@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هشتاد و دوم(۳/۲)
🔶 فقُمتُ مكاني. فدخَل مَنزِلَه ثمّ دعاني فدخَلتُ إليه. فتَنَاوَلَ صُرَّةً فيها مِائَةُ دينار فأعطانيها (علیبنجعفر میگوید: حضرت کیسهای حاوی 100 دینار به من دادند) و قال: قل لابن أخيك يَستَعِينُ بِها عَلَى سَفَره(حضرت فرمودند: آن را به محمدبناسماعیل بده و به او بگو آن را توشه راهش قرار دهد)قال عليّ: فأخَذتُها فأدرَجتُها في حاشية رِدائي (علی میگوید: آن را گرفتم و گوشه لباسم گذاشتم) ثمّ ناوَلَني مِائةً اُخرى و قال: أعطِه أيضا (سپس حضرت 100 عدد دیگر به من دادند و فرمودند: این را نیز به او بده) ثمّ ناوَلَني صرّة أخرى و قال: أعطه أيضا (سپس کیسه دیگری به من دادند و فرمودند: این را هم به او بده) فقُلتُ: جُعِلتُ فِداك إذا كُنتَ تَخافُ منه مِثلَ الّذي ذَكَرتَ فلِمَ تُعِينُه على نَفسك؟ (به حضرت عرض کردم: اگر واقعا این فرد علیه شما و در ریختن خون شما مشارکت میکند، چرا به او کمک میکنید؟ علیبنجعفر فقیه بود و منظور علی این بود که آیا کمک به او کمک و اعانه بر ظلم نیست؟) فقال: إذا وَصَلتُه و قَطَعَني قَطَعَ اللهُ أجَلَه (حضرت فرمودند: اگر من صله رحم کنم و او قطع رحم کند، خداوند عمر او را کوتاه میکند) ثمّ تناول مِخَدَّةَ أدَمٍ فيها ثَلاثةُ آلافِ درهمٍ وَضَحٍ فقال: أعطِه هذه أيضا (سپس حضرت یک کیسهای از لیف خرما به من دادند که 3000 درهم در آن بود و فرمودند: این را نیز به او بده) قال: فخَرَجتُ إليه فأعطَيتُه المِائةَ الاُولى ففرِح بها فرحا شديدا و دَعَا لِعَمّه (علی میگوید: 100 دینار اول را به او دادم. خیلی خوشحال شد و برای عمویش امام کاظم(ع) دعا کرد) ثمّ أعطيتُه الثّانيةَ و الثّالثةَ ففرِح بها حتّى ظننتُ أنّه سيَرجِع و لا يَخرُج (100 دینار دومی و سپس سومی را دادم. آنقدر خوشحال شد که من گمان کردم برادرزاده امام(ع) از سفر به بغداد منصرف شده است) ثمّ أعطيته الثّلاثةَ آلافِ درهمٍ (سپس 3000 درهم را به او دادم) فمضى على وَجهه حتّى دخل على هارون (اما به بغداد رفت و بر هارون وارد شد) فسلّم عليه بالخِلافة (بهنام خلیفه بر هارون سلام داد) و قال: ما ظننتُ أنّ في الأرض خليفَتَين حتّى رأيتُ عميّ موسى بنَ جعفر يُسَلَّم عليه بالخلافة (او به هارون گفت: گمان نمیکردم روی زمین دو خلیفه باشد تا اینکه دیدم عمویم موسیبنجعفر را که هرکس نزد او میآمد، بهعنوان خلیفه بر او سلام میداد. از همینجا معلوم میشود که چرا اهلبیت(ع) اصرار داشتند و میفرمودند: ما را با عنوان امیرالمؤمنین نخوانید؛ الّا جدمان علی(ع) را) فأرسل هارونُ إليه بمائة ألف درهم (هارون 100 هزار درهم به او داد) فرَماه اللهُ بالذُبَحَة فما نظَر منها إلى درهم و لا مَسَّه (خداوند محمدبناسماعیل را به بیماری خوره مبتلا کرد؛ بهگونهایکه نتوانست به حتی یک درهم از آن درهمهای هارون دست بزند).
🔷در علت شهادت امام کاظم(ع) این روایت را بیان کردند. این روایت صحیحه است؛ اما در کنار این روایت، روایاتی وجود دارد که مسئله را بهشکل دیگری ترسیم میکند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هشتاد و دوم(۴/۱)
✍️روایتی که در آن، به شهادت امام کاظم(ع) بهدست برمکیان اشاره شده است
🔶عرض کردیم که برمکیان (وزرای هارون) و بنیسهل (وزرای مأمون) باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرند که این طوایف چه کسانی بودند و به چه دلیل این افراد در دربار نفوذ پیدا کردند؟
🔷برمکیان در رشد، قدرت، قوت و توسعه حکومت بنیعباس به هارون خیلی کمک کردند؛ اما هارون یکمرتبه نسبت به آنان غضب کرد و دستور قتل و غارت این طایفه را صادر کرد. دلایل مختلفی برای حمله هارون به آلبرامکه ذکر شده که به هیچکدام از آنها نمیتوان اعتماد کرد. در یکی از این دلایل گفته شده: هارون خبر ازدواج خواهرش با فرزند خالد از برمکیان را شنید و این باعث عصبانیتش بود.
🔶روایتی از محمدبنفضیل نقل شده است که در آن، به نقش برمکیان در شهادت امام کاظم(ع) اشاره شده است:
🔷حَدَّثَنَا أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ اَلْوَلِيدِ ره قَالاَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ اَلْحَكَمِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفُضَيْلِ قَالَ : لَمَّا كَانَ فِي اَلسَّنَةِ اَلَّتِي بَطَشَ هَارُونُ بِآلِ بَرْمَكَ (زمانی هارون بهطور ناگهانی تصمیم گرفت با برمکیان مقابله کند) بَدَأَ بِجَعْفَرِ بْنِ يَحْيَى وَ حَبَسَ يَحْيَى بْنَ خَالِدٍ (ابتدا جعفر را زندانی کرد و سپس پدرش را به زندان اندخت) وَ نَزَلَ بِالْبَرَامِكَةِ مَا نَزَلَ كَانَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَاقِفاً بِعَرَفَةَ يَدْعُو ثُمَّ طَأْطَأَ رَأْسَهُ فَسُئِلَ عَنْ ذَلِكَ (در آن سال امام رضا(ع) در مکه بودند. در عرفه متوجه شدم حضرت دعا میخوانند و سپس سر مبارکشان را پایین انداختند. از حضرت در مورد دعایشان سؤال شد) فَقَالَ إِنِّي كُنْتُ أَدْعُو اَللهَ تَعَالَى عَلَى اَلْبَرَامِكَةِ بِمَا فَعَلُوا بِأَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ(حضرت فرمودند: من علیه برامکه بهدلیل رفتاری که با پدرم داشتند، دعا کردم) فَاسْتَجَابَ اَللهُ لِيَ اَلْيَوْمَ فِيهِمْ (خداوند امروز دعای مرا در مورد آنان مستجاب کرد) فَلَمَّا اِنْصَرَفَ لَمْ يَلْبَثْ إِلاَّ يَسِيراً حَتَّى بُطِشَ بِجَعْفَرٍ وَيَحْيَى وَ تَغَيَّرَتْ أَحْوَالُهُم**.** (راوی میگوید: وقتی از حج برگشتم، مدت کمی نگذشت تا اینکه یکمرتبه هارون نسبت به جعفر و یحیی غضب کرد و با آنان مقابله کرد) .
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هشتاد و دوم(۴/۲)
✍️این روایت، عامل مقصر در شهادت امام کاظم(ع) را برمکیان معرفی میکند.
