8.mp3
10.61M
نمایش کتاب #نورالدین_پسر_ایران کتاب تفریظ شده توسط #امام_خامنه_ای مدظله العالی
📕جلد دوم
📃قسمت هشتم
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ایرانی ها یک هیولا علیه ما ساختند...!
📍به روایت ایهود باراک نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی، يوسی یهوشوع خبرنگار یدیعوت آحارونوت
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
23.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴پیچیدهترین عملیاتهای تاریخی سربازان گمنام امام زمان(عج)
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
دوستان گرامی:
طبق برنامه کانال ، تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام باید روز یکشنبه در کانال اجرا می شد، که متاسفانه بخاطر مشکلی ناخواسته امکان تدریس آن نبود لذا با عرض پوزش و برای جبران امروز در خدمت دوستان خواهیم بود
@atna_ir
TarikhTatbighiIslam6۱.mp3
4.12M
سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام
#استاد_طائب
📔جلسه ششم-ادامه داستان فرزندان حضرت آدم(ع)
📃قسمت اول-ادامه داستان فرزندان حضرت آدم(ع)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(#تاریخ_تطبیقی_اسلام یکشنبه ها در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه ششم(۱/۱)بسم الله الرحمن الرحیم
✍مروری بر مباحث گذشته (داستان فرزندان آدم)
🔷در بحث تاریخ به داستان فرزندان آدم (ع) و اختلاف آنها رسیدیم که شیطان بعد از یأس از فریب دادن آدم (ع) و همسرش، روی فرزندان سرمایهگذاری کرد. نقطه اختلاف فرزندان هم از مسأله امامت شروع شد. آدم (ع) مأمور بود فرزند کوچک خودش را به عنوان جانشین خودش معرفی کند. زمانی که فرزند بزرگ از این قضیه مطلع شد، به آدم (ع) اعتراض کرد که چرا با وجود من، به فرزند کوچک رجوع کردی؟ حضرت آدم (ع) پاسخ داد که این امر در اختیار من نیست؛ اما قابیل قبول نکرده و خواستار دلیل شد. خدای متعال ارائه قربانی را دلیل بر صحت انتخاب و صداقت آدم (ع) قرار داد و گفت: قربانی هر کدام قبول شد، معلوم میشود که منتخب، اوست. بالأخره قربانی کردند و از فرزند کوچک قبول شد، اما از فرزندی که معترض بود، پذیرفته نشد:
«وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ» (مائده/27).
🔶این را باید دانست که انتخاب خداوند ملاک دارد. خدای متعال نه بدون حکمت کلامی میگوید، نه بدون حکمت کسی را انتخاب میکند.
با پذیرفته شدن قربانی🐑 فرزند کوچک، دو مطلب ثابت شد:
1⃣اول اینکه آدم (ع) درست میگفت که برادر کوچک منتخب خداست؛
2⃣و دوم هم اینکه، انتخاب خدا درست بوده است.
🔷صحت انتخاب خداوند، در ادامه و اعتراض فرزند بزرگ به منتخَب (انتخاب شده) خودش را نشان داد. او دیگر با منتخِب (خدا و آدم) کاری نداشت، بلکه به سراغ فرد منتخَب رفته و گفت: درست است که تو انتخاب شدی، ولی این مقام را قبول نکن. موقعی که با جواب رد برادر کوچک مواجه شد، گفت: اگر انتخاب را کنار نگذاری، تو را میکشم. برادر کوچک دوباره به او پاسخ منفی داد و گفت: اگر تو برای رسیدن به این مقام، به قتل من اقدام کنی، من مانند تو نیستم که برای رسیدن به این مقام، دست به قتل بزنم.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(#تاریخ_تطبیقی_اسلام یکشنبه ها در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه ششم(۱/۲)
✍دفع یک شبهه
✳️بعضیها شبههای اینجا وارد کردهاند که دفاع از خود واجب است، پس چرا هابیل گفت: اگر تو اقدام به کشتن من بکنی، من این کار را نمیکنم؟
❇️پاسخش این است که سخن هابیل این نبود که اگر دست به کشتن من بزنی، من از خودم دفاع نمیکنم، بلکه سخنش این بود که اگر تو برای رسیدن به پست و مقام، مرتکب قتل میشوی، من برای رسیدن به پست و مقام کسی را نمیکشم.
🔷دلیل توجیه مذکور این است که اگر در دفاع، طرف مقابل کشته شود، منافاتی با این ندارد که شخص مدافع، از خداوند خوف دارد؛ همچنانکه علی بن ابیطالب (ع) بارها در جنگهای بدر و احد و حنین و خیبر و ... افرادی از دشمن را به درک واصل کرد. آیا میشود گفت: آن بزرگوار –العیاذ بالله- از خداوند خوف نداشت؟! علی (ع) در مقام دفاع، آنها را میکشت؛ و به همین جهت بود که در جنگها، تا طرف مقابل شمشیر نمیکشید، آن حضرت نمیزد.
🔶علاوه بر آن، خداوند متعال در اینجا کیفیت قتل را توضیح نداده است. مسلّما این طور نبوده است که هابیل بایستد و قابیل هم سنگی را بر سر او بزند. اگر حمله قابیل به این صورت بود، لازم بود هابیل هم از خودش دفاع کند. به نظر میرسد پس از تهدید قابیل مبنی بر کشتن برادرش، مدتی سپری شد و بعد از آن، هابیل را به صورت غافلگیرانه کشت.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(#تاریخ_تطبیقی_اسلام یکشنبه ها در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی#تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه ششم(۱/۳)
✍مبادرت به قتل توسط فرزند بزرگ آدم (ع)
🔷این را بدانیم که همیشه طرف مقابل، قبل از اقدام عملیاتی، تلاش میکند شما را با ترساندن از آن، عقب بنشاند. فرزند بزرگ آدم (ع) هم بر این اساس، ابتدا خطاب به برادر کوچکش گفت: دست از این مقام بردار؛ و الّا تو را خواهم کشت. اما زمانی که دید عملیات روانی برای عقب نشاندن برادر کوچک کفایت نمیکند، به اصل اقدام دست زد: «فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ» (مائده/30). شیطان وسوسه را ادامه داد و نفس او هم، خودش را برای کشتن برادرش پذیرا کرد؛ به این نحو که پیش خودش حساب کرد: هابیل را میکشم و بعد توبه میکنم؛ در این صورت، هم به پست و مقام میرسم و هم به بهشت.
🔶بعد از اینکه قابیل برادرش را کشته و جنازه او را رها کرد، کلاغی را دید که زمین را میکَنَد و میخواهد جنازه کلاغ دیگری را دفن کند. قابیل از این قضیه متأسف شد که من به اندازه این کلاغ هم من نمیفهمم: «فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ. قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ» (مائده/31).
🔷اعتراف قابیل به عجزش، در حقیقت، اقرار بر صحت انتخاب خدا نسبت به مسأله امامت بود. علت نقل این جریان در قرآن چیست؟ بعضی از جامعهشناسها معتقدند: زندگی آدم از جهل شروع شده است؛ او اول جاهل بود و بعد به تدریج مسائل را فهمیده است. آیه مذکورِ قرآن را هم به عنوان دلیل بر مدعای خودشان مطرح کردهاند که قرآن میگوید: فرزند آدم (ع) از کلاغ یاد گرفته است.
✳️نظر ما این است که این ادعا صحیح نیست. آدم (ع) از اول با سواد بود و قرار بود فرزندانش هم از او یاد بگیرند. خود آدم (ع) توسط خداوند یاد گرفت، و فرزندانش هم از او. علت اینکه آدم (ع) دفن موت را به فرزندش یاد نداده بود، این بود که تا آن زمان، کسی نمرده بود.
✅هدف از نقل این داستان در قرآن، این است که خداوند دلیل عدم اعطای مقام امامت به قابیل را بیان کند که چون او جاهل بود، این مقام به او واگذار نشد.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(#تاریخ_تطبیقی_اسلام یکشنبه ها در کانال اتنا)
@atna_ir