@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و دوم (۵)
✍️امام حسین(ع) در فضای اهل سنت با مردم صحبت میکرد
🔷به این نکته دقت داشته باشید که امام حسین(ع) در فضای اهل سنت با مردم صحبت میکرد و نه در یک فضای شیعی و ایشان در همان فضای اهل سنت ثابت میکند که خلافت یزید باطل است. این مطلب بین شیعه و سنی مشترک است که پیامبر(ص) به جانشین بعد از خود نیاز دارد. اختلافی که بین شیعه و سنی در این مسئله وجود دارد، این است که آیا جانشین پیامبر(ص) باید به تنصیص خود او مشخص بشود و یا توسط مردم؟ اهل سنت هم که معتقد هستند جانشین بعد از پیامبر(ص) توسط خود مردم تعیین میشود، شرایطی را برای این جانشینی در کتب مربوط به حکومت بیان کردهاند. یکی از شرایطی که اهل سنت برای حاکم تعیین کردهاند، این است که جانشین انتخابشده، به خدا و رسول(ص) ایمان داشته باشد. شرط دومی که آنها برای جانشین پیامبر(ص) تعیین کردهاند، این است که جانشین پیامبر(ص) باید عالم باشد. سومین شرطی را که اهل سنت برای جانشین پیامبر(ص) تعیین کردهاند، صفت عدالت است. امام حسین(ع) در آن روزگار در فضای اهل سنت با مردم گفتوگو میکرد و در آن فضا به مردم میگفت که یزید هیچکدام از سه شرط ایمان و علم و عدالت را دارا نیست. بنابراین، حضرت با استدلال خود اهل سنت، یزید را محکوم کرد.
🔶نکته دیگری که قابل توجه است، این مطلب میباشد که زمانی که امام حسین(ع) در مدینه علیه یزید افشاگری میکرد، خیلی از مردم حرف حضرت را قبول نمیکردند. بهعنوان مثال، حضرت به مردم میگفت که یزید شراب میخورَد؛ ولی مردم با اینکه حضرت را یک فرد خوب و قابل اعتمادی میدانند، اما بهدلیل تبلیغات گستردهای که در زمان معاویه به نفع یزید شده است، نمیتوانند حرف حضرت را قبول کنند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و دوم (۶)
✍️تبلیغات گسترده معاویه برای یزید
🔷معاویه هفت سال قبل از مرگ خود، از مردم برای یزید بیعت گرفته است. معاویه در همان زمانی که برای یزید از مردم بیعت میگفت، با اعتراض شخصیتهایی همچون سعدبنابیوقاص روبهرو شد و این افراد در مورد یزید دست به افشاگری زدند. از آن طرف، معاویه هم با دستگاه تبلیغاتی گسترده این مطلب را به مردم القا کرد که کسانی که درباره یزید مطالب بدی بیان میکنند، نسبت به یزید حسادت میکنند. این فضای بهوجودآمده در زمان معاویه، باعث شد که حرف امام حسین(ع) هم توسط مردم باور نشود.
🔶به این نکته دقت داشته باشید که مردم یزید را به اعتبار پدرش قبول داشتند؛ یعنی مردم آنزمان به معاویه اعتماد داشتند و از طرفی، معاویه از چهرههای شناختهشده آنزمان برای یزید بیعت گرفته بود و مردم به اعتبار آن چهرههای شناختهشده، به یزید هم اعتماد کرده بودند و بنابراین، حرفهای حضرت را مبنی بر فاسق بودن یزید باور نمیکردند. مردم بعدها و بعد از شهادت امام حسین(ع) فهمیدند که درباره یزید اشتباه میکردند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و دوم (۷)
✍️آگاهی مردم به فسق یزید بعد از شهادت امام حسین(ع)
🔷بعد از اینکه قضایای کربلا به پایان رسید و اسرا به مدینه بازگشتند و مردم متوجه شدند که امام حسین(ع) به شهادت رسیده است، عبدالله بن حنظله غسيلالملائکه بههمراه عدهای دیگر برای تحقیق در مورد این حادثه به شام رفت و در آنجا بود که فسق و فجور علنی یزید را مشاهده کردند و وقتی به مدینه بازگشتند، به مردم اعلام کردند که ما در مورد خلافت یزید دچار اشتباه شدهایم.
