eitaa logo
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
713 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
774 ویدیو
22 فایل
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به ملت تمدن ساز داریم و ملت تمدن ساز در بستر آموزش های لازم به وجود می آیند. آموزشهایی در زمینه های اقتصاد سیاست فرهنگ و... لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1 پل ارتباطی @sadra59
مشاهده در ایتا
دانلود
3⃣ دوره رسالت نمی‌توان به طور قطع منتفی دانست هر چند دلیل کافی بر خواندن آن حضرت حتّی در این دوره نداریم بلکه بیشتر قرائن از نخواندن آن حضرت حتّی در این دوره حکایت می‌کند. @atna_ir
4⃣ جریان حدیبیه‏ در تاریخ زندگی رسول اکرم جریانهایی پیش آمده که روشن می‌کند آن حضرت حتّی در دوره مدینه نه می‌خوانده و نه می‏نوشته است. در میان همه آنها حادثه حدیبیه به علّت حسّاسیت خاصّ تاریخی از همه معروفتر است و با آنکه نقلهای تاریخی و حدیثی اختلافاتی با یکدیگر دارند، باز هم تا حدود زیادی به روشن شدن مطلب کمک می‌کند. در ماه ذی القعده سال ششم هجری، رسول خدا (ص) به قصد انجام عمره و حجّ، مدینه را به سوی مکه ترک کرد؛ دستور داد شترهای قربانی را با علائم قربانی همراهشان سوق @atna_ir
5⃣ دهند؛ امّا همینکه به حدیبیه- تقریباً در دو فرسخی مکه- رسیدند قریش جبهه گرفتند و مانع ورود مسلمین شدند. با اینکه ماه حرام بود و طبق قانون جاهلیت نیز قریش حق نداشتند مانع شوند و رسول اکرم توضیح داد جز زیارت کعبه قصدی ندارم و پس از انجام اعمال بر می‌گردم، قریش موافقت نکردند. مسلمانان اصرار داشتند که به عنف وارد مکه شوند ولی رسول اکرم حاضر نشد و نخواست احترام کعبه بریزد. موافقت شد پیمان صلحی میان قریش و مسلمانان منعقد گردد. صورت پیمان صلح را پیغمبر اکرم املا می‌کرد و علی (علیه السّلام) می‏نوشت. پیغمبر اکرم فرمود بنویس: «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم». سهیل بن عمرو نماینده قریش اعتراض کرد و گفت این شعار شماست و ما با آن آشنایی نداریم؛ بنویسید «بسمک اللّهمّ». رسول اکرم موافقت کرد و به علی فرمود این طور بنویس. بعد فرمود بنویس این قراردادی است که میان محمّد رسول اللّه و قریش منعقد می‌گردد. نماینده قریش اعتراض کرد و گفت ما تو را رسول اللّه نمی‌دانیم، فقط پیروان تو، تو را @atna_ir
6⃣ رسول اللّه می‌دانند؛ ما اگر تو را رسول اللّه می‌دانستیم با تو نمی‏جنگیدیم و مانع ورود تو به مکه هم نمی‌شدیم؛ اسم خود و اسم پدرت را بنویس. رسول اکرم فرمود شما مرا چه رسول اللّه بدانید و چه ندانید من رسول اللّه‏ام. سپس به علی فرمان داد که بنویس: «این پیمانی است که میان محمّد بن عبد اللّه و مردم قریش منعقد می‌شود». اینجا بود که مسلمانان سخت برآشفتند؛ و هم از این به بعد است که نقلهای تاریخی در بعضی خصوصیات با هم اختلاف دارد. از سیره ابن هشام و صحیح بخاری «باب الشّروط فی الجهاد و المصالحة مع اهل الحرب»[1]. بر می‌آید که این اعتراض قبل از نوشتن کلمه «رسول اللّه» صورت گرفت و همان وقت رسول اکرم موافقت فرمود که به جای «محمّد رسول اللّه»، «محمّد بن عبد اللّه» نوشته شود. ولی از بیشتر نقلها بر می‌آید که این اعتراض وقتی صورت گرفت که علی (علیه السّلام) این کلمه را نوشته بود و پیغمبر از علی (علیه السّلام) خواست که این کلمه را محو کند و ۱.ج 3/ ص 242. ↩ @atna_ir
7⃣ علی از اینکه با دست خود آن کلمه مبارک را محو کند معذرت خواست. در اینجا باز نقلها مختلف می‌شود: روایات شیعه اتّفاق دارند که پس از امتناع علی (علیه السّلام) از اینکه به دست خود این کلمه مبارک را محو کند، پیغمبر خود محو کرد و سپس علی (علیه السّلام) نوشت «محمّد بن عبد اللّه». در بعضی از این روایات و همچنین در بعضی روایات اهل سنّت تصریح دارد که پیغمبر از علی (علیه السّلام) خواست که کلمه را نشان دهد و گفت دست مرا روی کلمه بگذار تا خودم محو کنم. علی (علیه السّلام) چنین کرد. پیغمبر خودش با دست خود کلمه «رسول اللّه» را محو کرد و آنگاه علی (علیه السّلام) به جای آن نوشت «بن عبد اللّه». پس نویسنده علی (علیه السّلام) بوده نه پیغمبر، بلکه طبق این نقلها که هم از طریق شیعه است و هم از طریق اهل سنّت، پیغمبر اکرم نه می‌خوانده و نه می‏نوشته است. در کتاب قصص قرآن ابو بکر عتیق نیشابوری سور آبادی که برگرفته‌ای است از تفسیر وی بر قرآن و در قرن پنجم تألیف یافته و به زبان پارسی است، جریان حدیبیه را نقل می‌کند تا آنجا که سهیل بن عمرو نماینده قریش به کلمه «رسول اللّه» @atna_ir
8⃣ اعتراض کرد. می‌گوید: «گفت (سهیل بن عمرو) چنین نبیس: «هذا ما صالح علیه محمّد بن عبد اللّه سهیل بن عمرو.» رسول صلّی اللّه علیه گفت مر علی را که رسول اللّه بمحای. علی را از دل بر نیامد که رسول اللّه بمحودی. هر چند که رسول می‌گفت، علی می‏پیچید. رسول صلّی اللّه علیه گفت: انگشت من بر آن نه تا من بمحایم، زانکه رسول صلّی اللّه علیه امّی بود نبشته ندانستی. علی انگشت رسول بر آن نهاد. رسول صلّی اللّه علیه بمحود، تا چنانکه مراد سهیل بود نبشت.» یعقوبی نیز در تاریخ خود می‏نویسد: پیغمبر به علی امر کرد که به جای «رسول اللّه» «بن عبد اللّه» بنویسد. در صحیح مسلم نیز پس از آنکه می‏نویسد علی از محو کردن امتناع کرد، می‏نویسد: « (پیغمبر اکرم فرمود) «فارنی مکانها» فاراه مکانها @atna_ir
9⃣ فمحاها و کتب ابن عبد اللّه. به علی گفت جای کلمه را به من نشان بده، علی نشان داد. پیامبر محو کرد و نوشت محمّد بن عبد اللّه.»[1] در این روایت از طرفی می‏نویسد پیغمبر در محو کردن از علی کمک خواست، از طرف دیگر می‏نویسد پیغمبر محو کرد و نوشت. ممکن است در ابتدا به نظر برسد که پس از محو، خود پیغمبر اکرم نوشت، ولی مسلّماً مقصود ناقل حدیث این است که علی نوشت، زیرا در متن خود حدیث آمده است که پیغمبر برای محو از علی کمک خواست. از تاریخ طبری و کامل ابن اثیر و از روایت دیگر بخاری در باب الشّروط تقریباً به‏ صراحت استفاده می‌شود که کلمه دوم را خود پیغمبر به خطّ خود نوشت؛ زیرا نوشته‌اند «فاخذه رسول اللّه و کتب» یعنی پیغمبر از علی گرفت و خود نوشت. در عبارت طبری و ابن اثیر یک جمله اضافه دارد به این ترتیب: @atna_ir
1⃣0⃣ «فاخذه رسول اللّه و لیس یحسن ان یکتب فکتب. رسول خدا از علی گرفت و در حالی که نوشتن را نمی‏دانست، نوشت.» روایت طبری و ابن اثیر تأیید می‌کند که رسول خدا نمی‏نوشته است و در حدیبیه به طور استثنائی نوشته است. این روایت شاید نظر کسانی را تأیید کند که می‌گویند پیغمبر به تعلیم الهی اگر می‌خواست بنویسد می‌توانست بنویسد ولی نمی‏نوشت، همچنانکه پیغمبر هرگز شعر نسرود و حتّی شعر دیگری را نیز قرائت نکرد؛ احیاناً اگر تک بیتی از دیگری می‌خواست بخواند، آن را «حلّ» می‌کرد؛ یعنی کلمات را مقدّم و مؤخّر و یا در الفاظ شعر کم و زیاد می‌کرد که از صورت شعری خارج شود، زیرا خداوند شعر را شایسته مقام او نمی‏دانست: وَ ما عَلَّمناهُ الشِّعرَ وَ ما ینبَغی لَهُ ان هُوَ الّا ذِکرٌ وَ قُرانٌ مُبینٌ‏[1]. به طوری که ملاحظه می‌شود نقلها در جریان حدیبیه @atna_ir
1⃣1⃣ یکنواخت نیست و هر چند از بعضی نقلها استفاده می‌شود که در آن جریان کلمه «بن عبد اللّه» را که به منزله جزئی از امضای آن حضرت شمرده می‌شود به دست خود نوشته است، ولی همان نقلها تأیید می‌کند که جنبه استثنائی داشته است. @atna_ir
پایان بخش چهارم کتاب پیامبرامی👆👆 @atna_ir
10.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 مصاحبه با حجه‌الاسلام کهوند درباره ارتباط اینترنت آمریکایی فعلی و اغتشاشات آبان ماه۹۸ (بخش اول) ▫️مراحل چندگانه خدمات شبکه‌های اجتماعی خارجی به اغتشاشات: ▫️شناسایی افراد مستعد خطا و آشوب ▫️جذب افراد و دادن آموزش‌های لازم از بستر خصوصی پیام‌رسان‌های خارجی ▫️بسترسازی سرویس های خارجی مثل ویز و گوگل مپ ▫️ارتباط‌گیری و تزریق شعارها و نشا دادن مراکز راهبردی در شهرها به افراد آموزش‌دیده و فریب‌خورده و جاسوس ▫️نقش پنهان بازی های رایانه در تربیت نیروی اغتشاشگر ▫️لزوم برخورد سرسختانه با بسترسازان اغتشاشات و برخی مسئولین وزارت ارتباطات و دولت که زمینه‌ساز تقویت اینترنت آمریکایی شدند! @radmiran @atna_ir
8.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 مصاحبه با حجه‌الاسلام کهوند درباره ارتباط اینترنت آمریکایی فعلی و اغتشاشات آبان ماه۹۸ (بخش دوم) ▫️راهکارهای : ▫️ تقویت مسیریاب ملی ▫️تقویت و گسترش ایمیل ملی ▫️تقویت و تحویل سرور به موتورهای جستجوی ملی ▫️تقویت و تقویت سرورهای پیام‌رسان‌های داخلی توسط دولت و وزارت ارتباطات ▫️محدود کردن سرورهای زیاد پیام‌رسان‌ها وشبکه‌های اجتماعی خارجی @radmiran @atna_ir