"تسلط بر نفس"
☆ سخن اسلام و والاترین تعلیمش، "تسلط بر نفس" است نه تسلط بر دیگران. آن که بخواهد با زور بر چیزی یا کسی سیطره یابد، آخرالامر خوار می شود. در این جهان نمی توان چیزی را به زور از آن خود کرد و آن را داشت. این ناممکن است. این جهان همچون ظرف مقدسی است که تنها در اختیار آن کس قرار می گیرد که بر نفس خویش فایق آمده و حرمت حریّت را پاس می دارد.
👉 @avaymarefat
🌺🌴 احادیث معنوی
🌹. قال رسولالله صلی الله علیه وآله ثلاث خصال من سعادة المرء المسلم في الدّنيا: الجار الصّالح و المسكن الواسع و المركب الهنيّ.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: سه چيز در اين جهان مايه سعادت مرد مسلمانست: همسايه خوب و خانه وسيع و مركب خوشرفتار.
🌹. قال رسولالله صلی الله علیه وآله أتانِي جَبرِيلُ فَقالَ يا مُحَمَّدُ عِش ما شِئتَ فَإنّكَ مَيِّتٌ وَ أحبِب ما شِئتَ فَإنّكَ مُفارَقَهٌ وَ اعمَل ما شِئتَ فَإنّكَ مَجزِيٌّ بِه. وَ اعلَم أنَّ شَرَفَ المُؤمِنِ قِيامُهُ بِاللَّيلِ وَ عِزَّهُ استِغناؤُهُ عَنِ النّاسِ؛
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: جبريل پيش من آمد و گفت اى محمّد هر چه ميخواهى زنده بمان كه عاقبت خواهى مرد، هر چه را ميخواهى دوست بدار زيرا از آن جدا خواهى شد و هر چه ميخواهى بكن كه پاداش آن را خواهى ديد و بدان كه شرف مؤمن بپا خاستن شب است و عزت وى بىنيازى از مردم است.
🌹. قال رسولالله: من أحسن فيما بينه و بين اللَّه كفاه اللَّه ما بينه و بين النّاس.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه روابط خويش با خدا نيكو دارد خدا روابط او را با مردم به صلاح آرد.
🌹. قال رسولالله صلی الله علیه وآله بحسب المرء إذا رأى منكرا لايستطيع له تغييرا أن يعلم اللَّه تعالى أنّه له منكر.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: براى مرد كافيست كه وقتى ناروائى ديد که نمىتواند آن را تغيير دهد خدا بداند كه قلبا از آن بيزار است.
🌹. قال رسولالله صلی الله علیه وآله حسب امرئ من البخل أن يقول آخذ حقّي كلّه و لا أدع منه شيئا.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: در بخل مرد همين قدر بس كه گويد همه حق خود را ميگيرم و چيزى از آن را وانميگذارم.
🌹. قال رسولالله صلی الله علیه وآله كاد الحليم أن يكون نبيّا.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: نزديك است كه شخص بردبار پيامبر شود.
✏️🌸@avaymarefat🌸
#توجه #زیارت #قرآن
💠 توجهات باطنی؛ سرمایهی سلوک
🔻مصاديق اتم و اکمل وجهالله، چهارده معصوم علیهم السلام هستند. حضرت ابراهيم علیه السلام بعد از نشيب و فراز در بلاها و امتحانها ميگوید: «اِنّی وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذي فَطَرَ السَّماواتِ والاَرض؛ من از روی اخلاص وپاکدلانه روی خود را به سوی کسی گردانیدم که آسمان ها و زمین را پدید آورده است. انعام/۷۹».
🔸 ما در اين «وَجَّهْتُ وَجْهِيَ» ماندهايم که کارهايمان حل نميشود. يعني حرفي نداريم که جسم و بدنمان را تا حرم های مطهر اهلبیت علیهم السلام حرکت دهیم، اما گويا مقدماتي ميخواهد که آنجا درک محضر کنيم. «وَجَّهْتُ وَجْهِيَ»مان را درست کنيم.
🔹 در سفر زیارتی وجهه ی همت و وجهه دل ما، صاحب حرمی باشد که به زیارتش می رویم. همه ی کار به اين نيست که ما فقط حرکت فيزيکي کنيم، بايد همراه آن يک توجه باطني هم باشد.
🔸 با قرآن هم اگر خواستيم ارتباط برقرار کنیم، بايد همين را مراعات کنيم. تلاوت آيات خيلي پربرکت است اما تمام قضيه نيست، بايد توجه تام در آن باشد. بهره بردن از محضر اهلبيت علیهم السلام در مشاهد مشرفه نیز اين توجه را لازم دارد؛ که از قيد و بند و از سياهي و ظلمت تشتت و افکار پريشان دور شويم.
🔹 ما در صراطي قدم گذاشتهايم که سرمايه اين راه، توجهات باطني و مراقبتهاست. يک نفر از ابتداي شب تا سحر ميتواند سينه بزند، اما اين سينهزدن، يک بخش فيزيکي دارد و يک بخش محتوايي، و آن بخش محتوايياش مهمتر است و بايد آن را هم بالا ببريم.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
👉 @gharar_at
4_5823442626459730406.mp3
4.81M
* #سخنرانی_صوتی #ذی_الحجه #ذکر
🎧 موضوع: دهه اول ذی الحجه
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: ۲۰ دقیقه
🔺 @nasery_ir
🌴 احادیث معنوی 🌴
🌺. قال رسولالله صلی الله علیه وآله ما من ذي غنى إلّا سيودّ يوم القيامة لو كان إنّما أوتي من الدّنيا قوتا.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر ثروتمندى روز قيامت آرزو كند كه کاش در دنيا فقط قوت خويش مىداشت.
🌺. قال رسولالله صلی الله علیه وآله إذا رأى أحدكم من أخيه ما يعجبه فليدع له بالبركة.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: وقتى يكيتان از برادر خويش چيزى ديد كه جالب نظر بود براى او بركت بخواهد.
🌺. قال رسولالله صلی الله علیه وآله لكلّ شي ء طريق و طريق الجنّة العلم.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر چيزى راهى دارد و راه بهشت دانش است.
قال رسولالله صلی الله علیه وآله العالم من يعمل.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: عالم حقيقى آنست كه عمل كند.
🌺. قال رسولالله صلی الله علیه وآله ليس منّا من وسع اللَّه عليه ثمّ قتر على عياله.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كس خدا بدو گشايش دهد و باز بر عيال خود سخت گيرد از ما نيست.
🌺. قال رسولالله صلی الله علیه وآله خلق اللَّه الإنس ثلاثة أصناف: صنف كالبهائم و صنف أجسادهم أجساد بني آدم و أرواحهم أرواح الشّياطين و صنف في ظلّ اللَّه يوم لا ظلّ إلّا ظلّه.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خداوند آدميان را سه قسم آفريده يك قسم مانند چهارپايانند و قسم ديگر تنهايشان مانند تن آدميان و جانهايشان مانند جانهاى شياطين است و قسم ديگر روزى كه سايهاى جز سايه خدا نيست در سايه او هستند.
🌺. قال رسولالله صلی الله علیه وآله الدّعاء هو العبادة.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دعا عبادت است.
🔍نقل از نرم افزار احادیث معنوی
✅ @avaymarefat 🌼
"نکات قرآنی"
(۴۲۱)
"وَ یَحسَبُونَ اَنَّهُم مُهتَدُونَ"
(و آنها گمان می کنند که هدایت شده اند!)
و این بدترین نوع گمراهی است. اینکه کسی یا کسانی خیال کنند که از میان این همه مخلوقات خدا، فقط آنهایند که هدایت شده اند. چنین اندیشه ای همواره در طول تاریخ مصیبت ساز بوده است. بسیاری از جنگها و کشتارها و ویرانی های تاریخ بشر، ریشه اش همینجاست. همین توهّم حق بجانبی و گمانِ هدایت شدگی. و این یک بیماری بزرگ و خطرناک است که قرآن کریم مستقیماً بدان اشاره می کند. بیمارانی که چنین بیماری دارند جز خودشان، دیگران را گمراه و نادان تصور می کنند و دقیقاً به همین علت است که برای خود حق تصرف و دخالت در همه ی امور را قائل اند و براحتی همه را به قضاوت می نشینند. یک سالک فرهیخته از چنین بیماری خانمان سوزی به دور است. او خود را از هیچکس و هیچ چیز برتر نمی داند و همواره با دو بال خوف و رجا سیر می کند. او از توهّم هدایت شدگی رهاست. زیرا نیک می داند که هدایت واقعی به دست خداست "اِنَّ الهُدَی هُدَی الله". و این هدایت، سخت و منجمد نیست. نرم و روزافزون است، پویاست "زادَهُم هُدََی". زیاد می شود و رشد می کند. و هر چه زیادتر شود، لطیف تر می گردد و هر چه لطیف تر شود، به ملکوت اعلی نزدیکتر می شود. ای دوست، هدایت شده راستین کسی است که به مقام فنا رسیده است. نفسانیتش مرده است و منیّتی در کارش نیست. هدایت شده کسی است که از برداشت های تاریک ذهنی اش خلاص شده و آن به آن با نور خدا می بیند "یَنظُرُ بِنُورِ الله". هدایت شده کسی است که تسلیم محض است. که در کیفیت تفویض امر است. هدایت شده کسی است که بودن و نبودن، داشتن و نداشتن، برایش یکسان است. هدایت شده همچون یک مسافر سبکبار، هر آن در حال گذر است.
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
✏️ @avaymarefat
🌴🌺احادیث معنوی 🌸🌳
🌸. الامامعلی علیه السلام :لا تَری الجاهِلَ إلّا مُفرِطلاً أو مُفَرِّطاً.
امـام عـلـى علیه السلام فرمودند: نادان را هميشه در حال افراط يا تفريط مى بينى .
🌺. قال رسولالله صلی الله علیه وآله إذا وجد أحدكم لأخيه نصحا في نفسه فليذكره له.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: اگر كسى نصيحتى براى برادر خود در خاطر دارد باو يادآورى كند.
🌹. قال رسولالله صلی الله علیه وآله دعاء الوالد لولده كدعاء النّبيّ لأمّته.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دعائى كه پدر براى فرزند كند مانند دعائيست كه پيغمبر براى امت خود ميكند.
🌼. قال رسولالله صلی الله علیه وآله أوّل ما تفقدون من دينكم الأمانة و آخر ما تفقدون الصّلوة.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: نخستين چيزى كه از دين خود از دست ميدهيد امانت است و آخرين چيزى كه از دست ميدهد نماز است.
🌸. قال رسولالله صلی الله علیه وآله أكرموا الخبز فإنّ اللَّه أنزله من بركات السّماء و أخرجه من بركات الأرض.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: نان را گرامى شماريد زيرا خداوند آن را از بركات آسمان فرو فرستاده و از بركات زمين بيرون آورده است.
🌺. قال رسولالله صلی الله علیه وآله و الّذي نفس محمّد بيده لا تدخلوا الجنّة حتّى تؤمنوا و لا تؤمنوا حتى تحابّوا أفلا أنبّئكم بشي ء إذا فعلتموه تحاببتم؟ أفشوا السّلام بينكم.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: بخدائى كه جان محمد بكف اوست ببهشت نمىرويد تا مؤمن شويد و مؤمن نشويد تا يكديگر را دوست داريد آيا ميخواهيد شما را بچيزى خبر دهم كه اگر انجام دهيد، يك ديگر را دوست داريد، به همديگر سلام كنيد.
🌹. قال رسولالله صلی الله علیه وآله بَلِّغُوا حَاجَةَ مَن لا يَستَطِيعُ إبلاغَ حاجَتِه. فَمَن أبلَغَ سُلطاناً حاجَةَ مَن لا يَستَطِيعُ إبلاغَها ثَبَّتَ اللَّهُ قَدَمَيهِ عَلَى الصِّراطِ يَومَ القِيامَةِ.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: حاجت كسى را كه از ابلاغ آن ناتوانست به بزرگان برسانيد زيرا هر كس حاجت درماندهاى را به بزرگى برساند روز رستاخيز خداوند پاهاى وى را بر صراط استوار ميسازد.
🔍نقل از نرم افزار احادیث معنوی
✏️ @avaymarefat
🌷مهرخوبان دل و دین از همه بی پَـــروا برد
🌷رُخ شَــطرنج نبُرد آنــچه رخ زیبـــا برد
🌷تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت
🌷از سَمَک تا به سُهایش کشش لیلی برد
🌷من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه
🌷ذرٌه یی بودم و مِهــــر تو مــرا بالا برد
🌷من خَس بی سر و پایم که به سیل افتادم
🌷او که می رفت مرا هـــم به دل دریا برد
🔰 علامه طباطبایی
#نقل از المرسلات
@avaymarefat
💢 #تاثیر_معنوی
💥 برادران عزیز طلبه اگر میخواهید اثر بگذارید، راهش این است که ...
🌐 سال ۶۱ شهید بابایی را گذاشتیم فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان. درجه این جوان حزباللّهی سرگردی بود، که او را به سرهنگ تمامی ارتقاء دادیم. آنوقت آخرین درجه ما سرهنگ تمامی بود. مرحوم بابایی سرش را میتراشید و ریش می گذاشت. بنا بود او این پایگاه را اداره کند. کار سختی بود. دل همه می لرزید؛ دل خود من هم که اصرار داشتم، می لرزید، که آیا میتواند؟ اما توانست.
🌐 وقتی بنی صدر فرمانده بود، کار مشکلتر بود. افرادی بودند که دل صافی نداشتند و ناسازگاری و اذیت می کردند؛ حرف میزدند، اما کار نمیکردند؛ اما او توانست همانها را هم جذب کند. خودش پیش من آمد و نمونهیی از این قضایا را نقل کرد.
🌐 خلبانی بود که رفت در بمباران مراکز بغداد شرکت کرد، بعد هم شهید شد. او جزو همان خلبانهایی بود که از اول با نظام ناسازگاری داشت. شهید عباس بابایی با او گرم گرفت و محبت کرد؛ حتی یک شب او را با خود به مراسم دعای کمیل برده بود؛ با اینکه نسبت به خودش ارشد هم بود. شهید بابایی تازه سرهنگ شده بود، اما او سرهنگ تمامِ چند ساله بود؛ سن و سابقه خدمتش هم بیشتر بود. در میان نظامیها این چیزها خیلی مهم است. یک روز ارشدیت تأثیر دارد؛ اما او قلباً و روحاً تسلیم بابایی شده بود.
🌐 شهید بابایی میگفت دیدم در دعای کمیل شانههایش از گریه میلرزد و اشک میریزد. بعد رو کرد به من و گفت: عباس! دعا کن من شهید بشوم! این را بابایی پس از شهادت آن خلبان به من گفت و گریه کرد. او الان در اعلی علیین الهی است؛ اما بنده که سی سال قبل از او در میدان مبارزه بودم، هنوز در این دنیای خاکی گیر کردهام و ماندهام! ما نرفتیم؛ معلوم هم نیست دستمان برسد.
🌐 #تأثیر_معنوی اینگونه است. خود عباس بابایی هم همینطور بود؛ او هم یک انسان واقعاً مؤمن و پرهیزگار و صادق و صالح بود. اگر میخواهید اثر بگذارید - چه شما برادران عزیز #طلبه و روحانی، چه شما برادران عزیزی که نظامی هستید و با عقیدتی، سیاسی همکاری می کنید - راهش این است که دلها را به هم نزدیک کنید؛ درون را پاک کنید؛ عمل را خالص کنید؛ برای خدا کار کنید؛ آنوقت خدای متعال برکت خواهد داد. این میشود عقیدتی، سیاسىِ مطلوب.
📚 رهبر انقلاب، 83.10.23
#شهدا
#کلام_ولی
#حوزه_علمیه
# نقل از المرسلات
@avaymarefat
#معرفی_کتاب
📚 پرواز تا بی نهایت
🔰 خاطراتی از زندگی شهید عباس بابایی
# نقل از المرسلات
@avaymarefat
ketab-parvaz-ta-binahayat.pdf
1.15M
📕📕 #pdf
📚 پرواز تا بی نهایت
🔰 خاطراتی از زندگی شهید عباس بابایی
#شهدا
📌 به مناسبت سالگرد شهادت شهید بابایی
* نقل از المرسلات
@avaymarefat
"نکات قرآنی"
(اَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَ اَنتَ اَرحَمُ الرّاحِمِینَ)
(مرا "ضُرّ" مَس کرده است در حالیکه تو "ارحم الراحمین" هستی!)
"ضُرّ"، ضرر است، خسارت است، اشاره به اسم "ضارّ" است که خود از اسماءالله است. "مَس" کردن، دست کشیدن و در تماس قرار گرفتن است. آنگاه که اسمی از اسماء کسی را "مَس" کند، او را تحت سلطه ی خویش در آورده است. در این آیه، ایوب(ع) تحت اسم "ضارّ" قرار گرفته و پی در پی خسارت می بیند. پس می خواهد از سیطره اش راحت شود، لذا به اسم "ارحم الرحمین" پناه می آورد. این به ما می آموزد که اگر کسی تحت سیطره ی اسمی از اسماء باشد میتواند از حکم او خارج و به حکم اسم دیگری وارد آید. و "دعا" توانایی این کار را دارد. برادران یوسف(ع) نیز در دوره ای تحت اسم "ضارّ" قرار گرفته اند لذا به ناچار به اسم "عزیز" که بسیار قدرتمند است پناه می برند "اَیُّهَاالعَزِیزُ مَسَّنَا و اَهلَنَا الضُّرُّ" (ای عزیز! ما و اهل مان دچار "ضُرّ" شده ایم!). تغییر اسماء، که خروج از سیطره ی یکی به دیگری است، چیزی شبیه سفر کردن از قلمرویی به قلمروی دیگر است، که راه دارد. سالکان واصِل راهش را خوب می دانند. و بدینسان می توانند از کیفیتی خارج و به کیفیتی دگر وارد شوند. یکی از راههای بسیار کارآمد، "تضرّع" است "لَعَلَّهُم یَضَرَّعُونَ"، یعنی اِنابه و زاری و نیایش به درگاه حق کردن است. زیرا در این وضعیت، انسان خود را می شکند و در نهایت فروتنی و تواضع قرار می گیرد. و انسانهای فروتن، نادم و خودشکسته را "اسماء" دیگر پذیرایند. پس اگر کسی تحت اسم "منتقم" است و همه اش دوست دارد که از این و آن انتقام بگیرد، اگر بخواهد میتواند به اسم مهربانتر دیگری عروج نماید و کیفیت زندگی اش را تغییر دهد. همچنین است اگر کسی تحت اسم "شدید العقاب" و "شدید العذاب" زندگی می کند و همواره در کیفیت خشونت و خشونت طلبی بسر می برَد، اگر بخواهد میتواند دچار تحوّل شده و به اسم "ارحم الرحمین" در آید. از منظر قرآن کریم، این کار شدنی است. تا زنده هستی، هنوز فرصت هست. و به یاد داشته باش که انسان تحت هر اسمی از اسماء قرار بگیرد، رنگ و بوی همان اسم را می گیرد و خاصیت معنایی همان اسم را از خود متجلّی می کند.
@avaymarefat
💐. الإمامُ الكاظمُ علیه السلام :مَنْ أَتَاهُ أَخُوهُ الْمُؤْمِنُ فِي حَاجَةٍ فَإِنَّمَا هِيَ رَحْمَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَاقَهَا إِلَيْهِ فَإِنْ قَبِلَ ذَلِكَ فَقَدْ وَصَلَهُ بِوَلَايَتِنَا وَ هُوَ مَوْصُولٌ بِوَلَايَةِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى.
امام كاظم علیه السلام : هر كه برادر مؤمنش براي حاجتي نزد او آيد (بداند كه) آن رحمتي است از جانب خداي تبارك و تعالي كه به سوي وي كشانده است. پس، اگر نيازش را برآورد او را به ولايت ما كه به ولايت خداي تبارك و تعالي پيوسته است، متصل كرده باشد.
@avaymarefat
* #امیرالمومنین
🔻در مشارق الأنوار بُرسی آمده است که یکی از یهودی های خیبر یک وقتی شروع کرد از روی آب راه رفتن؛ در حالی که امیرالمؤمنین علیه السلام و اصحابشان ایستاده بودند و همهی اصحاب با تعجّب به او نگاه می کردند. او روی خود را برگرداند و دید که امیرالمؤمنین علیه السلام با اصحابشان نگاه می کنند، خدمت حضرت عرض کرد: «یا هذا لو عرفت کما عرفت لجریت کما جریت» یعنی اگر میدانستی آنچه را من میدانم، تو هم این کار را میکردی.
🔸 حضرت اشارهای به آب کردند و مثل اینکه آب، منجمد شد و احساس کرد که آب ایستاده است، برگشت و خدمت حضرت عرض کرد: «شما چه کار کردید؟» حضرت فرمودند: «شما چه کار کردی که از روی آب رفتی؟» گفت: «من اسم وصیّ پیامبر آخر الزمان را می دانم و با آن اسم رفتم.» حضرت فرمودند: «من وصیّ پیامبر آخر الزمان هستم.»
(مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام، ص 271)
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
#اهل_بیت
💠 حدیث ثقلین یادگار ماندگار
🔻اين جزء يادگارهاي ماندگار دين خداست که «اِني تارِک فيکُم الثَقَلَين کِتاب الله و عِترتي اهل بيتي» چنين وسیله ای در اختيار ما گذاشته اند حداقل ما غافل نباشیم؛ تا آخرين مدارج توحيد هر دو ما را همراهي مي کنند.
🔸 چقدر ما ثروتمنديم! قرآن از طرفی، و از طرف دیگر الگوها و اسطوره هایي که به نام اهلبیت (علیهم السلام) براي ما قرار داده شده است. چقدر جاي رشد دارد!
🔹 همه امکاناتی که می توان به کسی بدهند تا به سرعت برق، در دنيا و آخرت به آخرین حد رشد برسد، همه آن امکانات را در اختیار شیعه گذاشته اند. شما نگاه کنید غیر شیعه اسطوره هایي براي خود قرار داده اند که از خدا و پيغمبر و مراتب معنوی بيگانه هستند! حال می خواهند چه کار کنند؟ اين اسطوره توي قبر و قيامت همراهش مي آيد؟ چطور مي خواهد با این الگوها در مسائل معنوی سیر کند؟!
🔸 ببينيد حقانیت شيعه چقدر واضح است! روشن است که براي اين رشد، اهل بيتِ کامل بايد کنار قرآن باشند و آن کسي که اين را ندارد چقدر عقب مي افتد! چقدر ارتباطش با قرآن، ناهماهنگ مي شود! اگر آنها مراتب اهل بيت را براي ائمه خود قائل بودند يک حرفي، ولي آنها خودشون هم ائمه ما را به بزرگي ستايش مي کنند و قائل هستند که ائمه خودشان حتي در توحيد مشکل داشته اند.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
#شیطان #ولایت
💠 ولایت حضرت علی سِرِّ خدا
🔻وقتي بنا شد حضرت آدم آفريده شود شيطان خيلي برايش عجيب بود! شيطان حرفي از عبادت و سجده برای خدا نداشت ولی پذیرش سجده بر آدم برایش سخت بود! تا ماجرا رسید به جريان غدير.
🔸 برخی هم حرفي از عبادت ندارند.[رجوع شود به شان نزول آیات اول سوره معارج] «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِع» اينها فقط تحمل و پذیرش ولايت برايشان سخت است! ولایت آقا اميرالمومنين علیه السلام سِرّ خدا و سِرّ توحيد است و هرکسي رزقي دارد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
قُل هُوَ اللهُ اَحَد
💎 بگو قُل ! تا بیرون بریزد آنچه را که تاب نگهداریش نیست. بگو قُل تا هستی ات آغاز شود. بگو قُل ! بی پروا بگو ، تا آن بزرگی که بین تو و قلبت حائل است فضا را پُر کند و ظهور یابد. بگو قُل ! صد بار بگو ، سی بار بگو ، صد و سی بار بگو ، همواره بگو ، بگو و کلمات را زندگی بخش ، بگو و الفبا را ظهور دِه. بگو قُل ! زیرا قاف و لام از تو بزرگ تر است و در سینه ات نمی گنجد پس فریادش کن و عاشقانه آن را به دیگران بخش. بگو قُل ! که او همان خدای یکتاست ، فراتر از هر فرا ، بزرگ تر از هر بزرگ. بگو قُل ! قُل بگو ، و به قُل تشویق کن که این قُل جوشش است فوران کلمه عشق است آغاز یکتایی و اخلاص است. بگو قُل ! نه با لفظ و نه با حرف ، با وجودت بگو ، بگذار قُل از چشمانت بِتَراود از دستت بریزد و با قلبت بتپد. بگو قُل ! که این قُل تمام زندگی است. اشاره ای یگانه است و یگانه ای به اشاره. چنان بگو که "واو" ناپیدایش را فریاد کنی. بگو قُل ! قُل بگو ، تا ادراک ات را به زیر کشی و تَوهُّمِ فهم را به سُخریه گیری ، و این چنین از حیرتی بسیط لذت بری. بگو قُل ! مستانه بگو ، بی هوش بگو و پندارت را بِدَر ، که این گفتن بر قداست و عظمتِ قُل می افزاید و تو را در اسرار فرو میبرد. بگو قُل ! قُل بگو ، که هستی با قُل آغاز شد. باد با قُل به رقص آمد. آتش با قُل زبانه کشید. دریا با قُل جوشیدن گرفت و خاک با قُل روح را پذیرا شد. بگو قُل ! که "کُن فیکُون" بدون قُل هیچ است تا قُل نباشد هیچ "کُنی" ، "فیکُون" نپذیرد. بگو قُل ، قُل شو ، قُل باش و به قُل رو. بگو قُل ! قُل "هُوَ اللهُ اَحَد" که در آن ذات حق تعالی نشانه رفته است.
🌹@avaymarefat
* #قبض #بسط #سلوک
🔻قبض بيشتر دعاهاي مؤمن را به استجابت قرين مي كند؛ يعني معمولا قبض حال دعا در انسان ايجاد مي كند و بسط حالتي است كه انسان، مشكلي نمي بيند كه بخواهد چيز جديدي بخواهد.
🔸در موارد قرآني اگر نگاه شود اكثر انبيا در حين قبض، دعاهايشان مستجاب مي شده است. مانند حضرت زکریا که قرآن می فرماید:
إذ نادي ربّه نداءًا خفيّا قال ربّ انّي وهن العظم منّي و اشتعل الرأس شيبًا و لم اكن بدعاءك ربّ شقيّا(مریم:4)
حالت و سبک آيات حاكي از اين است كه در حال نا اميدي و قبض و گرفتگي دعا مي شده است.
🔹گرچه هركدام از قبض و بسط در جاي خودش بايد باشد؛ ولي اگر در مسير أنبيا و ائمه اطهار عليهم السلام و كمّلين از اوليا نگاه شود، تا آخر قبض و بسط بوده است.
🔸در مسير به ندرت اتفاق مي افتاده که افراد مانند بعضي از اوليا داراي بسط دائم بشوند.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
◾️در مجالس روضۀ اباعبدالله علیهالسلام پای سماور مینشست و چای میداد
اهمیت مجالس روضه حضرت سیدالشهدا علیهالسلام در سیره و بیان آیتالله بهجت قدسسره
پایبندیاش به روضه تعجببرانگیز بود. در حال مریضی هم اصرار داشت که این مجلس باید برقرار باشد. تا خودش به مجلس روضه نمیرفت، آرام نمیگرفت؛ مگر آنکه پسرش را به نیابت از خود میفرستاد.
سالهایی که مجلس را در منزل برگزار میکرد، بسیاری از کارها را خودش انجام میداد و هنگام روضه، کنار در مینشست و به کسانی که وارد میشدند، احترام میگذاشت و جلوی پای کسانی که وارد مجلس میشدند، میایستاد؛ چون به مجلس امام حسین علیهالسلام مشرف میشدند، عزیز بودند.
بر جزئیات کارها نیز نظارت میکرد؛ حتی بر چایدادن و خوشآمدگویی به عزاداران. این پیگیری و توجه و تواضع را از استادان بزرگ خود آموخته بود. میفرمود:
استاد بزرگ ما، مرحوم غروی کمپانی که از لحاظ علمی در سطح بالایی بود، در مجالس روضۀ اباعبدالله علیهالسلام پای سماور مینشست و چای میداد.
📚 برگرفته از کتاب رحمت واسعه، ص٢٢
مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق #لینک زیر:🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/10481
✅ @avaymarefat
◾️ خدا میداند آنها چه میدیدند
درجات و مقامات شهدای کربلا و اشتیاق آنها برای شهادت، در بیان آیتالله بهجت قدسسره
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
حضرت سیدالشهدا علیهالسلام با اختیار خود، آنهمه مصائب و شهادت و اسارت اهلوعیال خود را تحمل نمود؛ زیرا پیوسته و حتی در روز عاشورا بر آن حضرت عرضه میشد که یا نصر و پیروزی را انتخاب کنند یا لقاءالله و معاهده و پیمانی را که با خدا بسته است؛ ولی ایشان با اختیار خود آن مقامات عالیه را انتخاب کردند.
خدا میداند که آنها چه میدیدند! حضرت قاسم علیهالسلام راجع به مرگ میگوید: «اَحْلی مِنَ الْعَسَلِ» (شیرینتر از عسل است). آیا این تعبیر شوخی است؟!
ما نمیتوانیم درجات و مقامات آنها را تعقل و درک کنیم که چه خبر بوده و چه درک میکردند و چه میدیدند، همینقدر نقل شده که امام حسین علیهالسلام مقامات اخروی آنها را به آنان نشان داد.
اینکه نقل شده عابس در روز عاشورا، در میدان جنگ در برابر دشمن لخت شد و زره را از تن درآورد، یک کار عادی و آسان نبود. خواست به دشمن بفهماند که ما از روی عقیده و مرام، راه شهادت را اختیار و انتخاب کردهایم، نه از روی ناچاری و اجبار و تهدید و اکراه یا به جهت شرم و حیا؛ بلکه این مرام ماست و شجاعانه و عاشقانه و داوطلبانه میجنگیم و کشته میشویم و باکی از شهادت نداریم و طرف مقابل، عمر سعد، بیچاره و دربند و اسیر مُلک «ری» است.
حضرت ابوالفضل علیهالسلام نیز با آن فداکاریهایش میخواست به آنان بفهماند که محبت خدا و محبت دوستان خدا چیز دیگری است که تحمل هرگونه دشواری و ناگواری و سختی در راه رسیدن به آن، سهل و آسان و شیرین است.
📚 برگرفته از کتاب رحمت واسعه، ص۵٩
@avaymarefat
90c2a4e7e4b74701a39e5c6c75a372e736b0d481.pdf
1.9M
📜 #ویژه_نامه #مصباح_الهدی
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری با موضوع امام حسین علیه السلام، عاشورا و اصحاب کربلا
🔺 @avaymarefat
📚 #معارف
🔹 جرعه های معرفت - شرح حدیث معصومین(ع) در کلام رهبر انقلاب
🔸 عواقب کوچک شمردن گناه
عن امیرالمؤمنین(ع) عن رسولالله(ص) انّه قال: انّ ابلیس رضی منکم بالمحقّرات، والذّنبُ الذی لا یُغفر قولُ الرّجل، لا اوخذُ بهذا الذّنب استصغاراً لهُ. (1)
«امیرالمؤمنین(ع) از قول پیامبر اکرم(ص) نقل میکنند که فرمود: ابلیس از شما به گناهان کوچک راضی میشود؛ و گناهی که آمرزیده نمیشود این است که انسان بگوید بهخاطر این گناه کوچک مؤاخذه نمیشوم و آن را کوچک بشمرد.»
انّ ابلیس رضی منکم بالمحقّرات؛ [امیرالمؤمنین(ع) از قول پیامبر(ص) میفرماید:] ابلیس از شما به همین اندازه- ارتکاب گناهان کوچک- راضی میشود. البته این در مورد همه نیست؛ در مورد بسیاری، ابلیس به گناهان کوچک راضی نمیشود؛ آنها را به گناهان بزرگ وادار میکند، خیلی هم راحت از او اطاعت میکنند؛ لکن برای بسیاری از مؤمنین و کسانی که مواظبند گناه بزرگی انجام ندهند، ابلیس میگوید عیب ندارد، من به همان گناه کوچک [راضی هستم]؛ وسوسه میکند تا مؤمن را به گناه کوچک وادار کند. حالا نتیجه این چیست؟ آن لعین درگاه الهی کار خودش را دارد میکند؛ او در کار خودش خبره است، میداند که گناه کوچک وقتی متراکم شد، همان کاری را میکند که گناه بزرگ انجام میدهد و گاهی تراکم و پیدرپی شدن و اصرار بر گناهان کوچک و صغائر و محقّرات، کاری با انسان میکند که برای انسان، گناه بزرگ هم آسان میشود؛ والعیاذ بالله. خیلی از کارها هست که اوّل اگر به یک مؤمنی عرضه کنند، از آن تحاشی (اجتناب) میکند، اما آرامآرام او را مأنوس میکنند با گناه کوچک، یواشیواش سرش به آن گرم میشود، کارش بهجایی میرسد که همان گناه بزرگی را که روز اول حاضر نبود مرتکب بشود، بهراحتی انجام میدهد.
اینجور نیست که به یکباره انسان از مرز ایمان و کفر بگذرد و وارد کفر بشود؛ نه، یواشیواش نزدیکش میکنند تا اینکه اینجوری میشود؛ این در گناهان فردی و شخصی و در گناهان اجتماعی هم هست؛ این را هم توجه داشته باشید.
ادامه مطلب👇
http://kayhan.ir/fa/news/168732
🔻 @avaymarefat