🔶به این مطلب دقت داشته باشید که یکی از دلایلی که نشان میدهد امام حسین(ع) در فضای اهل سنت با مردم صحبت میکرد، این است که بعد از اینکه عبداللهبنحنظله به مدینه بازگشت و مردم مدینه بیعت خود با یزید را شکستند، باز هم مردم مدینه به سراغ امام زینالعابدین(ع) نرفتند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️
#پیام_صبحگاهی
🔹این [جایی] که ما امروز هستیم باب شأن انقلاب نیست؛ ما بایستی خیلی بیش از این حرکت میکردیم. شکاف طبقاتی بایستی از بین برود و عدالت اقتصادی به معنای واقعی کلمه بایستی مستقر بشود در کشور؛ این وظیفهی ما است، این کار ما است، بایستی انجامش بدهیم.
۱۳۹۹/۱۱/۲۹
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
#پیام_صبحگاهی
تکریم دارنده علم 🔻
🔸بهترین مشوق برای گسترش علم، تکریم دارندهی علم است.
۱۳۸۷/۰۷/۰۳
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام #استاد_طائب 📔جلسه پنجاه و دوم 📝تاریخ دوران امام حسین ۲ 🔰کانال
جلسه پنجاه و دومم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬆️⬆️
شروع جلسه پنجاه و سوم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
950924.mp3
37.25M
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام
#استاد_طائب
📔جلسه پنجاه و سوم
📝تاریخ دوران امام حسین ۳
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و سوم (۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
🔷در جلسات قبل عرض کردیم که امام حسین(ع) چه در آغاز حرکت و چه در ادامه، آنچه که رسما و علنا بیان کردند، نفی صلاحیت یزید برای حاکمیت بود. حضرت گاهی به معاویه هم در همین مورد اشاراتی می کردند؛ ولی در مورد یزید، علنا صحبت میکردند.
🔶حرکت امام حسین(ع) مثل حرکت امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) بهگونهای است که ظرف اسلام از بین نرود. هرچند این اسلام، اسلام ناب نیست، اما باید این ظرف اسلام حفظ شود تا آرامآرام در همین ظرف، اسلام ناب شکل بگیرد. و یزید کسی است که بهطور علنی و رسمی میخواهد این ظرف اسلام را از بین ببرد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و سوم (۲)
✍️آیا یزید شعر «لَعِبَت هاشم… » را بعد از حادثه عاشورا خوانده است؟
🔷ما درصدد این نیستیم که بگوییم این شعر «لَعِبَت هاشمٌ بالمُلک فلا * خبرٌ جاء و لا وحیٌ نزَل» را یزید کجا و کی خوانده است -چون نوع بحث ما در تاریخ، بحث از جزئیات نیست- اما آنچه که یزید در عملکرد، بهطور صریح میخواهد بگوید، همان عبارت «لعبت هاشم… » است؛ یعنی یزید میخواهد رسما این معنا را عملی کند. اما حالا آیا این شعر را خوانده یا نه و جایی که میگویند این شعر را خوانده، آیا واقعا هست یا نیست یا زمان دیگری خوانده بوده و اشتباه مصداقی است، فعلا درصدد بیان آن نیستیم؛ چون میگویند این شعر را هنگامی خواند که سر امام حسین(ع) را آوردند. با توجه به مجموعه قرائن، بعید است که آنموقع خوانده باشد؛ چون آن مجلس به نفع یزید نبود. در آن مجلس، یزید میخواست بگوید حرکت حسینبنعلی حرکت خوارجی بوده: «خرج الحسینُ عَلَی حاکمیة الاسلام»؛ بنابراین اگر بخواهد بگوید «لعبت هاشم… »، بهضرر او خواهد بود. لذا به نظر میرسد که قبلا این شعر را خوانده بود؛ منتهی ماجرای عاشورا باعث شد همه اینها گفته شود. به عبارت دیگر، قبل از ماجرای عاشورا بعضیها متوجه شدند که هدف یزید چیست؛ اما از یک طرف، زمینه و از طرف دیگر، جرأت اظهار کردن نداشتند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و سوم (۳)
✍️نمونهای از روحیه تعبد اهالی شام در زمان معاویه
🔶خیلی از افرادی که در زمان معاویه در شام بودند، ادعای اسلام داشتند و واقعا در جنگها که شرکت میکردند، به نام اسلام شمشیر میزدند. داستانی را نقل کردهاند که وقتی در زمان معاویه میخواستند برای نبرد جهادی بروند، میگویند برای نماز جمعه خیلی ثواب نقل شده و امروز چهارشنبه است و دفاع هم نیست که شهر در خطر باشد، بلکه جهاد است؛ بهتر است در شهر بمانیم تا ثواب نماز جمعه را درک کنیم. معاویه حرفهای آنها را تأیید میکند؛ ولی میپرسد: منادی در آیه «نُودِیَ للصلاة مِن یومِ الجُمُعَة»(جمعه/9) کیست؟ گفتند: ولیّ زمان. پرسید: آیا من ولیّ زمان نیستم؟ پاسخ دادند: چرا؛ هستی. گفت: اُنادی بالصلاة یوم الأربعاء فاسعوا الی ذکر الله. هردو را جمع می کنیم؛ میتوان نماز جمعه را جلو انداخت و روز چهارشنبه خواند!
🔷این جریان پرده از یک واقعیت برمیدارد: اینکه به معاویه میگویند ثواب نماز جمعه از دست میرود، معلوم میشود افراد اطراف معاویه به فروع متعبدند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و سوم (۴)
✍️دو اقدام عمده سیدالشهدا(ع)
🔶حضرت سیدالشهدا(ع) میخواست دو کار عمده را انجام دهند: اول آنکه آن سد مظلومیتی را که برای خلیفه سوم درست کرده بودند، از بین ببرد؛ مظلومیتی که جواز هر نوع کاری را برای طرف مقابل میدهد. دوم اینکه چون یزید میخواهد این ظرف را بشکند، حضرت میخواهند جلوی او را بگیرند. امام(ع) روی این کار خیلی صریحاند؛ لذا فرمودند: «و علی الإسلام السلام إذ قد بُلِیَت الاُمة براعٍ مثلِ یزید»(لهوف، ص24). چرا حضرت این جمله را در زمان معاویه نفرمودند؟ مگر یزید و معاویه باهم فرق دارند؟ خیر، فرقی باهم ندارند؛ نه در اوصاف و نه در نیات. فرقشان فقط این است که ظرفشکنی در معاویه پنهانی است؛ ولی در یزید علنی و این، خطر است. یزید میخواهد عادیسازی کند، ولی معاویه فعلا نمیخواست عادیسازی کند؛ اگرچه گاهی اوقات محک میزد، ولی میدید نمیشود. البته نه اینکه فقط معاویه میخواست این کار را انجام دهد، بلکه افراد قبلی هم میخواستند این کار را انجام دهند، ولی نمیشد.
🔷برای اینکه امام حسین(ع) کار را شروع کند، نیاز به جوشکنی دارد؛ یعنی باید یک قضیهای پیش بیاید که تا مغز استخوان مسلمانان(نه مؤمنین) نفوذ کند، طوری که اصلا نتوانند با این کار یزید کنار بیایند و هرکس بخواهد کنار بیاید، روسیاه شود.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و سوم (۵)
✍️اهلبیت(ع) همیشه فعال و اثرگذار بودند نه منفعل و متأثر
🔶حرکتی که امام حسین(ع) انجام داد، تا مغز استخوان مسلمانان در هر رده ای نفوذ کرد. این را بدانید که هیچکدام از اهلبیت(ع) در برابر حوادث زمان منفعل نیستند و بهطور کلی، انفعال در کار آن بزرگواران معنا ندارد و همیشه فعال بودند. اثرگذار بودند نه متأثر؛ یعنی این طور نبود که اهلبیت(ع) کاری کنند و بعد از آن، چیزی از دست آنها برنیاید و همهچیز اتفاقی باشد؛ بلکه حرکت امام حسین(ع) از همان اول کار، تأثیرگذار است. به عبارت دیگر، این یزید نیست که امام حسین(ع) را میدواند؛ بلکه امام حسین(ع) است که یزید را میدواند. تدبیر امام(ع) است که دشمن را به کربلا میکشاند. این حر نیست که امام(ع) را به کربلا میکشاند؛ بلکه کار حضرت است. مگر حضرت از قبل نمیدانستند که به کربلا میآیند؟ مگر حضرت امیر(ع) در مورد کربلا نفرمود «هاهُنا مُناخُ رِکابِهم»؟(بحار الأنوار، ج17، ص258). پس حضرت جریان را میداند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و سوم (۶)
✍️تعمد امام حسین(ع) در انتخاب کربلا برای حادثه عاشورا
🔷این را بدانید اگر این حادثه در نقطه دیگری اتفاق میافتاد، این سروصدا را ایجاد نمیکرد. حضرت میداند آثار این نقطه(کربلا) از لحاظ ژئوپولوتیک در طرح ارتباطی کل جهان چیست و باید این حادثه در این نقطه اتفاق بیافتد. زمان حرکت هم مهم است؛ یعنی اگر حضرت در حرکتشان یک یا دو ساعت دیرتر به این نقطه میرسیدند، با حر مواجه نمیشدند که در این صورت، مثل جنگ بدر میشد. در بدر، رسول اکرم(ص) میدانستند که کاروان تجاری قریش عبور کرده است. حضرت رسول(ص) طوری حرکت میکنند که سپاه ایشان با کاروان تجاری روبهرو نشود؛ بلکه با کسانی روبهرو شود که آمدهاند از کاروان تجاری حمایت کنند. منتها وقتی به تاریخ مراجعه میکنیم، میگویند پیامبر اکرم(ص) برای مصادره کاروان تجاری قریش حرکت کرد، ولی اشتباها با سپاه نظامی مکه روبهرو شد؛ در حالی که حضرت میدانست اگر نصف روز زودتر حرکت کنند، به آن کاروان خواهند رسید؛ اما ایشان دقیقا زمانی حرکت میکنند که وقتی برسند که کاروان تجاری رفته باشد و سپاه نظامی مکه رسیده باشد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و سوم (۷)
✍️تأثیر سیراب شدن سپاه حر توسط امام حسین(ع)
🔶حرکت امام حسین(ع) نیز اینگونه است و رسیدن ایشان به حر یک اتفاق نیست؛ کما اینکه اکثرا میگویند یک اتفاق بوده است. حضرت دقیقا میدانند که حر در حال حرکت است و در مسیر رسیدن به کربلا، باید با این حر مواجه شوند. رفتن حضرت از مکه و توقف در منازل، بهگونهای برنامهریزی میشود که دقیقا با حر مواجه شوند؛ آنهم نه با حر سیراب. اگر حضرت مقداری سریعتر حرکت میکردند، به حر سیراب میرسیدند که در این صورت، آن حادثه آبرسانی به حر تحقق پیدا نمیکرد؛ در حالی که این قضیه، یکی از انفجارهای سنگین در جهت شکستن آن جو بود.
🔷ماجرای حر را کسی نتوانست انکار کند و قابل انکار نبود؛ چون آن ماجرا هزار راوی داشت؛ همان کسانی که توسط امام(ع) از مرگ حتمی نجات پیدا کرده بودند و امام(ع) به آنها آب داده بود و همگی هم عثمانیمسلک بودند؛ یعنی از خود حر تا تمام یاران او خونخواه عثمان بودند و میگفتند حسین کسی بود که آب را بر عثمان بست!
🔶در آن شرایط، وقتی حضرت آبرسانی کردند، همگی پیامرسان ضد این تفکر شدند و گفتند اینکه حسینبنعلی آب را بر عثمان بسته باشد دروغ است. خود حضرت دهانه مشک را میگرفت و آنها را آب میداد و اینها میفهمیدند که ایشان با طیب خاطر این کار را انجام میدهد. چون حضرت در آن زمان از طرف خدا مأمور بودند که اشراب محبت کنند. حضرت وجه اشراب حب الهی بودند. این خاندان، وجهالله هستند و در آنجا باید اشراب حب انجام میشد. وقتی حضرت آنجا به آن شخص گفتند: «أنِخِ الراویةَ»(بحار الأنوار، ج44، ص376)؛ یعنی دهانه مشک را تنگ بگیر، این شخص از خودش میپرسد: آیا چنین شخصی آب را بر عثمان بسته؟! امکان ندارد.
