eitaa logo
آوای قلم
1.7هزار دنبال‌کننده
374 عکس
281 ویدیو
9 فایل
درنگی بر شعر، فرهنگ و اجتماع @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️⁩ نمی‌توانیم سوءاستفاده از قدرت را نادیده بگیریم 🎥 فیلم | دکتر سید محمد هاشمی، مغز متفکر حقوق اساسی ایران: 🔺قدرت⁩، فساد می‌آورد و بنابراین در حقوق عمومی و حکمرانی⁩ نمی‌توانیم سوءاستفاده از قدرت را نادیده بگیریم. ‏از نگاه او، کار قانون اساسی تنظیم قدرت و تضمین آزادی است. ‏▪️دکتر هاشمی شب گذشته در سن ۸۱ سالگی بر اثر عوارض ناشی از سکته مغزی درگذشت. @naghdname_ir @naghdeandisheh
12.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 پیشنهاد عینی و شدنی برای دولت مردمی • مردمی بودن فقط به این نیست که از این استان به آن استان و از این کارگاه به آن کارگاه برود! "بامردم بودن" شرط لازم برای "دولت مردمی" است اما شرط کافی نیست. شرط کافی، "سهیم کردن خود مردم در حکمرانی" است. قدرتشان را به آنها برگردانید. اگر در این دولت تشکل های دانشجویی جان گرفتند، ۳٪شورای کارگری موجود۱ اقلا شد۳۰٪ ؛ و دولت مردمی داریم. • یکی از ریشه های فقهی تشکل های اجتماعی سیاسی (مثل اصل۲۶ قانون اساسی)، تحصیلی بودن و شرط واجب بودنِ قدرت در امربه معروف و نهی از منکر است.۲ ................................ ۱) به حسب آمار ۱۳۱۷۵۴۰ کارگاه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی داریم. حدود ۱میلیون آن کارگاه کوچک با ۵،۶کارگر است؛ بیش از ۳۰۰هزارتای بقیه کارگاه متوسط و بزرگ است، که اصل «۱۰۴قانون اساسی» معروف به شورای قسط، برای آنهاست! اما طبق آمار سال۹۸ وزارت کار ۹۰۸۳تشکل کارگری در کل کارگاه‌ها وجود دارد ⬅️ یعنی حداکثر ۳٪❗️ یعنی اصل۱۰۴ قانون اساسی که حکمرانی مردمی کارگران(تقریبا نیم خانوارهای ایران) در حوزه اقتصادی را تامین می‌کند، ۳٪تحقق دارد! ۲) نکات ارزشمندی از شهید مطهری را در اینباره در شماره‌های ۸۵،۱۲۹،۱۳۰،۱۰۸ در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/zvo9p (ویدئو: مدرسه راه/ تابستان ۱۴۰۱) محسن قنبریان 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌انقلاب ما هنوز تا یک «انقلاب واقعی» فاصله‌ای بسیار دارد. 🔸️آنچه مایۀ تأسفی عمیق است این است که هر روز که می‌آید این فاصله نه تنها کمتر نمی‌شود بلکه بیشتر نیز می‌شود، و شکاف‌های قارونی در زندگی‌ها همواره عمیق‌تر و عمیق‌تر می‌گردد. در این حرکت که درواقع شد، کارهایی می‌بایست بشود و نشد، و کارهایی نمی‌بایست بشود و شد. 🔸️ و عمده ناکامی انقلاب از همینجاست...به نظر اینجانب می‌بایست سرمایه‌داران در حاکمیت نفوذ نمی‌کردند که کردند، و می‌بایست روحانی به کارهای اجرایی نمی‌پرداخت که پرداخت. 🔸️نتیجۀ موضوع نخست، محو زمینه‌های حرکت به سوی عدالت و ساختن جامعۀ قرآنی شد برای همیشه؛ و نتیجۀ موضوع دوم، ضعف مدیریت و قابلیت هر چه بیشتر نفوذپذیری شد، به صورتی غیر قابل جبران؛ و می‌نگریم که ضعف مدیریت چگونه بیداد می‌کند، و امیدی به سامانیابی نابسامانی‌های گوناگون بر جای نمی‌گذارد. 🔸️نتیجۀ موضوع نخست این شد که دیگر نتوان به آیات « إن الله يأمر بالعدل» و «ليقوم الناس بالقسط» و «أوفوا الكيل و الميزان» تحقق بخشید، و همچنین به احادیثی مانند «العدل حياة الاحكام» 📕منبع قصد و عدم وقوع ص۲۹۶انتشارات دليل ما به قلمِ ماندگارِ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌تبیینی بر 🔻نقدی بر شیوه‌های مرسومِ مواجهه با مبانی دین و انقلاب 🔸️جهاد تبیین نباید منجر به سفید دیدن همه‌ چیز شود، چرا که در کنار این سفیدی صِرف یک سیاهی مطلق شکل‌خواهد گرفت؛ که خطر سفیدی صِرف به‌ مراتب بیشتر است از سیاهی مطلق است. 🔸️جهاد تبیین، متشکل از یک پازل گسترده است از اجزای مذهب و معنویت گرفته تا شاخصه‌های اقتصاد و اجتماع؛ پس برای جهاد باید تمام این اجزاء را بشناسیم، در مورد جزئیات بحث کنیم، مباحث اصیل و مبنایی را طرح کنیم و به هیچ‌وجه اینگونه نیست با پوستر‌ها و و تکرار لفاظانه تبیین حاصل بشود. 🔸️در فرایند جهاد تبیین باید بعضی در بیاید و بر لبان دیگران بنشیند؛ یعنی جهاد به گونه‌ای باشد که هیچ‌کسی جرئت تعدی از مبانی انقلاب را نداشته باشد نه اینکه روکشی باشد برای فرار از ضعف‌ها و کجی‌ها. 🔸️جهاد تبیین نباید بهانه‌ای باشد برای فرار از مسئولیت‌های مسئولین؛ الفاظ مسئولین را کنار بزنیم و اعمال را کنیم. 🔸️شناخت و استراتژی دشمن در جهاد تبیین مهم است به دو دلیل یکی برای مقابله با دشمن و دیگری برای مقابله‌سخت‌تر از دشمن با کسانی که برای ماله‌کشی ضعف‌ها دشمنِ توهمی و ساختگی ایجاد می‌کنند. 🔸️رکن اصلی جهاد تبیین یعنی هر چیزی را سر جای خودش قرار بدهیم، مسئولین اجرا، نهادهای علمی و دینی تلاش مجتهدانه و نهادهای نظامی امنیت؛ اگر از جایگاه‌ها تخطی شد پس از اصلاح می‌توان انتظار تغییر داشت‌. 🔸️ جهاد تبیین زحمات را بیشتر و سختی‌ها را سخت‌تر می‌کند و عملاً اگر منجر به هیجان افراد شجاع و جرئت افراد سست نشود نتیجه حاصل نشده است. 🔸️نتیجه جهاد تبیین ایجاد محبت در دل‌های مردم نسبت به ارکان حاکمیت می‌گردد به همین جهت حضرت امیر می‌فرماید این محبت حاصل نمی‌شود الا: 1️⃣زمانی که مردم نسبت به مسئولین خشم و سوءظن در دل نداشته باشند.  لاَ تَظْهَرُ مَوَدَّتُهُمْ إِلاَّ بِسَلاَمَةِ صُدُورِهِمْ، وَلاَ تَصِحُّ نَصِيحَتُهُمْ إِلاَّ بِحِيطَتِهِمْ عَلَى وُلاَةِ الاُْمُورِ، 2️⃣حکومت بر ايشان سنگين نباشد و انتظارِ پايان گرفتن مدت حکومت را نکشند. وَقِلَّةِ اسْتِثْقَالِ دُوَلِهِمْ، وَتَرْک اسْتِبْطَاءِ انْقِطَاعِ مُدَّتِهِ 3️⃣در مناسبت‌های اجتماعی از روی محبت و تامل شرکت نمایند و عامل دیگری مانند ترس، تعصب و... آن‌‌ها را جمع نکند. وَلاَ تَصِحُّ نَصِيحَتُهُمْ إِلاَّ بِحِيطَتِهِمْ عَلَى وُلاَةِ الاُْمُورِ، 🔸️تضارب_آراء، ایجاد رسانه‌های آزاد یکی از مهم‌ترین مولفه‌های جهاد تبیین است و عدم حصول آن گرد آمدن افراد ، ، و ضعیف برای ظاهرسازی‌هایی پوچ به اسم جهاد تبیین است؛ به همین جهت امیر‌المومنین به جناب مالک می‌فرماید برای وزارت افرادی را مقدم دار که: در گفتن حقايق تلخ براى تو از همه صريح اللهجه تر باشند.  ✍مجید رحیمی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
هدایت شده از مجله خردورزی
9.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ فرهنگ جامعه ما نه شرقی است و نه غربی 🔻دکتر مهدی گلشنی در گفتگوی اختصاصی با خردورزی: 🔹در شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، در زمان آقای روحانی گفتم فرهنگ حاکم بر جامعه ما نه شرقی است و نه غربی و ایشان خندیدند. 🔹به این دلیل غربی نیست که غرب اقلاً در جهاتی پیشرفت کرده است. شرقی هم نیست؛ زیرا چین و ژاپن با تغییر فرهنگ حاکم بر جامعه، خودشان را نجات داده‌اند. 🔹فرهنگ حاکم در ایران، اسلامی هم نیست؛ زیرا وقتی عکاس-خبرنگار فرانسوی به تهران می‌آید، هنگام ارائه گزارش می‌گوید: «آنها در مقام شعار، عکس اوباما و شمر را با هم منتشر می‌کنند؛ اما همه چیز ایرانی‌ها آمریکایی است.» 🔹فرهنگ باید از دوران دبستان، دبیرستان و دانشگاه مورد توجه قرار ‌گیرد. 📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید. 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
🌸|عید پربرکت بعثت پیامبر اکرم (ص) مبارک. 💐💐💐 شعری از علامه حسن‌زاده در وصف حضرت محمد (ص):  محمود مسلم ملائک امّار مطاع در ممالک هم سالک و هم سلوک و مسلوک او مالک و ماسواه مملوک هر حکم که داد هر دل آگاه سر لوحه حکم اسم الله اسمی که در او دوای هر درد اسمی که روای مرئه و مرد اسمی که مراد آدم آمد اسمی که سرود عالم آمد سوداگر اگر در او دل آسود سودا همه سود دارد و سود مر  همدم کردگار عالم کی هول و هراس دارد و همّ دل در حرم مطهر او گل گردد و هم معطّر او هر دل که ولای وصل دارد همواره هوای وصل دارد موسی که هوای طور دارد کی دل سر وصل حور دارد ای وای مر آدم هوس را دل داده کام سگ مگس را در وصل صمد رسد رصدگر در اسم احد رود سراسر درگاه سحر مراد سالک دادار دهد علی مسالک لوح دل آملی اوّاه دارد صور ملائک الله 🌹🌹🌹 منبع: علامه حسن زاده آملی، دیوان اشعار، مثنویات 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
رخداد سقوط⁉️ 🔸سقوط هر شرکت، سازمان یا ساختار سیاسی و اجتماعی چهار مرحله دارد؛ وقتی مرحله چهارم رخ دهد «رخداد سقوط» پایان می یابد. 🔸جمهوری اسلامی سه مرحله اول سقوط را طی کرده است، نمی‌دانم تا کی و تا چه حد می‌تواند، با مقاومت، خشونت و امنیتی کردن جامعه، مانع تحقق مرحله چهارم شود؛ اما می‌تواند با تغییر رویه،‌ پیش از آن که با «انقلاب از پایین»، مرحله چهارم سقوط نیز رخ دهد، از طریق «انقلاب از بالا»، احتمال فروپاشی را کاهش دهد. 📌متن فوق 👆چکیده یادداشت آقای محسن رنانی است؛ فرصتی قرار بدهید بخوانید و نظرات را در قالب یادداشت‌های کوتاه برای ما ارسال کنید🙏 🔸یقینا بسیاری از ما با ایشان هم نظر نیستیم اما برای پایداری جبل‌های راسخ باید حرف‌ها را شنید، گفتگو کرد، نظر داد و نقد کرد؛ صرفاً با انکار، توهین و ایجاد خطوط قرمز فرزی اعتقادات حفظ نمی‌گردد. ----- متن کامل یادداشت آقای رنانی را اینجا بخواند. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
✔️جدال گنگستر شهر آمل با کلانتر 🔸معلم مازندرانی به خاطر پخش یک موسیقی عامه پسند اینستاگرامی طی چند روز اخراج و سپس استخدام شد. 🔸سوال اینجاست که این اقدام استانداری و آموزش و پرورش جز پاک کردن صورت مسئله چه چیزی را حل کرد؟ 🔸اصلا مسئله معلم بود یا اصل موسیقی؟ 🔸️اگر موسیقی مبتذل است و یک خطر فرهنگی قلمداد می شود چرا ابتدا به سراغ خواننده و پخش کننده اولیه نرفتید؟ 🔸️اگر مسئله ابتذال فرهنگی است، چرا فقط کودکان هدف هستند مخاطب اصلی موسیقی مگر جوانان نيستند؟ 🔸️اگر مسئله کودکان هستند چرا به سراغ خانواده‌هایشان نرفتید و آنها را احضار نکردید؟ 🔸️از همه این سوال ها مهم تر اینکه با هنجار های دستوری و کنترلی تا کجا می شود فرهنگ را تنطیم کرد؟ 🔸️فرض کنید با این کار معلم تأدیب و نادم شد و مابقی معلم ها هم ماستشان را کیسه کردند. خب این کودک و نوجوانی که شعر را از بر کرده و هر آهنگ جدید تری را نیز بلد است که حتی خانواده اش هم نمی‌داند را چه میکنید؟ او را چگونه کنترل میکنید؟ 🔸️پاسخ روشن است، نهاد دولت(استیت) چنان ضعیف شده است که زورش به کنترل گری کل جریان فرهنگی نمی رسد لذا فقط می‌تواند سوژه های نهادی و دولتی خودش را کنترل کند پس بچه ها یا خانواده هارا که نمی‌شود مجازات کرد، معلم را به جای همه مجازات می کند. 🔸️البته جریان اخیر نشان می دهد فشار های اجتماعی چنان است که حتی توان فشار بر نیروی های نهادی هم کم شده است. و به نوعی نزاع میانکلانتر(استعاره از تنطیم گری دولتی فرهنگ) و گنگستر(استعاره از فرهنگ عامه پسند و خارج از فرهنگ عمومی) تااینجا به نفع گنسگتر شهر آمل به پایان رسید! دولت وارد زمین نزاعی شد که پیشا پیش آنرا واگذار کرده بود و این بزرگ ترین خطر ایران امروز ماست. چراکه از ارکان اصلی دولت های توسعه گرا، تسهیل گری و تنظیم گری(نه کنترل گرایی)است. پ.ن: رویکرد اصلی این نقد، از منظر سیاست فرهنگی و نقش دولت در فرهنگ است. تحلیل اصل موسیقی و تبعات آن مجال دیگری می‌خواهد. ✍محمدجواد بادین‌فکر 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
23.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا نباید طاغوتی‌های یقه‌سفید و طاغوتی‌های ریشدار را نقد کرد؟ جریان‌های به ظاهر متعارض⁩، منافع مشترک ‌با یکدیگر دارند. 🔺سیدامیر جاوید، منتقد فرهنگی، در شبکه خبر: ‏▫️وقتی دست‌مان در یک جیب باشد، علیه هم نقدی نمی‌کنیم و برای همین، در برابر این همه فقر و تبعیض،⁩ صدایی از کسی بلند نمی‌شود. ‏▫️حرف امام را در همین «نهادهای انقلابی» هم نمی‌توان پیش برد. اولین سانسور در همین نهادها انجام می‌شود. ▫️اگر اکنون شهید آوینی یا شخصی مثل آوینی فعالیت کند، کسی تحمل میکند؟ الان کسی تحمل مجله‌ای مانند سوره آوینی را دارد که جریان‌های انقلابی و غیرانقلابی و حاکمیتی و دولتی را نقد کند؟ ‏▫️کنار فقیرترین محله‌های ماهشهر، ویلاهایی در شهرک آتلانتا و…با پول همین فقرا ساخته شده و مرفهین، به‌نحوی زندگی می‌کنند که نمونه‌اش در بهترین مناطق تهران پیدا نمی‌شود. 📺 شبکه خبر سیما، برنامه شهر فرنگ، ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
به‌مناسبت 💵۵۰ هزار تومانی دولت جوان حزب‌الهی؛ فاقد ایده حکمرانی 🔶 عباس عبدی در گفتگویی به صراحت بیان می کند ، من باافرادی که ازجناح اصلاح طلب به دنبال عدالت هستند ،مخالف هستم چرا که ایده ما برای حکمرانی همان لیبرال دموکراسی است ‌که عدالت را هم دارا است 🔶عبدی ،درست می گوید اصلاح طلب ها هرچند در بسیاری از موارد ، انچه در ذهن داشتن به رادیکالیسم ختم شده اما فاقد ایده حکمرانی نیستن و در پیوند با لیبرال دموکراسی که چند دهه در جهان قدمت دارد ،می توان دولت مد نظر خودشان را طراحی کنند و از این اندیشه ها هم در مدل حکمرانی نهایت استفاده را ببرند 🔶کمی اگر دقت کنیم ،دکتر تاجیک مدتی است روی نهاد دولت تمرکز کرده و مجله قوچانی (اگاهی نو) هم به شکلی در حال تئوریزه کردن مدل اقتصادی ، و اقتصاد سیاسی هستند ،مجله دیگری مثل مشق فردا که وابسته به طیف ،حجاریان است چندین شماره خود را به دولت و دموکراسی در ایران اختصاص داده است ، حاصل تمام این تلاش ها باز افرینی ایده اصلاح طلب ها با توجه به همان نگاه لیبرال دموکراسی است ،حال ممکن است در این گام های خودشان کمی از چپ های دست راستی مثل رالز و سندل هم بهره مند شوند ،اما کلیت ماجرا تکلیف خودشان را می دانند. 🔺اما دولت جوان حزب اللهی کاملا، آشفته است و محصور در چهره افراد سلبریتی و یا افرادی که احساس می کند بسیار توانمند هستن خلاصه میشود ،همان طور که قبلا هم گفتم هیچ ایده حکمرانی که برگرفته از نظریه خاصی که بداند وظیفه دولت از منظر اقتصاد سیاسی وفلسفه سیاسی در قبال فقر و نابرابری ، تکثر و روابط بین الملل چه باید ،باشد وجود ندارد. 🔻حتی شما در بین دولت جوان حزب اللهی از بین متفکران وابسته به انقلاب هم کسی را مشاهده نمی کنید جمعی از وزیران دوره احمدی نژاد، و تعدادی جوان مثل ، جبرائیلی و بذرپاش که مشخص نیست چه گفتمانی را ترویج می کنند و اصل حرف ها یشان چیست ،خلاصه میشود. 🔻پیامد این آشفتگی واضح است، منتقدان در حاشیه قدرت ،زمانی که به قدرت برسند، همانند مدیر جوان انقلابی، شبکه سه، عصر جدید خلق خواهد کرد. 🔻در چنین شرایطی که شاید، پیروزی دولت جوان حزب اللهی ،نزدیک هم باشد ،نوشتن چنین متن هایی کلا باعث شود ،جز خلق دشمن برای خودم اورده ای نداشته باشم ،اما اگر الان گفته نشود شاید بعد ها به سرنوشت خصوصی سازی احمدی نژاد و یا مال سازی قالیباف و دچار شویم، انچه امروز اهمیت دارد قطعا ایده حکمرانی برای هشتاد میلیون نفر است. 🔻ایده ای که بتواند درباره، نابرابری، عدالت، فقر، تکثر، بروکراسی، شفافیت، نظام اموزشی، دانشگاه ،نظام سلامت ،تامین اجتماعی ، دموکراسی، روابط بین الملل، را در نظر بگیرد. ✍️سید جواد نقوی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir