#پیام_صبحگاهی
♦️امت اسلامی با یک تلاش مجاهدانه و مجدانه میتواند تمدن اسلامی باب این دوران را طراحی کند، شالودهریزی کند، به ثمر برساند و آن را در مقابل بشریت قرار دهد.
۱۳۹۴/۱۰/۸
🇮🇷کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
🔴عنوان نظرسنجی در کرهجنوبی"آیا دوست دارید باز درکره جنوبی متولد بشید یا نه؟"
57.9%:نه
11.9%:مطمئن نیستن
30.2%: بله
دلایل اونایی که نمیخوان:
1.میخوان تو کشوری زندگی کنن که مشغله کمتری داشته باشن.
2.دوست دارن تو کشوری با سیستم رفاهی مجهز زندگی کنن.
3.از جامعه ای که بیش ازحد رقابتیه خستهاند
🔻 چه افسانه های که از رفاه کره جنوبی به گوش مردم ما نمیخونن!
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
تحویل زمین سوخته به دولت بعد با بودجه ۱۴۰۰
«سلطانی» کارشناس اقتصادی در گفتوگو با تسنیم:
🔹پولپاشی و کسب محبوبیت در ماههای آخر فعالیت در جهت اهداف سیاسی و در سوی دیگر تحویل زمین سوخته به دولت بعدی از اهداف کلیدی بودجه سیاسی سال ۱۴۰۰ بهشمار میرود.
🔹بودجه سال ۱۴۰۰ یک بودجه بهشدت تورمزا است؛ دولت دوازدهم فصل اول سال ۱۴۰۰ را بهسادگی پشتسر خواهد گذاشت، اما دولت سیزدهم در همان ابتدای کار با خزانه خالی روبهرو خواهد شد.
🔹بودجه ۱۴۰۰ دامی است برای دولت سیزدهم تا بهاجبار همان روندهای هشتساله دولتهای یازدهم و دوازدهم را ادامه دهد و در نتیجه همچنان منافع نامشروع اقلیتی خاص بهبهای فلاکت مردم و پسرفت اقتصاد ایران حفظ شود.
منبع:تسنیم
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این اسمهای عجیب از کجا میآیند
سافتلن، لاکیدو، پرسیل، مکنزی، هومکر، ویکتوریا، هایوب، اویلا و...
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بی سوادی کارشناس شبکه من و تو صدای مهمان برنامه را هم در آورد؛ تمام حرفهایی که میزنید غلط است!
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام #استاد_طائب 📔جلسه هفدهم 📝پیامبر اسلام (ص) 👈[۲] 🔰کانال اتنا
جلسه هفدهم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬆️⬆️
شروع جلسه هجدهم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
tarikh_tatbighi_islam_18.mp3
10.83M
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام
#استاد_طائب
📔جلسه هجدهم
📝پیامبر اسلام (ص) 👈[۳]
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هجدهم(۱)
✍بسم الله الرحمن الرحیم
سخن علی (ع) در مورد اولین وحی بر پیامبر (ص)
🔷بحث در این بود که اولین وحی به پیامبر اسلام (ص) همراه هیچگونه ترسی نبوده است. آنچه که از ترس و تردید پیامبر (ص) نقل کردهاند، همه دروغ است. آخرین دلیل ما بر این مطلب، بیان امیرالمؤمنین (ع) است که در نهجالبلاغه هم نقل شده است: «و لقد سمِعتُ رَنَّةَ الشیطانِ حینَ نزَل الوحیُ علیه (ص) فقلتُ یا رسول الله ما هذه الرنة؟ فقال: هذا الشیطان قد أیِس من عبادته. إنک تسمع ما أسمع و تری ما أری إلا أنَّکَ لستَ بنبی و لکنک لَوزیرٌ و إنک لعلی خیر (خطبه 192)؛ من ناله شیطان را شنیدم و از پیامبر (ص) پرسیدم که این چیست؟ ایشان فرمود: این ناله شیطان است که با مبعوث شدن من، از عبادت شدن خودش مأیوس شده است ... ».
🔶امیرالمؤمنین (ع) هنگام نزول وحی در غار حرا بوده و صدای وحی را هم شنیده است؛ اما سخنی از ترس و تردید پیامبر (ص) نمیزند
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هجدهم(۲)
✍نزول دفعی و تدریجی قرآن
🔷اصلاً ما برای پیامبر اکرم (ص) نسبت به قرآن نقطه جهل نداریم، چون قبل از اینکه وحیِ تدریجی انجام شود، وحی دفعی انجام شده بود. توضیح اینکه قرآن دو نزول دارد: نزول تدریجی و نزول دفعی. نزول دفعی بر ذات قلب پیامبر (ص) بوده و زمان و مکان ندارد؛ اما اینکه آن را بر مردم بخوانند، تفصیل و زمان دارد. پس پیامبر (ص) با مردم در زمان زندگی میکند، ولی با خدا زمان ندارد. زمانی که وحی دفعی بر پیامبر (ص) نازل میشود، حتی جبرئیل هم آنجا وجود ندارد. 27 رجب به پیامبر (ص) گفته شد بخوان. چه چیزی؟ همان را که گفتیم؛ اما بر اساس آنچه که میگوییم بخوان و از حافظهات استفاده نکن: «وَلا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضَى إِلَيْكَ وَحْيُهُ» (طه/ 114). مراد این است که قبل از تمام شدن وحی دوم بر تو، آن را نگو؛ یعنی به وحی اول سخن نگو.
🔶لذا در قضیه تغییر قبله، پیامبر اسلام (ص) میدانست که قبله عوض خواهد شد، اما هنوز ابلاغ نشده بود: «قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاء فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوِهَكُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ» (بقره/ 144). پیامبر (ص) همه این امور را قبلاً میدانست، ولی بیان و ابلاغ آنها نیاز به زمان داشت.
🔷ضمنا باید دانست که نزول دفعی قبل از نزول تدریجی بوده است، و الا نزول دفعی دیگر معنا نداشت، چرا که مقداری از آن قبلاً بوده است. نزول دفعی در ماه مبارک رمضان اتفاق افتاده است: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (قدر/1). اگر این آیه مربوط به نزول تدریجی باشد، خلاف واقع میشود، چون مقداری از نزول قرآن در سایر ماههای سال بوده است، در حالی که خداوند میفرماید: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (قدر/1)؛ و لیلةالقدر در ماه رمضان است.
🔶بنابراین از مطالب جلسه قبل و این جلسه نتیجه میگیریم زمانی که جبرئیل به پیامبر اکرم (ص) گفت بخوان، آن حضرت همه را میدانست، و «خواننده نیستم» و یا «بلد نیستم» معنا ندارد. روایتهایی هم که میگویند پیغمبر اکرم (ص) در هنگام نزول وحی میترسید و عرق میکرد، همه از ضِعاف است. تاریخ ما از این پیرایههایی که به پیامبر اکرم (ص) بسته شده است، باید پاک شود.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هجدهم(۳)
✍بحثی در اولین مسلمان
🔶پیامبر اسلام (ص) کار تبلیغیشان را شروع کردند. اقدام آن حضرت در مکه، فقط تبیین بود. اینجا بحث است که اولین مسلمان کیست؟ اهل سنت میگویند: اولین مسلمان از بین بچهها علی بن ابیطالب (ع)، و در بین زنان، حضرت خدیجه (س) است و از میان بزرگسالان، یکی از اصحاب را نام میبرند. ما سؤالی از آنها داریم که آیا آن صحابی در دوره پنهانی مسلمان شد یا در دوره علنی؟ اگر او جزء چهل نفری باشد که در دوران پنهانی مسلمان شدند، یعنی کسی است که پیامبر (ص) به سراغ او رفته و به اسلام دعوت کرده است؛ چون در دوره دعوت پنهانی، آن حضرت برای دعوت افراد به اسلام، به طور خصوصی با اشخاصِ دارای زمینه مساعد، ارتباط میگرفت. اما اگر مسلمان شدن آن صحابی، مربوط به دوران علنی باشد، فضیلتی برای او محسوب نمیشود؛ زیرا پیامبر (ص) در این دوران علنا مردم را دعوت کرده و عدهای مسلمان میشدند.
🔷اگر اسلام او مربوط به دوران پنهانی باشد، همه مطالبی که ما دربارهاش میگوییم، دروغ میشود؛ اینکه مثلا او اصلاً از اول ایمان نیاورده بود؛ چرا که مگر میشود پیامبر اکرم (ص) در آن دوره خاص، به سراغ کسی برود که اصلاً ایمان نمیآوَرَد؟ دعوت کسی که اصلاً ایمان نمیآوَرَد، در دوران پنهانی مصلحت نبود و فایدهای نداشت، زیرا چنین کسی منافق بود و در نتیجه به این طرف و آن طرف میگفت و ایجاد درد سر میکرد؛ در حالی که در این دوران، مسائل باید مخفی میماند تا مشکلی ایجاد نشود.
🔶البته طبق نقل خود اهل سنت، صحابی مورد اشاره در زمان علنی شدن دعوت، اسلام آورده است. نقل کردهاند: وقتی پیامبر اکرم (ص) دعوت علنی را شروع کردند، سران قریش جلسهای گذاشتند که در مقابل این پدیدهای که علنی شده است، چه اقدامی انجام دهیم؟ در آن زمان، صحابی مورد بحث در مکه نبوده و برای تجارت به شام رفته بود. موقعی که از سفر برگشت، سران قریش او را دعوت کرده و گفتند: ما میخواستیم برای مقابله با محمد تصمیم بگیریم، ولی منتظر شدیم بیایی تا با تو هم در این زمینه مشورت کنیم. او گفت: من میدانستم که محمد آمده و ادعای رسالت دارد؛ لذا آمدهام تا به او ایمان بیاورم. گفتند: از کجا این مطلب را میدانستی؟ پاسخ داد: من در شام که بودم، بزرگان اهل کتاب به من گفتند: زمانی که وارد مکه شوی، شخصی را خواهی دید که ادعای پیامبری کرده است.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هجدهم(۴)
✍فلسفه دعوت مخفیانه
🔶دعوت مخفیانه پیامبر اسلام (ص) در سه سال آغاز اسلام به این جهت بود که اگر آن حضرت از همان ابتدا فریاد زده و دعوت را علنی میکرد، مشرکان با توجه به تنهایی ایشان، برای این حرکت ایجاد مشکل میکردند؛ اما وقتی آن حضرت در دوران محفی با افراد مستعد ارتباط گرفت و در نتیجه آن، چهل نفر اسلام آوردند، موقعی که دعوت علنی شد، این افراد ایمان پنهانی خود را علنی کردند و این امر، اعتبار و ارزش زیادی داشت.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هجدهم(۵)
✍علت عدم ابراز ایمان ابوطالب
🔷از موقعی که پیامبر اسلام (ص) دعوت را علنی کرد، درگیریها شروع شد.جناب ابوطالب در مکه نفوذ زیادی داشت. او به امر پیامبر (ص) ایمان خودش را آشکار نمیکرد. اینکه میگویند ابوطالب مشرک از دنیا رفت، سخن باطلی است. ابوطالب اصلا مشرک نبوده است که با شرک از دنیا برود. اگر اختلاف نظری هم هست، در این مورد است که آیا ابوطالب، نبوت پیامبر اکرم (ص) را قبول کرد یا خیر؟ اما اینکه ابوطالب و پدرانش بتپرست نبودهاند، امر مسلّمی است. آنها پیرو دین جدشان، اسماعیل (ع) بودند.
🔶علت اینکه ابوطالب ایمانش به پیامبر (ص) را علنی نکرد، این بود که در آن موقع، پیامبر اسلام (ص) نیرویی غیر از قبیله خود، بنیهاشم نداشت و رئیس آن قبیله هم ابوطالب بود؛ حال اگر او ایمان خود را علنی میکرد، از ریاست برکنار میشد و این مسؤولیت به دست ابولهب میافتاد، و در این صورت، توسط خود بنیهاشم پیامبر (ص) را میکشتند.
🔷ابوطالب با عدم ابراز ایمانش توانست مدافع سرسخت پیامبر اسلام (ص) باشد. نمونهای از حمایتهای او از ساحت پیامبر بزرگوار را نقل میکنیم:
🔶در آن زمان در خانه خدا، هم بتپرستها قربانی میکردند و هم مسلمانان. گوشتهای قربانی را میبردند، اما شکمبههای آن را باقی میگذاشتند. روزی پیامبر اکرم (ص) در خانه خدا مشغول نماز بود و ابوجهل هم به همراه عدهای آنجا نشسته بود. ابوجهل به شکمبه گوسفندی اشاره کرد و گفت: هر کس آن را روی سر محمد خالی کند، من به او مالی خواهم بخشید. فردی قبول کرد که این اقدام را انجام دهد. در این موقع، جناب ابوطالب سر رسید و صحنه را دید. شمشیرش را درآورده و آنها را تهدید کرد که کسی حق ندارد از اینجا برود. سپس به شخصی که شکمبه به روی پیامبر (ص) ریخته بود، گفت: آن شکمبه را بیاور و به سبیل تمام اینها بمال. کسی از جایش تکان نخورد و او هم این کار را انجام داد. سپس ابوطالب گفت: از این به بعد، اگر بخواهید عملی را علیه محمد انجام دهید، با شمشیر من و بنیهاشم روبهرو خواهد شد.
🔷بنابراین تا موقعی که ابوطالب زنده بود، مشرکان نمیتوانستند اقدامی علیه پیامبر (ص) انجام دهند. اینکه شنیدیم پیامبر (ص) در مکه مورد اذیت و آزار قرار میگرفت، مربوط به بعد از وفات جناب ابوطالب است.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هجدهم(۶)
✍هجرت به حبشه
🔶در مکه فقط بردهها کتک میخوردند، چرا که کسی از آنها حمایت نمیکرد؛ اما مسلمانانی که برده نبودند، تحت قاعده قبیلهگرایی زندگی میکردند و از اذیت و آزار مشرکان در امان بودند. سران قریش جلسهای گذاشتند و تصمیم گرفتند هر قبیلهای، مسلمانان خودش را شکنجه کند. بر اثر این تصمیم، کار مسلمانان سخت شد و در نتیجه، پیامبر اسلام (ص) به آنها دستور داد به حبشه هجرت کنند. پیرو این دستور، عدهای از مسلمانان به سرپرستی جعفر بن ابیطالب به حبشه رفتند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هجدهم(۷)
✍دوران شعب ابوطالب
🔶بعد از این قضیه، مشرکین محاصره اقتصادی را شروع کرده و تمام راههای تجاری را بستند. ظاهراً پیشنهاد ابوطالب بود که مسلمانان در یکجا جمع شوند و در نتیجه، به شعب رفتند. آنجا حتی خیمه هم نداشتند و زیر آفتاب بودند.
🔷گردش اموال حضرت خدیجه (س) تحت نظر پیامبر (ص) خیلی بالا بود؛ اما مشرکان همه آن اموال را از رده خارج کردند. آنها اموالی را که پیامبر (ص) میخواست بخرد، به ده برابر قیمت میخریدند. در این بین، هم پول پیامبر (ص) تمام میشد و هم پول خودشان. در نتیجه، خودشان هم گرفتار شده بودند. پیامبر اسلام (ص) از عمویش ابوطالب خواست تا از آنها بپرسد: آیا اگر محمد، خبر غیبی به شما بدهد، ماجرا را تمام میکنید؟ آنها قبول کردند، چرا که خودشان هم میخواستند از این گرفتاری نجات یابند. پیامبر (ص) فرمود: نوشتهای که تعهد کرده و در جعبه گذاشتهاید، موریانه آن را خورده و فقط اسم خداوند باقی مانده است. رفتند و دیدند که خبر غیبی پیامبر (ص) صحیح است. به این ترتیب، محاصره در شعب شکسته شد.
🔶حضرت خدیجه (س) در این مدت خیلی سختی کشید. موقعی که وارد شعب شد، 62 ساله بود و یک دختر دو ساله داشت. از طرفی، الگوی تمام زنان مسلمان هم ایشان بود؛ اگر او سختی را تحمل نمیکرد، سایر زنان هم تحمل نمیکردند. به هر حال، دوره سه ساله در شعب، ایشان را از پا درآورد. وقتی دوران شعب تمام شد و مسلمانان از آنجا بیرون آمدند، حضرت خدیجه (س) از دنیا رحلت کرد.
🔷دوران سخت شعب، جناب ابوطالب را هم از پا درآورد، چرا که ایشان هم در سنین پیری بود. با از دنیا رفتن ایشان، ورق برگشت و اذیت و آزار پیامبر (ص) توسط مشرکان شروع شد.
🔶البته در مدتی که مسلمانان در شعب بودند، اتفاق مهم و مثبتی هم افتاد و آن اینکه مدینهایها آمدند و با پیامبر اسلام (ص) مرتبط شدند. آن حضرت مصعب بن عمیر را به عنوان نماینده به مدینه فرستاد. زمانی که شرایط سخت زندگی در شعب به اوج رسید، پیامبر (ص) فرمود: هر کس نمیتواند این اوضاع را تحمل کند، به مدینه برود. بنابراین، هجرت به مدینه از دوران شعب شروع شد. البته هر چه مکه از وجود مسلمانان خلوتتر میشد، مشرکان پیامبر (ص) را بیشتر اذیت میکردند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام در کانال اتنا)
@atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️