🔹قَالَ علیه السلام أَیّهَا النّاسُ لِیَرَکُمُ اللّهُ مِنَ النّعمَةِ وَجِلِینَ کَمَا یَرَاکُم مِنَ النّقمَةِ فَرِقِینَ إِنّهُ مَن وُسّعَ عَلَیهِ فِی ذَاتِ یَدِهِ فَلَم یَرَ ذَلِکَ استِدرَاجاً فَقَد أَمِنَ مَخُوفاً وَ مَن ضُیّقَ عَلَیهِ فِی ذَاتِ یَدِهِ فَلَم یَرَ ذَلِکَ اختِبَاراً فَقَد ضَیّعَ مَأمُولًا
🔹و آن حضرت فرمود:ای مردم،باید خداوند شما را به هنگام نعمت در ترس ببیند به همان صورت که در بلا هراسان می نگرد ،چرا که به هر کس نعمت وسیع بخشیده شود و آن را مقدمه کیفر تدریجی به حساب نیاورد از برنامه ترسناکی خود را ایمن دانسته ، و کسی که زندگی بر او تنگ گرفته شده و او آن را امتحان نداند پاداشی را که به آن امید می رفت ضایع نموده .
📙شرح#حکمت_358
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص362
🔶
3.6M
بسمه تعالی
سوالی داشتم:
آیا در قرآن هیچ حرفی از اهمیت ورزش زده شده ؟؟؟
من چیزی یادم نمیاد .
قرآن مگه کتاب انسان شناسی نیست ؟.
ورزش که دیگه فیزیک و شیمی نیست از ملزومات تقرب به خدا آمادگی مرکب روح هست و ورزش خیلی مهمه
✅ جواب در این صوت
16.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تمجید #آیت_الله_جوادی_آملی از همسر مرحومه و مکرمهشان
در کل زندگی یک بار نگفت من کمبودی دارم! هیچ وقت چیزی را یک دستی به دست من نداد!
🔅امام حسن مجتبی عليه السلام:
🔺تنها چيزى كه در اين دنياى فانى، باقى مى ماند قرآن است، پس قرآن را پيشوا و امام خود قرار دهيد، تا به راه راست و مستقيم هدايت شويد. همانا نزديك ترين مردم به قرآن كسانى هستند كه بدان عمل كند، گرچه به ظاهر (آيات) آن را حفظ نكرده باشند و دورترين افراد از قرآن كسانى هستند كه به دستورات آن عمل نكنند گرچه قارى و خواننده آن باشند
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃
#امام_حسن
🔻 اعتقاداتی که نسبت به اهلبیت (علیهمالسلام) بوده است، حتی از نظر [برخی از دشمنان ایشان، قابل توجه است]؛ مثلاً مروان در زمان بعد از شهادت آقا امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در مسجدالنبی بالای منبر رفت و به آقا امیرالمؤمنین (علیهالسلام) توهین کرد.
🔸 او خیلی با امیرالمؤمنین (علیهالسلام)، عناد داشت و همیشه هم به حضرت اباعبدالله (علیهالسلام) و امام حسن (علیهالسلام) زخم زبان میزد.
🔹 آقا امام حسن (علیهالسلام) در مسجد نشسته بودند و اشک میریختند. به آقا سیدالشهداء (علیهالسلام) خبر رسید که مروان مدتی است روی منبر به پدر شما توهین میکند. حضرت اباعبدالله (علیهالسلام) غضب کردند، جمعیت مسجدالنبی هم شلوغ بود، مردم را به کنار زدند و پای منبر رفتند، یقه مروان را گرفتند و عمامه او را روی گردنش کشیدند و او را بلند کردند، در حالی که جمعیت هم نشسته بود و خود آقا امام حسن (علیهالسلام) هم بودند، ولی آقا اباعبدالله (علیهالسلام) غضب کرده بودند و او را بلند کردند و او را در کنار منبر خواباندند و فرمودند: «تو را میکشم»
🔸 آن زمان حکومت در دست اینها بود و خطرات خاص خود را داشت؛ او هم دست و پا میزد. منظور من در اینجاست که در هنگامی که دست و پا میزد، به امام حسن مجتبی (علیهالسلام) اشاره کردند که من را از دست برادرتان رها کنید. حضرت نگاه میکردند.
🔹 مروان وقتی دست و پا میزد و آقا سیدالشهداء (علیهالسلام) میخواستند او را بکشند، او گفت: «به عصمت مادرت زهرا (سلاماللهعلیها)، مرا نجات بده». آقا امام مجتبی(علیهالسلام) جلو آمدند و فرمودند: «برادر، بس است». حضرت هنوز غضب داشتند و آن لوازم غضب را اعمال میکردند.
🔸 امام مجتبی (علیهالسلام) فرمودند: «برادر، مگر بنای ما و شما بر این نشد که اگر کسی به عصمت مادرمان قسم داد، ما هر خواهشی که دارد، از او بپذیریم»؟
کد ۶۸۴
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
📝📝📝
📌 بهترین راه برای انتقام گرفتن از بدی، بد شدن نیست بلکه خوب ماندن است. اگر در جواب بدیهای دیگران بدی کنیم، قسمتی از همان چیزی میشویم که داریم با آن می جنگیم. بدی اینگونه نیرو می گیرد و تکثیر میشود. کار سختی است اما راه دیگری نداریم. اگر در این جنگ نابرابر خیر و شر، آدمهای خوب، خوبتر نشوند، آدمهای بد هیچوقت خوب نمیشوند!
امام علی علیه السلام:
اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيْرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ؛
با ريشه كن كردن بدى از سينه خود، بدى را از سينه ديگران، بيرون كن.
نهج البلاغه: ح۱۶۹، ص۱۱۷۰
📝📝📝
📌 بعد از مرگ در بازبینی زندگی ام متوجه شدم که من خود تک تک کسانی بودم که در زندگی با آنها روبرو شده یا به آنها فکر کرده بودم. همانطور که با آنها ادغام شده و یکی می شدم، دقیقاً همان چیزی را حس می کردم که آنها در نتیجۀ افکار و اعمال محبت آمیز یا بی مهر من تجربه کرده بودند. من همۀ این ها را از دیدگاه آن ها می دیدم، نه تنها اینکه عمل من چطور بر آنها تاثیر گذاشته بود، بلکه همچنین چطور عمل من از طریق آنها بر روی دیگران تأثیر گذاشته بود، زیرا اثرات آن [به شکل زنجیره ای] ادامه می یافت.
📌 دیدم که عشق و محبتی که ابراز می کنیم مانند یک موج منتشر می شود و یک زیبایی ابدی را خلق می کند که معمولا [در هنگام عمل خود] از آن بی خبریم. دیدم که [مثلا] وقتی کلامی صمیمانه به کسی گفته بودم یا فکری محبت آمیز دربارۀ کسی کرده بودم یا تمام توجه و حواس خود را به کسی معطوف کرده بودم، این اتفاق افتاده بود. به یاد دارم که [گاهی] اعمالی ساده [و به ظاهر کوچک]، مانند یک لبخند حقیقی و خودجوش، بیشترین اثر را داشت. مثلا یکبار به پیرمردی که در خیابان راه می رفت لبخند زدم. [در مرور زندگی دیدم که] این لبخند روز او را تغییر داد. او دربارۀ زندگی احساس دلسردی می کرد و لبخند من باعث شد که آن روز برخورد او با بچه هایش و دیگران بهتر باشد. در سطحی می توانستم بشنوم که او از من تشکر کرد.
📌 ما در ذات و جوهر خود موجوداتی قدرتمند و پر از عشق هستیم و به ما فرصت های بی شماری داده می شود که از روی عشق عمل کنیم، فرصت های بی شماری که با بخشیدن و دریافت کردن عشق یادگرفته و رشد کنیم. احساس می کردم گویی ما در یک بازی بزرگ نقش بازی می کنیم که در آن همیشه به ما یک فرصت دیگر داده می شود که این دفعه آن را درست انجام دهیم.
📌 مثلا مردی آشفته و پریشان را دیدم. گویی در این بازی [زندگی دنیا] او این نقاب را زده بود تا به دیگران این فرصت را بدهد تا به او ابراز مهر و عطوفت کنند. ولی وقتی که من و دیگران او را مورد قضاوت قرار دادیم، و در حقیقت باور کردیم که او «آشفته و پریشان» است، اندوه و تاسف عمیق [روح] او را [نسبت به دیدگاه ما] حس کردم.
📌 دیدم که هر کاری که می کنیم اثر گذار است. تاثیری که ما بر روی یکدیگر داریم عمیق بوده و تمام آن با تله پاتی جایی در اعماق ذهن و ضمیر خود ما ثبت می شود و ما نتایج و تاثیرات اعمال، افکار و گفتار خویش را با خود حمل می کنیم. ما مسئولیم و خود حسابرس خود برای تمامی اینها خواهیم بود. دیدم که تاثیری که ما با بی مهری خود بر روی دیگران می گذاریم جهنم شخصی ما خواهد شد. جهنم جایی نیست که برای مجازات به آن تبعید شویم. خدای انتقام گیر و تنبیه گر اصلا وجود ندارد. جهنم قضاوت و حسابرسی ما دربارۀ خود ماست که ما را اسیر نگاه می دارد. ما خود آنرا بر سر خود می آوریم.
📌 با این حال، [در نهایت] هیچ کدام اینها واقعی نیست. تنها واقعیت و حقیقت عشق است. عشق و محبت الهی که ما بین هم پخش می کنیم تنها چیزی است که حقیقتا اهمیت دارد، به حساب می آید و ابدیست.
🔰 قسمتی از تجربۀ مرگ یک کودک ۱۰ ساله
⭐ ماه ربیع الاول، بهار زندگی است
🔺️ رهبر انقلاب: بعضی از اهل معرفت و سلوک معنوی معتقدند که ماه ربیع الاول، ربیع حیات و زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابیعبدالله جعفربنمحمدالصّادق ولادت یافتهاند و ولادت پیغمبر سرآغاز همهی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است.
رحمت خدا بر شهدا
🔺 انتشار برای نخستین بار!
دستخط شهید مصطفی صدرزاده...
▪️ عملیات نظم در خانواده!
۱_با اعضای خانواده تمام احترام رعایت شود (در اوج محبت)
۲_باید حدقل هفته یک مرتبه برای همسر گل خریده شود
۳_ساعت خوابیدن و بیدار شدن همیشه باید یکی باشد
۴_لباس های شخصی خود را حدقل بشورم
۵_ظرف های داخل آشپزخانه به محض رویت باید شسته شود
۶_هرگونه ریخته و پاش در منزل باید به سرعت جمع آوری شود
۷_باید در خانه همیشه نان تازه باشد
۸_وضعیت لباس فرزند وهمسر باید کنترل شود و زمانی برای خرید ماهانه یا سالانه مشخص شود
۹_بخشی از حقوق به خود همسر داده شود
۱۰_به هیچ وجه سر همسر و فرزند نباید داد کشید
۱۱_دیدار پدر و مادر و فامیل بسیار حساب شده و طی زمان بندی باشد
۱۲_باید برنامه های منزل از یک هفته قبل تنظیم شود
۱۳_باید زمان تفریح همسر و فرزند کامل منظم و مشخص شده باشد
از شهدا یاد بگیریم...
شهید مصطفی صدرزاده
برای شادی روح پاک شهدا صلوات...
* #ذکر #توجه
🔻یکی از آیات خیلی مؤثر که گاهی به عنوان «ذکر» قرار میگیرد، این آیهی شریفه است:
إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنیفاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکین؛
(من با ايمان خالص، روى به سوى خدايى آوردم كه آفريننده آسمانها و زمين است و من هرگز از مشركان نيستم. سوره انعام، آیه ۷۹.)
🔸 این آیه، ذکر توحیدی عجیبی است و همهی ما از این جهت، کمبود داریم؛ یعنی هنوز به تعبیر قرآن، «وجّهتُ وجهی» نشده ایم. ما را به یمین و شمال میبرند، دائماً زمین میخوریم و بلند میشویم.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
ادامه مطلب قبل...
🔻سماوات و أرض به این کوچکی که ما نگاه می کنیم نیست؛ بلکه همهی هستی را شامل میشود.
🔸 شاید «فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ» به معنای مُبدع و مخترعِ بدیع باشد که همهی این بساط را با این همه توسعهای که دارد نو آورده است؛
(رک: المیزان، جلد۷، صفحه۱۹۱)
🔹 یعنی من باید فقط به سَمت مُبدع این عظمت و مخترع این بساط خلقت بروم. برای «وجّهتُ وجهی» صفت مبدعیّت و مخترعیّت مناسب است؛ به خاطر اینکه حرفها و ادّعاهای دیگران، کهنهکاری است.
🔸 یک گروه و افرادی میخواهند وجه مرا از ابعاد و زوایای مختلف به خودشان متوجّه کنند؛ فرعونیّت از یک سو میکشد، نمرودیّت و قارونیّت از سوی دیگر انسان را میکشد؛ ولی من باید به سمت مُبدع این کار بروم، نه کسانی که بدل را برای من به عنوان اصل، جلوه بدهند.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
وزیر اطلاعات ایران:
بودجه ۵۰ سرویس اطلاعاتی از بودجه کل کشور ایران بیشتر است و هدف آنها براندازی است. یکی از کشورهای همسایه در مرز ایران کارخانه اسلحهسازی ایجاد کرده بود که تمام تولیدات آن به داخل کشور قاچاق میشود.