بلقیس نامهٔ سلیمان را نامهٔ کریم توصیف کرده. کریم در اینجا صفتِ نامه است. صدر و ذیل نامهٔ سلیمان و محتوای آن طوری بوده که مخاطب را متأثر میکرده. گویا مقام سلیمان و بزرگیاش در نامه منعکس بوده. ما هم یاد بگیریم اینطور نامه بنویسیم!
امام رضا(ع) بر حسب نقل میفرمایند: هرگاه خواستی به کسی نامهای بنویسی و آن نامه اثر کند، در بالای نامه در زیر بسم الله و بالای دیگر خطوط با نوک انگشت بیآنکه اثری از آن بماند بنویس: إن الله وعد الصّابرین المَخرَج مِمّا یَکرَهون و الرزق مِن حیثُ لا یَحتَسِبون، جَعَلَنا الله و إیّاکُم مِن الذین لا خوف علیهم و لا هم یحزنون. گویم: بارها بارها من این روش را بکار بستم و نامهام بیش از آنچه میخواستم مؤثر واقع شد. گاهاً کن فیکون نمود.
(نقل از تفسیرمعنوی استاد نیک اقبال)
#تقویمی که شهید چمران به دختری لبنانی هدیه داد.
در اولین دیدار، چمران تقویمی آورد مثل آن تقویمی که چند هفته قبل روحانی محله مان سید غروی به من داده بود نگاه کردم گفتم: من این را دیده ام .سید غروی یک شب برای عیادت بابا آمد خانه ما و موقع رفتن دم در تقویمی از سازمان امل لبنان به من داد گفت: هدیه است آن وقت توجهی نکردم ، اما شب در تنهایی همانطور که داشتم می نوشتم ، چشمم رفت روی این تقویم . دیدم دوازده نقاشی دارد برای دوازده ماه که همه شان زیبایند ، اما اسم و امضایی پای آنها نبود .
یکی از نقاشی ها زمینه ای کاملاً سیاه داشت و وسط این سیاهی شمع کوچکی می سوخت که نورش در مقابل این ظلمت خیلی کوچک بود . زیر این نقاشی به عربی شاعرانه ای نوشته بود: من ممکن است نتوانم این تاریکی را از بین ببرم ، ولی با همین روشنایی کوچک، فرق ظلمت و نور و حق و باطل را نشان میدهم و کسیکه بدنبال نور است این نور هرچقدر کوچک باشد در قلب او بزرگ خواهد بود . کسی که بدنبال نور است ، کسی مثل من .
آن شب تحت تاثیر آن شعر و نقاشی خیلی گریه کردم . انگار این نور همه وجودم را فراگرفته بود . اما نمی دانستم چه کسی این را کشیده .
.....
ادامه 👇
ابنالشیخ در کتاب مجالس از قول راوی از امام عسکری (ع) نقل کرده که در ضمن حدیثی گفته است: من به آن حضرت عرضه داشتم:ای سید من در بیشتر این ایام به خاطر آن نحوستها که دارند، و برای دفع وحشتی که انسان از این روزها دارد، و این نحوست و وحشت نمیگذارد انسان به مقاصد خود برسد، چه کند؟ لطفا مرا به چیزی که رفع این نگرانی کند دلالت بفرما، برای اینکه گاهی حاجتی ضروری پیش میآید، که باید فورا در رفع آن اقدام کرد، و وحشت از نحوست، دست و پا گیر آدم است، چه باید کرد؟ به من فرمود:ای سهل!شیعیان ما همان ولایتی که از ما در دل دارند حرز و حصنشان است، آنها اگر در لجه دریاهای بیکران و یا وسط بیابانهای بی سر و ته و یا در بین درندگان و گرگان و دشمنان جنی و انسی قرار گیرند از خطر آنها ایمنند، به خاطر اینکه ولایت ما را در دل دارند، پس بر تو باد که به خدای عز و جل اعتماد کنی و ولایت خود را نسبت به امامان طاهرینت خالص گردانی، آن وقت هر جا که خواستی برو، و هر چه خواستی بکن. سپس در آخر او را دستور میدهد به خواندن مقداری از قرآن و دعا، تا به این وسیله نحوست و شومی را از خود دفع نموده، به دنبال هر هدفی میخواهد برود.
گوییم: پس نحوست ایام بر مؤمنان بغایت کم اثر است. بخصوص وقتی اهل ذکر و تذکر باشند.
فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُنْهَمِرٍ (۱۱)
پس درهای آسمان را به روی طوفانی سیل آسا گشودیم.
گویا بین دعای نوح و طوفان نوح هم چند ده سال فاصله بوده، پس "فاء" اول این آیه هم کم زمانی نیست و همه اینها برای آدم که از عجله ساخته شده و زود دعا و نفرین میکند و زود استجابت آنها را میخواهد، عبرت است.
فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ (۱۰)
پس (سرانجام ) بدرگاه خدا دست بدعا برداشت؛ که من دیگر درمانده شده ام، به فریادم برس!
البته نوح پیش از این دعا، نهصد و پنجاه سال صبر کرد؛ کلمه "ف" در اول آیه به این نهصد واندی سال دلالت دارد و گویا طولانیترین "فاء" قرآن است.
در اینجا نوح "مغلوبی" است برحق؛ اما متاسفانه مردم، ملاک اصلیشان برای حقانیت کسی غلبه اوست و اگر کسی مغلوب و مظلوم بود گمان حقی در او نمیدهند و این باعث میشود که اولیاء خدا را نشناسند و از دست بدهند. چون اولیاء خدا نوعا در خفایای ارض و گوشه کنار آبادیها افتادهاند و به کار خویش مشغولند و غلبه و کرّ و فرّی ندارند.
این دعا از زیباترین دعاهای قرآن است چون خداوند هم در جوابش گفته به زیباترین نحو آنرا پاسخ دادیم: وَلَقَدْ نَادَانَا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجِيبُونَ [سوره الصافات : 75]. کلا دعاهایی که از زبان انبیاء و اولیاء در قرآن آمده بسیار زیبا و آموزنده است و سر و کار انسان در زندگی زیاد به آنها میافتد و خوب است در حافظه انسان باشند و اصلا برای همین در قرآن ذکر شدهاند. ذکر سختیهایی که بر صالحین گذشته به انسان صبر یاد میدهد و ذکر اینکه در سختیها به دعا پناه میبردهاند به انسان توکل و فرار بسوی خدا یاد میدهد. نکته دیگر اینکه استجابت دعا معمولا وقتی رخ میدهد که سختی به نهایت رسیده و آدمی از جز خدا مایوس شده؛ همه اینها در عبادت " أَنِّي مَغْلُوبٌ" و حال نوح حین چنین دعایی مشهود است.
*نقل از تفسیرمعنوی استاد نیک اقبال
ویژگی "اکثریت" مردم چیست؟ در قرآن بیش از چهل بار "اکثریت" مردم مذمت شده و به آنها دوازده صفت نسبت داده شده: أَكْثَرُهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ؛ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ؛ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ؛ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ؛ أَكْثَرَهُمْ لَا يَشْكُرُونَ؛ وَمَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ؛ أَكْثَرَهُمْ فَاسِقونَ؛ وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا؛ أَكْثَرُهُمُ الْكَافِرُونَ؛ أَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ؛ أَكْثَرُهُمْ كَاذِبُونَ؛ أَكْثَرَهُمْ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا؛...
خرما علاوه بر تامین انرژی، بدلیل سرشاری از ویتامینها و فلزات کمیاب در تعادل روان آدمی و حصول آرامش در او نقش دارد. این مطلب در علم طب کاملا اثبات شده است و اینجانب بعنوان کسی که سالها تحصیل طب کرده بر این مطلب صحه میگذارم. اما غیر از آثار جسمی و روانی، از روایات زیادی برمیآید که خرما مانند انار موجب بیداری فطرت و پاکی طینت و نورانیت باطن انسان میگردد. روایات در این معنا در حد تواترند و این حقیر به عنوان کسی که سالها تدریس و تالیف حدیث کرده بر آن صحه میگذارم. اتفاقا کمی جلوتر در همین سوره در وصف بهشت بطور مشخص از این دو میوه نام برده شده و از این حیث این دو میوه منحصر بفرد و ممتازند.
*نقل از تفسیرمعنوی استاد نیک اقبال
قُلْ مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُتکلّفينَ (۸۶)
ای پیامبر! بگو: من بابت آوردن قرآن مزدی از شما نمیخواهم و در پی این هم نیستم که خود را در اذهان شما چیز دیگری جلوه دهم!
مساله اجر مادی نخواستن پیامبر چند بار در قرآن آمده و از نکات مهمی است که در تبلیغ حق باید رعایت شود تا موثر واقع شود. اگر هم کسی میخواهد اجری به انبیاء بدهد یعنی شاکر ایشان باشد، دنباله رو راه ایشان و مطیع وصی ایشان باشد: قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى [سوره الشورى : 23].
