eitaa logo
آیات الهی
58 دنبال‌کننده
99 عکس
43 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 تقویم ماه بزرگ ذی الحجه 🌸 💚 روز اول ماه، مصادف است با ازدواج پربرکت آقا امیرالمومنین و بانوی اسلام، حضرت زهرای اطهر. و همچنین میلاد حضرت ابراهیم خلیل. 🖤 هفتم ماه، روز شهادت آقا امام محمد باقر. 💚 روز نهم، روز بسیار پرفضیلت عرفه است. همچنین سالروز شهادت مسلم بن عقیل در کوفه. مسلم، شوهر خواهر آقای اباعبدالله و نائب ایشان بود که خبر شهادت او در میانهء راه به اباعبدالله رسید. 💚 روز دهم، روز بزرگ عید قربان. 💚 روز پانزدهم، میلاد مبارک آقا امام هادی است. 💚 روز هجدهم این ماه شریف، روز بسیار بزرگ غدیر و معرفی مولا علی علیه السلام بعنوان تنها امیر بر مومنان از طرف پیامبر بزرگوار اسلام می‌باشد. 🌺 همه و ما را دعا کنید 🌺
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 👈 در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم، روز قیامت جنهای شرور که به ریاست ابلیس، انسانهای گمراه را رهبری کرده اند، همه با هم محشور شده و با هم به دوزخ رانده می‌شوند. و خواندیم هر دوی این دو گروه ظالم و ستمگرند. رهبران گمراه ظالم هستند چون دیگران را از راه راست منحرف می‌کنند، ضمن اینکه خودشان هم در آن مسیر، ثابت قدم هستند....... و پیروان‌ گمراه به خود ظلم می‌کنند که بدون بینش صحیح و تحقیق، بدنبال رهبران گمراه حرکت می‌کنند و در مسیر باطل پیش میروند، ضمن اینکه دیگران را هم تشویق به قرار گرفتن در این مسیر غلط می‌کنند و یا ایجاد شک و شبهه می‌کنند برای درستکاران. 👈 در آیهء بعد، دوباره خداوند سبحان، جنیان شرور که حاکم بر انسانهای گمراه شدند و انسانهای گمراه را که پیروی از آنها کردند را مخاطب قرار داده می‌فرماید: 🌹🌹یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَلَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیَاتِی وَیُنْذِرُونَکُمْ لِقَاءَ یَوْمِکُمْ هَذَا قَالُوا شَهِدْنَا عَلَى أَنْفُسِنَا وَغَرَّتْهُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا وَشَهِدُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ کَانُوا کَافِرِین. ای جمعیت جن و انس آیا رسولانی از شما بسوی شما نیامدند که آیات مرا برایتان بازگو می‏کردند و از ملاقات چنین روزی شما را بیم می‏دادند؟ آنها می‏گویند گواهی میدهیم بر ضد خودمان. و زندگی (پر زرق و برق) دنیا آنها را فریب داد، و بر زیان خود گواهی می‏دهند که کافر بودند. ۱۳۰ انعام. 👈 در مورد اینکه آیا پیامبری از جنس جن به آنها نازل شده در تفسیر سورهء جن، به تفصیل آمده اما آنچه به اجمال از آیات سورهء جنّ، می‌توان گفت اینست که: قرآن و اسلام براى همه، حتى جنیان نازل شده، و پیامبر اسلام مبعوث به همه بوده است. و رسولان و نمایندگانى از خود آنها از طرف پیامبر بزرگوار اسلام، مأمور دعوت جنیان بوده اند. روز قیامت پرده ها کنار رفته و همهء گنهکاران و گمراهان اعتراف به انحراف می‌کنند. و از آنجا که دنیا آنها را فریب داد، می‌توان فهمید که سدّ بزرگ راه سعادت انسان ها دلبستگى بى حدّ و حساب و تسلیم بى قید و شرط در برابر مظاهر جهان ماده است، دلبستگى هائى که انسان را به زنجیر اسارت مى کشاند و او را به هر گونه ظلم و ستم، تعدى و اجحاف، خود خواهى و طغیان، دعوت مى کند. 👈 و اینکه خداوند برای همهء طوایف، رسولانی از جنس خودشان برایشان مبعوث میکند، قانون الهی و تغییر ناپذیر است: 🌹ذَلِکَ أَنْ لَمْ یَکُنْ رَبُّکَ مُهْلِکَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا غَافِلُونَ. این بخاطر آنست که پروردگارت هیچگاه (مردم) شهرها و آبادیها را بخاطر ستمهایشان در حال غفلت و بیخبری هلاک نمی‏کند (بلکه قبلا رسولانی برای آنها می‏فرستد). ۱۳۱ انعام. 👈 و در آیه بعد، سرانجام آنها را خلاصه کرده، اعلام مى دارد: هر یک از این دسته ها: نیکو کار و بدکار، فرمانبردار و قانون شکن، حق طلب و ستمگر، درجات و مراتبى بر طبق اعمال خود در آنجا دارند و پروردگارت هیچ گاه از اعمال آنها غافل نیست، بلکه همه را مى داند و هر که به آنچه لایق است، خواهد رسید. 🌹وَلِکُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَمَا رَبُّکَ بِغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ. و برای هر یک (از این دو دستهء نیکوکار و بدکار) درجات است از آنچه عمل کردند و پروردگارت غافل از اعمالی که انجام می‏دهند نیست. ۱۳۲ انعام.
‌ ‌ ‌ ✨ از اعمال ماه ذی الحجه ✨ پیامبر فرموده اند: عبادت و کار نیک، در هیچ ایامی به اندازهء این ایام فضیلت ندارد. اقبال، ص۳۱۷. انجام اعمالی در دههء اول، سفارش شده که در اینجا به چند عمل از مهمترینها، اشاره می کنیم: ✨ اول، روزه گرفتن در نه روز اول است. امام کاظم فرمود: روزهء نه روز اول ماه ذی الحجه، ثواب روزهء یک عمر را دارد. ما را هم دعا کنید. ✨ دوم، یک نماز دو رکعتی است که در ده شب اول، بین نماز مغرب و عشاء خوانده میشود با این کیفیت: در هررکعت پس از سورهء حمد و قل هوالله احد، یکبار آیهء ۱۴۲ سورهء اعراف را می خوانیم: 🌹 وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ. / إن شاءالله از امشب، به مدت ده شب، این نماز را بخوانیم؛ و از فردا به مدت نه روز، روزه بگیریم/ ✨ سوم، آقا امام محمد باقر فرموده اند: خداوند این پنج دعا را بوسیلهء جبرئیل براى حضرت عیسى علیه السلام، هدیه فرستاد، تا در ایام این دهه، آنها را بخواند. آن پنج دعا چنین است: ۱) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ. ۲) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَتَّخِذْ صٰاحِبَةً وَلاٰ وَلَداً. ۳) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً اَحَدٌ. ۴) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، یُحْیى وَیُمیتُ، وَهُوَ حَىٌّ لاٰ یَمُوتُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ. ۵) حَسْبِىَ اللهُ وَکَفىٰ، سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعٰا، لَیْسَ وَرٰآءَ اللهِ مُنْتَهىٰ، اَشْهَدُ لِلهِ بِمٰا دَعٰا، وَاَنَّهُ بَرىءٌ مِمَّنْ تَبَرَّءَ، وَاَنَّ لِلهِ الْأٰخِرَةَ وَالْأُولىٰ. اقبال، ص۳۲۳. و در زادالمعاد آمده اگر این شهادتها هر روز ۱۰ مرتبه خوانده شود، به روایت عمل شده. / با توضیح اینکه این دعا، یا به زبان عربی بر حضرت عیسی نازل شده و یا امام باقر آنرا به زبان عربی برگردانده اند/ ✨ و چهارم، امیر مومنان فرموده اند: ۱۰ روز اول، این تهلیلات را روزی ۱۰ مرتبه بخوانیم: لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الّلَیٰالى وَالدُّهُورِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ اَمْوٰاجِ الْبُحُورِ. لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ وَرَحْمَتُهُ خَیْرٌ مِمّٰا یَجْمَعُونَ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الشَّوْکِ وَالشَّجَرِ. لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَالْمَدَرِ. لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُیُونِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ فِى اللَّیْلِ اِذٰا عَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذٰا تَنَفَّسَ. لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الرِّیٰاحِ فِى الْبَرٰارى وَالصُّخُـورِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ مِـنَ الْیَـوْمِ اِلـىٰ یَـوْمِ یُنْفَخُ فِى الصُّورِ. اقبال، ص۳۲۴. 🌺 همه و ما را دعا کنید 🌺
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا. کسیکه از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده. و هر که سرباز زند، تو را حفاظت کنندهء او نفرستادیم (و در برابر او، مسئول نیستى). ۸۰ نساء. تفسیر: اطاعت خدا از اطاعت پیامبر بزرگوار نمى تواند جدا باشد، زیرا پیامبر اسلام هیچ گامى بر خلاف خواست خداوند بر نمى دارد، سخنان و کردار و رفتار او همه مطابق فرمان خداست. پس از آن به این نکته مى پردازد که: اگر کسانى سرپیچى کنند و با دستورات پیامبر به مخالفت برخیزند مسئولیتى در برابر اعمال آنها ندارد و موظف نیست به حکم اجبار آنها را از هر خلافکارى باز دارد، وظیفهء او تبلیغ رسالت و امر به معروف و نهى از منکر و راهنمائى افراد گمراه و بى خبر است. 👈 بطور مثال در جنگ احد، پیامبر بزرگوار، وظیفه داشته است از نظر فنون جنگى حداکثر دقت و مراقبت را از نقشهء جنگ و حفاظت مسلمانان از شرّ دشمن بکار گیرد که انجام داد. ولى اگر کسانى دستور پیامبر را زیر پا گذاشتند و به همان دلیل گرفتار شکست شدند، مسئولیت آن متوجه خود آنهاست، نه شخص پیامبر. ✅ باید بدانیم، این آیه یکى از روشن ترین آیات قرآن است که دلیل بر حجیت سنت پیامبر بزرگوار اسلام و قبول احادیث ایشان مى باشد، لذا کسى نمى تواند بگوید: قرآن را قبول دارم ولى احادیث معتبری که از پیامبر بزرگوار رسیده را قبول ندارم. 🌺 از جمله حدیث معروف ثقلین. 👈 سپس در آیه دوم اشاره به وضع جمعى از منافقان و یا افراد ضعیف الایمان کرده، می‌فرماید: 🌹طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِنْدِکَ بَیَّتَ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ غَیْرَ الَّذِی تَقُولُ وَاللَّهُ یَکْتُبُ مَا یُبَیِّتُونَ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ وَکِیلًا. آنها در حضور تو می‏گویند فرمانبرداریم اما هنگامیکه از نزد تو بیرون می‏روند جمعی از آنها جلسات سرّی شبانه بر ضد گفته‏ های تو تشکیل می‏دهند، خداوند آنچه را در این جلسات می‏گویند می‏نویسد، اعتنائی به آنها مکن (و از نقشه‏ های آنها وحشت نداشته باش) و توکل بر خدا کن و کافی است که او یار و مدافع تو باشد. ۸۱ نساء. ■ منافقان در برابر مومنان هرگز بیکار نمى نشینند و با اجتماعات شبانه و مخفی خود، و مشورت با یکدیگر نقشه هائى براى کارشکنى در برنامه هاى مومنان طراحی می‌کنند. 🍃 اما خداوند آنچه را که در این جلسات به تصویب مى رسانند ثبت مى کند. 🍃 و فرموده است نگران نقشه های آنان نباش و بر خدا توکل کن. صدالبته که منافقان و دشمنان مومنین، دچار شرک و انتخاب همتا برای خداوند سبحان هستند. و بدنبال عزت در نزد دشمن هستند. به همین دلیل از جانب خداوند یاری نمی‌شوند و مأمن و پناهی نخواهند داشت. 👈 و مأمن و پناه واقعی برای کسانی است که خداوند کریم در آیهء ۸۲ انعام فرموده است: 🌹الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إِیمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ. آنها که ایمان آوردند و ایمان خود را با شرک نیامیختند امنیت برای آنهاست، و آنها هدایت یافتگانند. ۸۲ انعام.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ ... و رها کن کسانى را که آیین خود را بازیچه و سرگرمى قرار دادند، و زندگى دنیا، آنها را مغرور ساخته. و با این (قرآن)، به آنها یادآورى کن، تا گرفتار (عواقب شوم) اعمال خود نشوند. (و در قیامت) جز خدا، نه یاورى دارند، و نه شفاعت کننده اى. و (چنین کسانى) هر گونه غرامتی بپردازند، از آنها پذیرفته نخواهد شد. آنها کسانى هستند که به سبب اعمالى که انجام داده اند گرفتار شده اند. نوشابه اى از آب سوزان و عذاب دردناکى براى آنهاست. به سزاى این که کفر می ورزیدند. ۷۰ انعام. تفسیر: در بارهء کسانیکه آیین خود را به بازی میگیرند، ۲ تفسیر وجود دارد. اول، اشاره به کسانی است که آئینی برای خود ساخته اند که از نظر محتوا پوچ و واهى است. ■ اینان همان منافقانند که نباید برای هدایت آنها تلاش کرد و وقت گذاشت. اما باید آنها را کنترل کرد. و اگر نفاق خود را آشکار کردند باید با آنها وارد جهاد شد چنانکه در زمان حیات پیامبر، منافقان، نفاق خود را آشکار نکردند لذا پیامبر با آنان وارد جنگ مسلحانه نشد ولی در زمان خلافت حضرت امیر، نفاق خود را آشکار کردند و ایشان با آنها مسلحانه جنگیدند. 👈 در تفسیر دیگر، اشاره به کسانی دارد که نسبت به آئین خود، به چشم بازى و سرگرمى مى نگرند و هرگز بعنوان یک مطلب جدی روى آن فکر نمى کنند. ⚫ در هر حال آیه، شامل حال همهء کسانى مى شود که مقدسات و احکام الهى را بازیچه قرار می‌دهند برای رسیدن به هدف هاى مادی و شخصى. 👈 پس از آن به پیامبر دستور مى دهد، به آنها در برابر این اعمال هشدار دهد، روزى فرا مى رسد که همه تسلیم اعمال خویشند و راهى براى فرار از چنگال آن ندارند. و مى افزاید، در آنروز جز خدا نه حامى و یاورى دارند و نه شفاعت کننده اى. ■ کار آنها در آنروز بشدت، سخت و دردناک است و چنان در زنجیر اعمال خود گرفتارند که امکان رهایی نیست. آنروز به هیچ وجه محل پرداختن غرامت و جریمه برای رها شدن از اعمال بدی که انجام داده اند نخواهد بود. ■ نه راه جبران در آنروز باز است و نه زمان، زمان توبه است، به همین دلیل راه نجاتى براى آنها نیست. سپس مى فرماید: نوشابه اى دارند از آب داغ و سوزان به همراه عذاب دردناک در برابر پشت پازدنشان به حق و حقیقت. آنها را از درون بوسیلهء آب سوزان مى سوزاند، و از برون به وسیلهء آتش. 👈 یعنى، مجازات آنها بر اثر یک عامل خارجى نیست که بتوان آن را به نوعى دفع کرد، بلکه از درون ذات، صفات و اعمال خود آنها سرچشمه مى گیرد، آنها اسیر کارهاى زشت خویشند، به همین دلیل رهائى براى آنها ممکن نیست. زیرا جدائى از اعمال و آثار اعمال، همچون جدائى از خویشتن است و امکان ناپذیر (دقت کنیم). 👈 آنگاه در آیهء بعد فرموده است: 🌹قُلْ أَنَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا یَنْفَعُنَا وَلَا یَضُرُّنَا.... بگو آیا چیزی غیر از خدا بخوانیم که نه سودی به حال ما دارد نه زیانی و (به این ترتیب) بازگشت به عقب کنیم بعد از آنکه خداوند ما را هدایت کرده؟ همانند کسیکه بر اثر وسوسه‏ های شیاطین راه را گم کرده و سرگردان مانده، در حالیکه یارانی هم دارد که او را به هدایت دعوت می‏کنند که بسوی ما بیا، بگو تنها هدایت خداوند هدایت است و ما دستور داریم که تسلیم پروردگار عالمیان باشیم. ۷۱ انعام. 👈 تصمیمات انسان در برابر دیگران از دو حال خارج نیست. 🔹 یا جلب منفعت است و یا دفع ضرر. منتها منفعت و ضرر از نظر انسان باایمان و انسان ضعیف الایمان یا بی ایمان بسیار تفاوت دارد. ■ اصلا دعوا بر سر همین است. مومن می‌گوید منفعت و ضرر من و خانوادهء من و اموال من در برابر منفعت و ضرر دین من، ارزشی ندارد. همهء هستی من فدای دین. بأبی انت و أمی. اما منافق و افراد ضعیف الایمان، منفعت و ضرر را در امور شخصی خود و در اولاد و اموال خود می بینند. اینها همان کسانی هستند که شیطان آنها را وسوسه کرده. حتی دوستانی هم دارند که این اشکالات را به آنها تذکر می‌دهند آما آنها گوش فرا نداده و در همان مسیر نادرست، سرگردان می‌مانند. 🔹خیلی باید دقت کنیم. ✅ امام حسینی باشیم. 👈 و در پایان، در دو جملهء کوتاه، راه را روشن می فرماید: 🌹وَأَنْ أَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَاتَّقُوهُ وَهُوَ الَّذِی إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ. و اینکه نماز را بر پا دارید و تقوا داشته باشید و اوست که بسوی او محشور خواهید شد. ۷۲ انعام.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ يَقُولُ لِلْمَلَائِكَةِ أَهَٰؤُلَاءِ إِيَّاكُمْ كَانُوا يَعْبُدُونَ. (بخاطر بیاور) روزى را که خداوند همهء آنان را محشور مى کند، سپس به فرشتگان مى گوید: آیا اینها شما را پرستش مى کردند؟! ۴۰ سبأ. تفسیر: بدیهى است این سؤال، سؤالى نیست که مجهولى را براى ذات پاک خداوند کشف کند، چرا که او به همه چیز عالم است، هدف، اینست که از بیان فرشتگان، حقایق گفته شود، تا این گروهِ عبادت کننده، سرافکنده و شرمنده شوند، و بدانند آنها از عمل اینها کاملاً بیزارند، و براى همیشه مأیوس شوند. و دیگر اینکه این خطاب در بارهء همهء معبودهای غیر از خداست اما فرشتگان را بعنوان سمبل معبودهای غیر از خدا عنوان فرموده است. چون هیچ موجودی مانند ملائکه گوش به فرمان خدا نیست. 👈 اما پاسخ ملائکه: 🌹قَالُوا سُبْحَانَكَ أَنتَ وَلِيُّنَا مِن دُونِهِم ۖ بَلْ كَانُوا يَعْبُدُونَ الْجِنَّ ۖ أَكْثَرُهُم بِهِم مُّؤْمِنُونَ. آنها مى گویند:«منزّهى (از اینکه همتایى داشته باشى). تنها تو ولىّ و سرپرست مایى، نه آنها. (آنها ما را پرستش نمى کردند) بلکه جنّ را پرستش مى نمودند. و اکثرشان به آنها ایمان داشتند. ۴۱ سبأ. ✅ یک پاسخ جامع و مودبانه. 👈 اما منظورشان از پرستش جن و ایمان به جنیان چیست؟ برای همه روشن است. منظور از پرستش جنیان، پرستش و فرمانبرداری از ابلیس و شیاطین است. و البته هر آنچه که ابلیس دستور به پرستش آن می‌دهد اعم از پول و انسانهای دیگر و جاه و مقام و خلاصه هر آنچه که انسانها همتای خداوند قرار داده و آنرا بیشتر از خدا دوست دارند. در واقع پاسخ ملائکه خطاب به کسانیکه معبودهایی غیر از خدا دارند اینست: شما در حقیقت هوی و هوس ها و اوهام و پندارهاى خویش را مى پرستیدید نه ما را، و از این گذشته، این عبادت شما نه به امر و فرمان ما بود، و نه به رضایت ما، و عبادتى که چنین باشد، در حقیقت عبادت نیست فقط خدعه و نیرنگ شیطان است برای دور کردن انسان از صراط مستقیم. 