eitaa logo
آیات الهی
52 دنبال‌کننده
69 عکس
23 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ عالم برزخ را بهتر بشناسیم ✨ ( ۳_ ۲۷) در پیغامهای چند روز گذشته خواندیم خداوند فقط به انسان افتخار داد و از صفات خودش به او عطا فرمود تا انسان با بهره گیری از فطرت خداجو و تعالیم آسمانی، خداگونه شود. 👈 پس انسان اگر خود را بشناسد نه تنها از اینکه خلق شده ناراحت نمی‌شود بلکه خداوند را شکر می گوید که او را آفرید و اسباب و علل رشد و تعالی را به او نشان داد 👇👇 🌹لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ.... در قبول دین، هیچ اکراه و ناراحتی نیست، زیرا راه رشد و انحراف در آن تبیین شده. ✨ یعنی از پذیرش دین که همان اسباب و علل هدایت است، کراهت نداشته باشید و ناراحت نشوید چون دین، راه خوب و بد را به شما معرفی کرده. ( بگذریم که این آیه را سالها به اشتباه به ما آموختند و گفتند یعنی در دین، اجبار نیست!!! اکراه در این آیه معنی اجبار نمی دهد بلکه به معنی ناراحتی و کراهت است. لا اکراه فی الدین، یعنی در دین ناراحتی نیست، کراهت نیست چون دین، راه خیر و شر را روشن می کند. ضمن اینکه هر قلب سلیمی می داند برای یک زندگی سالم، حتما باید قوانین و مقرراتی را رعایت کرد، حالا یا به اجبار یا به اختیار. مثل رانندگی: آیا می‌شود بدون رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، بی خطر و بی دردسر در خیابان‌ها رفت و آمد کرد؟ اگر کسی قائل به این باشد که برای سعادتمند شدن نیازی به دین ندارد، او نه عقل سلیم دارد نه قلب سلیم. در قوانین آسمانی، موسی به دین خود عیسی به دین خود، بی مفهوم است 👈همه از خدائیم و بسوی او باز می گردیم). ✅ خب، حالا یک انسان سلامت که بطور فطری خداجوست، و اسباب و علل رشد را قبول دارد و بدنبال آنست، حرکت بسمت تعالی را آغاز می کند... او خود را با فرامین خالقش که از نهان و آشکار او آگاه است مأنوس می کند و خوب بودن را یاد می گیرد... او یاد می گیرد که نه فقر او و نه ثروت او ،.. نه تحصیلات نه بیسوادی،.. نه زشتی نه زیبایی،.. نه شهرت نه گمنامی،.. نه نشانهای خانوادگی نه تنهایی،.. او یاد می گیرد که هیچیک از اینها نشانهء آدمیت نیست. او یاد می گیرد که تنها نشان آدمیت، تقوا و پرهیزکاری است: 👇👇 🌹إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاکُمْ..... با کرامت ترین و گرامی ترین شما نزد خداوند، باتقواترین شماست.... ۱۳ حجرات. تقوا چیست؟ تقوا یعنی پرهیز از هر کاری که ناپسند است. بهترین ملاک برای ارزش گذاری روی کارها، فرمان خداست. و آنچه مورد رضایت و پسند خداست و آنچه مورد پسند او نیست، کجا معرفی شده؟ در آخرین و کاملترین ترین کلام خدا به بشر: 🌸 قرآن کریم 🌸 که روشنگر قرآن کریم، کلام معصومین است. اگر با قرآن مجید، در سایهء کلام معصوم، مانوس شویم 👇 🌹أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللّهِ لاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ. آگاه باشید دوستان خدا، نه ترسی دارند و نه اندوهگین میشوند. آنان از داشته های دیگران اندوهگین نمیشوند و از نداشته های خود نمی ترسند. آنان آینده را قربانی گذشته نمی کنند. آنان از آینده نمی ترسند چون توکلشان بر خداست و غم گذشته را نمی خورند چون گذشته عبرت است. آنان بدون هیچ حزن و ترسی، حرکتشان فقط در صراط مستقیم است برای رسیدن به کمال و در این مسیر، خسته نمیشوند و امیدشان را از دست نمی دهند. 🌺 ان شاءالله صبح روشن نزدیک است 🌺
✨ عالم برزخ را بهتر بشناسیم ✨ ( ۴ _ ۲۷ ) 👈 تا اینجا آیات الهی به ما یاد داد که انسان به لطف پروردگار، خداگونه خلق شده و می تواند بوسیلهء اسباب و علل موجود، خود را بسمت تعالی رشد دهد. ✔ فطرت خداجو، پیامبران، تعالیم آسمانی و ..... 🟢 یکی از این اسباب و علل، آزمایشات و ابتلائات الهی است 👇 🌹🌹وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ. به یقین همهء شما را با امورى همچون ترس، گرسنگى و کاهش در مالها و جانها و میوه ها آزمایش مى کنیم. و بشارت ده به صابران. ۱۵۵ بقره. تفسیر: این آیه به چهره هاى گوناگون آزمایشات الهی اشاره مى کند و بعنوان یک امر قطعى و تخلف ناپذیر مى فرماید: بطور مسلّم ما همهء شما را با امورى همچون ترس، گرسنگى، زیان مالى و جانى و کمبود میوه ها آزمایش مى کنیم (دقت کنیم. این آزمایشات، بی شک برای همهء ما اتفاق می افتد). 🟢 و از آنجا که پیروزى در این امتحانات، جز در سایهء مقاومت و پایدارى ممکن نیست در پایان آیه مى فرماید و بشارت ده صابران و پایداران را. صابران چه کسانی هستند؟ 