eitaa logo
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
732 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
774 ویدیو
22 فایل
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به ملت تمدن ساز داریم و ملت تمدن ساز در بستر آموزش های لازم به وجود می آیند. آموزشهایی در زمینه های اقتصاد سیاست فرهنگ و... لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1 پل ارتباطی @sadra59
مشاهده در ایتا
دانلود
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و سوم (۶) ✍️تعمد امام حسین(ع) در انتخاب کربلا برای حادثه عاشورا 🔷این را بدانید اگر این حادثه در نقطه دیگری اتفاق می‌افتاد، این سروصدا را ایجاد نمی‌کرد. حضرت می‌داند آثار این نقطه(کربلا) از لحاظ ژئوپولوتیک در طرح ارتباطی کل جهان چیست و باید این حادثه در این نقطه اتفاق بیافتد. زمان حرکت هم مهم است؛ یعنی اگر حضرت در حرکتشان یک یا دو ساعت دیرتر به این نقطه می‌رسیدند، با حر مواجه نمی‌شدند که در این صورت، مثل جنگ بدر می‌شد. در بدر، رسول اکرم(ص) می‌دانستند که کاروان تجاری قریش عبور کرده است. حضرت رسول(ص) طوری حرکت می‌کنند که سپاه ایشان با کاروان تجاری روبه‌رو نشود؛ بلکه با کسانی روبه‌رو شود که آمده‌اند از کاروان تجاری حمایت کنند. منتها وقتی به تاریخ مراجعه می‌کنیم، می‌گویند پیامبر اکرم(ص) برای مصادره کاروان تجاری قریش حرکت کرد، ولی اشتباها با سپاه نظامی مکه روبه‌رو شد؛ در حالی که حضرت می‌دانست اگر نصف روز زودتر حرکت کنند، به آن کاروان خواهند رسید؛ اما ایشان دقیقا زمانی حرکت می‌کنند که وقتی برسند که کاروان تجاری رفته باشد و سپاه نظامی مکه رسیده باشد. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و سوم (۷) ✍️تأثیر سیراب شدن سپاه حر توسط امام حسین(ع) 🔶حرکت امام حسین(ع) نیز این‌گونه است و رسیدن ایشان به حر یک اتفاق نیست؛ کما اینکه اکثرا می‌گویند یک اتفاق بوده است. حضرت دقیقا می‌دانند که حر در حال حرکت است و در مسیر رسیدن به کربلا، باید با این حر مواجه شوند. رفتن حضرت از مکه و توقف در منازل، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که دقیقا با حر مواجه شوند؛ آن‌هم نه با حر سیراب. اگر حضرت مقداری سریع‌تر حرکت می‌کردند، به حر سیراب می‌رسیدند که در این صورت، آن حادثه آب‌رسانی به حر تحقق پیدا نمی‌کرد؛ در حالی که این قضیه، یکی از انفجارهای سنگین در جهت شکستن آن جو بود. 🔷ماجرای حر را کسی نتوانست انکار کند و قابل انکار نبود؛ چون آن ماجرا هزار راوی داشت؛ همان کسانی که توسط امام(ع) از مرگ حتمی نجات پیدا کرده بودند و امام(ع) به آنها آب داده بود و همگی هم عثمانی‌مسلک بودند؛ یعنی از خود حر تا تمام یاران او خونخواه عثمان بودند و می‌گفتند حسین کسی بود که آب را بر عثمان بست! 🔶در آن شرایط، وقتی حضرت آب‌رسانی کردند، همگی پیام‌رسان ضد این تفکر شدند و گفتند اینکه حسین‌بن‌علی آب را بر عثمان بسته باشد دروغ است. خود حضرت دهانه مشک را می‌گرفت و آنها را آب می‌داد و این‌ها می‌فهمیدند که ایشان با طیب خاطر این کار را انجام می‌دهد. چون حضرت در آن زمان از طرف خدا مأمور بودند که اشراب محبت کنند. حضرت وجه اشراب حب الهی بودند. این خاندان، وجه‌الله هستند و در آن‌جا باید اشراب حب انجام می‌شد. وقتی حضرت آن‌جا به آن شخص گفتند: «أنِخِ الراویةَ»(بحار الأنوار، ج44، ص376)؛ یعنی دهانه مشک را تنگ بگیر، این شخص از خودش می‌پرسد: آیا چنین شخصی آب را بر عثمان بسته؟! امکان ندارد. 🔷تمام کسانی که در سپاه حر بودند، همان وضعیت حر را پیدا کردند؛ منتها حر اعلای آن افراد بود که روز عاشورا برگشت والا قطعا در روز عاشورا، کسانی که در سپاه حر بودند، علیه امام حسین(ع) شمشیر نکشیدند. اگرچه به اردوگاه حضرت نیامدند، اما وقتی دیدند حر به سپاه حضرت ملحق شد، اینها هم خودشان را در سی‌هزار سپاه دشمن گم کردند و بعد هم راوی حادثه شدند. حادثه حر در صحرای کربلا واقع نشد. خود حادثه کربلا راوی داشت؛ اما در مسیر، راوی نداشت. داستان آب‌رسانی حضرت به سپاه حر همه‌جا ثبت شده است؛ چون 1000 راوی داشت. 🔶اینکه امام حسین(ع) همه‌چیز را می‌داند، مؤیدش این قضیه است که همه مورخین نوشته‌اند حضرت در یک منزلی فرمود آب بردارید، آن‌هم زیاد. اصحاب فرمودند: برای چه؟ حضرت فرمود: فعلا آب بردارید و وقتی کاروان به حر رسید، همه گفتند: حضرت جریان را می‌دانست. 🔷پس حضرت دقایق و حتی ثانیه‌ها را حساب‌کرده به جلو می‌روند. در کربلا هم حضرت آن ده‌روز را مدیریت کردند. از هنگامی که وارد کربلا شدند تا زمانی که به شهادت می‌رسند، میدان را مدیریت می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که وقتی نبرد تمام می‌شود، افرادی که از این میدان می‌روند، همگی دو مطلب را روایت می‌کنند: یکی مظلومیت امام(ع) و دوم بطلان یزید. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و سوم (۸) ✍️وضعیت و موقعیت استقرار اردوگاه امام حسین(ع) در کربلا 🔶در طی این چند روز، ارتباطات میان دو سپاه قطع نبود. از روز هفتم به بعد است که صحنه، حالت نبرد به خود می‌گیرد؛ یعنی تا روز هفتم اگرچه حضرت نباید از کربلا بیرون بروند، ولی ارتباطات وجود دارد. حضرت نوه رسول خداست؛ نزد ایشان می‌روند می‌بینند دختربچه‌های اردوگاه امام(ع) باهم بازی می کنند. اینکه چند زن و بچه با حضرت هستند، حدود یکصد و اندی را بیان کرده‌اند. دختربچه 3 ساله، 5 ساله و… دائم درخیمه نیستند؛ بلکه بیرون می‌آیند و باهم بازی می‌کنند و سپاه دشمن این را می‌بیند که این خانواده با بچه‌هایش محاصره شده‌اند. 🔷خیمه‌ها نزدیک آب بود، اما نه به‌اندازه‌ای که آب برای بچه‌ها خطر داشته باشد؛ و از طرفی چون در کنار آب، نیزار بود، لذا باید خیمه‌ها جایی باشد که هم به آب نزدیک باشد و هم به اندازه‌ای نزدیک نباشد که حیوانات موذی به بچه‌ها آسیبی برسانند. خیمه‌ها از شریعه خیلی دور نیست. اینکه می‌گویند از آب دور بوده و 15 کیلومتر با آن فاصله داشتند، صحیح به نظر نمی‌رسد و مراد از دور بودن، دور جغرافیایی نیست؛ بلکه دور نیرویی است. البته حضرت کنار فرات نبودند؛ بلکه کنار شریعه(شریعة من الفرات) بودند. 