از خدا، امام حسین علیهالسلام را بخواهید
و از امام حسین علیهالسلام، خدا را بخواهید...
▫️عارف واصل مرحوم سید هاشم حدّاد الموسوی
☑️ @ostad_vakili
🔻 خطر تحریف دفاع مقدس جدی است
🔸رهبری، صبح امروز در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس: ما کِی میتوانیم اهمیت و عظمت رزمندگان را درست تشخیص بدهیم؟ آن وقتی عظمت کار معلوم میشود که عظمت عرصه و میدان را بتوانیم تشخیص بدهیم؛ عظمت میدان یعنی تعریف دفاع مقدس. من در چند جمله کوتاه چرایی و چگونگی دفاع مقدس را امروز شرح میدهم. البته اینها مطالبی است که بارها گفتیم و گفتند لکن باید تکرار کنیم. باید آنچه را که حقیقت است گفت؛ تحریف امر جدی و خطر بزرگی است و دست تحریف وجود دارد. ۹۹/۶/۳۱
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃
@OstadRaefipoor1
#حرز #ولایت
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
🗓 سهشنبه ١ آذر ماه ١٣٩٩
#اینگونه_بود ...
🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت قدسسره:
▫️ آمده بودند و از او «استاد» میخواستند.
▫️ میگفتند: «طی این مرحله بیهمرهیِ خضر نمیشود؛ استادی به ما معرفی کنید.»
▫️ گفت: «استاد شما، معلومات شماست. به آنچه یقین دارید، عمل کنید؛ هرجا یقین ندارید، توقف کنید تا برایتان روشن شود.»
▫️ بعد هم حدیث رسول الله صلیاللهعلیهوآله را گواه آورد که: «مَنْ عَمِلَ بِمٰا عَلِمَ، وَرَّثَهُ اللهُ عِلْمَ مَا لَمْیَعْلَمْ.»[١]
🔻 پینوشت:
١. «هر کس به دانستههای خود عمل کند، خداوند علم به آنچه را که نمیداند، به او عنایت خواهد فرمود.» [الخرائج و الجرائح، ج٣، ص١٠۵٨.]
📚 به شیوه باران، ص۴١
✅ @avaymarefat
#حضرت_ابراهیم
💠 حضرت ابراهیم وآزمایش الهی
🔻 قرآن اُبوّت را به حضرت ابراهيم (عليه السلام) نسبت ميدهد، ميدانيد اُبوّتي که قرآن ميگويد چه لوازمي دارد؟
🔸 بد نيست انسان يک دوره زندگي حضرت ابراهيم (عليه السلام) را با دقت نگاه بکند. [براي] همين أب که اُبوّت او بر همهي مردم و بر همهي مسلمانها است حداقلهايي که يک پدر بايد داشته باشد مدتي از او دريغ شده است و آن هم فرزند است.
🔹 ميدانيد در درون انسان چه التهابي ميآيد، کسي که حس پدري را هميشه در وجود خود داشته باشد آن هم در اين سطح گسترده که بتواند «مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ» باشد «هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ» اگر نسبت به فرزنددار شدن اين [شخص] دريغ شد، ميدانيد چه فتنهاي است؟ چه ابتلاء عظيمي است؟ چه دروني بر انسان درست ميکند؟
🔸 حضرت ابراهيم (عليه السلام) بعد از مدتها [و با تمام] سختيها در تمام ابعاد زندگي که يکي هم اين بود که فرزنددار نشدند، بعد از دهها سال که گذشت خداي متعال اسماعيل را به اين بزرگوار داد.
🔹 به مجردي که اسماعيل به دنيا آمده است مأمور ميشود که فرزند و مادر را برود در يک وادي لم يزرع بگذارد و اين کار امتحان عظيمي است و اين کار را ميکند، حتی نباید از مَرکب پياده شود و برميگردد.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
ادامه مطلب قبل...
🔻 قريب به بيست سال نيامده است که با اين زن و بچه زندگي کند. اسماعيل رشد کرد، جوان فهیم و باکمالي شده است؛ حالاخداي متعال زمينه را باز گذاشته است و حضرت ابراهيم (عليه السلام) نزد همسر و فرزند خود آمد که آن حسهاي دروني اُبوّت از حيث عاطفي تأمين بشود.
🔸 تا قرار گرفتند، مأمور شد که فرزند خود را ذبح کند! ببينيد چه ابتلائات عظيمي است، اينها را ما با يک نگاه خيلي گذرا نگاه ميکنيم، لذا بهره نميبريم.
🔹 چنين پدري با چنين خصيصهاي، با چنين صفاتي، با چنين مَلَکات عاليهاي حالا آمده است که بخش عواطف او تأمين بشود و در کنار زن و بچهي خود باشد، مأمور به ذبح اسماعيل (عليه السلام) شده است، کوه ايمان ميخواهد که تازه همسر او هم متوجه نشود. دست اين بچه را گرفته است و به سمت قربانگاه ميبرد، چرا؟
ادامه دارد...
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
ادامه مطلب قبل...
🔻 به خاطر توحيد، يعني سِرّ و نکتهي اين کاري که حضرت ابراهيم (عليه السلام) کردند اين بود که عواطف پدري و فرزندي تحت لواي قواعد توحيدي ميتواند ارزشمند باشد، بالإستقلال نه
🔸 و براي اينکه اين نبي و سلطان الموحدين عملاً نشان بدهد که آيا عواطف و قواعد عاطفي که بين پسر و پدر است و بين خانواده است آيا زمام آن به دست قواعد توحيدي است يا نه، مأمور ميشود که فرزند خود را ذبح کند.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
ادامه مطلب قبل...
🔻 وقتی دست اسماعيل (عليه السلام) را گرفته بود و به قربانگاه ميبرد، فرمود: پسرم، من از وقتي که خود را شناختم امتحانهاي سختي را در مسير توحيد دادم، اما هيچ کدام به سختي اين نبود که فرزند خود را ذبح کنم.
🔸 آن هم در قلهي کمال و نهايت بلوغ و رشد. چون يک وقت است که بين پسر و پدر فاصلهي فکري است، اصلاً همديگر را دوست ندارند، ولي يک وقت است که نه، اينها يکي هستند «أَوْلَادُنَا أَكْبَادُنَا» جگر او است مأمور ميشود اين را ذبح کند.
🔹 و اين پسر چقدر باکمال و باشعور و با اهداف پدر نزديک است که بدون چون و چرا عرض ميکند «يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُني إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرينَ؛ گفت: پدرم آنچه به آن مأمور شده ای انجام بده اگر خدا بخواهد مرا از شکیبایان خواهی یافت.»(صافات:۱۰۲)
🔸 در روايات دارد که مکرر عرض ميکرد که پدر، چشمهاي مرا ببند مبادا در موقع سر بُريدن چشم تو به چشم من بيفتد و عواطف تو تحريک بشود و امر خدا به تأخير بيفتد، مکرر اين جمله که مبادا امر خدا به تأخير بيفتد گفته ميشد.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
👉🏻 @avaymarefat
🔴قطع اين مرحله بيهمرهي خضر مکن(2)
ديدگاه آيتالله مصباحيزدي دربارة نياز به استاد اخلاق
🖊احمدحسين شريفي
🔸آيتالله #مصباحيزدي ميفرمايد هر سالکي در مسير ترقي به سوي کمال نهايي و قرب الهي نيازمند سه نوع برنامه است:
1. برنامهاي براي بهرهگيري از دانستهها و عدم غفلت از آنها؛
2. برنامهاي براي تقويت اراده معطوف به عمل؛
3. برنامهاي براي کاهش دلبستگيهاي غيرالهي.
🔸در همه اين سه برنامه، #سالک نيازمند بهرهگيري از استاد يا استاداني است که در اين مسير داراي تجربة زيسته باشند.
🔸اما هر کسي شرايط راهبري سالکان را ندارد. کسي ميتواند استاد سلوک باشد که:
1. خودش نزد استادهای فقیه و عامل زحمت کشیده باشد؛
2. بتواند اولویتها را در مسائل فردی و اجتماعی تشخیص دهد.
3. هرگز تابع هواي نفس و سلايق شخصي خود نباشد؛
🔸در عين حال، دو نکته مهم را متذکر ميشوند:
1. «انسان همانگونه که میتواند «خودآموز» و «خود تعلیم» باشد، میتواند «خودپرور» و «خود تزکیه» نیز باشد.» به همين دليل، اگر سالکي به استادي با آن ويژگيها دسترسي پيدا نکرد، «باید خودش زحمت مطالعه زیاد بکشد و کتابهای اخلاقی و مسائل دینی را خوب بررسی کند و به برنامهای مستمر و تدریجی برسد».
2. نيازمندي به استاد مربوط به همه مراحل تربيت اخلاقي و معنوي نيست؛ هر انساني خودش ميتواند پلههايي از نردبان ملاقات با خدا را طي کند. و نبايد براي پا نهادن بر روي هر پلهاي منتظر معلم و مربي باشد. «در بسیاری از مراحل و مراتب تزکیه و تکامل، نایل نشدن به آنها را نمیتوان به نبود استاد و مربی وابسته کرد. در این مراحل، آیات قرآن، احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و کتابهای علما و بزرگان #اخلاق و سیر و سلوک میتوانند جای خالی استاد را پرکرده و سالک را کفایت کنند.»
🆔 @avaymarefat
📝📝📝
📌 میگویند آقا محمدخان قاجار علاقه خاصی به شکار روباه داشته. تمام روز را در پی یک روباه میتاخته، بعد آن بیچاره را میگرفته و دور گردنش، زنگولهای آویزان میکرده و بعد رهایش میکرده.تا اینجا ظاهراً مشکلی نیست. البته که روباه بسیار دَویده، وحشت کرده، اما زنده است؛ هم جانش را دارد، هم دُمش و هم پوستش، فقط میماند آن زنگوله! از این به بعد روباه هر جا که برود، زنگوله توی گردنش صدا میکند. دیگر نمیتواند شکار کند، چون صدای زنگوله، شکار را فراری میدهد. بنابراین گرسنه میماند. صدای زنگوله، جفتش را هم فراری میدهد، پس تنها میماند. از همه بدتر، صدای زنگوله، خود روباه را آشفته میکند و آرامش را از او میگیرد.
📌 این همان بلایی است که انسان امروزی بر سر ذهن پُرتَنشِ خودش میآورد. فکر و خیال رهایش نمیکند. زنگولهای از افکار منفی، دور گردنش قلاده میکند. بعد خودش را گول میزند و فکر میکند که آزاد است، ولی نیست. برده افکار منفی خودش شده و هر جا برود آنها را با خودش میبرد. آن هم با چه سر و صدایی، درست مثل سر و صدای یک زنگوله! راستی هر یک از ما چقدر اسیر این زنگوله هستیم؟
@avaymarefat
آوای معرفت
📝📝📝 📌 میگویند آقا محمدخان قاجار علاقه خاصی به شکار روباه داشته. تمام روز را در پی یک روباه میتاخت
شناخت توهمات و خیالات موجود در ذهن انسان، و فهم نقش عجیب آن در سرنوشت زندگی دنیوی و اخروی انسان، قسمت مهمی از معرفت نفس و خودشناسی است. و کلید حل بسیاری از رذائل نفسانی است.
دو کتاب «قدرت نیروی حال» و «زمینی نو» از نویسنده عارف مسلک آلمانی معاصر آقای اکهارت تول به صورت خیلی هنرمندانه و عالمانه و با مثال های کاربردی زوایای جالب و پنهان این بحث را واکاوی کرده، امید است خوانندگان گرامی از مطالب بسیارمفید آن بهره مند شوند. 👇👇
@avaymarefat