eitaa logo
آوای معرفت
363 دنبال‌کننده
951 عکس
715 ویدیو
251 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸آیت الله امینی دارفانی را وداع گفت 🔹آیت الله ابراهیم امینی پس از یک دوره بیماری عصر جمعه در قم درگذشت. 🔹او که در ماه های اخیر چند بار بدلیل بیماری در بیمارستان بستری و مرخص شده بود در روزهای اخیر در بیمارستان شهید بهشتی قم بستری بود. *شادی روح این عالم خدمتگزار فاتحه و صلوات 👇👇👇 ✨ @avaymarefat
⚡️ «مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِي فَقَدَ مَنْ وَجَدَك‏». خدايا، اگر حاصل عمر کسي رسيدن به تو نباشد، چه چيزي پيدا کرده است؟ ⚡️ اگر انسان از امام جدا شود، در وادي تيه است، در وادي سرگرداني و حيرت است. هفتاد سال تلاش کرده، اما سر جاي اول خود است؛ اگر عقب‌تر نرفته باشد. 💠 : «به موساي کليم مي‌گويند شما قوم بني‌اسرائيل را از شر فرعون نجات دهيد. و او نجات مي‌دهد. آیا «نجات دادن» يعني دنياي آبادتري براي آنها درست کند؟! مأموريت موسي کليم اين نيست. این است آنها را به طرف اميرالمؤمنين(ع) و به بهشت ببرد؛ کار او اين است که آنها را به بهشت ببرد وگرنه در اين دنيا «به پا کردن يک جهنم، يا وادي تيه، يا اينکه صبح تا شب مردم را از اين طرف به آن طرف ببري» اين کار را که فرعون هم انجام مي‌داد. وادي تيه يعني بني‌اسرائيل با حضرت موسي کليم همراه نشدند و به وادي تيه افتادند. چهل سال گرفتار وادي تيه شدند. صبح تا شب راه مي‌رفتند و سر جاي اول خود بودند. اگر بشر به‌سمت خداي متعال حرکت نکند هر حرکتي کند وادي تيه است. اگر انسان به سمت خدا نرود، هفتاد سال زندگي کرده، اما اگر گزارش هفتاد سال را از او بگيرند و بگویند چه کار کردي؟ به تعبیر مرحوم علامه جعفري، خواهد گفت: من  خورده‌ام. در دوره مدرن دو هزار تا مرغ خورده است، اما قديمي‌ها ده تا خورده‌اند! تفاوت گزارش آنها در همين چیزهاست! آيا اين وادي تيه نيست؟ هزار سال تلاش کرديم و تمدن درست کرديم، اما حاصل تمدن چه شد؟ بيشتر مرغ خورديم! ! دويست نوع پنير سر سفره مي‌گذاريم و لبنيات با طعم‌هاي مختلف داريم، اما قديمي‌ها يک نوع، دو نوع یا سه نوع داشتند. آيا اين وادي تيه نيست؟ اگر انسان از امام جدا شود، در وادي تيه است، در وادي سرگرداني و حيرت است. هفتاد سال تلاش کرده، اما سر جاي اول خود است؛ اگر عقب‌تر نرود. اگر در محضر خداي متعال بخواهند با یک نگاه کلان گزارش عمر آدم را بدهند، چه چيزي داريم؟ اين جمله امام حسين(ع) يعني همين: «مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِي فَقَدَ مَنْ وَجَدَك‏»؛ خدايا اگر حاصل عمر کسي رسيدن به تو نباشد چه چيزي پيدا کرده است؟ تفاوتي ندارد انسان در دوره نمرود باشد يا دوره طاغوت معاصر ما و استکبار جهاني امروز. آنها آبِ جوی‌ها را مي‌خوردند و اينها آب آشاميدنیِ لوله‌کشي‌ها را. اين همان وادي تيه است. آيا انسان تلاش کند که اين را داشته باشد و از خدا و ولی خدا جدا باشد؟ مي‌خواهم بگويم اگر مسير خدا را کنار بگذاريد، بين اين دو چه تفاوتي است؟ تيه است. اگر کسي به امام نرسيد سرنوشت او سرگرداني است. هفتاد سال تلاش کند سر جاي اول خود است؛ اصلا جلو نرفته است.» ☑️ @avaymarefat
مراقبه-ماه-رمضان@ostadayoobi.pdf
529.1K
📝 اعمال مشترک ماه 🌸 فایل آماده جهت چاپ ▫️ بیانات استاد ایوبی 🕋 @avaymarefat
💠 بیانات حضرت آیت الله خوشوقت ره 🌺 قال السجادع: لَا تُوقِفُنَا بَعْدَهَا عَلَى ذَنْبٍ اجْتَرَحْنَاهُ وَ لَا مَعْصِیَةٍ اقْتَرَفْنَاهَا 🌺 🔆 در یکی از دعا‌های در صحیفه‌ی سجادیه آمده است: «وَ إِذَا انْقَضَتْ أَیَّامُ حَیَاتِنَا، وَ تَصَرَّمَتْ مُدَدُ أَعْمَارِنَا، وَ اسْتَحْضَرَتْنَا دَعْوَتُكَ الَّتِی لَا بُدَّ مِنْهَا وَ مِنْ إِجَابَتِهَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ خِتَامَ مَا تُحْصِی عَلَیْنَا كَتَبَةُ أَعْمَالِنَا تَوْبَةً مَقْبُولَةً» ✳️ ایشان به ما یاد می‌‌دهد کسی که در طول کار‌‌هایی را که نباید بکند، کرده است، در آخرین لحظه‌ی عمرش است. اگر انسان توبه کند و دیگر چیزی بدهکار نباشد و برود، این بهترین عمل است. وقتی به آخر آن رسیدیم، خِتام اعمال ما که کُتّاب عمل می‌‌نویسند، توبه‌ای باشد و آن‌‌ها بنویسند: «فلانی با همه‌ی کار‌‌هایی که در دنیا انجام داد، آخرین کارش بود». توبه‌ای که تصمیم جدی بر باشد. این توبه، همه‌ی گذشته‌‌ها را اصلاح می‌‌کند و در آینده هم که به می‌‌رود. ⬅️ امام ع همچنین فرمود‌ه‌اند: «لَا تُوقِفُنَا بَعْدَهَا عَلَى ذَنْبٍ اجْتَرَحْنَاهُ»؛ که بعد از این توبه در آن گناهی نباشد. «وَ لَا مَعْصِیَةٍ اقْتَرَفْنَاهَا»؛ ننویسند یک گناهی کرد.
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره 🌺قال الله تبارک و تعالی: تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ🌺 📜سوالاتی درباره عج (2) ❓س: برای اثبات امام زمان عج استناد به سوره‌ی کرده‌اند؛ چه ارتباطی بین امام زمان عج و سوره‌ی قدر هست؟ ✅ ج: در صلوات الله و سلامه علیه درباره‌ی امر به سوره‌ی قدر استناد کرده‌اند. لذا سوره‌ی قدر معروف شد به سوره‌ی امامت؛ چون برای شب قدر است. 🌓 شب قدر از کیست؟ زمان ص از ایشان بود. وقتی ایشان وفات کردند، از کیست؟ قطع شد یا ادامه دارد؟ 📖قرآن می‌‌گوید: «ادامه دارد». از کجا می‌‌گوید؟ می‌‌گوید: «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ». «تَنَزَّلُ» یعنی «تَتَنَزَّلُ». ، دال بر استمرار است. ادامه دارد. حالا در این زمان کجا برود؟ به خانه‌ی چه کسی برود؟ باید باشد که آنجا برود. بنابراین این آیه دالّ بر این است که امامت ادامه دارد. شب قدر هم مخصوص اوست. از این «تَنَزَّلُ» استفاده کرده‌اند.
🔰 سخن‌نگاشت | برخی آیات قرآن برای تنظیم قواعد زندگی است، مانند: 👈 ثروت باید وسیله رسیدن به مقامات انسانی و معنوی باشد 🔻 رهبر انقلاب در سخنان زنده تلویزیونی در پایان محفل انس با قرآن کریم: به قارون نمیگفتند که هر چه را داری یا نداری دور بریز؛ میگفتند آنچه را داری وسیله قرار بده. پول و ثروت دنیا وسیله است، وسیله‌ی رسیدن به مقامات عالیه‌ی بشری و انسانی است، وسیله‌ی رسیدن به مقامات معنوی است؛ میتواند وسیله باشد. شما میتوانید با پول دنیا را آباد کنید، زندگی‌های انسانها را نجات بدهید، تبعیض را برطرف کنید، فقرا و ضعفا را از حالت فقر و ضعف بیرون بیاورید. ۹۹/۲/۶ 💻http://eitaa.com/joinchat/3428581380Cfdb28be55a
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره 📜سوالاتی درباره عج (1) ❓س: چرا حضرت عج تا الان در رأس قرار نگرفتند؟ ✅ج: برای استفاده از حضرت عج آماده نبودند و برايشان خيلی زياد بود. با همين و هم زندگی كردند. ❓س: پس چطور ظرفيت ص را داشتند؟ ✅ج: پيغمبراكرم ص با همه‌ی ظرفيت که نكرد؛ با کمی از آن طلوع كرد؛ می‌فرمود: «يک خداست». در آنموقع با بُت طرف بود. همه‌ی ظرفيت‌های بعدی در آنوقت طلوع نمی‌کرد. اگر می‌كرد، زياد بود و هدر می‌رفت. همانقدر كه آنها نياز داشتند، بود. الآن هم همينجور است. مردم با همين مراجع می‌توانند زندگی كنند. همين هم يک خرده‌اش زياد است. گوش به اينها هم نمی‌دهند. ديگر او بيايد چه كند؟ اگر لازم بود می‌آمد.
ورود به ماه رمضان.mp3
5.06M
💠 بیانات حضرت آیت الله خوشوقت ره 🔉🌷قدْ أَقْبَلَ‏ إِلَيْكُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ‏ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ ..أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ ..أفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ ⬅️ شرح بیانات پیامبر اکرم ص در آخرین جمعه ماه شعبان ⬅️ عباد الرحمن چه کسانی هستند؟ ⬅️ مهمترین عمل در ماه مبارک رمضان
توحید تشیّع_استاد مؤیدی_ مراقبات رمضانیه_1398.mp3
5.48M
بسیار شنیدنی ... مراقبات رمضانیه در بیان استاد گرامی (حفظه‌الله) ایرادشده در اردیبهشت 1398 حجم تقریبی: 5 مگابایت مدت زمان تقریبی: 7 دقیقه ♦️ @avaymarefat
💥 دعای ابوحمزه، توسعۀ اضطرار می‌آورد. «اگر انسان به نان است، نان به او می دهند! دلیلش این است که اگر بیشتر از نان به او بدهند، هدر می شود. من که از خدا جز نان نمی‌خواهم، طبیعی است که اگر بیشتر بدهند، این نعمت من را خسته می کند و حوصله‌ام را سر می‌برد و نمی‌دانم با آن چه کار کنم! یکی از اساتید ما می‌گفت: دیده‌اید اینهایی که از بالای ماشین هندوانه پرت می‌کنند؟ در لحظه‌ای که طرف مقابل حواسش پرت است، اگر پرت کنند، هم هندوانه می‌شکند، هم طرف آلوده می‌شود! ما هم وقتی چیزی را نمی‌خواهیم، اگر به ما بدهند، هم خودمان آلوده می‌شویم و هم نعمت را ضایع می‌کنیم. پس به اندازه و اضطرارمان به ما می‌دهند و طبیعی است که گسترش و ، می‌آورد. وسعت اضطرار به این است که سحرها بلند بشوید دعای ابوحمزه بخوانید! دعای ابوحمزه، کم‌کم فضای و فضای ، فضای بدی‌های من و فضای محاسن او، و موانع و مشکلات من را برایم روشن می‌کند. آن‌وقت انسان، پیدا می کند، زبان دعا که پیدا شد همان می‌شود که فرمودند: «مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ أُعْطِيَ الْإِجَابَة».