🔶اینکه اصحاب امام(ع) نمی‌توانند آب بردارند، به‌دلیل وجود جماعتی است که اطراف آب را محاصره کرده بودند. وقتی حضرت عباس(ع) می‌خواهند آب بیاورند، با شریعه فاصله زیادی ندارند؛ اما حسب نقل باید 4000 نفر را که می‌خواهند مقاومت کنند، کنار بزنند. پس راه زیاد نیست؛ بلکه جماعت زیاد است. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و سوم (۹/۱) ✍️مدیریت میدان در عاشورا توسط امام حسین(ع) 🔷اباعبدالله(ع) میدان را مدیریت می‌کنند و به‌طور قطع، از نظر عملیات روانی، این میدان به نفع حضرت به روز عاشورا رسید؛ به این دلیل که فهم عمرسعد از شمر بیشتر بود؛ عمرسعد فهمیده بود فرآیند این عملیات به سود اینها نیست، لذا نمی‌خواست عملیاتی صورت بگیرد. ابن‌سعد می‌دید حضرت میدان را مدیریت می‌کنند؛ اما شمر نمی‌فهمید. شمر مرتب نامه‌نگاری می‌کرد؛ لذا عمرسعد گفت: فسَد علینا؛ یعنی کار را خراب کرد. باز دیده می‌شود که عمرسعد در روز عاشورا خیلی از جاها مغلوب مدیریت امام حسین(ع) واقع می‌شود؛ یعنی چاره‌ای ندارد برای اینکه میدان را به هم بزند، دست به عملی می‌زند که این عمل او را در موقعیت انفعال قرار می‌دهد. یک مورد از آن، صحبت‌هایی بود که حضرت در روز عاشورا داشتند تا جنگ طول بکشد. چون جنگ 73 نفر از سپاه حق درمقابل سی یا چهل هزار نفر، از صبح تا غروب طول کشید؛ در حالی که دشمن می‌توانست این 73 نفر را در یک تیرباران، همان اول صبح از بین ببرد؛ اما می‌بینیم این نبرد صبح آغاز می‌شود و حضرت نزدیک غروب به شهادت می‌رسند. این دقیقا مدیریت امام حسین(ع) بود. 🔶حضرت تا ظهر مدیریت می‌کنند؛ ظهر موقع نماز می‌شود. سپاه عمرسعد می‌خواهند کاری کنند چهره اسلامی امام حسین(ع) آشکار نشود. از طرف دیگر، سپاه دشمن نمی‌خواهد ظرف اسلام بشکند. این قطعی است که در ظهر روز عاشورا، گروه‌گروه به نماز ایستادند؛ یعنی سپاه عمرسعد نماز جماعت می‌خواندند. در سوره نساء دارد که وقتی در برابر دشمن هستید، مراقب دشمن باشید. «فَلتَقُم طائفةٌ… »(نساء/102)؛ عده‌ای نماز بخوانید و عده‌ای شمشیربه‌دست آماده باشید. این عده که نمازشان تمام شد، بجنگند تا عده دیگر نماز بخوانند. سپاه عمرسعد چنین وضعیتی داشت و بنابراین، در مقابل امام حسین(ع) علی‌الدوام نیروی دشمن وجود دارد. اما حضرت عده و عُده‌ای ندارند که بخواهند اقامه نماز جماعت کنند؛ با وجود این، سپاه دشمن می‌بیند یک نفر جلوی امام(ع) ایستاد و امام(ع) گفتند «الله اکبر» و نماز خواندند. افرادی که در سپاه دشمن بودند این منظره را دیدند. کسی که نماز می‌خواند، نباید با تیر زده شود؛ ولی زدند، چون دیدند این نماز حضرت، صحنه را عوض می‌کند. 🔷در آن‌جا اگرچه مدافع حضرت را تیرباران کردند و شهید شد، ولی از اذهان کسانی که این تیرباران را دیدند، هرگز پاک نشد و گفتند ما حسین را در حالی که نماز می‌خواند، تیرباران کردیم که جواب شنیدند: شما غلط کردید که چنین کاری انجا دادید؛ حق نداشتید در حال نماز بزنید. 🔶یا مثلا در داستان علی‌اصغر(ع) که گفته شده امام حسین(ع) به طرف خیمه آمدند بچه را ببوسند، قابل هضم نیست؛ چون آنچه به ذهن می‌زند و با مدیریت حضرت قابل انطباق است، این است که ایشان برای علی‌اصغر(ع) طلب آب کردند. این، قوی‌ترین مدیریت صحنه است؛ چون حضرت می‌خواهد دو مطلب را برای طرف مقابل و به همه بفهماند: یکی مظلومیت و دوم شکستن طرف مقابل. حضرت بچه را آورد و فرمود با چه کسی جنگ دارید و چرا؟ ایشان روی فکر این جماعت کار می‌کند. گفتند: با تو جنگ داریم و به علت اینکه تو عثمان را تشنه نگه داشتی. سؤال می‌شود: آیا این بچه آن‌موقع بوده؟ آیا این بچه در جنگ شرکت داشته؟ آیا این بچه آب به کسی بسته؟ هل یؤخَذ الطفلُ بذنب أبیه؟ در کدام فقه است که بچه شیرخواره را به گناه پدر مؤاخذه کنند؟ همه گفتند حسین راست می‌گوید. گفتند: بهانه کرده‌ای تا آب بگیری. حضرت فرمودند: خُذُوه؛ بگیرید و سیرابش کنید و برگردانید. این کلام حضرت کاملا منطقی بود. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و سوم (۹/۲) ✍️مدیریت میدان در عاشورا توسط امام حسین(ع) 🔷این قضیه برای صحنه عملیات، یک شکست بالا برای عمرسعد بود. عمرسعد گفت: صحنه را به هم بزن، چون سپاه عمرسعد در حال مسئله‌دار شدن است؛ چراکه اگر بچه را بگیرند، به فکر می‌روند که ما چرا اینها را می‌کشیم؟! 🔶حرمله از طرف خودش تیراندازی نمی‌کند. او از تیراندازهای ویژه عمرسعد و تحت امر اوست. وظیفه شرعی حضرت است که که بچه را ببرد تا برای او طلب آب کند. «من سمِع رجلا یُنادی یا لَلمسلمین فلم یُجِبه فلیس بمُسلم»(کافی، ج2، ص164). حضرت علی‌اصغر(ع) طلب آب می‌کرد و امام حسین(ع) می‌بیند این بچه با زبان بی‌زبانی می‌گوید العطش. حتی خود امام حسین(ع) هم لحظات آخر طلب آب کردند تا حجت تمام شود و بعدا نگویند حضرت یک کلمه به ما نگفت من تشنه‌ام و اینکه تشنه جان داد، تقصیر خودش بود. 🔷حضرت درواقع صحنه را مدیریت می‌کنند؛ ایشان آب را برای رفع عطش نمی‌خواهند. این مطلب قابل قبول است که اگر سپاه اسلام در نبرد با دشمن(کافر) دچار عطش شود، اما طلب کردن آب باعث شود عزت مسلمانان زیر سؤال برود، هرگز حق تقاضا وجود ندارد؛ اما در روز عاشورا داستان از این قرار است که طرف مقابل می‌خواهد حسین‌بن‌علی(ع) را به نام اسلام بکشد؛ یعنی طرف مقابل می‌گوید: أنا مسلم. مسلمان حق ندارد کسی را تشنه‌لب بکشد حتی کاقر را. قتل صبر حرام است. وقتی شخصی عطش دارد و تشنه‌لب سر بریده شود، این، قتل صبر خواهد بود که ممنوع است. پس حضرت طلب آب کردند تا بعدا نگویند که حضرت چیزی نگفت. 🔷حضرات معصومین(ع) در مورد امام حسین(ع) فرمودند: قتلوه صبرا. حتی خود دشمن هم نوشت که امام(ع) فرمود: اِسقُونی شربةَ من الماء؛ ولی دشمنان امتناع کردند. 🔶مدیریت حضرت مِن الله است. اگر این مدیریت الهی نبود، کربلا ماندگار نمی‌شد. در جریان حضرت علی‌اصغر(ع)، امام حسین(ع) به دنبال این نیست که همین الآن این مدیریت ایشان اثر کند و از طرف مقابل، عده‌ای برگردند؛ این ماجرای عاشورا اصلا برای آن زمان نیست. کربلا منطقه ای است که 5 کیلومتر در 5 کیلومتر وسعت دارد و در بیرون از این محدوده، این تفکر وجود دارد که حسین‌بن‌علی خارجی است و یزید و پدرش بر حق‌اند. حضرت می‌خواهند این حصار شکسته شود و یک پیام لا ریب فیه از این منطقه توسط خود شاهدین به بیرون برود. یک قسمت از کربلا را خود طرف مقابل بیرون برد. راوی می‌گوید: دیدم شخصی دم دارالاماره مدام پشت دستش می‌زند و می‌گوید: مَن أخسَرُ منی؛ چه کسی از من زیانکارتر است؟! راوی می‌گوید از او پرسیدم چه شده؟ گفت: به‌خاطر پول رفتم نوه رسول خدا(ص) را کشتم و الآن پولی هم به دست نیاوردم! خلاصه اینکه حرکت عاشورا مغیّر حرکت طرف مقابل بود. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضى‌ها احساس مسئولیّت داشتند در دوران مبارزات، امّا نمی‌فهمیدند این را کجا خرج کنند؛ جایى خرج می‌کردند که به ضرر حرکت عظیم مبارزاتىِ امام بزرگوار بود؛ بعد از انقلاب هم همین‌جور؛ تا امروز هم همین‌جور است. بعضى‌ها احساس دارند، احساس مسئولیّت می‌کنند، انگیزه دارند امّا این انگیزه را غلط خرج می‌کنند؛ بد جایى خرج می‌کنند؛ اسلحه را به آنجایى که باید، نشانه نمی‌گیرند؛ این بر اثر بى‌بصیرتى است. حالا ما چند سال پیش در قضیّه‌ى فتنه گفتیم بصیرت؛ بعضى دهن‌کجى کردند که بصیرت! بله، بصیرت؛ بصیرت که نبود، هرچه که مسئولیّت و انگیزه بیشتر باشد، احساس بیشتر باشد، خطر بیشتر است؛ اطمینانى دیگر نیست به این آدم بى‌بصیرت و بدون روشن‌بینى که دوست را نمى‌شناسد، دشمن را نمى‌شناسد و نمی‌فهمد کجا باید این احساس را، این نیرو را، این انگیزه را خرج کند... اگر این [بصیرت] نباشد، امر به معروفش هم اشتباهى درمى‌آید، جهادش هم اشتباهى درمى‌آید، امرِ مورد اهتمامش هم دچار خطا میشود، و به کج‌راهه مى‌افتد. ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ 🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ دشمن روی ناکامی‌های ما تبلیغات می‌کند، جنگ روانی می‌کند، روی آن‌ها تکیه می‌کند؛ ناکامی‌ها را چند برابر بزرگ‌تر از آن مقداری که هست نشان می‌دهد. البتّه پیشرفت‌ها و بسامانی‌ها را مطلقا نشان نمی‌دهد و به آن‌ها اشاره‌ای نمی‌کند و عمداً پیشرفت‌ها را کتمان می‌کند؛ این برای آن است که جوان‌های ما را ناامید کنند، این برای آن است که مردم ما را نسبت به آینده بدبین کنند؛ باید به این توجّه داشت؛ ولی خب از دروغ هم باکی ندارند. ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ 🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
شروع جلسه پنجاه و چهارم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و چهارم (۱) بسم الله الرحمن الرحیم ✍️مقدمه‌سازی پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) برای حکومت جهانی 🔷آنچه که در جلسات قبل بیان شد، این بود که امام حسین(ع) برای حکومت خروج کردند، اما نه برای حکومت در آن زمان؛ چون تحقق حکومت در آن زمان مُحال بود. امام حسین(ع) نسبت به امام حسن(ع) از حکومت دورتر بودند؛ چون حکومت موجود تحویل امام حسن(ع) شد. امیرالمؤمنین(ع) در کوفه حاکم بودند و آن حکومت تحویل امام حسن(ع) شد، ولی حکومت موجود، قابل نگهداری نبود و وقتی معاویه حکومت را به‌طور مطلق گرفت، بلایی بر جامعه اسلامی وارد و ویروسی به آن تزریق کرد که در حال مرگ افتاده بود؛ عاد الاسلام کیوم أوله. یوم اول، مکه بود؛ یعنی پیامبر(ص) بود و حضرت علی(ع) و خدیجه(س). امام حسین(ع) می‌خواهد این بدن در حال مرگ را احیا و زنده کند که وقتی احیا شد، این ریلِ جامعه را به حکومت جهانی برساند؛ آن چیزی که در زمان خود حضرت رسول(ص) هم اتفاق نیفتاده بود. «هو الذی أرسل رسولَه بالهُدی و دینِ الحق لِیُظهِرَه علی الدینِ کلِّه»(توبه/33) و این در زمان پیامبر(ص) تحقق پیدا نکرد و قرآن هم دروغ نمی‌گوید و این، کلام حق است. پیامبر اکرم(ص) هم دنبال این حکومت بودند، اما نه در زمان خودشان. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و چهارم (۲) ✍️پیامبر اکرم(ص) ظرفیت اصحاب خود را می‌دانست 🔶آنچه برای پیامبر(ص) در این زمینه میسور باشد، قطعا آن را انجام خواهند داد و عرض شد که پیامبر(ص) عمل شکست‌خورده ندارند. حضرت دقیقا می‌دانند سرنوشت احد چه می‌شود، اما آیا احد برای حرکت پیامبر(ص) شکست است؟ خیر؛ به همین میزان در این حرکت اثر دارد و قابلیت جامعه هم بیش از این نیست. یعنی تمرد در احد معصیت است و حضرت هم می‌دانند که اینها دچار معصیت می‌شوند؛ چون ایشان نیروشناس هستند. 🔶همراهیان حضرت رسول اکرم(ص) ایمان حضرت امیر(ع) را ندارند؛ اگر ایمان حضرت علی(ع) را داشته باشند، پیامبر(ص) همان روز اول پیروز می‌شدند. حضرت رسول(ص) مثل علی(ع) را فقط یکی دارند و بالأخره یکی از نیروهای حضرت رسول(ص)، سعدبن‌ابی‌وقاص است؛ یکی از نیروها عبدالرحمن‌بن‌عوف است؛ یکی از نیروها طلحه است؛ یکی زبیر است… و حضرت با همین‌ها دارند کار را به پیش می‌برند؛ نیروی ماورائی که پایین نیامده! و این افراد در درجات ایمان متفاوت‌اند؛ به هر میزان که ایمان نیست، نفاق وجود دارد. 🔷حضرت رسول(ص) نیروهای خودش را به‌طور کامل می‌شناسند؛ حتی اگر ایشان علم غیب هم نداشته باشند، بر اساس تجربه انسان‌شناسی که در مکه داشتند، آدم‌های خود را می‌شناسند. حضرت در سن 40 سالگی در مکه مبعوث شدند. امامت امام جواد(ع) و امام هادی(ع) و امام زمان(عج)، همگی به علمی که از غیب دارند موکول می‌شود. از باب مثال، امام هادیِ 7 ساله تجربه‌ای ندارند، در بازار رفت‌وآمد به آن معنا نداشتند؛ پس علم ایشان تجربی نیست تا بتوان گقت حضرت هادی(ع) دارای تجربه هستند؛ امامت ایشان از طرف خداست. اما در باب رسول اکرم(ص) اگر هم فرض شود که ارتباط با خدا نباشد، ایشان حدود 15 سال با قوی‌ترین تجار ارتباط تجاری داشتند. سفرهای تجاری ایشان انسان‌شناس است. تاجر آدم‌شناس می‌شود؛ مخصوصا تجاری که به سفر مبتلا هستند. روایت داریم که اگر می‌خواهی کسی را بشناسی، با او مسافرت کن. حضرت رسول(ص) هم در سفرهای تجاری شرکت داشتند؛ بنابراین، افراد را می‌شناسند؛ یعنی با صرف‌نظر از علم غیب، انسان‌شناس‌اند. بنابراین، حضرت ظرفیت‌ها را می‌دانند و بر اساس ظرفیت‌ها حرکت می‌کنند و انتظار بیش از ظرفیت را از انسان‌ها ندارند. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و چهارم (۳) ✍️علت نهی ائمه(ع) از برخی قیام‌ها 🔷روایاتی که در آنها افرادی مثل عبدالله‌بن‌حسن‌بن‌حسن را از قیام نهی کرده‌اند، ملاک نهی چست؟ در این روایات دارد که اگر کسی قبل از موقع، اقدام کند، مثل کسی است که میوه کال را از درخت می‌کند. میوه کال وقتی چیده شد، هم آینده از دست رفته و هم این میوه حرام شد؛ یعنی باید منتظر ماند تا یک فصل دیگری بیاید و غنچه بسته شود؛ علاوه بر اینکه، الآن هم میوه‌ای در کار نیست. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و چهارم (۴) ✍️تفاوت قیام امام حسین(ع) با قیام بعضی از امامزادگان 🔶پس اگر قیام امام حسین(ع) هم برای تشکیل حکومت فعلی بود، حکم چیدن همان میوه کال را دارد؛ چون ظاهر حرکت امام حسین(ع) مثل حرکت عبدالله‌بن‌حسن‌بن‌حسن بود که هر دو شکست خوردند. امام صادق(ع) به عبدالله‌بن‌حسن‌ می‌فرمایند: زمانی که وقت انجام کار نرسیده باشد، اگر اقدام شود، مثل کسی است که میوه کال را از درخت بچیند. 🔷گفته نشود که همین ملاک در حرکت امام حسین(ع) وجود دارد؛ چون حرکت ایشان یک حرکت دقیق و معصومانه و غیر از قیام‌های بعدی است. امام حسین(ع) برای حکومت حرکت کردند؛ اما برای حکومتی که حضرت رسول(ص) و حضرت علی(ع) برای آن حرکت کردند؛ یعنی حکومت جهانی. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و چهارم (۵) ✍️هدف امیرالمؤمنین(ع) از تشکیل حکومت 🔶سؤال می‌شود که امام حسین(ع) با چه کسانی می‌خواهند تشکیل حکومت دهند؟! مگر حضرت چه تعداد شیعه دارند؟! مگر با 100 نفر شیعه تشکیل حکومت امکان دارد؟! امیرالمؤمنین(ع) ظاهرا بیشتر از امام حسین(ع) شیعه داشتند؛ چون 25 سال کار کرده بودند. وقتی مردم به در خانه امیرالمؤمنین(ع) آمدند تا حضرت حکومت را قبول کند، ایشان ابتدا آن را رد کرده و فرمودند: «دَعُونی و التَمِسُوا غیری»(نهج‌البلاغه، خطبه 92)؛ مرا رها کنید و سراغ دیگری بروید؛ چون حکومتی که آنها به دنبالش بودند، حکومت اسلامی نیست. اما بالأخره حضرت قبول کرده و می‌فرمایند: حجت بر من تمام شد. البته این حجت، حجت حکومت جهانی نیست؛ بلکه هدف حضرت این بود که به‌واسطه این قبول، حقی را زنده کنند. 🔷حضرت، هم در رد اولیه حکومت عصمت دارند و هم در پذیرش بعدی آن. اینکه حضرت آن را قبول می‌کنند، در قبول آن، ذره‌ای شکست نخوردند؛ چون فرمودند: می‌خواهم با حکومت، حقی را زنده کنم. این را بدانید با شهادت حضرت علی(ع) حق زنده شد. اگر ایشان حسب ظاهر، به مرگ طبیعی در خانه از دنیا رفته بودند، هم خودشان و هم خط حرکت ایشان فراموش شده بود. پس حضرت در همان حکومت هم با اینکه شکست خورده بود، صددرصد موفق‌اند؛ چون به دنبال آن حکومت اسلامی که در آینده تشکیل خواهد شد بودند. ولی ایشان می‌دانستند که با این نیروها نمی‌شود آن حکومت اسلامی مورد نظر را فعلا تشکیل داد. نمونه‌اش اینکه حضرت در صفین شکست می‌خورند -البته شکست حکومتی نه شکست حق- چون معلوم شد که این افراد اصلا حضرت علی(ع) را قبول ندارند. با این نیرو نمی‌شود حکومت به آن معنا را تشکیل داد. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و چهارم (۶) ✍️امام حسین(ع) به دنبال شیعه‌سازی بود 🔶حکومت حقه جعفریه زمانی تشکیل می‌شود که امام‌المسلمین به اندازه ایجاد، ماندن و ادامه، شیعه داشته باشد. حرکت امام حسین(ع) به دنبال این شیعه‌سازی بود و این شیعه‌سازی در فضای شکست یزید حاصل می‌شود والا اگر یزید در کار خودش موفق بشود، آن فضا از بین می‌رود. این شیعه‌سازی ناب در فضایی شکل می‌گیرد که اسلام اهل سنت(یعنی حداقلی) باقی بماند. و لذا از امام حسین(ع) در حرکتِ بعد از معاویه چند نوشتار بیشتر نیست. قوی‌ترین آنها که مانده، آن چیزی است که به‌عنوان وصیت به محمدبن‌حنفیه یا عبدالله‌بن‌عباس گفتند: من برای ایجاد شرارت خروج نکردم؛ بلکه برای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت جدم قیام کردم. «… و أسیرَ بسیرة جدی»(بحار الأنوار، ج44، ص329)؛ و سیره رسول خدا(ص) این بود که در مکه فردا وحیدا قیام کرد: «إنما أعظکم بواحدة أن تقوموا لله مَثنَی و فُرادی»(سبأ/46). این جملات را امام حسین(ع) به کسانی گفت که حضرت را نصیحت کرده و می‌گفتند: نیرو نداری؛ تنهایی این کار را نکن. حضرت فرمودند: «… و أسیرَ بسیرة جدی و أبی»؛ پدرم امیرالمؤمنین(ع) نیرو نداشت، ولی مقاومت کرد. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه پنجاه و چهارم (۷) ✍️حرکت حساب‌شده امام حسین(ع) 🔷در حرکت امام حسین(ع) نقطه شکست وجود ندارد و همه حرکت پیروز است؛ چون آنچه که حضرت می‌خواست، تحقق پیدا کرد و آن، جلوگیری از هدم اسلام بود. و به همین جهت هم، تمام حرکت‌های حضرت معنا دارد. قبلا بیان شد که حضرت، اسیر تحرکات پیرامونی خودشان نبودند؛ بلکه حرکت‌های پیرامونی خودشان را مدیریت کرده و همراه خودشان می‌کشاندند. حرکت حضرت از مدینه، چه از لحاظ زمانی و چه از نظر خصوصیات دیگر، حساب‌شده است. رسانه و بلندگو و تریبون در اختیار حضرت نبود. آن زمان رسانه‌ها ائمه جمعه بودند، در حالی که هیچ تریبون نماز جمعه‌ای در دست امام حسین(ع) نبود؛ همگی در دست یزید بود. پس گسترش حرکت امام حسین(ع) در این بین چگونه صورت می‌گرفت؟ چه اتفاقی افتاد که همه مردم فهمیدند حضرت چه می‌خواهند؟ 🔶مدل حرکت امام حسین(ع) بود که به مردم فهماند. اکثرا زمان حرکت امام حسین(ع) از مدینه به مکه را 28 رجب اعلام کرده‌اند. ماه‌های رجب، شعبان و رمضان موسم عمره است. افضل العمره این سه ماه است و این فضیلت فقط از نظر شیعه نیست؛ بلکه بیش از شیعه، اهل سنت روی آن تأکید دارند. در ماه مبارک رمضان، شهر مکه در مراسم عمره از مراسم تمتع شلوغ‌تر است؛ به این دلیل که در زمان حج تمتع، حجاج می‌آیند، اما همین‌که آمدند، سریع می‌روند؛ یعنی وقتی شخصی طواف عمره را انجام داد، نمی‌ماند و به منا می‌رود؛ اما در عمره رمضانیه جایی ندارند که بروند. وقتی به مکه می‎آیند، قصد 10 روز می‌کنند و همه می‌مانند. لذا جماعت شهر مکه در ایام عمره رمضانیه، به دو میلیون و نیم تا سه میلیون می‌رسد؛ در حالی که در زمان تمتع، مکه جمعیت دو میلیونی هم ندارد. 🔷امام حسین(ع) حرکت خودشان را در ماه رجب شروع کردند و مسیر را خیلی آرام‌آرام طی می‌کنند و عجله ندارند. این قافله‌ها و کاروان‌ها یک نوع رسانه است. حضرت در شلوغ‌ترین فصل عمره به مکه آمده و از منبر مسجدالحرام استفاده می‌کنند. به‌محض اینکه به مردم گفته شد نوه رسول خدا(ص) آمده است، همه چشم‌ها خیره و همه گوش‌ها باز می‌شود و حضرت شروع به صحبت کردن می‌کنند. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir