حکمت ۳۱ نهج البلاغه - ارکان ایمان و کفر و شرک
🌹🌹 آوای عاشقی🌹🌹
https://chat.whatsapp.com/JwWEtHbnFwmCijgKTsfr35
از حضرت علی علیه السلام در رابطه با ایمان سؤال شد، پاسخ داد : وَ سُئِلَ علی عَلَیْهِ السَّلامُ عَنِ الاِْیمانِ فَقال :
ایمان استوار بر چهار پایه است : الاْیمانُ عَلى اَرْبَع ِ دَعائِمَ :
شکیبایی ، باور ، عدالت ، جهاد . عَلَى الصَّبْرِ وَالْیَقینِ وَ الْعَدْلِ وَالْجِهادِ.
شکیبایى را چهار شعبه است : وَالصَّبْرُ مِنْها عَلى اَرْبَع ِ شُعَب :
اشتیاق، ترس، زهد، انتظار عَلَى الشَّوْقِ وَ الشَّفَقِ وَ الزُّهْدِ وَالتَّرَقُّبِ.
آن که مشتاق بهشت است فَمَنِ اشْتاقَ اِلَى الْجَنَّةِ
. دل از شهوات گرداند سَلا عَنِ الشَّهَواتِ.
آن که در ترس از آتش است وَ مَنْ اَشْفَقَ مِنَ النّارِ
از محرمات دورى کرد. اجْتَنَبَ الْمُحَرَّماتِ.
آن که بى رغبت به دنیاست وَ مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنْیَا
مصائب را آسان شمرد. اسْتَهانَ بِالْمُصیباتِ.
و آن که در انتظار مرگ است وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ
بـه سـوى خیرات شـتافت. سارَعَ اِلَى الْخَیْراتِ.
باور را چهار شعبه است : وَ الْیَقینُ مِنْها عَلى اَرْبَع ِ شُعَب :
بینایى زیرکانه، دریافت حکیمانه عَلى تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ، وَ تَاَوُّلِ الْحِکْمَةِ
پندگیرى دیگران ، و اقتدا به روش پاکان . وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ، وَ سُنَّةِ الاَْوَّلینَ .
آن که در زیرکى بینایى یافت فَمَنْ تَبَصَّرَ فِى الْفِطْنَةِ
حکمت برایش روشن شد. تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِکْمَةُ .
و هرکه را حکمت روشن شد وَ مَنْ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِکْمَةُ
پندگیرى را دانست. عَرَفَ الْعِبْرَةَ.
و هر که پندگیرى را دانست وَمَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ
چنان مانَد که در میان گذشتگان بوده. فَکاَنَّما کانَ فِى الاَْوَّلینَ.
عدالت را چهار شعبه است: وَ الْعَدْلُ مِنْها عَلى اَرْبَع ِ شُعَب:
فهم درست، غواصى دانـش ، عَلى غائِصِ الْفَهْمِ، وَ غَوْرِ الْعِلْمِ،
داورى روشـن ، اسـتوارى در بـردبـارى . وَ زُهْرَةِ الْحُکْمِ، وَ رَساخَةِ الْحِلْمِ.
آن که درست فهمید اعماق دانش را دریافت. فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ.
کسى که اعماق دانش را دریافت وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ
از آبشخور احکام شریعت سیراب بازگشت. صَدَرَ عَنْ شَرائِع ِ الْحُکْمِ.
و هر که بردبارى ورزید در کارش کوتاهى نکرد، وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ یُفَرِّطْ فى اَمْرِهِ
و درمیان مردم به ستودگى و نیکى زندگى نمود. وَ عاشَ فِى النّاسِ حَمیداً.
جهاد را چهار شعبه است : وَ الْجِهادُ مِنْها عَلى اَرْبَع ِ شُعَب:
امر به معروف، نهى از منکر، عَلَى الاَْمْرِ بِالْمَعْرُوفِ، وَالنَّهْىِ عَنِ الْمُنْکَرِ
صداقت در مواضع حق وَ الصِّدْقِ فِى الْمَواطِنِ
دشمنى با بدکاران. وَ شَنَآنِ الْفاسِقینَ.
آن که به امر به معروف برخاست مردم مؤمن را توانا نمود. فَمَنْ اَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنینَ.
و هر که نهى از منکر کرد بینى منافقان را به خاک ذلت رساند. وَ مَنْ نَهى عَنِ الْمُنْکَرِ اَرْغَمَ اُنُوفَ الْمُنافِقینَ.
و آن که صدق در مواضع حق را رعایت نمود به وظیفه اش عمل کرد. وَ مَنْ صَدَقَ فِى الْمَواطِنِ قَضى ما عَلَیْهِ.
و هرکس با بدکاران دشمنى کرد وَ مَنْ شَنِئَ الْفاسِقینَ
و براى خدا خشم گرفت خداوند به خاطر او خشم گیرد وَ غَضِبَ لِلّهِ غَضِـبَ اللّهُ لَـهُ
و او را در قیامت خشنود سازد. وَ اَرْضـاهُ یَـوْمَ الْقِیامَـةِ.
کفر استوار بر چهار پایه است: وَالْکُفْرُ عَلى اَرْبَع ِ دَعائِمَ:
کنجکاوى ناصواب، زد و خورد با مردم عَلَى التَّعَمُّقِ وَ التَّنازُع ِ .
انحراف از حق، و دشمنى وَ الزَّیْغ ِ وَالشِّقاقِ
آن که کنجکاوى ناصواب کرد به حق بازنگشت فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ یُنِبْ اِلَى الْحَقِّ.
و آن که از پى جهالت به زد و خورد با مردم برخاست وَ مَنْ کَثُرَ نِزاعُهُ بِالْجَهْلِ
پیوسته از دیدن حق کور شد . دامَ عَماهُ عَنِ الْحَقِّ.
و آن که از حق منحرف گشت خوبى را بدى وَ مَنْ زاغَ ساءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ،
و بدى را خوبى دیده وَحَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّیِّئَةُ،
و دچار مستى گمراهى شد. وَ سَکِرَ سُکْرَ الضَّلالَةِ.
و آن که دشمنى نمود راه هایش دشوار، وَ مَنْ شاقَّ وَعُرَتْ عَلَیْهِ طُرُقُهُ،
و کارش سخت، و راه نجاتش تـنـگ گشــت . وَاَعْضَلَ عَلَیْهِ اَمْرُهُ، وَ ضاقَ عَلَیْهِ مَخْرَجُهُ.
شک بر چهار پایه است: وَالشَّکُّ عَلى اَرْبَع ِ شُعَب:
جدال، ترس، دودلى، و خودباختن. عَلَى التَّمارى وَ الْهَوْلِ وَالتَّرَدُّدِ وَالاِْسْتِسْلامِ.
آن که جدال را شیوه خود کرد فَمَنْ جَعَلَ الْمِراءَ.
شبِ گمراهیش صبح هدایت نشد دَیْدَناً لَمْ یُصْبِحْ لَیْلُهُ
و هر که را ترسـاند آنچـه پیش رو داشـت عقبگـرد نمـود. وَ مَنْ هالَهُ ما بَیْنَ یَدَیْهِ نَکَصَ عَلى عَقِبَیْهِ.
و هر کس ملازم دودلى گ
شت. وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِى الرَّیْبِ
گامهاى شیطان پایمالش کرد. وَطِئَتْهُ سَنابِکُ الشَّیاطینِ.
و آن که به هلاکت دنیا و آخرت تن داد در هـر دو جهـان نابـود شـد. وَ مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَکَةِ الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ هَلَکَ فیهِما.
پس از این سخن گفتارى بود که آن را از ترس طولانى شدن وَ بَعْدَ هذا کَلامٌ تَرَکْنا ذِکْرَهُ خَوْفَ الاِْطالَةِ
و بیرون رفتن از روشى که قصد ما در این کتاب است واگذاشتیم. وَالْخُرُوج ِ عَنِ الْغَرَضِ الْمَقْصُودِ فى هذَا الْکِتابِ.
مترجم : حاج شیخ حسین انصاریان
دعا آثار مثبت و گرانقدر بسیاری برای انسان به ارمغان می آورد از جمله: دعا دارای آثار تربیتی و سازنده فراوانی است. دعاها مشتمل بر مجموعه عظیمی از معارف بلند الهی و عمیق ترین آموزه های توحیدی عرفانی وفلسفی است. دعا موجب تلطیف روح در سایه ارتباط با معبود و در پی آورنده پاکی و طهارت نفس است. دعا آرام بخش دل و تسکین دهنده آلام روحی و روانی است. دعا آرمان پرور و هدف ساز و جهت بخش است.
دعا امید بخش انسان است. زیرا در پرتو آن انسان خود را با بزرگ ترین منبع فیض هستی در ارتباط تنگاتنگ و صمیمانه می بیند و از تنهایی و بی کسی نجات می یابد. دعا استمداد از نیروها و عوامل ماورای مادی در حل مشکلات و از طرف دیگر کسب موفقیت هرچه بیشتر در امور است
🌹🌹 آوای عاشقی🌹🌹
https://chat.whatsapp.com/DfqfJkPphuiAGttOW9GgLZ
https://chat.whatsapp.com/HpsQx7st6QT0IXiwY8wqjr
شرح کتاب سه دقیقه در قیامت توسط استاد امینی خواه جلسه چهارم قسمت چهارم. 🌹🌹 آوای عاشقی🌹🌹
https://chat.whatsapp.com/JwWEtHbnFwmCijgKTsfr35
https://chat.whatsapp.com/CKvcNLP5Xas4PDjpp3oZFt
🍀 *بسم الله الرحمن الرحیم* 🍀
*به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور مولا مهدی صاحب الزمان (عج)*
🌷 *صلوات بر محمد و آل محمد* 🌷
*تلاوت امروز ما*
*آیات 195 الی 200 سوره مبارکه آل عمران صفحه 76 قرآن کریم*
*کانال ایتا از اول قرآن*
https://eitaa.com/khatmehghoran
🌹🌹 آوای عاشقی🌹🌹
https://chat.whatsapp.com/CKvcNLP5Xas4PDjpp3oZFt
https://chat.whatsapp.com/JwWEtHbnFwmCijgKTsfr35