مناجات ابوحمزهٔ ثُمالی .mp3
13.53M
🎧 استاد میرباقری | قرائتِ کاملِ دعای ابوحمزهٔ ثمالی 💥 در ۳۰ شبِ ماه رمضان، ۳۰ دور «دعای ابوحمزه» را بخوانید تا به فضاهای جدید و عَوالِم جدید ورود کنید. 💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «سی شب ماه رمضان، سحرها بلند شوید و ابوحمزه بخوانید. اگر کسی سی‌شب ابوحمزه خواند و سر این سفره نشست، کم‌کم فضاهای جدیدی به رویش باز می‌شود؛ کم‌کم با عوالم دیگری رفیق می‌شود؛ می‌فهمد چه نیازهایی وجود دارد و چه وسعتی در این عالم هست و چه سیرهایی برای انسان می‌تواند وجود داشته باشد؛ می‌فهمد چه خطراتی او را تهدید می‌کند و چه عیوبی در او هست که از آنها غافل بوده است. موانع انسان، عیوب انسان، رحمت‌های خدا، وسعت عوالم، وسعت اضطرارها و مسیر طولانیِ پیش روی ما، در دعاهای سحر ماه رمضان [مثل دعای ابوحمزه] وجود دارد. اگر کسی سی شب آمد و گریه کرد، کم‌کم شب سی‌ام، کمی طعم ابوحمزه با ذائقه‌اش آشنا می شود؛ کم‌کم حال دعا به او دست می‌دهد. نه اینکه هر شب یک صفحه بخوانید! هر شب باید یک دور ابوحمزه را خواند؛ مگر اینکه مانعی باشد. سی دور ابوحمزه بخوانید؛ در آغاز هم ممکن است به انسان چندان حال توجه دست ندهد، ولی اگر سی شب خواندید، شب سی‌ام می‌بینید که چه اتفاقی خواهد افتاد...». ☑️ @avaymarefat
💥 گاهی انسان می‌بیند در شب اول، نخوانده؛ در شب دوم نخوانده؛ شب دهم هم نخوانده؛ شب بیست‌و‌پنجم هم نخوانده! پس کِی می‌خواهد از ماه رمضان بهره‌مند شود؟! «فضایل ماه رمضان بدون مراقبه، درک نمی‌شود.‌ درک فضیلت‌های این ماه، محاسبه و مراقبه می‌خواهد و اگر کسی می‌خواهد در ماه رمضان ۱۰ ختم قرآن داشته باشد، باید مراقبه کند. من نمی‌گویم همهْ این کار را بکنند؛ ولی امام (ره) که یک کشور را اداره می‌کردند در ماه رمضان ملاقات‌هایشان _ الا برای کارهای ضروری_ تعطیل بود. بیرون ماه رمضان گاهی روزی ۱۸ ساعت مسائل حکومتی را تدبیر می‌کردند ولی ماه رمضان تعطیل بود. گاهی آدم می‌ببیند سحر شد، هیچ کاری نکرده. در شب اول، نخوانده. در شب دوم هم نخوانده. شب دهم نخوانده!... شب بیست و پنجم هم نخوانده. خُب، پس کی می‌خواهد از ماه رمضان برخوردار شود؟!» ☑️ @avaymarefat
* 💠 کمر به عبادت بستن در ماه رمضان 🔻اين ماه (رمضان) فرصت‌هاي بسياري در اختيارِ آدمي مي‌گذارد و یک شبش مي‌تواند بهتر از هزار ماه باشد. اهل‌بيت علیهم السلام ما را به‌سويِ بهره‌وريِ بيشتر از زمان و آمادگي براي درکِ ماهِ رمضان و ليلة‌القدر هدايت مي‌کنند؛ در روايات آمده است رسول خدا شَدِّ مِئزَر مي‌کرد. شخصي از امام صادق علیه السلام مي‌پرسد: يابن ‌رسول‌الله، شَدِّ مِئزَر يعني چه؟ امام مي‌فرمايد: «کمر را براي عبادت در شب‌هايِ ماهِ رمضان محکم‌ بستن.» خطبه‌هايي که رسول خدا در اين ماهِ مبارک برای مردم مي‌خواند، به بهره‌منديِ بيشتر از ماه رمضان کمک مي‌کند. پس بايد از اين فرصت‌ها استفاده کرد. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
* 💠 آثار تلاوت قرآن به ویژه در ماه رمضان 🔻در ماه مبارک، تلاوت قرآن انواع برکات را دارد، اگر هیچ اثری نداشت مگر اينکه انسان را مشغول مي‌کند، فعلاً در حدّ عمل به بهترين کار و بعد هم توجه، کافی است. کم‌کم اين آيات اثر مي‌گذارد. الآن شما داريد در ماه رمضان قرآن مي‌خوانيد، سال‌هاي ديگر نوار بر مي‌گردد؛ يعني شروع به خواندن مي‌کند. قرآن با کلام ديگر فرق مي‌کند. يک حساب‌هايي در چيدمان حروف و کلمات قرآني است که وقتي خواندن انسان به حدّ نصاب رسيد، بعد متوجه مي‌شود که با چه سر و کار داشته است!؟ 🔸 آن چه ما الآن داريم تلاوت مي‌کنيم، چون هنوز به حدّ نصاب نرسيده است، دارد با افکار ما و با اندوخته‌هاي ذهني ما، کم و وجه مي‌کند. بايد آن‌قدر تلاوت کرد تا ملکه شود. باب اصلي علم نیز همين جا است. از هربار تلاوت قرآن يک چيزي نصيب انسان مي‌شود. از هر ختم قرآن، ختم نه، هر سوره‌اي، سوره نه، هر قصه‌اي، قصه هم نه، هر جمله‌اي، جمله هم نه، از هر کلمه‌اي ما نصیب می‌بریم و مقدار آن بستگي به توجه دارد. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
* 🔻گاهی رفقا در مورد كيفيت خواندن قرآن مي‏ پرسيدند؛ عرض می کردم در غير ماه مبارك رمضان انسان با تأمل و توجه به ‏معاني و كلمه به كلمه و با دقت به معانی و تفسير بخواند اشكالي ندارد، ولي در ماه مبارك رمضان کثرت تلاوت مطلوب است. بزرگان زياد ‏مي ‏خواندند و سفارش هم شده است. 🔸خود ختم قرآن مطلوب بوده و هست لذا اگر كسي نه اين كه بي توجه بخواند، ولي طبق روال عادي هر ۲۵ دقيقه، نيم ساعتي يک جزء قرآن را بخواند خوب است... (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
* 💠 آثار و برکات فضای ماه رمضان در حرکت معنوی 🔻کسانی که سفرهای معنوی برای آن‌ها پیش می‌آید؛ چه در ماه رمضان و چه با ذکر یک حرکتی می‌کنند، هدایای آسمانی هم نصیبشان می‌شود. در هر سفری، اگر نفسی توانست خودش را از زمین بکَند، بعد از آن، هدایا بسیار است. 🔸به طور ناخودآگاه برای کسانی که به جبهه می رفتند، شب‌های عملیات که از خودشان می‌گذشتند، این سفر محقق می‌شد؛ همه اسباب سفر آماده بود، بعضی از آن ها می‌رفتند و می‌رفتند. این‌هایی که بارشان را خیلی سبک کردند، و رفتند _یعنی در آن مرحله‌ای که دل را به دریا زدند_ موفق شدند و آن سیر برزخی را خیلی کوتاه می کند. 🔹حتی آن‌هایی که برگشتند [و شهید نشدند] امتیازاتی پیدا می‌کنند. کسانی که این سفر را می‌گذراندند، نصیب‌های زیادی پیدا می‌کردند؛ البته واقعاً بستگی دارد چقدر از خودش گذشته باشد و روی خودش پا گذاشته باشد. بسیاری از این افراد را دیده ام که خداوند هدایای معنوی به آن‌ها می‌داده؛ اولاد صالح، اراده خوب و عاقبت به خیری؛ این‌ها نمونه‌هایی از هدایای آسمانیِ آن‌ها است. 🔸خوب آن فضای جبهه و جنگ که دیگر تمام شد؛ اگر کسی مشابه آن سفرها را بخواهد، ماه رمضان، بهترین فصل و فرصت است. انسان باید کمر همّت را ببندد. روزه، جمع و اجتماع، لیل و نهار ماه مبارک رمضان، همه برای حرکت‌های معنوی مساعد است. تکرار این حرکت و فرصت معنوی هم کم است و معلوم نیست در آینده چه بشود؛ حالا که این فرصت پیش آمده، باید حرکتی کرد. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
* 💠 تاثیر رمضان در مخالفت با هوای نفسانی 🔻در این فکر بودم که چرا ليله القدر را در ماه مبارک رمضان قرار داده اند؟ بعد ديدم در طول سال، زمان ديگري اين طور همه‌ي افراد را آماده نمي‌کند تا به درک آن برسند. 🔸هیچ چیزی مثل ماه مبارک، مردم را با هواهای نفسانی درگير نمي‌کند و اهل گذشت نمي‌شوند. اصلاً امکانات طول سال مقتضي رشد فوق العاده نيست مگر ماه مبارک رمضان. آن به آن براي انسان يک ترمزي درست کرده‌ اند. ترمزِ اساسي و حسابي هم هست. 🔹انعکاس مخالفت با هواهاي نفساني، آن طرف (عالم برزخ) آن قدر زياد است و آن قدر اين کار جالب است و آن قدر اين کار به روزه‌ي حقيقي و رشد نزديک است که بعضي گفته‌‌اند در کلّ طول عالم برزخ، هيچ فصلي بهتر از ماه مبارک رمضان رحمت همه را نمي‌گيرد. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
* 🔻يک حقيقتی هست كه اگر ما همين يك حقيقت را در این ماه مبارک پي ببريم، ماه رمضان مباركي بر ما گذشته است و خيلي چيز فهميده ايم و آن‏ اين است كه ما در روزگار در يك مداري حركت مي ‏كنيم و متدين به يك ديني هستيم كه پيغمبر آن دين زنده است. 🔸هر مقدار که ما بتوانيم بهره كسب كنيم، آنها بهره خواهند داد. اين يک مسأله كه رسول خدا زنده است. 🔹مسأله ديگر اين كه قرآن‏ هم زنده است و تك تك آيات قرآن روح دارد و جان دارد. دو طرف اين قضيه و دو زاویه اين مثلث، يكيش مربوط به‏ قرآن است كه زنده و جاندار است ويكي هم الگوهاي ديني ما (اهل بیت علیهم السلام) هستند كه آنها هم زنده هستند. 🔸يک زوايه ‏ديگر این مثلث مي‏ماند كه مربوط به ما است و آن اين است كه ما دلمان را زنده كنيم. اگر دل ما هم زنده شد ديگر همه چیز برای ما دارای حيات مي‏شود. يعني اگر دل ما زنده بشود، ممكن است بر لحظه لحظه ما آيات الهي تجلي كند. 🔹می‌نشينيم و برمی‌خيزيم آيات قرآني تجلي می كند و ما بهره و لذت فوق العاده می بریم. اگر ما مي‏گوئيم ‏مسلمان هستیم يعني يك پيوند با حقايق جاندار داریم. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
* 💠 مقدار تلاوت قرآن 🔻مقدار تلاوت قرآن بستگي به ظرف و ظرفيت افراد دارد، اما كمتر از سه جزء شايد آرام بخش نباشد. بايد در ماه مبارک رمضان يك مقدار بيشتر باشد كه حداقل سه ختم قرآن در طول ماه رمضان تمام بشود. اما اگر كسي در قبل ماه مبارک رمضان با قرآن مأنوس بود می‌تواند مقدارش را بيشتر كند. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
☫ ﷽. ☫ ✅ نامه پر محتوای حاج آقای قرائتی به امام خامنه ای : بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین، اللهم صل على محمد وآل محمد   🌹محضر مبارک حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر عزیز انقلاب اسلامی (دامت برکاته) سلام علیکم اگر احساس وظیفه نمی‌کردم، با توجه به وقت عزیز شما و مشکلات بسیار مهم و پیچیده این مقدار از وقت شما را نیز نمی‌گرفتم. آنچه مرا به نوشتن این چند سطر وادار کرد، چند آیه‌ی قرآن بود: ۱. پیامبر در قیامت از مظلومیت و شهید شدن اهل بیت علیهم السلام سخنی نمی‌گوید، ولی از گله می‌کند. «و قال الرسول یا رب إن قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» (فرقان، ۳۰) ٢. دومرتبه سفارش شده است که کتاب آسمانی را جدی بگیرید. «خذ الکتاب بقوة» (مریم، ۱۲) ٣. در سخنرانی پیامبر مأمور می‌شود که از وحی بگوید، «لتبین للناس ما نزل إلیهم» (نحل، ۴۴) در حالی که امروز بسیاری از سخنرانی‌ها از شعر، رؤیا، تاریخ، حکایات و نظرات این و آن پر است، ولی سخنرانی با محوریت قرآن کم است. ۴. قرآن عالم ربانی را عالم قرآنی می‌داند. «کونوا ربانیین بما کنتم تعلمون الکتاب و بما کنتم تدرسون» (آل عمران، ۷۹) ۵. اساس همه‌ی حوزه‌های علمیه یک توبیخ قرآنی است که فرمود: «فلولا نفر من کل فرقه...» (توبه، ۱۲۲) در حالی که تدبر در قرآن با دو توبیخ مطرح شده است: الف) «أ فلا یتدبرون القرآن» ب) «أم على قلوب أقفالها» (محمد، ۲۴) ۶. مشکل حوزه‌های علمیه این است، که با اینکه خوش‌بینانه ده درصد طلاب فقیه می‌شوند، ولی عمده‌ی مغزهای حوزوی برای تربیت این ده درصد زحمت می‌کشند، که البته این زحمت لازم است زیرا شاید ما به تعداد فرمانداری‌ها فقیه نداشته باشیم و برای نود درصدی که قدرت اجتهاد ندارند، برنامه‌ی چشمگیری نظیر شیوه‌ی پاسخ به سؤالات، شیوه‌ی کلاس‌داری، شیوه‌ی بیان تفسیر و حدیث، شیوه‌ی جذب جوانان به نماز و... وجود ندارد. گرچه در این سال‌ها تخصص‌هایی به راه افتاده است، ولی خروجی آنها چشمگیر نیست و جای بعضی از تخصص‌ها خالی است. ۷. ای کاش همان‌گونه که پیامبر فرمود: نباید بین کتاب الله و عترتی جدایی باشد «لن یفترقا»، ما باید تعداد جلسات قرآن را به تعداد جلسات عزاداری محرم و جشن‌های نیمه شعبان برسانیم. ۸. گرچه امروز در سایه انقلاب تحولاتی در حوزه‌ها پیدا شده است، لکن کم نیستند کسانی که قرآن و نهج‌البلاغه را علم نمی‌دانند، در حالی که امام رضا علیه‌السلام فرمود: «من أراد العلم فلیثور القرآن» (مجمع البحرین، ج ۳، ص ۲۳۸) ۹. با اینکه قرآن، کتاب تزکیه و تهذیب است، در حوزه‌ها معاونت تهذیب هست، در حالی که قرآن مهم‌ترین سرچشمه‌ی تهذیب است، و می‌توان آیات اخلاقی را در همان معاونت تهذیب مطرح کرد. ۱۰. بحمدالله امروز حفظ قرآن و تلاوت و مسابقات قرآنی با گذشته قابل قیاس نیست، اما نسبت به آنچه می‌توانیم انجام دهیم، فاصله‌ها داریم. سزاوار است اقامه‌ی قرآن دوش‌به‌دوش اقامه‌ی نماز باشد. زیرا کلمه‌ی أقیموا، هم برای نماز آمده «أقیموا الصلاة» و هم برای کتب آسمانی آمده است «أقاموا التوراة و الإنجیل و ما أنزل». ۱۱. با اینکه شب قدر شب نزول قرآن است ولی در شب قدر انواع ادعیه، سخنرانیها، مراسم و عزاداری‌ها مطرح است ولی در کمتر مسجدی در شب نزول قرآن از قرآن گفته میشود. ۱۲. با اینکه هدف قرآن بیشتر عموم مردم است، «بیان للناس» (آل عمران، ۱۳۷۸) ولی اکثر تفاسیر «بیان للخواص» است. ۱۳. با اینکه قرآن کتاب تذکر است، « فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ» (ق، ۴۵) ولی بیشتر موعظه‌ها از دیگران است. ۱۴. با اینکه از آیه «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» (نساء، ۸۲) (که خداوند توبیخ میکند) استفاده میشود تدبر واجب است، زیرا خداوند برای ترک کار مستحب توبیخ نمیکند، اما ما تفسیر را مستحب میدانیم. ۱۵. با اینکه برای هر رشته‌ی دانشگاهی در کنار معارف عمومی، باید آیات و روایات همان رشته جزء کتب درسی شود، ولی چنین نیست. در ادعیه میخوانیم که اولیای خدا برای هر عضوی یک دعا داشتند، و می‌گفتند: «و اکف أیدینا عن الظُلم و السرقه، طَهِّر بُطوننا من الحَرام والشُبهة». و بعد از اعضا، برای هر قشری و صنفی یک دعای خاصی داشتند. «و على الشباب بالانابة والتوبة و على النساء بالحیاء والعفة و على مشایخنا بالوقار و السکینة» ۱۶. با اینکه در قیامت درجات معنوی بر اساس قرآن است، «اقْرَأْ وَارْتَقِ»(مکاتیب الائمه، ج ۲، ص ۲۰۶) ولی شهریه‌های حوزه‌ها بر اساس قرآن نیست. ۱۷. با اینکه قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام در کنار هم هستند، ولی بحمدالله برای اهل‌بیت موقوفات هست، ولی برای قرآن و تفسیر موقوفات نیست. . ✅✅پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه حاج آقای قرائتی: «بعدالسلام خداوند به جنابعالی توفیق عطا فرموده است و امیدواریم آن را افزایش دهد. حقیر با کار برای و .» 🔷 @avaymarefat
⭕️مقام معظم رهبری فرمودند: اذان بگویید. نه اینکه بلندگو یک نوار بگذارد و اذان بگوید. نه. [اذان گفتن با حنجره باعث می شود که] انسان خودش ساخته شود. اذان یکی از اثراتش این است که انسان را می سازد. ⭕️وقتی یک چیزی تعطیل بشود و ترک بشود، آرام، آرام اگر کسی هم بخواهد انجام بدهد ممکن است با نظر تعجب و تردید به آن نگاه بکنند. طبیعتاً باید این حالت تعجب از اذان گفتن در ملاء عام برطرف شود. بزرگترها، کوچکترها، همه اذان بگویند. باید [سکوت شکسته بشود]. [خوب است] برای اینکه سکوت شکسته بشود، یک روز را به عنوان انتخاب کنند. 👈برادران صدا و سیما روی این روز کار کنند و این برنامه را ترویج و ترغیب کنند. مسئول ها هر کدام در حوزه ی مسئولیت خودشان [اذان بگویند و آن را ترویج کنند]. این کار را هر کسی در آن روز انجام بدهد تا این مسأله ان شاء الله احیاء بشود.