👈 سپس در آیهء بعد، خط بطلان میکشد روی هر آنچه به غیر از خدا پرستش میشود: 🌹فَالْيَوْمَ لَا يَمْلِكُ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ نَّفْعًا وَلَا ضَرًّا وَنَقُولُ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذُوقُوا عَذَابَ النَّارِ الَّتِي كُنتُم بِهَا تُكَذِّبُونَ. امروز کسى از شما نسبت به دیگرى مالک سود و زیانى نیست. و به ستمکاران مى گوییم: بچشید عذاب آتشى راکه تکذیب مى کردید! ۴۲ سبأ. ■ 👈 منظور از این خطاب اینست که هر چقدر در دنیا یکدیگر را پرستش کردید و به یکدیگر سود رساندید و به دیگران ضرر، اما امروز تنها مالک، خداست و هیچکس جز خداوند قادر، صاحب سود و زیانی نیست. امروز همهء کسانی را که بخاطر آنها به مومنین پشت کردید و دست دوستی بسوی دشمنان دین و مؤمنان دراز کردید بیاورید. آنها هرگز نمی‌توانند سودی به شما برسانند و یا از ضرری جلوگیری کنند. هر چه هست، در دنیا می‌گذارید و با دست خالی در پیشگاه خداوند حاضر می‌شوید. و وسیلهء پذیرایی از شما آتش است. همان آتشی که به جان و زندگی دیگران انداختید.
🟡 مراقب ایمان خود باشیم 🟡 🌹🌹 وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات ..... خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و عمل شایسته انجام داده اند، وعده داده است که به یقین خلافت روی زمین را به آنها خواهد داد، همانگونه که به پیشینیان آنها خلافت بخشید. و دین و آئینی را که برای آنها پسندیده، برایشان پابرجا و ریشه دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیت و آرامش بدل می کند (بگونه ای) که فقط مرا می پرستند و چیزی را همتای من قرار نخواهند داد. و کسانیکه پس از آن کافر شوند، آنها همان فاسقانند. ۵۵ نور. تفسیر: سه بشارت به مومنانی که عمل صالح انجام می دهند: ۱) استخلاف و حکومت روی زمین. ۲) نشر آئین آنها. ۳) از میان رفتن تمام علل ترس، ناامنی و خوف و وحشت آنها. 💚 و خداوند سبحان ۳ مرتبه در قرآن مجید، وعدهء عالمگیر شدن دین اسلام را داده است: 🌹هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ. او کسى است که پیامبرش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین ها پیروز گرداند، هر چند مشرکان ناخشنود باشند. ۳۳ توبه. 🌹هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا. او کسى است که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاده تا آن را بر همه ادیان پیروز کند. و کافى است که خدا گواهِ (این موضوع) باشد. ۲۸ فتح. 🌹هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ. او کسى است که پیامبر خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه ادیان غالب سازد، هرچند مشرکان ناخشنود باشند. ۹ صف. 🌸 آقا امام صادق فرموده اند: بخدا سوگند هنوز محتوای این آیه تحقق نیافته، و تنها زمانی تحقق می پذیرد که قائم، خروج کند، و هنگامیکه او قیام کند، کسیکه خدا را انکار نماید در تمام جهان باقی نخواهد ماند نورالثقلین، ج۲، ص۲۱۱. ✅ عالمگیر شدن اسلام با حکومت شیعی که پرچم آن، بدست قائم آل محمد، صلوات الله علیه، و شیعیان ایشان در سرتاسر جهان برافراشته خواهد شد. اما زمان آنرا مؤمنین تعیین می‌کنند. هرچه ایمان و عمل صالح، بیشتر باشد، زمینهء عالمگیر شدن دین اسلام زودتر فراهم خواهد شد. اما اگر سست باشیم و دنیا را به دینمان ترجیح دهیم، در اجرای فرمان‌های الهی کوتاهی کنیم، نفاق داشته باشیم، در بزنگاهها حاضر نشویم، از دشمن بترسیم، و خلاصه تقوای الهی را آنطور که شایسته است رعایت نکنیم، زمینهء عالمگیر شدن اسلام فراهم نخواهد شد و نسل‌ها یکی پس از دیگری می آیند و می‌روند و روزگار را به سرگرمی سپری می‌کنند. 👈 👈 👈 ولی می‌توانیم نسلی باشیم که خداوند قادر، دین خود را بدست ما در تمام عالم نشر دهد.
🟡 مراقب ایمان خود باشیم 🟡 🌹🌹هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَىٰ مَن تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ. آیا به شما خبر دهم که شیاطین بر چه کسى نازل مى شوند؟! ۲۲۱ شعراء. این آیه پیرامون تهمت دشمنان به پیامبر بزرگوار اسلام دربارهء اینکه قرآن القائات شیاطین است نازل شده. 👈 آنگاه فرموده است: 🌹تَنَزَّلُ عَلَىٰ كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ آنها بر هر دروغگوى گنهکار نازل مى گردند. ۲۲۲ شعراء. 👈 قطعا شیطان نمی‌تواند القائات خود را به خورد افراد باایمان دهد. اینکار یا غیر ممکن است و یا خیلی سخت. بنابراین شیطان وقت و انرژی خود را صرف افرادی که از ایمان قوی برخوردارند نمی‌کند بلکه با القائات خود می‌رود بسراغ افراد بی ایمان و یا ضعیف الایمان تا بتواند براحتی سرپرستی آنها را بدست گرفته و آنانرا در مسیر خود قرار دهد. ■ 👈 یادآوری یک نکته ضروری است و آن اینکه • أَفّاک أَثِیم • به افرادی از انسانها هم گفته می‌شود که به شیاطین از جنیان شرور، دستور می‌دهند و آنها را بسراغ دیگر انسانها می‌فرستند و هرچه می‌خواهند بوسیلهء آن جنیان به انسانها القاء میکنند. که در مواردی اینکار در سطح کلان انجام میشود، یعنی فرد خاصی مورد نظر افاک أثیم نیست بلکه جنیان شرور را بسراغ همهء مومنین می‌فرستند حالا هر که به تناسب ایمان خود تحت تاثیر آنان قرار می‌گیرد و گاهی هم جنیان شرور هیچ راه نفوذی به آن فرد باایمان پیدا نمی‌کنند. 👈 اما هر آنچه را که به انسانها القاء میکنند، دروغ محض است: 🌹يُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَكْثَرُهُمْ كَاذِبُونَ. شنیده هایشان را (به دیگران) القا مى کنند. و بیشترشان دروغگو هستند. ۲۲۳ شعراء. ■ 👈 منظور از اینکه بیشترشان دروغ می‌گویند اینست که برای جلب نظر انسان ضعیف الایمان، یک حرف راست می‌گویند، وقتی نظرش جلب شد و اطمینان به القائات شیاطین پیدا کرد، حالا دهها دروغ می‌گویند و بطور کلی، انسان ضعیف الایمان را به انحراف می‌کشانند. 👈 آنگاه در آیهء بعد پاسخ قاطع می‌دهد به کسانیکه گفتند پیامبر شاعر است: 🌹وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ. (پیامبر اسلام شاعر نیست) شاعران کسانى هستند که گمراهان از آنان پیروى مى کنند. ۲۲۴ شعراء. 👈 سپس در وصف شاعران توضیحاتی بیان فرموده است: 🌹أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ آیا ندیدى آنها در هر وادی، سرگردانند؟ ۲۲۵ 🌹وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ و سخنانى مى گویند که (به آنها) عمل نمى کنند؟! ۲۲۶ شعراء. ■ 👈 آنها غرق پندارها و تشبیهات شاعرانهء خویشند. آنها غالباً در بند منطق و استدلال نیستند، و اشعارشان از هیجاناتشان تراوش مى کند، و این هیجانات، هر لحظه آنانرا به یک وادی سوق می‌دهد. ■ هنگامى که از کسى راضى و خشنود شوند او را با مدح خود به اوج آسمان ها مى برند، حتی اگر شایستهء این مدح نباشد و انسانی باشد ظالم و گنهکار. و هنگامیکه از کسى نارحت باشند یا او را منطبق بر تفکرات خویش و منافع خویش نبینند، چنان به هجو او مى پردازند که گوئى او از اصحاب اسفل السافلینش است. هر چند موجودى آسمانى و پاک باشد. ■ اصولا چنین شاعرانی با هر میزان از دانسته های دینی و علوم قرآنی که باشند، جهت فکریشان با تاثیر از هیجانات محیط و هیجان درونشان بسرعت تغییر می‌کند و می‌بینیم امروز یک اعتقادی دارند و چند ماه و چند سال بعد همان اعتقاد را زیر پا می‌گذارند. 👈 سپس استثنائی را بیان فرموده است و گروهی از شاعران را از بقیه جدا نموده است: 🌹🌹 إلا الذین آمنوا و عملوا الصالحات ..... مگر کسانیکه ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادند، و خدا را بسیار یاد کردند، و به هنگامیکه مورد ستم واقع شدند، به دفاع از خویشتن (و مؤمنان) برخاستند. و کسانیکه ستم کردند، بزودی خواهند دانست که به کدام جایگاه باز می گردند؟ ۲۲۷ شعراء. ✅ شاعرانى که هدف آنها تنها شعر نیست، بلکه در شعر، هدف هاى الهى مى جویند. شاعرانى که غرق در اشعار نمى شوند و غافل از خدا، بلکه خدا را بسیار یاد مى کنند و اشعارشان مردم را به یاد خدا می اندازد. در واقع، مؤمن بوسیلهء آنچه که در توان دارد، باید از خود و دیگر مؤمنان، در مقابل حمله های دشمن و حامیان آنها، مقابله کند و به دفاع برخیزد حتی با شعر. ● یکی از این حمله ها، جنگ سخت است، یکی دیگر از این حملات، جنگ نرم و یورش به فرهنگ و اعتقادات مومنین است. ■ اما یکی دیگر از حملات دشمن به مومنین، همان قوانینی است که در روایتی از پیامبر بزرگوار اسلام، می‌خوانیم که فرموداند: از علائم آخر زمان اینست که قوانینی از مشرق و مغرب می آورند و امت من متلون می گردد. وای در آنروز بر ضعفا (کسانیکه بخاطر ضعف ایمان، تحت تأثیر این قوانین بیگانه قرار می گیرند)، و وای بر آنها از عذاب الهی. / إن شاءالله این روایت مهم را فردا می‌خوانیم/
🟡 مراقب ایمان خود باشیم 🟡 👈 در پیغام روز گذشته خواندیم: مومنین، مورد انواع حمله های دشمن هستند از سخت و نرم تا معاهده هایی که از شرق و غرب وارد کشور می‌شود و به امضاء می‌رسد و آنرا اجرا می‌کنند و خواندیم به فرمایش پیامبر بزرگوار اسلام، این یکی از علامات آخر الزمان است. و قرار شد این روایت مهم را امروز بخوانیم. ✅ در دو پیغام آماده شده ( ۱ ) 🌹🌹فَهَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَن تَأْتِيَهُم بَغْتَةً ۖ فَقَدْ جَاءَ أَشْرَاطُهَا ۚ فَأَنَّىٰ لَهُمْ إِذَا جَاءَتْهُمْ ذِكْرَاهُمْ. آیا کافران جز این انتظارى دارند که قیامت، ناگهان به سراغشان آید (آنگاه ایمان آورند؟)، در حالیکه هم اکنون نشانه هاى آن آمده است. اما هنگامیکه بسراغ آنها بیاید، ایمان آنها چه سودى خواهد داشت. ۱۸ محمد. تفسیر: اشراطها، جمع شَرَط، به معنی علامت است. اشراط الساعة، اشاره به علامتها و نشانه های نزدیک شدن قیامت است. مهمترین و اولین این علامتها، به فرمودهء پیامبر بزرگوار اسلام، ظهور و بعثت آن حضرت است: 🌸 ایشان در عصر یک روز، نزدیک غروب، به اصحاب فرمودند: آنچه از دنیا گذشته نسبت به آنچه باقی مانده، مانند مقداری از امروز است که بر شما گذشته نسبت به آنچه از امروز باقی مانده. می بینید که جز مقدار کمی باقی نمانده است. روح المعانی، ج۲۶، ص۴۸. 👈 👈 👈 در توضیح این آیهء شریفه، حدیثی جامع و کامل و بسیار مهم را از پیامبر بزرگوار اسلام در بارهء اشراط الساعة - علامات قیامت - با هم می خوانیم: ابن عباس می گوید، در حجة الوداع، پیامبر، حلقهء درب کعبه را گرفتند و آیهء مذکور را خواندند و فرمودند: 👈 👈 از نشانه های قیامت، تضییع نماز است. و پیروی از شهوات، تمایل به هوی پرستی، گرامی داشتن ثروتمندان، و فروختن دین به دنیاست. در این هنگام است که قلب مومن، از اینهمه زشتیها که می بیند، و توانایی تغییر آنرا ندارد، در درونش آب میشود مانند نمک در آب. در آنزمان زمامدارانی ظالم، وزیرانی فاسق، کارشناسانی ستمگر و امنائی خائن بر مردم حاکم میشوند. در آن هنگام زشتیها زیبا، و زیباییها زشت میشود، امانت به خیانتکار سپرده میشود و او خیانت می کند، دروغگو را تصدیق و راستگو را تکذیب می کنند. در آنزمان حکومت به دست زنان و مشورت با بردگان خواهد بود ( مشورت با افراد بی اطلاع و بی خرد). دروغ، ظرافت. و زکات، غرامت. و بیت المال، غنیمت محسوب میشود (سهم از سفرهء انقلاب!! ). مردم به پدر و مادر بدی می کنند یا نیکی نمی کنند، اما به دوستانشان نیکی می کنند. در آنزمان زن با شوهرش شریک تجارت میشود. باران، کم و صاحبان لطف، خسیس و تهیدستان، حقیر شمرده می‌شوند. در آن هنگام بازارها به یکدیگر نزدیک می گردد (یعنی افرادی در چند قسمت بازار و در چند نوع کالای متفاوت فعالیت می‌کنند و به اینصورت، بازار یا قسمت عمده ای از آن، بدست گروهی خاص می افتد)، یکی می‌گوید چیزی نفروختم، یکی می‌گوید سودی نبردم و همه زبان به شکایت و مذمت پروردگار می گشایند. در آنزمان اقوامی به حکومت می رسند که اگر مردم سخن بگویند آنانرا می کشند و اگر سکوت کنند، همه چیزشان را مباح می شمرند. اموال آنها را غارت و احترامشان را پایمال و دلها را پر از دشمنی و وحشت می کنند. در آنزمان، قوانینی از مشرق و مغرب می آورند و امت من متلون (و رنگارنگ) می گردد. وای در آنروز بر ضعفای امت (همانها که بخاطر ضعف ایمان، این قوانین را به میان امت پیامبر می آورند و کسانیکه، باز بخاطر همین ضعف ایمان، تحت تأثیر این قوانین بیگانه قرار می گیرند)، و وای بر آنها از عذاب الهی. آنان نه به صغیر رحم می‌کنند و نه احترام کبیر می گذارند، و نه گنهکاران را می بخشند. بدنهایشان همچون آدمیان است و قلبهاشان، قلوب شیاطین. در آنزمان مردان به مردان، و زنان به زنان قناعت می کنند. و مردان، خود را شبیه زنان و زنان، خود را شبیه مردان می کنند. و زنان بر مرکب سوار شده و خودنمایی می کنند ( مرکب در آنروزها اسب بوده و امروز، خودرو. البته سوار شدن زن بر مرکب منع نشده، فقط نباید خودنمایی کند). آنگاه فرموده است: لعنت خدا بر آنها. تفسیر علی بن ابراهیم، ج۲، ص۳۰۷. و تفسیر نورالثقلین، ج۵، ص۳۴. و تفسیر صافی و تفسیر نمونه، ذیل همین آیه. / بخش دوم، فردا إن شاءالله/
⚫ از فرمایشات حضرت باقرالعلوم، آقا محمدبن علی بن الحسین علیه السلام: 🖤 از سستی و بی قراری بپرهیز، که این دو، کلید هر بدی می‌باشند، کسیکه سستی کند، حقی را ادا نکند. و کسیکه بی قرار شود، بر حق صبر نکند. بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۷۵. 🖤 تواضع، راضی بودن به نشستن در جایی است که کمتر از شأنش باشد، و به هر که رسیدی سلام کنی، و جدال را هر چند حق با تو باشد، ترک کنی. بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۷۶.
🟡 مراقب ایمان خود باشیم 🟡 👈 در تفسیر آیهء ۱۸ سورهء محمد، در پیغام قرآنی روز گذشته، بخش اول روایتی بسیار مهم را از پیامبر بزرگوار اسلام خواندیم که پیش بینی شرایط بسیار تلخی را در امت اسلامی فرموده اند. 👈 بخش دوم: در آنزمان، به تزئین مساجد می پردازند، مانند معابد یهود و نصارا. قرآنها را می آرایند بدون عمل به محتوای آن. مناره های مساجد، طولانی و صفوف نمازگزاران، فراوان اما دلها نسبت به یکدیگر دشمن و زبانها مختلف است. درآنزمان پسران را با طلا تزیین می کنند و لباسهای ابریشمی و دیباج می پوشند و از پوست پلنگ برای خود لباس تهیه می کنند. در آنزمان زنا آشکار می گردد، معاملات با غیبت و رشوه انجام می گیرد، دین را فرو می نهند و دنیا را بر می دارند. در آنزمان طلاق، فزونی می گیرد و حدی برای خدا اجرا نمیشود. اما با این وجود به خدا ضرر نمی زنند بلکه خودشان زیان می کنند. در آنزمان زنان، خواننده و آلات لهو و نوازندگی آشکار میشود و اشرار امتم به دنبال آن می روند. در آنزمان حج، وسیله ای میشود برای تفریح یا تجارت یا ریا و تظاهر. در آنزمان اقوامی پیدا میشوند که قرآن را برای غیر خدا فرامی گیرند و با آن همچون آلات لهو رفتار می کنند، و اقوامی روی کار می آیند که علم دین را برای غیر خدا فرامی گیرند‌ (کسانیکه علم دین را فرا می گیرند برای ضربه زدن به دین). فرزندان نامشروع، فراوان میشود و قرآن را بصورت غنا می خوانند و برای دنیا بر یکدیگر سبقت می گیرند. در آنزمان پرده های حرمت دریده میشود، گناه، فراوان و بدها بر نیکان مسلط می گردند. فقر، فزونی می گیرد و مردم با انواع لباسها (و مقامها) بر یکدیگر فخر می فروشند. بارانهای بی موقع می بارد. قمار و آلات موسیقی را جالب می شمرند و امر به معروف و نهی از منکر را زشت می دانند بگونه ای که مومن در آنزمان از همهء امت، خوارتر است. قاریان قرآن و عبادت کنندگان، پیوسته به یکدیگر بدگویی می کنند و در ملکوت آسمان، آنها را افرادی پلید و آلوده می خوانند. در آنزمان ثروتمند بر فقیر رحم نمی کند تا آنجا که نیازمندی در میان جمعیت به پا می خیزد و اظهار حاجت می کند و هیچکس چیزی در دست او نمی نهد. سپس فرموده است: اینست معنی سخن پروردگار که فرمود فقد جاء اشراطها. 🍃 در این هنگام، سلمان فارسی از پیامبر سوال کرد، آیا واقعاً همهء اینها واقع خواهدشد؟! پیامبر فرمودند: قسم به آنکه جانم در دست اوست، همهء اینها واقع خواهد شد. تفسیر علی بن ابراهیم، ج۲، ص۳۰۷. و تفسیر نورالثقلین، ج۵، ص۳۴. و تفسیر صافی و تفسیر نمونه، ذیل همین آیه.