تأثير منّت و معرّفى شيعه
حضرت ابومحمّد، امام حسن عسكرى عليه الصّلوة و السّلام حكايت فرمايد:
روزى شخصى به حضور امام محمّد بن علىّ الرّضا عليهما السلام وارد شد، در حالى كه بسيار خوشحال به نظر مى رسيد.
امام جواد عليه السلام علّت سرور و شادى او را سؤ ال نمود؟
در جواب اظهار داشت : ياابن رسول اللّه ! از پدرت ، امام رضا عليه السلام شنيدم ، كه فرمود: شادى انسان آن روزى است كه از اموال و امكانات خود بر ديگر مؤ منين و خويشان صدقه اى داده و به آن ها احسان كرده باشد.
امروز تعداد دَه خانوار از خانواده هاى فقير و تهى دست به من مراجعه كردند؛ و به هر يك از آن ها در حدّ توان خود كمك نمودم و چون آن ها شاد گشتند، من هم خوشحال و مسرور مى باشم .
امام محمّد جواد عليه السلام به او فرمود: به جانم سوگند، تو بهترين كار نيك و احسان را انجام داده اى ؛ و بايد هم اين چنين شادمان و مسرور باشى ، مشروط بر آن كه اعمال نيك خود را ضايع و حبط نگردانى .
آن شخص سؤ ال كرد: با اين كه من از شيعيان و دوستان واقعى شما هستم ، چگونه ممكن است كه اعمال و عبادات خود را ضايع گردانم ؟
امام عليه السلام فرمود: مواظب گفتار و حركات خود باش ، چون هم اكنون اعمال و رفتار نيك خود را نسبت به آن برادرانت ضايع كرده و از بين بردى .
آن شخص با حالت تعجّب پرسيد: چگونه باطل شد، با اين كه من كارى را انجام ندادم ؟!
حضرت فرمود: آيا اين آيه قرآن را تلاوت كرده اى : يا أ يُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الاْذى.
يعنى ؛ اى كسانى كه ايمان آورده ايد! صدقات و كارهاى نيك خود را با منّت گذارى و آزار، باطل و ضايع نگردانيد.
آن شخص گفت : ياابن رسول اللّه ! من بر كسى منّت ننهاده ام ؛ بلكه بدون هيچ منّت و آزارى به يكايك آنان كمك و انفاق كردم ؛ و هيچ گونه توقّعى هم از آن ها نداشته ام !
امام جواد عليه السلام در پاسخ ، فرمود: خداوند متعال فرموده : صدقات خود را به وسيله منّت و ايذاء باطل ننمائيد؛ و نفرموده است بر كسانى كه صدقه مى دهيد، منّت ننهيد؛ بلكه منظور هر نوع آزار و اذيّتى است كه در رابطه با آن كار نيك به نوعى واقع شود.
سپس امام جواد عليه السلام افزود: آيا منّت گذارى بر آن افرادى كه كمك كرده اى مهمّتر است ، يا ايجاد اذيّت و آزار نسبت به ملائكه مقرّب الهى و ماءمورين ثبت اعمال و حفظ نفوس ؟!
آن شخص در پاسخ گفت : بلكه اين مورد اخير مهمّتر و حسّاس تر؛ و گناهش نيز افزون خواهد بود.
بعد از آن ، حضرت فرمود: تو با اين طرز برخورد و سخنى كه اين جا مطرح كردى ، هم موجب آزار من و هم سبب ايذاء ملائكه شدى و با اين كار، صدقات و كارهاى نيك خود را ضايع و باطل گرداندى ، چرا بايد چنين كنى ؟!
و چگونه چنين ادّعاى مهمّى را كردى و گفتى : من از شيعيان خالص هستم ؟!
آيا مى دانى شيعيان خالص ما چه كسانى هستند؟
آن شخص پاسخ داد: خير، نمى دانم .
امام عليه السلام فرمود: شيعيان خالص آن افرادى هستند كه همانند حِزقيل نبىّ، مؤ من باشد كه او با آن شيوه مخصوص در مقابل طاغوت و فرعون زمانش توريه كرد -؛ و نيز مؤ من آل فرعون ، صاحب يسَّ كه خداوند درباره او فرموده است : وَ جاءَ مِنْ اءقْصَى الْمَدينَةِ رَجُلٌ يَسْعى.
يعنى ؛ مردى از آن سوى مدينه با سعى و كوشش آمد.
همچنين سلمان ، ابوذرّ، مقداد و عمّار ياسر، اين افراد از شيعيان خالص ما هستند، آيا تو با اين افراد يكسان و مساوى هستى ؟!
اكنون خودت قضاوت كن ، آيا با ادّعائى كه كردى ، موجب اذيّت و آزار ما و ملائكه الهى نشدى ؟!
آن شخص عرضه داشت : ياابن رسول اللّه ! من از گفتار خود پشيمان شدم و توبه مى كنم ، شما مرا عفو نموده و راهنمائى بفرما كه چه بگويم ؟
حضرت فرمود: بگو كه من از دوستان و از علاقه مندان شما هستم و با دشمنان شما دشمن خواهم بود؛ و با دوستان شما دوست مى باشم .
آن شخص اظهار داشت : ياابن رسول اللّه ! من نيز همين را مى گويم و معتقد به آن هستم و از آنچه كه قبلا گفتم ، توبه مى كنم و عذرخواهى مى نمايم .
آن گاه در پايان ، امام جواد عليه السلام فرمود: هم اينك به نتيجه و ثواب صدقات و ديگر كارهاى نيك خويش خواهى رسيد.
@avaymarefat
شخصی به حضرت جوادالائمه(علیه السلام) عرضه داشت: اى مولاى من ! نظر شما در رابطه با مِشك و عنبر چيست ؟
حضرت در پاسخ فرمود: پدرم و سرورم ، حضرت ابوالحسن ، امام رضا عليه السلام از آن استفاده مى نمود؛ و چون فضل بن سهل به موضوع اعتراض كرد، به وى فرمود:
حضرت يوسف عليه السلام از تمام تجمّلات و زيورآلات دنيوى استفاده مى نمود؛ و از مقام والاى نبوّت و معنويّت آن بزرگوار چيزى كاسته نگرديد.
همچنين حضرت سليمان بن داوود عليهما السلام با آن تاج و تختى كه داشت و نيز داراى آن همه امكانات و تجمّلات پادشاهى ، پيامبر الهى بود و با اين كه تمام حيوانات و جنّ و انس و ديگر موجودات و امكانات در اختيارش بود و با اين حال نقصى و ضربه اى بر نبوّتش وارد نيامد.
و در ادامه فرمايش خود افزود: خداوند متعال در آيات شريفه قرآن حكيم خطاب به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله فرموده است : قل من حرّم زينة اللّه التى اءخرج لعباده و الطيّبات من الرزق قل هى للذين آمنوا فى الحياة الدنيا ....
يعنى ؛ اى پيامبر! - به مردمان - بگو: چه كسى زينت هاى الهى را حرام گردانده است ، بگو اى محمّد!: چيزهاى خوب را براى بندگان مؤ من و مخلص خود قرار داده است تا در زندگى دنيا از آن ها استفاده نمايند و بهره مند شوند.
افرادی مثل برصیصای عابد که این قدر عبادت کردند و پایان کارشان اینگونه شد، به خاطر این بوده که از ابتدا در درونشان مشکل بوده و آن ها حاضر نبودند آن مشکل را کنار بگذارند و با این همه حال، عبادت می کردند. خداوند هم بالأخره به خاطر زحمتی که میکشند جزایشان را می دهد. دل، باید از بیماری بیرون بیاید. قرآن می فرماید: یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُون إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ؛[۲] «روزى که مال و فرزندان سود ندهد، جز آن که با قلب سلیم به محضر پروردگار حاضر مىشود.» قلب سلیم و شاکله سالم، باعث سعادت می شود؛ و الا اگر قلب بیمار بود، یک جایی آثار خود را نشان می دهد.
🔰 من هم تزریق نوبت سوم واکسن کرونا را انجام دادم، توصیه میکنم مردم هم حرف پزشکان و متخصصین را گوش کنند
🔻 #رهبر_انقلاب در ابتدای دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: #من_مقیدم به شیوهنامههایی که پزشکان اعلام میکنند. بنده تقید دارم، یعنی وظیفه میدانم برای خودم که آنها را عمل کنم و عمل میکنم. #اصرار روی #ماسک دارم و این نوبت #سوم تزریق این واکسن را هم من انجام دادم.
🔺 #توصیه میکنم به مردم عزیزمان که به #هر_حرف_متخصصین و صاحبنظران این رشته توجه کنند و گوش کنند. آنچه که آنها صلاح میدانند و لازم میدانند انجام بدهند. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
#واکسن_کرونا
#ولایت_پذیری
@avaymarefat
🔴 رهبر انقلاب، امروز: جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
@avaymarefat
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید |ولایت حقیقی
🔺️سید حسن نصرالله: به آیت الله مصباح عرض کردم ما ولایت را اینگونه میفهمیم...
آیت الله مصباح فرمودند این همان ولایت حقیقی است
#آیه_مقاومت
💻 @avaymarefat
5.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 کلیپ تصویری: 🌺 «بشارت تولد امیرالمومنین علیهالسلام به فاطمهبنتاسد سلاماللهعلیها توسط حضرت ابوطالب در زمان ولادت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم» 🌺
✨ یک اعجازی است در ولادت حضرت امیر، که وقتی [حضرت ابوطالب] دید حضرت رسول صلوات الله علیه متولد شد، چه فرمود؟
☘️ به فاطمه بنت اسد فرمود:
«إنتظری سبتا فإنی أُبشرک بمثله؛ [اگر] سی سال صبر کنی، من نیز تو را به مثل چنین فرزندی بشارت میدهم ...».[١]
سبت سی سال است. سی سال منتظر باش.
🔹[برای] داشتن چهار پسر سی سال لازم نیست، هشت سال کافی است. دو سال به دو سال، هر دو سال یک پسر متولد شود. [ اما ابوطالب فرمود] نه! باید سی سال باشد.
🔸چرا بین هر پسری و پسر دیگر ده سال فاصله باشد؟!
اول طالب، دوم جعفر، سوم عقیل، چهارم علیبنابیطالب علیهالسلام.
🍃 سی سال منتظر باش، من بشارت میدهم مثل این [را]، مثل این!
✨ [ببینید!] چه تعبیر عجیبی است؟ که به امیرالمومنین علیهالسلام می گوید مثل این [نوزاد مبارکی] که حالا متولد شده [یعنی] رسول الله صلوات الله علیه. أبشرک بمثله!
💠 خود این روایت کانه (گویا) معجزه است. سبت (سی سال) اینجا چه بود؟ [یا اینکه] باید ده سال متساوی فاصله باشد، از کجا آمد؟
🔻پینوشت:
[١]. [هنگامیکه] فاطمه بنت اسد، نزد ابوطالب آمد تا ولادت پیامبر را به او بشارت دهد، ابوطالب فرمود:
سی سال صبر کن!
همانا من [هم] تو را به فرزندی که [در همه چیز] جز نبوت شبیه او است بشارت خواهم داد.
گفتهاند: «سبت» سی سال است؛ و بین ولادت رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیر مؤمنان علیهالسلام سی سال فاصله است. »
کافی،ج١، ص۴۵٢.
✅ @bahjat_ir
🗓 دوشنبه ٢۵ بهمن ماه ١۴٠٠
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
❓ سؤال: با چه کاری _ غیر تدریس و همتگماردن به کتاب خداوند متعال و تفسیر اهلالبیت علیهمالسلام _ میتوان بر تقوا و سیر به سوی خداوند متعال، قوت پیدا نمود.
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
تصمیم همیشگی و دائمی بر ترک گناه در اعتقاد و عمل.
🔻مناسبتها:
🔹 درگذشت جناب عباسبنعبدالمطلب، عموی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله ؛ ۳۲ق.
🔹 درگذشت آیتالله سید محسن امین عاملی، مؤلف «اعیانالشیعه»؛ ۱۳۷۱ق.
🔹 صدور حكم تاریخی حضرت امام خمینی قدسسره مبنی بر ارتداد سلمان رشدی، نویسنده خائن كتاب «آیات شیطانی»؛ ۱۳۶۷ش.
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
🗓۱۳ ماه رجب سال ۶۰ ق
🏳فوت معاویةبنابیسفیان
💠رهبرانقلاب
‼️بعضیها خیال میکنند که اگر بخواهند راجع به دوره خلفا تحلیل کنند، حتماً باید با طعن به آنها همراه باشد؛ نه، طعن به خلفا در رادیو جایز نیست. الان حرام شرعی است. داعیهی ما این است که میخواهیم انقلابمان را به دنیا صادر کنیم؛ کدام دنیا؟ در درجه اول، دنیای اسلام است که حدود چهارپنجمشان کسانی هستند که به چیزهایی به شکل مقدسات اعتقاد دارند، شما بیایید به این مقدسات اهانت بکنید؟! آیا این انقلاب صادر میشود؟! بد نیست من خاطرهیی را برای شما نقل کنم؛ هرچند که به خیلی از دوستان هم این را گفتهام. امام یک وقت در اوایل انقلاب در سخنرانیهایشان از معاویه به صورت طعنآمیزی اسم میآورند. شما میدانید که من مدتی را در بلوچستان بودم و با خیلی از علمای آنجا دوست نزدیک هستم. مردم و علمای سنی آن منطقه، معاویه را مقدس میدانند. به امام عرض کردم که در طرف شرق کشورمان، چند صد میلیون نفر معاویه را محترم میشمارند و او را خالالمؤمنین میدانند - البته بحق یا بناحق آن، مربوط به جلسهی بحث است - یعنی مسلمانان هند، پاکستان، بنگلادش و افغانستان اغلب سنی حنفیاند؛ اینها معاویه را محترم میشمارند. امام گفتند عجب، من نمیدانستم! من بعد از آن در طول این ده، یازده سال یک جملهی طعنآمیز از امام راجع به معاویه نشنیدم. من خودم در نماز جمعه راجع به جنگ صفین و سایر جنگهای امیرالمؤمنین صحبت میکنم؛ اما اهانت نمیکنم. تاریخگویی، یک حرف است؛ اهانت، حرف دیگری است. ۷۰/۱۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
قالَ(علیه السلام): السُّكْرُ أرْبَعُ السُّكْراتِ: سُكْرُ الشَّرابِ، وَسُكْرُ الْمالِ، وَسُكْرُ النَّوْمِ، وَسُكْرُ الْمُلْكِ.([11])
فرمود: مستى در چهار چیز است: مستى از شراب (و خمر)، مستى مال و ثروت، مستى خواب، مستى ریاست و مقام.
قالَ(علیه السلام): كَتَبَ اللّهُ الْجِهادَ عَلَى الرِّجالِ وَالنِّساءِ، فَجِهادُ الرَّجُلِ بَذْلُ مالِهِ وَنَفْسِهِ حَتّى یُقْتَلَ فى سَبیلِ اللّه،
وَجِهادُ الْمَرْئَهِ أنْ تَصْبِرَ عَلى ماتَرى مِنْ أذى زَوْجِها وَغِیْرَتِهِ.([17])
فرمود: خداوند جهاد را بر مردان و زنان لازم دانسته است. پس جهاد مرد، آن است كه از مال و جانش بگذرد تا جائى كه در راه خدا كشته و شهید شود. و جهاد زن آن است كه در مقابل زحمات و صدمات شوهر و بر غیرت و جوانمردى او صبر نماید.
قالَ(علیه السلام): إنّ الْیَوْمَ عَمَلٌ وَلا حِسابَ، وَغَداً حِسابٌ وَ لا عَمَل.([19])
فرمود: امروزه - در دنیا - زحمت و فعالیّت، بدون حساب است و فرداى قیامت، حساب و بررسى اعمال و دریافت پاداش است.
علت اینکه پیامبر صلیاللهعلیهوآله حضرت علی علیهالسلام را ابوتراب نامیدند این بود که روزی، ایشان کنار حضرت علی علیهالسلام آمدند و مشاهده کردند که حضرت علی علیهالسلام بر روی خاک خوابیدهاند و پس خطاب به ایشان فرمودند:«شایسته ترینِ اسماء برای تو، ابوتراب است، پس تو ابوتراب هستی.»[۱]
اما ابن عباس تعلیل دقیق و عمیقی از این کنیهای که پیامبر صلیاللهعلیهوآله به حضرت علی علیهالسلام دادهاند بیان نموده. سلیمانبنمهران از عبایهبنربعی چنین نقل کرده است که:« به عبدالله بن عباس گفتم: آیا میدانی که چرا پیامبر صلیاللهعلیهوآله کنیه ابوتراب را برای حضرت علی علیهالسلام انتخاب کرده است؟
او در جواب گفت: زیرا حضرت علی علیهالسلام صاحب زمین است و حجت خداوند بر اهل زمین بعد از پیامبر صلیاللهعلیهوآله ، ایشان است و بقاء و سکون زمین به واسطه اوست و همانا از پیامبر صلیاللهعلیهوآله شنیدم که فرمودند: «هنگامی که روز قیامت فرا میرسد و کافران آنچه را که خداوند برای شیعیان امیرالمومنین علیهالسلام از ثواب و قرب و کرامت مهیّا کرده است میبینند، میگویند که «یا لیتنی کنت ترابا!» و معنایش این است که ای کاش از شیعیان حضرت علی علیهالسلام میبودیم.» و این همان قول خداوند است که میفرماید(و یقولُ الکافرُ یا لیتَنی کنتُ تراباً)[۲] »[۳]
علامه مجلسه(ره) میفرمایند:« ممکن است ذکر آیه، برای بیان وجه دیگری از تسمیه حضرت علی علیهالسلام به ابوتراب باشد و آن وجه این است که شیعیان حضرت علی علیهالسلام به خاطر کثرت تذللشان برای حضرت و پیروی کردنشان از اوامر ایشان، تراب نامیده شدهاند و چون حضرت علی علیهالسلام صاحب، پیشوا، مالکِ اُمورِ آنها هستند، به حضرت ابوتراب گفته میشود.»