🔷تمام کسانی که در سپاه حر بودند، همان وضعیت حر را پیدا کردند؛ منتها حر اعلای آن افراد بود که روز عاشورا برگشت والا قطعا در روز عاشورا، کسانی که در سپاه حر بودند، علیه امام حسین(ع) شمشیر نکشیدند. اگرچه به اردوگاه حضرت نیامدند، اما وقتی دیدند حر به سپاه حضرت ملحق شد، اینها هم خودشان را در سیهزار سپاه دشمن گم کردند و بعد هم راوی حادثه شدند. حادثه حر در صحرای کربلا واقع نشد. خود حادثه کربلا راوی داشت؛ اما در مسیر، راوی نداشت. داستان آبرسانی حضرت به سپاه حر همهجا ثبت شده است؛ چون 1000 راوی داشت.
🔶اینکه امام حسین(ع) همهچیز را میداند، مؤیدش این قضیه است که همه مورخین نوشتهاند حضرت در یک منزلی فرمود آب بردارید، آنهم زیاد. اصحاب فرمودند: برای چه؟ حضرت فرمود: فعلا آب بردارید و وقتی کاروان به حر رسید، همه گفتند: حضرت جریان را میدانست.
🔷پس حضرت دقایق و حتی ثانیهها را حسابکرده به جلو میروند. در کربلا هم حضرت آن دهروز را مدیریت کردند. از هنگامی که وارد کربلا شدند تا زمانی که به شهادت میرسند، میدان را مدیریت میکنند؛ بهگونهای که وقتی نبرد تمام میشود، افرادی که از این میدان میروند، همگی دو مطلب را روایت میکنند: یکی مظلومیت امام(ع) و دوم بطلان یزید.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و سوم (۸)
✍️وضعیت و موقعیت استقرار اردوگاه امام حسین(ع) در کربلا
🔶در طی این چند روز، ارتباطات میان دو سپاه قطع نبود. از روز هفتم به بعد است که صحنه، حالت نبرد به خود میگیرد؛ یعنی تا روز هفتم اگرچه حضرت نباید از کربلا بیرون بروند، ولی ارتباطات وجود دارد. حضرت نوه رسول خداست؛ نزد ایشان میروند میبینند دختربچههای اردوگاه امام(ع) باهم بازی می کنند. اینکه چند زن و بچه با حضرت هستند، حدود یکصد و اندی را بیان کردهاند. دختربچه 3 ساله، 5 ساله و… دائم درخیمه نیستند؛ بلکه بیرون میآیند و باهم بازی میکنند و سپاه دشمن این را میبیند که این خانواده با بچههایش محاصره شدهاند.
🔷خیمهها نزدیک آب بود، اما نه بهاندازهای که آب برای بچهها خطر داشته باشد؛ و از طرفی چون در کنار آب، نیزار بود، لذا باید خیمهها جایی باشد که هم به آب نزدیک باشد و هم به اندازهای نزدیک نباشد که حیوانات موذی به بچهها آسیبی برسانند. خیمهها از شریعه خیلی دور نیست. اینکه میگویند از آب دور بوده و 15 کیلومتر با آن فاصله داشتند، صحیح به نظر نمیرسد و مراد از دور بودن، دور جغرافیایی نیست؛ بلکه دور نیرویی است. البته حضرت کنار فرات نبودند؛ بلکه کنار شریعه(شریعة من الفرات) بودند.
🔶اینکه اصحاب امام(ع) نمیتوانند آب بردارند، بهدلیل وجود جماعتی است که اطراف آب را محاصره کرده بودند. وقتی حضرت عباس(ع) میخواهند آب بیاورند، با شریعه فاصله زیادی ندارند؛ اما حسب نقل باید 4000 نفر را که میخواهند مقاومت کنند، کنار بزنند. پس راه زیاد نیست؛ بلکه جماعت زیاد است.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir