eitaa logo
موسیقی آوازِ شیطان
107 دنبال‌کننده
4 عکس
2 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
رساله جامع آیت الله سیستانی👇🏽 مسأله ۳۹۶. «غنا» حرام می‌باشد و آن عبارت است از سخنان لهوى - چه شعر، چه نثر- که با سبک‌ها و لحن‌ها و آوازهای مرسوم و معمول نزد اهل لهو خوانده می‌شود و فرقی بین غنای شاد و غنای غم انگیز و محزون نمی باشد و همین طور فرقی بین آواز غنایی زن و مرد، بین تک خوانی و جمع خوانی، خواندن با استفاده از دستگاه صوت و غیر آن نیست.
رساله جامع آیت الله سیستانی ❎موسیقی از نظر حکم شرعی، دو نوع است: الف. موسیقی حلال؛ آن است که مناسب مجالس لهونباشد؛ مثل موسیقی ارتش (مارش نظامی و طبل و سنج عزاداری که در عرف، مناسب با مجالس لهو محسوب نمی شود. ب. موسیقی حرام؛ آن است که مناسب مجالس لهو باشد؛ یعنی شنونده موسیقی (خصوصا زمانی که از این امور، مطلع باشد) تشخیص می‌دهد که این آهنگ در مجالس لهو به کار می‌رود.
4_5954034049147216010.mp3
6.38M
منظور از مجلس لهو و مناسبت با مجالسِ لهو چیست؟؟؟(رساله جامع آیت الله سیستانی) مسأله ۴۰۱. منظور از مجلس لهو، مجلسی است که برای هوسرانی، عیاشی و خوشگذرانی تشکیل شده است، هرچند خوشگذرانی آن با ارتکاب امور حرام مثل شرب خمر، اختلاط نامشروع زن و مرد همراه نباشد. بنابراین، نواختن و گوش دادن به موسیقی مناسب با این نوع مجالس، حرام است، هرچند در مجلس عادی نواخته شده یا به صورت فردی گوش داده شود.
4_5954034049147216189.mp3
1.35M
آیا اینکه میگویند این موسیقی در من حالت خاصی ایجاد نمیکند دلیل بر حرام یا حلال بودن است؟؟؟(پاسخ از رساله جامع آیت الله سیستانی) مسأله ۰۵ ۴. معیار حرام بودن موسیقی، همان طور که در مسائل قبل ذکرشد، تناسب آن با مجالس لهو می‌باشد. بنابراین، اگر کسی بگوید: «این نوع موسیقی حالت خاصی را در من ایجاد نمی کند» یا آنکه بگوید: «در من اثر ندارد»، این حرف او معیار حرام یا حلال بودن موسیقی نیست؛ البته گاه، ایجاد حالتی خاص در شخص، نشان میدهد که موسیقی با مجلس لهوتناسب دارد؛ ولی همیشه این طور نیست.
آیا چون در رادیو و تلوزیونِ کشور اسلامی پخش شده یا مجوز در کشور اسلامی گرفته یا فلان مداح با آن مداحی کرده یا .... نشانه ی حلال بودنِ موسیقی است؟؟؟(پاسخ از رساله جامع آیت الله سیستانی) مسأله ۴۱۰. پخش آهنگ و موسیقی از رادیوها و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی، نشانه شرعی بر حلال بودن آن نیست و معیار، تشخیص فرد مکلف است. بنابراین، اگر فرد موسیقی پخش شده را عرفا مناسب با مجالس لهومی داند، گوش دادن به آن جایز نیست. همچنین، کسب مجوز از نهادهای قانونی موجب حلال شدن موسیقی حرام نمی شود.
4_5954034049147216507.mp3
2.9M
نواختن با آلتِ لهوی و غیرِ آلت لهوی (از رساله جامع آیت الله سیستانی) مسأله ۴۱۳. دایره (دف) از آلات لهواست و دایره زدن - چه زنگ دار، چه بی زنگ - در مجالس عروسی و غیر آن جایز نیست؛ اما زدن به وسایلی از قبیل سینی، قابلمه، تشت و... که از آلات لهونیستند در مجالس عروسی و غیر آن، اگر به طور معمولی باشد به خودی خود جایز است؛ ولی اگر کیفیت زدن به نحو خاصی (ریتم دار) باشد که مناسب مجالس لهواست، اشکال دارد و احتیاط واجب در ترک آن است.
نفرین کبوتر راعبی بر اهالی موسیقی قال الامام الرضا صلوات الله علیه: ... وَ سَأَلَهُ عَنْ مَعْنَى هَدِيرِ الْحَمَامِ الرَّاعِبِيَّةِ فَقَالَ تَدْعُو عَلَى أَهْلِ الْمَعَازِفِ وَ الْقِيَانِ وَ الْمَزَامِيرِ وَ الْعِيدَانِ 🔸امام رضا علیه السلام فرمود: مرد شامی از امیرالمؤمنین (صلوات الله علیه) در مورد معنی صدای کبوتر راعبی سؤال کرد؛ (امیرالمومنین صلوات الله علیه) فرمود: بر اهل آلات موسیقی ضربی و نواختنی (مثل دفّ و دائره و تار و...) و اهل مزامیر (یعنی آلات لهو دمیدنی مثل نی و فلود و شیپور و...) و بر اهل آلت موسیقی عود (بربط)، نفرین می کند. 📚عیون اخبار الرضا ج1ص246 بحارالانوار جلد 10 صفحه 80
عبادت ابلیسی یعنی برای اهل بیتی که دشمن موسیقی و لهو و لعب و غناء هستند با همین دست معاصی شعرخوانی کنی. عن ابی عبد الله علیه السلام: قال رسول الله صلی الله علیه و آله... إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَعَثَنِي‏ رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ‏ وَ لِأَمْحَقَ الْمَعَازِفَ وَ الْمَزَامِيرَ وَ أُمُورَ الْجَاهِلِيَّةِ وَ أَوْثَانَهَا وَ أَزْلَامَهَا وَ أَحْدَاثَهَا... 🔸از امام صادق علیه السلام به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که ایشان فرمود: به راستی که خدای تبارک و تعالی مرا از روی مرحمت و لطف به عالَمیان برانگیخت و [نیز] برای اینکه آلاتِ موسیقی و مزامیر (سازها) و امورِ جاهلیت و بُت‌هایش و قمارهایش و بدعت‌هایش را نابود سازم. 📚الأمالي (للصدوق)/ص416 الكافي (ط - الإسلامية)/ج‏6/ص396 بحار الأنوار (ط - بيروت)/ج‏76/ص126 پ. ن :ابلیس میخواست به شیوه و روش خودش، یعنی طبق هوای نفس و سلیقه اش خداوند را عبادت کند اما خداوند متعال نپذیرفت و فرمود: إِنِّی أُحِبُّ أَنْ أُطَاعَ مِنْ حَیْثُ أُرِیدُ دوست دارم از راهی که می خواهم فرمانبرداری شوم. و این است داستان مسلمانانی که به طریق معصیت مثل و... می خواهند عرض ارادت کنند.
❎احادیث و روایات در خصوص غناء و آلات غناء برای کسانی که گفتند با یک روایت حکمی صادر کردیم 👇🏾 💥1- پیامبر صلی الله علیه و آله میفرمایند: همانا خداوند تعالی مرا راهنما و رحمت برای جهانیان قرار داده و مرا امر کرده که مزمارها و معزفه ها و تارها و بت ها و اعمال جاهلیت را از بین ببرم، بدرستی که معامله و تجارت و خرید و فروش آلات موسیقی حرام است. 📚(مستدرک الوسائل، ج13، ص219) (مستدرک، ج2، ص 458) 💥2- سوره مبارکه اسرا (بنی اسرائیل)، آیه 64: (و به شیطان گفته شد) هرکس را میتوانی با صدایت از راه بلغزان... در روایتی از امام صادق علیه السلام در خصوص این قول خداوند در قرآن سؤال شد، حضرت در پاسخ فرمودند: 👌 منظور از با صدایت غنا و تارها و آلات موسیقی است که همانا آنها از صداهای شیاطین است. 📚 (الغدیر، علامه امینی، ج8، ص69، ح3) (تفسیر نورالثقلین، ج4، ص42) 💥 3- از عبدالله بن عباس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند:برخی از اقوام هستند که قرآن را برای غیر خدا فرا میگیرند و از آن به عنوان وسیله ای از آلات موسیقی استفاده میکنندو با قرآن غنا میکنند، تا اینکه فرمودند این اقوام طبل و آلات موسیقی را نیکو میشمارند امر به معروف و نهی از منکر را زشت میدانند. سپس فرمودند: اینان در ملکوت آسمانها پلیدهای نجس خوانده می شوند. 📚(وسائل الشیعه، ج12، ص230، ح27) (تفسیر قمی، ص427) 💥 4- از امام صادق علیه السلام درباره قول زور(که در آیه 30 سوره مبارکه حج آمده) سؤال شد، فرمودند: غناء همان قول زور و سخن باطل است... شما را از نواختن آلات موسیقی همچون سنج ها برحذر میدارم، همانا شیطان با کسیکه آنرا بنوازد به سرعت همراه میشود ملائکه از او فرار میکنند و نفرت دارند. هرکه در خانه اش چهل روز طنبور (سه تار) باشد غضب الهی را بسوی خود جلب کرده است. 📚(من لایحضره الفقیه، ج4، ص46، ح6) 👌 با توجه به آنچه بیان شد، تذکر میدم در این روایت فقط منظور طنبور یا همون سه تار نیست بلکه منظور همه آلات موسیقيه. 💥5- در فقه الرضوي (باب شرب خمر وغناء) از امام رضا عليه السلام روایت شده که فرمودند: هر کس درخانه اش طنبور(سه تار)، عود ياهر چیزی از وسايل موسيقي از قبیل معزفه و يا شطرنج و ساير وسايل شبيه به آن (وسايل قمار) را چهل روز نگهدارد، پس به حقيقت و حتما شايسته خشم خداست و اگر در آن چهل روز ازدنيا برود، همچون فاجر فاسقي مرده است که جايگاه او جهنم خواهد بود و اين عاقبت، بد بازگشتي خواهد بود. 📚 (تفسير اثنا عشري، ج9، ص49) 💥6- امام صادق عليه السلام فرمودند: هنگامي که آدم وفات يافت، شيطان و قابيل در زمين به شادي پرداختند و براي سرزنش آدم عليه السلام به نواختن تار و آلات موسيقي مشغول شدند و هر چه از اين گونه در زمين است و مردم از آن لذت ميبرند، از همانجا سرچشمه گرفته است. 📚(فروع الکافي، ج6، ص31، ح3) (وسائل الشيعه، ج6، ص223، ح5) (لئالي الاخبار، ج5، ص221) 💥7- جابر بن عبدالله از پيامبر صلي الله عليه وآله نقل کرده که فرمودند: شيطان اولين کسي بود که آواز خواند و اولين کسي بود که نوحه کرد، هنگاميکه آدم عليه السلام از درخت ممنوعه در بهشت خورد، آواز خواند و وقتي که حضرت حوا از بهشت رانده شد و به زمين آمد، شيطان چون نعمت هاي بهشت را به ياد آورد نوحه و زاري کرد. 📚(وسائل الشيعه، ج12، ص231، ح28) (لئالي الاخبار، ج5، ص222) 💥8- امام صادق عليه السلام فرمودند: جز اين نيست که خداوند صنايعي را که از آن فساد محض ايجاد ميشود حرام کرده است. مثل سازها و ني ها و همه آلات موسيقي و لهو  و هر چه که شبيه به آن است، و بايد از آن دوري کرد و در اين وسائل و آلات و هر آنچه از آنها ايجاد ميشود هيچ صورتي از صلاح و درستي نيست و لذا آموختن آن و آموزش آن و استفاده از آن و اجرت گرفتن براي آن و تمامي صورتهاي آن حرام است. 📚(وسائل الشيعه، ج12، ص57، ح1، به نقل از تحف العقول) 👌نکته قابل توجه اینه که تو این روایت از همه انواع موسیقی نام برده شده. 💥💥9- اسحاق بن جریر روایت کرده که امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:همانا شیطانی بنام قفندر وجود دارد، هرگاه چهل روز در خانه کسی بربط نواخته شود و مجلس غنا برگزار گردد، آن شیطان تمام اعضای خود را بر تمام اعضای صاحبخانه میگزارد قرار میدهد و در آن میدمد، بعد از این دمیدن است که غیرت از او برداشته میشود بطوریکه از تجاوز به ناموسش نیز باکی ندارد!! 📚(فروع کافی، ج6، ص433، ح14) (وسائل الشیعه، ج12، ص1232، ح1) (لئالی الأخبار، ج5، ص221) 👌و در حدیث دیگری آمده است: وقتی که چنین شد، شرم و حیا از او برداشته میشود به گونه ای که از سخنان ناروایی که به مردم میگوید، یا مردم درباره او میگویند، پروایی ندارد. 📚(مستدرکالوسائل، ج13، ص217)
💥10- امام صادق علیه  فرمودند: نواختن تار نفاق را در قلب می رویاند همانطور که آب، سبزه را می رویاند. 📚(بحارالانوار، ج79، ص441، ح20) (وسائل الشیعه، ج12، ص223، ح3) (لئالی الأخبار، ج5، ص221) 💥11- امام باقر علیه السلام فرمودند: غنا نفاق را در قلب میرویاند همچنان که درخت خرما خوشه میرویاند 📚 (مستدرک الوسائل، ج13، ص212) 💥 12- امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:  فرشتگان به خانه ای که در آن شراب، دف(نی و دایره) و طنبور(سه تار) و نرد (آلات قمار) وجود داشته باشد وارد نمیشوند و دعای آن خانه به اجابت نمی رسد و برکت از آن خانه دور می شود. 📚 (وسائل الشیعه، ج12، ص235، ح13) (سنن النبی(ص)، ج8، ص171، ح13019)، لئالی الأخبار، ج5، ص222) 💥13- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: نوازنده سه تار در روز قیامت حاضر میشود، در حالی که صورتش سیاه و در دستش طنبوری از آتش است و بالای سرش هفتاد هزار ملک [از مأمورین عذاب] خواهد بود که در دست هر یک گرزی از آتش است که بر سر و صورت او می زنند،اهل غنا از قبرش کور و کر و لال محشور می شود، زناکار و اهل مزمار و دف نیز همانند او محشور میشوند. 📚 (یحارالانوار، ج76، ص253) (مستدرک الوسائل، ج13، ص219) 👌قابل توجه اینکه حشر اهل غنا در این روایت با حشر شخص زناکننده یکسان شمرده شده!!! 💥14- مردی از اهل شام از حضرت علی علیه السلام درباره معنای آواز کبوتر (قمری) پرسید. حضرت فرمودند: او نوازندگان موسیقی و آوازه خوانان را نفرین میکند. 📚 (بحارالانوار، ج79، ص252، ح8) (لئالی الأخبار، ج5، ص221) (وسائل الشیعه، ج12، ص234، ح10) 💥 15- حضرت علی علیه السلام فرمودند: سلام کردن به شش گروه جایز نیست: یهودی، نصرانی، کسانیکه نردبازی میکنند، شرابخوارن، نوازندگان نی و طنبور. 📚(بحارالانوار، ج79، ص252، ح7) (خصال، ج1، ص330، ح29) (الرائد-ابن قولویه، ص490) 💥16- امام رضا علیه السلام فرمودند: گوش دادن به آلات موسیقی مثل تارها از گناهان کبیره است. 📚(مستدرک، ج2، ص459) (مستدرک الوسائل، ج13، ص220،ح15178) 💥17- حضرت علی علیه السلام فرمودند: بر قومی از بنی اسرائیل شبانه عذاب نازل شد، صبح که شد، دریافتند که چهار گروه از آنان نابود شده اند: طبل زنندگان، آوازخوانان، احتکار کنندگان، رباخواران. 📚 (مستدرک الوسائل، ج13، ص27) 💥 18- امام صادق علیه السلام فرمودند: (در آخر الزمان) آلات لهو و لعب (موسیقی) را می بینی که در رهگذر مردم آشکارا به کار گرفته می شود، مردم عبور میکنند و کسی جرأت نمی کند که از آن جلوگیری به عمل آورد. 📚(منتخب الاثر، ص534)  (بشارة السلام، ص126) (بحارالانوار، ج52، ص258) 💥 19- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی صدایش را به غنا بلند نمی کند، مگر اینکه خداوند دو شیطان بر او مأمور می کند که بر دوشهای او سوار شوند و با پاشنه پایشان بر سینه وی می زنند تا وقتی که وی ساکت شود. 📚(بحارالانوار، ج76، ص247) (مستدرک الوسائل، ج13، ص214) 💥 20- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: همانا خداوند، دف، طبل، نی ها، و آلات لهو و لعب را حرام کرده است. 📚 (مستدرک، ج2، ص458) 💥21- از امام سجاد علیه السلام روایت شده که فرمودند: خدای متعال ملتی را که در میان آنها بربط به صدا در آید، پاک و سعادتمند نمی کند. 📚 (وسائل الشیعه، ج17، ص313) 💥22- پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: غنا مؤثر به سوی زنا است. 📚 (بحار الانوار، ج76، ص247) (مستدرک الوسائل، ج13، ص214) 💥 23- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: همانا گروهی خواهند بود که شب را تا به صبح به لهو و شرب خمر و غنا مشغول می شوند، پس به همین جهت مسخ می گردند و به صورت میمونها و خوکها در می آیند. 📚 (بحارالانوار، ج76، ص132) 💥24- امام صادق علیه السلام فرمودند: خانه ای که محل غنا باشد از بلاهای خطرناک ایمن نمی باشد و دعا در آن خانه مستجاب نمی شود و فرشتگان الهی به خانه غنا وارد نمی شوند. 📚(الکافی، ج6، ص433) (وسائل الشیعه، ج17، ص303) 💥 25- از امام صادق علیه السلام درباره غنا سؤال کردند.حضرت فرمودند: به خانه هایی که خداوند از اهل آنها روگردان است، داخل نشوید. 📚(الکافی، ج6، ص434) (وسائل الشیعه، ج17، ص306) همچنین فرمودند: 💥 26- مجلس غنا مجلسی است که خدای متعال به اهل آن نظر [رحمت] نمی کند. 💥27- امیرالمؤمنین علی علیه السلام اطلاع یافت که مردی طنبور می نوازد، حضرت او را از این کار بازداشت و طنبور او را شکست، سپس از وی خواست که توبه کند و او نیز توبه کرد. سپس قرمود: آیا میدانی هنگامی که طنبور نواخته می شود چه می گوید؟ عرض کرد: وصی پیامبر داناتر است.
حضرت فرمودند: طنبور در هنگام نواختن می گوید: سَتَندِم سَتَندِم أیا صاحِبی           سَتَدخُل جَهَنَّمَ أیا ضارِبی بزودی پشیمان میشوی،بزودی پشیمان میشوی ای دارنده من به زودی داخل دوزخ می شوی ای نوازنده من 📚(مستدرک الوسائل، ج13، ص220) 💥28- امام رضا علیه السلام فرمودند: هرکس خود را از غنا پاک نگه دارد، خداوند به باد دستور می دهد درختی را که در بهشت است به حرکت درآورد و صدایی بشنود که مانندش را هرگز نشنیده است،و کسیکه خود را از غنا باز ندارد هرگز آن صدا را نشنود. 📚 (الکافی، ج6، ص434) (وسائل الشیعه، ج17، ص317)    💥و در حدیث دیگر: 29- امام صادق علیه السلام فرمودند: شنیدن صدای این درخت بهشتی، عوض و پاداش است برای کسی که در دنیا از خوف خدا از شنیدن غنا پرهیز نماید. 📚 (بحارالانوار، ج8، ص127) 💥 30- ابو درداء روایت می کند: روزی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ضمن سخنان خود درباره بهشت و نعمتهای آن مطالبی بیان فرمود، درمیان جمعیت  عربی بادیه نشین بود، برخاست و روی زانو نشست و گفت: یا رسول الله! آیا در میان نعمت های بهشتی گوش دادن به آواز خوانی و موسیقی نیز وجود دارد؟حضرت فرمودند: آری! در بهشت نهری است که در دو طرف آن دختران سفید و نورانی قرار گرفته اند و با صداهای زیبای خود چنان آوازی می خوانند که مخلوقات جهان هرگز مثل آن را نشنیده اند، و آن از بهترین نعمت های بهشتی است. 📚(بحارالانوار، ج33، ص547) (کتاب العدل و المعاد، باب 23، حدیث 182) 💥31- از امام صادق علیه السلام سؤال شد: انسان پست و فرومایه کیست؟ فرمودند: کسی که شراب بنوشد و طنبور بنوازد. 📚(وسائل الشیعه، ج12، ص234، ح11) (لئالی الأخبار، ج5، ص222)
🔴وای بر....🔴 امام صادق علیه السلام فرمودند: (در آخر الزمان)آلات لهو و لعب (موسیقی) را می بینی که در رهگذر مردم آشکارا به کار گرفته می شود، مردم عبور میکنند و کسی جرأت نمی کند که از آن جلوگیری به عمل آورد. (منتخب الاثر، ص۵۳۴)  (بشاره السلام، ص۱۲۶) (بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۵۸ مارا چه شده؟! به کجا میرویم؟!!! 📢📣🔴توجهی بیشتر🔴📣📢 امام صادق علیه السلام فرمودند: جز این نیست که خداوند صنایعی را که از آن فساد محض ایجاد میشود حرام کرده است. مثل سازها و نی ها و همه آلات موسیقی و لهو  و هر چه که شبیه به آن است، و باید از آن دوری کرد و در این وسائل و آلات و هر آنچه از آنها ایجاد میشود هیچ صورتی از صلاح و درستی نیست و لذا آموختن آن و آموزش آن و استفاده از آن و اجرت گرفتن برای آن و تمامی صورتهای آن حرام است. وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۵۷، ح۱، به نقل از تحف العقول
❎فتوای مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی: موسیقی مطلقا حرام است هر نوع موسیقی كه بتوان با آن رقصید چه حكمی دارد؟ موسیقی مطلقا حرام است 534. چند سالی است كه استفاده از آلات موسیقی در برخی هیئت‎های مذهبی مرسوم شده است، حكم آن چیست؟ استفاده از ابزار و آلات مختص موسیقی‎ لهوی حرام است، و در غیر مختص هم، جایز نیست. https://saafi.com/book/4865
❎موسیقیِ سنتی و غیر سنتی در کلام مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی؟ ...در این ایّام پربرکت شعبانیه، باید کاستی‌ها و نقاط ضعفی را که در جامعه داریم، مطرح کنیم؛ برای ترمیم و برطرف‌کردن آنها تصمیم بگیریم؛ بکوشیم در این فرصتی که تعبیر به فرصت طلایی برای آن بسیار کم است، استفادة فراوان کنیم؛ در برابر مظاهر فسادی که معنویات، اخلاق و انسانیت جهان را به‌سوی سقوط، سِیر می‌دهد، در برابر مراکز فساد و ابتذال، اختلاط زن و مرد، رواج معاصی و گناه به اسم هنر و به اسم تقسیم موسیقی به سنّتی و غیرسنّتی، در برابر یک سلسله مسابقه‌های نامشروع و در یک کلمه ترویج فساد اخلاق که به‌وسیلة مفسدین و نویسندگان غیرمتعهّد، مطبوعات، نشریات... https://saafi.com/book/3073
❎فتوای مرحوم آیت الله بهجت صرفِ استفاده از آلات لهو مانند دف و نی و ... «٢٠» استعمال آلات مختص به لهو در غیر لهو بنابر احتیاط واجب جایز نیست، و استعمال آنها در لهو مطلقاً حرام است، و موسیقی مطرب استماع آن هم حرام است، و میزان در مطرب بودن اطراب شأنی است نه فعلی، و تشخیص آن با خود مکلف است. https://bahjat.ir/fa/search-ahkam?search_api_views_fulltext=%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C&field_books=%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%A6%D8%A7%D8%AA%2C%D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84%2C
استفتاءات مرحوم آیت الله بهجت سوال:کدام موسیقى حرام است و آیا گوش دادن به آن براى رفع خستگى ناشى از کار یا افسردگى و مانند آن اشکال دارد؟ ج. آنچه مطرب است، از حیث غناى حرام است و از حیث لهو با آلات موسیقى، پس مطلقاً حرام است و اگر استعمال آن‌ها در غیر لهو باشد، بنابر احتیاط جایز نیست. سوال:آیا از لحاظ شرعى نواختن موسیقى و آموزش و فراگیرى آن، شغل و درآمد آن حلال محسوب مى‌شود؟ ج. اشتغال و کسب درآمد از چنین حرفه‌هایى حرام است سوال:آیا شنیدن ترانه‌ى غمگین جایز است؟ ج. تفاوتى با انواع دیگر موسیقى ندارد و غمگین بودن سبب حلیّت نمى‌شود. ۶۳۲۶- نى زدن اگر موجب فساد نباشد، چه حکمى دارد؟ ج. نى از آلات مخصوص موسیقى است و اشکال دارد. سوال :اگر شنیدن موسیقى و یا غنا انسان را به یاد خداوند متوجه کند، آیا شنیدن آن مانعى دارد؟ ج. انسان با عملى که مورد رضاى خداوند نیست، نمى‌تواند به یاد خداوند باشد و چنین امورى نمى‌تواند موجب تغییر حکم شرعى موسیقى و غنا باشد. سوال :آیا موسیقى حلال نیز وجود دارد، موسیقى آرام چه وجهى دارد؟ ج. اگر با آلات و ابزار لهو باشد، صورت حلال ندارد. 📚گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، استفتاءات (بهجت)، جلد۴
❎مرحوم آیت الله تبریزی سؤال١٠۴۴: موسيقى لهوى چه نوع موسيقى است؟ جواب:باسمه تعالى؛ موسيقى است كه مناسب مجالس خوشگذرانى است، و الله العالم. سؤال١٠۴١:گوش كردن به نوارهاى موسيقى ( ترانه) و آهنگهاى صدا و سيما، چه حكمى دارد؟ جواب:باسمه تعالى؛ غنا (آوازه‌خوانى مناسب با مجالس خوشگذرانى كه با مضمون باطل باشد) و گوش دادن به آن حرام است؛ بلكه بنابر احتياط، بايد از مطلق خواندنى كه با ترجيع صوت( گرداندن صدا در حلق) است، و لو مضمون آن باطل نباشد، اجتناب كرد؛ و موسيقى لهوى ( نواختن آلات مخصوصه كه مناسب با مجالس خوشگذرانى باشد) و گوش دادن به آن جايز نيست؛ و موسيقى غير لهوى مانعى ندارد، و الله العالم. پ.ن:همانطور که ظاهر پاسخ ایشان است هر آنچه که با آلات لهوی مانند نی و دف و ...نواخته شود استماعش حرمت دارد
حضرت آیت الله روحانی : آن صدائى كه در اين زمان اسمش موسيقى است كه مناسب مجالس لهو و لعب است، همه اش حرام است و موسيقى حلال نداريم; https://www.rohani.ir/fa/idetail/877/%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%8A%D9%82--%D9%87%D8%A7--%D8%AD%D9%84%D8%A7%D9%84-%D9%83%D9%87-%D8%A8%D8%B9%D8%B6--%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%83%D8%B1---
🔷رد شدن اثر درمانی موسیقی در تسکین دردهای بیماران/ نمونه روی بیماران همودیالیز The purpose of this study is to investigate the effects of music therapy for pain when cannulating haemodialysis access for haemodialysis patients. ✍🏽پ.ن: تخدیرهای خوردنی مثل تریاک هم اثر درمانی دارد اما چون قوای مغزی و خردورزی را تخریب میکند کسی سراغش نمیرود با فرض اینکه حتی اگر موسیقی چنین تاثیری میداشت دلیلی برای رفتن به سمت آن نیست با توجه به تخریب واقع گرایی و تخریب مغزی و...ای که دارد. [آزادی از زندانِ موسیقی را برایتان آرزومندم.]
