eitaa logo
آیات الهی
58 دنبال‌کننده
99 عکس
43 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
گروه‌بندی مردمان در قیامت. ۲ از ۶ در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم، مردمان در قیامت چهار گروه میشوند که فعلا ۳ گروه اول را مطالعه میکنیم. دو گروه، نیکوکار و یک گروه، شقی. دو گروه نیکوکار، اصحاب یمین هستند و السابقون السابقون که بالاتر از تمام نیکوکاران هستند. 👈 می دانیم بهشتیان و جهنمیان به تناسب اعمالشان در طبقات مختلف بهشت و جهنم قرار می گیرند. از جمله اصحاب یمین که اگر برای ارتقاء ایمان و انجام عمل صالح، تلاش کنند و خود را بالا بکشند به مقام السابقون خواهند رسید. السابقون، کسانی هستند که در همهء جهات بسمت تعالی، سرعت دارند بخصوص در دو مسئله‌ یکی در انجام کار نیک از دیگران سبقت می گیرند و دوم اینکه برنامه ریزی امور روزمرهء و زندگی خود را بر اساس رضایت خدا الویت بندی می‌کنند. 🔹 پس السابقون، بالاترین هستند در میان اصحاب یمین. ✅ حالا اگر السابقون، باز هم خود را بالا بکشند و در میان همهء سبقت گیرندگان در کار خیر، از همه سبقت بگیرند، می‌شوند السابقون السابقون. یعنی سبقت گیرنده از سبقت گیرنده در ایمان و انجام اعمال صالح. اینان در همهء امور الگو میشوند و نیکوکار ترین نیکوکاران هستند. فرمود آنها مقربانند و در بالاترین مرتبهء بهشت جای دارند. 👈 👈 اما خداوند در بارهء این دو گروه نیکوکار مطلب بسیار مهمی فرموده است که حقیقتا جای تامل دارد و باید خوب به آن اندیشید: 🌹 السابقون السابقون سبقت گیرنده از سبقت گیرنده. ۱۰ 🌹أُولَٰئِكَ الْمُقَرَّبُونَ. آنها مقربانند. ۱۱ 🌹فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ. در باغهاى پرنعمت بهشت (جاى دارند). ۱۲ ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِينَ. گروه زیادى (از آنها) از امتهاى نخستین اند، ۱۳ 🌹وَقَلِيلٌ مِّنَ الْآخِرِينَ. و اندکى از امتهاى آخرین. ۱۴ واقعه. تفسیر: می فرماید السابقون السابقون در صدر اسلام زیاد بودند و در زمانها و نسلهای بعد، از جمله نسل حاضر کم هستند. خوب تامل کنیم، چقدر به دین اسلام نزدیکیم؟ چقدر فرامین خداوند را عمل می‌کنیم؟ و اصلا چقدر در عمل به فرمان خدا خلوص داریم؟ اصولا مردان و زنان صدر اسلام که به مرتبهء السابقون السابقون رسیده بودند چگونه می زیسته اند؟ چقدر در بارهء آنها مطالعه داریم؟ چقدر آنها را می شناسیم؟ 👈 👈 پس از آن در آیهء ۳۸ در بارهء اصحاب یمین فرموده است: 🌹لِّأَصْحَابِ الْيَمِينِ. براى اصحاب یمین. ۳۸ 🌹ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِينَ که گروه زیادی از امتهاى نخستینند. ۳۹ 🌹وَثُلَّةٌ مِّنَ الْآخِرِينَ. و گروه زیادی از امتهاى آخرین. ۴۰ واقعه. این گروه از نیکوکاران در صدر اسلام زیاد بوده اند، در زمانها و نسلهای بعد هم زیادند. 🟩 پس، ایمان و انجام عمل صالح خود را ارتقاء دهیم و خودمان را بالا بکشیم و به السابقون برسیم و همچنان خود را بالا بکشیم و به السابقون السابقون برسیم. 👈 آیا برای تحقق آیهء ۲۹ فتح که خداوند به پیامبر فرمود دین اسلام را عالمگیر خواهم کرد، به مومنانی که به تعداد بالا، خود را به السابقون السابقون رسانده اند، نیاز نیست؟ آیا بستر ظهور، زمانی فراهم نمیشود که این تعداد از السابقون السابقون حضور داشته باشند. ✅ پس بشتابیم بسوی خدا و ارتقاء معنویت. / اما به غیر از این سه گروه که تکلیفشان در قیامت روشن است، گروه چهارمی هم هستند که بلا تکلیفند. إن شاءالله در بارهء این گروه بسیار مهم فردا می خوانیم/
گروه‌بندی مردمان در قیامت. ۳ از ۶ 👈 در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم علاوه بر سه گروه السابقون السابقون و اصحاب یمین و شقاوتمندان، گروهی هم هستند بلاتکلیف. 👈 در ابتدا یادآور میشویم تعبیراتى که دربارهء قیامت و زندگى جهان دیگر مى شود، هیچگاه نمى تواند از تمام خصوصیات آن زندگى پرده بردارد. زیرا زندگى آن جهان در افقى بالاتر و به مراتب از زندگى این جهان وسیع تر است، درست همانند وسعت زندگى این جهان در برابر عالم جنین. 🌼 مطلب، بسیار مهم است. 🌹🌹وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ ۚ وَعَلَى الْأَعْرَافِ... و در میان آن دو (بهشتیان و دوزخیان)، حجابى است (بنام اعراف). و بر اعراف مردان (و زنانی) هستند که هر یک از آن دو گروه (بهشتیان و جهنمیان) را از چهره هایشان مى شناسند (وضعیت چهرهء هر یک، گویای بهشتی یا جهنمی بودنشان است). و بهشتیان را صدا مى زنند که: درود بر شما باد. اما داخل بهشت نمى شوند، در حالیکه امید آنرا دارند. ۴۶ و هنگامیکه چشمشان به دوزخیان مى افتد مى گویند: پروردگارا! ما را با گروه ستمکاران قرار مده. ۴۷ اعراف. 👈 تفسیر: اعراف، گذرگاه مهمى است بسوى بهشت. اعراف مکان مرتفعى است میان دو گروه بهشتیان و جهنمیان که مانع از مشاهدهء یکدیگر مى شود، ولى کسانیکه روی اعراف هستند، هر دو گروه را می بینند. اینها همان افراد بلاتکلیف هستند بنام اصحاب اعراف. ◾ 👈 اصحاب اعراف، مومنانی هستند که ایمانشان ضعیف است و آنقدر عمل صالح ندارند که پس از حسابرسی و تطبیق اعمال خوب و بدشان بتوانند به بهشت بروند. از طرفی بخاطر همان مقدار اعمال صالحی که دارند، جهنمی هم نمی‌شوند. و بلاتکلیف بر اعراف هستند تا تکلیفشان روشن شود. ■ خدا می داند این وضعیت دلهره آور و هول انگیز چه مدت طول می کشد و حقیقیتا این مومنان ضعیف الایمان چقدر زجر می کشند تا بلکه بهشتی شوند. ✔ خیال نکنیم ما از آنها نخواهیم بود. گرچه خداوند منان مسیر راست و درست را زیاد سخت نگرفته و بخشش و مغفرت فراوانی دارد، اما مطمئن باشیم بسیاری از ما با اصحاب اعراف فاصلهء زیادی نداریم. تا در دنیا هستیم این فاصله را زیاد کنیم بسمت بهشت و بهشتیان. 👈 از نماز غافل نشویم. نماز، نماز، نماز. که نماز اوج بندگی است، و خداوند در آیهء ۴۲ سورهء قلم می فرماید روز قیامت به مردم می گوییم سجده کنید اما آنها که در دنیا سجده نمی کردند در قیامت نمی توانند سجده کنند. و واقعا چه حسرت و واویلایی برایشان خواهد بود. 👈 دروغ نگوییم، خلف وعده نکنیم، ظلم نکنیم، به اموال دیگران دست درازی نکنیم که گرانفروشی و کمفروشی و ربا و دزدی از بیت المال، همه از یک خانواده اند. مسکین نواز باشیم، مهربان باشیم، صبور باشیم و با حوصله و بسیاری اخلاق حسنه که بهتر از من می دانید. 👈 صفات زشت خود را بیابیم و آنها را به اخلاق حسنه تبدیل کنیم. هرگز از خود راضی نباشیم و همیشه تلاش کنیم برای بهتر شدن. 🌺 خود را فراموش نکنیم که خداوند در آیهء ۱۹ حشر، فرمود هر که خدا را فراموش کند به خودفراموشی گرفتارش می کنیم. خودفراموش، کسی است که سرمایه های وجود خود را بیهوده صرف می‌کند تا پایان پذیرد و این بزرگترین خسران است اگر بدانیم 🌺 /ادامه فردا إن شاءالله/
گروه‌بندی مردمان در قیامت ۴ از ۶ 👈 خواندیم اصحاب اعراف، مومنانی هستند ضعیف الایمان که نه بهشتی هستند و نه جهنمی و در اعراف، در یک بلاتکلیفی دلهره آور بسر می برند. در اعراف افراد دیگری هم هستند. افرادی از پیشوایان، رهبران الهی و مومنین حقیقی که برای رفع عذاب از این مومنان ضعیف و ارتقاء مقام آنها بسوی بهشت تلاش می کنند. 🌸 آقا امام صادق فرموده اند: اعراف، تپه اى است میان بهشت و دوزخ، و امامان، مردانى هستند که بر اعراف در کنار شیعیانِ (گنهکارشان) قرار مى گیرند، در حالیکه مؤمنان (خالص) بدون نیاز به حساب در بهشت جاى گرفته اند. بعد از آن اضافه مى فرمایند: امامان و پیشوایان در این موقع (به سرزنش) به پیروان گناهکار خود مى گویند خوب نگاه کنید، برادران با ایمان خود را که چگونه بدون حساب به بهشت شتافته اند. سپس می گویند دشمنان حق را بنگرید که چگونه در آتشند. تفسیر صافی، ج۲، ص۲۰۲. 👈 این بزرگواران (پیشوایان و مومنان راستینی که برای کمک به اصحاب اعراف در آن بسر می برند)، در مرحله ای با دوزخیان سخن می گویند: 🌹🌹وَنَادَىٰ أَصْحَابُ الْأَعْرَافِ رِجَالًا يَعْرِفُونَهُم بِسِيمَاهُمْ قَالُوا مَا أَغْنَىٰ عَنكُمْ جَمْعُكُمْ وَمَا كُنتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ. و اصحاب اعراف، مردانى (از دوزخیان را) که از سیمایشان آنها را مى شناسند، صدا مى زنند و مى گویند: (دیدید که) نه جمع آورى (مال و ثروت) شما و نه تکبر ورزیدن شما، به حالتان سودى نداد!! ۴۸ اعراف. ■ چه شد آن مال ها؟ و کجا رفتند آن نفرات؟ و چه نتیجه اى گرفتید از آن همه کبر و خودپرستى؟ 👈 و بعد از آنکه مومنان ضعیف الایمان، با تلاش فراوان بزرگان در اعراف، و لطف و مرحمت خداوند، بخشیده شده و بسوی بهشت راهنمایی می گردند، بزرگان حاضر در اعراف رو به دوزخیان کرده و اشاره به واماندگان در اعراف می کنند و می گویند: 🌹أَهَٰؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمْتُمْ لَا يَنَالُهُمُ اللَّهُ بِرَحْمَةٍ ۚ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمْ وَلَا أَنتُمْ تَحْزَنُونَ. آیا اینها، همانها هستند که (در دنیا) سوگند یاد می کردید خداوند، هرگز رحمتش را شامل حال آنها نخواهد کرد؟! (ولى خداوند بخاطر ایمان و کارهاى نیکشان، آنها را بخشید. هم اکنون به آنها گفته مى شود) داخل بهشت شوید، که نه ترسى بر شماست و نه اندوهگین مى شوید. ۴۹ اعراف. ◾ مومنان ضعیف الایمان، چون نه آنچنان باایمان هستند که صفشان از صف گنهکاران جدا باشد، و نه آنچنان بی قید و گنهکار هستند که در کنار مجرمان قرار گیرند، لذا هنگام انجام کار نیک مثلا خواندن نماز یا انفاق، یا رعایت حجاب، مورد تمسخر دشمنان و حسودان و بدخواهان قرار می گیرند و گنهکاران تلاش می کنند با این استهزاء، مومنین ضعیف الایمان را بسوی خود بکشانند و از آن ذره ای کار نیک هم که آنان انجام می دهند منحرفشان کنند. ولی در قیامت، با تلاش بی وقفهء پیشوایانشان و البته اضطراب و نگرانی وصف ناپذیر خودشان، بالاخره به بهشت راه پیدا میکنند. احتمالا نه به طبقات بالای بهشت. خدا می داند و ما نمی دانیم. ◾ 👈 تصور نکنیم آسان است. اگر واقعا بدانیم اصحاب اعراف، این مومنان بدبخت چقدر زجر می کشند و چقدر در مقابل پیشوایان، خجالت زده میشوند تا به بهشت راه پیدا کنند، قطعا ایمان خود را ارتقاء می دهیم تا مبادا اهل اعراف شویم. /ادامه فردا إن شاءالله/
🖤 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ. ⚫⚫⚫ تسلیت شهادت جانسوز سبط اکبر آقا رسول الله حضرت امام حسن مجتبی.
گروه‌بندی مردمان در قیامت ۵ از ۶ در پیغامهای قرآنی روزهای گذشته در بارهء اصحاب اعراف خواندیم. مومنان ضعیف الایمانی که با تلاش بی وقفهء پیشوایان و امامان، سرانجام پس از پشت سر گذاشتن دلهره و اضطراب بلاتکلیفی، و شرمندگی، و افسوس و آه به بهشت راه پیدا می کنند. 👈 سپس میان بهشتیان و جهنمیان گفتگویی صورت می گیرد: 🌹🌹وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ ۚ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ. و دوزخیان، بهشتیان را صدا مى زنند که: مقدارى آب، یا از آنچه خدا به شما روزى داده، به ما ببخشید. آنها (در پاسخ) مى گویند: خداوند اینها را بر کافران حرام کرده است. ۵۰ اعراف. تفسیر: نعمتهاى بهشتى بر دوزخیان حرام است. ◾ خود این گفتگو، مجازاتی بزرگ است براى دوزخیان. 👈 اما چرا نعمتهای بهشتیان بر جهنمیان حرام است؟ 🌹الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ. (آنان) کسانی (هستند) که دین و آیین خود را به سرگرمى و بازیچه گرفتند. و زندگى دنیا آنانرا مغرور ساخت. امروز ما آنها را فراموش مى کنیم، همانگونه که آنها دیدار چنین روزى را فراموش کردند و آیات ما را انکار مى نمودند. ۵۱ اعراف. ◾ این انحرافات و فراموشکاریها سبب شد که آنها در لجنزار شهوات فرو روند، همه چیز حتى رستاخیز را به دست فراموشى بسپارند و گفتار پیامبران و آیات الهى را انکار کنند، لذا به دنبال آن اضافه مى فرماید: امروز هم ما آنها را فراموش خواهیم کرد، همانگونه که آنها لقاى چنین روزى را فراموش کردند. 👈 در حقیقت، نخستین مرحلهء گمراهى و انحراف آنست که انسان مسائل سرنوشت ساز خود را جدى نگیرد و با آنها بعنوان یک سرگرمى و بازیچه رفتار کند، این موضوع سرانجام به کفر مطلق و انکار همهء حقایق منتهى مى شود. /ششمین و آخرین پیغام، فردا إن شاءالله/
🍃🌸 امشب، دوست عزیزی گفت: همیشه جبران کردن، راه حل نیست. گاهی برای حل اختلافات باید حرف زد، باید گفت و باید سوء تفاهمها را برطرف کرد.
گروه‌بندی مردمان در قیامت ۶ از ۶ 👈 در پیغامهای شش روز گذشته خواندیم مردمان در قیامت به ۴ گروه تقسیم میشوند: اصحاب شقاوتمند. اصحاب اعراف که مومنین ضعیف الایمان هستند. اصحاب یمین که همیشه زیاد بوده اند. و السابقون السابقون که در صدر اسلام زیاد بوده اند اما در نسلهای بعدی و نسل حاضر کم هستند. 👈 اما جایگاهشان: 🌹🌹يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ تو اى نفس مطمئن! ۲۷ 🌹ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً. ۲۸ بسوى پروردگارت بازگرد در حالیکه هم تو از او خشنودى و هم او از تو خشنود است. 