🔰نظر آیت الله العظمی امام خامنه ای
درباره ثروت اندوزی (بخش اول)
🔴 ثروت اندوزی حرام و گناه کبیره است.
🖋در اسلام انفاق یك اصل است؛ باید در راه خدا خرج كرد. نمیگویند معامله نكنید و تحصیل مال نكنید، بكنید، اما خرج كنید. اسلام مردم را عادت میدهد كه آنچه را كه به دست آوردهاند، به قدر نیاز زندگی - نیاز متوسط، نه حالا با عسرت و فشار، نیاز معمولی و متوسط، ولو توأم با مقداری رفاه و آسایش و گشایش در روزی - برای خودش صرف كند و خرج كند، ماادای او و آنچه زیاد میآید، باید در راه مصالح عمومی جامعه خرج بشود. اگر كسی ثروت را درآورد و آن را با اسراف، با خرجهای بیخودی، با زیادهرویهای گوناگون، با تجمل، با اشرافیگری، با خوراك مسرفانه، با پوشاك مسرفانه، با مركب یا منزل مسرفانه، همهی آن را خرج كرد یا آن را نگه داشت و جمعِ ثروت كرد، این از نظر اسلام مذموم و منفور است؛ عدم انفاق منفور و مذموم است و اگر با جمع ثروت همراه باشد، حرام است.
🖋آیات متعددی در قرآن بعلاوهی روایات فراوان وجود دارد كه من به این دو آیه اشاره میكنم كه اولی در سورهی حدید است، میفرماید:
«و اللّه لا یحبّ كلّ مختال فخور. الّذین یبخلون و یأمرون النّاس بالبخل»؛(چچچ آن كسانی كه بخل میورزند، دیگران را هم وادار به بخل ورزیدن میكنند، دیگران را هم از انفاق در راه خدا باز میدارند، خودشان هم اموال خودشان را در راه خدا نمیدهند.
این بخل كردن معنایش این نیست كه فقط حقوق شرعیه را نمیدهد؛ بلكه فراتر از حقوق شرعیه، فراتر از آنچه كه در شریعت اسلامی معین شده كه باید ادا كند، اگر بیش از آن هم زیادی داشت، در حالی كه جامعه به آن احتیاج دارد، باید در راه جامعه خرج كند.
آنوقتی كه جهاد متوقف به مال یك ثروتمندی است،
بنای موارد لازم عمرانی در جامعه محتاج به اموال ثروتمندان هست كه بدون آن كار مردم لنگ میماند و زندگی مردم معطل میماند،
آنوقتی كه در جامعه فقرای زیادی هستند كه دولت اسلامی نمیتواند آنها را تأمین بكند، آنوقت آیا اسلام راضی است كه همین طور فقرا در این فقر زندگی كنند یا مشكلات جنگ و جهاد در راه خدا بر دوش جامعه سنگینی كند، یك عدهای هم ثروتهای خودشان را جمع كنند كه از همین امكانات عمومی جامعه به دست آوردند - و حالا فرض كنیم كه از راههای حرام هم نبوده، از راههای معمولی و مشروع بوده، اگر فرض كنیم كه از راههای مشروع آنقدر ثروتهای آنچنانی میشود فراهم بشود، اگر فرض كردیم فراهم نمیشود كه هیچ، مطلب روشن است - اینها هم ثروتها را برای خودشان حفظ كنند و نگه دارند در حالی كه جامعه به این احتیاج مبرم دارد، این قابل قبول نیست و از اسلام چنین چیزی بر نمیآید بلكه ضد این بر میآید.
🖋آن آیه دیگر، همین آیهی معروفی است كه: «الّذین یكنزون الذّهب و الفضّة و لا ینفقونها فی سبیل اللّه فبشّرهم بعذاب الیم»؛(📚سوره توبه آیه ۲۴) آن كسانی كه طلا و نقره را گنج میكنند، ذخیره میكنند و در راه خدا آن را انفاق نمیكنند - شاید طلا و نقره خصوصیتی نداشته باشد؛ آن كسانی كه پول را، ثروت را، سرمایه را گنج میكنند و ذخیره میكنند و در حالی كه نیاز مبرم جامعه به او هست، آن را در راه خدا انفاق نمیكنند، آن هم مشمول همین «یكنزون الذّهب و الفضّة» باشد - آن وقت میفرماید: «فبشّرهم بعذاب الیم». اگر این گناه نباشد، اگر گناه كبیره نباشد، این «فبشّرهم بعذاب الیم» دیگر چرا؟ آنها را به عذاب دردناكی مژده بده؛ یعنی بگو كه منتظر عذاب دردناك الهی باشند كه این عذاب دردناك هم میتواند در دنیا نتایج طبیعی اعمال سوء آنها باشد كه البته فقط به خود آنها این نتایج برنمیگردد، بلكه گریبان همهی جامعه را میگیرد. و البته ممكن است عذاب اخروی باشد، كه احتمالاً هر دوی اینها هم هست.
لبنک منبع🔻
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=9&npt=7&aya=34
@noor_thaghalain
کانال رسمی اندیشکده عطر گل نرگس ⤵️
@atrgolenarges313
🔰نظر آیت الله العظمی امام خامنه ای
درباره ثروت اندوزی (بخش دوم)
🔴 ثروت اندوزی حرام و گناه کبیره است.
🖋اگر در جامعهی اسلامی خلائی، نیازی وجود داشت، همهی افراد جامعه بدون استثنا، كسانی كه توانستهاند تحصیل مالی بكنند، موظفند بر حسب اختلاف تمكن خودشان آن خلأ را پر كنند. اسلام نمیگوید كه مردم تحصیل مال بكنند، اما آن مال را فقط صرف مصارف شخصی خودشان بكنند، بلكه اسلام میگوید مردم تحصیل مال بكنند و از آن مالی كه تحصیل كردهاند، حوائج معمولی زندگی و نیاز خود را برآورده بكنند و مابقی آن را در راه خدا انفاق بكنند. «و یسئلونك ما ذا ینفقون قل العفو»؛(۱) از تو سئوال میكنند كه چه چیزی را انفاق بكنند - كه ظاهر قضیه این است كه سئوال كننده از جنس مورد انفاق سئوال كرده است - قرآن جواب را از سئوال او منصرف میكند، جواب نمیدهد كه از چه جنسی انفاق بكن و از چه جنسی نكن، بلكه جواب میدهد «قل العفو»؛ به آنها بگو كه زیادیها را، هرچه مورد نیاز لازم زندگی شماست، خرج كنید؛ اما هر چیزی كه مورد نیاز حقیقی زندگی نیست، آن را در راه خدا انفاق كنید. این یك اصل اسلامی است. بنابراین خیلی طبیعی است كه ثروتاندوزی بر طبق نظر اسلام یك حركت غیر اسلامی است كه آیهی شریفهی «و الّذین یكنزون الذّهب و الفضّة و لا ینفقونها فی سبیل اللّه فبشرّهم بعذاب الیم»(۲) را در هفتهی گذشته عرض كردم و گفتم كه بشارت به عذاب دردناك در این آیه دلیل بر این است كه كنز ذهب و فضه و به عبارت امروز نگهداری ثروت و ندادن آن در راه خدا یك عمل مغضوب پروردگار است و شاید بشود گفت یك گناه كبیره است. این طرز فكر اسلام در باب انفاق است.
🖋آن مسئلهای كه در باب انفاق باید مورد توجه قرار بگیرد و من خیلی گذرا از آن عبور میكنم تا به آیاتی كه یادداشت كردم برسم، این است كه برای رفع فقر در جامعه، برای پر كردن خلأهای مالی در جامعه، برای شریك كردن همهی آحاد مردم در ادارهی جامعه، بهترین راه و موفقترین وسائل، همان وسیله و راهی است كه اسلام معین كرده. یعنی اینكه كسانی كه تمكن دارند، به هر اندازهای كه تمكن دارند، به مخارج عمومی، به مصارف عمومی كمك كنند كه یكی از آنها كمك به فقراست، اما منحصر در كمك به فقرا هم نیست. این نمیشود كه در جامعهی اسلامی كسانی كسب مال و ثروت بكنند و تصور بكنند كه آنچه دارند، «انّما اوتیتوه علی علم»،(۴) حرف قارون را بزنند. قارون وقتی میگفتند این اموال را جمع میكنی، میگفت من با زیركی خودم، با دانائی خودم، با كوشش و تلاش خودم به دست آوردم، ناز شصتم. این فكر، فكر غلطی است كه كسی بگوید آنچه من به دست آوردم، با تلاش و زیركی و هوشیاری خودم بوده، پس ناز شصتم. نه، مسئله این نیست در منطق اسلام، مسئله این است كه همه موظفند به نیازهای اجتماعی كمك كنند. اگر در همین جامعهی كنونی ما رفع فقر در جامعه با یك برنامهریزی به وسیلهی كمكهای مردمی مورد توجه قرار بگیرد، مطمئناً در طول چند سالی وضعیت جامعه و چهرهی كشور عوض خواهد شد و در همه جای دنیا همین جور است. البته در مقیاس جهانی هم بین كشورهای فقیر و غنی مسائلی از همین قبیل و حادتر از این وجود دارد كه حالا او از محل بحث ما خارج است؛ ما در چهارچوب جامعهی خودمان بحث میكنیم. پس برای اینكه در جامعه تعادل ثروت به وجود بیاید، جامعه دو قطبی از لحاظ ثروت نشود، اسراف و فساد مالی به وجود نیاید، فقر به وجود نیاید، بهترین راه و موفقترین شیوهها همین شیوهی انفاق است. شما لذا میبینید كه در قرآن آیات متعددی، دهها آیه دربارهی انفاق هست و برای راههای مختلف، از جمله برای جهاد فی سبیل اللّه كه گمان میكنم هفت تا، هشت تا آیه در قرآن، جهاد با مال را در كنار جهاد با جان قرار داده. همچنانی كه جهاد با نفس واجب است، پس جهاد با مال هم واجب است. «و تجاهدون فی سبیل اللّه باموالكم و انفسكم»؛(۵) هم مال و هم جان، در یك ردیف، در یك طراز، با یك لحن مورد توجه قرار گرفته.
