eitaa logo
آوای معرفت
364 دنبال‌کننده
970 عکس
731 ویدیو
256 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
خیلی جالب و خنده داره😄👇 واکنش ایرانی‌ها به «روزه‌خواری» در عهد قاجار در عهد قاجار روزه‌خواران چه وضعیتی داشته باشند، خوب است؟ 1-روزه‌خواری در دربار مشکلی نداشت! 2-ولی در میان مردم عادی، روزه‌خواران رسوا بودند و یک ماجرای جالب هم در تاریخ هست درباره رفتار عجیبی که با روزه‌خواران شد. 1-در دربار قاجار وضعیت روزه خیلی جالب بوده است و ناصرالدین قاجار که خودش مشهور بود به روزه‌خواری در خاطراتش گزارش داده است: «کسانی که روزه می‌خوردند اول خودمان بودیم که به هزار دلیل عقلی و نقلی و شرعی نمی‌توانستیم روزه بگیریم. مجدالدوله هم ناخوش است، می‌خورد. اکبرخان هم ناخوش بود و می‌خورد... برادر اکبرخان هم ناخوش بود، می‌خورد. امین‌الملک، قبل از رمضان ناخوش شده بود و حقیقتا خیلی ضعیف و لاغر بود، نمی‌توانست روزه بگیرد، می‌خورد. میرزاحسین‌خان... هم ناخوش نبود، می‌خورد و راه می‌رفت؛ خودش می‌گفت ناخوشم. صنیع‌الملک معمارباشی، ابدا عیبی نداشت و روزه می‌خورد؛ ولی می‌گفتند دُمَل دارد… اعتمادالسلطنه هم گویا روزه می‌خورد. زین‌دارباشی هم گویا روزه می‌خورد. اقبال‌الدوله هم به‌جهت خوردن روزه، به محمد‌آباد رفته بود که تماما بخورد. معیرالممالک قدیم هم روزه می‌خورد. ناصرالملک هم روزه نبود. حاجب‌الدوله و کالسکه‌چی‌باشی هم روزه می‌خوردند، اغلب هم مشکوک بودند. امین‌اقدس هم که ناخوش بود و روزه نبود. عایشه‌خانم می‌خورد. بدرالدوله هم روزه نبود. گلین‌خانم هم روزه نمی‌گرفت... میرزامحمودخان وزیرمختار هم چون مسافر بود و قصد اقامه نکرده بود، روزه می‌خورد. حکیم‌الممالک چون می‌خواست به گلپایگان برود، روزه نبود. امین‌لشکر هم چون از گلپایگان معزول شده بود، روزه نبود. ایلخانی ریش‌سفید که هیچ‌وقت روزه نبوده است». غیرقابل بخشایش بود 2-میان مردم عادی وضعیت روزه‌خواری اصلا شبیه دربار نبود و جور دیگری بود و به‌قول «جعفر شهری» در کتاب «طهران قدیم»: «آن‌چه برای خرد و کلان مردم غیرقابل بخشایش بود، آن ‌که فردی بدون ‌علت به روزه‌خواری بپردازد یا احدی دیده شود که در انظار مبادرت به روزه‌خواری کند یا حتی با معاذیر شرعی، اطلاع روزه‌خواریِ کسی به گوش دیگران رسیده باشد». ایرانی‌ها رمضان را انگار که نوروز باشد به استقبالش می‌رفتند و در رفتارهای روزمره نیز حرمتی بزرگ برای این ماه قائل بودند و به‌گواه تاریخ: «در این ماه کارها تقریبا تعطیل می‌شد و مردم به عبادت مشغول بودند» و «اگر کسی طلبی از کسی داشت تا احتیاج مبرم محرک او نمی‌شد، سروقت بدهکار خود نمی‌رفت» و «مرافعات شرعی در محاضر علما متوقف می‌گشت» و «اگر کسی از دولت طلبی داشت در این ماه به مطالبه نمی‌رفت» و «در خانه‌ها جز کارهای ناگزیر زندگانی کار دیگری از نوکر و خدمتکار توقع نمی‌کردند» و «اگر بنای نیمه‌تمام بود، صاحب‌ کار به عمله و بناها مزد تمام می‌داد ولی بیشتر از نصف روز تقاضای کار نمی‌کرد». معلوم است با چنین روحیه‌ای که مردم داشتند روزه‌خواران روز خوش و روی خوش نمی‌دیدند. خاکمال می‌کردند! 3-«عبدالله مستوفی» در کتاب «شرح زندگانی من» شرح مفصلی از رفتارها و عادات مرسوم مردم عهد قاجار در ماه رمضان ارائه داده است و روایتی شگفت‌انگیز هم دارد از یک واقعه روزه‌خواری به این شرح: «شب‌های ماه رمضان به‌خصوص در تابستان، مردم تا صبح بیدار می‌ماندند و این کار در تمام طبقات مرسوم بود. بعضی مشغول عبادت و خواندن دعا و قرآن می‌شدند و برای درک ثواب هر شب تا صبح بیدار می‌ماندند... زمره‌ای شب‌ها را بیدار می‌ماندند که صبح‌ها لامحاله تا نزدیک ظهر بتوانند بخوابند و اثر روزه در آنها کمتر باشد. بالاخره دسته سومی هم بودند که شب را به قمار [بازی و سرگرمی] صبح می‌کردند و می‌گفتند اگر به این سرگرمی مشغول نشوند، ناچارند بخوابند و روز دیگر خواب نمی‌روند و روزه برای آنها مشکل خواهد شد. این دسته بیشتر اعیان‌زاده‌ها بودند ولی روزه را در هر حال می‌گرفتند و اگر اشخاصی بودند که می‌خواستند طفره بروند، چون حتی در خانه خود هم جایی نداشتند که روزه‌خواری کنند، ناچار بودند همرنگ جماعت باشند... مرحوم احمد منشوری می‌گفت: با برادرم شبی در مجلس قمار تا صبح مشغول بودیم. چون به سحری نرسیدیم، روزه را خورده بعد به منزل آمدیم. خبر روزه‌خواری ما زودتر از خودمان به منزل رسیده‌ بود. همین‌که وارد شدیم مادرم از ما رو گرفت، چند روز با ما مثل جذامی‌ها رفتار می‌کردند، قدغن شده‌ بود نوکر و خدمتکار دور ور ما نمی‌آمدند، غذا که برای ما می‌آوردند در اطاق گذاشته، فرار می‌کردند، ظرف‌های غذای ما را علیحده [جداگانه]و مخصوصا در حضور ما کنار حوض خاکمال می‌کردند [روش شرعی برای تطهیر ظرفی که سگ در آن غذا یا آب خورده باشد!] تا بالاخره به‌وساطت برادرهای بزرگتر ما را توبه رسمی دادند». (نقل از خبرگزاری فارس) @avaymarefat
* 💠 برتر از یک ملت 🔻زن‌هاي مکه نسبت به ايشان (حضرت خدیجه سلام الله علیها) بد عمل کردند، زخم زبان زدند: "ما نمي‌آييم، برو همان جايي که پول‌هاي خود را خرج کردي!" با اين همه سختي‌ها نمی‌گذارد غم در چهره او خود را نشان بدهد، تا وقتي رسول خدا می‌آيند او را خوشحال ببينند و ناراحت نشوند. 🔸 فاطمه زهرا (سلام الله عليها) دختر چنين مادري است، زني در اين جايگاه، با اين اموال و مکنت خدمت رسول خدا آمده است، همه زندگي خود را داده است، حالا يک کفن مي‌خواهد، حتي حجب و حيا و عفت در کلام به گونه‌اي است که قدرت اظهار در مقابل رسول خدا ندارد که بگويد عباي خود را به من بدهيد! خيلي عجیب است! 🔹 در زمان جاهليت چنين زني ظهور می کند که مَلَک بايد از او درس بگيرد! اين همه مظلوميت، اين همه عفت، اين همه گذشت، اين همه ايثار، قاعده عشق را به هم زد، مرد عاشق زن مي شد. در تاريخ هست ليلي و مجنون، خسرو و شيرين، شيرين و فرهاد. وایشان اين همه عشق و فداکاري را اينطور مديريت کرد. 🔸 وقتي گفته می‌شود یکی از زنان برتر عالم است، مي‌توانيم تصور صحيحي بکنيم که اين‌ها چه کساني بودند؟ آنقدر دانم که آن عاليجناب نيست پيغمبر ولي دارد کتاب 🔹 چقدر فضيلت داشتند! از يک ملت برتر بودند نه از يک فرد. وقتي دقت می‌کنیم به عظمت منبت و منشأ از حيث جايگاه حمل حضرت صديقه طاهره پی می‌بریم که عادي نيست. ‌ ‌ ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری @avaymarefat
*پیشنهاد ویژه* 🌹 امشب شب جمعه و اولین شب از ايام البيض ماه رمضان است و دعای مجیر در این ایام فضیلت بسیار دارد مرحوم کفعمی در مصباح از نبی اکرم صلی الله علیه وآله نقل نموده هر که *دعای مجیر* را در «ایام البیض» ( *١٣ و ١٤ و ١٥* ) ماه رمضان بخواند گناهش آمرزیده می شود، هرچند به عدد دانه های باران و برگ های درختان و ریگ های بیابان باشد! خواندن آن برای شفای بیمار و ادای دین و بی نیازی و توانگری و رفع غم و اندوه سودمند است. متن دعای مجیر پ ن : استعداد یعنی بیشترین استفاده در کمترین زمان... ━━💠🍃🌺🍃💠━━
* 🔻يک حقيقتی هست كه اگر ما همين يك حقيقت را در این ماه مبارک پي ببريم، ماه رمضان مباركي بر ما گذشته است و خيلي چيز فهميده ايم و آن‏ اين است كه ما در روزگار در يك مداري حركت مي ‏كنيم و متدين به يك ديني هستيم كه پيغمبر آن دين زنده است. 🔸هر مقدار که ما بتوانيم بهره كسب كنيم، آنها بهره خواهند داد. اين يک مسأله كه رسول خدا زنده است. 🔹مسأله ديگر اين كه قرآن‏ هم زنده است و تك تك آيات قرآن روح دارد و جان دارد. دو طرف اين قضيه و دو زاویه اين مثلث، يكيش مربوط به‏ قرآن است كه زنده و جاندار است ويكي هم الگوهاي ديني ما (اهل بیت علیهم السلام) هستند كه آنها هم زنده هستند. 🔸يک زوايه ‏ديگر این مثلث مي‏ماند كه مربوط به ما است و آن اين است كه ما دلمان را زنده كنيم. اگر دل ما هم زنده شد ديگر همه چیز برای ما دارای حيات مي‏شود. يعني اگر دل ما زنده بشود، ممكن است بر لحظه لحظه ما آيات الهي تجلي كند. 🔹می‌نشينيم و برمی‌خيزيم آيات قرآني تجلي می كند و ما بهره و لذت فوق العاده می بریم. اگر ما مي‏گوئيم ‏مسلمان هستیم يعني يك پيوند با حقايق جاندار داریم. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
* 💠 آثار تلاوت قرآن به ویژه در ماه رمضان 🔻در ماه مبارک، تلاوت قرآن انواع برکات را دارد، اگر هیچ اثری نداشت مگر اينکه انسان را مشغول مي‌کند، فعلاً در حدّ عمل به بهترين کار و بعد هم توجه، کافی است. کم‌کم اين آيات اثر مي‌گذارد. الآن شما داريد در ماه رمضان قرآن مي‌خوانيد، سال‌هاي ديگر نوار بر مي‌گردد؛ يعني شروع به خواندن مي‌کند. قرآن با کلام ديگر فرق مي‌کند. يک حساب‌هايي در چيدمان حروف و کلمات قرآني است که وقتي خواندن انسان به حدّ نصاب رسيد، بعد متوجه مي‌شود که با چه سر و کار داشته است!؟ 🔸 آن چه ما الآن داريم تلاوت مي‌کنيم، چون هنوز به حدّ نصاب نرسيده است، دارد با افکار ما و با اندوخته‌هاي ذهني ما، کم و وجه مي‌کند. بايد آن‌قدر تلاوت کرد تا ملکه شود. باب اصلي علم نیز همين جا است. از هربار تلاوت قرآن يک چيزي نصيب انسان مي‌شود. از هر ختم قرآن، ختم نه، هر سوره‌اي، سوره نه، هر قصه‌اي، قصه هم نه، هر جمله‌اي، جمله هم نه، از هر کلمه‌اي ما نصیب می‌بریم و مقدار آن بستگي به توجه دارد. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
* 💠 آثار تلاوت سوره قدر 🔻تلاوت سوره قدر انسان را به درک ليلة القدر، نزديک‌تر و نزديک‌تر مي‌کند. خوشا به حال آن کساني که با این سوره انس داشته‌اند و زياد مي‌خوانده‌اند. چون وقتي اين حرکت شروع شد دیگر پايان ندارد. 🔸 مرحوم آيت الله بهجت به اين سوره خيلي علاقه داشتند و از بعضي اساتيدشان، نقل مي‌کردند (شايد مرحوم کمپاني بوده) که وقتي مي‌پرسيدند از ایشان که شما چه مي‌خوانيد که اينقدر مشغول هستيد؟ نمي‌گفت چه مي‌خوانم؛ ولی مي‌گفت: هر کسي در شبانه روز 1000 مرتبه سوره قدر بخواند، عمودي از نور بين او تا آسمان برقرار خواهد شد. چه انسی! چه لذتی! چه معرفتی! چه شهودی! چه درکی! چه يقينی! چه اطمينانی! چه ليلة القدری!!! 🔹 ولی اين‌ها يک ورودی و لازمه دارد و آن طلب مغفرت از حق تعالي است. استغفار و طلب مغفرت، مقدمات توبه را فراهم مي‌کند؛ توبه، مقدمات فضل و رحمت الهي را؛ فضل و رحمت الهی مقدمه مي‌شود براي اتصاف به تهذيب و تزکيه؛ تهذيب و تزکيه، راه را بازتر و بازتر مي‌کند و شب قدر، شب عظيمي است. شب انس با خدا است. شب قدر است نه فقط براي رزق مادي، آنقدر سفره‌ها هست که انبياء مي‌دانستند چه بخواهند: «رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَينا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَکونُ لَنا عيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» ديگر يک نفر نيستند. 🔸 انسان وقتي شروع مي‌کند، يک نفر است. خودش است و خودش. وقتي به باور رسيد فضا متفاوت مي‌شود. سفره بزرگتر مي‌شود. ديگر خودش نيست. یک تفکر است، يک حرکت و باور است. در يک مدار ديگر قرار مي‌گيرد. فقط مانع در گام‌هاي اوليه بسته بودن در است که فتحش با استغفار است و توبه، و برون‌ رفت از تشتت فکري و به کار بستن اخلاص و صلاة و سجده. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ‌ ‌ ‌ ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
* 💠 شب قدر، گوهری گرانبها 🔻گوهر هر چه گرانبهاتر، مخفي‌تر. خداي متعال اين شب را شب مبارکی قرار داده است و قطعاً اين ليله در ماه رمضان پنهان است و احتمال اينکه شب بيست و سوم دستيابي به قدريّت قدر ممکن باشد، زياد است. 🔸 الّا اينکه مشکل ما دانستن اين مطلب نيست، مشکل ما تهيأ (آمادگی) براي ورود به «لَيْلَةُ الْقَدْرِ» است و اين امکان پذير نيست، مگر اينکه انسان وارد «شَهْرُ رَمَضانَ» بشود. باطناً، تکويناً درک بکند. اين ليلةالقدر گوهري گرانبها است که در گوهر گرانبهاي ديگري پيچيده شده است يعني «شَهْرُ رَمَضانَ». پس اين‌ها به هم مربوط است. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ‌ ‌ ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
* 💠 نتیجه احترام و انس با قرآن 🔻انسان هر چه زیادتر قرآن بخواند، اثرش را می‌بیند؛ به خصوص در ماه مبارک رمضان. البته قرائتی که همراه با انس و احترام به قرآن باشد، بسیار اثربخش است. وقتی قرآن کنار انسان است، انسان باید احساس کند از کلمه کلمه آن، نور تراوش می‌کند. یکی از راه های ورود به قرآن، قرائت کثیر و اُنس با قرآن همراه با تعظیم و احترام است. گاهی انسان ساکت است؛ ولی دلش قرآن می‌خواند. یک آیه در خواب برایش می‌خوانند و معانی بسیاری به او اِلقا می‌کنند که او را مشغول به آن معانی می‌کند... (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔻در روایات اهل‌بیت علیهم السلام و در ادعیه ماه مبارک رمضان، از روز اول، اهمیت درک تذکر داده شده و از درگاه خداوند متعال از روز اول طلب درک این شب می شود، تا انگیزه استفاده در انسان ایجاد شده، از خواب غفلت بیدار گردد و فضیلت این شب را از دست ندهد. ▪️در کلمات بزرگان اخلاق، از جمله مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در مراقبه‌های ماه مبارک رمضان چنین رسیده است: از مهم‌ترین دعاها در ماه رمضان، دعای زیاد برای توفیق عبادت شب قدر و شب عید فطر است. ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ ذکر مصیبت شهید مطهری برای واپسین روزهای حیات امیرالمؤمنین امام علی(ع) ━━💠🍃🌺🍃💠━━
* 💠 ضرورت پاکی دل برای درک حقیقت لیلة القدر 🔻خدا آیه الله مولوی را رحمت کند. ایشان می فرمودند: من بچه بودم، از خدا خواستم حقیقت لیله القدر را متوجه شوم. مدتی به امام رضا علیه‌ السلام التماس کردم تا اینکه یک روز در حرم بودم، گویا از ناحیه آن حضرت در دلم افتاد که: اگر می خواهی ماه رمضان امسال، حقیقت لیله القدر را درک کنی، چشمت را پاک کن. 🔸می‌فرمودند: به همین اشاره ای که از آن ناحیه شد، چشم‌ هایم را مواظبت کردم. پاکی چشم، مربوط به لیله القدر است؛ به این دلیل که در روایت نقل شده است: لیله القدر، حضرت صدیقه طاهره علیها‌السلام است.[1] 🔹برای پیوند و ارتباط با حضرت زهرا علیها‌السلام مرتبه بالایی از طهارت، لازم است. دلی که آلوده است نمی‌ تواند یاد صحیح از حضرت زهرا علیها‌السلام داشته باشد. انسان باید خیلی پاک باشد تا وقتی که «یا فاطمه الزهرا» می گوید، یک خبری بشود. [1]. تفسیر فرات کوفی، ص ۵۸۱. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌
* 💠 امضای امام زمان علیه‌السلام در شب قدر 🔻شب قدر شب باعظمتی است و در این شب ملائکه و روح نازل می شوند برخی فکر کرده اند که روح همان جبرئیل است ولی جبرئیل که خود از ملائکه است و روح موجود با عظمتی است غیر از ملائکه و در روايات از اميرالمؤمنين (عليه السلام) به اين معنا تصریح شده، که "الرُّوحُ أَعْظَمُ مِنَ الْمَلَائِكَةِ" اين روح، بسیار بزرگتر است؛ هر موجودي که مفتخر به حيات مي‌شود، از اين روح بهره دارد. 🔸 در این شب چه اتفاق عظيمي در عالم مي‌افتد؟! و چه عالمي است! و چقدر ما غافل هستيم نسبت به اتفاقاتي که در عالم مي‌افتد! اين روح کجا نازل مي‌شود؟ محضر حضرت بقيةالله (روحي له الفداء). 🔹 قدر و اندازه‌ها مربوط به اين روح است. بود و نبود هر موجودي مربوط به اين روح است. بايد اين تتمّه ملحق به قدر مي‌شد. به شدت ارتباط دارد. قدريّت هر موجودي در ليله قدر به روح است. 🔸 امضاي حضرت بقيةالله (روحي له الفداء) در قدريّت وجود تعيين کننده است؛ و امام (عليه السلام) چه جايگاهي در عالم خلقت دارد. تمام اندازه‌ها دست او است. خداي متعال چه وسعت وجودي به حضرت داده است؟! (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری