⭕️ ترتیب موجودات در لذت از وجود چگونه است⁉️
🔻 در اینجا دو نظریه از
👤شیخ الرئیس بوعلی سینا
👤 و جناب ملاصدرا
وجود دارد که به ترتیب به آنها می پردازیم.
#شیخ_الرئیس
➖ در ترتیب موجودات در لذت از وجود چنین می فرماید :
🔸مجلل ترین و بزرگترین کسی که از ادراک ذات خویش در بهجت و لذت است، 👈 خود حضرت حق است،
🔸چون برترین و بالاترین و شدیدترین ادراک کننده ی ذات خود است،
🔸زیرا شدید ترین موجودات از جهت کمال است»؛
➖مثل اینکه ادراک ما از وجود و حالات خودمان، به مراتب از شناخت دیگران از ما بیشتر و دقیق تر است.
📚 #کتاب_نکاحات_در_آفرینش
#استاد_سمندری
http://eitaa.com/joinchat/2158690304C84ca230822
⚪️ پس حضرت حق از مشاهده ی حسن كمال مطلق ذات خود،
▫️با شهودی فوق تصور ماسوا ،
▫️که ماسوا را به آن راهی نیست،
▫️ در نهایت بهجت است،
▫️ زیرا کامل ترین شرافت و
و بالاترین جلال از برای حضرت حق است،
👈و فقط او خیر محض است.
📚 #کتاب_نکاحات_در_آفرینش
#استاد_سمندری
http://eitaa.com/joinchat/2158690304C84ca230822
👤جناب صدرا در ترتیب موجودات در لذت از وجود چنین می فرماید:
#اول:
🔸کسی که بیشتر از همه ی موجودات مُلتَذ به ادراک ذات خویش است،
👈 یعنی از ادراک خود از همه بیشتر در لذت و سرور است، *حضرت حق است*.
➖کلمه ی «ابتهاج» در انسان و مخلوقات دیگر مسأله ى انفعالی (تأثیر پذیری) است،
➖اما نسبت به حضرت حق،
✔️فعل حق است،
✖️نه انفعال؛
👈پس لذت حضرت حق از ذات خویش موجب نقصان در ذات او نیست؛
📚 #کتاب_نکاحات_در_آفرینش
#استاد_سمندری
http://eitaa.com/joinchat/2158690304C84ca230822
💎این《وصف الأول》 را می خواهید از قرآن
«هوالأول والأخوالطاير والباط» بگیرید،
🔹یا اینکه اصطلاحی است که ریاضيون درباره حضرت حق استعمال کرده اند و گفتند:
🔹 «هوالأول»، او اول است، در این مقوله بحثی نیست، مسئله این است که مائیم که بعد از او هستیم، و صحیح تر اینکه ما نمود او هستیم.
📚 #کتاب_نکاحات_در_آفرینش
#استاد_سمندری
http://eitaa.com/joinchat/2158690304C84ca230822
#سوال
🔴حال این سوال پیش می آید که چرا حضرت حق از ادراک ذات خویش در بهجت و لذتی است که کسی به آن عظمت از ادراک او در سرور و لذت نیست⁉️
⭕️در این مقام نه چه بگویم❓
⭕️بگویم خداوند عاشق آن همه جمال است که در خود می بینید❓
⭕️چه بگویم❓
🔻 شما هر چه می خواهید تعبیر کنید.
📚 #کتاب_نکاحات_در_آفرینش
#استاد_سمندری
http://eitaa.com/joinchat/2158690304C84ca230822
💎 گفتیم حضرت حق از همه برتر و بالاتر است،
🔹پس ادراک حضرت حق از ذات خود بالاترین و عظیم ترین وجود ادراک شده،
🔹 یعنی خود حضرت حق است، با ادراک دیگران او قابل قیاس نیست؛
🔹مثلا ادراك ما از وجود و حالات خودمان، به مراتب از شناخت دیگر از ما بیشتر و دقیق تر است،
🔹این مثال ناقصی بود که برای فهمیدن مطلب گفته شد؛
📚 #کتاب_نکاحات_در_آفرینش
#استاد_سمندری
http://eitaa.com/joinchat/2158690304C84ca230822
🔶 پس خداوند خود بالاترین ادراک شده،
🔸 و بزرگ ترین عالم و ادراک کننده ی ذات خود است؛
👈پس لذت این ادراک بی نهایت است.
🔸 لذا اول کسی که او را ادراک می کند👈 خود اوست،
🔸 و چون کسی به ادراک او از ذات خود نمی رسد،
👈 پس بهترین لذت از ادراک او هم، از آن خود اوست.
📚 #کتاب_نکاحات_در_آفرینش
#استاد_سمندری
http://eitaa.com/joinchat/2158690304C84ca230822
➕ دانستیم حضرت حق بالاترین مُدرِک خویش است،
👈 پس کامل ترین شرافت و نورانی ترین نور برای حضرت حق است؛
📢 پس دقت کنید که شرافت در ادراک حضرت حق است.
✖️این طرف و آن طرف ندوید که از بیرون کسب شرافت کنید
✔️که در غیر « #معرفه_الله »، هر چه می خواهد باشد، شرافت و نورانیت و كمال یافت نمی شود،
✔️و بالاترین جلال از آن حضرت حق است.
👈 پس اگر طالب خیر محض هستید، #فقط_او_خیر_محض هست؛
📚 #کتاب_نکاحات_در_آفرینش
#استاد_سمندری
http://eitaa.com/joinchat/2158690304C84ca230822
💎 مظاهر حضرت حق به اندازه دارائی شان از خداوند، خیر هستند،
▫️ لذا خیریت مظاهر حق از خودشان نیست
▫️بلکه عنائی حضرت حق و یا امانت او بدست آنهاست، و آنان در مقابل این خیر نسبی عنایی طمع دارند،
▫️تنها خداوند است که خیر محض است،
▫️یعنی طمع بازگشت خیری که میدهد را ندارد؛
💟خداوند فرموده است:
🔅 #خَلق_کرده_ام_که_مرا_بشناسند،
🔅اما نه از این جهت که سود و منفعتی برای من آفریننده داشته باشد،
🔅 که:
⚡️گر جمله ی کائنات، کافر گردند
⚡️بر دامن کبریائت ننشیند گرد
👤مَرقَی کاشانی افضل الدین محمد، معروف به بابا افضل کاشانی.
📚 #کتاب_نکاحات_در_آفرینش
#استاد_سمندری
http://eitaa.com/joinchat/2158690304C84ca230822
💠انسان دارای دو بُعد است :
◽️ #بُعد_انفعال
◽️ #بُعد_فعل
#بُعد_انفعال_تاثيرپذيرى
🔸 انسان از حقایقی که درعالم هست اثر ميپذيرد.
➖ آشنایی با #بودها_و_نبودها در این بعد حاصل میشود.
▫️با بعد اندیشه آشنا میشود.
▫️می فهمد چه هست چه نیست.
▫️می فهمد مبدأيى در کار هست .
▫️فرشتگان و مجرداتي مشغول کارند
▫️و همچنین می فهمد اوهام و خیالاتی در ذهن مردم هست که حقیقت ندارد و نمي بايد مراعات شود.
📚 #اوصاف_الاشراف_استاد_رمضانی
http://eitaa.com/joinchat/2158690304C84ca230822
#بُعد_فعل_تاثيرگذارى
🔸انسان در حقایق عالم از جمله خود ،اموری را ایجاد میکند.
🔸این بعد #باید_ها_و_نباید_ها رو ایجاد میکند.
🔸و انسانی کامل است که هم با بودها و نبودها و هم در باید ها و نبایدها به قله دست یابد.
➰یعنی با همه حقایق هستی آشنا شود و
✔️ کاری رو که باید 👈 انجام بدهد
✖️و آنی را که نباید 👈ترک کند.
➖هم بفهمدچيست و هم بفهمد به چه باید عمل کند .
📚 #اوصاف_الاشراف_استاد_رمضانی
http://eitaa.com/joinchat/2158690304C84ca230822
#مقایسه_اخلاق_و_عرفان
🔆 در #اخلاق هدف 👈 رسیدن به #اعتدال_نجات از افراط و تفریط و غضب و شهوت است.
🔆 در #عرفان_عملی غایت 👈 #لقاء_الله است ، فناالله است.
✔️تعلقاتي که پای اورا بسته بردارد.
✔️خدا را بیابد.
✔️حجابها را بردارد .
💎 پس عرفان عملی رو باید در رتبه برتر از اخلاق عملی قرار داد.
💎 اخلاق زیر مجموعه عرفان عملی است .
👤خواجه عبدالله انصاری نیز از صد منزلی که برای سیر و سلوک تعریف کرده است ده منزل 31تا41 از منازل رو مربوط به #اخلاق دانسته است.
📎 این توضيح تفاوت اخلاق و عرفان از نظر هدف و غایت بود .
📚 #استاد_رمضانی_اوصاف_الاشراف
http://eitaa.com/joinchat/2158690304C84ca230822
#استاد_معظم
#ایت_الله_رمضانی_حفظه_الله
(ازشاگردان برجسته علامه حسن زاده)
#عرفان_عملی از آن جهت که عرفان است با #حکمت_عملی از آن جهت که حکمت است تفاوت دارد.
➖ یعنی تفاوت ماهیتی با هم دارند.
🔆 #عرفان_ذوق است.
🔅چشیدن است.
🔅لقاء الله است .
➖ اما #حکمت_عملی صرف آشنایی با بایدها و نبايدهاست.
📚 #استاد_رمضانی_اوصاف_الاشراف
http://eitaa.com/joinchat/2158690304C84ca230822
⭕️ چرا عقل را در روایات به قرآن تعبیر کردهاند ؟ ❗️
➖ پاسخ : عقل ، قلم حضرت حق است
➖ که باید علم یا حقایق دار هستی را بر لوح نفس بنویسد یعنی پیاده کند
➖ وقتی خداوند می خواهد علوم و حقایق دار هستی را تصویر کند
➖ اول بایستی آنها را بر الواح نفسانیه نقش و تفسیر کند
➖ و این همان عالم قضا یا علم الله است
➖ خداوند این عمل را با واسطه عقل (قلم) صورت می دهد
➖ و این عقل است که باید آن علوم و حقایق را بنویسد یعنی پیاده کند.
📚 #نکاحات_در_افرینش
👤 #استاد_سمندری
http://eitaa.com/joinchat/2158690304C84ca230822