👇 🌹الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ. (همان) کسانیکه هر گاه مصیبتى به ایشان مى رسد، مى گویند: ما از آنِ خداییم. و بسوى او بازمى گردیم. ۱۵۶ بقره. توجه به این واقعیت که همه از او هستیم این درس را به ما مى دهد که از زوال نعمتها هرگز ناراحت نشویم، چرا که همهء این مواهب بلکه خود ما تعلق به او داریم، یکروز مى بخشد و روز دیگر مصلحت مى بیند از ما باز مى گیرد و هر دو صلاح ماست. و توجه به این واقعیت که ما همه بسوى او باز مى گردیم به ما اعلام مى کند اینجا سراى جاویدان نیست زوال نعمتها، کمبود مواهب و یا کثرت و وفور آنها همه زودگذر است، همهء اینها وسیله ایست براى پیمودن مراحل تکامل، توجه به این دو اصل اساسى اثر عمیقى در ایجاد روح استقامت و صبر دارد. و در آیهء بعد، الطاف بزرگ الهى را براى صابران و سخت کوشان که از عهدهء این امتحانات بزرگ بر آمده اند، بازگو کرده، مى فرماید: 👇 🌹أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ. آنها کسانى هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده و آنانند هدایت یافتگان. ۱۵۷ بقره. این الطاف و رحمتها آنها را نیرو مى بخشد که در این راه پر خوف و خطر گرفتار اشتباه و انحراف نشوند، لذا در پایان آیه مى فرماید و آنها هستند هدایت یافتگان. / ادامه، فرداإن شاءالله/
✨ عالم برزخ را بهتر بشناسیم ✨ ( ۵ _ ۲۷ ) بر طبق آیات الهی، یکی از اسباب و علل رشد بسوی تعالی، آزمایشات و ابتلائات الهی است. در پیغام روز گذشته میهمان آیهء ۱۵۵ بقره بودیم و امروز میهمان آیهء ۳۵ انبیاء می‌شویم 👇 🌹🌹كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ. هر انسانى طعم مرگ را مى چشد. و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش مى کنیم. و بسوى ما بازگردانده مى شوید. ۳۵ انبیاء. تفسیر: قانون مرگ، یک قانون کلی است و برای همه حادث میشود. پس زمان را نباید از دست داد. باید بدون فوت وقت، اسباب هدایت را بیابیم و تلاش کنیم تا به یاری خداوند هدایت شویم و سعادتمند إن شاءالله. 👈 ما شما را با بدیها و نیکیها امتحان مى کنیم، و سرانجام بسوى ما باز مى گردید. مفهوم آیه اینست که جایگاه اصلى ما این جهان نیست، بلکه جاى دیگر است. ما تنها براى کسب تکامل به این‌ دنیا می آییم و پس از پایان زمان مقرر به جایگاه اصلى خود که سراى آخرت است بازمی گردیم. 🌸 و چه تعبیر زیبایی آقا رسول الله فرمودند: مقایسهء دنیا در برابر آخرت، مانند عالم جنین است در برابر دنیا. جنین در یک محیط کاملا بسته و محدود و سخت قرار دارد و مراحل رشد را سپری می کند تا آمادهء آمدن به این دنیا شود، و در دنیا در معرض آزمایشهای شر و خیر قرار می گیرد تا آمادهء رفتن به عالم بالا شود. 👈 کودکی را در نظر بگیریم که با تمام ضعفها و ناتوانیها و دلتنگیها راهی مدرسه میشود و هیچکس هم به اندازهء مادرش او را دوست ندارد. مادر می داند انجام تکالیف برای فرزندش سخت است اما او را مجبور به انجام تکالیف می کند، بازی کودک، تفریح او، گشت و گذارش را محدود می کند تا او تکالیف سخت مدرسه را انجام دهد. و جالب اینجاست که دیگران هم، این مادر را تحسین می کنند. چطور؟ این مادر، با همهء عشقی که به‌ فرزندش دارد، بر او سخت می گیرد و اگر فرزندش شرایط را نپذیرد چه بسا از طرف مادر جریمه هم بشود. چون مادر می داند و کودک نمی داند. همهء اینها برای اینست که فرزند، رشد کند و صاحب موقعیتهای بهتر و بالاتر بشود. 👈 آیا می‌توان گفت که این مادر، عاشق فرزندش نیست؟!! 👈 آیا خداوند عاشق اباعبدالله نبود که اجازه داد و اصلا اینطور خواست که بهترینها در روی کرهء زمین، گرفتار بدترینها شوند؟ خداوند بهترینها را برای ماموریتی بزرگ انتخاب کرد و آن بهترینها با سختیهای شدیدی که در راه انجام ماموریت بزرگ الهی متحمل شدند توانستند به بالاترین مقام‌های آخرت دست پیدا کنند و آن شد که امام حسین به مقام ثارالله رسید. 🌹وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ. خدا می داند و شما نمی دانید ۲۱۶ بقره. 👈 اما نکتهء قابل توجه در آیهء مورد بحث، اینست که مواد امتحانىِ شر، مقدم بر خیر ذکر شده. این به این دلیل است که امتحانهای الهی که با سختی همراه است، سختتر و مشکلتر خواهد بود از امتحاناتی که با نعمت همراه است. 👈 بنابراین در هر دو صبور باشیم و شکرگزار 👇 🌹🌹فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً. إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً. پس به یقین با سختی، آسانی هست. به یقین با سختی، آسانی هست. ۵ و ۶ انشراح. 🌼 به این معنی که وقتی گرفتاری یا سختی و یا مصیبتی برایمان پیش می آید قطعا به موازات آن، نعمت و اخبار خوب و آسانی هم به ما رو می کند. بنابراین، همیشه سختیها و ناگواریها نیمهء پر هم دارند. همانگونه که خوشیها و شادیها دارای نیمهء خالی هم هستند. پس نه در مصیبتها، همهء امید خود را از دست بدهیم، و نه در شادیها دچار غرور و شعف بی‌حد بشویم. در اینباره خداوند فرموده اند، در سختیها علاوه بر صبر، شکرگزار هم باشید، و در شادیها، علاوه بر شکرگزاری، صبور هم باشید: 🌹إِنْ یَشَأْ یُسْکِنِ الرِّیحَ فَیَظْلَلْنَ رَواکِدَ عَلى ظَهْرِهِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیات لِکُلِّ صَبّار شَکُور. ۳۳ شوری. 🌹 وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنْ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللهِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لاَیَات لِکُلِّ صَبَّار شَکُور. ۵ ابراهیم. 🌹 أَ لَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْکَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللّهِ لِیُرِیَکُمْ مِنْ آیاتِهِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیات لِکُلِّ صَبّار شَکُور. ۳۱ لقمان. /اصولا آزمایشات الهی چگونه باعث رشد انسان میشوند؟ فردا إن شاءالله/
✨عالم برزخ را بشناسیم✨ ( ۶ _ ۲۷ ) 👈 در پیغامهای قرآنی روزهای گذشته، دیدیم یکی از اسباب و علل رشد انسان، انواع آزمایشات و ابتلائات الهی است. و خداوند در آن آیات به ما یاد داد که اگر در آزمایشات الهی صبور باشیم و بااستقامت، به موفقیت خواهیم رسید و رمز این موفقیت این بود که در سختی و شادمانی، صبور باشیم و شکرگزار. یعنی هم در سختی صبور باشیم و شکرگزار، و هم در نعمت. نه در نعمت، مغرور شویم و نه در سختی، مأیوس. 👈 اصولا چرا خداوند، مردم را آزمایش مى کند و این آزمايشات، چگونه باعث رشد انسان میشوند؟ اولین ثمر امتحانات الهی، برطرف شدن ابهامات برای انسان است. باید آنچه را که آموخته ایم در معرض امتحان قرار بگیرد تا بدانیم اندوخته هایمان چه میزان است و کجاها هنوز دچار جهل و ناآگاهی هستیم. سپس آنها را برطرف کرده و دوباره مورد امتحان قرار می گیریم و این سعی و تلاش و امتحان در همهء موارد، مدام ادامه دارد....... در واقع، آزمایشات و امتحانات برای پرورش و تربیت است و کسب تجربه، و بالارفتن توان و مقاومت. 👈 امتحان الهی به کار باغبانى پر تجربه شبیه است که دانه هاى مستعد را در سرزمینهاى آماده مى پاشد، این دانه ها با استفاده از مواهب طبیعى شروع به نمو و رشد مى کنند. تدریجاً با مشکلات مى جنگند و با حوادث پیکار مى نمایند در برابر طوفانهاى سخت، سرماى کشنده و گرماى سوزان ایستادگى به خرج مى دهند تا شاخه گلى زیبا یا درختى تنومند و پر ثمر بار آید که بتواند به زندگى و حیات خود در برابر حوادث سخت ادامه دهد. 🟢 در قرآن، متجاوز از بیست مورد امتحان به خدا نسبت داده شده. این یک قانون کلى و سنت دائمى پروردگار است که براى شکوفا کردن استعدادهاى نهفته (از قوه به فعل) و در نتیجه، پرورش دادن بندگان، آنانرا مى آزماید. 🌷 امیر مؤمنان، تعریف بسیار پر معنى در زمینهء فلسفهء امتحانات الهى دارند. مى فرمایند: گرچه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان آگاه تر است ولى آنها را امتحان مى کند تا کارهاى خوب و بد که معیار پاداش و کیفر است از آنها ظاهر گردد. نهج البلاغه، کلمات قصار، شمارهء ۹۳. 👈 ( تا در معرض امتحان قرار نگیریم معلوم نمی‌شود کدامیک خوب و کدامیک بد عمل کرده ایم. ممکن است کسی، این و آن را استنطاق کند که چرا در فلان زمان و فلان شرایط، اینطور و آنطور عمل نکردند؟ خودش در معرض همان امتحانات قرار می گیرد تا عملکردش معلوم شود ). نهج البلاغه، کلمات قصار شمارهء ۹۳. و در بخش دیگری از همین حکمت فرموده اند: آنجا که خداوند سبحان در آیهء ۲۸ انفال می فرماید: جز این نیست که اموال و فرزندان شما (برای شما) فتنه هستند، به این منظور است که کسیکه از روزی او ناراضی است و کسیکه به قسمت او خشنود است آشکار گردد. ( یعنی کسیکه در راه درست و صراط مستقیم و از راه حلال برای معیشت بهتر تلاش می کند باید به رزق خود راضی باشد، نه اینکه به هر قیمتی سطح درآمد خود را بالا ببرد). /ادامه فردا إن شاءالله/
✨عالم برزخ را بشناسیم✨ ( ۷ _ ۲۷ ) 👈 در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم اولین علل امتحانات الهی، پرورش و تربیت انسانهاست. اما دومین نکتهء مهمی را که در بارهء علل آزمایشات الهی و هدف نهایی آنها، باید بدانیم اینست که آزمایشات الهی، همگانی است. نظام حیات در جهان هستى نظام تکامل و پرورش است و تمامى موجودات زنده مسیر تکامل را مى پیمایند، حتى درختان. اصولا خلقت بر اساس رشد و تکامل است 👇 🌹هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ تُراب ثُمَّ مِنْ نُطْفَة ثُمَّ مِنْ عَلَقَة ثُمَّ یُخْرِجُکُمْ طِفْلاً........ او کسى است که شما را از خاک آفرید، سپس از نطفه، سپس از علقه (خون بسته شده)، سپس شما را به صورت طفلى...... 🔷 دقت کنیم که باید گذر زندگی ما هم بر همین اساس رشد و تکامل باشد. رشد معنوی، عاطفی، اجتماعی، اقتصادی و در همهء جهات. هرگز به آنچه که هستیم اکتفا نکنیم. خود را رشد دهیم و هر روز بهتر از دیروز شویم. 