🥀
الحکمة ۱۸
قال عليه السلام : في الذين اعتزلوا القتال معه: خَذَلُوا الْحَقَّ، وَلَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ.
🍃☘🌱
حکمت ۱۸
على (ع) فرمود: در باره كسانى كه از پيكار در كنار او، كناره گرفته بودند، حق را واگذاشتند امّا باطل را يارى نكردند.
🌹💞#صلےاللهعلیڪ_یاامیرالمومنین💖🌷
🍀#امیرالمُؤمِنینْﺭﺍﺩﻭﺳٺـــ_ﺩﺍﺭﻡ🎋
@ay_ALI_110
توضیحات حکمت ۱۸
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
1⃣:آیا منظور این است که بی طرفی هم گناه است؟حتی بزرگتر از یاری کردن باطل !
#جواب:
✅مراد این است که در موقعیتی که حق و باطل در مقابل هم صف کشیده اند حتی ساکت و بی طرف بودن نوعی دشمنی با حق است.
🔴 اگرچه در حد مبارزه مستقیم با حق نیست اما تنها و غریب گذاشتن حق است.
🔰یک معنای خذلان عبارتست از غریب شدن.
👈این حکمت و #حکمت15 مکمل همدیگر هستند.
🔸#حکمت15 مربوط به قبل از حرکت امیرالمومنین برای جنگ جمل است که وقتی دستور جهاد دادند، تعدادی از خواص مانند عبدالله بن عمر حرکت نکردند و ظاهرا بهانه شان این بود که نمی توانند در جنگی که مسلمانان و خصوصا افراد شاخصی مثل عایشه و طلحه و زبیر در آن هستند شرکت کنند و دستشان بخون مسلمان آغشته شود!!
⏪ آنجا حضرت این افراد را فریب خورده لقب دادند و سرزنششان را بی خاصیت دانستند.
🔸ولی #حکمت18 ظاهراً بعد از حرکت لشگر یا شاید بعد از پیروزی لشگر بیان فرمودند تا مردم بدانند که عدم یاری حق خودش جرم بزرگی و عامل غربت حق است.
2⃣:آیا این گروه منافق محسوب می شوند ؟
#جواب:
✳️ کسانی مانند عبدالله بن عمر و اسامة بن زید و سعد وقاص و محمد بن مسلمه که علیرغم اعتراف بر بیعت امیرالمومنین حاضر به شرکت در جنگ جمل نشدند، منافق محسوب نمی شوند زیرا منافق قلباً منکِر حق است ولی ظاهراً تابع حق.
🔴اینان را بهتر است افراد ضعیف الایمان دانست نه منافق!
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
امام على عليه السلام:
دانش اندك با عمل، بهتر از دانش فراوان بى عمل است
قَليلُ العِلمِ مَعَ العَمَلِ خَيرٌ مِن كَثيرِهِ بِلا عَمَلٍ
غررالحكم حدیث 6772
🌹💞#صلےاللهعلیڪ_یاامیرالمومنین💖🌷
🍀#امیرالمُؤمِنینْﺭﺍﺩﻭﺳٺـــ_ﺩﺍﺭﻡ🎋
@ay_ALI_110
💚حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجه:
💎هدف و قصد خویش را نسبت به محبت و دوستی ما - اهل بیت عصمت و طهارت - بر مبنای عمل به سنت و اجرای احکام الهی قرار دهید.
📚 بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۹
اللهم عجل لولیک الفرج