لوازم جانبی اسب و #دینداری
عصر یک روز در #ماه_رمضان از جلوی بازار کهنه قم در ابتدای خیابان آذر عبور می کردم. از مغازه تعمیرات موبایل بر می گشتم. چشمم به یک جوان افتاد که در فاصله چند متری مقابل بازار به ماشینی تکیه داده بود. در ذهنم مشغول فکری بودم بنابراین سلام نکردم و رد شدم.
صدای آهنگین خوبی داشت. بلند گفت: سلام حاج آقا. خجالت زده از اینکه چرا من ابتدا سلام نکردم - علی رغم اینکه دیده بودمش - بسمتش رفتم و جواب سلام دادم. احوالپرسی کردم و گفتم مشغول فکری بودم که ابتدا به سلام نکردم. کمی بیشتر گرم گرفتم. به دستانش که سیاه شده بود نگاه کردم و پرسیدم چه کاره ای؟ گفت لوازم جانبی اسب می فروشد، با تعجب زیاد گفتم اسب!
مغازه اش را نشانم داد. مغازه را قفل کرده بود و از بی حوصلگی سر بازار ایستاده بود.
رفتیم داخل مغازه. باورم نمی شد در قم هم چنین مغازه ای باشد. کمی از حال و هوای اسب و سوارکاری در قم برایم گفت.
حرف های زیادی زدیم و از هر بابی سخن گفتیم. خوش صحبت بود.
وسط بحث حرفی به او زدم که قبلا خودم کمتر به آن فکر کرده بودم.
وسط خاطره ها و حرف ها گفتم:
" انسان آن زمان به گناه و بد بودن و کناره گرفتن از خوبی ها میرسه، که انگیزه و امید به خوب بودن را از دست میده؛ زمانیکه یک فرد حاضر میشه مثلا پنج هزار تومان به ناحق تو جیبش بذاره یا گران فروشی کنه و ... و این کار را با این توجیه که در جامعه در حال دزدی میلیاردی هستند برای خودش موجه می کنه، در واقع این فرد به دلیل ضعفش انگیزه خوب بودن و سالم بودن را از دست داده، گناه ها با بی انگیزه بودن و از دست دادن امید به خوب بودن قلب ما را فتح خواهد کرد؛ شاید بشود گفت که مهمترین کار مبلغ دینی حفظ و رشد همین انگیزه ها و امیدهاست"
یک ساعتی در مغازه نشسته بودیم و حرف میزدیم. با خنده گفتم یک سلام کردی ها! اما ظاهرا خوشحال بود و از اینکه ساعت های مانده به #افطار را زودتر گذرانده، راضی بود.
نکته بامزه اینکه از اسب می ترسید! و من هنوز نتوانستم یک رفیق اسب باز پیدا کنم.
#دینداری_در_عالم_ناسوت /۱
@atraf_man
هدایت شده از نور فاطمه
1588871610.mp3
518.7K
.مسجد، خموش و شهر پر از اشک بیصداست
ای چاه خون گرفتۀ کوفه علی کجاست؟
ای نخلها که سر به گریبان کشیدهاید
امشب شب غریبی و تنهایی شماست
سجاده بیامام و زمین لالهگون ز خون
مسجد غریب مانده و محراب، بیدعاست
تو از برای خلق جهان سوختی علی!
اما هزار حیف که دنیا تو را نخواست
ای چاه کوفه اشک علی را چه میکنی
دانی چقدر قیمت این در پربهاست؟
باید به گریه گفت: علی حامی بشر
باید به خون نوشت: علی کشته خداست
هر لحظـه در عزای علی تا قیام حشر
«میثم» هزار بار اگر جان دهد رواست
استاد سازگار
التماس دعا از همه سروران و دوستان دارم. برای هم دیگر دعا کنیم.
#شب_قدر
@atraf_man
دور سر مادرت بچرخان چیزی
آن را صدقه به ما بده مهدی جان
السلام علیک یا امیرالمومنین
صل الله علیک یا اباعبدالله
الهی العفو
#شب_قدر
@atraf_man
#مظلومیت #امیرالمومنین
اصبغ بن نباته نقل می کند. وقتی امیرالمومنین ع از مردم کوفه دعوت کرد که در جنگ #جمل شرکت کنند. آنها سر باز می زدند.
امیرالمومنین نامه ای برای آنها نوشت و #مالک_اشتر و محمد بن ابی بکر را بسوی آنها فرستاد.
