eitaa logo
آوای معرفت
363 دنبال‌کننده
967 عکس
728 ویدیو
251 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
* 🔻اگر عظمت اسماء خدا و هم آغوشى با اسماء اللّه‏ را به ما بفهمانند و بچشانند باب جديدى برايمان باز مى‏‌شود. ما به اشتباه اسماء الهی را خيلى مرده تصور كرده‌ايم. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
خدا رحمت کند مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی را او از تفسیر آیه 14 سوره حشر لاَ یُقَاتِلُونَکُمْ‌ جَمِیعاً إِلاَّ فِی‌ قُرًى‌ مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ‌ وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ‌ بَیْنَهُمْ‌ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ‌ جَمِیعاً وَ قُلُوبُهُمْ‌ شَتَّى‌ ذلِکَ‌ بِأَنَّهُمْ‌ قَوْمٌ‌ لاَ یَعْقِلُونَ‌ یک راهبرد قرآنی برای مبارزه صهیونیسم استخراج کرد و آن «ورود به حصار» بود، رزمندگان فلسطینی از این راهبرد فتح و پیروزی عملیات طوفان الاقصی را خلق کردند. قرآن می گوید؛ «تو قلعه را بشکن وارد حصار آنان بشو آنها دست‌ها را بالا می‌برند آنها محال است قتال کنند مگر اینکه پشت دیوار باشند تو دیوار را خراب کن آنها تسلیم خواهند شد».
❓آیا مراد از "تحت" در آیات "جنات تجری من تحتها الانهار" و آیه شریفه "تجری من تحتهم الانهار" یکی است؟ ✍جواب آیت الله الهی قمی: تفاسیری بیان شده است ولی اینگونه است که "تحتها" در آیه شریفه وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا(نساء، 122) به معنای کف جنت و روی زمین آن است نه زیر جنت و از آن جهت که پایین درختان جنت است تحتها گفته شده است یعنی تحت اشجارها و "تحت" در تحتهم الانهار به معنای آن است که در منظر و معرض دید بهشتیان هست به گونه ای که این نهرها در مقابل دید آنهاست تحتهم أی بین أیدیهم و شبيه همین معنا در آیه شریفه أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي(زخرف، 51) می باشد یعنی اینکه رود نیل تحت اشراف و در معرض دید و مقابل فرعون بوده  همان "بین یدی" و لکن سلطه و اشراف هم در آن لحاظ شده است و لذا وقتی گهواره موسی نزدیک شد فرعون از کاخ خود که اشراف بر نیل داشت او را نظاره کرد تا به کاخ رسید و همچنین شبیه این معناست در مورد حضرت مریم سلام الله علیها که فرمود قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیّا(مریم، 24) یعنی در مقابل او و بين يديها.
🔸مرا مغنی اللبیبی بود روزی / فقاهت را امیدی بود روزی 🔸چرا موج فتن در ما اثر کرد / مطولهای ما را مختصر کرد 🔸معالم نردبان آسمان بود / چراغ راه استنباطیان بود 🔸چرا برداشتند این نردبان را / چرا بستند راه آسمان را 🔸کتاب علم را تلخیص کردند / به ما بیچارگان تدریس کردند 🔸صرف میر و امثله یادش بخیر / صیغه های مشکله یادش بخیر 🔸حجره تاریک و تنگی داشتیم / سفره بی آب و رنگی داشتیم 🔸بحث، ما را عاشق خود کرده بود / لمعه ما را لایق خود کرده بود 🔸نفرت از هر خودستایی داشتیم /خلق و خوی روستایی داشتیم 🔸راه و رسم بندگی یادش بخیر/ روزگار سادگی یادش بخیر 🔸کجا رفت آیین صوم و سکوت / ابو حمزه خواندن هنگام قنوت 🔸کجایند مردان کشف و شهود / سرایر نشینان یوم الخلود 🔸کجایند مردان شب زنده دار/خدایان اخلاص و علم و وقار 🔸ما به بزم علم نامحرم شدیم / زهر نوشیدیم و بی مرهم شدیم 🔸بس که بر خوان شکم بنشسته ایم/شاهراه علم بر خود بسته ایم 🔸ما که سنگ علم بر سر می زنیم / در سراب "نمره" پر پر می زنیم 🔸به نام امتحان معتاد گشتیم / سراغ علم در خرداد گشتیم 🔸درد مرشد داشتن کمرنگ شد / قلب برخی بهر منصب تنگ شد 🔸گر ز ارزشهای خود غفلت کنیم / خویش را بی ارج و بی قیمت کنیم 🔸ما کجا آسایش و آسودگی/ ما کجا دنیا و این آلودگی 🔸هر که از جا برنخیزد مرد نیست / هر که از میدان گریزد مرد نیست 🔸خدایا دارم از شورا گلایه / شده این حوزه ها عین اداره 🔸چرا پنجشنبه ها تعطیل هستیم؟ / چنین شد راه بر تحصیل بستیم 🔸به حوزه این همه تعطیل ننگ است / الاغ درس و تحصیلات لنگ است 🔸اگر چه سالها در حوزه هستیم /هنوز اندر خم یه کوچه هستیم 🔸ز بهر نمره ما تحصیل کردیم / تجمل را به خود تحمیل کردیم 🔸خداوندا چه علم این چه علم است؟ / که بهر نمره و پاس دو ترم است 🔸ما به خورد و خواب عادت کرده ایم / تکیه بر آرنج راحت کرده ایم 🔸غم برای نوع عنوان می خوریم/ غصه آب و غم نان می خوریم 🔸گفت عالم در کجا گردد هلاک / گفتمش در لقمه های شبهه ناک 🔸شبهه خوارانند بی سوز و گداز / بی نصیب از لذت راز و نیاز 🔸می کنم در عالم آن روز سیر / یاد آن طلاب باهمت بخیر 🔸عادت هر روزشان ایثار بود / قلبشان از نور حق سرشار بود 🔸از چه رو ما خود فریبی می کنیم / با هم احساس غریبی می کنیم 🔸شیوه همسایگی در پیش بود/ حرفهاشان واقعا بی نیش بود 🔸ما چرا این راه را گم کرده ایم / اکثرا در نمره دربست برده ایم 🔸نمره ها ما را اسیر خویش کرد / خلق را یکباره بی تشویش کرد 🔸طفل تحقیق و تعلم خار شد / بحث کردن از عقاید عار شد 🔸از حضور عالمان دین جدا / شد لباس پاک روحانی دو تا 🔸ساعتی از روز را روحانی اند / ساعتی دیگر کت و شلواریند 🔸خلق را در اشتباه انداختند / عزت خود را به چاه انداختند 🔸شده اصل ملاک درس ما بیست / ز درس شیخ طوسی ها خبر نیست 🔸ز مرشدهای رهرو کم خبر هست / که دستورات بعضی کم اثر است 🔸خداوندا چه درد است این چه درد است / که فولاد دلم را آب کرده است 🔸مرا ای دوست، درد طـَلْبگی کشت / چه درد است این، مرا شرمندگی کشت 🔸شان ما بالاتر از این حرفهاست / عزت یک حوزه فوق جمله هاست 🔸ما که باید صاف و مولایی شویم / ننگمان باشد که دنیایی شویم منبع: نشریه حجره، شماره13و14، مهر و آبان1383
عصمت انبیاء و اهلبیت علیهم السلام در مسیر سیر الی الله است. و متناسب با اقتضائات جامعه و شرایط پیرامونی و شخصی هر پیامبر و امامی ظهور متفاوت دارد.(۱)
تفاوت شریعت انبیای الهی با توجه به اقتضائات گوناگون(۲)
تفاوت شریعت انبیای الهی با توجه به اقتضائات گوناگون(۳) چرا حضرت عبدالمطلب و ابوطالب(علیهما السلام) تابع شریعت حضرت ابراهیم(علیه السلام) بوده اند نه بقیه انبیاء
تفاوت شریعت انبیای الهی و ائمه علیهم السلام با توجه به اقتضائات گوناگون(۴) تفاوت سیره اهلبیت در حوزه مسائل فردی
تفاوت شریعت انبیای الهی و ائمه علیهم السلام با توجه به اقتضائات گوناگون(۵) تفاوت سیره اهلبیت در حوزه مسائل فردی تفاوت سیره غذایی اهلبیت(علیهم السلام) نقدی بر برخی گزاره های طب سنتی که همه رفتارهای طبی اهلبیت را عمومی و دینی تلقی کرده اند
تفاوت شریعت انبیای الهی و ائمه علیهم السلام با توجه به اقتضائات گوناگون(۶) تفاوت سیره اهلبیت در حوزه مسائل فردی مثل تغذیه، عبادت، اخلاقیات، مبارزات اجتماعی..
تفاوت شریعت انبیای الهی و ائمه علیهم السلام با توجه به اقتضائات گوناگون(۷) تفاوت سیره اهلبیت در حوزه مسائل فردی مثل تغذیه، عبادت، اخلاقیات، مبارزات اجتماعی..
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