عبارت "مَا أَنَا مِنَ الْمُتکلّفينَ" عبارتی مهم است و لازم است روی آن دقت شود. "متکلّف" کسی است که خود را به تکلّف و زحمت و سختی میاندازد تا خود را جور دیگری نشان دهد. جوری که واقعا نیست؛ یعنی خیلی بالاتر و بیشتر. متکلّف کسی است که ادعاهای عجیب میکند و وعدههای بسیار میدهد و جوابهای ساختگی برای سوالات میتراشد و مدعی علم و قدرت غیبی میشود و در تمام نقشهایی که بازی میکند فقط در پی یک چیز است: اینکه عدهای مرید دور خود جمع کند و بر آنها سلطه داشته باشد. پس بهترین ترجمه برای "متکلّف" مدعی کاذب نبوت و معرفت است. الان هم که ادعای نبوت بازارش کساد است، متکلّفین، مدعی استادی معنوی و دستگیری عرفانی میشوند و خود را عارف کاملِ مکمّل مینمایانند. این نمایاندن و خود را قالب کردن، در فرهنگ قرآن، نامش تکلّف است. وای از متکلّفین ! خداوند راجع به چنین افرادی فرموده: وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ [سوره الحاقة : 46] یعنی عاقبت کسانیکه به دروغ واسط خدا و خلق میشوند و از طرف خدا حرف میزنند و خود را منسوب به خدا نشان میدهند، هلاکت و نابودی در همین دنیاست.
برخی "متکلّف" را کسی دانستهاند که نظرش را به زور به دیگران تحمیل میکند و آنها را به زحمت میاندازد و اذیت میکند. بر طبق این معنا ممکن است کسی صادق هم باشد اما چون صدق خود را میخواهد به مردم حقنه کند و آنها را بزور به راه راست بکشاند متکلّف است و تکلّف اصلاً کار خوبی نیست و باعث فرار مردم از او میشود. فرق این معنا با معنایی که ما گفتیم این است که ما متکلّف را کذاب دانستیم که کذبش را صدق جلوه میدهد و به عنوان صدق طوعا به خورد مردم میدهد و طبق این معنا متکلّف صادقی است که صدقش را میخواهد بزور به مردم بقبولاند و کُرهاً به خورد آنها بدهد. تکلّف در هر دو صورت زشت و ناصواب و بدفرجام است.
گزیده #توییت های یک ماه اخیر
🔸 ارزش استاد در سلوک:
eitaa.com/nasery_story/1158
🔹 نیاز انسان به راهنما:
eitaa.com/nasery_story/1159
🔸 لزوم عمل به دستورات سلوکی:
eitaa.com/nasery_story/1157
🔹 راه دیگری باید پیدا کرد:
eitaa.com/nasery_story/1156
🔸 برکت وقت با قرآن:
eitaa.com/nasery_story/1155
🔹 یکی از قواعد زیارت حرمها:
eitaa.com/nasery_story/1154
🔸 ارتباط سیدبن طاووس با امام زمان:
eitaa.com/nasery_story/1140
🔹 احترام به سادات:
eitaa.com/nasery_story/1139
🔸 کفار درون قلب سالک:
eitaa.com/nasery_story/1138
🔹 راه اصلاح تشتت خیال:
eitaa.com/nasery_story/1137
🔸 نگاه لطیف امام زمان:
eitaa.com/nasery_story/1136
🔹 انواع معیشت ضنک:
eitaa.com/nasery_story/1127
🔸 لطافت حضرت خضر:
eitaa.com/nasery_story/1126
🔹 مراتب شهود:
eitaa.com/nasery_story/1125
🔸 بالاترین مقام معنوی را بخواهید:
eitaa.com/nasery_story/1123
🔹 عرض اعمال به امام زمان:
eitaa.com/nasery_story/1111
ramadan 1443.pdf
حجم:
817.2K
🌀 جدول مراقبهی رمضانیه
📝 اعمال و اذکار ماه رمضان
📿 بالا رفتن عمل و مقبولیت آن، با صحت شرعی خیلی تفاوت دارد.
اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم میشود روزهای که از شما خواستهاند محقق نشده است؛ آنچه انجام دادهاید روزه عامه حیوانی بوده است.
🖋 امام خمینی قدس سره
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔹 جدول مراقبه را دانلود کنید و با انجام عمل هر روز، خانهی مربوط را علامت بزنید.
🔹 هر فردی مطابق توان و ظرفیت خود اذکار و اعمال را انتخاب کند و لازم نیست همهی اعمال را انجام دهید.
❇️ لیست اعمال را در صفحه دوم ببینید.
#نشر_حداکثری
#مراقبه_رمضان
#مراقبه
@avaymarefat
بسمه تعالی:
قرآن صدای ملکوتی خدا🌹
صوت بهترین ترجمه قرآن در طول این چهارده قرن اثر استاد علی ملکی(ترجمه خواندنی و پیام رسان قرآن کریم ویژه نوجوانان و جوانان به سبک داستانی و رمان گونه)
https://t.me/sedayemalakooti
کانال در تلگرام فعال است.