eitaa logo
آینده از ان اسلام است.
314 دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.8هزار ویدیو
231 فایل
کانال فعالان انقلابی .
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌درس اول بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ  «عَنْ فاطِمَهَ الزَّهْراَّءِ عَلَیْهَا السَّلامُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ» از فاطمه زهرا سلام اللّه عليها دختر رسول خدا(صلی الله) فاطمه را فاطمه می گویند؛ زیرا : ۱- از (فاطر) نام خداوند گرفته شده، یعنی(آفرینش) به خاطر وجود فاطمه(سلام الله علیها) بوده است. حضرت رسول (صلى الله عليه و آله و سلم) به فاطمه(عليها السلام) فرمود: «اى فاطمه خداوند براى تو اسمى از اسامى خود را مشتق كرد، و او «فاطر» است و تو «فاطمه» هستى» 📚بحارالانوار، ج43، ص15. ۲-از ماده (فطم) به معنای بریده و جداشده است. سپس به معنای هر بریدن و دور شدن آمده است.که این بریدن هم به معانی مختلف در روایات آمده است 1⃣ فاطمه(سلام الله علیها) دور است از آنچه زنان دنیا به آن وابسته هستند 2⃣. بنا به فرمایش پیامبر اکرم(صلی الله ه) دوستداران فاطمه(سلام الله علیها) از آتش جهنم دورند 3⃣فاطمه را فاطمه گویند زیرا خلق از حقیقت وجودی فاطمه بی خبر و عاجزند و شناخت ایشان در محدوده فهم انسان نیست. 🖋 حضرت صادق(عليه السلام) در ذيل آيه شريفه: «انا انزلناه فى ليلة القدر» فرمودند: « مقصود از «ليلة» فاطمه و مقصود از «قدر» خداوند است و هر كس «فاطمه» را بدان گونه كه سزاوار و شايان معرفت است، بشناسد «ليلة القدر» را درك كرده است و از آن جهت «فاطمه» فاطمه ناميده شده كه مردم از شناخت او بريده و دور نگه داشته شده اند و فاطمه از بدی بریده و از کثافت به دور بود 📚ترجمه فارسی کتاب فاطمه زهرا (سلام اله علیها) شادمانی دل پیامبر(صلی الله علیه و آله)، قم، 1376هـ ش، چاپ سوّم، ص214-216.  يكى از مشايخ مورد اطمينان و موثق به نام نجيبة بن اسحاق فزارى، از عبدالله بن حسن بن حسن روايت كرده كه حضرت امیرالمومنین ابوالحسن(عليه السلام) فرمود : «چرا فاطمه، فاطمه ناميده شده است؟» عرض كردم: «برای اینکه تفاوتى باشد بين نام او و ديگر اسامى». حضرت فرمود: «از آن جهت به اين اسم ناميده شده، كه خداوند تبارك و تعالى پيش از آفرينش موجودات به آنها علم داشت و مى دانست كه حضرت رسول (صلى الله عليه و آله و سلم) در بين قبائل مختلف ازدواج خواهد كرد و آنان در وراثت اين مقام طمع خواهند كرد، لذا بعد از آنكه فاطمه متولد شد او را بخاطر فرزندانى كه از او متولد مى شوند فاطمه ناميد و اين منصب را در بين آنان قرار داد و با اين برنامه آنان را از آن چه كه در آن طمع كرده بودند محروم ساخت و بدين جهت فاطمه را فاطمه ناميد كه طمع آنان را از وراثت در اين امر قطع كند 📚بحارالانوار ج ۴۲ ص ۱۳ مبحث بعدی :  «قالَتْ دَخَلَ عَلَىَّ اَبى رَسُولُ اللَّهِ» جابر گوید شنیدم از فاطمه زهرا(سلام الله علیها) که فرمود: وارد شد بر من پدرم رسول خدا در ...
📌درس دوم بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ «قالَتْ دَخَلَ عَلَىَّ اَبى رَسُولُ اللَّهِ» جابر گوید شنیدم از فاطمه زهرا(سلام الله علیها) که فرمود: وارد شد بر من پدرم رسول خدا در ... "دَخَل" به معناي داخل شدن ، وارد شدن پیامبر(صلی الله علیه و اله) به صله رحم خیلی اهمیت می دادند و هر روز به حضرت زهرا(سلام الله علیها) سر می زدند. خود صله رحم باعث افزایش روزی می شود. صله رحم در اسلام به قدری با اهمیت است که خداوند در سوره «محمّد»(صلى الله علیه وآله) آیات 22 و 23 مى فرماید : «فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِی الأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَکُمْ * أُولئِکَ الَّذینَ لَعَنَهُمُ اللّه»؛ (... اگر [از این دستورها] روى گردان شوید، جز این انتظار مى رود که در زمین فساد و قطع پیوند خویشاوندى کنید؟! آنها کسانى هستند که خداوند از رحمت خویش دورشان ساخته!). ❌: قرآن نسبت به قاطعان رحم و برهم زنندگان پیوند خویشاوندى تعبیرات شدیدى دارد، و احادیث اسلامى نیز آنها را سخت مذمت کرده است. از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) پرسیدند: مبغوض ترین عمل در پیشگاه خداوند کدام است؟ در پاسخ فرمود: «شرک به خدا». پرسیدند بعد از آن؟ فرمود: «قطع رحم».  📚 «كافى»، جلد 2، صفحه 289، حديث 4؛ همچنین حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» 📚الکافی، ج 4 ص 68، ح 2 🌟و‌در روایتی دیگر قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : اَلصّدَقَهُ بِعَشرَهٍ و القَرضُ بثَمانیهَ عَشَرَ و صلَهُ الرَّحم بأربعهٍ و عِشْرین وَ صلهُ الِاخوان بِعِشْرینِ رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمودند: پاداش صدقه در راه خدا، ده برابر است و قرض دادن، هیجده برابر و پاداش صله و پیوند با خویشاوندان، بیست و چهار برابر و پیوند با برادران دینی، بیست برابر است. 📚. «بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۳۱» 🌟قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : مَنْ مَشی الی ذی قرابهٍ بنفسِهِ و مالِهِ لیَصِلَ رَحِمَه أعطاهُ الله عزّ و جلّ اجرَ مِأه شهیدٍ. پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: کسی که با جان و مالش در پی صله رحم بر آید، خداوند متعال اجر صد شهید را به او عطا می کند. 📚وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۲۸۶» همچنین مولا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند قال الامام علی – علیه السلام – : أنه تعالی یَصل مَن وصلِها و یَقطَعُ مَن قَطَعها و یَکرَم مَن أکرَمَها. همانا خداوند متعال به کسی که صله رحم نماید، توجه و عنایت می کند و کسی که با خویشاوندان خود قطع رابطه کند، خداوند توجه خویش را از او سلب می نماید. 📚«غرر الحکم، ص ۴۰۶، ح ۹۲۹۰» همچنین در روایات آمده است که مهمان وقتی می آید روزی را با خود می آورد و وقتی می رود، نکبت ها و گرفتاری ها را با خود می برد. 📜جمله اول در این حدیث نشان از فرهنگ صله رحم داشته و نشان می دهد که رسول خدا(صلی الله علیه و اله) همواره به دختر بزرگوارشان حضرت زهرا سلام الله علیها ارادت خاصی داشته و از ایشان دیدار می کرده اند که متأسفانه این فرهنگ در جامعه مدرن امروز با ورود به فضای مجازی و استفاده گسترده از تلفن همراه رو به فراموشی است . در حالی که اولین برکت صله رحم، طولانی شدن عمر است. این مبحث ادامه داردان شاءالله ...
📌درس سوم بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ فَقالَ السَّلامُ عَلَيْكِ يا فاطِمَةُ، فَقُلْتُ عَلَيْكَ السَّلامُ  چرا در شروع رسول الله (صلی الله علیه و‌اله ) شروع کننده سلام هستند اما در اواسط حدیث پیامبر در سلام کردن مقدم نیستند ⁉️ ✅پاسخ 🟠اولا در ابتدا باید گفت سلام کردن در دین اسلام از مسائل بسیار پر اهمیت و تاکید شده است حضرت رسول خاتم (صلی الله علیه و اله) عادت داشتند در برخورد با دیگران سلام کند و در این کار بر آنان پیشی می گرفتند. حتی به کودکان هم سلام می کرد و می فرمود می خواهم این امر در میان امتم رسم و متداول گردد. در روایات متعدد آمده است : امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: مَن بَدَءَ بِالکَلام قَبلَ السَّلامِ فلا تُجیبوه هر کس پیش از سلام گفتن آغاز به سخن کرد، جوابش ندهید. 📚کشف الغمه، ج۱ ، ص ۲۰۱  اما تقدم به سلام برای همه افراد آدابی دارد یعنی مستحب است کسی که وارد خانه میشود براهل خانه سلام کند سواره برپیاده و ایستاده برنشسته سلام کند پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  إذا دَخَلَ أحَدُكُم بَيتَهُ فَلْيُسَلِّمْ ؛ فإنَّهُ يَنزِلُهُ البَركَةُ ، و تُؤنِسُهُ الملائكةُ . هرگاه يكى از شما وارد خانه خود شد ، سلام كند ؛ زيرا سلام بر آن بركت فرود مى آورد و فرشتگان با آن انس مى گيرند . 📚( بحار الأنوار : ۷۶/۷/۲۵ ) همچنین امام باقر عليه السلام ـ درباره آيه : «هرگاه وارد خانه هايى شديد، به خودتان سلام كنيد»( النور : ۶۱) ـ فرمود : إذا دَخَلَ الرَّجُلُ مِنكُم بَيتَهُ ، فإن كانَ فيهِ أحَدٌ يُسَلِّمُ علَيهِم ، و إن لَم يَكُن فيهِ أحَدٌ فَلْيقُلْ : السلامُ علَينا مِن عِندِ رِبِّنا ، يقولُ اللّه ُ : «تَحِيّةً مِنْ عِنْدِ اللّه ِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً» ( النور : ۶۱).  هرگاه مردى از شما به خانه خود وارد شد ، اگر كسى در خانه بود به آنها سلام كند و اگر كسى نبود بگويد : «السلامُ علينا من عند ربّنا؛ سلام بر ما از جانب پروردگارمان» كه خداوند مى فرمايد : «[كه آن ]تحيّتى است مبارك و پاكيزه از جانب خدا» . 📚( بحار الأنوار : ۷۶/۳/۳ ) بنا براین یکی از علتهای شروع حدیث کسا با سلام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله به دخترشان حضرت زهرا(سلام الله علیها) این است که با فعل (دَخَلَ أبي رسول الله...) مشخص ميشود كه ایشان چون‌وارد خانه شدند به اهل خانه سلام کردند 🔴ثانیا سلام پیامبر (صلی الله علیه و اله) به حضرت فاطمه و اهل خانه شان جنبه آموزش و تذکر به مردم به جهت اهمیت احترام و محبت به اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله ، خصوصا محبت و احترام به حضرت زهرا سلام الله علیهابود اینکه مردم متوجه مقام حضرت زهرا سلام الله علیها بشوند محدّثان يادآور مى شوند، هنگامى كه آيه مباركه  «فِى بُيُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» 📖سوره نور آیه ۳۶  بر پيامبر نازل شد، پيامبر اين آيه را در مسجد تلاوت كردند ، در اين هنگام شخصی برخاست و گفت: اى رسول گرامى! مقصود از اين بيوت با اين اهميّت كدام است؟ پيامبر فرمود: خانه هاى پيامبران! ابوبكر برخاست، درحالى كه به خانه على و فاطمه(عليهما السلام) اشاره مى كرد، گفت: آيا اين خانه از همان خانه ها است؟ پيامبر(صلى الله عليه وآله) در پاسخ فرمود: بلى از برجسته ترين آنهاست. 📚( (الدر المنثور فى تفسير المأثور، سيوطى، جلال الدين، كتابخانه آية الله مرعشى نجفى، قم، 1404 قمری، ج ‏5، ص 50، قوله تعالى في بيوت أذن الله أن ترفع الآية؛ پيامبر گرامى(صلى الله عليه وآله) مدت نه ماه به در خانه دخترش مى آمد، بر او و همسر عزيزش، امیرالمومنان سلام مى كردند 📚 الدر المنثور فى تفسير المأثور، سيوطى، ج ‏5، ص 199،  و آيه ۳۳ احزاب را مى خواند:  «إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً». در حدیث دیگرى آمده است: پیامبر چنان مشتاق فاطمه(علیها السلام) بود که هر گاه به سفر مى رفت آخرین کسى را که با او وداع مى کرد زهرا(علیها السلام) بود، هنگامى که از سفر باز مى گشت نخستین کسى را که به دیدنش مى شتافت فاطمه(علیها السلام) بود آری خانه اى كه مركز نور الهى است و خدا به ترفيع آن امر فرموده از احترام بسيار بالايى برخوردار است؛ و این کاملا واضح است خانه اى كه اصحاب را در بر مى گيرد و خدا از آن با جلالت و عظمت ياد مى كند، بايد مورد احترام همه مسلمانان باشد. 📚 پيام امام امير المومنين(عليه السلام)، آیت الله مكارم شیرازی ج 8، ص 41. با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 میدونستی تسبیحات (س) چنین معنای قشنگی‌ داره؟‌ 🔻الله اکبر، سبحان الله، الحمدلله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سَلامٌ عليٰ آلِ يٰس ... پدرمهربانم، سلام ... سلام بر امام زمانم 🌷 ✨✨﷽✨✨ *السَّلامُ علیڪَ یا بقیَّةَ الله*ِ *الّلهُـــمَّ عَجِّـــلْ لِوَلِیِّکَــــ الفرج* 🌿🌹🌿 دوستان ومخاطبین خود رابه این کانال دعوت کنید. 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 ⏹️ . https://eitaa.com/joinchat/3403677734C14d161740e
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ 🌹 ❣ حضرت فاطمه «سلام‌الله‌علیها»⇩: 🌸 نَحنُ وَسيلَتُهُ في خَلقِهِ و نَحنُ خاصَّتُهُ و مَحَلُّ قُدسِهِ. ↫◄✙ ما [اهل بيت] دست آويز الهى مردم، برگزيده خدا و منزلگاه قدس اوييم. 📘شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج ۱۶، ص ۲۱۱ یا فاطمه‌الزهــرا مولاتی اغیثینــی...🌿 ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
♦️8 نکته درس‌آموز از سبک‌زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
📩پاسخ امیرالمومنین علیه‌السلام به نامه معاويه •┈••✾◆🔳✧🔳◆✾••┈• ▫️وَقُلْتَ: إِنِّي کُنْتُ أُقَادُ کَمَا يُقَادُ الْجَمَلُ الْمَخْشُوشُ حَتَّى أُبَايِعَ; وَلَعَمْرُ اللهِ لَقَدْ أَرَدْتَ أَنْ تَذُمَّ فَمَدَحْتَ، وَأَنْ تَفْضَحَ فَافْتَضَحْتَ! 💠تو گفته اى که مرا همچون شتر افسار زده اى مى کشيدند تا بيعت کنم به خدا سوگند خواسته اى مذمت کنى ولى (ناخود آگاه) مدح و ثنا گفته اى و خواسته اى رسوا کنى ولى خودت رسوا شده اى»; ✍اشاره به اينکه تو اولاً اعتراف کرده اى که من مظلوم واقع شده ام و ديگران به من ستم کرده اند، اين مدح منِ مظلوم است و نکوهش ظالمان. ثانياً ثابت کرده اى خلافت به اجماع صحابه نبود; در حالى که تو مدافع چنان خلافتى هستى و گفته اى خليفه اوّل از همه در پيشگاه خدا برتر و والاتر بود چگونه ممکن است چنين باشد در حالى که چنين ستمى با نخستين مسلمان و نزديک ترين فرد به پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) و آگاه ترين و داناترين آنها بنمايد؟ اين تناقض گويى تو دليل بر رسوايى توست. 📘 •┈••✾◆🔳✧🔳◆✾••┈•
✅اگر کاری خوب است، آن را به‌خاطر ملاحظه دیگران ترک نکنید ✍ : به بعضیها میگویند: آقا! چرا فلان جا نماز یا نافله یا نماز اوّل وقتتان را نخواندید؟ میگویند خجالت کشیدیم! نه؛ از روی حیا، هیچ کار نیکی را ترک نکنید. خواهند گفت متظاهر است؟ بگویند. خواهند گفت خود شیرینی میکند؟ بگویند.اگر حرفی حقّ است و اگر کاری خوب است، آن را به‌خاطر ملاحظه دیگران ترک نکنید. ۷۸/۰۵/۰۸
⭕️شما، ما رو "هک" می‌کنید ما، شما رو "خاک" می‌کنیم. ما مثل هم نیستیم😊 🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درباره شهادت حضرت زهرا س و اشک‌های () ▪️دیوار دم می‌داد، در بر سینه می‌زد ▪️محراب می‌نالید، منبر داشت می‌سوخت 🥀
❌تغییر اسم، خرافه یا واقعیت❓ ❎اخيراً ديده مى‏ شود، عده‏ اى براى رفع مشكلات خود و خویشان و يا جهت رهائی از بیماری به افرادی مراجعه می کنند که پیشنهاد به آنان داده تا آن جا كه به افراد مى گويند نام های نیک و خوب خود را مانند علی و زهرا را با اسم های بی محتوا و بیگانه با فرهنگ و عقیده ما، جا به جا کنند. آیا تغییر اسم می تواند برطرف کننده ی مشکلات و سختی ها باشد؟ برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب نکاتی تقدیم‌می شود: 1⃣نکته ی اول: اسم، نام و عنوان، نشانه و تابلوي کاشف از هويت و ماهيت هر چيزي است. اسم لفظي است که انسان با شنيدن آن بدون اختيار به معنا و صاحب آن منتقل مي شود. براى همه موجودات گياهان، حيوانات، جمادات و... وجود نام و اسمي که تداعي کننده و مشخص کننده آنان باشد ضرورت دارد. 2⃣نکته ی دوم: از آن جا که انسان اشرف مخلوقات و موجودات است؛ و هر يک از افراد انسان داراي شخصيت مسقلي هستند، شايسته است زيباترين و با ارزش ترين اسم ها براي او انتخاب شود. نامي که متناسب با حال و شرافت و کرامت انسانى او باشد. پيامبر اسلام (ص) فرمود: يکي از حقوق فرزند بر پدر اين است که نام نيک و زيبا براي او انتخاب کند.»[1] 3⃣نکته ی سوم: در اسلام داشتن نام و لقب نيکو يک ارزش است و مي تواند در روحيه و جسم انسان اثرات مثبتي داشته باشد. از اين رو شايسته است هر مسلماني براي فرزندان خود از نام ها و القاب خوب و با معنا انتخاب کند؛ زيرا نام خوب تداعي کننده معناي خوب و نام بد تداعي کننده معانى و مفاهيم بد و نا مناسبي است که موجب هتک حرمت انسان مي گردد. 4⃣نکته ی چهارم: در تعاليم اخلاقي اسلام معيارها و ضوابطي براي نام نيک افراد انسان بيان شده است از جمله: ✅اسم بايد در حد شخصيت صاحب آن بوده و متناسب با تمام دوران هاي زندگي او (کودکي، نوجواني جواني و کهن سالي) باشد. ✅از اسامي خاص ذات باري تعالي نباشد. مثل ذات، رحمان ✅درست ترين نام آن است که بر بندگي دلالت نمايد؛ مانند عبدالله، عبدالرحمن و عبدالرحيم و ...[2] ✅اسامي پيامبران (ع) و ائمه اطهار (ع)، در روايت وارد شده است بهترين نام ها، اسامي پيامبران (ص) است.‏[3] امام صادق (ع) از پيامبر اسلام (ص) نقل مي کند که فرمود: کسي که سه فرزند پسر داشته باشد و نام هيچ کدام را محمّد نگذارد بر من جفا کرده است.[4] ✅داراي معناي زشت يا از اسامي افراد بد نام نباشد. در روايتي امام باقر (ع) از پيامبر (ص) نقل نمودند که آن حضرت (ص) بهترين و بدترين اسم را چنين برمي شمردند: بهترين اسم: عبدالله، عبدالرحمن و ... بدترين اسم: ضرار، مرة، حرب و ظالم.[5] در برخي ديگر از روايات نام هاي حکم و حکيم و خالد و مالک نيز بر اين نام ها افزوده شده است.[6] در بين اسامي خوب و زيبا نيز بعضي از بعض ديگر باارزش‌تر و بالاتر هستند. هرکس بايد سعي کند بهترين اسم را که داراي امتيازات و معیارهای بيشتري است انتخاب نمايد. 