👈 دقت کنیم در تعلیم و تربیت فرزندان باید این اصل را مدّ نظر داشته باشیم و آنها را بسمت رشد، هدایت و راهنمایی کنیم. همهء انسانها از انبیاء گرفته تا دیگران طبق این قانون عمومى مى بایست آزمایش شوند، و استعدادهای خود را شکوفا سازند. گر چه امتحانات الهى متفاوت است، بعضى مشکل، بعضى آسان و قهرا نتائج آنها نیز با هم فرق دارد، اما به هر حال آزمایش براى همه است. قرآن مجید به امتحان عمومى انسانها اشاره کرده مى فرماید: 🌹🌹 أَحَسِبَ النّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنّا وَ هُمْ لایُفْتَنُون. آیا مردم گمان مى کنند همینکه بگویند ایمان آوردیم، به حال خود رها می‌شوند و امتحان نخواهند شد؟!! ۲ وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ. ما کسانى را که پیش از آنان بودند آزمودیم، تا خداوند کسانى را که راست مى گویند و کسانى را که دروغ مى گویند مشخص سازد. ۳ عنکبوت. 👈 به حرف نیست، به عمل است. همینکه کسی به حرف بگوید ایمان دارم کافی نیست، باید در عمل اثبات کند و آن چه زمانی است؟ زمان امتحان. 👈 همینکه دانش آموزی بگوید درسم را خوانده ام، کافی نیست. باید امتحان دهد تا معلوم شود راست می گوید یا دروغ. 💚 در قرآن نمونه هائى از امتحانات پیامبران را نیز می بینیم. آنجا که مى فرماید: 🌹وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهیمَ رَبُّه بِکَلِماَت فأَتَمَّهُن......: خداوند ابراهیم را با دستوراتی امتحان کرد. ۱۲۴ بقره. در جاى دیگر آمده است: 🌹فَلَمّا رَآهُ مُسْتَقِرّاً عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنی أَأَشْکُرُ أَمْ أَکْفُر...... هنگامیکه یکى از پیروان سلیمان تخت بلقیس را در کمتر از یک چشم به هم زدن از راه دور براى او حاضر کرد، سلیمان گفت این از فضل و لطف خداست براى این که مرا امتحان کند آیا شکرگزارى مى کنم یا کفران؟ ۴۰ نمل. 👈 یکی از مهمترین اموری که بخاطر آن در معرض امتحان قرار می گیریم، شکر گزاری است. ◾ آیا در شرایط سخت و مصیبت و گرفتاری، کفر می گوئیم و شکایت می کنیم؟.... و آیا در شرایط آسان و نعمت، غرق شادی و غرور می‌شویم و شکرگزاری را فراموش می کنیم؟..... 👈 پیشتر در آیهء ۱۵۵ سورهء بقره، با اموری همچون ترس، گرسنگی و کاهش در اموال که موارد امتحانات الهی هستند آشنا شدیم. نکته ای که باید به آن توجه داشت اینست که این امور از مهمترین امتحانات هستند اما منحصرا اینها نیست. 👇 امور دیگرى نیز در قرآن بعنوان وسیلهء امتحان آمده است، مانند فرزندان، پیامبران، و دستورات خداوند، حتى بعضى از خوابها ممکن است از وسائل آزمایش باشد، و بطور کلی انسان با شر و خیر، در معرض انواع امتحانات قرار می گیرد (وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْر). ۳۵ انبیاء. / ادامه در پیغام قرآنی فردا إن شاءالله/
✨ عالم برزخ را بهتر بشناسیم ✨ ( ۸ _ ۲۷ ) در پیغامهای روزهای گذشته، یاد گرفتیم یکی از عوامل موفقیت در امتحانات الهی، صبر است و استقامت.👇**(مقاومت در برابر گناه، صبوری بر سختیهای کار خیر و دست نکشیدن از انجام آن، صبر بر بدیهای مردم و صبر بر گذر زمان).** از دیگر عوامل این موفقیت، توجه به گذرا بودن حوادث این دنیاست.گذر زمان. 👈 این جهان گذرگاهى بیش نیست، آنچنانکه خداوند به ما یاد داد:: إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ. ما از آن خدا هستیم و بسوى خدا باز مى گردیم. اگر هنگام بروز مصائب سخت، این جمله را تکرار کنیم، شدت مصیبت، ما را تکان نخواهد داد، و در پرتو ایمان به مالکیت خداوند و بازگشت همهء موجودات بسوى او، این حوادث را در خود می توانیم هضم کنیم. 🌷 امیر مؤمنان در تفسیر این جمله فرموده اند: اینکه ما مى گوئیم إِنّا لِلّه اعتراف به این حقیقت است که ما مملوک اوئیم؛ و اینکه مى گوئیم وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُون اقرار به اینست که ما از این جهان خواهیم رفت و جایگاه ما جاى دیگریست. نهج البلاغه، کلمات قصار شمارهء ۹۹. ✅ از عوامل دیگر موفقیت در آزمایش‌های الهی، مطالعه تاریخ پیشینیان است. اصولاً، اگر انسان در مسائلى که براى او پیش مى آید احساس تنهائى کند از نیروى مقاومتش کاسته خواهد شد. اما توجه به این حقیقت که این مشکلات طاقت فرسا و آزمایشهاى سخت الهى براى همهء اقوام و ملتها در طول تاریخ وجود داشته، سبب افزایش نیروى پایدارى او مى گردد. به همین دلیل، قرآن مجید کراراً براى دلدارى پیامبر و تقویت روحیهء ایشان و مؤمنان اشاره به تاریخ گذشتگان و حوادث دردناک زندگى آنها مى کند مثلاً مى فرماید: 🌹وَ لَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُل مِنْ قَبْلِکَ...... اگر تو را استهزاء کنند نگران مباش، پیامبران پیشین نیز گرفتار استهزاء جاهلان بوده اند. ( که با نیروى استقامت بر آنها پیروز شدند ). ۱۰ انعام. ✅ اما یکی از مهمترین عوامل کسب موفقیت در امتحانات الهی، استمداد از نیروى ایمان و الطاف خداوند است. کسانى هستند که هر وقت دستخوش حوادث مى گردند، اعتدال خود را از دست داده، گرفتار اضطراب زیاده مى شوند، اما دوستان خدا، چون برنامه و هدف روشنى دارند بدون حیرت و سرگردانى، مطمئن و آرام به راه خود ادامه مى دهند، خدا نیز روشن بینى بیشترى به آنها مى دهد که در انتخاب راه صحیح دچار اشتباه نشوند، چنانکه مى فرماید: 🌹وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا. کسانیکه در راه ما به جهاد برخیزند ما آنها را به راههاى خود هدایت مى کنیم. ۶۹ عنکبوت. ✅ و اما مهمترین عامل این پیروزی و موفقیت چیست؟ 👇 توجه به این حقیقت است که همهء این حوادث در پیشگاه خداوند رخ مى دهد و او از همه چیز آگاه است و هر لحظه ناظر بر اعمال ماست و ما را می بیند و صدای ما را می شنود. 💚هنگامیکه نوح علیه السلام، تحت شدیدترین فشارها از سوى قومش مأمور به ساختن کشتى شد، خداوند به او دستور داد: 🌹وَ اصْنَعِ الْفُلْکَ بِأَعْیُنِنا. در برابر دیدگان ما اقدام به ساختن کشتى کن. ۳۷ هود. جملهء بِأَعْیُنِنا، چنان قوت قلبى به نوح نبی بخشید که فشار و استهزاء دشمنان، کمترین خللى در ارادهء نیرومند او ایجاد نکرد. 💚 سیدالشهدا در واقعهء عظیم کربلا فرمودند: همینکه مى دانم این امور در برابر دیدگان پروردگار انجام مى گیرد تحمل آن بر من آسان است. اللهوف، ص۱۱۷. /ادامهء نکات امتحانات و آزمایشات الهی، فردا إن شاءالله/
✨عالم برزخ را بشناسیم✨ ( ۹ _ ۲۷ ) 👈 از آزمایشات الهی، بیشتر بدانیم: امتحانات الهى همیشه بوسیلهء حوادث سخت و ناگوار نیست، که گاه خدا بندگانش را با وفور نعمت و کامیابیها آزمایش مى کند، چنانکه در قرآن مى فرماید: 🌹وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَة. ما شما را بوسیلهء بدیها و خوبیها امتحان مى کنیم. ۳۵ انبیاء. 👈 دیگر اینکه لازم نیست همهء مردم با همهء وسائل، آزمایش شوند، بلکه ممکن است امتحان هر گروهى به چیزى باشد، چرا که تناسب با روحیه ها و وضع فردى و اجتماعى مردم در اینجا شرط است. ممکن است یک انسان از عهدهء پاره اى از امتحانات، بخوبى بر آید در حالیکه در برابر امتحانات دیگر، سخت مردود شود. و فرد دیگر برعکس عمل کند. و نیز ممکن است امتحان یک فرد، وسیلهء امتحان فرد دیگرى باشد. به این معنی که ممکن است شادی یا غم برای فرد دیگری پیش بیاید اما همهء کسانیکه این پیشامد را می بینند یا می شنوند، در معرض آزمایش هستند که چه برخوردی خواهند داشت. آیا به غم مردم و به شادمانی آنها غمگین و شاد میشوند یا بی تفاوت هستند و یا برعکس، از غم دیگران، شاد و یا از شادی آنها غمگین میشوند؟ هر یک از این عکس العملها، بازتاب مخصوص خود را دارد.👇 در روزهای سخت‌من، تو هم آزمایش می شوی.... و در روزهای سخت تو، من هم آزمایش می شوم..... برای یاری رساندن. 👈 اما قبلا خواندیم که امتحانات الهى، جنبهء عمومى و همگانى دارد و حتى پیامبران از آن مستثنى نیستند، بلکه آزمایش آنها با توجه به سنگینى مسئولیتشان به مراتب، سخت تر از آزمایش دیگران است. آیات سوره هاى مختلف قرآن گویاى این حقیقت است که هر یک از پیامبران به سهم خود در کوران آزمایشهاى شدیدى قرار گرفتند، حتى جمعى از آنان قبل از رسیدن به مقام رسالت، یک دوران طولانى از آزمایشهاى مختلف داشتند تا کاملاً ورزیده شوند، و براى رهبرى و هدایت خلق آمادگى کامل را پیدا کنند. در میان پیروان مکتب انبیاء نیز، نمونه هاى درخشانى از صبر و پایدارى در صحنهء امتحان دیده مى شود که هر کدام الگو و اسوه اى مى تواند باشد. ✅ با مطالعهء آنچه بر گذشتگان گذشته و برخورد آنان با حوادث روزگار، درسهایی بزرگ می توان گرفت برای اینکه وقتی در معرض امتحانات الهی از غم و شادی، قرار گرفتیم بتوانیم بیشترین موفقیت را کسب کنیم. /از فردا باز میگردیم به شناخت عالم برزخ، إن شاءالله/
✨عالم برزخ را بشناسیم✨ ( ۲۸ ) 👈 از مرگ خواندیم و اینکه جان محتضر از همهء اندامهای او خارج میشود تا به گلوگاه او می رسد. در این لحظه، که لحظهء پایان عمر او و لحظه مرگ است، اتفاقی در محتضر حادث میشود که برای مومنان بسیار شوق انگیز و برای مجرمان بسیار هول انگیز خواهد بود. 🌸 و آن چشم برزخی است. در لحظهء مرگ، همهء انسانها چشم برزخی پیدا می کنند یعنی برزخ خود را در یک لحظه می بینند. 👈👈 برای شناخت چشم برزخی در محتضر، دو نمونه در قرآن از مومن و گنهکار بیان شده است که یکی بعنوان الگو و یکی بعنوان عبرت معرفی شده اند. فرعون و همسرش آسیه. فرعون، نماد ظلم است و مایهء عبرت و آسیه، نماد ایمان است و الگو. هر دوی آنها هم به زنان و هم به مردان معرفی شده اند، چرا که گرچه زن و مرد با هم مساوی نیستند و تفاوتهای فراوانی در خلقت با یکدیگر دارند، اما حقوق آنها با هم برابر است و کوچکترین حقی از هر یک از آنان در برابر اعمالی که انجام می دهند پایمال نخواهد شد. 👈 (پس در برابر حقوق هر یک از زنان و مردان، دختران و پسران، خداگونه عمل کنیم. مبادا تفاوتهای فردی زن و مرد، خانواده و جامعه را به سمت یکی از آنها سوق دهد. مراقب باشیم تا گرفتار تبعیض نشویم که آسیبهایش جبران پذیر نیست. همهء ما بخصوص مردان خانواده، مراقب باشیم مبادا بواسطهء زن بودن زنان و دختران خانواده، حقی از آنان پایمال کنیم و ظلم و ستمی بر آنها روا داریم. دقت کنیم نماد ظلم در قرآن کریم یک مرد است، و الگو در قرآن کریم یک زن. پس به هیچ وجه زن بودن و یا مرد بودن نیست که انسان را به اوج می رساند یا او را تنزل می دهد. فقط و فقط این اعمال ماست که عاقبتمان را رقم می زند). اما فرعون، نماد ظلم و ستم: 🌹🌹وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْيًا وَعَدْوًا ۖ حَتَّىٰ إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ.... (سرانجام) بنى اسرائیل را از دریا عبور دادیم. و فرعون و لشکریانش از سرِ ظلم و تجاوز، به دنبال آنها رفتند. تا زمانى که غرقاب دامن او را گرفت (و لحظهء مرگ او فرا رسید)، گفت: ایمان آوردم که هیچ معبودى، جز کسى که بنى اسرائیل به او ایمان آورده اند، وجود ندارد. و من از مسلمین هستم. ۹۰ (اما به او خطاب شد) الآن؟! در حالیکه قبلاً نافرمانى کردى، و از مفسدان بودى؟! ۹۱ ولى امروز، بدنت را (جسمت را از آب) نجات مى دهیم، تا عبرتى براى آیندگان باشى. و بسیارى از مردم، از نشانه هاى (عبرت انگیز) ما غافلند. ۹۲ یونس. 👈👈 نکتهء قابل توجه اینست که هر دوی آنها در یک زمان، با یک امکانات، در یک شهر، در یک خانواده و حتی زیر یک سقف زندگی می کردند. زن و شوهر. شوهر بسیار به همسرش علاقه داشت و برای او ارزش و احترام بسیار زیادی قائل بود. محبت این شوهر به همسرش آنجائی معلوم می‌شود که زن، حضرت موسی را که نوزادی در سبد بود از آب گرفت و درست در زمانیکه فرعون دستور قتل پسران بنی اسرائیل را داده بود، به درخواست آسیه، این نوزاد پسر که کاملا گمنام بود و ممکن بود از فرزندان بنی اسرائیل باشد را در خانهء خود نگهداشت. فرعون از ثروت و دارایی هم چیزی برای همسرش کم نگذاشته بود و آسیه یگانه بانوی برتر سرزمین وسیع مصر بود. ✅ 👈 اما وقتی سخن توحید و پرستش خداوند یگانه به میان آمد، این آسیه بود که هدایت شد و به فرعون و آنهمه ثروت و مکنت، پشت کرد و حاضر شد تن به شکنجه های وحشتناک همسرش دهد اما رستگار شود. و این شد که تفاوت این زن و شوهر از زمين شد تا آسمان........ إن شاءالله در بارهء بانوان قرآنی در زمان مقتضی خواهیم خواند. / تفسیر این آیات را در پیغام قرآنی فردا إنشاءالله/
✨عالم برزخ را بشناسیم✨ ( ۲۹ ) در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم انسان در لحظهء مرگ، چشم برزخی پیدا میکند و در یک لحظه برزخ خود را می بیند، و خواندیم در قرآن دو نماد از مومن و مجرم بیان شده. مجرم، فرعون است و مومن، همسرش آسیه. 👈 نماد ظلم را در دو پیغام، امروز و فردا می خوانیم. پیغام اول: در پیغام قرآنی روز گذشته برای معرفی نماد ظلم در قرآن، آیات ۹۰ تا ۹۲ یونس را خواندیم. 👈 فرعون و لشکرش براى نابودی بنى اسرائیل، به تعقیب آنها پرداختند. اما به فرمان خدا بعد از عبور حضرت موسی و قومش، دریا بسته شد و فرعون و فرعونیان در آب غرق شدند. (حَتّى إِذا أَدْرَکَهُ الْغَرَقُ). در این هنگام که لحظهء مرگ فرعون قطعی شد، دارای چشم برزخی گردید و حقیقت را آنگونه که بود دید و گفت: ایمان آوردم به خدای یگانه ای که بنی اسرائیل به او مومن هستند و من از تسلیم شدگانم. (آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ الَّذی آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائیلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ). خداوند او را مخاطب ساخته و فرمود: الآن؟!! و پس از عدم پذیرش توبه مى فرماید: امروز بدن و جسد تو را از امواج، رهائى مى بخشیم تا درس عبرتى براى مردم زمان خودت باشی و هم برای آیندگان. 👈 مهمترین پیام این آیات اینست که توبه در لحظات آخر عمر پذیرفته نیست. نکتهء دیگر اینکه لحظهء مرگ برای گنهکاران سخت خواهد بود بطوریکه با مشاهدهء برزخ خود، توبه کرده و تسلیم می‌شوند. آنجا که در قرآن سخن از مرگ آسان مومن و مرگ سخت گنهکار است، مربوط می‌شود به لحظهء مرگ نه قبل از آن. (۱ و ۲ نازعات ). پس اگر کسی مدتها رنج بیماری تحمل کرد و یا گرفتاریهای شدیدی در زندگی داشت آنگاه از دنیا رفت هرگز قضاوت نکنیم پس او آدم خوبی نبوده. و یا حتی اگر کسی زندگی آرام و با کمترین گرفتاری را برای خود و خانواده اش ساخت و مرگ آرامی هم داشت، باز بطور قطع نمی‌توان گفت او انسان شایسته ای بوده. ✔ چون ملاک سنجش انسانها در پیشگاه خدا، تقوا است و بس و کسی از میزان تقوای دیگران بجز آنچه در ظاهر می بیند باخبر نیست. ضمن اینکه هیچکس جز خود محتضر، از چگونگی لحظهء مرگ باخبر نمی‌شود. 👈 اصولا قضاوت در بارهء پیشامدهایی که برای دیگران واقع میشود، کار عاقلانه، منطقی، انسانی و شرعی نیست. پیام دیگر آیات اینست که طوری زندگی کنیم که الگو شویم برای دیگران نه عبرت. و مهمتر اینکه از عبرتها بهره ببریم. چه عبرتهای خودمان و چه عبرتهای دیگران. موفقیتها و شکستها را مطالعه کنیم. 👈 بازگردیم به تفسیر آیات مورد نظر: اخیرا بدنی مومیایی کشف شده که احتمال زیاد داده اند بدن همان فرعون موسی است که خداوند برای عبرت دیگران نجاتش داد. ⚫ و در پایان آیه مى فرماید: اما با این همه آیات و نشانه هاى قدرت خدا، و با این همه درسهاى عبرت که تاریخ بشر را پر کرده است، باز هم بسیارى از مردم از آیات و نشانه هاى ما غافلند (وَ إِنَّ کَثیراً مِنَ النّاسِ عَنْ آیاتِنا لَغافِلُونَ). 👈 مطالعهء رفتارها و نوع زندگی فرعون در قرآن به ما نشان می دهد او فردی متکبر، عاشق دنیا، خودبزرگ بین و ظالم بوده است. او بوسیلهء ظلم و ستم، بر دارائیش می افزود و کسب قدرت می کرد. او حقوق دیگران را نادیده می گرفت و حق خود را بیش از آنچه بود مطالبه می کرد. هر که به او اعتراضی داشت یا مخالفتی، او را شکنجه میداد و سرکوب می نمود. 👈👈👈 در خودمان دقت کنیم و ببینیم آیا نمادی از فرعون هستیم یا خیر؟ نمادی کوچک در جامعه ای کوچک مثل خانواده، محل کار، محل زندگی و یا هر جامعهء دیگر با هر مقیاسی!! 🌸 خدایا! ما را از غفلت و بیخبری رهایی بخش، و ما را با کتاب آسمانیمان قرآن کریم مأنوس بفرما، و ما از دوستداران حقیقی اهل بیت قرارمان ده. / پیغام دوم در معرفی فرعون، فرداإن شاءالله/
✨ عالم برزخ را بهتر بشناسیم ✨ ( ۲۹ ) 👈 شناخت فرعون که نماد ظلم است در قرآن. پیغام دوم. در هر جامعه ای، فرعون و فرعونیان با مصداقهای کوچک و بزرگ وجود دارند. در خانواده، محل زندگی، محل کار، روستا، شهر، کشور و در تمام جهان. یکی از گروه‌های فراعنه در عصر حاضر، مادیون و در رأس آنها مارکس است. آنها عامل هر حرکتى را مسائل اقتصادى مى دانند، اما مطالعهء سرگذشت بانو آسیه، تمام معادلات مارکس را بر هم می زند و خلاف آنرا ثابت می کند. ⚫ اشتباه مادیون اینست که عملا فطرت خداجوی انسان را نادیده می گیرند، و همین دیدگاه باعث شکست آنها خواهد شد حتی اگر در مقطعی شاهد رشد و موفقیت‌های آنها باشیم. آنان مذهب را عامل شکست و فقر انسان می دانند در صورتیکه هرگز خداوند فرمان به فقر نداده است. اینکه خداوند انسان را از دلبستگی به دنیا نهی فرموده، به معنی نهی از دنیا و کسب معیشت بهتر نیست. خداوند انسان را از دلبستگی به دنیا نهی فرموده، تا او بتواند با میل و رغبت از اموال خود انفاق کند و اگر خسارتی به اموالش وارد شد، فرو نریزد و ثبات خود را از دست ندهد و مهمتر اینکه تمام اوقات خود را صرف ثروت اندوزی و حساب و کتاب و مراقبت از اموال نکند و راضی نباشد که از هر راهی صاحب پول و دارایی شود. از صفات دیگر فرعون اینکه 👇 🌹فِرْعَوْنُ ذُو الْأَوْتادِ. ۱۲ ص. 🌹وَ فِرْعَوْنَ ذِی الأَوْتادِ. الَّذِینَ طَغَوْا فِی الْبِلادِ فَأَکْثَرُوا فِیهَا الْفَسادَ فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّکَ سَوْطَ عَذاب إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ. و فرعون صاحب میخها. همان اقوامى که در شهرها طغیان کردند. و فساد فراوان در آنها به بار آوردند. به همین سبب خداوند تازیانه عذاب را بر آنان فرو ریخت! به یقین پروردگار تو در کمینگاه است. ۱۰ تا ۱۴ فجر. 👈 او مخالفان خود را با چهار میخ خیلی بزرگ در دستها و پاهایشان بر زمین یا دیوار می کوبید تا کشته شوند. او طغیان گر، بددهان، فحاش، مستبد و زورگو بود. فردی خودخواه، از خودراضی و بی شرم....... ( او فرعون یک جامعهء وسیع و بزرگ بود، با ظلم‌ها و شکنجه های بزرگ. اما هر یک از ما هم ممکن است فرعون جامعهء خود باشیم. حتما نباید دیگران را مانند او با میخ بر زمین بکوبیم. بسیاری از رفتارها و گفتارهای ما که باعث به مخمصه افتادن دیگران می‌شود و آنها را گرفتار می کند، عین به چهار میخ کشیدن است). 👈 نکتهء مهمی که در این آیات ذکر شده و باید به آن دقت کافی داشته باشیم اینست که خداوند از میان تمام خصوصیات فرعون بعنوان مجرم، به متکبر بودن او اشاره فرموده است. تکبر یعنی بی اعتنایی ناشی از غرور. یعنی نوعی خودبزرگ بينی، دیگران را از بالا نگاه کردن، دیگران را حقیر دیدن. و او این تکبر را نه فقط در مقابل همنوعان خود داشت، بلکه در مقابل خدای کریم هم خود را برتر می دید. ⚫ مراقب باشیم فرعون خانه، محل زندگی، محل کار و جامعهء خود نباشیم. فکر نکنیم ممکن نیست. بسیار محتمل است. /وصف الگوی قرآنی برای زنان و مردان باایمان، فردا إن شاءالله/
✨عالم برزخ را بشناسیم✨ ( ۳۰ ) خداوند در قرآن، یک عبرت و یک الگو برای زنان و مردان مؤمن، معرفی فرموده است. نماد ظلم و عبرت، یک مرد، فرعون زمان حضرت موسی.... و نماد ایمان و الگو، یک زن، همسر فرعون بنام آسیه..... ⬛ در بارهء فرعون در دو پیغام روزهای گذشته خواندیم. 🟩 اما الگوی قرآنی بنام بانو آسیه. 🌹🌹وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ... و خداوند، برای مومنان، به همسر فرعون، مثال زده. در آن هنگام که گفت، پروردگارا! خانه ای برای من در بهشت بساز و مرا از فرعون و کار او نجات بده و مرا از گروه ستمگران، رهایی بخش. ۱۱ تحریم. تفسیر: حضرت یوسف که خاندان خود را در قحطی همه گیر به مصر دعوت کرد، در آنجا ماندگار شدند و تا زمان حضرت موسی قریب به ۴۰۰ هزار نفر رسیده بودند. فرعون به آنها بسیار ظلم میکرد، پسرانشان را می کشت و زنانشان را نگه می‌داشت برای بیگاری. در اینزمان آسیه همسر فرعون، در بهترین شرایط رفاهی قرار داشت و با بالاترین مقام اجتماعی و برخوردار از توجه و علاقهء وافر فرعون، ملکهء خطهء پهناور مصر بود. او از نوادگان فرعون زمان حضرت یوسف بوده است، یعنی شاهزاده ای که تمام عمر در بیخبری و غرق در ثروت و رفاه بوده و حالا هم همسر پادشاه بزرگ سرزمین پهناور مصر است و در بهترین شرایط. 👈 در این هنگامه، موسی کلیم الله بدنیا آمد.... و به ارادهء خداوند، بدون هیچ آسیب و گزندی به آغوش آسیه رسید و در قلب او جای گرفت. فرعون به درخواست آسیه از کشتن حضرت موسی صرف نظر کرد و او را به گرمی پذیرفت. سالها گذشت و حضرت موسی به پیامبری مبعوث شد و برای ابلاغ پیام رسالت به مصر آمد و به حضور فرعون رسید. 🟢 همسر فرعون که ندای دعوت به ایمان را شنید با آنکه همهء دنیا زیر پایش بود اما به ندای حق لبیک گفت و به خدای کریم ایمان آورد و تا پای جان ایستاد. همین پشت کردن او به همهء دنیا که در اختیارش بود و ایمان آوردنش به خدا و توحید و یگانه پرستی، او را به یک الگوی جهانی تبدیل کرد. ولی از ترس شکنجه های فرعون، ایمانش را مخفی می نمود. زمان می گذشت و او شاهد شکنجه های ظالمانهء فرعون با مخالفانش بود. بالاخره تاب نیاورد و ایمانش را آشکار نمود. ابتدا فرعون او را از داشتن ایمان نهی کرد ولی پس از گذشت مدت زمانی که دید آسیه از ایمان خود دست بر نمی‌دارد و ایمان یگانه بانوی مصر خطرساز شده، او را در کنار دیگر مخالفان خود به چهارمیخ کشید. 👈 در تفسیر آیهء مورد نظر از قول معصومین آمده، او قبل از مرگ، زمانیکه از خدا به دعا، خانه ای نزد او خواست، پرده کنار رفت و جایگاه خود را در بهشت دید که به مراتب از قصر فرعون بهتر و بالاتر است. آسیه، یک الگوست برای همهء کسانیکه ایمان آورده اند. یعنی خداوند، آسیه را نه فقط برای زنان مومن، بلکه برای زنان و مردان باایمان، مثال می زند و بعنوان الگو معرفی می فرماید. 🌸 سلام و درود خدا بر تمام زنان، و بر تمام دخترانی که در برافراشتن پرچم توحید، ایمان و عدالت، تلاش می کنند و سلام و درود خدا بر آنانکه حجابشان معرف مسیری است که در آن در حرکتند 🌸 ادامهء شناخت عالم برزخ، فرداإن شاءالله/
⚫ تسلیت اربعین حسینی ⚫ ✨عالم برزخ را بشناسیم✨ ( ۳۱ ) در پیغامهای روزهای قبل خواندیم انسان در لحظه مرگ، چشم برزخی پیدا می کند و برزخ خود را می بيند. در این لحظه است که 👇 🌹بسم الله الرحمن الرحیم، وَ النّازِعاتِ غَرْقاً وَ النّاشِطاتِ نَشْطاً. سوگند به فرشتگانى که (جان مجرمان را) با شدت مى گیرند. و (روح مؤمنان را) با مدارا و نشاط مى گیرند. ۱ و ۲ نازعات. 👈 اما آیاتی دیگر در بارهء چشم برزخی در لحظهء مرگ. 🌹🌹كَلَّا إِذَا بَلَغَتِ التَّرَاقِيَ. هرگز چنین نیست (مجرم و گنهکار ایمان نمى آورد) تا موقعى که جان به گلوگاهش رسد. ۲۶ قیامة. تفسیر: یعنی مجرم تحت هیچ شرایطی ایمان نمی آورد تا لحظهء آخر عمر که جانش به گلوگاه می رسد و چشم برزخی پیدا می کند. در آن لحظه حجابها کنار رفته و نشانه های عذاب و کیفر را می بیند و به اعمال خود آگاه می‌شود و ایمان می آورد که دیگر کار از کار گذشته است. رسیدن جان به گلوگاه، کنایه از آخرین لحظهء عمر است، زیرا هنگامیکه روح از بدن بیرون مى رود، اعضائى که فاصلهء بیشترى از قلب دارند (مانند دست و پاها) زودتر از کار مى افتند، در واقع روح تدریجاً خود را از بدن بر مى چیند تا به گلوگاه برسد. در این هنگام، اطرافیان که نشانه های مرگ را می بینند سراسیمه و دستپاچه به دنبال راه نجاتى مى گردند (از خانواده و یا پزشک و پرستار )👇 🌹وَقِيلَ مَنْ ۜ رَاقٍ. و گفته میشود: آیا کسى هست که (این بیمار را از مرگ) نجات دهد؟! ۲۷ قیامة. این سخن را از روى عجز، یأس و بیچارگى مى گویند، در حالیکه مى دانند کار از کار گذشته است، و از دست طبیب نیز کارى ساخته نیست. 👈 راق به معنی دعاهائى است که موجب نجات مریض مى شود، به خود طبیب هم از آنجا که بیمار را رهائى مى بخشد و نجات مى دهد، راقى گفته اند. در آیهء بعد، به یأس کامل محتضر اشاره کرده، مى فرماید: 🌹وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ (در این هنگام) او به جدایى از دنیا یقین پیدا مى کند. ۲۸ 🌹وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ. و ساق پاها بهم مى پیچد. ۲۹ قیامة. 👈 این به هم پیچیدگى ساق پاها، یا بخاطر شدت ناراحتى جان دادن است، یا در نتیجهء از کار افتادن دست و پا و بر چیده شدن روح، از آنهاست. شاید هم برزخ خود را می بیند و از شدت ترس و ناراحتی، ساق پاها را جمع می‌کند. 🖤 یا اباعبدالله کاش در آن لحظه، شما کنارمان باشید..... کاش فرشتگان مرگ، جانمان را با نشاط بگیرند.... کاش تا فرصت هست به خود آئیم و توبه کنیم و بازگشت..... کاش خدا از ما راضی باشد 😔😔😔 کسی چه می داند، شاید امروز یا شاید فردا نوبت ما باشد..... چیزی که قطعی است اینست که نوبت ما هم خواهد شد. /إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/