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=9&npt=7&aya=34
@noor_thaghalain
کانال رسمی اندیشکده عطر گل نرگس ⤵️
@atrgolenarges313
20.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌺 چرا آن بهتربن سخن است؟
قرآن، بهترین گفتارهاست
«أَحْسَنَ الْحَدِیثِ»
تمام آیات قرآن به یکدیگر شباهت دارند و هیچ ناهماهنگی و تضادّی در آنها نیست «مُتَشابِهاً»
مؤمن،با شنیدن آیات عذاب خوف دارد؛ «تَقْشَعِرُّ» و با شنیدن آیات رحمت امیدوار می شود.
«ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ»
قرآن،کتاب هدایت الهی است.
«کِتاباً / ذلِکَ هُدَی اللّهِ»
نتیجهی تقوای الهی در این جهان، دور ماندن از قهر الهی در قیامت است.
«یَتَّقِی بِوَجْهِهِ»
یکی از شکنجه های مجرمان،شنیدن سخنان تحقیرآمیز است.
«قِیلَ لِلظّالِمِینَ»
آن چه انسان را در قیامت گرفتار میکند گناهانی است که آگاهانه انجام داده است.
«تَکْسِبُونَ»
تاریخ پر عبرت کفّار و طاغوتهای گذشته، درس عبرتی برای آیندگان است.
«مِنْ قَبْلِهِمْ»
کفّار و تکذیب کنندگان سختی قیامت را نمیدانند که چنین عمل میکنند.
«لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ»
هر نوع مثالی که در رابطه با تذکّر به انسان و غفلت زدایی از اوست،در قرآن آمده است.
«کُلِّ مَثَلٍ - یَتَذَکَّرُونَ»
تکرار کلمهی قرآن در دو آیه پی در پی، رمز آن است که قرآن کتابی خواندنی، پندآموز و نجات بخش است.
«هذَا الْقُرْآنِ/ قُرْآناً عَرَبِیًّا»
با توجّه به آیهی بیست و سوّم، که قرآن را احسن الحدیث نامید، یکی از نشانههای بهترین سخن، داشتن مثال روشنگر و به دور از انحراف است.
«کُلِّ مَثَلٍ - قُرْآناً عَرَبِیًّا - غَیْرَ ذِی عِوَجٍ»
✨هر نوشتهای قابل تغییر و نیازمند تکامل است و دیر یا زود اشکالات آن ظاهر می شود مگر قرآن که کامل و بی اشکال است.
🔛 تلاوت تصویری سوره زمر ۲۳تا۲۶
عطر گل نرگس
253_7361717762.mp3
6.73M
🔰 شرح رساله انسان کامل (حضرت صاحب الزمان عج) از دیدگاه نهجالبلاغه
استاد صمدی آملی حفظه الله 🎤
قسمت بیست و دوّم
•┈┈••✾❀🍃🕊🍃❀✾••┈┈•
لینک کانال عطر گل نرگس
پستهای مهدوی و بستههای مناسبتی
لینک گروه ارتباطی کانالهای عطر گل نرگس، جهت ارتباط اعضا، ارسال پست و تبلیغ فعالیتها
متن آبی لینک است جهت عضویت عزیزان و دعوت دوستان خود.
•┈┈••✾❀🍃🕊🍃❀✾••┈┈•
5.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ تصاویری از چهرههای نورانی روزگار
📌و چه الگویی بهتر از صلحا و شهدا
پنجشنبه و یاد شهدا به برکت ﴿ من استمع دعایی ان یقرأ الفاتحمة صلوات ﴾
کانال رسمی اندیشکده عطر گل نرگس
👇👇
https://eitaa.com/atrgolenarges313
.
✅ نماز شب بیست و دوم ماه شعبان
(اقبال الاعمال)
به نقل از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله آمده است:
وَ مَنْ صَلَّى فِي اللَّيْلَةِ الثَّانِيَةِ وَ الْعِشْرِينَ مِنْ شَعْبَانَ رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً
هركس در شب بيست و دوم شعبان دو رکعت نماز گزارد،
در هر رکعت سوره «حمد» یکبار و سوره «قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ» یکبار و سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» پانزده بار بخواند،
كَتَبَ اللَّهُ تَعَالَى اسْمَهُ فِي أَسْمَاءِ الصِّدِّيقِينَ وَ جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي زُمْرَةِ الْمُرْسَلِينَ وَ هُوَ فِي سِتْرِ اللَّهِ تَعَالَى
خداوند متعال نام او را جزو نام صدیقان می نویسد و در روز قیامت در زمره رسولان و در زیر پوشش الهی، محشور می گردد.
.
🌸🍃🌸🍃🌸
🍃 «اَلسَّلاَمُ عَلَي الْمَهْدِيِّ، الَّذِي وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، بِهِ الأُْمَمَ أَنْ يَجْمَعَ بِهِ الْكَلِمَ، وَ يَلُمَّ بِهِ الشَّعَثَ ،وَ يَمْلأََ بِهِ الأَْرْضَ، قِسْطاً وَ عَدْلاً، وَ يُمَكِّ لَهُ وَ يُنْجِزَ بِهِ وَعْدَ الْمُؤْمِنِينَ .»
🍃 [ سلام بر مهدی که خدای عز وجل امتها را به وجود او وعده داد که به وسیله او سخن ها را جمع کند و پراکنده ها را گرد آورد،و زمین را به او پر از عدل و داد نماید و به او جایگاه و قدرت دهد و وعده اش را به اهل ایمان به وسیله ی او وفا کند.]
✨« الهی! ذلت و لذت قریب هم بلکه قرین همند که
«إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً»
راهرو در در رنج تن، گنج روان یابد و در این بار گران، بار گران.
الهی! آنکه عالِم است، عامل است؛ این خفته، صنعتگر است نه دانشور.»[۲]
* سوره شرح/۶
_______________________________📚
۱. مفاتیح الجنان_ زیارت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف/ صفحه ۷۹۹
۲. الهینامه علامه حسنزاده آملی رحمةالله
#امام_زمان_عج
#اللهمعجللولیکالفرج
⊰❀🌸❀⊱ ⊰❀🌸❀⊱
تقدیمی کانال رسمی اندیشکده عطر گل نرگس
متن آبی لینک است شما هم به اندیشکده دعوتید
⬆️ عکس نوشت بسیار زیبا از کتاب الهینامه حضرت علامه حسنزاده آملی قدس سره
و مناجات شاگردش
🔃▪️🔃
⊰•🍃🕊ﷻ﷽ﷻ🕊🍃•⊱
✨الهی!
خوشا آنان که از عشق تو سرمستند.
و بدا به حال آنانکه آرزوهای دور و دراز و پوشالی مستشان کرده است.
ای کاش واقع بین شویم و در امانت، خیانت نکنیم.
ای کاش بدانیم باطل، کف روی آب است و رفتنی.
و حق پایدار است و ماندنی
اگر می خواهیم ماندگار شویم باید پشتیبان حق باشیم.
دفتر روزگار پر است از قصّه های پر غصه ی گذشتگان
و گوش های شنوا با ناله هایشان، نیک آشناست.
می خواهند برگردند و گذشته ی خود را جبران کنند اما افسوس که آب رفته به جوی باز نمی گردد.
امروز اگر سراپا گوش شویم صدای حق به گوشمان خواهد رسید، اما اگر مشغول بازیچه شدیم فرصت ها چون ابر بهار می گذرند و فردا جز روسیاهی برایمان نمی ماند.
هرزه خوار، هرزه گو و هرزه کار می شود.
از لقمه های حرام اجتناب کنیم
به کسی وفا نکرده اند و به ما هم نمی کنند.
وعده های بی خودی، پست های نخودی، جو و گندمِ ری کسی را به جایی نرساند، به ما هم وفا نمی کنند.
مبادا عبرت نگیریم که مایه عبرت دیگران خواهیم شد
🍃🍃🍃
Dr.Tayyeban
فیلسوف معاصر: سید بهروز طیبان
✦ عکس نوشت حتماً خوانده شود
•┈┈┈•✦⚘•✿🌸✿•⚘✦┈┈┈•
کانال رسمی اندیشکده عطر گل نرگس ایتا
کانال عطر گل نرگس تلگرام
•┈┈┈•✦⚘•✿🌸✿•⚘✦┈┈┈•
گروه ارتباطی اندیشکده باز است و لینک در کانال