5⃣نکته‌ی پنجم: اين‏كه عده‌ای با محاسبه‌های غیرقابل‌اعتماد و بر اساس حروف ابجد، عدد مربوط به اسمى را تعيين کرده و سپس آن عدد را نسبت به امرى ديگر مثل عددِ مربوط به اسم همسر آن فرد، مقايسه می‌کنند و ادعا می‌نمایند، اين دو عدد همخوانى ندارند؛ پس بايد اسم‏هايشان را عوض كنند تا همخوانى پيدا كنند؛ یا مشکل و بیماری آن برطرف شود؛  نه‌تنها حرف بی‌پایه و اساسى است، بلكه پشت‏ كردن به عقل و دستور شريعت الهى است. 6⃣نکته‌ی ششم: پروردگار عالم انسان را مسلح به عقل و اراده و اختیار نموده است و راهنمایانی چون انبیاء فرستاده است تا راه و روش صحیح زندگی و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی را بیاموزند. این انسان است که می‌تواند در سایه‌ی عقلانیت و تلاش و کوشش و بهره‌گیری از آموزه‌های دینی، مشکلات زندگی را یکی پس از دیگری حل کرده و با انجام‌وظیفه، سعادت دنیا و آخرت خود را رقم می‌زند. ♦️نتیجه اینکه: تغییر اسم برای حل مشکلات هیچ دلیل عقلی و نقلی نداشته و این عمل با توکل داشتن به خدا و بهره‌گیری از موهبات الهی در تعارض است. شایسته است مردم عزیز، فریب اشخاص بی‌بهره از علم و تقوا را نخورده و برای مشورت و هم‌فکری به علمای ربانی و جهادگران عرصه‌ی علم و تقوا مراجعه کنند. ✍ منابع: [1]. حق الولد على والده ان يحسن اسمه و ادبه». [2] بحارالانوار، ج 101، ص 130. [3] بحارالانوار، ج 101، ص 130. [4] بحارالانوار ج: 101 ص: 130 و 131. [5] حر عاملی، وسایل الشيعة، ج 21، ص 399، 27403، المکتبة الاسلامية، چاپ پنجم، 1398 ق. [6] حر عاملی، وسائل‏الشيعة، ج 21، ص 398، 27399. ⏹️ . https://eitaa.com/joinchat/3403677734C14d161740e
! تنها گوشه‌ی امن عالم است آغوشت! پناهگاه من باش که سخت بی پناهم مهدی جان ... 🍃یا فارس الحجاز ادرکنی ▫️اللهم عجل لولیک الفرج 🌷 ✨✨﷽✨✨ *السَّلامُ علیڪَ یا بقیَّةَ الله*ِ *الّلهُـــمَّ عَجِّـــلْ لِوَلِیِّکَــــ الفرج* 🌿🌹🌿 دوستان ومخاطبین خود رابه این کانال دعوت کنید. 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 ⏹️ . https://eitaa.com/joinchat/3403677734C14d161740e
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ 🔆 امیرالمومنین امام علی «علیه السلام»⇩: 💥 اتَّقِ اللَّهَ فِي كُلِّ صَبَاحٍ وَ مَسَاءٍ وَ خَفْ عَلَى نَفْسِكَ الدُّنْيَا الْغَرُورَ ✯↫در هر صبح و شام تقوا را رعایت کن(مراقب تمام کار هایی باش که مانع شبیه شدنت به خدا می شود)، و از فريب كارى دنيا بر نفس خويش بيمناك باش 📚{ نهج‌البلاغه نامه 56}
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️وَامْحَضْ أَخَاکَ النَّصِيحَةَ، حَسَنَةً کَانَتْ أَوْ قَبِيحَةً 🟤نصيحت خالصانه خود را براى برادرت مهيا ساز خواه اين نصيحت زيبا و خوشايند باشد يا زشت و ناراحت کننده ✍اشاره به اينکه بسيار مى شود که دوستان انسان از نصايحى که ممکن است سبب آزردگى خاطر ما شود پرهيز مى کنند و حقايق را کتمان مى نمايند. آنها در واقع نصيحت کننده با اخلاص نيستند، زيرا اگر مشکل کسى را به او بگويند و موقتاً ناراحت شود; ولى او را از خطر و ضرر يا از گناهى رهايى بخشند بسيار بهتر از آن است که لب فرو بندند و او را در دام مشکلات و خطرات رها سازند.متأسّفانه بسيارند کسانى که روى همين گونه ملاحظات از اندرزهاى به موقع صرف نظر مى کنند و خدا را از خود ناراضى و به خلق خدا خيانت مى نمايند. 📘
سلام و عرض ارادت 📣📣📣 در آستانه ی میلاد پر نور حضرت زهرا سلام الله علیها ✅ کاشت ناخن و مژه توسط صیانه های امام زمان رایگان پاک می شود ✅ یادتون هست چندی قبل در شناسایی صیانه های خدا محور ظهور ساز رسانه شدید و صیانه را کشوری کردید ، هم اکنون همان صیانه های امام زمان در ترویج سبک زندگی اسلامی حماسه می آفرینند. ✅ دختر عزیز ایرانی ، گلبانوی سرزمین مقدس ایران چنانچه به هر دلیلی کاشت داشتی و پشیمان شدی ، ما با از این تصمیم با ارزش تو استقبال می کنیم و جهت ارتباط تو با خدا و ائمه پیش قدم می شویم و کاشت تو را رایگان پاک می کنیم تا در آغوش مهر و محبت خداوند قرار گیری و ما هم شریک در این ارتباط تو و خود خدا جهت رزرو پاک کردن کاشت ناخن و مژه به صورت کاملا رایگان به آیدی ریر پیام دهید @Hanif_114 ✅ لطفا در نشر این پیام سهیم باشید👌 سلام کسانی که سالن دارند و مقدماتش را می تونن فراهم کنند آدرس سالن و آیدی و شماره تماس برای رزرو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با اذن امام عصر (عج) و تقديم به نگاه مهربان سیده النساء العالمين (سلام الله عليها) 📌درس چهارم بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ قالَ اِنّی اَجِدُ فی بَدَنی ضُعْفاً فَقُلْتُ لَهُ اُعیذُک بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ ضعف بدنی پیامبر صلی الله علیه و آله براثر تجلیات ذاتیه الیهه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و اله علت حضورشان در خانه حضرت زهرا سلام الله علیها ، را ضعف در بدن اعلام فرمودند به دخترشان فرمودند : من در بدن خود احساس ضعف میکنم 🔶ضعف اقسام گوناگونی دارد : ضعف بدنی ضعف روحی ضعف معنوی ضعف اقتصادی و مالی ضعف اجتماعی ضعف فکری و..... که حضرت رسول خاتم صلی الله علیه و اله در این قسمت از حدیث ضعفشان را از نوع ضعف بدنی اعلام کردند بنابراین مفاد حدیث کساء ، ضعف بدني پیامبر به علت بیماری ، گرسنگی ، خستگی و مانند ان نبوده است زیرا رفع اینگونه ضعف ها با کسای یمانی تحقق نمیابد و معمولا با دارو ‌ پرهیز لازم درمان ، و گرسنگی با غذا و خستگی با خواب برطرف میشود بنا برروایات ضعف پیامبر ناشی از نزول وحی نیز نبوده است زیرا هنگام نزول وحی حالت سنگینی خاصی برآن حضرت عارض میگردید ، همچنان که از ابن عباس نقل شده است : کَانَ النَّبِىُّ اِذَا نَزَلَ عَلَیْهِ الْوَحْىُ وَجَدَ مِنْهُ اَلَماً شَدیداً وَ یَتَصَدَّعُ رأْسَهُ وَ یَجِدُ ثِقْلا، وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ «اِنَّا سَنُلْقِى عَلَیْکَ قَوْلا ثقِیلا»، وَ سَمِعْتُ اَنَّهُ نَزَلَ جَبْرَئِیلُ عَلى رَسُولِ الله(صلى الله علیه وآله) سِتِّینَ اَلْفَ مَرَّة»؛ (هنگامى که وحى بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل مى شد احساس درد شدیدى مى کرد و سر مبارکش شدیداً درد مى گرفت؛ و در خود سنگینى فوق العاده مى یافت؛ و این همان است که قرآن مى گوید: "ما به زودى بر تو گفتار سنگینى القاء مى کنیم 📚. بحارالانوار، جلد 18، صفحه 261، آیه 5 سوره مزّمل. روایات در باب سنگینی در حالت وحی بسیار زیاد است 🟢 اما در مورد اینکه این ضعف پیامبر صلی الله علیه و اله در ابتدای حدیث کسا به چه علتی بوده است از امام صادق علیه السلام سوال شد فدایت شوم آیا ضعف و بی حالی پیامبر صلی الله علیه و اله به جهت نزول وحی بود ؟ حضرت جواب فرمودند : (خیر ،) این ضعف و بیحالی هنگامی برحضرت عارض میشد که بین حضرت و ذات اقدس الهی حجابی نبود ، این امر (ضعف ایشان) به جهت تجلی ذات اقدس الهی برایشان بوده است 📚التوحید شیخ صدوق ، ص ۱۱۵ همچنان که در قرآن کریم سوره اعراف آیه ۱۴۳ کوه براثر تجلی ربوبی کاملا متلاشی و ویران شد وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ ۚ قَالَ لَنْ تَرَانِي وَلَٰكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا ۚ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ ترجمه: زمانی که موسی به میعادگاه ما آمد، و پروردگارش با وی سخن گفت، عرض کرد: پروردگارا! جمال با کمال ذات بی نهایتت را [به قلب من] بنمای تا تو را [به رؤیت ویژه باطنی] بنگرم. خدا فرمود: هرگز مرا نخواهی دید، ولی به این کوه بنگر اگر [پس از جلوه من] بر جای خود ثابت و برقرار ماند، تو هم مرا خواهی دید. چون پروردگارش بر کوه جلوه کرد، آن را متلاشی نمود و موسی بی هوش شد، پس هنگامی که به هوش آمد گفت: تو منزّهی [از اینکه مشاهده شوی،] به سویت بازگشتم، و من [در میان مردم این روزگار] نخستین باور کننده [این حقیقت که هرگز دیده نمی شوی] هستم. این شرح ادامه دارد ان شاءالله ... «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها و السّرالمُستودع بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ »
کانال_پاسخگویی_به_سوالات_مذهبی با اذن امام عصر (عج) و تقديم به نگاه مهربان امام زمان و مادر شهیده شان ،سیده النساء العالمين (سلام الله عليها) 📌درس پنجم بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ قالَ اِنّی اَجِدُ فی بَدَنی ضُعْفاً فَقُلْتُ لَهُ اُعیذُک بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ در ادامه شرح این بند از گفتیم علت بیان ضعف پیامبر صلی الله علیه و آله تجلییات ذاتی پرودگار به وجود مقدس رسول خاتم صلی الله علیه و اله بوده است و حالت ضعف براثر گرسنگی یا بیماری یا حتی نزول وحی نبوده است و استناد این مطلب هم آیات و روایات معصومین بود ،که بیان شد 👉(لينك درس قبلي ) ☘اما در مورد اقسام تجلی و اینکه اصولا تجلّي به چه معنا است : تَجَلّی در لغت به معنی جلوه کردن ، آشکار شدن ، نمایان شدن از نهان و پنهانی بودن بیرون آمدن است 📚لسان العرب ج ۱۴ ص ۱۵۰ در اصطلاح آنچه از انوار غیبی بر دل ها آشکار بشود تجلی نام دارد که