eitaa logo
آوای عاشقی
3.1هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
9.5هزار ویدیو
455 فایل
.....★♥️★.... .....★♥️ ......♥️★... ....★♥️★... سلام و خیر مقدم خدمت همه شما دوستان بزرگواران در کانال آوای عاشقانه سعی ما بر بررسی دانستنی های علمی ،مذهبی و روان‌شناسی مبتلابه روز جامعه است برای......
مشاهده در ایتا
دانلود
8.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نذر فرهنگی دوره آموزشی رایگان آزادی و محدودیت در تربیت فرزند ،جلسه دوم ، قسمت چهاردهم نام استاد: دکتر الهی منش زمان برگزاری: ،روزهای سه‌شنبه به صورت آفلاین هزینه: ارسال این بنر برای ۵ نفر یا ۵صلوات مکان:کانال آوای عاشقی عضویت در کانال=شرکت در این دوره و دوره‌های فوق‌العاده دیگر 🌹🌹 آوای عاشقی🌹🌹 مژده‌به‌علاقمندان‌به‌مباحث‌روانشناسی‌و معرفتی ،کانالهای ۳۱۳ عددی واتساپ آوای عاشقی ، فعالیت های خود را در کانال ایتا ، بله و روبیکا ادامه می‌دهد و امیدواریم که مطالب برایتان مفید واقع شود و مورد امضای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد. @avayeasheghj 🌹لینک صلوات👇🌹 https://EitaaBot.ir/counter/dq8mw5
8.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نذر فرهنگی دوره آموزشی رایگان نکات معرفتی نام استاد: شریفیان زمان برگزاری: ،روزهای سه‌شنبه به صورت آفلاین هزینه: ارسال این بنر برای ۵ نفر یا ۵صلوات مکان:کانال آوای عاشقی عضویت در کانال=شرکت در این دوره و دوره‌های فوق‌العاده دیگر 🌹🌹 آوای عاشقی🌹🌹 مژده‌به‌علاقمندان‌به‌مباحث‌روانشناسی‌و معرفتی ،کانالهای ۳۱۳ عددی واتساپ آوای عاشقی ، فعالیت های خود را در کانال ایتا ، بله و روبیکا ادامه می‌دهد و امیدواریم که مطالب برایتان مفید واقع شود و مورد امضای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد. @avayeasheghj 🌹لینک صلوات👇🌹 https://EitaaBot.ir/counter/dq8mw5
نذر فرهنگی دوره آموزشی رایگان حکمتهای نهج البلاغه 👇👇 زمان برگزاری: ،روزهای سه‌شنبه به صورت آفلاین هزینه: ارسال این بنر برای ۵ نفر یا ۵صلوات مکان:کانال آوای عاشقی عضویت در کانال=شرکت در این دوره و دوره‌های فوق‌العاده دیگر 🌹🌹 آوای عاشقی🌹🌹 @avayeasheghj
و کلمات مختلف امیرمؤمنان على علیه السلام استفاده مى شود که آن حضرت از سستى جمعى از اصحاب و یاران خود بسیار افسرده و ناراحت بود ومعتقد بود اگر آنها مردان شجاع و اهل کارزار بودند هرگز معاویه و شامیان نمى توانستند کشور اسلام را به دو پاره تقسیم کنند و حکومتى خودکامه وبه سبک سلاطین جور در منطقه خود به وجود آورند؛ حکومتى که بعدها نیز سرچشمه انواع مفاسد و مظالم در کشور اسلام شد و چهره تاریخ اسلام را مشوه ساخت و آثار پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله را در مناطق مختلفى کمرنگ یا بى رنگ نمود وچقدر دردناک است براى فرماندهى که از هر نظر آماده دفع دشمن باشد، هم برنامه داشته باشد و هم تدبیر و هم قوت و قدرت؛ ولى نفرات او با وى هماهنگ نگردند تا آنجا که افراد ناآگاه گمان برند اشکال در فرمانده و حاکمان است. سوز دل امیرمؤمنان على علیه السلام را از این وضعیت، در خطبه ها و نامه ها و کلمات قصار آن حضرت به خوبى مشاهده مى کنیم.
گلايه شديد امام علیه السلام از سُستى بعضى از يارانش همانگونه كه در بيان اسناد اين كلام شريف اشاره شد، اين سخن مربوط به خطبه 27 نهج البلاغه است. توضيح اينكه يكى از شيطنت هاى معاويه اين بود كه براى تضعيف روحيه مردم عراق و به خصوص سربازان اميرمؤمنان على علیه السلام گهگاهى عده اى را مى فرستاد تا حمله هاى غافلگيرانه و ناجوانمردانه اى به شهرهايى كه نزديك مرز شام بود انجام دهند؛ عده اى را به قتل برسانند، جمعى را مجروح كنند واموالى را به غارت ببرند. اين همان روشى است كه در طول تاريخ جباران خودكامه از آن بهره گيرى مى كردند. در يكى از اين حملات كه در شهر مرزى انبار (اين شهر اكنون نزديك مرزهاى سوريه و اردن است) به وسيله «سفيان بن اوس» انجام گرفت، هنگامى كه خبر به امام علیه السلام رسيد بسيار ناراحت شد. در كوفه خطبه اى خواند (خطبه 27 نهج البلاغه معروف به خطبه جهاد) و سخت لشكريان، اصحاب خود و مردم كوفه را ملامت و نكوهش كرد، زيرا اين جسارت اصحاب معاويه ناشى از بى تفاوتى مردم كوفه بود. آنگاه امام علیه السلام سكوت كرد تا عكس العمل مردم را در مقابل آن خطبه آتشين ببيند. همه خاموش شدند و سخنى نگفتند. مرحوم سيّد رضى خلاصه اين ماجرا را به اين صورت نقل كرده است : «هنگامى كه امام علیه السلام خبر حمله ياران معاويه به انبار و غارت آنجا را شنيد شخصاً پياده به سوى «نخيله» كه لشكرگاه معروف كوفه بود به راه افتاد. مردم نيز به دنبال آن حضرت به راه افتادند؛ (جمعى از سرشناسان اصحاب) عرض كردند : اى اميرمؤمنان! شما بازگرديد ما اين مشكل را حل مى كنيم»؛ (لَمَّا بَلَغَهُ إِغَارَةُ أَصْحَابِ مُعَاوِيَةَ عَلَى الاَْنْبَارِ فَخَرَجَ بِنَفْسِهِ مَاشِياً حَتَّى أَتَى النُّخَيْلَةَ وَ أَدْرَكَهُ النَّاسُ وَقَالُوا يَا أَمِيرَ الْمُوْمِنِينَ نَحْنُ نَكْفِيكَهُمْ). در اينجا بود كه امام علیه السلام فرمود: «شما از عهده حل مشكلات خودتان با من برنمى آييد چگونه مى خواهيد مشكل ديگران را از من دفع كنيد؟»؛ (فَقَالَ مَا تَكْفُونَنِي أَنْفُسَكُمْ فَكَيْفَ تَكْفُونَنِي غَيْرَكُمْ). اشاره به اينكه شما قادر به دفاع از خويشتن نيستيد چگونه مى توانيد از من دفاع كنيد. دشمن به سرزمين شما حمله مى كند، نفرات شما را به قتل مى رساند، اموالتان را غارت مى كند و شما نشسته ايد و تماشا مى كنيد! سپس مى افزايد: «(مشكل ديگر اين است كه) رعاياى پيشين از ستم فرمانروايان خود شكايت مى كردند؛ ولى من امروز از ستم رعيتم شكايت دارم»؛ (إِنْ كَانَتِ الرَّعَايَا قَبْلِي لَتَشْكُو حَيْفَ رُعَاتِهَا وَإِنَّنِي الْيَوْمَ لاََشْكُو حَيْفَ رَعِيَّتِي). اشاره به اي
نكه شما گوش به سخنان من نمى دهيد، فرمان من را اطاعت نمى كنيد. گويا دشمن، اين را احساس كرده و بى مهابا به سرزمين شما حمله مى كند. مى داند كه شما مرد جنگ و دفاع از آبرو و حيثيت و سرزمينتان نيستيد وهمين امر سبب جسارت او شده است. اين سخن شبيه مطلبى است كه در خطبه 121 وارد شده كه امام علیه السلام مى فرمايد : «أُرِيدُ أَنْ أُدَاوِيَ بِكُمْ وَأَنْتُمْ دَائِي كَنَاقِشِ الشَّوْكَةِ بِالشَّوْكَة؛ من مى خواهم به وسيله شما دردم را درمان كنم در حالى كه خودتان درد من هستيد». در پايان مى افزايد: «گويى من پيرو هستم و آنها پيشوا يا من فرمانبر ومحكومم و آنها فرمانده و حاكم»؛ (كَأَنَّنِي الْمَقُودُ وَهُمُ الْقَادَةُ أَوِ الْمَوْزُوعُ وَهُمُ الْوَزَعَةُ). «وَزَعَة» جمع «وازِع» از ماده «وَزْع» (بر وزن نزع) در اصل به معناى علاقه شديد