🔶تأیید این مطلب، روایتی است که مرحوم صدوق آن را نقل میکند. فضلبنشاذان از صفوانبنیحیی و او از محمدبنیعفور بلخی این روایت را نقل میکند:
🔷حَدَّثَنَا عَبْدُ اَلْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ اَلنَّيْسَابُورِيُّ اَلْعَطَّارُ بِنَيْسَابُورَ سَنَةَ اِثْنَتَيْنِ وَ خَمْسِينَ وَ ثَلاَثِمِائَةٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْفُورٍ اَلْبَلْخِيِّ عَنْ مُوسَى بْنِ مِهْرَانَ قَالَ سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ يَحْيَى يَقُولُ (جعفربنیحیی میگوید:) سَمِعْتُ عِيسَى بْنَ جَعْفَرٍ يَقُولُ لِهَارُونَ حَيْثُ تَوَجَّهَ مِنَ اَلرَّقَّةِ إِلَى مَكَّةَ (هارون برای سرکوب رومیها به رَقّه رفته بود و از آنجا به مکه برمیگشت) اُذْكُرْ يَمِينَكَ اَلَّتِي حَلَفْتَ بِهَا فِي آلِ أَبِي طَالِبٍ (این جریان مربوط به زمانی است که هارون امام کاظم(ع) را به شهادت رسانده بود و جعفربنخالد برمکی که وزیر هارون و در حال بازگشت از رقه به سمت مکه است، به هارون میگوید: قسمی را که درباره آلابیطالب خوردی فراموش نکن) فَإِنَّكَ حَلَفْتَ إِنِ اِدَّعَى أَحَدٌ بَعْدَ مُوسَى اَلْإِمَامَةَ ضَرَبْتَ عُنُقَهُ صَبْراً (تو قسم یاد کردی که هرکس از آلابیطالب ادعای امامت کند، گردنش را بزنی. معنای این جمله این است که اگر کسی نسبت به امامت ادعایی نداشته باشد، هارون با او کاری ندارد و وقتی بخواهد امامت فردی در جامعه به منصه ظهور برسد، از طرف حاکمیت برای او مشکل به وجود خواهد آمد. آلبرمکیان را باید مورد بررسی قرار داد و اینکه چرا هارون را علیه امام رضا(ع) ترغیب میکنند تا ایشان را به شهادت برسانند. اگر این روایت و این ماجرا کنار آیه «لَتَجِدَنَّ أشَدَّ الناسِ عداوةً للّذین آمنوا الیهودَ» قرار گیرد، چه مطلبی کشف میشود؟ از همین جا معلوم میشود که اولین روایت چقدر با واقع مطابقت دارد. البته میتوان آن روایت را اینگونه با این روایت جمع نمود که در روایت اول، جلسه محمدبناسماعیل در به شهادت رساندن امام کاظم(ع) کمک کرده است؛ ولی آنچه باید به آن توجه کرد، این است که محمدبناسماعیل، عامل شهادت امام(ع) نیست. در روایت فضیل آمده بود که امام رضا(ع) علیه آلبرامکه دعا میکردند؛ پس این روایت، شهادت امام کاظم(ع) را به آنها نسبت میدهد. آنها تلاش دارند امام رضا(ع) را نیز به شهادت برسانند. آنها معتقد بودند امامت امام رضا(ع) به منصه ظهور رسیده است) وَ هَذَا عَلِيٌّ اِبْنُهُ يَدَّعِي هَذَا اَلْأَمْرَ وَ يُقَالُ فِيهِ مَا يُقَالُ فِي أَبِيهِ (این علی نیز فرزند اوست و همان کلامی که درباره پدر او مبنی بر دارا بودن مقام امامت مطرح میشد، درباره فرزندش نیز ممطرح است) فَنَظَرَ إِلَيْهِ مُغْضَباً فَقَالَ وَ مَا تَرَى تُرِيدُ أَنْ أَقْتُلَهُمْ كُلَّهُمْ(هارون با غضب به قیافه عیسیبنجعفر نگاه کرد و گفت: چه فکر میکنی؟ آیا میخواهی همه آنها را به قتل برسانم؟) قَالَ مُوسَى بْنُ مِهْرَانَ فَلَمَّا سَمِعْتُ ذَلِكَ صِرْتُ إِلَيْهِ فَأَخْبَرْتُهُ(موسیبنمهران میگوید: زمانی که این سخنان را از جعفربنیحیی برمکی شنیدم، نزد امام رضا(ع) رفته و و ماجرا را به ایشان اطلاع دادم) فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَا لِي وَ لَهُمْ لاَ يَقْدِرُونَ إِلَيَّ عَلَى شَيْءٍ (حضرت فرمودند: با من چه کار دارند؟! نگران نباش! راجع به من نمیتوانند کاری انجام دهند).
🔶جلسه قبل روایتی از صفوانبنیحیی نقل شد. صفوان به امام رضا(ع) عرض کرد: ادعای بزرگی (ادعای امامت) کردید و هارون به همین دلیل، پدر شما را به شهادت رساند. حضرت در جواب فرمودند: نمیتوانند به من آسیبی برسانند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هشتاد و دوم(۵)
✍️تلاش ائمه(ع) برای عدم اظهار زودهنگام امامت خویش
🔷روایتی وجود دارد که بیانگر تلاش حضرات معصومین(ع) در جهت عدم اظهار زودهنگام امامت خودشان برای طرف مقابل و دشمن است.
🔶محمدبنابینصر بزنطی از اصحاب امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) نقل میکند: از امام رضا(ع) مسئلهای را سؤال کردم (حتما آن مسئله سیاسی بوده است). حضرت از جواب دادن خودداری کرده سپس فرمودند: اگر آنچه را که میپرسی بگویم، برای شما موجب شر خواهد شد. انتظار نداشته باش تمام سؤالات تو را جواب دهم. امام(ع) در ادامه فرمودند: در این صورت، گردن صاحبالامر را میگیرند.
🔷در این روایت، حضرت بر خودشان واژه «صاحبالامر» را اطلاق نمودند. این واژه، عبارت اُخرای «امیرالمؤمنین» است. سپس حضرت از جد بزرگوار خود امام باقر(ع) نقل میکنند: خداوند امر ولایت را بهعنوان یک راز به جبرئیل سپرد و به جبرئیل فرمود: ای جبرئیل! پیامبر(ص) امام است و داماد او علی(ع) امام است و این یک راز است. جبرئیل این خبر را بهعنوان یک راز به پیامبر(ص) داد و پیامبر(ص) آن را بهعنوان یک راز به علی(ع) داد و علی(ع) به هرکس که خداوند اراده فرموده است، داد. امام رضا(ع) بعد از بیان روایت امام باقر(ع)، در ادامه فرمودند: اما شما آن را فاش میسازید. بهمحض اینکه امامت به ظهور برسد، امام(ع) را به شهادت میرسانند. کیست آنکه سخنی را شنید، ولی آن را نشر نداد و تقیه کرد؟ .
🔶باز از قول امام باقر(ع) نقل شده که حضرت فرمودند: در حکمت آلداود(ع) است: مسلمان را سزاوار است که مالک خود باشد و به کار خود روآورد و مردم زمانش را بشناسد .
🔷امام زمان(ع) به نیرو نیاز دارد. باید دانست که این حکومت و انقلاب، یک مکتب تربیتی است و ائمه(ع) آرزوی آن را داشتند. امام باقر(ع) چقدر باید زحمت بکشند تا به اصحاب خود بفهمانند تا چه زمانی بپرسند و چه زمانی نپرسند!
🔶امام رضا(ع) فرمودند: از خداوند پروا کنید و حدیث ما را فاش نسازید (حدیث امام(ع) همان ولایت و صاحب ولایتامر بودن است). اگر خداوند از دوستان خود دفاع نمیکرد و انتقام ما را از دشمنانش نمیگرفت… . مگر ندیدی خدا با آلبرمک چه کرد و چگونه انتقام موسیبنجعفر(ع) را گرفت؟! ولو طایفه بنیاشعث را هم خطری بزرگ تهدید میکرد، ولی خداوند بهواسطه دوستی آنها نسبت به امام کاظم(ع) خطر را از آنها برداشت.
🔷از همین کلام حضرت معلوم میشود که گاهی موارد ممکن است برای انسان سؤال پیش بیاید که چرا دعای برخی از مؤمنین علیه برخی افراد مستبد و ستمگر به اجابت نمیرسد و آن ستمگر به زندگی خود ادامه میدهد؟
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هشتاد و دوم(۶)
✍️نواده اشعث، محب امام کاظم(ع) بود
🔶حضرت امیر(ع) در جریان نبرد صفین و فردای لیلةالهریر بود که با اصحاب نشسته بودند. مالک به حضرت عرض کرد: دیشب، شب سختی بود. چند نفر را به هلاکت رساندید؟ حضرت فرمودند: هزاروهفت نفر را به هلاکت رساندم. مالک به امام(ع) عرض کرد: یا علی! پیر شدید؛ من هزار نفر را زدم؛ درحالیکه شما علی هستید! امام(ع) فرمودند: تو همینطوری میکشتی؛ اما من تا هفت پشت او را در نظر میگیرم؛ اگر از نسل او یک انسان مؤمن به دنیا میآید، او را نمیکشتم.
🔷علی(ع) اشعثبنقیس را از بین نمیبرند. بچه اشعث، بهنام محمد در لشکر عمر سعد مقابل امام حسین(ع) ایستاد. از محمدبناشعث فرزندی متولد میشود بهنام جعفر که این شخص محب امام کاظم(ع) است. این فرد وارد دستگاه هارون میشود و هرگاه هارون علیه امام(ع) و اصحاب آن حضرت عصبانی میشد، جعفربناشعث کاری میکرد تا عصبانیت هارون نسبت به حضرت کم شود. مرحوم علامه مجلسی در شرح حال جعفربنمحمدبناشعث میگوید: این فرد در حکومت بنیعباس بهنفع امام(ع) خیلی تلاش میکرد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هشتاد و دوم(۷)
✍️فضل بن سهل؛ همهکاره دربار مأمون
🔶عرض شد باید آلها را شناخت و مورد بررسی قرار داد. هارون آلبرامکه را تارومار کرد. در زمان امام رضا(ع) در کنار مأمون عباسی، فضلبنسهل بود. این فرد را چه کسی کنار مأمون قرار داد؟ این فرد را جعفربنخالد برمکی کنار مأمون گذاشت. جعفر فضلبنسهل را بهعنوان مربی مأمون، وارد حکومت کرده و در کنار مأمون قرار داد و او همهکاره شد. فضلبنسهل مانند آلبرمک که در کنار هارون تلاش میکردند تا او امام کاظم(ع) را به شهادت برساند، در کنار مأمون عباسی تلاش میکرد تا وی امام رضا(ع) را به شهادت برساند.
🔷پیشنهاد مباحثه امام رضا(ع) با رؤسای مذاهب مختلف را فضل به مأمون ارائه داد و به مأمون پیشنهاد کرد تا علمای مذاهب گوناگون را دعوت نموده و در مقابل امام رضا(ع) قرار دهد. همچنین در یکی از نمازهای عید فطر، مأمون به امام رضا(ع) پیشنهاد کرد که حضرت نماز را اقامه کنند و حضرت به شرطی قبول کردند که بهشیوه جدشان به اقامه نماز بپردازند. وقتی حضرت بهسمت مصلی حرکت کردند، مأمون از فضل مشورت خواست و فضل پیشنهاد داد تا امام(ع) را برگرداند؛ چراکه اگر حضرت به همین شکل وارد مصلی میشد، کار حکومت مأمون تمام بود.
🔶یحییبنخالد برمکی؛ کسی که فضلبنسهل را وارد دربار مأمون کرد
🔷مرحوم صدوق در باب فضلبنسهل میگوید:
🔶قد ذکَر قومٌ أن الفضلَ بنَ سهل أشار إلی المأمون بأن یَجعَل علیَ بنَ موسی الرضا(ع) ولیَّ عهده (یعنی عدهای ادعا کردهاند کسی که علیبنموسی(ع) را بهسمت خراسان آورد تا مأمون او را به مقام ولیعهدی خود انتخاب کند، فضلبنسهل بود. هدف این عده این است که فضل را انسانی محب امام رضا(ع) قلمداد کنند و نشان دهند) منهم أبوعلی الحسینُ بنُ أحمد السلامیُ فإنه ذکَر ذلک فی کتابه… و قال: کان الفضلُ بنُ سهل ذو الرئاستین وزیرَ المأمون و مدبّرَ أموره و کان مجوسیاً فأسلَمَ علی یدِ یحیی بنِ خالد و صَحِبَه (یعنی مصاحب مأمون شد. پس کسی که علت وارد کردن فضل در دربار مأمون بود، یحییبنخالد برمکی بود) .
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هشتاد و دوم(۸)
✍️برمکیان؛ نفوذیهای سازمان یهود در حکومت بنیعباس
🔷حال این سؤال مطرح میشود که برمکیان از کجا آمدهاند و ریشه آنها از کجاست؟ این را باید مورد بررسی قرار داد.
🔶سؤال: اگر بنیعباس با نام اهلبیت سر کار آمدند و خودشان عامل یهود هستند، چرا سازمان یهود، کسانی مانند برمکیان و بنیسهل را در کنار بنیعباس قرار میدهند؟
🔷جواب این است که از بنیعباس افرادی که به قدرت میرسند، هدف اصلی خود را فراموش میکردند؛ اما کسی که خلفای بنیعباس را در مسیر قرار داده و به او اطلاعات میدهد، همین افراد بودند. امروزه سازمان یهود و صهیونیستها رئیسجمهور آمریکا (ترامپ) را در خط نگه میدارند. همین سازمان یهود است که نفوذیهای خود یعنی برمکیان و بنیسهل را وارد سیستم حکومتی بنیعباس میکند تا هارون را علیه امام کاظم(ع) در خط مبارزه نگه دارد و هدف خود را گم نکند. آیا این وزرا با سازمان یهود در ارتباط نبودند؟!
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️
#رهبر_معظم_انقلاب
🏴 سکینهى کبرایى که شما اسمش را در کربلا شنیدهاید، دختر امام و برادرزاده و شاگرد زینب، در همهى تاریخ اسلام تا امروز یکى از مشعلهاى معرفت عربى است. کسانى که حتّى زینب را و پدر زینب را و پدر سکینه را قبول نداشتند و ندارند، اعتراف میکنند که سکینه (علیهاسلام) یک مشعل معرفت و دانش است.
۱۳۷۰/۰۸/۲۲
#وفات_حضرت_سکینه_سلامالله_علیه
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
InShot_۲۰۲۱۱۰۱۳_۱۰۲۶۵۰۴۶۰(2).m4a
9.05M
امروز دیگر جنگ نظامی مطرح نیست...
#جهاد_کبیر
#جهاد_تبیین
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام #استاد_طائب 📔جلسه هشتاد و دوم 📝 لزوم بررسی ارتباط وزرای بنیعبا
جلسه هشتاد و دوم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬆️⬆️
شروع جلسه هشتاد و سوم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
tarikh_tatbighi_islam_83.mp3
23.91M
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام
#استاد_طائب
📔جلسه هشتاد و سوم
📝 وحدت رویه در مقابله با اهلبیت(ع)؛ نشانه وجود سازمان مخوف و جریان سوم
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
#اولین_گام
اولین و مهمترین قدم #خودسازی این است که انسان به خود و به اخلاق و رفتار خود با نظر انتقادی نگاه کند؛ عیوب خود را با روشنی و دقت ببیند و سعی در برطرف کردن آنها داشته باشد. این از عهدهی خود ما برمیآید و این تکلیفی بر دوش ماست.
خطبههای نماز عید سعید فطر ۱۳۸۰/۹/۲۵
پ.ن: وظایف ما در گام دوم انقلاب:
۱. خودسازی
۲. جامعهپردازی
۳. تمدنسازی
#سیر_مطالعاتی
#منظومه_فکری
#رهبر_انقلاب
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
#اولین_گام
اولین و مهمترین قدم #خودسازی این است که انسان به خود و به اخلاق و رفتار خود با نظر انتقادی نگاه کند؛ عیوب خود را با روشنی و دقت ببیند و سعی در برطرف کردن آنها داشته باشد. این از عهدهی خود ما برمیآید و این تکلیفی بر دوش ماست.
خطبههای نماز عید سعید فطر ۱۳۸۰/۹/۲۵
پ.ن: وظایف ما در گام دوم انقلاب:
۱. خودسازی
۲. جامعهپردازی
۳. تمدنسازی
#سیر_مطالعاتی
#منظومه_فکری
#رهبر_انقلاب
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir