.78M
سلسله دروس 📺جلسه چهارم-حضرت آدم علیه السلام(۲) 🔷قسمت دوم-ابزارشقاوت انسان در اختیار شیطان 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( یکشنبه ها در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی (۳) ✍ابزار شقاوت انسان در اختیار شیطان جلسات گذشته گفتیم که شیطان قسم یاد کرد که من انسان را شقی خواهم کرد. کلمه «شقاوت» در این‌جا به معنای خروج از آسایش است. خداوند متعال ابزار شقی کردن انسان را در اختیار شیطان قرار داده است؛ چرا که خداوند برخلاف عهدی که با شیطان گذاشته است، عمل نمی‌‌‌کند. ابزاری که خداوند در این باغ در اختیار شیطان قرار داد، همان درخت نهی شده بود و شیطان هم از همین مسیر وارد شده و خوردن میوه آن درخت را برای آدم (ع)، وصول به کمال نشان داد؛ اما با مقاومت آن پیامبر رو به رو شد، زیرا او دشمنی شیطان را دیده بود.ولی باید به این نکته توجه داشت که نقطه ضعف انسان در تکرار است. در این‌جا مناسب است که مقداری در مورد عملیات روانی صحبت کنیم: 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( یکشنبه ها در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی (۴) ✍انواع عملیات عملیات بر دو گونه است: 1⃣روانی 2⃣فیزیکی 🔷هر دو نوع از عملیات، هدف واحدی دارد: برتری و شکست طرف مقابل.عملیات فیزیکی عبارت است از شکستن مقاومت نیروهای دشمن، با استفاده از ابزار فیزیکی مانند: اسلحه، تانک و غیره. این نوع عملیات، آثار تخریبی و عوارض سوئی برای هر دو طرف درگیری دارد. برخلاف عملیات فیزیکی که در روی زمین و با استفاده از ابزارهای جنگی انجام می شود، 🔶 عملیات روانی با کار بر روی تفکرات نیروهای طرف مقابل، زمینه را آماده می کند تا آن‌ها خود، تسلیم تمام و کمال دشمن بشوند.عملیات روانی در مقایسه با عملیات فیزیکی، ماندگارتر است و آثار و عواقب کمتری هم در پی دارد. این نوع عملیات، نیاز به ابزاری دارد: 1⃣دروغگویی 2⃣ بزرگ نمایی 3⃣ تکرار 4⃣بیان یک مسأله به انحای مختلف. 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( یکشنبه ها در کانال اتنا) @atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_تحلیلی_اسلام #جلسه_چهارم(۴) ✍انواع عملیات عملیات بر
مصداق بارز این جنگ روانی در حال حاضر فضای مجازی رها شده کشور است که با کنترل شیطان و سربازان شیطان در حال عملیات روانی و جنگ فرهنگی است 🇮🇷کانال اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
TarikhTatbighiIslam4سه.mp3
2.99M
سلسله دروس 📺جلسه چهارم-حضرت آدم علیه السلام(۲) 🔷قسمت سوم-شیطان استاد عملیات روانی 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( یکشنبه ها در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی (۵) ✍شیطان، استاد عملیات روانی 🔷استاد عملیات روانی در این عالم، شیطان است. البته او قادر به انجام عملیات فیزیکی نیست و در نتیجه، در آخرت کسی نمی تواند بگوید که شیطان مرا به کاری مجبور کرد، زیرا شیطان هرگز قدرت سلب اراده را از انسان ندارد. 🔶اولین عملیات روانی را شیطان بر روی حضرت آدم (ع) به اجرا گذاشت و به دروغ، به آن پیامبر الهی خطاب کرد: «قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لَا يَبْلَى» (طه/120). بعد از مقاومت آدم (ع) در مقابل این وسوسه، شیطان دروغ دیگری به این مضمون گفت: علت نهی خداوند، این است که این درخت، برای تو جاودانگی می‌آورد. 🔷بنابراین شیطان در فکر آدم (ع) اثر گذاشت و بدون این‌که کاری را بر او تحمیل کند، باعث شد که آن پیامبر، با اراده خودش از آن درخت ممنوعه تناول کند.آدم و حوا به محض خوردن از آن درخت، آثار گناه را مشاهده کردند: «فأَكَلا منها فبَدَت لَهُما سَوآتُهُما وطَفِقَا يَخصِفانِ عليهما مِن وَرَقِ الجَنَةِ ... » (طه/121)؛ زمانی که از میوه آن درخت تناول کردند، عورت‌هایشان برای آنان آشکار شد. در این عالم، خداوند متعال آثار گناهان را به بندگانش نشان می دهد.به نظر ما، از کلمه «بَدَت» در آیه، نکته‌ای را می‌توان استفاده نمود:ما به دو دلیل لباس می پوشیم: 1⃣ حیا 2⃣محافظت از گرما و سرما. 🔶در بهشتی که آدم و حوا زندگی می‌کردند، هوا معتدل بود و نیازی به لباس برای محافظت خود از گرما و سرما نداشتند. از طرفی، قبل از ارتکاب این مسأله، عورتین آن دو هم پنهان بوده است، و در نتیجه از نظر مسأله حیا هم نیاز به پوشیدن لباس نداشته‌اند؛ ولی زمانی که عورت آن‌ها برایشان آشکار شد، احساس نیاز به پوشیدن عورتین خود کردند.از این‌جا می‌توان این نکته را استفاده کرد که معاصی و گناهان، بر روی حیا اثر می‌گذارند. زمانی که حیا در اثر گناهان زیاد، آسیب جدی ببیند، تقریبا غیر قابل برگشت است. 🔷تا این‌جا به این نتیجه رسیدیم که خداوند، شیطان را به عنوان دشمن به آدم (ع) نشان داد و به او گفت: هرگز از شیطان پیروی مکن. 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( یکشنبه ها در کانال اتنا) @atna_ir
TarikhTatbighiIslam4چهار.mp3
2.19M
سلسله دروس 📺جلسه چهارم-حضرت آدم علیه السلام(۲) 🔷قسمت چهارم-علت فریب خوردن آدم(ع)از شیطان و کسب تجربه از داستان حضرت آدم(ع) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( یکشنبه ها در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی (۶) ✍علت فریب خوردن آدم (ع) از شیطان 🔷در این‌جا سؤالی مطرح می‌شود که چرا آدم (ع) با تمام این اوصاف، از درخت ممنوعه استفاده کرد و فریب شیطان را خورد؟ پیامبری که هم عالم بود و هم دارای بصیرت بالا. (تفاوت علم و بصیرت در این است که علم، شناخت اشیاست از جهت کلیات، ولی بصیرت، شناخت اشیاست از نظر مصادیق. ما تقریبا شیطان را به صورت مفهومی می‌شناسیم و هیچ وقت او را رؤیت مصداقی نکرده‌ایم؛ 🔶اما آدم (ع) شیطان را رؤیت مصداقی کرده بود و برای او این مسأله تبدیل به بصیرت شده بود). این ‌سؤال را که چرا آدم (ع) مرتکب این عمل شد، 🔷 از امام صادق (ع) پرسیدند. ایشان در جواب فرمود: آدم (ع) تا آن زمان کسی را ندیده بود که دروغ بگوید و روی آن، تأکید هم کرده، قسم جلاله بخورد.دقت کنید که خدای متعال چقدر در نقل داستان حضرت آدم (ع) ظرافت به خرج داده است؛ داستان را از اول شروع کرده است؛ ضمن این‌که نقل این تاریخ، حاوی تجربه‌های مهمی برای ماست.جلسات گذشته گفتیم: تاریخی برای ما مفید است که حاوی تجربه باشد. ما به این دلیل که دو بار در این عالم زندگی نمی‌کنیم، در نتیجه باید از تجارب گذشتگان استفاده بکنیم. 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( یکشنبه ها در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی (۷) ✍کسب تجربه از داستان حضرت آدم (ع) 🔷حال، سؤال این است که داستان حضرت آدم (ع) که خداوند در قرآن نقل می‌کند، حاوی چه تجربه‌ای برای ماست؟ 🔶در جواب می‌گوییم: تجربه ای که این داستان برای ما دارد، این است که بی‌تجربگی عواقب سوئی برای انسان به همراه خواهد داشت. 🔷آدم (ع) باید در آن‌جا به خداوند اعتماد می‌کرد و فرمان او را بدون قید و شرط می‌پذیرفت. از این‌جا نتیجه می‌گیریم که انسان در اجرای اوامر الهی، باید نسبت به اوامر و نواهی و نظرات دیگران، بی‌تفاوت باشد. 🔶 اشتباه آدم (ع) در این بود که برای امر الهی، توضیح غیر خدا را وارد کرد.از این‌جا مفهومی به نام التقاط، برای ما به دست می‌آید. در مفاهیم دینی، عدم التقاط به این معنا است که نباید در حکم خداوند متعال، حکم و نظر دیگری را دخالت داد. ما نباید اجازه بدهیم اشخاص دیگری غیر از افراد خدایی، قرآن را برای ما تفسیر کنند. 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( یکشنبه ها در کانال اتنا) @atna_ir
TarikhTatbighiIslam4پنج.mp3
2.27M
سلسله دروس 📺جلسه چهارم-حضرت آدم علیه السلام(۲) 🔷قسمت پنجم-هبوط از بهشت، و آغاز عبودیتی دیگر 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( یکشنبه ها در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی (۸) ✍هبوط از بهشت، و آغاز عبودیتی دیگر 🔷پس از تناول آدم و حوا از درخت ممنوعه، خداوند آن‌ها را از باغی که در آن حضور داشتند، بیرون کرد و آن دو به زمین هبوط کردند. 🔶 قبل از این‌که خداوند آدم (ع) را به زمین بفرستد، به او فرمود: باید در زمین، بر اساس حدودی که تعیین می‌کنم، عمل کنی. اگر این حدود را محترم بشماری، اهل رستگاری و بهشت هستی و در غیر این صورت، جهنمی خواهی بود. 🔷خداوند در بهشت، همه چیز را برای آدم (ع) آزاد گذاشت، و تنها یک چیز را ممنوع کرد، 🔶اما در روی زمین، محدویت‌های بسیار زیادی برای او قرار داد.با این اوصاف، عبودیت در روی زمین برای انسان بسیار مشکل شد؛ لذا خداوند به او گفت: هر زمان در روی زمین وسوسه شدی که از حدود قرار داده شده عبور کنی، به تجربه روز اول خود رجوع کن. 🔷 به همین جهت، آدم (ع) از زمانی که از بهشت خدا خارج شد، هرگز از دایره عبودیت خارج نشد، چرا که با تجربه ای که به دست آورده بود، می‌دانست که عبور از خط قرمزهای خداوند، چه سزایی دارد. 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( یکشنبه ها در کانال اتنا) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
marg32.mp3
8.12M
"تجربیاتی از عالم پس از مرگ" 📗قسمت ۳۲ 🇮🇷کانال اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
marg33.mp3
8.34M
"تجربیاتی از عالم پس از مرگ" 📗قسمت ۳۳ 🇮🇷کانال اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹دشمنان ما بیش از آن که به منابع طبیعی ما چشم طمع داشته باشند، به منابع انسانی چشم طمع دارند. آنها می دانند اگر این سرمایه های اجتماعی از دست یک ملت گرفته شود، اگر یک ملت غیرت ملی و و و خود را از دست بدهد، اگر نشاط کار و ابتکار را از دست بدهد، اگر حرکت علمىِ رو به پیشرفت خود را از دست بدهد، کاملاً در دسترس دشمنان قرار خواهد گرفت؛ می توانند راحت به او زور بگویند، می توانند بر او سلطه پیدا کنند، می توانند منابع طبیعی و مادی او را هم غارت کنند. آنچه سد مستحکمی در مقابل دشمنان قرار می دهد، همین سرمایه های معنوی است که باید مراقب باشیم دچار شبیخون نشود. ۱۳۸۳/۴/۱۵ 🇮🇷کانال اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir