eitaa logo
آوای معرفت
366 دنبال‌کننده
938 عکس
677 ویدیو
250 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️در مجالس روضۀ اباعبدالله علیه‌السلام پای سماور می‌نشست و چای می‌داد اهمیت مجالس روضه حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در سیره و بیان آیت‌الله بهجت قدس‌سره پایبندی‌اش به روضه تعجب‌برانگیز بود. در حال مریضی هم اصرار داشت که این مجلس باید برقرار باشد. تا خودش به مجلس روضه نمی‌رفت، آرام نمی‌گرفت؛ مگر آنکه پسرش را به نیابت از خود می‌فرستاد. سال‌هایی که مجلس را در منزل برگزار می‌کرد، بسیاری از کارها را خودش انجام می‌داد و هنگام روضه، کنار در می‌نشست و به کسانی که وارد می‌شدند، احترام می‌گذاشت و جلوی پای کسانی که وارد مجلس می‌شدند، می‌ایستاد؛ چون به مجلس امام حسین علیه‌السلام مشرف می‌شدند، عزیز بودند. بر جزئیات کارها نیز نظارت می‌کرد؛ حتی بر چای‌دادن و خوش‌آمدگویی به عزاداران. این پیگیری و توجه و تواضع را از استادان بزرگ خود آموخته بود. می‌فرمود: استاد بزرگ ما، مرحوم غروی کمپانی که از لحاظ علمی در سطح بالایی بود، در مجالس روضۀ اباعبدالله علیه‌السلام پای سماور می‌نشست و چای می‌داد. 📚 برگرفته از کتاب رحمت واسعه، ص٢٢ مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق زیر:🔻 👆 http://bahjat.ir/fa/content/10481@avaymarefat
◾️ خدا می‌داند آن‌ها چه می‌دیدند درجات و مقامات شهدای کربلا و اشتیاق آن‌ها برای شهادت، در بیان آیت‌الله بهجت قدس‌سره ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام با اختیار خود، آن‌همه مصائب و شهادت و اسارت اهل‌وعیال خود را تحمل نمود؛ زیرا پیوسته و حتی در روز عاشورا بر آن حضرت عرضه می‌شد که یا نصر و پیروزی را انتخاب کنند یا لقاءالله‌ و معاهده و پیمانی را که با خدا بسته است‌؛ ولی ایشان با اختیار خود آن مقامات عالیه را انتخاب کردند. خدا می‌داند که آن‌ها چه می‌دیدند! حضرت قاسم علیه‌السلام راجع به مرگ می‌گوید: «اَحْلی مِنَ الْعَسَلِ» (شیرین‌تر از عسل است). آیا این تعبیر شوخی است؟! ما نمی‌توانیم درجات و مقامات آن‌ها را تعقل و درک کنیم که چه خبر بوده و چه درک می‌کردند و چه می‌دیدند، همین‌قدر نقل شده که امام‌ حسین علیه‌السلام مقامات اخروی آن‌ها را به آنان نشان داد. اینکه نقل شده عابس در روز عاشورا، در میدان جنگ در برابر دشمن لخت شد و زره را از تن درآورد، یک کار عادی و آسان نبود. خواست به دشمن بفهماند که ما از روی عقیده و مرام، راه شهادت را اختیار و انتخاب کرده‌ایم، نه از روی ناچاری و اجبار و تهدید و اکراه یا به ‌جهت شرم و حیا؛ بلکه این مرام ماست و شجاعانه و عاشقانه و داوطلبانه می‌جنگیم و کشته می‌شویم و باکی از شهادت نداریم و طرف مقابل، عمر سعد، بیچاره و دربند و اسیر مُلک «ری» است. حضرت ابوالفضل علیه‌السلام نیز با آن فداکاری‌هایش می‌خواست به آنان بفهماند که محبت خدا و محبت دوستان خدا چیز دیگری است که تحمل هرگونه دشواری و ناگواری و سختی در راه رسیدن به آن، سهل و آسان و شیرین است. 📚 برگرفته از کتاب رحمت واسعه، ص۵٩ @avaymarefat
90c2a4e7e4b74701a39e5c6c75a372e736b0d481.pdf
1.9M
📜 #ویژه_نامه #مصباح_الهدی 🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری با موضوع امام حسین علیه السلام، عاشورا و اصحاب کربلا 🔺 @avaymarefat
📚 🔹 جرعه های معرفت - شرح حدیث معصومین(ع) در کلام رهبر انقلاب 🔸 عواقب کوچک ‌شمردن گناه عن امیرالمؤمنین(ع) عن رسول‌الله(ص) انّه قال: انّ ابلیس رضی منکم بالمحقّرات، والذّنبُ الذی لا یُغفر قولُ الرّجل، لا اوخذُ بهذا الذّنب استصغاراً لهُ. (1) «امیرالمؤمنین(ع) از قول پیامبر اکرم(ص) نقل می‌کنند که فرمود: ابلیس از شما به گناهان کوچک راضی می‌شود؛ و گناهی که آمرزیده نمی‌شود این است که انسان بگوید به‌خاطر این گناه کوچک مؤاخذه نمی‌شوم و آن را کوچک بشمرد.» انّ ابلیس رضی منکم بالمحقّرات؛ [امیرالمؤمنین(ع) از قول پیامبر(ص) می‌فرماید:] ابلیس از شما به همین اندازه- ارتکاب گناهان کوچک- راضی می‌شود. البته این در مورد همه نیست؛ در مورد بسیاری، ابلیس به گناهان کوچک راضی نمی‌شود؛ آنها را به گناهان بزرگ وادار می‌کند، خیلی هم راحت از او اطاعت می‌کنند؛ لکن برای بسیاری از مؤمنین و کسانی که مواظبند گناه بزرگی انجام ندهند، ابلیس می‌گوید عیب ندارد، من به همان گناه کوچک [راضی هستم]؛ وسوسه می‌کند تا مؤمن را به گناه کوچک وادار کند. حالا نتیجه این چیست؟ آن لعین درگاه الهی کار خودش را دارد می‌کند؛ او در کار خودش خبره است، می‌داند که گناه کوچک وقتی متراکم شد، همان کاری را می‌کند که گناه بزرگ انجام می‌دهد و گاهی تراکم و پی‌درپی شدن و اصرار بر گناهان کوچک و صغائر و محقّرات، کاری با انسان می‌کند که برای انسان، گناه بزرگ هم آسان می‌شود؛ والعیاذ بالله. خیلی از کارها هست که اوّل اگر به یک مؤمنی عرضه کنند، از آن تحاشی (اجتناب) می‌کند، اما آرام‌آرام او را مأنوس می‌کنند با گناه کوچک، یواش‌یواش سرش به آن گرم می‌شود، کارش به‌جایی میرسد که همان گناه بزرگی را که روز اول حاضر نبود مرتکب بشود، به‌راحتی انجام می‌دهد. این‌جور نیست که به یک‌باره انسان از مرز ایمان و کفر بگذرد و وارد کفر بشود؛ نه، یواش‌یواش نزدیکش می‌کنند تا اینکه این‌جوری می‌شود؛ این در گناهان فردی و شخصی و در گناهان اجتماعی هم هست؛ این را هم توجه داشته باشید. ادامه مطلب👇 http://kayhan.ir/fa/news/168732 🔻 @avaymarefat
* ❓چگونه با حضرت اباعبدالله عليه السلام و جريان كربلا پيوند بخوريم؟ حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در جواب این سوال فرمودند: 🔻چيزي كه انسان را خيلي به خداي متعال نزديک مي‏ كند پیوند خوردن با جريان كربلاست. آنچه كه مانع انسان برای همه توفيقات است؛ در مورد توفیق پیوند خوردن با جریان کربلا هم مطرح است. 🔸طبيعتا جريان كربلا هم يكي از توفيقاتي است كه موانع طبيعي ‏مي ‏تواند داشته باشد. آن چه كه انسان را از توجه به قرآن، عبادات و عمل صالح دور مي‏ كند همان ها مانع استفاده از جريان كربلا هم است؛ مثل گناه یا تشتت که در اين زاويه هم ‏واقعا مانع می شوند؛ که باید از این موانع پرهیز کرد. 🔹ولي اگر خداي متعال به كسي توفيق داد كه «بخواهد» و اول در او «خواست» به سمت گره‏ خوردن با جريان كربلا حركت كند، چند کار است که بايد در طول مدت مراعات كند: 🔸 يكي مطالعه کردن در مورد جریان عاشورا و امام حسین علیه السلام و اصحاب ایشان است. سير جريان كربلا را بايد خواند و كاركرد و مطالعه كرد؛ گاهي این مطالعه حتي از خواندن زيارات اثرش بيشتر است. لازم است انسان نكات و دقائقي كه در جريان كربلا است با دقت مورد مطالعه قرار دهد. اين مطالعه‏ ای كه انسان در مورد زندگي‏ حضرات مي ‏كند، صرف يک مطالعه نيست؛ بلكه مطالبی که در این زمینه می خواند به جان انسان نقش مي ‏بندد. 🔹ديده شده کسانی که در زمينه يكي از الگوها و موضوعات كربلا مثلا حضرت ابالفضل عليه السلام كار علمی کرده تأثيرش در ظاهر و باطنش محسوس است. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻در کنار مطالعه، توجهات، توسلات و روضه جاي خودش را دارد. طبيعي است كه گريه و توسل مداوم حال مي‏ خواهد و بايد انسان سوخته شود که این سوختگی بعد از مدتي حاصل مي ‏شود. 🔸گریه، كاري ‏نيست كه انسان به نفس خودش تحميل كند. اگر تحمیل شد دل را خسته مي ‏كند. در كل عبادات بايد انسان به اين سمت برود كه با نشاط عبادت را انجام دهد. 🔹در بخش توسلات خواندن زيارتنامه‏ حضرت اباعبدالله علیه السلام و توسل به ایشان و التزام به آن لازم است که باعث می شود آرام آرام پیوند با آقا برقرار شود. انسان اوقاتي را برای این بگذارد كه ملتزم به زيارت حضرت اباعبدالله عليه السلام باشد. اين غير از شرکت در روضه است. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻در جريان روضه‏ ها گاهي صحنه ‏هائي پيش مي‏ آيد كه خيلي روح انسان را سبك مي ‏كند و ارتقاء مي‏ دهد. وقتي كه در جمع، مصائب حضرات گفته مي‏ شد خيلي بركات دارد. 🔸بايد گذشت از حرف هاي بعضي افراد نادان كه ‏مطرح مي ‏كنند گريه نمي‏ خواهد. ائمه راه را شفاف كرده اند و چقدر توصیه به این گریه نموده اند. اين تحركات باطني‏ گريه آور، مبتني است بر قواعدي محكم از اعتقادات و اين ها با هم در ارتباط هستند و انسان را نسبت به رسیدن به حقیقت كربلا محكم‏ مي‏ كند. 🔹اینکه بعضی مي‏ گويند بايد خنديد، اين ها صحيح نيست؛ همين روشي كه امام سجاد عليه السلام داشته ‏اند و القا كرده‏ اند، درست است. اگر انسان در اين زمينه به حالت بكاء برسد خيلي بركات نصيب انسان مي‏ شود و نفس زلال مي‏ شود و نبايد ديگر اين حال را رها كرد؛ 🔸منتهي يک اشتباهي كه در اين‏ زمينه گاهي پيش مي ‏آيد اين است كه ما اگر امشب يک ساعت گريه كرديم مي‏ خواهيم با همین یک ساعت گریه به اوج سعادت برسيم و هيچ ‏فكر شيطانی هم سراغ ما نيايد؛ درحالي كه اين طور نيست؛ اولا خيلي بايد گريه كرد و ثانيا شيطان هم به اين زودي دست بردار نيست. انسان بايد كار خودش ‏را بكند. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 👉 @avaymarefat
🏴 مرحوم استاد ، در ایام و ، تسبیح از دستش نمی‌افتاد. می‌نشستیم پهلوی ایشان، اگر سوالی نداشتی، نیم ساعت، یک ساعت، تا آخر مجلس، همه‌اش می‌گفت، همه‌اش مشغول به و در بود. و می‌گفت: هر کسی که ، ، ، ، به دست آورده، بزرگان ما گفته‌اند که زیر قبه‌ی امام علیه‌السلام به دست آورده است. ۸۰٫۱٫۲۳ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی 📸 تصاویر مربوط به مراسم روضه، در منزل مرحوم علامه طباطبایی در شهر تبریز می‌باشد. @avaymarefat
◾️از خدا خواسته بود تا آخر عمرش، زیارت عاشورایش ترک نشود ▫️توصیه‌ی آیت‌الله بهجت به خواندن و مداومت بر زیارت عاشورا 📝 استادش، مرحوم غروی اصفهانی را یاد می‌کرد و می‌فرمود که او از خدا خواسته بود تا آخر عمرش، زیارت عاشورایش ترک نشود. با گفتن این ویژگی استاد، گویا حال خود را هم بازگو می‌کرد. همین‌طور هم شد: تا آخرین روزهای عمرش، هر روز زیارت عاشورا می‌خواند با صد لعن و صد سلام. چنان بهره‌هایی از این زیارت نصیبش شده بود که دیگران را نیز به خواندن و مداومت بر آن دعوت می‌کرد. روزی شخصی به محضرش رسید و گفت: «آقا، من فرصت نمی‌کنم که هر روز این زیارت را با صد لعن و صد سلام بخوانم. چه کنم؟» راه چاره‌ای به او نشان داد و فرمود که «زیارت عاشورای مختصره» را بخواند. 📚 برگرفته از کتاب رحمت واسعه، ص٢٢ : 🔸«زیارت عاشورای مختصره» زیارتی است که در فضیلت و ثواب مانند زیارت عاشورا است، ولی صد لعن و سلام را ندارد. @avaymarefat
مرحوم عارف بزرگوار ملا اسماعیل دولابی به نقل از آیت الله شاه آبادی (قدس سره): اگر در یک اتاق شیشه ای در دل دریا باشیم، از همه طرف آب دریا و ماهی ها را می بینیم، ولی عطش ما رفع نمی شود. علمی که معلومش پیدا نشده.، اینگونه است و رفع عطش نمی کند. اما اگر یک سر سوزن دیوار شیشه ای اتاق سوراخ شود، از همان سوراخ همه سیراب می شوند. علم وقتی همه چیز را معلوم کرد، یک سر سوزن از محبت می خواهد تا انسان را سیراب کند. اگر شیشه بشکند که نورٌ عَلٰٰی نورٍ می شود. در آن صورت همه کسانی که در اتاق اند رفته اند پیش هستی خدا. انشاالله در مجلس روضه امام حسین علیه السلام شیشه دل بشکند و سرشار از محبت شویم. (نقل از کتاب مصباح الهدی مهدی طیب) 🌺@avaymarefat
* 🔻بيخود ما گمان مي‌كنيم كه اگر در زمان اهل بيت بوديم يا در كربلا بوديم جزء آن هفتاد و دو نفر بوديم. 🔸معلوم نيست؛ كار سخت بوده است. انسان عافيت ‌طلب است. يك نفر از لشكر ابن‌سعد براي گرفتن پاداش به شام رفت تا به يزيد گزارش پایان یافتن جنگ را بدهد و جایزه بگیرد. اما تا گزارش داد یزید گفت كه:« چرا آن ها را كشتيد؟ من از شما بدون اين كشتن هم راضي مي‌شدم. چطور شد؟» 🔹علت این که یزید این طور برخورد کرد این بود که شخصيت پيچيده‌ي عجيبي داشته و دو رویی می کرده است؛ علاوه بر اینکه حضرت سيدالشهداء‌ عليه السّلام به دشمنانشان نفرين کرده بود که حتی به اهداف مادی که در این جنگ دارید نخواهید رسید و این نفرین گرفت تا جایی كه حتي يزيد هم از ایشان تقدير نكرد و سر بزنگاه‌ ها يزيد هم به اين ها خشم می ‌گرفت. 🔸آن شخص در جواب یزید گفت: «ما مواجه بوديم با گروهي كه توصیه به بیعت می کردیم بیعت نمی کردند؛ امان مي ‌داديم نمي ‌خواستند؛ پيشنهاد مالی مي ‌كرديم قبول نمي‌كردند. اين ها از مرگ هم نمی هراسيدند. ما هيچ راهی نداشتيم جز اينكه با اين ها بجنگیم.» 🔹ببينيد اصحاب حضرت چقدر و چگونه وارد شده بودند که دشمن در موردشان این طور تحلیل می کند. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻ما خيال نكنيم مرگ يك ‌لحظه است و يك انتخاب است و من اگر در حال جهاد قرار بگیرم یک مرتبه آن را انتخاب می کنم و شهید می شوم و تمام می شود؛ نه، در جریان کربلا قدم به قدم اتفاقاتي مي ‌افتاد تا جوهره ‌‌ها رو بيفتد. 🔸لحظه به لحظه قضیه سخت مي‌ شده است. حمايت از حق سخت است. يعني در مواقع فشار و سختی درون‌ ها بيرون ریخته می شود. این خيالات است كه من بگويم اگر من هم عاشورا بودم مثل حبيب ‌بن ‌مظاهر بودم. انسان نمي ‌تواند چنین ادعایی کند؛ به قول قرآن «إنّك لن تستطيع معي صبرا»‌ اين صبر و همراهي و صبر در همراهي كار هر كسي نيست. 🔹يک ‌لحظه نيست كه من الآن بگويم اگر امروز من را در موقعیتی مانند ظهر عاشورا قرار بدهند يك دفعه سينه‌ام را سپر مي‌كنم يك گلوله توي مغزم مي‌خورد و خلاص مي‌شوم! معلوم نيست اين‌جور پيش بيايد. بايد افراد زمينه داشته باشند و مهذب، نوراني و دنياگريز باشند تا بتوانند مرحله مرحله مراحل را طي كنند. 🔸اصحاب حضرت در طول سفر همراه آقا سيدالشهداء بودند. خيلي‌ ها در این بین آمدند و رفتند؛ بخاطر اينكه فكر مي ‌كردند كه آقا سيدالشهداء دارند وارد يک شهري مي ‌شوند كه حكومت و امکانات آماده است بعد ديدند خبري نيست لذا برگشتند؛ ولي اين هايي كه ماندند؛ اين ها از همه‌ ی جهات خالص ‌ترين‌ها و بهترين‌ ها و از آب گذشته بودند. 🔹بله لحظات آخر شب عاشورا، حضرت سيدالشهداء ديگر اين ها را راه دادند و آسمان را براي اين ها باز كردند و جاهايشان را نشان دادند اما اين ديگر لحظات آخر بود. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... * 🔻شما ببینید گاهی ماه رمضان و تابستان است يك ‌نفر تشنه‌ اش مي ‌شود و اخلاقش بد می شود؛ دمِ مغرب مي‌ رود یك گوشه مي ‌نشيند و لحظه شماری می کند تا اذان بگويند و آب بخورد اما شما آقا قمر بني ‌هاشم و اصحاب حضرت را ببینید دو سه روز آنجا آب نبوده است. 🔸آقا قمر بني ‌هاشم آمدند و به شريعه فرات رسيدند دستشان را زير آب زدند. آب را نزديك دهانشان آوردند اما نمي‌خورند! اين آب خوردن كه براي حضرت حرام نيست ولي شما ببینید چقدر ايشان پایبند به قواعد بوده اند؛ از جمله اینکه حضرت اباعبدالله فرزند فاطمه و امام است و تبعيت از امام و احترام امام خیلی ضروری است تا جایی که چون الان امام تشنه است من حق ندارم آب نخورم. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... * 🔻اين قواعد سی ‌سال در زندگی حضرت و تعامل با امام رعایت شده و جاي خودش را در شاکله و شخصیت آقا قمر بنی هاشم باز كرده كه الان می تواند يك همچنين کار شگفتی بکند و چنین اثري را بگذارد. 🔸يک حركت خيالي با يک حركت گام به گامِ رو به رشد فرق می کند. اين ها عمرشان را اين ‌جوري طي كرده بودند که در عاشورا توانستند چنین صحنه هایی را خلق کنند. اين كه آدم در طول حياتش حيات عادی خودش را داشته باشد و در طول زندگی مسیر صحیح و درست را نرود بعد دم مرگ يك انقلابی بشود و یک مرتبه ورق برگردد و همه چیز عالی شود يا نيست يا خيلي نادر است. 🔹حيات و ممات انسان بايد يكي و در يک مسير و يک جهت باشد تا آخر کار عاقبت بخیری و سعادتی این چنینی حاصل گردد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🌸 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 👉 @avaymarefat
مرحوم عارف بزرگوار ملا اسماعیل دولابی: فرمود همه زمین ها کربلا و همه روزها عاشوراست، ولی نفرمود همه شما امام حسینید، گذاشت خودتان درک کنید. پس بگرد و در خودت، امام حسین علیه السلام را پیدا کن. سالی یکبار عاشورا شیعیان را می میراند و زنده میکند و «موتوا قبل ان تموتوا»را عملی می کند. هنگام عزاداری، انسان در دلش را باز می کند و امام حسین علیه السلام داخل می شوند. 🌸نقل از کتاب مصباح الهدی 🌹@avaymarefat
💠این گریه ها زنده نگه داشته مکتب سیدالشهدا را هر مکتبی هیاهو می خواهد،باید پایش سینه بزنند،هر مکتبی تا پایش سینه زن نباشد، تا پایش گریه کن نباشد، تا پایش توی سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمی شود. اینها اشتباه می کنند،بچه اند اینها، نمی دانند که این نقش روحانیت و این نقش اهل منبر چه هست در اسلام، خودتان هم شاید خیلی ندانید. این نقش یک نقشی است که اسلام را همیشه زنده نگه داشته، آن گلی است که هی آب به آن می دهند زنده نگه داشته،این گریه ها زنده نگه داشته مکتب سیدالشهدا را 📚صحیفه نور ، جلد ۸ ، صفحه ۷۰ 👈بیانات امام خمینی(ره) در جمع وعاظ و روحانیون تهران 🗓مورخ: ۱۳۵۸/۰۴/۱۷ ✅ @avaymarefat 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
🌴احادیثی از حضرت سیدالشهداء علیه السلام(۱)🌴 🌸. الإمامُ الحسینُ علیه السلام :إذا جادتِ الدُّنیا علیکَ فجُد بها علی النّاسِ طُرّاً قبلَ أن تَتَفلَّتِ فلا الجُودُ یُفنیها إذا هِی أقبَلَت و لا البُخلُ یُبقیها إذا ما تَوَلَّتِ امام حسين علیه السلام ( طى قطعه اى) مى فرمايند: چون دنيا چيزى به تو بخشيد. پيش از آن كه از دستت برود همه آن را به مردم ببخش . زيرا اگر دنيا روى آورد. بذل و بخشش آن را از بين نمى برد. و اگر پشت كند بخل ورزيدن آن را نگه نمى دارد. 🌺. الإمام الحسین علیه السلام :طُولُ التّجارِبِ زِیادَةٌ فی العَقلِ. امام حسين علیه السلام فرمودند: تجربه هاى زياد بر خرد مى افزايد. 🌸.الإمامُ الحسينُ علیه السلام : مَنْ‏ طَلَبَ‏ رِضَا اللَّهِ‏ بِسَخَطِ النَّاسِ‏ كَفَاهُ‏ اللَّهُ‏ أُمُورَ النَّاسِ‏، وَ مَنْ طَلَبَ رِضَا النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ، وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ، وَ السَّلَام‏. امام حسين علیه السلام : هر كه خشنودي خدا را با ناخشنودي مردم بطلبد، خداوند او را از امور مردم بي‌نياز كند و هركه خشنودي مردم را با ناخشنود كردن خدا بجويد، خداوند او را به مردم واگذارد. والسلام. 🌹. الإمامُ الحسینُ علیه السلام : إلهی تَرَدُّدی فی الآثارِ یُوجِبُ بُعدَ المَزارِ، کَیفَ یُستَدَلُّ عَلَیکَ بِما هُوَ فی وُجودِهِ مُفتَقِرٌ إلَیکَ؟! أیَکونُ لِغَیرِکَ مِنَ الظُّهورِ ما لَیسَ لَکَ حتّی یَکونَ هُوَ المُظهِرَ لَکَ؟! متی غِبتَ حتّی تَحتاجَ إلی دَلیلٍ یَدُلُّ عَلَیکَ؟! ... بِکَ أستَدِلُّ عَلَیکَ فَاهدِنی بِنورِکَ إلَیکَ. امام حسین علیه السلام در دعا: بار خدایا! سرگرم شدنم به آثار و نشانه‌ها، موجب دوری زیارتگاه (دیدار خدا) می‌شود. چیزی که خود در هستی‌اش نیازمند توست، چگونه تواند دلیل و رهنمای بر تو باشد؟ آیا جز تو ظاهر و آشکارند و تو نیستی تا اینکه آنان مظهر و آشکارکنندة تو باشند؟ کی غایب بوده‌ای تا نیاز داشته باشی (دیگران) به جایگاه تو راهنمایی کند؟ ... به واسطة توست که ره به تو می‌برم؛ پس، با نور خود مرا به سویت رهنمون شو. 🌺. الإمامُ الحسينُ علیه السلام : َ مَنْ‏ أَحْجَمَ‏ عَنِ‏ الرَّأْيِ‏ وَ عَيِيَتْ بِهِ الْحِيَلُ، كَانَ الرِّفْقُ مِفْتَاحَهُ. امام حسين علیه السلام : هركه فكرش به جايي نرسد و در چاره‌يابي درماند نرمي، كليد (گشايش مشكل) او باشد. 🌸. الإمامُ الحسینُ علیه السلام عِندَما قالَ رَجُلٌ: إنَّ المَعروفَ إذا اُسدِیَ إلی غَیرِ أهلِهِ ضاعَ: لَیسَ کذلِکَ، ولکِن تَکونُ الصَّنیعَةُ مِثلَ وابِلِ المَطَرِ تُصیبُ البَرَّ والفاجِرَ. امام حسین علیه السلام به مردی که گفت: احسان و خوبی اگر به نااهل شود هدر رفته است، فرمود: چنین نیست، بلکه خوبی کردن مانند ریزش باران به نیک و بد می‌رسد. 🌹. ثواب الأعمال، عَنْ أَبِي‌عَبْدِ‌اللَّهِ علیه السلام قَالَ اقْرَءُوا سُورَةَ الْفَجْرِ فِي فَرَائِضِكُمْ وَ نَوَافِلِكُمْ فَإِنَّهَا سُورَة الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه السلام امام‌صادق علیه السلام فرمود: در نمازهای واجب و مستحب خود سورۀ فجر را بخوانید که سورۀ امام حسین علیه السلام است. 🌴نقل از نرم افزار احادیث معنوی ✏️🌻@avaymarefat
💥 «زُهَیر» هستید یا «طِرِمّاح»؟ ◀️ «زهیر» غربت امام حسین(ع) را دید و همسرش را طلاق داد و به امام پیوست. اما «طِرِمّاح» هنوز داشت آذوقه زن و فرزندش را به یمن می‌بُرد. ▪️استاد سید محمدمهدی میرباقری: «امام حسین(ع) در نزديکي کوفه به «طِرِمّاح» برخورد کرد که از کوفه گندم به يمن مي‌برد. حضرت اوضاع کوفه را از او پرسيدند. او گفت: اصلاً به کوفه نرويد، اوضاع کوفه خوب نيست و شمشيرها بر عليه شماست. گفت: با من به يمن بياييد و من ده‌هزار نفر در اختيار شما قرار مي دهم و آنجا کوهستاني است و امکان جنگ پارتيزاني هست! امام فرمود: ما بر سر عهدي هستيم. اگر مي‌خواهي با ما بيا (و گرنه -به تعبير من- ما را موعظه نکن.) او گفت: پس من می‌روم آذوقه زن و فرزندانم را در يمن مي‌گذارم و بر مي‌گردم! حضرت فرمودند: پس زود بيا! وقتي برگشت، خبر شهادت امام را شنيد. اين فرد، اهل تأخير بود و اهل سرعت نبود. فرق او با زهير چيست؟ زهير حتي همسرش را هم طلاق مي دهد که او اذيت نشود و پشت‌سرش هم تعلقي نباشد. طِرِمّاح امام(ع) را در محاصره مي بيند ولي مي‌خواهد به خانواده‌اش آذوقه برساند! پيداست چنين کسي به امام نمي‌رسد. آيا ما طرماح هستیم یا زهير يا حُر يا حبيب؟» 🌺 @avaymarefat
🗓 جمعه ١۵ شهریور ماه ١٣٩٨ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: لازم نیست که انسان در پی این باشد که به خدمت حضرت ولی عصر علیه‌السلام تشرف حاصل کند، بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز، سپس توسل به ائمه علیهم‌السلام بهتر از تشرّف باشد. 📚 در محضر بهجت، ج١، ص١٨٧ 🌳 @avaymarefat
در با سه‌ نمونه شخصیت روبرو می‌شویم. اول: (ع) حاضر نیست تسلیمِ حرفِ زور شود. تا آخر می‌‌ایستد. خودش و فرزندانش شهید می‌شوند. هزینه انتخابش را می‌‌دهد و به چیزی که نمی‌خواهد تن‌ نمی‌‌دهد. از آب می‌گذرد، از آبرو نه‌ دوم: همه را تسلیم می‌خواهد. مخالف را تحمل نمی‌‌کند. سرِ حرفش می‌‌ایستد. نوه‌ پیغمبر را سر می‌‌ٔبرد. بی‌ آبرویی را به جان میخرد تا به چیزی که می‌‌خواهد برسد سوم: به روایتِ تاریخ تا روز ٨ محرّم در تردید است. هم خدا را می‌خواهد هم خرما، هم دنیا را می‌خواهد هم آخرت. هم می‌خواهد حسین (ع)را راضی‌ کند هم یزید را. هم اماراتِ ری را می‌خواهد،هم احترامِ مردم را. نه‌ حاضر است از قدرت بگذرد،نه‌ از خوشنامی. هم آب می‌خواهد هم آبرو. دستِ آخر اما عمرِ سعد کسی‌ است که به هیچکدام از چیزهایی که می‌خواهد نمی‌‌رسد. نه سهمی از قدرت می‌‌برد نه‌ از خوشنامی 👈 چه زیبا گفت که: ما آدمهایِ معمولی‌ راستش نه جرات و ارادهِ حسین (ع) شدن را داریم، نه قدرت و ابزارِ یزید شدن را اما در درونِ همه ما یک عمرِ سعد هست! ➕ من بیش از همه از عمر سعد شدن میترسم... 🔻 @avaymarefat
🌺احادیثی از حضرت سیدالشهداء علیه السلام(۲)🌸 🌹. الْحُسَيْنِ علیه السلام قَالَ كَانَ رسول‌الله( يَرْفَعُ يَدَيْهِ إِذَا ابْتَهَلَ وَ دَعَا كَمَا يَسْتَطْعِمُ الْمِسْكِينُ امام حسین علیه السلام :‌رسول‌خدا( وقتی به حال ابتهال میرسید دستانش را چون گدایان به آسمان بلند میکرد و دعا می‌نمود. 🌸. وَ رُوِيَ أَطِيلُوا الْجُلُوسَ عِنْدَ الْمَوَائِدِ فَإِنَّهَا أَوْقَاتٌ لَا تُحْسَبُ مِنْ أَعْمَارِكُمْ. روایت است که بر سفره نشستن را طول دهید که از عمر شما حساب نمیشود. وَ رُوِيَ لَوْ عَمِلْتَ طَعَاماً بِمِائَةِ أَلْفِ دِرْهَمٍ ثُمَّ أَكَلَ مِنْهُ مُؤْمِنٌ وَاحِدٌ لَمْ تُعَدَّ مُسْرِفاً. روایت است که غذایی را اگر صد هزار درهم خرج کنی اما مؤمنی از آن بخورد اسراف نکرده‌ای. الدُّرَّةُ الْبَاهِرَةُ، قَالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ علیه السلام مَنْ قَبِلَ عَطَاءَكَ فَقَدْ أَعَانَكَ عَلَى الْكَرَمِ. امام حسین علیه السلام :‌ هرکس عطای تو را بپذیرد تو را بر کرم یاری کرده است. 🌹.قَالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ علیه السلام يَوْماً لِابْنِ عَبَّاسٍ لَا تَتَكَلَّمَنَّ فِيمَا لَا يَعْنِيكَ فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ الْوِزْرَ وَ لَا تَتَكَلَّمَنَّ فِيمَا يَعْنِيكَ حَتَّى تَرَى لِلْكَلَامِ مَوْضِعاً فَرُبَّ مُتَكَلِّمٍ قَدْ تَكَلَّمَ بِالْحَقِّ فَعِيبَ وَ لَا تُمَارِيَنَّ حَلِيماً وَ لَا سَفِيهاً فَإِنَّ الْحَلِيمَ يَقْلِيكَ وَ السَّفِيهَ يُؤْذِيكَ وَ لَا تَقُولَنَّ فِي أَخِيكَ الْمُؤْمِنِ إِذَا تَوَارَى عَنْكَ إِلَّا مَا تُحِبُّ أَنْ يَقُولَ فِيكَ إِذَا تَوَارَيْتَ عَنْهُ. امام حسین علیه السلام فرمود: در آنچه فایده‌ای برایت ندارد سخن مگو که وبال در پی دارد. و در آنچه ترا فایده دارد نیز تا جایش نرسیده سخن مگو که گاهی متکّلمی حقّی گوید که نباید بگوید. با حلیم و سفیه بگو مگو مکن که حلیم بر تو چیره شود و سفیه اذیتت کند. راجع به برادر مؤمنت چون از او جدا شدی مگو جز آنچه دوست داری که او نیز چون از تو جدا شود راجع به تو همان گوید. 🌹. عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْبَاقِرِ علیه السلام قَالَ دَخَلَ قَوْمٌ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه السلام فَقَالُوا يَا ابْنَ رسول‌اللهنَرَى فِي مَنْزِلِكَ أَشْيَاءَ مَكْرُوهَةً وَ قَدْ رَأَوْا فِي مَنْزِلِهِ بِسَاطاً وَ نَمَارِقَ فَقَالَ إِنَّمَا نَتَزَوَّجُ النِّسَاءَ فَنُعْطِيهِنَّ مُهُورَهُنَّ فَيَشْتَرِينَ بِهَا مَا شِئْنَ لَيْسَ لَنَا مِنْهُ شَيْ‏ءٌ ... به منزل امام حسین علیه السلام وارد شدند و گفتند ای پسررسول‌خدادر منزل شما چیزهای بدی می‌بینیم؛ میبینیم که شما زیراندازهای نیکو و پُشتی‌های زیبا دارید. امام حسین علیه السلام فرمود: ما وقتی ازدواج میکنیم مهریۀ همسرانمان را بدیشان می‌دهیم پس هر چه میل دارند با آن میخرند و در خانه خویش قرار میدهند. 🌺. الإمامُ الحسینُ علیه السلام : اعتَبِروا أیُّها النَّاسُ بِما وَعَظَ اللهُ بِهِ أولِیاءَهُ مِن سوءِ ثَنائهِ عَلَی الأحبارِ؛ إذ یَقولُ: (لَو لا یَنهاهُمُ الرَّبّانِیُّونَ ...). فلا یَنهَونَهُم عَن ذلکَ، رَغبَةً فیما کانوا یَنالونَ مِنهُمُ، و رَهبَةً مِمّا یَحذَرونَ، واللهَ یَقولُ: (فَلا تَخشَوُا النّاسَ واخشَونِ). امام حسین علیه السلام : ای مردم! از پندی که خداوند، با بدگویی از ملّایان یهود، به دوستان خود داده عبرت گیرید، آنجا که می‌فرماید: «چرا علمایشان آنها را نهی نکردند ...». اما به طمع بهره‌ای که از آنان می‌بردند، و نیز به سبب ترس از آنچه می‌ترسیدند آنان را از زشتکاری منع نمی‌کردند، حال آنکه خدا می‌فرماید: «از مردم نترسید و از من بترسید». 🌴نقل از نرم افزار احادیث معنوی ✏️@avaymarefat
"ذکر با وِرد فرق دارد" 💎 ذکر، یک عمل است. کار است. ذکر، وِرد نیست. وِرد، گفتن پی در پی یک واژه است. اما ذکر، به جریان انداختن یک مفهوم متعالی در وجود است. وقتی تو ذکر یا رحمن می گیری باید وجودت را عامل به بخشندگی و مهربانی کنی. عمل به بخشندگی و مهربانی، به جریان انداختن ذکر "رحمن" است. همچنان است وقتی ذکر "یا فتاح" داری، تو باید در این نقش گشاینده ی گره از کار دیگران باشی. و قِس عَلَی هکَذا. هر ذکر عمل نیکی دارد که در مفهوم همان ذکر مستتر است. ذکر تنها با عمل متناسب با خودش است که در وجود آدمی به جریان می افتد و متجلّی می شود. ای دوست، ذکر با تجلّی اش مؤثر است نه با گفتن صرفش. این یعنی؛ ذکر حقیقی، آن است که تو را بدنبال کار می فرستد... با ذکر علیم باید آگاهی رسان شوی. با ذکر حکیم باید حکیمانه زندگی کنی. با ذکر ستار باید راز نگهدار اسرار دیگران باشی. با ذکر رزاق باید رزق رسانی را تجربه کنی. با ذکر حق باید مروّج راستی و درستی باشی... تو با عمل به مفهوم ذکر است که اهل ذکر می شوی. 🌺@avaymarefat
‍ * 🔻هيچ عملي مثل توسل به حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) جنس آدمي را پاك و زلال نمي ‏كند؛ تمام اين ثواب هائي را كه برای انواع توسل به حضرت مثل زیارت حضرت یا گریه بر حضرت و ... گفته ‏اند با اين مسأله قابل حل است كه در توسل به حضرت سید الشهداء (علیه السلام) جنس انسان تبديل مي ‏شود. 🔸بعضي‏ در ثواب هایی که برای زیارت یا گریه برای حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) نقل شده، خدشه كرده ‏اند كه اين همه ثواب چگونه است؟ در حالی كه وقتی این نوع توسلات جنس و جوهره انسان را تبدیل می کند پس مشكل حل مي‏ شود. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 👉 @avaymarefat
🔻یک یا حسین، برای انسان ثبت می‌شود؛ برای خودش ثبت می‌شود، برای نسلش ثبت می‌شود. گاهی معادله و محاسبۀ ما نسبت به خودمان ابتدایی و غلط است و توجّهی به احسان و فضل الهی نداریم و اِلّا این‌ها همه‌اش صدق است. گاهی طول مسیر را نمی‌شناسیم، گاهی تضلع وجودی و حرکتی‌مان به سمت آسمان را خبر نداریم و اِلّا یک حرکت، یک یا حسین، یک لباس سیاه، یک جلسه، یک توجه، یک حرکت کوچک، مخفی از دید و توجّه و عنایت آقا سیّد الشهداء نیست. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔻به سیدالشهدائی که روز عاشورا، گریه می‌کردند، عرض کردند: یابن رسول الله! چرا گریه می‌کنید؟ فرمودند: به خاطر این جمعیّت. گفتند: کدام جمعیّت؟ فرمود: لشکر دشمن. گفتند: چرا برای این‌ها گریه می‌کنید؟ فرمودند: آخر این‌ها مرتکب کاری می‌شوند که مستحقّ جهنّم می‌شوند، ناراحتم. 🔸 برای دشمن گریه می‌کند آقا سید الشهداء. آن وقت فکر می‌کنید که دوستانش را رها می‌کند و تنها می‌گذارد؟ معادلاتمان را درست کنیم. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 👉 @avaymarefat
4_201676679079264482.mp3
10.89M
* #کلیپ_صوتی #حضرت_عباس 🎧 روضه حضرت ابالفضل علیه السلام 🎙 حجت‌الاسلام و المسلمین ناصری ⏱زمان: ۱۱ دقیقه 🔺 @Nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