عبارت است از ظهور و نمایان شدن ذات خداو صفات او و به آن تجلّی ربانی نیز میگویند در قرآن کریم 📖این واژه و مشتقات آن پنج بار آمده است ✨آیه ۱۸۷ سوره اعراف ✨آیه ۳ سوره حشر ✨آیه ۳ سوره شمس ✨آیه ۲ سوره لیل ✨و مهم ترین آن ، آیه ۱۴۳ اعراف که در مورد این آیه در درس چهارم، صحبت شد در روایات هم این اصطلاح کاربرد چشمگیری داشته است مثلا حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله)- فرمودند : فَتَجَلَّی لِخَلْقِهِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَکُونَ یُرَی وَ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَی. خداوند بر خلقش تجلّی کرده بدون آنکه دیده شود و او در عالي ترين افق و جايگاه قرار دارد. 📚توحید شیخ صدوق ص ۴۵ و یا امیرالمومنین علی (علیه السلام)-در بخشی از خطبه توحیدی فرمود  مُتَجَلٍّ لَا بِاسْتِهْلَالِ رُؤْیَهًْ. ( خداوند بر آنان تجلّی کرد نه به این نحو که او را ببینند. 📚کافی ج ۱ ص ۱۳۸ توحید صدوق ص ۳۰۸ 👁با دقت در این آیات و روایات در می یابیم که مخلوقات مانند آیینه ای هستند که خداوند در آنان جلوه نموده و موجب موجودیت آنها شده است بنابراین کوه در آیه ۱۴۳ اعراف و نیز سایر مخلوقات و قران کریم و ...هرکدام آیینه هایی هستند که در حقیقت خدانما بوده و مظهر تجلیات خداوند هستند 💫اما عرفا فرمودند تجلّی ۳ مرتبه دارد ۱)تجلیات فعلیّه (در اين مرتبه سالک الی الله فعلی که از خود یا دیگران سر میزند را از خود یا مردم نمیبیند بلکه آن را قائم به پرودگار ادراک میکند یعنی تمام حرکات ، سکون ، تکلم ، خنده ، گریه همه و همه از ذات پاک الهی است و بس ٢)تجليات صفاتيّه (در این مرتبه سالک الی الله صفتی را که راجع به اوست از خود نمیداند بلکه همه را از ذات پاک پرودگار میداند مثلا اگر سخنی را میشنود یا چیزی را میبیند خود را شنونده نمیابد بلکه ذات الهی را شنونده و بیننده آن میبیند همچنین تمامی صفات را که در موجودات است همه از علم ، قدرت ، سمع ، بصر ، حیات و..از خداوند ادراک میکند ٣)تجليات ذاتيّه در این مرتبه سالک اصل حقیقت وجود خود یا موجود دیگری یا همه موجودات خلقت را از ذات اقدس حق میبیند به عبارت دیگر تجلی ذاتی آن است که سالک به طور مطلق در حق فانی و ذوب میشود در اصطلاح شهود تجلی افعالیه را در فرد (محاضره) شهود تجلی صفاتیه را در فرد (مکاشفه) و شهود تجلی ذاتیه را (مشاهده ) میگویند حضرت پیامبر صلی الله علیه و اله در بالاترین مرحله شهود یعنی مشاهده قرار داشتند و فافی فی ذات الهی بودند همچنین اولین مظهر تجلی خداوند در هستی (حقیقت محمدیه ) و اولین مخلوق خداوند خلق نور و روح حضرت محمد صلی الله علیه و اله بود 📚عوالی اللئالی ج ۴ ص ۹۹ 📚بحارالنوار ج ۵۴ ص ۳۰۹ امام کاظم علیه السلام فرمودند: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی خَلَقَ نُورَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) مِنْ نُورٍ اخْتَرَعَهُ ...... وَ کَانَ ذَلِکَ النُّورُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله). امام کاظم ( همانا خداوند تبارک‌وتعالی نور محمّد (را از نور خویش که نور عظمت و جلالش بود خلق نمود؛ و بر موسی‌بن‌عمران (در طور سینا تجلّی یافت، موسی (با رؤیت آن تاب و توانش را از دست داد و بر زمین بی‌هوش افتاد، و آن نور، نور محمّد (صلی الله علیه و اله) بود. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۲۹۶ 📚 تأویل الایات، ص۳۹۳ 🛑با این توضیحات مشخص شد که برترین تجلیات عالم یعنی تجلی ذاتیه بر پیامبر جلوه کرده بود که باعث حالت ضعف خاصی در وجود ایشان شده بود و ایشان برای درمان آن ضعف به خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) آمدند و در کنار اهل بیت علیهم السلام به حالت عادی خود برگشتند🛑 ✍ کلیه مطالب مخصوص کانال پاسخگویی به سوالات مذهبی میباشد
کانال_پاسخگویی_به_سوالات_مذهبی ✍با اذن امام عصر (عج) و تقديم به نگاه مهربان امام زمان و مادر شهیده شان ،سیده النساء العالمين (سلام الله عليها) 📌درس ششم بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَصِرْتُ اَنْظُرُ اِلَيْهِ، وَاِذا وَجْهُهُ يَتَلَأْلَؤُ كَاَنَّهُ الْبَدْرُ في لَيْلَةِ تَمامِهِ وَكَمالِهِ هم‌چنان به پدرم می‌نگریستم و در آن حال چهره‌اش همانند ماه شب چهارده می‌درخشید. 🔰شرح هنگامی که حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و اله) کسای یمانی را برخود پیچیدند ، حقیقت نوریّه آن حضرت بر حضرت زهرا سلام الله عليها جلوه كرد و ايشان وجه و چهره باطنی پیامبر را که تجلی (وجه الله) است و مظهر (نور الله) در تجلی «اللهُ نُورُ السَّموَاتِ وَالاَْرْضِ». است را شهود کردند قطعا این نور ، حسی و مادی و ظاهری نبوده این نکته حکایت از مراتب و مقامات والای حضرت پیامبر (صلی الله علیه و اله) دارد رسول خدا بزرگترین آیه ، برترین نشانه و بالاترین مخلوقی است که ردای (خلیفة اللهی ) به طور شایسته و کامل زیبنده قامت اوست به همین خاطر توجه به ضرورت هماهنگی و سنخیت بین خلیفه و مُستخلِفٌ عنه ، لازم است که خلیفه ی «اللهُ نُورُ السَّموَاتِ وَالاَْرْضِ». ، از نورانیتی ویژه و برتر از نورانیت عمومی موجودات برخوردار باشد وگرنه این موجود خلیفه الله نخواهد بود 🔆نور چیست ⁉️ 🟡نور واژه ای روشن و بدیهی برای همگان است که به معنی روشنایی و چیزی که برابر ظلمت قرار دارد آمده است 🔶در اصطلاح نور را اینطور تعریف کرده اند النّورُ هُوَ الظّاهِرُ بِذاتِهِ، الْمُظْهِرُ لِغَيْرِهِ  نور حقیقتی است كه ذاتا و خود به خود روشن و ظاهر باشد، و چيزهاى ديگر را هم ظاهر می سازد. ☀️مثل نور خورشید که به اشیا ميتابد و آن ها را روشن میکند .خورشید نیازی به روشن کننده ندارد ‌و خودبخود ظاهر است 🔴با این تفاوت که نور معنوی قابل رؤيت با چشم سر نیست حقیقت حضرت پیامبر اکرم و ائمه هدی علیهم السلام از نور خداوند در هستی تجلی کرده اند و خلقت یافته اند در این زمینه پیامبرخاتم صلی الله علیه و اله به سلمان فارسی فرمودند: « ای سلمان! خداوند مرا از نور خالص خودش آفرید و به اطاعتش فرا خواند. من اطاعت کردم و از نور من، علی را آفرید و او را به اطاعت خویش فرا خواند. او نیز اطاعت کرد و از نور من و علی، فاطمه را خلق کرد و او را به اطاعت خویش فرا خواند. او هم اطاعت کرد و از من و علی و فاطمه، حسن و حسین راخلق کرد و آنها را به اطاعت خویش فرا خواند. اّنها نیز او را اطاعت کردند. پس ما را به پنج نام از نام‌های خویش نامید: « خدا محمود است و من محمد؛ خدا علی است و این هم علی؛ خدا فاطر است و این فاطمه؛ خدا احسان است و این حسن؛ خدا محسن است و این حسین.» آن‌گاه از نور حسین علیه السلام، ۹ امام بعدی را خلق نمود، پس آنها را به اطاعت خویش فرا خواند و آنها اطاعت کردند. و همه اینها قبل از این بود که آسمان و زمین و هوا و آب و ملک و بشر را خلق کند. ما در علم خدا انواری بودیم که او را تسبیح می‌کردیم و دعوت او را می‌شنیدیم و او را اطاعت می‌کردیم. 📚بحار الانوار، ج 25، ص 6، حدیث 9 📚المختص، ص152 و 153 همچنین در تفسیر آیه ۳۵ سوره نور «اللهُ نُورُ السَّموَاتِ وَالاَْرْضِ». امام صادق ( فضیل‌بن‌یسار گوید: از امام صادق (در مورد: اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ پرسیدم و ایشان در جواب فرمود: «خداوند عزّوجلّ همین‌گونه است». در مورد مَثَلَ نُورِهِ پرسیدم. فرمود: «مراد محمّد (است». گفتم: «کَمِشْکَاةٍ»؟ فرمود: «سینه‌ی محمّد (است». گفتم: «فِیهَا مِصْبَاحٌ». فرمود: «در آن نور علم است؛ یعنی همان نبوّت». گفتم: «الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ»؟ فرمود: «علم رسول خدا (است که به‌سوی علی (جاری گشت». گفتم: «کَأَنَّهَا». فرمود: «چرا کَأَنَّهَا می‌خوانی»؟ عرض کردم: «جانم فدایت پس چگونه بخوانم»؟ فرمود: «کَأَنَّها کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ». عرض کردم: «یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَکَةٍ زَیْتُونِةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ». فرمود: «مراد، علیّ‌بن‌ابوطالب (است که نه یهودی است و نه نصرانی». گفتم: «یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ». فرمود: «نزدیک است که علم از دهان عالم آل محمّد (خارج شود قبل از آنکه درباره‌ی آن زبان بگشاید». گفتم: «نُّورٌ عَلَی نُورٍ» فرمود: «امامی درپی امام دیگر». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۴۶ 📚 بحارالأنوار، ج۴، ص۱۵/ التوحید، ص۱۵۷/ معانی الأخبار، ص۱۵/ نورالثقلین/ البرهان این شرح ادامه دارد .... «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها و السّرالمُستودع بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ »