💠 #هزار_خدا_هزار_هزار_خدا
🔷بخش اول
در روایت آمده است اگر در سینه کسی قرآن باشد آن سینه شرافت دارد!
حتی آمده است اگر کسی حافظ قرآن است ، نسبت به برطرف کردن رذایل اخلاقی باید بیش از دیگران تلاش کند ، چون سینه ی او ظرف قرآن شده و او نسبت به دیگران جایگاه ویژه تری دارد!
پیامبر ص فرمود : سینه ای که در آن آیه ای از قرآن باشد دیگر نباید در آن سینه حسد و کبر و ....باشد ، چرا که آن سینه شرافت دارد و از غل و غش به دور است!
«َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالتَّخَشُّعِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ لَحَامِلُ الْقُرْآنِ وَ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ بِالصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ لَحَامِلُ الْقُرْآنِ ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ يَا حَامِلَ الْقُرْآنِ تَوَاضَعْ بِهِ يَرْفَعْكَ اللَّهُ وَ لَا تَعَزَّزْ بِهِ فَيُذِلَّكَ اللَّهُ يَا حَامِلَ الْقُرْآنِ تَزَيَّنْ بِهِ لِلَّهِ يُزَيِّنْكَ اللَّهُ بِهِ وَ لَا تَزَيَّنْ بِهِ لِلنَّاسِ فَيَشِينَكَ اللَّهُ بِهِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فَكَأَنَّمَا أُدْرِجَتِ النُّبُوَّةُ بَيْنَ جَنْبَيْهِ وَ لَكِنَّهُ لَا يُوحَى إِلَيْهِ وَ مَنْ جَمَعَ الْقُرْآنَ فَنَوْلُهُ «1» لَا يَجْهَلُ مَعَ مَنْ يَجْهَلُ عَلَيْهِ وَ لَا يَغْضَبُ فِيمَنْ يَغْضَبُ عَلَيْهِ وَ لَا يَحِدُّ فِيمَنْ يَحِدُّ وَ لَكِنَّهُ يَعْفُو وَ يَصْفَحُ وَ يَغْفِرُ وَ يَحْلُمُ لِتَعْظِيمِ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أُوتِيَ الْقُرْآنَ فَظَنَّ أَنَّ أَحَداً مِنَ النَّاسِ أُوتِيَ أَفْضَلَ مِمَّا أُوتِيَ فَقَدْ عَظَّمَ مَا حَقَّرَ اللَّهُ وَ حَقَّرَ مَا عَظَّمَ اللَّهُ.»
(الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 604)
سوال← اگر بخواهیم همه ی قرآن را در یک کلمه چکیده کنیم و عصاره قرآن را در یک کلمه بیاوریم آن چیست؟!
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان فرمود اگر قرآن را در یک کلمه خلاصه کنیم آن یک کلمه این است:
«التوحيد الذي هو الغرض الوحيد فيما يدعو إليه القرآن الكريم و الدين الفطري القويم»
(الميزان، ج3، ص: 283)
قران کتاب توحید است. ایشان می فرمایند :
«و هاهنا مسلك ثالث مخصوص بالقرآن الكريم لا يوجد في شيء مما نقل إلينا من الكتب السماوية، و تعاليم الأنبياء الماضين سلام الله عليهم أجمعين، و لا في المعارف المأثورة من الحكماء الإلهيين، و هو تربية الإنسان وصفا و علما باستعمال علوم و معارف لا يبقى معها موضوع الرذائل، و بعبارة أخرى إزالة الأوصاف الرذيلة بالرفع لا بالدفع.
... و هذا المسلك الثالث مبني على التوحيد الخالص الكامل الذي يختص به الإسلام على مشرعه و آله أفضل الصلاة هذا.»
( الميزان، ج1، ص: 358 - 360)
آنقدری که ما از کتب سابق سراغ داریم هیچ کتابی مانند قرآن ، اسماءالله در آن تجلی پیدا نکرده است!
کتاب های تورات و انجیل با وجودی که تحریف هم شده اند باز هم در آن ها بروزی از اسماءالله وجود ندارد.
تورات بروزی از حقوق و قوانین است ، و حتی خودِ کلمه ی تورات هم به معنای قانون است ، انجیل هم یک کتاب تبشیری است. نه در تورات و نه در انجیل فضا فضای اسماء الله و توحید به این معنا نیست!
درست است که می خواهند جامعه را اداره و منضبط کنند ولی این انضباط اجتماعی خیلی رنگ و بوی عرفان و حقیقت و اسماءلله ندارد!
اما خاصیت قرآن کریم این است که در عین این که انضباط اجتماعی ایجاد می کند و دستورات اجتماعی دارد و قوانین کیفری و جزایی را بیان می کند اما همه ی این ها با تجلی خدای متعال است و درواقع همه احکام و معارف قرآن از دل توحید آمده اند!
🌸 @avaymarefat🌼
💠 #هزار_خدا_هزار_هزار_خدا
🔷بخش دوم
🔶 جالب است بدانید از عرفانی ترین سوره های قرآن سوره هایی مثل طلاق ، مجادله و نساء است.
به این آیه دقت کنید می فرماید:
الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ(نسا:۳۴)
«مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایی که خداوند (از نظر نظام اجتماع) برای بعضی دیگر قرار داده است و بخاطر انفاقهائی که از اموالشان در مورد زنان می کنند»
اگر خداوند قوانین را برای خانواده آورده است که مرد بر زن ولایت دارد این خودش شعبه ای از توحید است!
خلاصه حرف قرآن و ظرافت آن در این است که میخواهد همه را متوجه خدا بکند اما ما گاهی آن را اشتباه میگیریم.
اگر بخواهیم اسلام را در یک کلمه تفسیر بکنیم یا به عنوان مثال بخواهیم یک مسلمان و مومن را در ذهنمان تداعی کنیم اولین ویژگی که در ذهن شما می آید چیست ؟
میدانید که بعضی کلمات بار معنایی دارند به تعبیر مرحوم شهید صدر کلمات "قرن اکید" دارند ، انسان به محض اینکه یک سری از واژه ها را میشنود ترشحات ترس در بدن او منتشر میشود یک سری از کلمات ترشحات امید را منتشر میکنند!
به قول پاولوف ما نسبت به همه چیز شرطی هستیم ، قاعده پاولوف از قواعد مهم روانشناسی است او روی یک سگ آزمایش انجام داد ، اینگونه که همزمان با غذا دادن به او صدای یک زنگوله را هم درمی آورد ، بعد از چندین بار صدای زنگوله به تنهایی هم می توانست باعث ترشخ بزاق در سگ و ایجاد گرسنگی در او شود ، پس گفت وقتی این حیوان اینطور است انسان ها هم همینطور هستند و همه نسبت به یک سری از مفاهیم شرطی می شوند !
یکی از کارهای بسیار مهم رسانه ، تداعی کردن و ایجاد ارتکازات ذهنی ، بین واژه ها و یک سری از مفاهیم است ، مثلاً یک غربی به محض اینکه واژه اسلام را میشنود فرار میکند. چرا که ذهنیت آنها از اسلام تروریست بودن است !
مثلاً خود ما عبارت نماز جمعه را که میشنویم یاد سنهای بالاتر از ۵۰ سال میافتیم تداعی سنی ما نسبت به سن نمازگزاران نماز جمعه افراد پیر است ، از آن طرف برای سینما رفتن اینچنین ذهنیتی نداریم !
کار خدای متعال در قرآن هم همین است او می خواهد برای تکتک حوادث تداعی سازی کند تا همه چیز انسان را به یاد او بیندازد!
فلسفه خلقت این است که خدای متعال خودش را میخواهد نمایش بدهد ، قرآن ، ماه رمضان ، شبهای قدر ، مکه و حتی ائمه همه برای همین هستند همه ماجرا این است که خدای متعال همه را افریده است تا خودش را نشان بدهد.
مثل جلسه خواستگاری ، وقتی دختر چایی می آورد ، چای که موضوعیت ندارد ، چای بهانه است تا همه عروس خانم را ببینند.
خدای متعال هم قرآن را فرستاده است تا خودش را نشان بدهد.
در تک تک حوادثی که ما با آن مواجه هستیم او برنامه اش این است که خودش را نشان بدهد!
🌸 @avaymarefat🌼
💠 #هزار_خدا_هزار_هزار_خدا
🔷بخش سوم
🔶چقدر آیات قرآن زیباست.
با این نگاه قرآن را در این ماه مبارک رمضان بخوانید که ببینید خدا در کجا ها دارد خودش را معرفی می کند.
می فرماید:
هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۖ (یونس:۲۲)
«اوست آن که شما را در برّ و بحر سیر میدهد »
سوار مرکب که شدید به یاد چه می افتید؟!
تداعی های ما چیست؟
ببینید قرآن چه میگوید؛
میگوید سوار مرکب که شدید ذکر بگویید.
چرا ما همه جا ذکر داریم؟
این ذکرها را که نیاورده تا زبان ما را مشغول کند این ها برای توجه است ، او با این ذکرها خودش را تداعی سازی می کند ، می خواهد در هر مکان و هر زمان انسان فقط به یاد خدا باشد.
میگوید سوار مرکب که شدی این را بگو:
سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَما کنّا لَهُ مُقْرِنِینَ * وَ إِنّا إِلی رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ.(زخرف:۱۳ و۱۴)
«منزّه است خدایی که این مرکب را برای ما مسخَّر ساخت، و گرنه ما توان آن را نداشتیم، وما به سوی پروردگارمان باز می گردیم.»
میگوید سوار مرکب که شدی بگو ؛
چه کسی این را برای من مسخر کرده است ؟
ظاهر آیه ی کریمه در مورد حیوانات است اما نسبت به تمام وسایل نقلیه صدق می کند.
خداست که اراده کرد تا اینها را در تسخیر ما قرار بدهد وگرنه ما نمی تونستیم مقرن باشیم « وَما کنّا لَهُ مُقْرِنِینَ»
نمی توانستیم این حیوانات را تابع خود کنیم و یا نمی توانستیم علم ساخت انواع وسایل نقلیه را کسب کنیم.
میگوید سوار که شدی ، راه که افتادی ، به یاد بیاور که:
«إِنّا إِلی رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ»
توجه کن که یک روز هم بر می گردی ، میروی به سمت خدا میری برای ملاقات با خدا.
در مسیر که میروی از خودت بپرس این تو هستی که می روی یا این خداست که تو را می برد!؟
قرآن می فرماید:
«هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ»
خودت نمی روی ، تو را می برند ، اوست که همه را در دریا و خشکی سیر می دهد.
شب که می خوابی خودت می خوابی یا تو را می خوابانند؟
آیه می گوید خواب دست شما نیست؛
وَ هُوَ الذِی یَتَوَفیـ'کُم بِالیْلِ(انعام:۶۰)
«اوست آن خدائی که شما را در شب توفی میکند و بسوی خود میبرد»
چه کسی از شما محافظت می کند؟!
قرآن به زیبایی همه را مطرح کرده و جواب داده است:
قُلْ مَن یَکلَؤُکم بِالَّیْلِ وَ النَّهَارِ مِنَ الرَّحمَنِ بَلْ هُمْ عَن ذِکرِ رَبِّهِم مُّعْرِضونَ (انبیاء / 42)
«از ایشان بپرس چه کسى است که شما را از رحمان حفظ کند، اگر او بخواهد عذابتان کند؟»
چه کسی در خواب تو را از این رو به آن رو می کند؟
«َ نُقَلِّبُهُمْ ذاتَ الْيَمينِ وَ ذاتَ الشِّمال» (کهف / 18)
صبح که بیدار میشوی چه کسی شما را بیدار می کند؟
پیغمبر اکرم که از خواب بیدار می شدند سجده می کردند و این ذکر را بیان می کردند:
اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِي اَحْيانِي بَعدَ مَا اَماتَنِي وَ اِلَيهِ النُّشُورُ (الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 539)
«حمد مخصوص پروردگاري است كه مرا پس از مردن (خواب) زنده ام كرد و حشر و نشر من به سوي اوست»
از خودت بپرس چه کسی به من غذا میدهد ؟!
قرآن جواب می دهد:
وَ الَّذي هُوَ يُطْعِمُني وَ يَسْقينِ وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفينِ (شعرا:۷۹ و ۸۰)
«و اوست که به من خوراک و نوشیدنى مى دهد، و هنگامى که بیمار شوم تنها او مرا شفا مى دهد»
حالا روشن می شود که چرا دعای جوشن را می خوانیم؟ آیا این دعا فقط برای ثواب است؟
ماه رمضان وقت چیست؟
وقت انس با اسماءالله است.
سفارش شده است لااقل سه بار دعای جوشن را در ماه رمضان بخوانید.
معمولا رسم بر این بوده که شب های قدر جوشن خوانده شود. که این دلیل خاصی ندارد فقط از باب آن سفارش است که سه بار این دعا خوانده شود.. دعای جوشن ، دعای ابوحمزه ، دعای افتتاح و سحر همه و همه برای این است که در این ماه تمام توجه ها معطوف اسماءالله بشود.
توجه به اسماء الله یعنی ؛
با خدا زندگی کنیم.
میگوید به همسرت علاقه داری؟ از خودت بپرس چه کسی این علاقه را ایجاد کرده؟
وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً (روم:۲۱)
«(اوست که) میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت»
همسرت وقتی برات چایی آورد اول خدا را ببین بعد او را !
به این فکر کن چه کسی محبت تو را در دل او قرار داد؟
حرف قران این است؛
«با این خدا زندگی کن»
🌸 @avaymarefat🌼
💠 #هزار_خدا_هزار_هزار_خدا
🔷بخش چهارم
انسان باید از چند هزار خدایی که صبح تا شب درگیرشان است خودش را رها کند.
درمان همه ی افسردگی ها و دردها و همه تشویش ها و اضطراب ها توحید است.
این آشوب های رایج روحی به خاطر درگیر تکثرات و شرک شدن است.
امام صادق(ع) فرمود :
از قوانین خدای متعال این است که اگر کسی علاقمند به دنیا و علاقمند به تکثرات شد خدای متعال، هم و غم را با دل او عجین می کند.
طنز و استنداپ کمدی و ادا بازی درمان غصه و افسردگی نیست.
اینها شادی نمی آورند ، سرور و نشاط حقیقی خود خداست ،درمان همه دردها اوست.
🌸 @avaymarefat🌼
🌺امروز آخرین یکشنبه ماه ذی القعده ,نماز توبه روز يكشنبه ماه ذی القعده فراموش نشود🌺👇
ذی القعده؛ یکی از چهار ماه حرام است. (ذیالقعده، ذیالحجه، محرم و رجب ماههای حرام هستند).
روزها و شب های ماه ذی القعده، از اهمیت خاصی برخوردار است و اعمال خاصی برای آن ذکرشده که دائما مورد توجه و اهتمام بزرگان ما بوده است.
سيّد بن طاووس؛ در فضيلت اين ماه مى فرماید: «ماه ذى القعده ماهى است كه به هنگام شدّت و گرفتارى، زمان خوبى براى دعاست، و براى رفع ظلم و ستم و دعا بر ضد ظالم مؤثّر است». و مى فرمايد: «اين ماه «ماه اجابت دعاها» ناميده شده است; لذا بايد اوقاتش را غنيمت شمرد و در آن روزه حاجت گرفت» (اقبال الاعمال)
نماز توبه در روز يكشنبه ماه ذی القعده
براى نماز در روز يكشنبه اين ماه روايتى از رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلّم) نقل شده است. در فضيلت اين نماز، آمده است كه هر كس آن را بجا آورد توبه اش پذيرفته مى شود و گناهانش آمرزيده مى گردد و سبب بركت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، و در روز قيامت كسانى كه از او طلبى و يا حقّى دارند، از وى راضى گردند و با ايمان از دنيا مى رود و قبرش براى او وسيع و نورانى گردد و پدر و مادرش از او راضى شوند، و آنها نيز مورد مغفرت خداوند قرار گيرند، ذريّه او نيز بخشيده شوند و روزى او وسيع گردد. فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا كند و به آسانى جانش را بگيرد.(اقبال الاعمال)
رسول خدا(صلى الله عليه وآله و سلّم) كيفيّت نماز را اين گونه بيان فرمود كه، در روز يكشنبه غسل كند و وضو بگيرد و چهار ركعت نماز بخواند (هر دو ركعت به يك سلام) در هر ركعت، سوره «حمد» يك مرتبه، سوره «قل هو الله» سه مرتبه و سوره هاى «فلق» و «ناس» را يك مرتبه بخواند; و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار كند، سپس بگويد:لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظيمِ جنبش و نيرويى نيست جز به خداى والاى بزرگ.
آنگاه بگويد:يا عَزيزُ يا غَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُ نُوبى، وَذُ نُوبَ جَميـعِ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ.
اى نيرومند اى بسيار آمرزنده بيامرز گناهانم را و گناهان همه مردان مؤمن و زنان با ايمان را كه نيامرزد كسى گناهان را جز تو.
سپس رسول خدا(صلى الله عليه وآله و سلّم) فرمود: هر بنده ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می شود: «ای بنده ی خدا، عمل خود از نو آغاز کن؛ زیرا توبه ی تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد.» و فرشته ای از زیر عرش به او خطاب می کند: «ای بنده خجسته باد بر تو و فرزندان تو!» و فرشته ای دیگر ندا می کند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند گردید.»
و فرشته ای دیگر ندا می کند: «ای بنده، تو مومن از دنیا می روی و دین تو از تو گرفته نمی شود و قبر تو گشوده و نورانی می شود.»
و فرشته ای دیگر ندا می کند: «ای بنده، پدر و مادر تو از تو راضی خواهند گردید، اگر چه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده شدند و روزی تو در دنیا و آخرت گشوده و فراوان خواهد بود.»
و جبرئیل علیه السلام ندا می کند: «من همراه با فرشته ی مرگ می آیم و به او سفارش می کنم که با تو به نرمی رفتار کند و اثر مرگ حتی خراشی در تو ایجاد نخواهد کرد و فقط روح تو به آرامی از بدنت خارج خواهد شد.»(اقبال الاعمال)
🌺باذکر صلوات برای تعجیل در فرج آقا 🌺
@avaymarefat
#امام_زمان #سیدبن_طاووس
💠 رافت امام زمان علیه السلام
🔻سيد بن طاووس مي گويد: من وارد سرداب سامرا شدم - مشهور است که سيد، صداي حضرت را ميشناخت و در این باره توفيقاتي داشته است - ديدم حضرت در حال مناجات هستند با حس و حال غريبي.
🔸 گوش دادم ببينم حضرت چه مي خواهند؟ که من هم همان حاجت را بخواهم. ديدم دارند محضر خداوند عرض مي کنند: «اللهم إن شيعتنا منّا خُلقوا من فاضل طينتنا» خدایا شیعیان از زيادي گِل ما آفريده شده اند «و عُجنوا بماء محبّتنا و ولايتنا» خميره اينها با آب محبت و ولايت ما درست شده است «فاغفر لهم من الذنوب ما فعلوه اتّکالا علينا» خدايا اينها يک اشتباهاتي مي کنند ولي در دلشان، باطنشان و جانشان اميدشان به ماست، اين اميدواري را نااميد نکن.
🔹 در آن جاي حساس، از آن طرف جز لطف و رحمت نيست! در باز است، خداوند چه جور در تابلوهاي قرآني بنويسد که نااميدي ممنوع؟!
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🌸 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
@avaymarefat
#اهل_بیت
💠 چتر حمایت و ولایت اهلبیت علیهم السلام
🔻چتر حمايت و ولايت اهلبیت علیهم السلام بالای سر ما قرار گرفته، ما در مقابل آن چه کرديم؟ لحظه به لحظه از ما دستگيري مي کنند و مطمئن باشيد که انسان با داشتن اهل بيت مي تواند در هيچ بن بستي قرار نگيرد، به شرطي که يک توازن ارتباطي و معرفتی برقرار کند، یک توازن توسلي و توجهي برقرار کند، شروع کنیم به تتميم و ترميم برنامه هاي خود.
🔸 اهلبیت شيعيان خود را دوست دارند. مردي مشروب خورده بود، در کوچه اي با امام صادق (عليه السلام) روبرو شد. از شرم روبه دیوار کرد... و مشغول بازي با لباس خود شد، وقتی امام صادق به او رسيدند، درِ گوش او فرمودند: در هر حالي هستيد به ما پشت نکنيد.
🔹 شیطان نمی تواند اين ارتباط را تحمل کند، اين توسل و روضه، داد شيطان را در مي آورد، اين را کم نگيريد، مجالس اهلبیت براي چيست؟ براي حياتي نو، روح تازه در انسان مي دمد. شما فکر مي کنيد يک نوجواني که با فرهنگ دين آشنا نيست سرمايه فکري او چيست؟ غير از اينکه يک سگ کوچولو بردارد و يک زنجيري گردن او بيندازد و آخر شب که نمي تواند بخوابد، سگ خود را به پارک ببرد و چند نفری وقت خود را اين طور بگذرانند.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
@avaymarefat
#زیارت #رحمت
💠 علت عقب افتادگی ما
🔻ما عقب افتاده ی جهل و ناداني خودمان و انتخاب غلط و سماجت بر باطل خودمان و نيّت مخدوش و اجراي باطل اين نيت مخدوشمان هستيم والا از خداي متعال و از اهل بيت عصمت و طهارت جز خير نيست.
🔸 مبادا انسان _ ولو بد کرده باشد _ در تخيّل خودش تصور کند که محضر حضرت معصومه سلام الله عليها يا امام رضا عليه السلام يا در مشاهد مشرفه ي ديگر رفته، فکر کند آن حضرت به او اخم کرده است، اين ها خيالات است.
🔹 آن جا رأفت و رحمت و دعاي خير است، کافي است انسان يا درست ببيند يا هوشيار باشد و بداند که چقدر از آن ناحيه، لطف و نوازش است. اگر هم مانعي هست، حصاري از حُجب است که من دور خودم کشيدهام و الا آن جا لطف محض و خير محض است، خوشي محض است، ارتفاع و ارتقاء و توحيد و توجّه و عنايت به شيعه و دوستانشان است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
@avaymarefat
اثری است از جمال صادقی به کوشش محمدحسین حاجی ده آبادی و چاپ انتشارات ماه و خورشید. کتاب حاضر دربردارندۀ سه خاطره دربارۀ تجربۀ مرگ و حاصل مصاحبه رو در رو با افرادی است که حیات پس از مرگ را تجربه کرده، به برزخ رفته و برگشته اند. مجموعه ای بسیار جالب و حیرت انگیز که ممکن است بخش هایی از آن برای بیماران قلبی و روان های آسیب پذیر، نامناسب باشد.
گزیده ای از کتاب
_ سحر، می خواهم بدانم واکنش تو،،، واکنش وجود اثیری تو در برابر جسمِ بی جانت چه بود؟ وقتی کالبدت را دیدی چه فکری کردی؟
-خوب، ابتدا، حسابی گیج شدم. مرتب از خودم می پرسیدم: “اگر او من هستم؛ پس من (منی که در بالا قرار دارم) کی هستم؟!”
_ چه وضعیت عجیبی! تو داشتی با چشمانی دیگر، جسمت را نگاه می کردی.
ـ بله. و احساس می کردم به دو نفر تبدیل شده ام. یکی از دو وجودم روی تختِ بیمارستان است و دیگری در بالا. و فکر می کردم چه طور چنین چیزی ممکن است! عاقبت، به یک جواب منطقی رسیدم:” فقط در یک صورت، چنین چیزی ممکن است: این که مرده باشم.” همان وقت، عمیقا درک کردم که مرده ام.
ـ با درک این موضوع، خیلی وحشت کردی؟
ـ وحشت نکردم. خیلی هم خوشحال شدم.
ـ خوشحال؟
ـ خوشحال. چون فهمیدم که هنوز وجود دارم، هنوز زنده ام؛ هرچند به شکلی دیگر. چون فهمیدم که هنوز از قوه بینایی، شنوایی و بویایی برخوردار هستم، هرچند کالبد مادی نداشتم.،،،، علاوه بر این، دریافتم که مرگ، چیز خوبی است. حداقل برای من خیلی خوب بود. به سه دلیل: یکی این که از آن دردهای شدید نجات پیدا کرده بودم. (به قدری دور از درد، هر دردی، بودم که نمی توانم شرح دهم.) دلیل دیگر، آرامش عجیبی بود که داشتم.،،، و دلیل آخر: حظِ زیادی که به خاطر بی وزنی نصیبم شده بود. در آن حالت، خیلی سبک و خیلی آزاد بودم.
@avaymarefat
👆👆👆
من شیفته دنیای خاکی نیستم.
شیفته زندگی هستم.شیفته زندگی جاوید.
برای رسیدن به هدف نهایی، باید از گذرگاه دنیا
عبور کنم. اگر زندگی جاوید در دنیای مادی را تحمل
نکنم،سهمی از زندگی جاوید نحواهم داشت.
دنیا، یک رود باریک و دراز است
که به یک دریای بزرگ و ابدی می ریزد.
من میمیخواهم به دریا برسم. برای رسیدن به
آن،مجبورم مسیر رود را طی کنم.
با توکل به خدا، سراسر رود را پارو می زنم
و سعی می کنم که خودم را سالم نگه دارم.
به علاوه، سعی می کنم از زیباییهای رود
و کرانه رود، لذت ببرم.
البته تا حدی که مشروع باشد
و مرا از رسیدن به هدف باز نمی دارد.
@avaymarefat
📖احادیثی درباره بلاها و اذیت و آزارهایی که مؤمن می بیند.(۳)🔍
✅ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) : ﻫﺮﮔﺎﻩ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﻣﺎ ﮐﻪ ﺑﺮﺍدﺭﺵ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﯼ ﮐﻤﮏ ﻭ ﯾﺎﺭﯼ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎﺋﯽ ﮐﻪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﮐﻤﮏ ﻧﮑﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﻭ ﺍﺋﻤﻪ (ﻉ) ﺧﯿﺎﻧﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﮐﺎﺭ ﻭ ﺣﺎﺟﺖ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺧﻮﯾﺶ ﺑﺮﻭﺩ ﻭ ﺧﯿﺮﺍﻧﺪﯾﺸﯽ ﺩﺭ ﮐﺎﺭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﻧﮑﻨﺪ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻋﻤﻞ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﻭ ﻣﺎ ﺍﺋﻤﻪ (ﻉ) ﺧﯿﺎﻧﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
✅ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) : ﻣﻮﻣﻦ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺩﺭ ﺍﺫﯾﺖ ﻭ ﺭﻧﺞ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ : 1.ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺁﺯﺍﺭ ﺩﻫﺪ.2.ﺷﯿﻄﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻡ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ.3.ﻣﻨﺎﻓﻘﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﯾﺮﺍﺩ ﮔﯿﺮﯼ ﮐﻨﺪ.4.ﻣﻮﻣﻨﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺣﺴﺪ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺁﺧﺮﯼ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺣﺴﺎﺩﺗﺶ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺗﻬﻤﺖ ﻭ ﺍﻓﺘﺮﺍﺀ ﺯﻧﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺍﻭ ﮐﻪ ﻣﻮﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﯿﭙﺬﯾﺮﺩ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ.
✅ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) : ﺑﺪﺍﻥ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻋﻤﻞ ﮐﺮﯾﻤﺎﻧﻪ ﻭ ﮐﺎﺭ ﭘﺴﻨﺪﯾﺪﻩ ﺍﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﻨﮕﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﯼ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﻪ ﺷﺨﺺ ﺧﻮﺩ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﯼ ﻭ ﺷﺮﻑ ﺧﻮﯾﺸﺘﻦ ﺭﺍ ﺯﯾﺒﺎ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﯼ ﭘﺲ ﻫﺮﮔﺰ ﺗﺸﮑﺮ ﺧﺪﻣﺘﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺧﻮﺩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻣﺨﻮﺍﻩ.
✅ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) : ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺴﮑﯿﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﻭ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻣﻼﻣﺘﻬﺎﯼ ﺩﻧﯿﻮﯼ ﻭ ﺗﺤﻤﻞ ﻓﺸﺎﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﻧﻈﺮ ﮐﻦ ﮐﻪ ﻧﺼﯿﺒﺶ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎﯼ ﺍﻟﻬﯽ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺷﮑﺮ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺠﺎﯼ ﺁﻭﺭﯼ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎﯼ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﯽ.
✅ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) : ﺳﻪ ﻃﺎﯾﻔﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻨﺎﻓﻖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺍﮔﺮﭼﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺧﻮﺩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ : 1.ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺧﯿﺎﻧﺖ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ. 2.ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ3.ﺍﺷﺨﺎﺻﯽ ﮐﻪ ﺧﻠﻒ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻋﻬﺪ ﻭ ﭘﯿﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻭﻓﺎ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ.
✅ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) : ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ (ﻉ) ﺳﻮﺍﻝ ﺷﺪ ﺁﺳﻮﺩﮔﯽ ﻭ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﺩﻧﯿﺎ ﺩﺭ ﭼﯿﺴﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺩﺭ ﺗﺮﮎ ﻫﻮﺍﻫﺎﯼ ﻧﻔﺴﺎﻧﯽ . ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﺁﺧﺮﺕ ﺩﺭ ﭼﯿﺴﺖ ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﺧﻞ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﮔﺸﺘﯽ.
✅ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) : ﻣﻮﻣﻦ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﮐﻔﻪ ﺗﺮﺍﺯﻭﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﺮ ﺍﯾﻤﺎﻧﺶ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﺑﺮ ﺑﻼﻫﺎ ﻭ ﺳﺨﺘﯽ ﻫﺎﯾﺶ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﮔﺮﺩﺩ.
✅ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) : ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺍﺑﯽ ﯾﻐﻔﻮﺭ ﮐﻪ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺑﻮﺩ ﮔﻮﯾﺪ : ﺍﺯ ﺩﺭﺩﻫﺎﺋﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺍﻡ ﻣﯽ ﺭﺳﯿﺪ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ (ﻉ) ﺷﮑﺎﯾﺖ ﮐﺮﺩﻡ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺍﮔﺮ ﻣﻮﻣﻦ ﭘﺎﺩﺍﺷﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺼﯿﺒﺖ ﻫﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﻫﺮ ﺁﯾﻨﻪ ﺁﺭﺯﻭ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻗﯿﭽﯽ ﺗﮑﻪ ﺗﮑﻪ ﮐﻨﻨﺪ.
✅ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) : ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻨﺪﻩ ﻣﻮﻣﻦ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻣﻘﺎﻣﯽ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﯼ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﻣﻬﯿﺎ ﮔﺸﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﻤﯽ ﺭﺳﺪ ﺟﺰ ﺑﻪ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺍﻣﺮ ﯾﺎ ﺭﻓﺘﻦ ﻣﺎﻟﺶ ﯾﺎ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻼﯾﯽ ﺑﻪ ﺗﻨﺶ.
📚نقل از نرم افزار احادیث امام صادق(علیه السلام)
✏️ @aavaymarefa