🌼احادیثی زیبا از امام سجاد(علیه السلام)درباره حق استاد و معلم و حق شاگرد:
🌺. الإمامُ زینُالعابدین علیه السلام :مَجالِسُ الصّالِحینَ داعیة إلی الصلاح و البرّ.
امام سجاد علیه السلام فرمودند: مجالس پاكان فراخوان به سوى صلاح و پاكى است .
🌹🎍. الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : حَقُّ سائسِکَ بِالعِلمِ: التَّعظیمُ لَهُ، والتَّوقیرُ لِمَجلِسِهِ، و حُسنُ الاستِماعِ إلَیهِ، والإقبالُ عَلَیهِ، و أن لا تَرفَعَ عَلَیهِ صَوتَکَ، و أن لا تُجیبَ أحَداً یَسألُهُ عَن شَیءٍ حَتّی یَکونَ هُوَ الّذی یُجیبُ، و لا تُحَدِّثَ فی مَجلسِهِ أحَداً، و لا تَغتابَ عِندَهُ أحَداً، و أن تَدفَعَ عَنهُ إذا ذُکِرَ عِندَکَ بِسُوءٍ، و أن تَستُرَ عُیوبَهُ، و تُظهِرَ مَناقِبَهُ، و لا تُجالِسَ لَهُ عَدُوّاً، و لا تُعادِیَ لَهُ وَلِیّاً.
امام سجاد علیه السلام : حق استاد تو این است که به او احترام گذاری، محضرش را موقّر داری، با دقت به سخنانش گوش بسپاری، رویت به او باشد و به او توجه نمایی، صدایت را بر او بلند نکنی، هرگاه کسی از او سؤالی کند تو جواب ندهی، بلکه بگذاری خودش جواب دهد. در محضر او با کسی سخن نگویی، در حضور او از کسی غیبت نکنی، اگر پیش تو از او بدگویی شود، از وی دفاع کنی. عیبهایش را بپوشانی، خوبیها و صفات نیکش را آشکار سازی، با دشمن او همنشینی نکنی و با دوستش دشمنی نورزی.
🎍. الخصال، قَالعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْن علیه السلام وَ أَمَّا حَقُّ رَعِيَّتِكَ بِالْعِلْمِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّمَا جَعَلَكَ قَيِّماً لَهُمْ فِيمَا آتَاكَ مِنَ الْعِلْمِ وَ فَتَحَ لَكَ مِنْ خَزَائِنِهِ فَإِنْ أَحْسَنْتَ فِي تَعْلِيمِ النَّاسِ وَ لَمْ تَخْرَقْ بِهِمْ وَ لَمْ تَضْجَرْ عَلَيْهِمْ زَادَكَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ إِنْ أَنْتَ مَنَعْتَ النَّاسَ عِلْمَكَ أَوْ خَرِقْتَ بِهِمْ عِنْدَ طَلَبِهِمُ الْعِلْمَ مِنْكَ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَسْلُبَكَ الْعِلْمَ وَ بَهَاءَهُ وَ يُسْقِطَ مِنَ الْقُلُوبِ مَحَلَّك.
امام سجاد علیه السلام فرمود: حقّ شاگردانت بر تو آن است که بدانی خدا بواسطه علمی که بتو داده و فتحی که از خزانهاش کرده تو را قیّم ایشان ساخته؛ اگر خوب به ایشان درس دهی و با ایشان بدخلقی نکنی و برایشان سخت نگیری، خدایت علم فزون کند. و اگر علمت را از ایشان منع کردی یا از ایشان روگردانیدی، برخداست که علم و بهائش را از تو بازگیرد و از چشمها بیاندازدت.
🌸. الخصال، قَالعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْن علیه السلام وَ حَقُّ سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ التَّعْظِيمُ لَهُ وَ التَّوْقِيرُ لِمَجْلِسِهِ وَ حُسْنُ الِاسْتِمَاعِ إِلَيْهِ وَ الْإِقْبَالُ عَلَيْهِ وَ أَنْ لَا تَرْفَعَ عَلَيْهِ صَوْتَكَ وَ لَا تُجِيبَ أَحَداً يَسْأَلُهُ عَنْ شَيْءٍ حَتَّى يَكُونَ هُوَ الَّذِي يُجِيبُ وَ لَا تُحَدِّثَ فِي مَجْلِسِهِ أَحَداً وَ لَا تَغْتَابَ عِنْدَهُ أَحَداً وَ أَنْ تَدْفَعَ عَنْهُ إِذَا ذُكِرَ عِنْدَكَ بِسُوءٍ وَ أَنْ تَسْتُرَ عُيُوبَهُ وَ تُظْهِرَ مَنَاقِبَهُ وَ لَا تُجَالِسَ لَهُ عَدُوّاً وَ لَا تُعَادِيَ لَهُ وَلِيّاً فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ شَهِدَ لَكَ مَلَائِكَةُ اللَّهِ بِأَنَّكَ قَصَدْتَهُ وَ تَعَلَّمْتَ عِلْمَهُ لِلَّهِ جَلَّ اسْمُهُ لَا لِلنَّاس
امام سجاد علیه السلام فرمود: و حق معلّمت آنست که او را تعظیم کنی و مجلسش را حرمت نهی و خوب گوش فرایش دهی و بدو اقبال کنی و صدایت را در برابرش بلند نسازی و چون از او پرسند تو جواب نگویی و نگذاری در مجلس او سخن از دیگری به میان آید و غیبتی افتد و چون از او بدگویند دفاعش کنی و عیوبش بپوشانی و مناقبش را آشکار کنی و با دشمنش ننشینی و با دوستش دشمنی نکنی. چون چنین کردی فرشتگان گواهی دهند که تو خیرخواه اویی و علمش را برای خدا آموختی نه برای مردم.
✏️ @avaymarefat
✳️ مصائب فاطمه صغری سلام الله علیها
فاطمه دختر امام حسین (علیه السلام) معروف به فاطمه صغری سلام الله علیها در کربلا حدود سی سال داشته و به قولی شبیه ترین دختر امام حسین (ع) به حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) بوده و شاید به همین جهت به ایشان لقب فاطمه صغری داده اند و یا دلیل دیگر می تواند وجود فاطمه بنت علی در کاروان کربلا باشد. ایشان همچنین همسر حسن مثنّی، پسر امام حسن(ع) بوده است.
_
از فاطمه صغری نقل شد: روز عاشورا من جلوى خيمه ايستاده بودم. اجساد پدر و كشتهها را نگاه میكردم. با خود گفتم: اين مردم با ما چه خواهند كرد، آيا اسيرمان مىكنند؟ يا مىكشند؟ همين هنگام مردى سوار بر اسب از راه رسيد، زنان را با كعب نيزه زده و زیور آلات و چادر آنها را به غارت برد، زنان هر كدام به ديگرى پناه مىبردند و فرياد سر مىدادند: وا جدّاه؛ وا ابتاه؛ وا علياه.
_
من به خود لرزيدم. به جانب چپ و راست نگاه مىكردم، ناگاه عمهام را ديدم، از ترس اين كه آن ستمكار سوى من بيايد به طرف عمّهام رفتم. ناگاه آن بىحيا به سويم آمد، گريختم كه شايد از دستش نجات پيدا كنم ولى او خود را به من رسانيد كعب نيزه را بين دو كتفم فرود آورد كه من برو افتادم، آن بىرحم آمد چادر از سرم ربود، گوشواره از گوشم كشيد و گوشم را پاره كرد، خون بر سر و صورت من جارى شد، بيهوش افتادم؛ در اين بين عمّهام را بالاى سرم مشاهده كردم كه مىگريد و مىگويد: عزيزم از جاى برخيز تا ببينم كه بر سر دختران بىياور و برادر بيمارت چه آمده؟ عرض كردم آيا پوشش نزد شما هست تا سرم را بپوشانم (يا عَمَتاهُ هَلْ مِنْ خِرْقَةٍ اسْتُرُ بِهارَأْسى عَنْ اعْيُنِ النُّظارِ؟ فَقالَتْ: يا بِنْتاهُ وَ عَمَّتُكِ مِثْلُكِ) فرمود: عمه ات مانند تو مىباشد؛ من ديدم سر آن مظلومه هم مكشوف و بدنش از ضرب تازيانه و كعب نيزه كبود گرديده.
_
وقتى به خيمه رسيديم، ديدم تمامى خيمهها را غارت كردهاند. برادرم علیبن الحسین (علیهااسلام) را ديدم كه از گرسنگی و تشنگی و طغيان درد بر روى زمين افتاده و توان نشستن ندارد. از مشاهده اين حوادث ما براى او گريه مىكرديم او هم به حال ما گريه مىكرد.
منابع:
الدمعة الساكبه، ج ۴، ص ۳۷۱. ناسخ التواريخ، ج ۳، ص ۱۳. وسيلة الدارين، ص ۳۴۲.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@avaymarefat
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
از قضیۀ سیدالشهدا علیهالسلام باید این را بفهمیم که بشر حاضر است همه چیز را فدای خودش کند و استثنایی هم در کار نیست.
📚 رحمت واسعه، ص١٧١
یاریکردن ظلم خیلی در احداث و بقای ظلم و ظالم مدخلیت (دخالت) دارد. در روایت است که ائمه علیهمالسلام فرمودهاند: «اگر بنیامیه یاورانی پیدا نمیکردند، هرگز نمیتوانستند حق ما را غصب کنند».
📚 رحمت واسعه، ص١٣٢
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ صوتی: «پس کی به نصایح و مواعظی که شنیدهایم عمل میکنیم؟»
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹 کسی هست که بگوید من تابهحال زیر وعظ هیچ واعظی نرفتهام [و ننشستهام]؟ از هیچ ناصحی چیزی نشنیدهام؟ دروغ میگوید؛ دروغ است این مطلب. خوب [حالا که] شنیدی، عمل کردی یا نکردی؟ اگر عمل کرده بودی، حالا روشن بودی؛ چرا؟ به جهت اینکه خودشان با همان عمل [کردن شما]، مجهولات را بر شما اعلام میکنند [و شما را آگاه میکنند]؛ باید خاطرتان جمع باشد.
🔹 اما اگر عمل نکردی و میخواهی همیشه [فقط] بشنوی و بشنوی و بشنوی، [پس] کی عمل میکنی؟ بعد از اینکه پرده برداشته شد [و مرُدی]، آنوقت میخواهی عمل بکنی؟! بنابراین باید بدانیم اگر نصایح را زیر پا گذاشتیم، نصیحت حالا و موعظۀ حالا را هم زیر پا میگذاریم؛ و اگر زیر پا گذاشتیم، خاطرجمع باشیم که خبری نیست؛ چرا؟ چون برای بازی که یاد نمیدهند!! برای اینکه بنویسی و بگذاری کنار، یاد نمیدهند؛
🔹 مثل اینکه نسخه از طبیب گرفتیم، گذاشتیم توی [جیب] بغل؛ دیگر کار نداریم [به عمل به آن نسخه]. [آیا فقط] برای اینکه نسخۀ طبیب در [جیب] بغل ما باشد، رفتیم خرج کردیم و پول دادیم و نسخه گرفتیم؟! نه، باید عمل کنی. اگر عمل کردیم، دیگر روشن هستیم. این نصایح و مواعظ که [گفته] شده، اگر عمل شده بود، الآن روشن بودیم.
💻 مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیتالله بهجت(ره):🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/9307
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
"وحدت با مدارا میسر است"
💎 وحدت در جوامع انسانی بدان معنا نیست که همه یک جور بشوند و یک طرز فکر و یک نظر داشته باشند. این ناممکن است. در هیچ دوره ای از تاریخ هم اتفاق نیفتاده است. قرآن نیز می فرماید: "وَ لا یَزالُونَ مُختَلِفِینَ" (مردمان پیوسته مختلف اند). ای دوست، وحدت انسانها به آن معناست که تحمل پذیرش یکدیگر را داشته باشند و کسی بر دیگری برتری جویی نکند. آیا در میان همه رنگهایی که خدا آفریده، یک رنگ می تواند بگوید که فقط رنگ من، و رنگ های دیگر باید نیست و نابود شوند؟! بی شک چنین چیزی زیبایی طبیعت خدا را از بین می برد و هستی را از شکوهِ زنده و پویایش می اندازد. پذیرش و مدارا است که موجب شکوفایی و رشد شعور جمعی می گردد. و این شعور است که باعث وحدت می گردد. احادیث بسیاری از پیامبر(ص) در باب مدارا نقل شده که همگی در روزگار کنونی مفید و کاربردی اند.
"حدیث مدارا کردن"
پیامبر اسلام (ص):
🔷 عاقل ترین مردم کسی است که بیشترین مدارا را با مردم دارد.
الآمالی للصدوق ۴۱/۷۳
🔶 مدارا کردن، اساس حکمت است.
کَنزُ العُمّال ج ۳ ص ۵۱
🔷 مدارا در کنار چیزی قرار نگرفت مگر آنکه زیبایش کرد، و از چیزی برداشته نشد مگر آنکه زشتش نمود.
مِشکاةُ الانوار ص ۱۶۷
🔶 خداوند در همه ی امور مدارا کننده است و مدارا کردن را دوست دارد.
جمع الجوامع ج ۲ ص ۴۱۳
🔷 اگر مدارا مخلوقی بود که دیده می شد، خداوند چیزی را بهتر از آن خلق نمی کرد، و اگر ناسازگاری مخلوقی بود که دیده می شد، خداوند چیزی زشت تر از آن نمی آفرید.
مِشکاةُ الانوار ص ۴۷۱
🔶 مدارا و نرمی، نیمی از زندگی است.
مِشکاةُ الانوار ص ۳۶۹
🌺 @avaymarefat
"بر شکل خداداده ی خویش"
💎 تلاش نکن که هر کس را شکل خودت کنی. این خطایی نابخشودنی است. کمک کن که هر کس بر شکل خداداده ی خویش باشد. که این صواب است. تحقق آیه "کُلُ یَعمَلُ عَلَی شاکِلَتِهِ" اعجاب برانگیز و زیبایی آفرین است.
@avaymarefat
#فرعون
🔻دو جریان نقل میکنم یکی از قرآن، یکی از واقعه عاشورا در تایید این که بن بستی که باز نشود نداریم، فرعون هزاران بچّه را کشته بود، براي اينکه حضرت موسي به دنيا نيايد و ادعاي الوهيتي که داشت و جنايات ديگر... ولي وقتي قرار شد حضرت موسي و هارون سراغ ايشان بروند خداوند ميفرمايد: «فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى؛ پس با گفتاری نرم به او بگویید امید است که متذکر و هوشیار شود یا خشیت پیدا کند و بترسد و...» مشخص است انتظار تذکر و خشيت را از او منتفي نميکند.
🔸 بالأخره بايد احتمال داد که شايد شد، پس خدا ميپذيرد. شما ملايم با او صحبت کنيد شايد متذکر شد و به خشيت افتاد و مشخص است که راه حتّي براي فردي در اين حد ظالم و مسرف استعدادها و نفوس و صرف کردن آنها در طريق غير توحيد نيز بسته نيست.
ادامه دارد...
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
👉 @avaymarefat
#حضرت_حر
ادامه مطلب قبل...
🔻يکي ديگر جريان حر است که بر حضرت سید الشهدا سخت گرفت و راه را با هزار سوار بر او بست و حضرت به او فرمودند: «ثکلتک امک؛ مادرت به عزایت بنشیند.» او اينجا ادب کرد، عرض کرد هر کسي از عرب اين جمله را به من ميگفت، جملهاي مشابه به او ميگفتم، امّا چه کنم که مادر شما حضرت صديقه طاهره سلام اللّه عليها است و به احترام حضرت زهرا سلام اللّه عليه ادب کرد و سخني نگفت.
🔸 همين نقطه نوراني فتح بابي شد، يعني نقطه مرکزي ولايت که از آن کارهاي جدايي برميآيد و ما باید اين نقطهها و حساسيت نقطهها را بشناسيم. تا اینکه صبح عاشورا حر برگشت، ولي با کمال انکسار، خود او نيز نميدانست که چه ميشود، عرض کرد: «السلام عليک يا اباعبداللّه، فهل تري لي من توبة» فکر نميکرد پذيرفته شود و سنگيني اين بار به اين مقدار بود، حضرت فرمودند: «يتوب اللّه عليک» بفرما پايين بيا. عرض کرد: آقا اگر اجازه بدهيد من سوار باشم براي دفاع بهتر هستم و انتهاي کار من به نزول خواهد کشيد، حضرت فرمودند: هر طور ميداني. يک شخص تا اينجا در منع آقا سيّدالشهداء و اهل بيت عصمت و طهارت پيش رفته است و اين مشکل پيش آمده است، ولي بلافاصله فرمودند: «يتوب اللّه عليک» اين يعني چه؟ يعني بسيار اميدوار کننده است که هيچ بنبستی هيچ کجا وجود ندارد.
ادامه دارد...
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
👉 @avaymarefat
🗓سالروز دفن پیکر پاک جُوْن
🏳خادمحضرتسیدالشهدا(ع)
🏳۱۰ روز پس از فاجعه کربلا
🏳اهمیتخدمتدرکلامرهبری/۸
💠رهبرانقلاب
‼️اعتقاد ما اینستکه ما روحانیت امروز نوکر دینیم؛ ما نوکر اسمها که نیستیم. وجود روحانیت برای اینستکه مردم را تغذیه دینی کند؛ البته عالمانه! ۸۹/۸/۲
‼️روحانیت، خادم دین است، از خود منهای دین حیثیتی ندارد. اگر روحانیت از مسائل اساسی که نمونه برجسته آن، انقلاب عظیم اسلامی است، کناره میگرفت و در مقابل آن بیتفاوت میماند، بدون تردید دین آسیب میدید؛ و روحانیت هدفش حفظ دین است. ۸۹/۷/۲۹
‼️روحانیت به عنوان خادم، نه بعنوان صاحب دین، لازم است. ما چه کسی هستیم که صاحب این معارف باشیم. ما میتوانیم برای جوامع بشری، خادم و حامل فقه و واسطةالعقد ذهن و واقعیت باشیم ۶۹/۸/۵
‼️پروردگارا! ما را از خادمان حقیقی دین قرار بده. ما را از روحانیون واقعی قرار بده. پروردگارا! ما را مایه بیآبرویی اسلام و احکام اسلام قرار مده. ۸۵۸/۱۷
💠روحانی خادم و مجاهد
🏳سیدعلیاکبرابوترابیفرد:
‼️راز عظیم خلقت که انبیاء و اولیاء برای آن آمدند چیزی نیست جز خدمت به خلق خدا، باید آنقدر به خلق خدا خدمت کنی تا خاک شوی و مردم برای رسیدن به خواستههای مشروعشان پا روی تو بگذارند! ص۴۲۴کتاب
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز دفن پیکر پاک جُوْن
🏳خادمحضرتسیدالشهدا(ع)
🏳۱۰ روز پس از فاجعه کربلا
🏳اهمیتخدمتدرکلامرهبری/۷
💠رهبرانقلاب
‼️مسئولان ما خدمتگزاران مردم و به تعبیر واضح، نوکران مردمند. ۸۵/۸/۱۹
‼️نهضت خدمترسانی به مردم یك مبارزهی بزرگ و سنگین است؛ زیرا خدمت رساندن به عموم مردم با منافع بعضی گروههای خاص تضاد پیدا میكند و اینجاست كه باید با مبارزه و همت و عزم راسخ وارد میدان شد. ۸۲/۱/۱
‼️من به همه مسؤولان کشور بارها گفتهام، امروز هم مجددا در این محضر عام تکرار میکنم: بزرگترین مبارزه با امریکا، خدمت به این مردم است. هرکه میخواهد با امریکا مبارزه اساسی کند، باید به این مردم خدمت کند. هرکه میخواهد با دشمنان این ملت مبارزه عملىِ کارآمد کند، با فساد مبارزه کند. ابزارهای دشمن در درون کشور و نظام ما عبارت است از فساد، تبعیض و فاصله طبقاتی. ما باید با اینها مبارزه کنیم. این وظیفه دولت و مجلس و قوه قضاییه و همه ارکان نظام است. به مردم خدمت کنند، با مفسد مماشات نکنند، فساد را در بدنه دستگاههای حکومت به هیچ وجه نپذیرند و تحمل نکنند؛ این بزرگترین خدمت است! ۸۲/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini