بسیار خواندنی ...
جلب رزق معنوی با رفع موانع
حضرت يونس عليهالسلام به قومشان احساس خشم داشتند؛ ـ و در ادامه خروج از قومش آن مشکل برایش پیش آمد. ـ ایشان نبی است، ولی راهکار درمانی آن برای همه ما بيان شده است؛ زيرا در آخر آيه میفرمايد: «وَ کَذٰلِکَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ؛ اینچنین مؤمنین را نجات می دهیم!» (انبیاء: 88) راهکار درمانی نیز «لاَ إِلٰهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّي کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ جز تو معبودی نیست! منزّهی تو! من از ستمکاران بودم!» (انبياء: 87) است.
اگر فردی میخواهد در مسير خدا قرار بگيرد، علوّ و ارتفاع باعث گرفتاریاش شده، او را از خيرات محروم کرده و مستحق عذاب میگرداند. کسی در دايره معنويت رزق فراوان دارد که افتادگی، ذلت و خاکساری داشته باشد و نفسش در اثر بلندپروازی بیجا، با اطرافيان درگير نشود.
اين درگيری نفسانی، بدآفتی است و تنهاراه درمانش سجده طولانی است و انسان بايد همين زاويه را از خدای متعال بخواهد که موانع سلوکی سرراهش قرار نگيرد و برای رفع موانع موجود با ذلت و انکسار در حال سجده از توبه و استغفار کمک بگيرد.
موانع ما در مسير حق تعالی، يکسان نيست. ولی معدل همه ما غالباً يکی است. ممکن است شخصی در اين زاويه مشکل داشته باشد، ولی در زوايای ديگر کمتر و شخص ديگر برعکس؛ مثلاً بعضی در حرکتهای معنوی داعی ندارند و سست هستند و به تعبير ديگر مقتضی برای حرکت بهسوی حق تعالی در آنها مفقود است که اين خود يک بيماری است. ولي فردی ديگر ممکن است بسيار قوی و مستعد و مقتضی برايش موجود باشد و میخواهد حرکت کند ولی موانعش قوی است.
در بخش موانع ممکن است شخصی از جهت شهوات جنسی، آسيب ببيند و بعضی ديگر از شهوت و حبّ رياست و بعضی ديگر از جهت دنياطلبی. همه اين موانع و مشکلات نفسانی، به شاخه عُلّو فی الارض متصل هستند و راهکار درمانی آن، که خيلی نزديک باشد، سجدههای طولانی است و اين دستور، اولين دستور مرحوم ملاحسينقلی همدانی و مکتب نجف بوده است.
ـ رفع موانع ـ بدون سجده ميسر نيست. سجده، بهترين درمان است. انسانی که روی زمين افتاد، اگر در درونش شاخههايی باشد که در حال ارتفاع گرفتن و مانند آتش در حال شعله کشيدن باشد، همه اينها کنترل و خاموش میشود و از ارتفاع میافتد.
استاد معظم شیخ جعفرناصری(دام ظله)
♦️ @avaymarefat
🔰 در نقد پایتخت
✍عبدالحسین خسروپناه
به نام حکیم مطلق و خالق هنر و زیبایی
🔸دوستانی از بنده خواستند تحلیلی از پایتخت۶ داشته باشم و اینک بعد از مشاهده قسمت ۱۵، ضمن تشکر از دستاندرکاران این سریال و تبریک سال نو و اعیاد رجبیه و شعبانیه به نقدی کلیدی اشاره میکنم.
🔹 البته کارشناسان نقدهای واردی بر آن گرفتند؛ از جمله: اختلاط نامحرم، ترویج بیحدرقص و موسیقی، تعابیر بیادبانه مخصوصاُ نسبت به والدین و بزرگترها، بیاحترامی به نماز و حج و غیره ولکن نقد ریشهایتر این سریال به نظر بنده، رویکرد ایرانگریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکر نمایان داخلی دنبال میشود و کتابها در باب ناتوانی و مجمعالرذایل بودن ایرانیان نوشته میشود.
🔸این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاقچی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بیعرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچکاره و فرصتطلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری میکند(هما) که برای بیننده مخصوصاً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران میسازد.
🔹سوال این است که چرا عدهای از نویسندگان و هنرمندان با هم تلاش میکنند تا ایرانی را با موفقیتها، مقاومتها و فرهنگ و تمدن بزرگ به ایرانی بیعرضه، ناکارآمد و احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند.
🔸انتظار این بود لااقل واقعیتهای ایران اعم از ضعفها و قوتها به نمایش گذاشته شود تا ناامیدی در مخاطب تحقق نیابد.
♦️نکته قابل تامل اینکه چرا پایتخت۶ بعد از پایتخت۵(مقابله با داعش) ساخته میشود؟ آیا نباید مدیران صدا و سیما در باب جریانشناسی سریالهای ایرانی دقت بیشتری نمایند./ کانال تاملات
#اندیشه مقاومت
@avaymarefat
pkg.apk
19.51M
نرم افزار«الهادی»
شامل گفتارها و نوشته های مکتوب و سخنرانی های استاد شیخ جعفر ناصری(دام ظله)در زمینه های مختلف خصوصا مسائل تربیتی و اخلاقی و سلوکی می باشد.ایشان از شاگردان آیت الله العظمی بهجت و آیت الله بهاءالدینی و آیت الله کشمیری(رضوان الله علیهم)و...می باشند.
@avaymarefat
* #یس #شعبان #حفظ #آیت_الله_کشمیری
🔻در روايت دارد كه شب نيمه شعبان هر كسی سه سوره يس بخواند خدای متعال تا سال آينده او را در حفظ و حراست و نگهداری خودش بيمه میكند.
گويا برای سه حاجت مهم هم میتوان خواند؛ چه خود انسان و چه خانواده انسان هر كدام میتوانند بخوانند.
🔸اين عمل شب نيمه شعبان است.
براي گشايش كار، امنيت خود انسان و برای جهات كاری و جهات روحی، همچنین برای خانواده انسان، مفید است.
🔹مرحوم آیت الله کشمیری قدس سره خيلی به خواندن سه سوره يس در شب نيمه شعبان سفارش میكردند.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
👉 @gharar_a
* #شعبان #شب_قدر
🔻«همسایگی شب نیمه شعبان با لیلة القدر»
یکی از امتیازاتی که در مسیر انسانها وجود دارد، زمان است. شب نیمه شعبان یکی از لیالی اربعه طول سال است که همسایه لیلة القدر است و برکات زیادی دارد. سرنوشت انسانها در آن شب بسته میشود.
اگر ما به این کلیدها توجه داشته باشیم دریچه ای به فضل و رحمت الهی باز می شود.
🔸شب نیمه شعبان خیلی می تواند پر برکت باشد، شبی بود که رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم استراحت کرده بودند و بلند شدند رفتند و همسر حضرت به دنبال آن حضرت رفت و دید که حضرت مثل یک پارچه ای که بر زمین افتاده باشد به سجده افتاده اند و دعا می خوانند.
🔹نیمه شعبان بهاری دیگر است و صفایی دیگر دارد. شب و روز نیمه شعبان برکات معنوی زیادی دارد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
* #شعبان #امام_زمان
🔻چطور ما این قدر از توجه به امام زمان علیهالسلام غافل شدیم؟!
چطور این همه دور شدیم و توانستیم بدون توسل به آن حضرت زندگی کنیم؟!
ما باید بدانیم چه چیزی از ما میخواهند؟
آیا این سفرهای که برای ما پهن کرده اند کم است؟
چه کسی بهره می برد؟
چرا حتی برای این ارتباط هم آمدیم حرف زدیم و حرف زدیم و حرف زدیم؟
نصیب خودمان چه شد؟
چطور روزگار ما را به غفلت انداخت و از این بخش غافل شدیم؟
🔸روزانه باید متوسل بود، گرچه افق این فکر خیلی بلند است و افق این ارتباط خیلی راقی است، اما دائم باید ملتزم به توسل بود.
🔹تجربه بین علما نشان داده است که توسل و توجه به حضرت بقیه الله علیهالسلام، خیر دنیا و آخرت میآورد که فقط ثبات قدم و مراعات میخواهد، ادب و گذشت میخواهد، سحر میخواهد، نماز اول وقت و قرائت قرآن میخواهد.
آن وقت است که انسان احساس می کند یک باب دیگر هم در زندگی او باز شد که نسلهای آینده او هم بهره میبرند.
🔸شب نیمه شعبان شب این ارتباط و این توسل و شب شروع این توجه است. ما خیلی غافل هستیم و حیف است که سر این سفره، غافل از حضرت باشیم.
مواظب باشیم که شب نیمه شعبان از دست نرود.
در این شب فقط استغفار و بیداری و درک شب نیمه شعبان...
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
🌸 میلاد باسعادت حضرت مهدی موعود عجلاللهتعالیفرجهالشریف بر تمام دوستداران و شیعیان حضرت مبارک باد
✅شب نیمه شعبان از جمله شبهای بافضیلت و از چهار شبی است که در روایات به احیای آن توصیه شده است که ولادت باسعادت ولیعصر، حضرت مهدی علیهالسلام، در سحرگاه این شب به وقوع پیوسته است. از امام باقر علیهالسلام درباره فضیلت شب نیمهشعبان سؤال شد، ایشان فرمودند: این شب بهترین شب پس از شب قدر است. ... پس در نزدیک شدن به خداوند در این شب بکوشید، همانا آن شبی است که خداوند بر خود سوگند خورده که هیچ سائلی را از درگاهش برنگرداند...
✅ سیدبنطاووس درباره فضل و اعمال این شب روایاتی را نقل فرموده است که خلاصهای از آن در ادامه میآید:
1️⃣ خواندن چهار رکعت نماز [دو نماز دورکعتی] بین نماز مغرب و عشا بدین کیفیت:
در هر رکعت یکبار سوره حمد و ده بار سوره توحید (در روایتی یازده بار آمده) بعد از اتمام نماز این اذکار را بگوید:
«يَا رَبِّ اغْفِرْ لَنَا» (۱۰بار)
«يَا رَبِّ ارْحَمْنَا» (۱۰بار)
«يَا رَبِّ تُبْ عَلَيْنَا» (۱۰بار)
سوره توحید (۲۱بار)
«سُبْحَانَ الَّذِي يُحْيِي الْمَوْتَى وَ يُمِيتُ الْأَحْيَاءَ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (۱۰بار)
و هرکه این نماز را بخواند، خداوند اجابتش میکند و حاجات دنیوی و اخرویاش را برمیآورد و نامه عملش را دست راستش میدهد و تا سال آینده از جانب خداوند محفوظ میماند.
2️⃣ احیای شب به دعا و نماز
پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمود: هرکه این شب را زنده بدارد در روزی که قلبها بمیرند قلبش نمیمیرد.
حضرت علی علیهالسلام به نقل از رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند: هرگاه شب نیمه شعبان فرا رسید، شبش را احیا، و روزش را روزه بگیرید، که خداوند در این شب از غروب خورشید تا طلوع فجر ندا میدهد: آیا آمرزشخواهی نیست که بیامرزمش؟! آیا روزیخواهی نیست که روزیاش دهم؟!
3️⃣ خواندن دعای کمیل
4️⃣ خواندن صلوات شعبانیه
5️⃣خواندن این دعا:
اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ مَوْلُودِهَا وَ حُجَّتِكَ وَ مَوْعُودِهَا الَّتِي قَرَنْتَ إِلَى فَضْلِهَا فَضْلًا فَتَمَّتْ كَلِمَتُكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِكَ وَ لَا مُعَقِّبَ لِآيَاتِكَ نُورُكَ الْمُتَأَلِّقُ وَ ضِيَاؤُكَ الْمُشْرِقُ وَ الْعَلَمُ النُّورُ فِي طَخْيَاءِ الدَّيْجُورِ الْغَائِبُ الْمَسْتُورُ جَلَّ مَوْلِدُهُ وَ كَرُمَ مَحْتِدُهُ وَ الْمَلَائِكَةُ شُهَّدُهُ [شهدائه] وَ اللَّهُ نَاصِرُهُ وَ مُؤَيِّدُهُ إِذَا آنَ مِيعَادُهُ وَ الْمَلَائِكَةُ أَمْدَادُهُ سَيْفُ اللَّهِ الَّذِي لَا يَنْبُو وَ نُورُهُ الَّذِي لَا يَخْبُو وَ ذُو الْحِلْمِ الَّذِي لَا يَصْبُو مَدَارُ الدَّهْرِ وَ نَوَامِيسُ الْعَصْرِ وَ وُلَاةُ الْأَمْرِ وَ الْمُنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الذِّكْرُ وَ مَا يَنْزِلُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ أَصْحَابُ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ تَرَاجِمَةُ وَحْيِهِ وَ وُلَاةُ أَمْرِهِ وَ نَهْيِهِ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى خَاتِمِهِمْ وَ قَائِمِهِمْ الْمَسْتُورِ عَنْ عَوَامِلِهِمْ [عوالمهم] وَ أَدْرِكْ بِنَا أَيَّامَهُ وَ ظُهُورَهُ وَ قِيَامَهُ وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَنْصَارِهِ وَ اقْرِنْ ثَارَنَا بِثَارِهِ وَ اكْتُبْنَا فِي أَعْوَانِهِ وَ خُلَصَائِهِ وَ أَحْيِنَا فِي دَوْلَتِهِ نَاعِمِينَ وَ بِصُحْبَتِهِ غَانِمِينَ وَ بِحَقِّهِ قَائِمِينَ وَ مِنَ السُّوءِ سَالِمِينَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الصَّادِقِينَ وَ عِتْرَتِهِ النَّاطِقِينَ وَ الْعَنْ جَمِيعَ الظَّالِمِينَ وَ احْكُمْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُمْ يَا أَحْكَمَ الْحَاكِمِينَ.
6️⃣ زیارت امام حسین علیهالسلام
هر گاه روز اول شعبان فرارسد منادی از عرش الهی ندا میدهد: ای زائرین حسین علیهالسلام از زیارت حسین در شب نیمه شعبان غافل نشوید؛ چه اگر میدانستید چه چیز در آن نهفته است کل سال را برای آمدنش به انتظار مینشستید.
7️⃣ گفتن اذکار اربعه
امام باقر علیهالسلام میفرماید: هرکه در این شب صدمرتبه «سبحانالله» و صدمرتبه «الحمد لله» و صدمرتبه «الله اکبر» و صدمرتبه «لا اله الا الله» بگوید خداوند گناهان گذشتهاش را میآمرزد و حاجات دنیوی و اخرویاش را برمیآورد چه حاجاتی را که از خدا خواسته و چه آن را که نخواسته اما خدا آن را میداند. این از فضل خداست بر بندگانش.
8️⃣ همچنین سیدبنطاووس رحمهالله دعاها و سجدههایی از معصومان علیهمالسلام نقل فرموده که به کتاب اقبالالاعمال مراجعه شود.
🚨 تلاش #مرتاض_هندی برای بلند کردن علامه طباطبایی از زمین با نیروی روحی
💠 آیتالله سید موسی شبیری نقل میکند مرتاضی از هند به قم آمده بود و ادعاهای عجیبی داشت؛ میگفت میتواند انسان را با نیروی روحیاش از زمین بلند کند. آیة الله سید موسی صدر به او گفت: «اگر میتوانی مرا از زمین بلند کن.» مرتاض کمی تلاش کرد و آقا موسی را با سینی حدود یک متر به هوا برد. بعداً به سید موسی گفتیم چرا آبروی ما را بردی؟! سید موسی گفت: «میخواستم طلسمش را بشکنم اما نمیتوانستم از سینی بپرم.» مرتاض را نزد علّامه طباطبائی بردیم. گفتیم: «این مرتاض از هند آمده و کارهای خارقالعاده میکند.» علّامه فرمود «خب نشان بدهد من مشغول نوشتن هستم و او هم کار خودش را بکند.» مرتاض هندی وردهایی خواند و مدتی کارهایش طول کشید. علّامه نیز سرش روی کاغذ بود و کنار دیوار نشسته بود. مدتی گذشت؛ فقط علامه سه دفعه بین نوشتن خود به مرتاض نگاه کردند و به نوشتن خود ادامه دادند. ناگهان مرتاض برخاست و وسائل خود را جمع کرد و با آشفتگی بیرون رفت! برخی از ما در پی او رفتیم و از او پرسیدیم: «چه شد؟! چرا نتوانستی؟!» او با عصبانیت گفت:«من همه نیروی خود را به کار گرفتم تا روح او را تسخیر کنم و او را از زمین بلند کنم، ایشان نگاهی به من کردند و همه وردهایم باطل شد؛ به علاوه نفوذ نگاهش به گونهای بود که کم مانده بود قبض روح شوم؛ مانند این که کسی گلوی مرا گرفته و کم مانده بود، خفه شوم! دفعه دوم تلاش بیشتری کردم. اما او با یک نگاه کوتاه، دوباره کم مانده بود جان مرا بگیرد! دفعه سوم همه تلاشم را برای تسخیر او به کار انداختم اما او طوری نگاهم کرد که احساس خفگی و فشار گلویم از دو دفعه پیش، بیشتر بود. این بود که فهمیدم این فرد را نمیتوان تسخیر کرد و او خیلی عظمت دارد.» آن مرتاض هندی که از شکست خود ناراحت بود همان شب از قم رفت.
📙زِمهر افروخته، سید علی تهرانی،ص۲۰۷
.
@avaymarefat