امیرالمومنین ع در این نامه می فرمایند:
اگر من خروج کردم بسوی جهاد. در این کار یا ظالم هستم یا مظلوم. یا در حال ظلم کردن هستم یا به من ظلم شده.
اگر ظالم هستم بیایید و جلوی من را بگیرید و اگر مظلوم هستم یاریم کنید.
الدر النظیم/یوسف بن حاتم شامی از اعلام قرن هفتم/ ص ۳۴۵
پ.ن: اهل کوفه با سخنان ابوموسی اشعری به زمین چسبیدند و جواب امیرالمومنین را نمی دادند. حضرت چند بار با آنها از طریق نامه سخن گفتند و فرستاده ای روانه کردند.
ابوموسی اشعری با این استدلال که طرفین جنگ از اصحاب رسول الله ص هستند از حضور در جنگ جمل مانع میشد.
مظلومیت امیرالمومنین ع در این است که جامعه را به واکنش فرا میخواند و لو اینکه بگوید اگر من ظالم هستم واکنشی داشته باشید.
بدترین اتفاق برای جامعه مردگی و بی تفاوتی آن است.
امیرالمومنین هم #هل_من_ناصر فرمودند
و اما امروز در میان صدای #خناسان صدای مظلومیت #امامت را بشنو
#یا_علی
#شب_قدر
#نگاهی_به_دریا
@atraf_man
#اقتدار #امیرالمومنین علیه السلام
بعد از آنکه امیرالمومنین ع نامه ای به اهل کوفه نوشت و مالک اشتر و محمدبن ابی بکر را روانه آنجا کرد و از آنها خواست تا به لشگر امیرالمومنین ع در مواجهه با جمل به ایشان بپیوندند.
نامه ای به ابوموسی اشعری نوشتند و فرمودند:
اولا تو حقی در امارت و رهبری جامعه نداری و خداوند حقی برای تو قائل نشده
ثانیا امر مرا رد کردی و مردم را علیه من مردد ساختی.
ثالثا مالک و محمد بن ابی بکر را بسویت فرستادم. کار را به آنها واگذار و از شهر و مردم دوری کن و دیده نشو.
اگر تو را بیابند تو را تکه تکه خواهند کرد
فان ظفرا بک قطعاک اربا اربا.
الدرالنظیم/یوسف بن حاتم شامی از اعلام قرن هفتم/ص ۳۴۶
پ.ن: جامعه ای که از اقتدار رهبری بهرمند نباشد همیشه در فتن و امتحانات باقی می ماند و حوادث آن را رشد نمی دهد بلکه دائم بر مشکلات و پیچیدگی هایش میافزاید.
اقتدار رهبری جامعه در پیروزی، رشد و حل مسائل کلیدی است.
#یا_علی
#شب_قدر
#امامت
#رهبری
#نگاهی_به_دریا
@atraf_man
دور سر مادرت بچرخان چیزی
آن را صدقه به ما بده مهدی جان
السلام علیک یا فاطمه الزهرا س
السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجک
الهی العفو
#شب_قدر
@atraf_man
عيدكم مبارك و ايامكم سعيدة
كل عام وانتم بخير وصحة وسلامة وعافية في الدين والدنيا
@atraf_man
#ضعف_تحلیل
وقتی تحلیل و اندیشه منظم و عمیق نداشته باشیم،
وقتی زندگی و اندیشه خود را صرفا بر بستر اطلاعات و داده بنا کنیم،
آنوقت توان و ظرفیت تحلیل اتفاقاتی که بر خلاف ما موج می زند را نداریم،
و مجبور می شویم هذیان بگوییم یا همه چی را طوری تفسیر کنیم که مطابق ذوق ما دربیاید!
جواب نامه مراجع به لاریجانی در تقدیر و تشکر از او را فاصله آنها با مردم و انقلابی گری بدانیم!
دیدار فرماندهان نظامی با او را غیر متوقع و نادرست بدانیم!
و تقدیر رهبری از او بخاطر کارهای درستش را مذمت از او حساب کنیم!
مانند راننده ای که در جهت خلاف در خیابان حرکت می کرد. وقتی رادیو اعلام کرد که یک ماشین در جهت عکس در خیابان در حال حرکت است و مراقب باشید. با خودش گفت: یک ماشین نیست، همه دارند خلاف میآیند!