🔷🔷موسیقی تراپی یک رشته ی دروغین و شبه علمیست نه علمی: اینکه میگوییم رشته ی شبه علمیست نه حرف من، بلکه سی سال است که در دنیا و بین محافل علمی از این موضوع به این عنوان یاد میشود: Science versus Pseudoscience, Psychology versus Pseudopsychology, and Treatment versus Pseudotreatment: A Critical View on Music Therapy K. Ueda Psychology, Medicine The definitions of science, psychology, and medical treatment were reconfirmed. Moreover, the scientific criterion for judging effectiveness of a therapy was briefly reviewed. According to theoretical consideration, it was revealed that the present music therapy suffered from (1) theoretical confusion due to mixing up psychology with pseudopsychology, (2) misuses of the term “medical treatment,” and (3) a lack of scientific evidence to support effectiveness of the therapy. Collapse ✅ترجمه: "علم در مقابل شبه علم، روانشناسی در مقابل شبه روانشناسی، و درمان در مقابل شبه درمان: نگاه انتقادی به موسیقی درمانی تعاریف علم، روانشناسی و درمان پزشکی مجدداً تأیید شد. علاوه بر این، معیار علمی برای قضاوت اثربخشی یک درمان به طور خلاصه بررسی شد. با توجه به ملاحظات نظری، مشخص شد که موسیقی درمانی از (1) اغفال نظری به دلیل اختلاط روانشناسی با شبه روانشناسی، (2) استفاده ی نادرست از اصطلاح "درمان پزشکی"، و (3) فقدان شواهد علمی برای حمایت از اثربخشی درمان" ساقط است. https://www.semanticscholar.org/paper/Science-versus-Pseudoscience%2C-Psychology-versus-and-Ueda/58a69ffc973aaeb48a3cc3dd2c3abe87f92e57e2
🔥🔥🔥فاجعه های پنهانِ رواجِ موسیقی در اتاق های عمل از زبانِ پایگاهِ هیئتِ حقوقیِ قصور پزشکی شیکاگو Chicago medical malpractice law firm:🔻🔻 Study: Music played during surgery may increase patient risk ✅ترجمه: مطالعه ی علمی: موسیقی پخش شده در حین جراحی قادر است خطر بیمار را افزایش دهد. Researchers found that doctors who listened to music during surgery were 5 times more likely to have to repeat requests while operating. A repeat request can lengthen surgery, which is always dangerous, and may result in increased likelihood of error. The study was conducted over 6 months, with findings published in the Journal of Advanced Nursing on August 4, 2015. ✅ترجمه: محققان دریافتند پزشکانی که در حین جراحی به موسیقی گوش می‌دهند، 5 برابر بیشتر احتمال دارد که درخواست‌های خود را در حین عمل تکرار کنند. درخواست تکرار می تواند جراحی را طولانی کند، که همیشه خطرناک است و ممکن است منجر به افزایش احتمال خطا شود. این مطالعه طی 6 ماه انجام شد و یافته‌های آن در مجله پرستاری پیشرفته در 4 آگوست 2015 منتشر شد. [شرح بیشتر در پست بعدی] https://www.chhlaw.com/articles/study-music-played-surgery-may-increase-patient-risk/
موسیقی آوازِ شیطان
🔥🔥🔥فاجعه های پنهانِ رواجِ موسیقی در اتاق های عمل از زبانِ پایگاهِ هیئتِ حقوقیِ قصور پزشکی شیکاگو Chi
✍🏾تکه هایی از مشروحِ ریپورت مطالعه ی فوق: Study: Music played during surgery may increase patient risk ✅ترجمه: مطالعه ی علمی: موسیقی پخش شده در حین جراحی قادر است خطرات برای بیمار را افزایش دهد. New research is showing music may lead to one of the most common surgical errors in existence: miscommunication among the surgical team. ✅ترجمه: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که موسیقی ممکن است به یکی از رایج‌ترین خطاهای جراحی منجر شود: ارتباط نادرست بین تیم جراحی. Researchers found that doctors who listened to music during surgery were 5 times more likely to have to repeat requests while operating. A repeat request can lengthen surgery, which is always dangerous, and may result in increased likelihood of error. The study was conducted over 6 months, with findings published in the Journal of Advanced Nursing on August 4, 2015. ✅ترجمه: محققان دریافتند پزشکانی که در حین جراحی به موسیقی گوش می‌دهند، 5 برابر بیشتر احتمال دارد که درخواست‌های خود را در حین عمل تکرار کنند.  درخواست تکرار می تواند جراحی را طولانی کند، که همیشه خطرناک است و ممکن است منجر به افزایش احتمال خطا شود.  این مطالعه طی 6 ماه انجام شد و یافته‌های آن در مجله پرستاری پیشرفته در 4 آگوست 2015 منتشر شد. Surgical errors remain a significant source of patient harm ✅ترجمه: خطاهای جراحی همچنان منشاء مهمی برای بحث آسیب به بیمار است. Surgical errors are one of the leading causes of patient harm in hospitals; medical mistakes are the third-leading cause of death in America. But why are medical and surgical errors so prevalent? And why is the issue not being addressed? ✅ترجمه: خطاهای جراحی یکی از دلایل اصلی آسیب رساندن به بیمار در بیمارستان‌ها هستند. اشتباهات پزشکی سومین علت مرگ و میر در آمریکا است. اما چرا خطاهای پزشکی و جراحی تا این حد شایع است؟ و چرا به این موضوع رسیدگی نمی شود؟ The lack of research into the effect of music in operating rooms is not unusual. It has been difficult for patient safety advocates to get details on when, and why, patients are harmed through preventable mistakes. “Our collective action in patient safety pales in comparison to the magnitude of the problem,” Dr. Peter Pronovost, of John Hopkins Medicine, testified before Congress last year. ✅ترجمه: عدم تحقیق در مورد تأثیر موسیقی در اتاق های عمل غیرعادی نیست. برای حامیان ایمنی بیمار سخت بوده است که جزئیات مربوط به زمان و چرایی آسیب دیدن بیماران از طریق اشتباهات قابل پیشگیری را دریافت کنند. دکتر پیتر پرونووست، از جان هاپکینز پزشکی، سال گذشته در برابر کنگره شهادت داد:اقدام جمعی ما در ایمنی بیمار در مقایسه با بزرگی مشکل کمرنگ است. One of the biggest problems for patients injured during surgery, of course, is that rarely is the patient aware during the procedure. In addition, few surgeries are recorded in the U.S., meaning that if a mistake occurs, it can be difficult to pinpoint what went wrong. Hospitals can be reluctant to self-disclose errors, fearing a lawsuit and loss of reputation. ✅ترجمه: البته یکی از بزرگترین مشکلات بیمارانی که در حین جراحی صدمه می بینند این است که به ندرت بیمار حین عمل آگاه می شود. علاوه بر این، تعداد کمی از جراحی‌ها در ایالات متحده ثبت شده است، به این معنی که اگر اشتباهی رخ دهد، تشخیص اینکه چه چیزی اشتباه رخ داده است دشوار است. بیمارستان‌ها می‌توانند به دلیل ترس از شکایت قضایی و از دست دادن شهرت، تمایلی به افشای اشتباهات خود نداشته باشند. ✅پینوشت: ✍🏾میکُشند کسی هم باخبر نمیشود که علتش همانی بود که در حین عمل به حکم اسلام یعنی حرمت موسیقی عمل نکردند و فکر کردند از خالق بیشتر میفهمند!!! شما جماعت جراحِ عشق موسیقی! بدانید شاید این دنیا را رد کنید اما دنیای بعدی بکامتان تلخ خواهد بود حتی اگر این دنیا توانستید جنایتتان را پیش خود و دیگران مخفی نمایید. 🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر مبارک حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خمینی رحمةالله‌علیه در مورد موسیقی و اعتیاد به آن حتماً گوش بدین تا نظر یک فقیه و عالم دینی را در مورد جریانی که عده‌ای نمی‌خواهند مؤمنین بدانند
واکنش رهبری به خواندن یک دعا با ساز رهبری در درس خارج: …معمول شده که در عزاداری ها هم موسیقی پخش می‌کنند، به خیال خودشان موسیقی حلال است یا لا اقل مشکوک است به نظر ما این چیزی نیست که انسان بتواند بگوید حرام است… اگر عرفاً از این عمل، هتک فهمیده شد، مسلماً حرام است اگرچه انسان می‌فهمد که بهتر این است که هر چه ممکن است، این چیزها را از خصوص مراسم دینی دور کنند من چند سال قبل از این، تصادفاً دیدم که سحر یک دعائی را در رادیو یا تلوزیون همراه با ساز پخش می‌کنند خیلی بر آشفته شدم، دستور دادم: حق ندارید دیگر این را تکرار کنید اگر چنانچه راه این چیزها باز بشود، همین کار را خواهند کرد؛ دعای کمیل می‌خوانند، با ساز این خیلی چیز بدی است که در جامعه این چیزها به حریم مسائل مقدس بیاید… (۸۸/۱۱/۴) از بیشتر از یک سال قبل تا الآن، به وضوح می‌دیدیم و داریم می‌بینیم که موج جدیدی برای ترویج موسیقی در کشور آغاز شده است که این بار _بر خلاف موج‌های قبلی که جامعه هدفش مردم‌ِ کمتر متدین بود_ اساساً هدفش مردم متدین و حزب‌اللهی و هیئتی‌ها است، ما را زیادی حساس، متوهم یا کج‌ اندیش دانستند آیا همچنان ما را حساس و‌ متوهم می‌دانید؟ آیا همچنان در این موج جدید ترویج موسیقی شک دارید؟ این موسیقی یا آن موسیقی، حلال یا حرام بودنش را نبینید، روند را ببینید با این روند چه آینده‌ای را برای مراسمات دینیِ ما پیش‌بینی می‌کنید؟ مسأله ترویج موسیقی را جدی بگیریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سینه چاک کنندگان برای مداحان بدانند جماعتی از اینان صرفا مطربند، فرقی ندارد زیر پرچم یزید باشند یا اباعبدالله نه حرمت موسیقی میفهمند نه حلال و حرام نه حرمت ناموس مردم را نگه میدارند پایش برسد مانند مطیعی با مصیبت اهل بیت جک درست میکنند و قهقه زنان میخندند یا مانند حسین طاهری با ناموس مردم لاس میزنند و دختر بازی میکنند . این یکی هم مانند عموم شل دینِ جامعه عقده ی شرکت در کنسرت مطربانِ خارجی و داخلی دارد بت نسازید از این جماعت مداح که کمر دین را اینها میشکنند.
💔سوگوارِ توهین به اشرف مخلوقات توسطِ پناهایان و دفاعِ بیغیرتان از او هستم💔 حق اینه مشکی به تن کنید اهل ایمان... حق اینه روضه بخوانید و عزاداری کنیم... حق اینه به سر و سینه بزنید تا شاید حسابمون از این جماعت جدا حساب شود... یا رسول الله آقاجان ما شرمنده ی شما و امیرالمومنینیم💔✋🏾 مظلوم عالم یعنی هر کسی از راه رسید یه ضربه ای زد...💔✋🏾 مظلوم عالم یعنی یه عده ای بی غیرت مدعی شیعه بودنند..💔✋🏾
❌❌کانال تعطیل شد❌❌
✅بیانات پروفسور آلیس گری(عصب شناس و ارتباط دهنده علمneuroscientist and science communicato) در خصوص مکانیزم هورنی شدن انسانها(یا حالتی که شهوت جنسی شخص به سرعت از حد طبیعی شهوانی شدن فراتر رود) بجهت گوش دادن به موسیقی یا موسیقی زمینه:: According to Alice Gray, neuroscientist and science communicator: ‘Rhythm and tempo is inbuilt into our bodies – through physiological mechanisms like our heart beat. Music has an intricate relationship with many brain functions such as memory and emotion. ✅ترجمه: به گفته آلیس گری، عصب شناس و متخصص ارتباط علم: «ریتم و سرعت در بدن ما ساخته می شود - از طریق مکانیسم های فیزیولوژیکی مانند ضربان قلب ما. موسیقی رابطه پیچیده ای با بسیاری از عملکردهای مغز مانند حافظه و احساسات دارد. Background music can make us keener to make social connections – the perfect environment for flirting. ✅ترجمه: «موسیقی پس‌زمینه می‌تواند ما را مشتاق ایجاد ارتباطات اجتماعی کند - محیطی عالی برای لاس زنی.» Alice also says that music can trigger arousal due to what our brains do when we listen to it, releasing pleasure chemicals that mirror those that flood the body during sex. ✅ترجمه: آلیس همچنین می‌گوید که موسیقی به دلیل کارهایی که مغز ما هنگام گوش دادن به آن انجام می‌دهد، تحریک می‌شود و مواد شیمیایی لذت‌بخشی را آزاد می‌کند که منعکس کننده آنهایی هستند که در طول رابطه جنسی به بدن وارد می‌شوند. She explains: ‘Music is strongly linked to emotional responses in our brains. Music activates the reward pathways in our brains, causing the release of these pleasure chemicals. ‘These brain pathways are the same feel-good pathways that are activated when we eat delicious food, engage in social activities and have sex ✅ترجمه: او توضیح می‌دهد: «موسیقی به شدت با واکنش‌های احساسی در مغز ما مرتبط است.  موسیقی مسیرهای پاداش را در مغز ما فعال می کند و باعث آزاد شدن این مواد شیمیایی لذت می شود. این مسیرهای مغزی همان مسیرهای احساس خوبی هستند که با خوردن غذاهای خوشمزه، شرکت در فعالیت های اجتماعی و رابطه جنسی فعال می شوند. ‘As sex and music both trigger our reward pathways in our brains and cause the release of pleasure chemicals such as dopamine, it’s possible that music can put us “in the mood” as we are triggering similar activity in the brain.’ ✅ترجمه: از آنجایی که رابطه جنسی و موسیقی هر دو مسیرهای پاداش ما را در مغز ما تحریک می کنند و باعث ترشح مواد شیمیایی لذت بخش مانند دوپامین می شوند، این امکان وجود دارد که موسیقی بتواند ما را "در خلق و خوی" قرار دهد زیرا ما در حال انجام فعالیت های مشابه در مغز هستیم. 🌍https://metro.co.uk/2022/11/05/the-science-behind-why-certain-songs-can-make-you-horny-17704837/amp/#amp_tf=From%20%251%24s&aoh=17249215378302&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com ✍🏽بدیهیست اینکه موسیقی زمینه هورنی شدن و لاس زنی را فراهم میکند این همان طریقیست که انسان را تسلیم شهوت پرستی و زناء و انواع مفاسد جنسی خواهد نمود و چه زیبا و دقیق آقای ما، جان ما، پیامبر نازنین ما، در معجزه ی بیانی خود فرمودندکه: 🌹قال النبي صلوات الله علیه و آله : الغناء رقية الزنا🌹 📚بحارالانوار ج۷۶ ص ۲۴۷