🌹فَادْخُلِي فِي عِبَادِي. پس در سلک بندگان (خالص) من در آى. ۲۹ 🌹وَادْخُلِي جَنَّتِي. و در بهشتم وارد شو. ۳۰ فجر. تفسیر: دعوت مستقیم پروردگار، از نفوسى که در پرتو ایمان به حالت اطمینان و آرامش رسیده اند. دعوتى که آمیخته با رضایت طرفین است. و به دنبال آن، تاج افتخار عبودیت را بر سر او نهادن، و به لباس بندگى مفتخرش کردن، و در سلک خاصان درگاه، او را جاى دادن. ✅ و سپس، دعوت از او براى ورود در بهشت، آن هم با تعبیر بهشت من. به این معنی که میزبان این میهمانى، تنها و تنها ذات اقدس اوست، عجب دعوتى! عجب میزبانى! و عجب میهمانى! 👈 تعبیر به مُطْمَئِنَّة اشاره به آرامشى است که در پرتو ایمان پیدا و حاصل شده (أَلا بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ). چنین نفسى، هم اطمینان به وعده هاى الهى دارد، هم به راه و روشى که برگزیده، مطمئن است، هم در اقبال دنیا و هم در ادبار دنیا، در طوفانها، در حوادث و بلاها، آرام است. چنین نفسی همیشه آرام است. چنین نفسی آنزمان که با مرگ و مبعوث شدن در قیامت، همه بسوی خدا باز می گردند، آرام و مسرور است چون هم او از خدا راضی است و هم خدا از او رضایت دارد. ✅ او از خدا راضی است (راضِیَه)، بخاطر اینکه تمام وعده هاى پاداش الهى را بیش از آنچه تصور مى توان کرد، قرین واقعیت مى بیند، و آنچنان فضل و رحمت خدا شامل حال او مى گردد که یک پارچه رضا و خشنودى مى شود. و خدا از او راضی است (مَرْضِیَة)، بخاطر اینکه ایمان و عمل صالح او مورد قبول و رضاى دوست واقع شده. چنین بنده اى، حقیقت عبودیت را که گذشتن از همه چیز در طریق معبود است دریافته، و مسلماً جائى جز بهشت خدا براى او نیست. و بهشت من که فقط یکبار در قرآن ذکر شده، اوج پاداش است که همان رضایت خداست. 💚 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین. 🌺 در روایت مهمی از آقا امام صادق نقل شده یکى از یاران ایشان پرسید: آیا ممکن است مؤمن از قبض روحش ناراضى باشد؟! فرمودند: نه. بخدا سوگند هنگامیکه فرشتهء مرگ براى قبض روح مومن مى آید، او اظهار ناراحتى مى کند، فرشتهء مرگ مى گوید اى ولىّ خدا ناراحت نباش، سوگند به آن کسیکه محمد را مبعوث کرده، من بر تو از پدر مهربان ترم، درست چشم هایت را بگشا و ببین. او نگاه مى کند، رسول خدا، امیر مؤمنان، فاطمهء زهرا، و امام حسن و امام حسین و امامان از ذریه او را مى بیند. فرشته به او مى گوید: نگاه کن این رسول خدا و امیر مؤمنان و فاطمه و حسن و حسین و امامان، دوستان تواند. او چشمانش را باز مى کند و نگاه مى کند، ناگهان گوینده اى از سوى پروردگار بزرگ ندا مى دهد: 🌹یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ: اى کسیکه به محمد و خاندانش اطمینان داشتى! بسوى پروردگارت بازگرد، در حالیکه تو، به ولایت آنها راضى هستى، و او با ثوابش از تو خشنود است، داخل در میان بندگانم یعنى محمد و اهل بیتش شو و در بهشتم وارد شو. در این هنگام چیزى براى انسان محبوب تر از آن نیست که هر چه زودتر روحش از تن جدا شود و به این منادى بپیوندد. اصول کافى، ج ۳، حدیث ۲.
🌹🌹 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ........ بخوان به نام پروردگارت که (جهان را) آفرید، و انسان را از خون بسته خلق کرد. بخوان که پروردگارت (از همه) بالاتر است. همان کسیکه بوسیلهء قلم، تعلیم نمود و به انسان آنچه را نمی دانست آموخت. ۱ تا ۵ علق. تفسیر: پنج آیهء اول، اولین آیاتی است که بر پیامبر بزرگوار اسلام نازل شد. خداوند در اولین سخن از آخرین کلامش به بشر، ابتدا به او فرمان می دهد که همیشه به یاد و ذکر خدا باشد. 🍃 (بخوان به نام پروردگارت). 👈 چگونه بخواند پیامبری که سواد ندارد و أمی است؟ 🔹 پاسخ: اگر خداوند اراده فرمود که پیامبر بزرگوار اسلام سواد ظاهری نداشته باشند به این دلیل بود و هست که کسی نتواند ایشان را متهم کند به اینکه آنچه میفرماید، کلام خدا و وحی مُنزل نیست. وگرنه عالمترین عالمان، پیامبر عظیم الشان اسلام است و اینکه خداوند می‌فرماید بخوان به نام پروردگارت، یعنی همهء علم هستی را بخوان. لذا قلم و تعلیم را بعد از خواندن به رسول گرامی اسلام فرموده است، چون ایشان برای خواندن عالم هستی نیازی به تعلیم نداشته اند. 🍃 و دومین مطلب، یادآوری خلقت انسان از عدم و هیچ است که مبادا مغرور شود. 🍃 و سومین مطلب، جایگاه علم و قلم است. و مراد از اینکه فرموده و به انسان آنچه را نمی‌دانست آموخت یعنی همهء علمها از خداست و هیچ انسانی بدون اراده و اذن الهی نمی‌تواند به هیچ علمی دست پیدا کند. علم بعد از ایمان یعنی انسان پس از ایمان به خدا، باید مدام در حال علم اندوزی باشد و قلم او بر اساس کلام خدا در فعالیت و تحرک. 👈 انسان اگر خود را بی نیاز از خدا ببیند، طغیان می‌کند. اما اگر در سایهء ایمان به خدا و تعالیم آسمانی قرار بگیرد، هرگز خود را بی نیاز از خدا و پیشوایان دینی نخواهد دانست. 👈 در آیات بعدی، که پس از علنی شدن دعوت پیامبر نازل شده، خداوند مشخصات فرد طغیانگر را بیان می فرماید: 🌹كَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَىٰ... چنین نیست (که شما مى پندارید) به یقین انسان طغیان مى کند، از اینکه خود را بی نیاز ببیند. ۶ و ۷ علق. 👈 اما بدانیم: 🌹إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ الرُّجْعَىٰ. و به یقین بازگشت (همه) بسوى پروردگار توست. ۸ علق. 👈 اعمال فرد طغیانگر چيست؟ چگونه می‌توان او را شناخت؟ 🌹أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَىٰ... به من خبر ده کسیکه نهى مى کند، بنده اى را که نماز مى خواند. به من خبر ده اگر او (بنده ای که نماز می‌خواند ) به راه هدایت باشد، یا (مردم را) به تقوا فرمان دهد (آیا نهى او سزاوار است)؟! ۹ تا ۱۲ علق. 👈 پس، طغیانگر، دیگران را از نماز و هدایت بسوی تقوا باز می دارد و وقتی طغیانگر، فرد نمازخوانی را که به مردم فرمان تقوا می‌دهد، از اینکار نهی کند، عملا باعث انحراف مردم از صراط مستقیم شده. 👈 پس مستحق مجازات الهی میشود: 🌹أَرَأَيْتَ إِن كَذَّبَ وَتَوَلَّىٰ. به من خبر ده اگر (این طغیانگر) حق را انکار کند و از آن روى گردان شود (آیا مستحق مجازات الهى نیست)؟! آیا ندانست که خداوند ( او را ) مى بیند؟! ۱۳ و ۱۴ علق. 👈 آنگاه از مجازات فرد طغیانگر فرموده است: 🌹كَلَّا لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ.... چنان نیست (که او مى پندارد)، اگر دست از کار خود برندارد، ناصیه اش ( موى پیش سرش) را گرفته (و به سوى عذاب) مى کشانیم. ناصیهء سر همان دروغگوى خطا کار را! سپس هر که را مى خواهد صدا بزند! ما هم بزودى مأموران دوزخ را صدا مى زنیم. ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ علق. ⚫ 👈 ابوجهل، پیامبر را از نماز و دعوت بسوی پروردگار، منع می کرد، و در پی عمل زشت او که می خواست پای خود را هنگامیکه پیامبر در سجده بود، بر گردن ایشان گذارد، این آیات نازل شد. مجمع البیان، ج۱۰، ص۵۱۵. و فرموده اگر از کار خود دست برندارد، یعنی اگر توبه نکند، مجازات او این خواهد بود که موهای جلوی سرش را گرفته و او را با حقارت و ذلت، بسوی دوزخ می کشانند. ■■ در روایتی نقل شده: این عذاب برای ابوجهل در دنیا هم واقع شد. آنزمان که در جنگ بدر، ابن مسعود، سر او را با تحقیر از بدن جدا کرد و موهای جلوی سرش را گرفته و روی زمین می کشید و نزد پیامبر می برد. پیش از آن ابن مسعود، داوطلب شد تا به فرمان پیامبر، به میان کفار قریش رود و سورهء الرحمن را تلاوت کند. وقتی سوره را تلاوت می کند، ابوجهل چنان در گوش او سیلی میزد که گوشش پاره شده و خون می آید. پیامبر از این واقعه بسیار اندوهگین میشوند. تفسیر فخر رازی، ج۳۲، ص۲۳. ✅ آخرین آیه، سجده واجب دارد لذا از قید آن معذورم.
🌹🌹 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا، هنگامیکه زمین شدیداً به لرزه درآید، 🌹وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا، و زمین بارهاى سنگینش را خارج سازد، 🌹 وَقَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا. و انسان مى گوید: زمین را چه مى شود (که این گونه مى لرزد)؟! ۱ تا ۳ زلزال. تفسیر: منظور از زلزال در این آیه، هم می‌تواند صور اول و پایان جهان باشد، و هم می‌تواند صور دوم و آغار قیامت باشد. اگر منظور نفخهء اول باشد، چنان زلزله ای واقع می‌شود که تمام کرهء زمین تکان می‌خورد، آنچنان شدید که هر آنچه درونش هست از معادن و گنجها و مواد مذاب، بیرون می‌ریزد. و انسان، متعجب می‌شود از چنان تکان شدیدی. اگر هم نفخهء دوم باشد که زمین، مردگان را از درون خود بیرون می‌ریزد و آنها زنده می‌شوند و از تکان شدید زمین تعجب می‌کنند. 🍃 بهرحال قیامت هر کس با مرگ او آغاز میشود. چون با مرگ، تمام فرصتها برای حیات به پایان می‌رسد و ما می‌مانیم و اعمالمان و آثار اعمالمان که از خود به جا می‌گذاریم. 👈 زمین در قیامت سخن می‌گوید: 🌹يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا. در آن روز زمین تمام خبرهایش را بازگو مى کند. ۴ زلزال. در روز قیامت، زمین در بارهء هر اتفاقی که روی آن واقع شده سخن می‌گوید. از همهء خبرها، کارهای نیک، خیرخواهی ها، جنایتها، زشتیها..... زمین بر تمام اعمال انسانها شهادت می دهد. 🌷 حضرت امیر علیه السلام فرموده اند: در قسمتهای مختلف مساجد نماز بخوانید، زیرا هر قطعه از زمین، در روز قیامت برای کسیکه روی آن نماز خوانده گواهی می دهد. بحارالانوار، ج۷۷، ص۳۸۴، حدیث ۵۹. 🌺 نه تنها مسجد شهادت می‌دهد که انسان در آن نماز خوانده بلکه جاهای مختلف مسجد هم شهادت می‌دهند. 👈 و در اینکه زمین چنین عمل شگفت انگیزی را انجام می دهد، شکی نیست: 🌹بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَىٰ لَهَا. چرا که پروردگارت به آن وحى کرده است. ۵ زلزال. 👈 آنگاه از خروج انسانها از قبرهایشان فرموده است: 🌹يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ. در آنروز مردم بصورت گروههاى پراکنده (از قبرها) خارج مى شوند تا اعمالشان به آنها نشان داده شود. ۶ زلزال. 👈 این خروج گروهی، یا بر اساس مذهبشان است، یا بر اساس منطقه ای که در آن ساکن بوده اند و دفن شده اند، یا گروهی با صورت شاد و زیبا، و گروهی غمگین و تیره و عبوس، یا هر امتی با پیامبر و پیشوایان خود، و یا اینکه مومنان در یک گروه و کافران در گروهی دیگر، که باز این دو گروه هم طبقه بندی و دسته بندی می‌شوند. 👈 و پس از خروج انسانها از قبرها: 🌹فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ. پس هر کس هموزن ذرّه اى کار خیر انجام دهد آن را مى بیند. ۷ 🌹وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ. و هر کس هموزن ذرّه اى کار بد کرده آن را (نیز) مى بیند. ۸ زلزال. •••••••••••••••••••• 🌹 رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ پروردگارا! ما صداى منادى (تو) را شنیدیم که به ایمان دعوت مى کرد که: به پروردگار خود، ایمان بیاورید. و ما ایمان آوردیم. پروردگارا! گناهان ما را ببخش. و بدیهاى ما را بپوشان. و ما را با نیکان (و در مسیر آنها) بمیران! ۱۹۳ آل عمران.