@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه شصتم(۷)
✍️تأثیر غیرمستقیم ائمه(ع) در عملکرد مثبت بعضی از خلفا
🔶به هر تقدیر دیده میشود که آن تشتت بزرگ، تبدیل به استقرار حکومت میشود. عبدالملکبنمروان روی کار آمده و همهجا را سروسامان میدهد و لذا مانعی برای حمله روم به حاکمیت اسلام میشود. عبدالملکبنمروان در مدینه تربیت شده بود و حضرات معصومین(ع) در مدینه اثرگذار بودند. نمیتوان گفت که عبدالملک تحت تأثیر مدینه و جو حاکم بر مدینهای که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در آن حضور دارند، قرار نمیگیرد؛ با اینکه او حلیف المسجد است و آن دو امام بزرگوار هم اکثرآً در مسجد حضور دارند. عبدالملکبنمروان در مدینه با کسانی رفیق است که نمیداند این افراد تحت تأثیر امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) هستند. وقتی عبدالملک به حکومت برسد، این افراد را در حکومت خود جای میدهد و از اطرافیان او میشوند.
🔷از اینکه حاکمیت مجددا مستقر میشود، میتوان فهمید که ائمه(ع) چه زحمتی کشیده بودند. نتیجه زحمات ائمه(ع) اینگونه خودش را نشان میدهد که عمربنعبدالعزیز توسط ولیدبنعبدالملک فرماندار مدینه میشود و در مدینه، لعن بر علی(ع) را ممنوع میکند. چرا لعن را ممنوع میکند؟ نقل شده که استادش به او گفته و برای رد لعن و سب علی(ع) استدلال آورده است. چه کسی آن استاد را تربیت کرده است؟
🔶این استاد یک روز مشاهده می کند که عمربنعبدالعزیز در حال لعن و سب علی(ع) است. در این هنگام استادش اخم میکند. عمربنعبدالعزیز میپرسد که چرا اخم کردی؟ استادش گفت: چرا علی را لعن میکنی؟ او در جواب میگوید: در خانه گفتند که لعن کنید. در اینجا این استاد با استدلال ثابت میکند که لعن حضرت کار درستی نیست.
🔷از این داستان معلوم میشود که در خانه، همگی حضرت را لعن میکردند. این استاد توسط چه کسی تربیت شده بود؟ این عمربنعبدالعزیز ده سال فرماندار مدینه میشود. یعنی دقیقا ده سالی که امام سجاد(ع) در مدینه هستند. این آزادی عملی که عمربنعبدالعزیز در مدینه به وجود میآورد، باعث شد که امام سجاد(ع) فعالیت داشته باشند. نوشتار حدیث ممنوع بود و عمربنعبدالعزیز در مدینه این قانون را لغو کرد و دستور کتابت حدیث را صادر کرد. اگر امام سجاد(ع) در زمان خودشان روایتی از پیامبر(ص) نقل میکردند، کتّاب سریع آن را مینوشتند. حال اگر همین روایت در شام خوانده میشد و کسی آن را مینوشت، شلاق میخورد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه شصتم(۹)
✍️کثرت روایات اهل سنت از ائمه معصومین(ع)
🔷سؤال: کار عمربنعبدالعزیز نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود؛ چیزی از احادیث نمانده و همگی جعلیات بود.
🔶پاسخ استاد: خود امام سجاد(ع) در مدینه مرکز روایت شدند.
🔷س: مثلا زُهری چقدر روایت از امام سجاد(ع) نقل میکند؟
🔶پاسخ استاد: خیلی زیاد است. البته احادیث اهل سنت زیاد نیست و یک حدیث را در چند جا تکرار کردهاند، ولی با این حال، از امام سجاد(ع) خیلی حدیث نقل شده است. نهتنها از زهری، بلکه روایات دیگری هم از طریق اهل سنت از آن حضرت نقل شده است.
🔷سؤال: مگر در صحیح بخاری چند روایت از امام سجاد(ع) آمده است؟
🔶پاسخ استاد: روایات زیادی دارند. اگر در صحیح بخاری از اول تا آخر ششصد روایت باشد، پنجاه تا از امام صادق(ع) نقل کرده باشند، خیلی زیاد است. راجع به خیلی از قضایا از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) روایت دارند و اگر هم روایات کم شده، خیانت بنیعباس است؛ چون تدوین کتب در زمان آنها انجام شد. البته قبلا روایات را مخفیانه مینوشتند، ولی در زمان بنیعباس علنی شد. وقتی روایتنویسی علنی شد، کتابنویسی هم به وجود آمد؛ مثل ابوحنیفه، مالک(رئیس فرقه مالکیه) که میگوید اگر آن دو سال نبود، مالک هلاک میشد: «لولا السَنَتَان لَهَلَکَ المالک». با این کلام، هرچه او فتوا دارد، از امام(ع) یاد گرفته است. اما چرا نگفته است که امام(ع) این حدیث را فرمودند؟ چون نمیگذاشتند؛ خیلی از حرفهایی که مالک زده، برای امام صادق(ع) است، ولی به نام دیگری نوشتند. ابوحمزه ثمالی این دعای طولانی را حفظ نکرده، بلکه نوشته بود. خیلی از عبارات دعای ابوحمزه در ادعیه اهل سنت وجود دارد؛ منتهی به نام دیگری گفته شده است.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه شصتم(۱۰)
✍️جایگاه و نفوذ کلام امام سجاد(ع)
🔷شخصی در مدینه قاضی بود. موقعی، حکم اشتباهی داده و درنتیجه، یک فردی را به ناحق کشته بودند. پشیمان شده بود. به قبرستان آمد و آنجا تحصن کرده و حرف احدی را گوش نمیکرد. به امام سجاد(ع) خبر دادند که فلانی به محل کارش برنمیگردد و شهر بدون قاضی است. حضرت به او فرمودند: چرا به سر کارت برنمیگردی؟ آن شخص گفت: من یقینا جهنمی هستم. حضرت فرمودند: این حرفی که الآن میزنی، از گناه قبلی بدتر است. آن شخص گفت: برای چه؟ امام(ع) فرمودند: چون این حرف یأس است و یأس از رحمت خدا از گناه قبلی بدتر است. به امام(ع) گفت: من چه کار کنم؟ حضرت فرمودند: توبه کن و دیه را پرداخت کن و به کارت مشغول شو. آن شخص اطاعت کرد و به کارش ادامه داد.
🔶پس وقتی جایگاه امام(ع) در آن زمان ملاحظه میشود، اثرگذاری آن خیلی مشهود است. رابط امام سجاد(ع) با شام و حکومت شام(ولیدبنعبدالملک)، عمربنعبدالعزیز است. پس امام سجاد(ع) در مرکزیت شام خیلی تأثیرگذار هستند.
🔷در این ده سالی که عمربنعبدالعزیز حاکم مدینه است، نام اهلبیت(ع) رشد میکند و امام سجاد(ع) مصداق اهلبیت(ع) است.
🔶سؤال: آیا امام سجاد(ع) رابطه نزدیک هم با عمربنعبدالعزیز داشتند؛ مثلا اینکه با هم صحبت کنند و یا مثلا در نماز جمعه شرکت کنند؟
🔷پاسخ استاد: رابطه فامیلی نداشتند، ولی با هم صحبت میکردند و ارتباط داشتند و در نماز جمعه هم شرکت می کردند. البته لعن ممنوع شده بود، منتها حضرات معصومین(ع) بهطور ثابت در نماز جمعه شرکت نمیکردند تا گفته نشود که ائمه(ع) بیعت کردهاند.
🔶اگرچه ائمه اطهار(ع) به شهادت رسیدند، ولی هیچ دلیل علنی وجود ندارد که ولیدبنعبدالملک امام سجاد(ع) را شهید کرده باشد؛ چون نمیتوانستند علنی این کار را انجام دهند. این را بدانید که عداوت علنی و رسمی و شهادت با شمشیر بعد از واقعه عاشورا که یزید بهطور علنی با حضرت روبهرو شد، دیگر درگیری علنی تا زمان بنیعباس وجود نداشت. بنیامیه همیشه سعی میکردند ظاهر را حفظ کنند، ولی بنیعباس شروع کرده و روی بنیامیه را در ظلم سفید کردند. در زمان بنیامیه بعد از امام حسین(ع) هیچ امامی زندانی نشد؛ یعنی جایی در تاریخ وارد نشده که امام در این دوران زندانی شده باشد. وقتی خاندان اهلبیت(ع) از کربلا برگشتند و عبداللهبنزبیر که خیلی خبیث بود مُرد، در این هنگام امام سجاد(ع) آزادی بیشتری داشتند.
🔷اگرچه اگر حضرات قصد درگیری علنی داشتند جنگ میشد، ولی درگیری به آن معنا وجود ندارد. اگرچه بنیامیه خبیث بودند، اما بهدلیل سلطه و هیمنهای که ائمه(ع) ایجاد کرده و جریانی که در اجتماع به وجود آمده بود، در صورت درگیری علنی، بهضرر بنیامیه تمام خواهد شد و لذا از درگیری علنی خودداری میکردند. حجاجبنیوسف به عبدالملک نوشت: حالا که حکومتت مستقر شد و عبداللهبنزبیر را کشتی و حکومت مطلقه به دست آمد، یک نفر دیگر نیز مانده که او را هم باید از میان برداریم. عبدالملک گفت که آن یک نفر کیست؟ حجاج گفت: علیبنالحسین. عبدالملک در جواب نوشت از هوش و ذکاوت تو بعید بود چنین پیشنهادی بدهی؛ آیا ندیدی آلابیسفیان که با این خاندان، علنی درافتادند، چگونه طومارشان درهم پیچیده شد؟ نباید با این خاندان علنی درگیر شد.
🔶اینها میخواستند حضرات معصومین(ع) را بزنند، اما علنی درگیر نمیشدند. بهمحض اینکه قصد درگیری و قتل امام را میکند، مشاورش به او میگوید این کار را نکن. این مشاور کیست و در کجا تربیت شده و چگونه بر عبدالملک اثرگذاری میکند و چرا عبدالملک به این فکر افتاده که آلابیسفیان به این دلیل برافتادند؟ معلوم میشود اطراف عبدالملک آدمهایی بودند که مرتب به او میگفتند: یزید اشتباه بزرگی کرد که حسینبنعلی را به شهادت رساند. کسی که این حرفها را میزند چه کسی بود؟
🔷امام سجاد(ع) آزادانه رفتوآمد میکرد و گریه بر پدر بزرگوارشان را تعطیل نکرده بود. یک مورد هم وجود ندارد که عمربنعبدالعزیز با گریههای حضرت مخالفت کرده باشد. این گریهها ایجاد حب میکرد. وقتی مردم گریههای حضرت را میدیدند، اطراف ایشان جمع میشدند.
🔶سؤال: آیا امام سجاد(ع) در نماز یا نماز جمعه میتواند به غیر امام اقتدا کند؟
🔷پاسخ استاد: اقتدای ظاهری اشکال ندارد؛ در اقتدای باطنی هم کل عالم به اهلبیت(ع) اقتدا میکنند.
🔶سؤال: این طرز تفکر که بنیامیه شمشیر را از رو بسته و با دین مبارزه کردند و بنیعباس به اسم دین بر علیه ائمه(ع) فعالیت میکردند، چگونه تحلیل میشود؟
🔷پاسخ استاد: درست برعکس است؛ بنیامیه بعد از حادثه عاشورا شمشیر را پنهان کردند. چه کسی میتوانست امام سجاد(ع) گریان را به قتل برساند؟! به همین جهت، شاید آوردن عمربنعبدالعزیز خیلی متفکرانه باشد. یعنی عمربنعبدالعزیز یک نرمشی نشان داد تا اثرگذاری گریههای
امام سجاد(ع) برای بازپسگیری حکومت را خنثی کند؛ چون قبلا اهالی مدینه در ماجرای حرّه شرقیه براثر مظلومیت کربلا درگیر شده بودند، اما بعد از آن، هیچ تحرکی دیده نمیشود و لذا شاید نرمشی که عمربنعبدالعزیز نشان میداد، برای این بود تا اثر گریه را کم کند. ولی به هر تقدیر، گریه، حب اهلبیت(ع) را میآورد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه شصتم(۱۱)
✍️دو نمونه از قضایایی که نشان میدهد ائمه(ع) عواملی در کنار خلفا داشتند
🔶بعد از به امامت رسیدن امام باقر(ع) و در زمان حاکمیت هشامبنعبدالملک بود که حکومت روم به هشام زور میگفت و میخواست یک باجی از هشام بگیرد. آنها پردههایی تولید کرده و روی آن، رسول خدا(ص) را سب کرده بودند. هشام به رومیان تذکر داد که این کار را نکنند؛ اما آنها مخالفت کردند. هشام واردات پارچه را ممنوع کرد. در آن زمان، ضرب درهم و دینار به دست رومیان بود. وقتی هشام واردات پارچه را ممنوع کرد، رومیان هم گفتند که ضرب سکه را متوقف میکنیم. هشام ابتدای امر گفت: به دَرَک که ضرب نمیکنید! ولی بعد از مدتی دچار مشکل شد. اینکه گفته شد اطرافیان خلفای بنیامیه تربیتشده چه کسی هستند، اینجا خودش را نشان میدهد. یک نفر به خلیفه گفت: راهحل این مشکل در مدینه است و او کسی نیست جز محمدبنعلیالباقر. خلیفه دستور داد حضرت را با احترام آورده و مشکل را به ایشان گفتند. حضرت فرمود: خودتان سکه را ضرب کنید. خلیفه گفت: چگونه؟ امام(ع) فرمود: صنعتگران را حاضر کن تا من به آنها بگویم چگونه اقدام کنند. وقتی حاضر شده و دستورات امام(ع) را اجرا کردند و سکهها ضرب شد، دیدند از سکههایی که توسط رومیان ضرب میشود بهتر است. از آن زمان به بعد، ضرب سکه در جهان اسلام رایج شد.
🔷اینکه خلیفه به سمت امام باقر(ع) میآید خیلی مهم است. مثل این ماجرا، در زمان عبدالملکبنمروان هم اتفاق افتاد. خانه خدا را خراب کرده بودند و یک ماری ظاهر شد و مردم میترسیدند. چه کسی امام سجاد(ع) را وارد میدان کرد؟ باز هم یکی از مشاورین عبدالملک. این مشاور به عبدالملک گفت: راهحل این قضیه، علیبنالحسین است. عبدالملک گفت: آیا میتواند مشکل را حل کند؟ مشاور گفت: بله. حضرت را از مدینه آوردند تا مشکل را حل کند. امام(ع) فرمود: این خانه باید تحت امر من ساخته شود و مار هم میرود. عبدالملک گفت: همه چیز تحت امر توست. ابتدای امر امام(ع) فرمود: هرکس خاک و سنگ این خانه را برده، بیاورد. عبدالملک اعلام کرد که هرکس در خانهاش سنگ و خاک کعبه پیدا شود، گردنش زده میشود و لذا همه آوردند. ابتدا حضرت دو رکعت نماز خوانده و به مار اشاره کردند تا برود. مار داخل زمین شد. خانه را ساختند و موقع نصب حجرالاسود رسید. قانون حجرالاسود این است که اگر پیامبر(ص) و امام آن را نصب نکنند، میافتد. امام سجاد(ع) حجرالاسود را در جای خودش قرار دادند.
🔶کسی که به هشام میگوید امام باقر(ع) میتواند مشکل را حل کند، معلوم میشود حضرت را میشناسد، آنهم حق المعرفة؛ چون امام باقر(ع) به صنعت معروف نیست؛ اگر حضرت خیلی معروف باشند، به احادیث رسول خدا(ص) معروف بودند. اینکه این شخص میگوید امام(ع) میتواند این مشکل را حل کند، معلوم میشود از شیعیان ناب بوده است. در این صورت، این شخص کنار عبدالملک چه کار میکند؟
🔷خلاصه اینکه ائمه(ع) عواملی در کنار خلفا داشتند و جریان این عوامل را باید بررسی کرد. درحقیقت، حضرات معصومین(ع) نبض حکومت را به دست گرفتند تا این حکومت ولو فاسد هم است، فرو نریزد و از طرف دیگر هم در جهت اهداف غربِ آن زمان هم حرکت نکنند و ائمه(ع) در این زمینه موفق بودند و بالاتر اینکه حب اهلبیت(ع) مرتب نُضج بگیرد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️
🔰 رهبرانقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز قدس
🔺 فلسطین زندهترین مسئله مشترک اسلامی است
👈🏻 ماجرای فلسطین، همچنان مهمترین و زندهترین مسئلهی مشترک امّت اسلامی است. سیاستهای نظام سرمایهداری ظالم و سفّاک، دست یک ملّت را از خانهی خود، از میهن و خاک آباء و اجدادی خود کوتاه کرده و در آن، رژیمی تروریست و مردمی بیگانه را نشانده است. 17/02/1400
#القدس_أقرب
#تغییر_موازنه_فلسطین
💻 @Khamenei_ir
🔰 رهبرانقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز قدس
🔺 مبارزه با رژیم صهیونیستی، وظیفهای همگانی
👈🏻 صهیونیستها فلسطین غصبشده را از روز اوّل به یک پایگاه تروریسم تبدیل کردهاند. اسرائیل نه یک کشور، که یک پادگان تروریستی علیه ملّت فلسطین و دیگر ملّتهای مسلمان است. مبارزه با این رژیم سفّاک، مبارزه با ظلم و مبارزه با تروریسم است؛ و این وظیفهای همگانی است.
#القدس_أقرب
#تغییر_موازنه_فلسطین
💻 @Khamenei_ir