به چيزى است كه انسان را از امور ديگر بازمى دارد. سپس به معناى بازداشتن استعمال شده است. اين تعبير هرگاه درمورد لشكر يا صفوف ديگر به كار رود مفهومش اين است كه آنها را نگاه دارند تا آخرين نفرات به آنها ملحق شوند و از پراكندگى آنها جلوگيرى نمايند. از آنجا كه اين كار به وسيله شخص حاكم و فرمانده انجام مى گيرد، واژه «وازع» به معناى حاكم و فرمانده استعمال شده است كه در جمله بالا همين معنا منظور است. سيّد رضى؛ پس از ذكر اين جمله مى افزايد: «هنگامى كه امام علیه السلام اين سخن را درضمن گفتارى طولانى ـ كه قسمت برگزيده اى از آن ضمن خطبه ها گذشت ـ بيان كرد، دو نفر از يارانش جلو آمدند. يكى از آنها عرض كرد: من جز اختيار خودم و برادرم را ندارم، امر فرما تا اطاعت كنيم. امام علیه السلام فرمود: شما دو نفر در برابر آنچه من مى خواهم (كه بسيج يك سپاه است)، چه كارى مىتوانيد انجام دهيد؟ (فَلَمّا قالَ علیه السلام هذَا الْقَوْلَ، في كَلامٍ طَويلٍ قَدْ ذَكَرْنا مُختارَهُ فِي جُمْلَةِ الْخُطَبِ، تَقَدَّمَ إِلَيْهِ رَجُلانِ مِنْ أصْحابِهِ فَقالَ أَحَدَهُما: إنّي لا أمْلِکُ إلّا نَفْسي وَأخي فَمُرْ بِأَمْرِکَ يا أمِيرَالْمُؤمِنينَ نُنْقَدْ لَهُ، فَقالَ علیه السلام: وَأَيْنَ تَقَعَانِ مِمَّا أُرِيدُ؟). سرانجام، اين سخنان در آنان اثر كرد و گروه زيادى بيدار شدند و «سعيد بن قيس همدانى» با هشت هزار نفر به تعقيب سپاه غارتگر معاويه پرداختند؛ اما آنها فرار را بر قرار ترجيح داده و از مرزهاى عراق گريخته بودند. نكته ياران بى وفا! از خطبه ها و كلمات مختلف اميرمؤمنان على علیه السلام استفاده مى شود كه آن حضرت از سستى جمعى از اصحاب و ياران خود بسيار افسرده و ناراحت بود ومعتقد بود اگر آنها مردان شجاع و اهل كارزار بودند هرگز معاويه و شاميان نمى توانستند كشور اسلام را به دو پاره تقسيم كنند و حكومتى خودكامه وبه سبك سلاطين جور در منطقه خود به وجود آورند؛ حكومتى كه بعدها نيز سرچشمه انواع مفاسد و مظالم در كشور اسلام شد و چهره تاريخ اسلام را مشوه ساخت و آثار پيامبر اسلام صلی الله علیه وآله را در مناطق مختلفى كمرنگ يا بى رنگ نمود وچقدر دردناك است براى فرماندهى كه از هر نظر آماده دفع دشمن باشد، هم برنامه داشته باشد و هم تدبير و هم قوت و قدرت؛ ولى نفرات او با وى هماهنگ نگردند تا آنجا كه افراد ناآگاه گمان برند اشكال در فرمانده و حاكمان است. سوز دل اميرمؤمنان على علیه السلام را از اين وضعيت، در خطبه ها و نامه ها و كلمات قصار آن حضرت به خوبى مشاهده مى كنيم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوره ختم یک صفحه‌ای قرآن کریم همراه با فایل ترجمه صوتی , صفحه ۶۰۱ نام استاد: ماهر معقیلی زمان برگزاری: ،هرشب به صورت آفلاین هزینه: ارسال این بنر برای ۵ نفر یا ۵ صلوات مکان:کانال آوای عاشقی عضویت در کانال=شرکت در این دوره و دوره‌های فوق‌العاده دیگر 🌹🌹 آوای عاشقی🌹🌹 مژده‌به‌علاقمندان‌به‌مباحث‌روانشناسی‌و معرفتی ،کانالهای ۳۱۳ عددی واتساپ آوای عاشقی ، فعالیت های خود را در کانال ایتا ، بله و روبیکا ادامه می‌دهد و امیدواریم که مطالب برایتان مفید واقع شود و مورد امضای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد. ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3432448074Ced134fcfc5 بله: https://ble.ir/so13591359 روبیکا: https://rubika.ir/avayasheghi گپ: https://gap.im/avayasheghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا