eitaa logo
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
725 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
774 ویدیو
22 فایل
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به ملت تمدن ساز داریم و ملت تمدن ساز در بستر آموزش های لازم به وجود می آیند. آموزشهایی در زمینه های اقتصاد سیاست فرهنگ و... لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1 پل ارتباطی @sadra59
مشاهده در ایتا
دانلود
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه شصتم(۷) ✍️تأثیر غیرمستقیم ائمه(ع) در عملکرد مثبت بعضی از خلفا 🔶به هر تقدیر دیده می­شود که آن تشتت بزرگ، تبدیل به استقرار حکومت می­شود. عبدالملک­‌بن‌مروان روی کار آمده و همه‌جا را سروسامان می­دهد و لذا مانعی برای حمله روم به حاکمیت اسلام می­شود. عبدالملک­‌بن‌مروان در مدینه تربیت شده بود و حضرات معصومین(ع) در مدینه اثرگذار بودند. نمی­توان گفت که عبدالملک تحت تأثیر مدینه و جو حاکم بر مدینه­ای که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در آن حضور دارند، قرار نمی­گیرد؛ با اینکه او حلیف المسجد است و آن دو امام بزرگوار هم اکثرآً در مسجد حضور دارند. عبدالملک‌بن‌مروان در مدینه با کسانی رفیق است که نمی­داند این افراد تحت تأثیر امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) هستند. وقتی عبدالملک به حکومت برسد، این افراد را در حکومت خود جای می­دهد و از اطرافیان او می­شوند. 🔷از اینکه حاکمیت مجددا مستقر می­شود، می­توان فهمید که ائمه(ع) چه زحمتی کشیده بودند. نتیجه زحمات ائمه(ع) این‌گونه خودش را نشان می­دهد که عمربن‌عبدالعزیز توسط ولیدبن‌عبدالملک فرماندار مدینه می­شود و در مدینه، لعن بر علی(ع) را ممنوع می­کند. چرا لعن را ممنوع می­کند؟ نقل شده که استادش به او گفته و برای رد لعن و سب علی(ع) استدلال آورده است. چه کسی آن استاد را تربیت کرده است؟ 🔶این استاد یک روز مشاهده می کند که عمربن‌عبدالعزیز در حال لعن و سب علی(ع) است. در این هنگام استادش اخم می­کند. عمربن‌عبدالعزیز می­پرسد که چرا اخم کردی؟ استادش گفت: چرا علی را لعن می­کنی؟ او در جواب می­گوید: در خانه گفتند که لعن کنید. در این‌جا این استاد با استدلال ثابت می­کند که لعن حضرت کار درستی نیست. 🔷از این داستان معلوم می­شود که در خانه، همگی حضرت را لعن می­کردند. این استاد توسط چه کسی تربیت شده بود؟ این عمربن‌عبدالعزیز ده سال فرماندار مدینه می­شود. یعنی دقیقا ده سالی که امام سجاد(ع) در مدینه هستند. این آزادی عملی که عمربن‌عبدالعزیز در مدینه به وجود می­آورد، باعث شد که امام سجاد(ع) فعالیت داشته باشند. نوشتار حدیث ممنوع بود و عمربن‌عبدالعزیز در مدینه این قانون را لغو کرد و دستور کتابت حدیث را صادر کرد. اگر امام سجاد(ع) در زمان خودشان روایتی از پیامبر(ص) نقل می­کردند، کتّاب سریع آن را می­نوشتند. حال اگر همین روایت در شام خوانده می­شد و کسی آن را می­نوشت، شلاق می‌خورد. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه شصتم(۹) ✍️کثرت روایات اهل سنت از ائمه معصومین(ع) 🔷سؤال: کار عمربن‌عبدالعزیز نوش­دارو بعد از مرگ سهراب بود؛ چیزی از احادیث نمانده و همگی جعلیات بود. 🔶پاسخ استاد: خود امام سجاد(ع) در مدینه مرکز روایت شدند. 🔷س: مثلا زُهری چقدر روایت از امام سجاد(ع) نقل می­کند؟ 🔶پاسخ استاد: خیلی زیاد است. البته احادیث اهل سنت زیاد نیست و یک حدیث را در چند جا تکرار کرده‌اند، ولی با این حال، از امام سجاد(ع) خیلی حدیث نقل شده است. نه‌تنها از زهری، بلکه روایات دیگری هم از طریق اهل سنت از آن حضرت نقل شده است. 🔷سؤال: مگر در صحیح بخاری چند روایت از امام سجاد(ع) آمده است؟ 🔶پاسخ استاد: روایات زیادی دارند. اگر در صحیح بخاری از اول تا آخر ششصد روایت باشد، پنجاه تا از امام صادق(ع) نقل کرده باشند، خیلی زیاد است. راجع به خیلی از قضایا از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) روایت دارند و اگر هم روایات کم شده، خیانت بنی‌عباس است؛ چون تدوین کتب در زمان آنها انجام شد. البته قبلا روایات را مخفیانه می­نوشتند، ولی در زمان بنی‌عباس علنی شد. وقتی روایت‌نویسی علنی شد، کتاب‌نویسی هم به وجود آمد؛ مثل ابوحنیفه، مالک(رئیس فرقه مالکیه) که می­گوید اگر آن دو سال نبود، مالک هلاک می­شد: «لولا السَنَتَان لَهَلَکَ المالک». با این کلام، هرچه او فتوا دارد، از امام(ع) یاد گرفته است. اما چرا نگفته است که امام(ع) این حدیث را فرمودند؟ چون نمی­گذاشتند؛ خیلی از حرف‌هایی که مالک زده، برای امام صادق(ع) است، ولی به نام دیگری نوشتند. ابوحمزه ثمالی این دعای طولانی را حفظ نکرده، بلکه نوشته بود. خیلی از عبارات دعای ابوحمزه در ادعیه اهل سنت وجود دارد؛ منتهی به نام دیگری گفته شده است. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه شصتم(۱۰) ✍️جایگاه و نفوذ کلام امام سجاد(ع) 🔷شخصی در مدینه قاضی بود. موقعی، حکم اشتباهی داده و درنتیجه، یک فردی را به ناحق کشته بودند. پشیمان شده بود. به قبرستان آمد و آنجا تحصن کرده و حرف احدی را گوش نمی­کرد. به امام سجاد(ع) خبر دادند که فلانی به محل کارش برنمی­گردد و شهر بدون قاضی است. حضرت به او فرمودند: چرا به سر کارت برنمی­گردی؟ آن شخص گفت: من یقینا جهنمی هستم. حضرت فرمودند: این حرفی که الآن می­زنی، از گناه قبلی بدتر است. آن شخص گفت: برای چه؟ امام(ع) فرمودند: چون این حرف یأس است و یأس از رحمت خدا از گناه قبلی بدتر است. به امام(ع) گفت: من چه کار کنم؟ حضرت فرمودند: توبه کن و دیه را پرداخت کن و به کارت مشغول شو. آن شخص اطاعت کرد و به کارش ادامه داد. 🔶پس وقتی جایگاه امام(ع) در آن زمان ملاحظه می­شود، اثرگذاری آن خیلی مشهود است. رابط امام سجاد(ع) با شام و حکومت شام(ولیدبن‌عبدالملک)، عمربن‌عبدالعزیز است. پس امام سجاد(ع) در مرکزیت شام خیلی تأثیرگذار­ هستند. 🔷در این ده سالی که عمربن‌عبدالعزیز حاکم مدینه است، نام اهل‌بیت(ع) رشد می­کند و امام سجاد(ع) مصداق اهل‌بیت(ع) است. 🔶سؤال: آیا امام سجاد(ع) رابطه نزدیک هم با عمربن‌عبدالعزیز داشتند؛ مثلا اینکه با هم صحبت کنند و یا مثلا در نماز جمعه شرکت کنند؟ 🔷پاسخ استاد: رابطه فامیلی نداشتند، ولی با هم صحبت می­کردند و ارتباط داشتند و در نماز جمعه هم شرکت می کردند. البته لعن ممنوع شده بود، منتها حضرات معصومین(ع) به‌طور ثابت در نماز جمعه شرکت نمی­کردند تا گفته نشود که ائمه(ع) بیعت کرده‌اند. 🔶اگرچه ائمه اطهار(ع) به شهادت رسیدند، ولی هیچ دلیل علنی وجود ندارد که ولیدبن‌عبدالملک امام سجاد(ع) را شهید کرده باشد؛ چون نمی­توانستند علنی این کار را انجام دهند. این را بدانید که عداوت علنی و رسمی و شهادت با شمشیر بعد از واقعه عاشورا که یزید به‌طور علنی با حضرت روبه‌رو شد، دیگر درگیری علنی تا زمان بنی‌عباس وجود نداشت. بنی‌امیه همیشه سعی می­کردند ظاهر را حفظ کنند، ولی بنی‌عباس شروع کرده و روی بنی‌امیه را در ظلم سفید کردند. در زمان بنی‌امیه بعد از امام حسین(ع) هیچ امامی زندانی نشد؛ یعنی جایی در تاریخ وارد نشده که امام در این دوران زندانی شده باشد. وقتی خاندان اهل‌بیت(ع) از کربلا برگشتند و عبدالله‌بن‌زبیر که خیلی خبیث بود مُرد، در این هنگام امام سجاد(ع) آزادی بیشتری داشتند. 🔷اگرچه اگر حضرات قصد درگیری علنی داشتند جنگ می­شد، ولی درگیری به آن معنا وجود ندارد. اگرچه بنی‌امیه خبیث بودند، اما به‌دلیل سلطه و هیمنه­ای که ائمه(ع) ایجاد کرده و جریانی که در اجتماع به وجود آمده بود، در صورت درگیری علنی، به‌ضرر بنی‌امیه تمام خواهد شد و لذا از درگیری علنی خودداری می­کردند. حجاج‌بن‌یوسف به عبدالملک نوشت: حالا که حکومتت مستقر شد و عبدالله‌بن‌زبیر را کشتی و حکومت مطلقه به دست آمد، یک نفر دیگر نیز مانده که او را هم باید از میان برداریم. عبدالملک گفت که آن یک نفر کیست؟ حجاج گفت: علی‌بن‌الحسین. عبدالملک در جواب نوشت از هوش و ذکاوت تو بعید بود چنین پیشنهادی بدهی؛ آیا ندیدی آل‌ابی‌سفیان که با این خاندان، علنی درافتادند، چگونه طومارشان درهم پیچیده شد؟ نباید با این خاندان علنی درگیر شد. 🔶اینها می­خواستند حضرات معصومین(ع) را بزنند، اما علنی درگیر نمی­شدند. به‌محض اینکه قصد درگیری و قتل امام را می­کند، مشاورش به او می­گوید این کار را نکن. این مشاور کیست و در کجا تربیت شده و چگونه بر عبدالملک اثرگذاری می­کند و چرا عبدالملک به این فکر افتاده که آل‌ابی‌سفیان به این دلیل برافتادند؟ معلوم می­شود اطراف عبدالملک آدم­هایی بودند که مرتب به او می­گفتند: یزید اشتباه بزرگی کرد که حسین‌بن‌علی را به شهادت رساند. کسی که این حرف‌ها را می­زند چه کسی بود؟ 🔷امام سجاد(ع) آزادانه رفت‌وآمد می­کرد و گریه بر پدر بزرگوارشان را تعطیل نکرده بود. یک مورد هم وجود ندارد که عمربن‌عبدالعزیز با گریه­های حضرت مخالفت کرده باشد. این گریه­ها ایجاد حب می­کرد. وقتی مردم گریه­های حضرت را می­دیدند، اطراف ایشان جمع می­شدند. 🔶سؤال: آیا امام سجاد(ع) در نماز یا نماز جمعه می­تواند به غیر امام اقتدا کند؟ 🔷پاسخ استاد: اقتدای ظاهری اشکال ندارد؛ در اقتدای باطنی هم کل عالم به اهل‌بیت(ع) اقتدا می­کنند. 🔶سؤال: این طرز تفکر که بنی‌امیه شمشیر را از رو بسته و با دین مبارزه کردند و بنی‌عباس به اسم دین بر علیه ائمه(ع) فعالیت می­کردند، چگونه تحلیل می­شود؟ 🔷پاسخ استاد: درست برعکس است؛ بنی‌امیه بعد از حادثه عاشورا شمشیر را پنهان کردند. چه کسی می­توانست امام سجاد(ع) گریان را به قتل برساند؟! به همین جهت، شاید آوردن عمربن‌عبدالعزیز خیلی متفکرانه باشد. یعنی عمربن‌عبدالعزیز یک نرمشی نشان داد تا اثرگذاری گریه‌های
امام سجاد(ع) برای بازپس‌گیری حکومت را خنثی کند؛ چون قبلا اهالی مدینه در ماجرای حرّه شرقیه براثر مظلومیت کربلا درگیر شده بودند، اما بعد از آن، هیچ تحرکی دیده نمی­شود و لذا شاید نرمشی که عمربن‌عبدالعزیز نشان می­داد، برای این بود تا اثر گریه را کم کند. ولی به هر تقدیر، گریه، حب اهل‌بیت(ع) را می­آورد. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه شصتم(۱۱) ✍️دو نمونه از قضایایی که نشان می‌دهد ائمه(ع) عواملی در کنار خلفا داشتند 🔶بعد از به امامت رسیدن امام باقر(ع) و در زمان حاکمیت هشام‌بن‌عبدالملک بود که حکومت روم به هشام زور می­گفت و می­خواست یک باجی از هشام بگیرد. آنها پرده‌هایی تولید کرده و روی آن، رسول خدا(ص) را سب کرده بودند. هشام به رومیان تذکر داد که این کار را نکنند؛ اما آنها مخالفت کردند. هشام واردات پارچه را ممنوع کرد. در آن زمان، ضرب درهم و دینار به دست رومیان بود. وقتی هشام واردات پارچه را ممنوع کرد، رومیان هم گفتند که ضرب سکه را متوقف می­کنیم. هشام ابتدای امر گفت: به دَرَک که ضرب نمی­کنید! ولی بعد از مدتی دچار مشکل شد. اینکه گفته شد اطرافیان خلفای بنی‌امیه تربیت‌شده چه کسی هستند، اینجا خودش را نشان می­دهد. یک نفر به خلیفه گفت: راه‌حل این مشکل در مدینه است و او کسی نیست جز محمدبن‌علی‌الباقر. خلیفه دستور داد حضرت را با احترام آورده و مشکل را به ایشان گفتند. حضرت فرمود: خودتان سکه را ضرب کنید. خلیفه گفت: چگونه؟ امام(ع) فرمود: صنعتگران را حاضر کن تا من به آنها بگویم چگونه اقدام کنند. وقتی حاضر شده و دستورات امام(ع) را اجرا کردند و سکه‌ها ضرب شد، دیدند از سکه‌هایی که توسط رومیان ضرب می­شود بهتر است. از آن زمان به بعد، ضرب سکه در جهان اسلام رایج شد. 🔷اینکه خلیفه به‌ سمت امام باقر(ع) می­آید خیلی مهم است. مثل این ماجرا، در زمان عبدالملک‌بن‌مروان هم اتفاق افتاد. خانه خدا را خراب کرده بودند و یک ماری ظاهر شد و مردم می­ترسیدند. چه کسی امام سجاد(ع) را وارد میدان کرد؟ باز هم یکی از مشاورین عبدالملک. این مشاور به عبدالملک گفت: راه‌حل این قضیه، علی‌بن‌الحسین است. عبدالملک گفت: آیا می­تواند مشکل را حل کند؟ مشاور گفت: بله. حضرت را از مدینه آوردند تا مشکل را حل کند. امام(ع) فرمود: این خانه باید تحت امر من ساخته شود و مار هم می­رود. عبدالملک گفت: همه چیز تحت امر توست. ابتدای امر امام(ع) فرمود: هرکس خاک و سنگ این خانه را برده، بیاورد. عبدالملک اعلام کرد که هرکس در خانه­اش سنگ و خاک کعبه پیدا شود، گردنش زده می­شود و لذا همه آوردند. ابتدا حضرت دو رکعت نماز خوانده و به مار اشاره کردند تا برود. مار داخل زمین شد. خانه را ساختند و موقع نصب حجرالاسود رسید. قانون حجرالاسود این است که اگر پیامبر(ص) و امام آن را نصب نکنند، می­افتد. امام سجاد(ع) حجرالاسود را در جای خودش قرار دادند. 🔶کسی که به هشام می­گوید امام باقر(ع) می­تواند مشکل را حل کند، معلوم می­شود حضرت را می­شناسد، آن‌هم حق المعرفة؛ چون امام باقر(ع) به صنعت معروف نیست؛ اگر حضرت خیلی معروف باشند، به احادیث رسول خدا(ص) معروف بودند. اینکه این شخص می­گوید امام(ع) می­تواند این مشکل را حل کند، معلوم می­شود از شیعیان ناب بوده است. در این صورت، این شخص کنار عبدالملک چه کار می­کند؟ 🔷خلاصه اینکه ائمه(ع) عواملی در کنار خلفا داشتند و جریان این عوامل را باید بررسی کرد. درحقیقت، حضرات معصومین(ع) نبض حکومت را به دست گرفتند تا این حکومت ولو فاسد هم است، فرو نریزد و از طرف دیگر هم در جهت اهداف غربِ آن زمان هم حرکت نکنند و ائمه(ع) در این زمینه موفق بودند و بالاتر اینکه حب اهل‌بیت(ع) مرتب نُضج بگیرد. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 رهبرانقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز قدس 🔺 فلسطین زنده‌ترین مسئله مشترک اسلامی است 👈🏻 ماجرای فلسطین، همچنان مهم‌ترین و زنده‌ترین مسئله‌ی مشترک امّت اسلامی است. سیاستهای نظام سرمایه‌داری ظالم و سفّاک، دست یک ملّت را از خانه‌ی خود، از میهن و خاک آباء و اجدادی خود کوتاه کرده و در آن، رژیمی تروریست و مردمی بیگانه را نشانده است. 17/02/1400 💻 @Khamenei_ir
🔰 رهبرانقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز قدس 🔺 مبارزه با رژیم صهیونیستی، وظیفه‌ای همگانی 👈🏻 صهیونیست‌ها فلسطین غصب‌شده را از روز اوّل به یک پایگاه تروریسم تبدیل کرده‌اند. اسرائیل نه یک کشور، که یک پادگان تروریستی علیه ملّت فلسطین و دیگر ملّتهای مسلمان است. مبارزه با این رژیم سفّاک، مبارزه با ظلم و مبارزه با تروریسم است؛ و این وظیفه‌ای همگانی است. 💻 @Khamenei_ir