پ.ن
سوال: زندگی و اندیشه رو غیر از بستر اطلاعات و داده باید بر اساس چی بنا کرد؟
جواب: منظورم این است،
عده ای بجای اتخاذ منظومه فکری و اندیشه های اصولی. مدام به دنبال اخبار و اطلاعات هستند
یعنی از خودشان ملاک حق و باطل و معیار برای موضع گیری ندارند
دایم به دنبال اخبار محرمانه هستند تا نسبت به اشخاص موضع گیری کنند.
عرضم در قبال این آفت است.
اگر کسی اندیشه وصاحب فکر نباشد مواضع و عقائدش به دنبال بولتن ها میرود
و وقتی که با پدیده هایی خلاف اخبار محرمانه و بولتن ها مواجه می شود
دچار سردرگمی میشود و یتشبث بکل حشیش
همه چی را تفسیر وارونه می کند تا اخبار و اطلاعاتش غلط نباشد
این سبک از ورود به میادین سیاست و اجتماع پر از اشکال و خطاست
ورود بر مبنای اطلاعات. فرد از خودش اراده ندارد و حلقه به گوش داده هایی است که به او میرسد
اما اگر معیارها و ملاکات و ضوابط و قواعد را شناختیم و توانستیم قاعده تفکر و اندیشه و تحلیل مان را خود بنا کنیم
آن زمان اطلاعات و داده ها با صافی مواجه می شوند و دیگر رهزن نخواهند بود.
قدرت شناخت سره از ناسره بدست میآوریم و فرقانی برای تفکیک حق از باطل.
مسیری که قرآن و اهل بیت ع در جلوی راه ما قرار داده اند همین است.
شواهد و قرائن زیادی بر این سبک از اندیشه ورزی و تحلیل موجود است.
تحلیل استاد خسروپناه یکی از مصادیق خوب این ماجراست.
@atraf_man
#عقلانیت_انقلابی
#خمینی_چه_میگفت؟
ما امروز از دوستان میترسیم! دیروز از دشمنها میترسیدیم.
آن ترس خیلی زیاد نبود؛ اشکالی نبود. امروز از دوستها میترسیم که بیتوجه به عمق مسائل، بیتوجه به موقعیتی که الآن ما در آن واقع هستیم، کاری بکنند که مکتب ما در دنیا مکتب فاسد قلمداد شود؛ مکتب عقب افتاده قلمداد شود. این است که ما را نگران کرده
امام خمینی(ره)
15 تیر 1358
@atraf_man
#بازخوانی_منظومه_فکری_امام_خمینی
۱
هدایت شده از قم آنلاین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 انتشار برای اولین بار؛ واکنش امام خمینی(ره) به تعابیر تمجید آمیز مرحوم آیت الله مشکینی(ره) در مورد ایشان
http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c
🕌بزرگترین کانال قمیها در ایتا🔝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مرحوم آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانیهای خود، در خصوص تلاش دشمنان برای برخورد با امام خمینی (ره) هشداری به جوانان داد که در ادامه میخوانید:
امام خمینی (ره) از امام حسین (ع) بالاتر نیست او شاگرد مکتب حسین (ع) است. حسین (ع) را در تاریخ به عنوان یک شورشی معرفی کردند، برروی این نکته فکر کنید، امروز نیز البته برخی همین را میگویند. این خبیثها پس فردا امام (ره) را نیز همینگونه معرفی میکنند.
تصور نکنید با این افراد تا زمانی که زنده هستند، برخورد میشود بلکه تا زمانی که خط آنان ادامه دارد، مبارزه علیه آنها صورت میگیرد. سالها بعد از شهادت علی (ع)، معاویه دستور داد بالای منبرها او را لعن کنند زیرا هنوز خطش باقی بود.
باید عبرت بگیریم، دشمنان این کار را خواهند کرد و اول مجامع فرهنگی را هدف میگیرند و با عنوانهای خوبی مثل سمینار، کنفرانس و ... به آن میپردازند. این اعمال عادی نیست بلکه دستهایی پشت پرده ولو با ۱۰ واسطه وجود دارد اما بدانید والله قسم اگر این شخصیت در تاریخ کوبیده شود، اسلام کوبیده خواهد شد و قرنها بگذرد مسلمانان امکان قد علم کردن ندارند.
من احساس خطر کردم و امروز این حرفها را میزنم تا روز قیامت، خدا به من نگوید مجتبی، تو که فهمیدی چرا بیان نکردی؟ من با بیان این حرفها به خدا خواهم گفت، من حرفم را زدم.
آن اسلحهای را که امام (ره) به دست جوانان داد بنا دارند بگیرند زیرا نسل جدید قطعاً از نسل گذشته تبعیت میکند، اسلحه برخواهد داشت و علیه دشمنان اسلام قیام میکند بنابراین آنان به دنبال این هستند ت
#خمینی_چه_میگفت؟
#قداست_روحانیت
خوب اينها ديدند كه يك كار خطرناكى است براى آنها براى اينكه يك حكومت اسلامى دارد درست مىشود؛
اينها هم نمىخواهند اين را. گويندهشان گاهى مىگويد كه بگذاريد كه روحانيون قداستشان را حفظ بكنند!
«قداست روحانيون» كه اينها مىگويند معنايش اين است كه بگذاريد روحانيون مشغول مسجد و محراب- همين مقدار در همين حدود- باشند، و سياست را به امپراتور واگذار كنيد.
اين يك تِزى است كه مسجد مال پاپ؛ سياست مال امپراتور.
اينها هم مىگويند مسجدها مال شماست، برويد تو مسجدتان نماز بخوانيد، درس هم مىخواهيد بگوييد؛ درس هم بگوييد هيچ مانعى ندارد، اما در يك حدودى، نه اينكه تو مسجد برويد و سنگر بگيريد براى ما؛ يا توى مدرسه برويد و براى ما ايجاد زحمت بكنيد. نه، آن نه!
همان مقدارى كه «قداست» شما محفوظ باشد، بگويند يك آدم مقدس، آدم خوب مُهذَّبى است؛ يك آدمى است كه اگر نفتش را هم ببرند، حرفى نمىزند و مىگويد بردند؛ مال دنيا است چه ارزشى دارد!
اينها اين جور «قداست» را مىخواهند و نمىدانند كه اسلام و پيغمبر اسلام و اولياى
اسلام با تمام قداست اين مسائل را داشتند، تمام قداست و الوهيت محفوظ بوده است،
مع ذلك مىرفتند و اشخاصى كه بر خلاف مسير انسانيت هستند
آنها را دفع مىكردند
و سياست مملكت را حفظ مىكردند
و منافات با قداست هم نداشتند؛
يعنى ما روحانيون، قداستشان از حضرت امير زيادتر باشد؟
اينها ادعا دارند يا او را قداست برايش قائل نيستند؟!
اين منطق اين است كه شما قداستتان را حفظ كنيد و كار نداشته باشيد ديگر به حكومت و به جريان سياست مملكت. خوب،
اينها مىخواهند بگويند پيغمبر اسلام و حضرت امير- سلام اللَّه عليه- قداست خودشان را حفظ نكرده بودند؟
براى اينكه آنها كار داشتند، نمىتوانند بگويند آنها كار نداشتند.
حضرت امير، والى مىفرستاد، خود پيغمبر هم اين طور والى مىفرستاد آن طرف و آن طرف، جنگ مىكردند؛ با كذا و سياست مملكت دست خود آنها بود.
اين آدمى كه مىگويد كه بگذاريد روحانيت قداست خودش را حفظ كند منطقش اين است كه امير المؤمنين هم قداست نداشت!
براى اينكه اين داخل شد در امور مملكتى و اينها، خود پيغمبر هم كه نداشت!
پس معلوم مىشود تو نمىخواهى خواهى قداست ما حفظ شود، تو يك شيطنتى مىكنى كه اينها را كنار بزنى و اربابها بيايند سراغ كار.
صحيفه امام، ج10، ص 71
#حکومت
#امام_خمینی
#ولایت_فقیه
#ایران
#شیعه
#اسلام
@atraf_man
#بازخوانی_منظومه_فکری_امام_خمینی
۲
#امام_رضا علیه السلام
عَنِ الرِّضَا(ع) أَنَّهُ قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ:
إِذَا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ قَدْ حَسُنَ سَمْتُهُ وَ هَدْیُهُ وَ تَمَاوَتَ فِی مَنْطِقِهِ وَ تَخَاضَعَ فِی حَرَکَاتِهِ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّنَّکُمْ فَمَا أَکْثَرَ مَنْ یُعْجِزُهُ تَنَاوُلُ الدُّنْیَا وَ رُکُوبُ الْحَرَامِ مِنْهَا لِضَعْفِ نِیَّتِهِ وَ مَهَانَتِهِ وَ جُبْنِ قَلْبِهِ فَنَصَبَ الدِّینَ فَخّاً لَهَا فَهُوَ لَا یَزَالُ یَخْتِلُ النَّاسَ بِظَاهِرِهِ فَإِنْ تَمَکَّنَ مِنْ حَرَامٍ اقْتَحَمَهُ
وَ إِذَا وَجَدْتُمُوهُ یَعِفُّ عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّنَّکُمْ فَإِنَّ شَهَوَاتِ الْخَلْقِ مُخْتَلِفَةٌ فَمَا أَکْثَرَ مَنْ یَنْبُو عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ وَ إِنْ کَثُرَ وَ یَحْمِلُ نَفْسَهُ عَلَی شَوْهَاءَ قَبِیحَةٍ فَیَأْتِی مِنْهَا مُحَرَّماً
فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ یَعِفُّ عَنْ ذَلِکَ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّکُمْ حَتَّی تَنْظُرُوا مَا عَقَدَهُ عَقْلُهُ فَمَا أَکْثَرَ مَنْ تَرَکَ ذَلِکَ أَجْمَعَ ثُمَّ لَا یَرْجِعُ إِلَی عَقْلٍ مَتِینٍ فَیَکُونُ مَا یُفْسِدُهُ بِجَهْلِهِ أَکْثَرَ مِمَّا یُصْلِحُهُ بِعَقْلِهِ
فَإِذَا وَجَدْتُمْ عَقْلَهُ مَتِیناً فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّکُمْ حَتَّی تَنْظُرُوا أَ مَعَ هَوَاهُ یَکُونُ عَلَی عَقْلِهِ أَوْ یَکُونُ مَعَ عَقْلِهِ عَلَی هَوَاهُ وَ کَیْفَ مَحَبَّتُهُ لِلرِّئَاسَاتِ الْبَاطِلَةٍ وَ زُهْدُهُ فِیهَا فَإِنَّ فِی النَّاسِ مَنْ خَسِرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَتْرُکُ الدُّنْیَا لِلدُّنْیَا وَ یَرَی أَنَّ لَذَّةَ الرِّئَاسَةِ الْبَاطِلَةِ أَفْضَلُ مِنْ لَذَّةِ الْأَمْوَالِ وَ النِّعَمِ الْمُبَاحَةِ الْمُحَلَّلَةِ فَیَتْرُکُ ذَلِکَ أَجْمَعَ طَلَباً لِلرِّئَاسَةِ حَتَّی إِذا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ؛
امام رضا(علیه السلام) از امام سجاد(علیه السلام) نقل میکند که فرمود:
اگر شما فرد بهظاهرنیکی دیدید که از پارسایی سکوت اختیار نموده و خضوع در حرکاتش هویدا بود، صبر کنید! آهسته! مبادا این ظاهر شما را گول بزند! زیرا بیشتر افرادی که در بهدستآوردن دنیا و ارتکاب محرّمات ناتوانند و دارای نیّتی ضعیف و ترس قلبیاند؛ دین را دام و تلهای برای دنیای خود ساختهاند، و پیوسته مردم فریب ظاهر اینان را میخورند، و اگر امکان عمل حرامی را پیدا کنند حتماً مرتکب آن خواهند شد.
و اگر دیدید او از مال حرام خودداری میکند، صبر کن؛ آهسته! گول نخور که شهوات آدمها گوناگون است، زیرا تعداد افرادی که از مال حرام خودداری میکنند زیاد نیست هرچند در ظاهر زیاد باشند، و در عوض خود را اجبار به اعمال زشتی (زنا) میکنند و در آن مرتکب حرام میشوند.
و اگر دیدید از این کارهای زشت نیز خودداری میکنند باز هم صبر کنید! مبادا گولشان را بخورید، تا اینکه کاملًا به عقدهی دلشان بنگرید، زیرا همهی افرادی که این گونهاند در آخر به اندیشهای متین باز نمیگردند، و افرادی که بهواسطهی جهل به فساد میافتند بیشتر از گروهی است که با عقل اصلاح میشوند.
و اگر عقل او را نیز متین و استوار یافتید، باز هم صبر کنید و گول نخورید! ببینید هوای او پیرو عقل است، یا عقلش پیرو هوای او؟ و ببینید عکسالعمل او در برابر مقام و ریاستهای باطل چگونه است؛ مثبت یا منفی؟ زیرا گروهی از مردم در دنیا و آخرت زیان میکنند، دنیا را برای دنیا ترک نمودند، و لذّت ریاست باطل را بر خوشی اموال و نعمتهای مباح حلال ترجیح دادند، و همهی اینها را برای ریاست باطله رها نمودند،
تا اینکه اگر به او گویند: از خدای بترس، بزرگمنشی او را به گناه وادارد (عزّت ظاهری که با گناه بهدست آورده او را میگیرد).
دوزخ او را بس است و هر آینه بد بستری است.
بحارالأنوار۲: ۸۴
@atraf_man
لایو را روشن می کند
استوری می کند
پست می گذارد
از چه می گوید؟
از مشکلات از سختی ها از قیمت دلار و سکه
از اجاره بها نجومی و از هزار مشکل دیگر
خب راهکاری هم دارد؟
درمانی هم می گوید؟
خیر.
او فقط بلد است غر بزند
بلد است نق بزند
بلد است نقد کند
لابد نقد عالمانه و منطقی!
خب تو چه مشکلی از ما حل می کنی؟
جز حرافی چه هنر دیگری داری؟
شمردن مشکلات راه حل نیست!
امید و تلاش برای حل مشکل اما قسمتی از راه حل است.
اگر درمان نداری لا اقل جوانمرد باش و دائم روی اعصاب مردم راه نرو
@atraf_man
#خمینی_چه_میگفت؟
#مردم #جمهوریت #قدرت
ایشان معتقد بود که جمهور مردم با حضور و نقش آفرینی در ساحت سیاسی ـ اجتماعی می توانند جامعه شیعه را در برابر تهدیدات مقاوم و در شناخت و پیمودن مسیر پرچالش دنیا، هویت خود را حفظ و تمدن خویش را بنا نهند، ایشان حرکت انبیاء را نیز بر خاسته از قدرت مردم می دانست:
تمام ادیان آسمانی از بین توده ها برخاسته است و با کمک مستضعفین بر مستکبرین حمله برده است. مستضعفین در همه طول تاریخ به کمک انبیاء برخاسته اند و مستکبرین را به جای خود نشانده اند
ایشان طی یک مصاحبه ـ یک ماه مانده به پیروزی انقلاب ـ ، از هدف و شیوه حکومتِ آینده اینطور جواب می دهند و اصل جمهوریت را مبنای استقلال می خوانند:
ايران كشورى مستقل است و داراى سياستى مستقل. دست شرق و غرب را از وطن خود كوتاه مىكنيم. تمام وابستگيهاى سياسى را از بين مىبريم و مردم را بر سرنوشتشان حاكم مىگردانيم و مردم را كه بيش از پنجاه سال است از همه گونه حقى در ايران محروم بودهاند آزاد مىگردانيم تا با كمال آزادگى به خواستهاى مشروع خود برسند
الف ـ تثبیت قانونی حضور مردم در ساخت قدرت (سیاست گذاری)
لزوم تقنین و تثبیت قانونی مردم سالاری دینی (پایه ریزی قانونی حضور مردم در ساحت های مختلف جامعه از سیاستگذاری تا اجرا)
امام خمینی به حضور و نقش آفرینی مردم در ساخت جامعه شیعه و قدرت گرفتن آن اعتقاد راسخ داشت؛ ایشان از ابتدای نهضت با مردم سخن گفت و بر نقش آنها تاکید کرد، پیروزی را بعد از عنایت خدا به آنها نسبت داد و در اولین اقدام انقلابی خود که برکناری دولت بختیار بود، خود را نماینده مردم دانست.
ایشان در پاسخ به این سوال که فقیه جامع الشرایط در چه صورت بر جامعه اسلامی ولایت دارد، می فرماید:
ولایت در جمیع صور دارد. لکن تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت بستگی دارد به آرای اکثریت مسلمین، که در قانون اساسی هم از آن یاد شده است و در صدر اسلام تعبیر می شده به بیعت با ولی مسلمین .
#پایانامه
#راهبردها_و_راهکارهای_فقهی_حفظ_و_استمرار_جامعه_شیعه_از_منظر_امام_خمینی.
@atraf_man
هدایت شده از مباحثات
⚡ سکولاریسم در حوزه، نقدی بر خویشتن
✏ محمدصابر صادقی/حوزه علمیه قم
🔹 در باب سکولاریسم و نفوذ آن در حوزه علمیه، سخنها و گفتارهای علمی و خطابی زیادی بیان شده و گاه تب آن بالا گرفته و به مواضع تند و شدید هم کشیده شدهاست. اهل سیاست نیز در این وادی وارد گشتهاند و هرکدام از این نمد برای خود کلاهی دوختهاند. گاه با موضع ضد سکولاریسم افرادی که کمتر موضع سیاسی ـ اجتماعی دارند را نواختهاند و گاه عدهای با موضع ضد سکولاریسم از عدم وجود فضای گفتگو و نقد حاکمیت سخن راندهاند و ماهی خود را صید نمودهاند.
اما نگارنده در این یادداشت کوتاه نه به دنبال تعریف سکولاریسم و ماهیت آن هستم و نه در صدد اثبات یا نفی آن در ساختار و نهادهای حوزوی؛ آنچه مرا به این نقد فرامیخواند و وادار به نوشتن میکند، رویت عرفی گرایی ـ تلقی رایج از سکولاریسم ـ در میان حوزویان است و نه حوزه.
🔹 به تعبیر دیگر نگارنده در بالا و پایین زندگی و در مواجهه با طلاب و روحانیون، به رفتارها، سخن ها و قضاوتهایی برمیخورم که آن را جز نفوذ عرفی گرایی ـ در مقابل دین گرایی ـ در عرصه حیات، معیشت و سبک زندگی حوزویان نمی توانم تعبیر کنم. واضحتر آنکه در رفتارها، سخنها و قضاوتهای برخی از حوزویان قواعد عرفیگرایی بصورت مشهودی نفوذ کرده چه آنکه خود به آن التفات ندارند و شاید بی خبر و تقلید وار از آن قواعد پیروی میکنند و آن را صحیح و درست و منطبق با شرع میدانند، و چهبسا به تنبهی از این غفلت درآیند. در واقع هیچکدام از ما حوزویان در این عصر غلبه مدرنیته و جَو رسانهای در امان نیستیم.
ناگفته نماند که در همین عصر فرومایگی و سطحیگرایی و تقلیدی زندگی کردن، هستند حوزویانی که برخلاف آداب و رسوم عصر جدید مَشی میکنند و سنتهای حسنه را در زندگی خود و دیگران جاری و ساری میکنند. مانند حوزوی که خانه خود را بر خلاف معمول گران اجاره نمی داد و به ازاء تولد فرزند کرایه دو ماه را میبخشید؛ بیش باد.
در میانه کاری و گفتگوی پر حرارتی با چند تن از طلاب بودیم که با جملات و رفتارهایی برخورد کردم که بیش از پیش مرا به نفوذ عرفیگرایی در حوزویان حساستر کرد؛ از بازگویی رفتارها از شدت خجالت و شرم صرف نظر میکنم و فقط به یک مکالمه کوتاه اشاره میکنم.
🔹 طلبهای که احساس میکردیم سنتی و متدین و از همهی جمع ما با تقواتر است و روحانی زاده میباشد، در خلال یک گفتگو و در جواب ما که میگفتیم «بایست مطلب غلط و خلاف واقع را درست و اصلاح کنید»، گفت:«در این زمینه دو مبنا وجود دارد، یک مبنا، مبنای شماست که باید حق و واقع را بیان کرد و اصلاح نمود و لو بلغ ما بلغ، اما مبنای دیگری هم وجود دارد، و آن عبارت است از اینکه اگرچه مطلب خلاف واقع است، اما بایست هزینه و فایده را بررسی کنیم، اگر اصلاح مطلب خلاف واقع، هزینه اش بالاست لازم نیست کاری بکنیم» و در بیان دیگر می گفت«انتخاب مبناها بسته به رای اکثریت دارد و آن فصل الخطاب است».
🔹 در این بیان می بینید که چگونه مبانی اصولی و محکم معرفتی و دینی ذبح میشود.
در روایات متعدد به این مطلب اشاره شده است که بایست پای حق ایستاد و در مقابل خلاف ایستادگی کرد اگرچه که به ضرر ما باشد مانند: «قُلِ الْحَقَ عَلَى كُلِّ حَال»؛ «اتَّقِ اللَّهَ وَ قُلِ الْحَقَ وَ إِنْ كَانَ فِيهِ هَلَاكُكَ فَإِنَّ فِيهِ نَجَاتَكَ أَيْ فُلَانُ اتَّقِ اللَّهَ وَ دَعِ الْبَاطِلَ وَ إِنْ كَانَ فِيهِ نَجَاتُكَ فَإِنَّ فِيهِ هَلَاكَكَ»؛ «قُلِ الْحَقَ وَ لَوْ عَلَى نَفْسِك»؛ «قُلِ الْحَقَ وَ إِنْ كَانَ مُرّا».
و غم انگیزتر آنکه انتخاب مبنا در این مسئله را به رای اکثریت یا دموکراسی احاله کرد، یعنی ما آنقدر از معرفت و اصول دینی تهی هستیم و عرفی گشتهایم که در انتخاب مبنا نیز دست به انتخابات میزنیم و آنچه دموکراسی بهبار آورد را فصلالخطاب میدانیم!
این ها نمونههای کوچکی است که شاید خیلی از خوانندگان هم در زندگی خود مشاهده کرده باشند و یا ناخودآگاه گرفتار آن شده باشند. نفوذ سکولاریسم و عرفیگرایی از آنچه در تبلیغات بیان میشود بسیار عمیقتر و ریشهای تراست، هر چند فعال بودن ساختارهای عرفی و سکولار در حوزه و غیر حوزه نیز بی تاثیر نیست و در جای خود میبایست بررسی شود.
اعاذنا الله من شرور انفسنا
http://mobahesat.ir/22994
🔻🔻🔻
@mobahesat
#امام_باقر علیه السلام
یادم نمیرود که در آن عصرِ پر غبار
آمد بسوی خیمه ی ما اسب بی سوار
ندیدم که عمه های حزینم به سوز و آه
اطرافِ ذوالجناح گرفتند، ناله دار
اما چه ذوالجناح، که با زینِ واژه گون
چون ابر میگریست در آن بِین، زار زار
میخواست پشتِ خیمه رود، جان دهد، ز داغ
اما چو دید پرسشِ طفلانِ بی قرار
ناچار بازگشت به گودالِ قتلگاه
پس در پی اَش زنان و عزیزان، نقابدار
ای وایِ من، خدا نکند قسمتِ کسی
دیدیم آنچه را که ندیده ست روزگار
از روی تلِ زینبه، پیشِ دیده بود...
تا انتهای حفره ی گودال، تارِ تار
شمشیر و نیزه بود که میخورد بر حسین
بارانِ تیر و سنگ، ز هر سویِ کارزار
والشمرُ جالسُن، چه بگویم که پیشِ ما
بر نیزه راسِ جدِّ غریبم شد آشکار
آنشب چها گذشت،،،بماند برای بعد
تازه به روز بعد، شد اسلام داغدار
دشمن که عمه های مرا در طناب بست
بدجور مادرم به جنان گشت اشکبار
عمداً عبور داد، حرم را ز کشته ها
تا اشکِ تازه گیرد از این جمعِ سوگوار
مردانمان که کشته و بی سر، روی زمین
زنهایمان، اسیرِ سپاهی تباهکار
تا آن زمان، حرم به اسیری نرفته بود
آل علی، به ناقه ی عریان، حجاب دار
باور کنید عمه ام از کربلا به بعد
تا شام و کوفه، پیر شد از غصه، شرمسار
در شهرِ شام بود، که بابای من ز شرم
میگفت: کاش زنده نبودم در این دیار
یادم نمیرود که به بزم حرامیان
عمه گریست، از طمعِ چشمِ نابکار
با اینهمه غریبی و تحقیر و داغ و درد
دشمن شکست خورد و حرم شد پر افتخار
با خطبه های پر ز طنینَش قیام کرد
پیروز شد صبوری عمه، شکوه بار
تنها وصیتم به شما حفظ روضه هاست
تا آن زمان که میرسد از راه تک سوار
محمود ژولیده
@atraf_man
May 11
راهبرد ائمه علیهم السلام در دعوت به حق و ولایت چه بود؟
ائمه علیهم السلام در تبلیغ جایگاه خود
و دعوت مردم به مسیر مستقیم و هدایت چه روشی اتخاذ می کردند؟
حُمَيْدُ بْنُ زِيَادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ وُهَيْبِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ
سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ
رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً حَبَّبَنَا إِلَى النَّاسِ وَ لَمْ يُبَغِّضْنَا إِلَيْهِم
الكافي (ط - الإسلامية)، ج8، ص: 229
کاری کنید مردم ما را دوست بدارند و دشمن ندانند.
#عید_غدیر
#مولا_علی
#امیرالمومنین
#وحدت
#اخوت
#جهان_اسلام
#تمدن_اسلامی
@atraf_man
May 11