eitaa logo
آیات الهی
58 دنبال‌کننده
99 عکس
43 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
أینَ الرَّجَبیّون ✨ از اعمال ماه رجب ✨ 🌸 نماز روز اول این ماه که در روز پانزدهم و روز آخر تکرار میشود: ده رکعت‌ نماز، هر دو رکعت به یک سلام. با این کیفیت: در هر رکعت، یک مرتبه حمد و سه مرتبه توحید و سه مرتبه کافرون. سپس دستها را رو به آسمان بالا برده و می گوییم: لا اله الا الله وَحدَه لا شَریکَ لَهُ المُلکُ و لَهُ الحَمد، یُحی وَ یُمیت و هوَ حَیُّ لا یَموت، بِیَدِهِ الخَیر، و هوَ علی کُلِ شیءِِ قدیر. اللهم لا مانِعَ لِما أعطَیتَ وَ لا مُعطِیَ لِما مَنَعتَ و لا یَنفَعُ ذَالجَدِّ مِنکَ الجَد. سپس دستها را بصورت می کشیم. 🌸 روز پانزدهم، ده رکعت نماز به همین صورت می خوانیم و بعد از نماز دستها را بسوی آسمان بالا برده و همان دعا را می خوانیم تا کل شیء قدر. سپس می گوییم: إلها واحِداََ فرداََ صَمَدا، لَم یَتَّخِذ صاحِبَةََ و لا وَلَدا. سپس دستها را بصورت می کشیم. 🌸 و در روز آخر، همین نماز و دعا را میخوانیم تا کل شیء قدیر. سپس دستها را رو به آسمان برده و می گوییم: وَ صلَّ الله عَلی محمدِِ و آلِهِ الطاهِرین، و لا حَولَ و لا قُوَّةَ الَّا بِاللهِ العلی العظیم. سپس دستها را بصورت می کشیم. 💫 نبی مکرم اسلام، این نماز را به سلمان آموختند و فرمودند هر زن و مرد مومنی که این سی رکعت را بجا آورد، خداوند گناهانش را بیامرزد و پاداش روزهء تمام ماه را به او بدهد و برگهء عبور از صراط را به او عطا کند. اقبال، ص ۶۸۲ 💫
✨ تکریم والدین ✨ ( ۳ ) قسمت سوم: 👈 در آیهء ۱۵ احقاف که دعای چهل سالگی است، انسان مومن سه درخواست از خدا میکند که در پیغامهای دو روز گذشته آنرا خواندیم. 🌺(رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي ۖ إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ) چهل ساله ها و بالاتر! ذکر روزانهء این دعا را فراموش نکنیم🌺 و قرار شد امروز فلسفهء سن مشخص چهل سالگی را بخوانیم. 👈 👈 برای روشن شدن مرز چهل سالگی به آیهء ۳۷ فاطر اشاره می کنیم. در این آیه، کسانیکه را که در دنیا کفران نعمت کرده اند، در دوزخ جای می دهند، و آنها فریاد می زنند که: 🌹 وَهُمْ يَصْطَرِخُونَ فِيهَا رَبَّنَا أَخْرِجْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا... آنها در دوزخ فریاد مى زنند: پروردگارا! ما را بیرون آور تا عمل صالحى انجام دهیم غیر از آنچه انجام مى دادیم. (به آنان گفته مى شود) آیا شما را به اندازه اى که هرکس که اهل تذکر است در آن متذکر مى شود، عمر (و فرصت) ندادیم، و انذارکنندهء (الهى) بسراغ شما نیامد؟! اکنون بچشید که براى ستمکاران هیچ یاورى نیست! 👈 👈 خداوند در برابر تقاضای کفران کنندگان، دو موهبت الهی را یادآور میشود که طول عمر و ناصحان الهی هستند. می فرماید به اندازهء کافى عمر به شما داده شد، و به مقدار لازم انذارکنندهء الهى بسراغ شما آمد، و دو رکن بیدارى و نجات، حاصل گشت (مهلت و مربی). بنابراین، عذر و بهانه اى براى شما وجود ندارد. 👈 👈 در بارهء طول عمری که خداوند در این آیه به آن اشاره فرموده، به دو حدیث رجوع می کنیم: 🌸 پیامبر فرموده اند: هنگامیکه روز قیامت شود، منادى ندا کند، انسانهاى شصت ساله کجا هستند؟ سپس ادامه می دهند، این همان عمرى است که خداوند دربارهء آن فرموده: آیا ما شما را به مقدارى که افراد، متذکر شوند، عمر ندادیم ؟! تفسیر قرطبی و تفسیر درّ المنثور. 🌸 و در حدیث دیگرى از امام صادق: مقدار آن، هجده سال تعیین شده است. مجمع البیان، ذیل همین آیه. 🟩 در حقیقت در این دو حدیث، حداقل و حداکثر سن تذکر بیان شده. به این معنی که از هجده سالگی، تا شصت سالگی فرصت داریم، به خود تذکر دهیم و خود را در معرض تعلیم و تربیت ثانوی قرار دهیم، و کاستیها و آموزشهای غلط در رفتار و گفتار و روح و روانمان را اصلاح و جبران کنیم. ✅ اما انسان مومن و مقید، تلاش خود را برای ارتقاء دین و ایمانش قبل از چهل سالگی آغاز می کند و در سن چهل سالگی، این رشد و ترقی به اوج می رسد و در قلهء تعلیم و تربیت خود قرار می گیرد. در قلهء کمال، و اوج تفکر و اندیشه. 👈 👈 مرز چهل سالگی در این آیه یک مفهوم دیگر هم دارد و آن اینکه والدین باید تا رسیدن اولاد به این سن، اگر نیاز داشت و در توان والدین هم بود، او را در روند رشد رو به جلو یاری کنند با استفاده از نعمتهایی که خداوند به آنها عطا فرموده. بعد از آن نوبت به اولاد است که اگر والدین نیاز به هر گونه کمکی دارند به آنها یاری رسانند. البته اگر همچنان اولاد نیاز به یاری داشتند و از عهدهء والدین بر می آمد، یاری کنند. ولی اولاد هم سعی کنند با رسیدن به این سن، دیگر نیازی به والدین نداشته باشند و اگر والدین به آنها نیاز داشتند، ایشان را مورد تفقد قرار دهند. تکرار 👈 (ذکر این نکته ضروری است که نیکی یعنی اگر کسی کمک خواست او را یاری کنیم. اما احسان یعنی قبل از اینکه فرد نیازمند یاری، از ما کمک بخواهد او را یاری کنیم. لذا خداوند در تمام آیاتی که والدین را سفارش فرموده، فرمان به احسان داده است). /ادامه فردا إن شاءالله/
✨ تکریم والدین ✨ ( ۴ ) بخش چهارم و پایانی از آیهء ۱۵ احقاف: 🌹🌹رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي ۖ إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ. ✅ این دعای قرآنی مهم را خداوند در آیهء ۱۵ سورهء احقاف به مومنین چهل ساله و بالاتر فرمان داده است که بطور مداوم آنرا از خدا طلب کنیم. 👈 تفسیر مفصلی از این آیهء شریفه و مهم را در پیغامهای قرآنی سه روز گذشته خواندیم. خواندیم سن چهل سالگی، اوج بلوغ فکری و قلهء تعلیم و تربیت خود است. یعنی انسان سلامت و باایمان، قبل از چهل سالگی شروع به اصلاح و تربیت، و رشد و پیشرفت خویش در تمام زمینه ها میکند و این روند رو به جلو در چهل سالگی به اوج می رسد و پس از آن، راه هموارتر خواهد بود، مگراینکه راه را به خطا رفته باشد. 👈 البته سن بلوغ فکری در افراد مختلف، متفاوت است و بسیار بستگی دارد به تعلیم و تربیت اولیه که انسان تحت نظر دیگران آموزش می بیند، اما انسان سلامت و باایمان، هرگز به آنچه آموخته اکتفا نمیکند و خیلی زود با تمسک به کلام خدا و کلام معصومین و مطالعهء زندگی بزرگان و با بکارگیری عقل و اندیشه و علم اندوزی و استفاده از تجربیات دیگران، خود را در معرض تعلیم و تربیت ثانویه قرار میدهد و خودش، خودش را اصلاح میکند. و هرگز کاری نمی کند که سلامت جسم و روح و روانش به خطر افتد. 👈 و در اوج این تعلیم و تربیت ثانویه در سن چهل سالگی، برای والدین و خودش و دودمانش از فرزندان و عروسها و دامادها و نوادگان الی ابد، دعا می کند. ( ذریه به این معنی است ). 🟢 دعا میکند که خداوند، شکر تمام نعمتهایی را که به او و به والدینش عطا کرده تا او بتواند به این درجه از کمال برسد را به او بیاموزد، و دعا میکند خداوند توفیق انجام اعمال صالح را به او بدهد و دعا میکند خداوند ذریه اش را در زمرهء صالحان قرار دهد و در پایان با همهء وجود، توبه و خود را تسلیم فرمان خدا میکند. ✅ اما پاداش این انسان که مراقب سلامت خود است و تلاش میکند برای ارتقاء ایمان، چیست؟ 🌹أُولَٰئِكَ الَّذِينَ نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَنَتَجَاوَزُ عَن سَيِّئَاتِهِمْ فِي أَصْحَابِ الْجَنَّةِ ۖ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذِي كَانُوا يُوعَدُونَ. آنها کسانى هستند که ما بهترین اعمالشان را قبول مى کنیم و از گناهانشان مى گذریم و در میان بهشتیان جاى دارند. این وعدهء راستى است که وعده داده مى شوند. ۱۶ احقاف. 👈 (أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا)، دو معنی دارد. یا اینست که خداوند برای عطای پاداش، بهترین اعمالِ انسان پاک را در نظر می گیرد و یا اینکه بهتر از اعمالش پاداش می دهد. که هر دو صورت پاداش بزرگی است. چهل ساله ها و بالاتر! روزانه این دعا را بخوانیم. التماس دعا.
✨تکریم والدین✨ ( ۵ ) 🌹🌹وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا. و پروردگارت فرمان داده جز او را نپرستید. و به پدر و مادر احسان کنید. هرگاه یکى از آن دو، یا هر دو، نزد تو به سنّ پیرى رسند، کمترین اهانتى به آنها روا مدار. و بر آنها فریاد مزن. و گفتار (لطیف و سنجیده و) بزرگوارانه به آنها بگو. ۲۳ اسراء. تفسیر: قرار دادن توحید یعنى اساسى ترین اصل اسلامى، در کنار احسان به پدر و مادر تأکید دیگرى است بر اهمیت این دستور اسلامى. منتظر نمانیم تا والدین، نیازشان را به ما بگویند. حواسمان باشد هر آنچه نیاز داشتند در حد توان فراهم کنیم قبل از آنکه به زبان بیاورند.. و این نیاز الزاما مالی نیست. گاهی نیاز به گردش. گاهی نیاز به درد دل، گاهی نیاز به دو گوش شنوا برای تعریف کردن خاطرات تکراری 🌸 سپس در توضیح بیشتر احسان به والدین می فرماید: 🌹وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا. و پر و بال تواضع خویش را از روى محبت و لطف، در برابر آنان فرود آر. و بگو: پروردگارا! همانگونه که آنها مرا در کودکى تربیت کردند، مشمول رحمتشان قرار ده. ۲۴ اسراء. 👈 👈 آنها ممکن است بر اثر کهولت، به جائى برسند که نتوانند بدون کمک دیگرى حرکت کنند، و از جا برخیزند و حتى ممکن است قادر به انجام‌ امور شخصی خود نباشند. اشاره به زمان کودکی فرزندان، اشاره به همین نکته است. انجام امور شخصی. در این موقع، آزمایش بزرگ فرزندان شروع مى شود: آیا وجود چنین پدر و مادرى را مایهء رحمت مى دانیم، و یا بلا و مصیبت و عذاب؟ آیا صبر و حوصلهء کافى براى نگهدارى احترام آمیز، از چنین پدر و مادرى را داریم و یا هر زمان با نیش زبان، با کلمات سبک و اهانت آمیز، قلبش را مى فشاریم و آزار مى دهیم؟ فرمان داده شده ایم به آنها اف هم نگوئیم، یعنى اظهار کمترین ناراحتى. و با صداى بلند و اهانت آمیز و داد و فریاد با آنها سخن نگوئیم. باز تأکید فرموده با قول کریم و گفتار بزرگوارانه با آنها سخن بگو، که همهء آنها نهایت ادب در سخن را مى رساند که زبان، کلید قلب است. و دستور به تواضع و فروتنى مى دهد، تواضعى که نشان دهندهء محبت و علاقه باشد و نه چیز دیگر. وسرانجام، مى فرماید حتى موقعى که بسوى درگاه خدا رو مى آورى پدر و مادر را (چه در حیات و چه در ممات) فراموش مکن، و تقاضاى رحمت پروردگار براى آنها بنما و فراموش مکن آنها در کودکى تو را که شدیدا نیازمند بودی نگهداری کردند، و اف هم نگفتند. 🌸احسان به والدین هیچ تبصره ای ندارد مگر یک مورد و آنهم دعوت آنها به شرک است ( و شرک یعنی چیزی یا کسی را بیشتر از خدا، یا به اندازهء او دوست داشته باشیم و اهمیت دهیم. ۱۶۵ بقره. دقت کنیم)🌸
✨ تکریم والدین ✨ ( ۶ ) 🌹🌹وَالَّذِي قَالَ لِوَالِدَيْهِ أُفٍّ لَّكُمَا أَتَعِدَانِنِي... و کسیکه به پدر و مادرش مى گوید: اُف بر شما! آیا به من وعده مى دهید که من (روز قیامت) مبعوث مى شوم؟! در حالیکه پیش از من اقوام زیادى بودند (و هرگز مبعوث نشدند)! و آن دو (فریاد مى کشند و) خدا را به یارى مى طلبند که: واى بر تو، ایمان بیاور که وعدهء خدا حق است! اما او پیوسته مى گوید: این چیزى جز افسانه هاى پیشینیان نیست. ۱۷ احقاف. سپس آنانرا در زمرهء کافران قرار داده می فرماید: 🌹أُولَٰئِكَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِم مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ ۖ إِنَّهُمْ كَانُوا خَاسِرِينَ. آنها کسانى هستند که فرمان عذاب دربارهء آنان همراه اقوام (کافرى) که پیش از آنان از جن و انس بودند تحقق یافته، به یقین آنان زیانکار بودند. ۱۸ احقاف. و از آنجائیکه درجهء سخاوت بعضی از اولاد بی معرفت در بدی کردن به والدین با هم تفاوت دارد، در آیهء بعد فرموده است: 🌹 وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِّمَّا عَمِلُوا ۖ وَلِيُوَفِّيَهُمْ أَعْمَالَهُمْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ. وبراى هر کدام درجاتى است بر طبق اعمالى که انجام داده اند، تا خداوند کارهایشان را بى کم و کاست به آنان باز پس دهد. و آنها مورد ستم واقع نمى شوند. ۱۹ احقاف. تفسیر: اوصافى که در این آیات، دربارهء این گروه بیان شده، یکی: ✔ بى احترامى و اسائهء ادب نسبت به مقام پدر و مادر است. اف به معنى هر چیز کثیف و آلوده است، و در مقام توهین و تحقیر گفته مى شود. ✔ دیگر اینکه نه تنها ایمانى به قیامت و روز رستاخیز ندارند، بلکه آنرا به باد مسخره گرفته، جزء افسانه ها و پندارهاى خرافى مى شمرند. ✔ وصف دیگرشان، اینست که گوش شنوا ندارند، تسلیم در برابر حق نیستند و روحشان از غرور و جهل و خودخواهى انباشته است. و علیرغم تلاش پدر و مادر برای سربه راه شدن او، همچنان در منجلاب غرور و کفر و مخالفت دست و پا می زند. ◾ اینان بجای حق شناسی و شکرگزاری، جسور و بى ادب هستند، حتى نسبت به والدینشان. و بجای همراه شدن با مقربان خداوند در بهشت، در زمرهء اقوام بى ایمان در دوزخند. و بجای توبه از لغزش هاى خود و تسلیم در برابر حق، طغیانگری و سرکشی می کنند و خودخواه و متکبرند. "" دَرَجات، جمع درجه است و به پله هائى گفته مى شود، که از آن به سمت بالا مى روند. و دَرَکات، جمع درک به پله هائى گفته مى شود، که از آن به طرف پائین حرکت مى کنند، لذا در مورد بهشت، درجات، و در مورد دوزخ، درکات گفته مى شود، اما در این آیه فقط از لفظ درجه استفاده شده، هم برای بهشت و هم برای جهنم که به آن تغلیب می گویند. تغلیب یعنی از جمع دو واژه، آنرا که غالب است در بارهء هر دو بکار می برند. مثلا مشرقین. یعنی مشرق و مغرب. یا حَسَنَین. یعنی امام حسن و امام حسین. و در اینجا چون بهشت بر جهنم غالب و افزون است برای هر دو از واژهء درجه استفاده شده ""
✨ تکریم والدین ✨ ( ۷ ) 💚 از پیامبر سؤال کردند به چه کسی نیکی کنیم؟ فرمود: مادر. گفتند، پس از او؟ فرمود: مادر. برای بار سوم پرسیدند، فرمود: مادر. و بار چهارم، فرمود: پدر. بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۴۹. 🌹🌹وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ. و ما به انسان، دربارهء پدر و مادرش سفارش کردیم. مادرش او را با ناتوانی روز افزون، حمل میکند و دوران شیرخوارگی او در دو سال، پایان می یابد. به او توصیه کردم که برای من و برای پدر و مادرت، شکر بجا آور که بازگشت همه بسوی من است. ۱۴ لقمان. تفسیر: خداوند، احسان به پدر و مادر را سفارش میکند، اما بر زحمات مادر، تکیه و توجه ویژه دارد (پدران، حقوق ویژهء مادران را نادیده نگیرند و به فرزندان هم بیاموزند). و اینکه می فرماید برای من و پدر و مادرت شکر بجا آور، یعنی، منعم اصلی خداست که پدر و مادر مهربان عطا میکند و شکر، بخاطر پدر و مادر، برای اینست که واسطهء فیوض الهی هستند و عهده دار انتقال نعمتهای خدا به فرزندان. (حقوق فرزندان را نادیده نگیریم). 👈 خداوند، شکر پدر و مادر را بعد از شکر خودش، سفارش فرموده. یعنی اولین نعمت بعد از نعمت وجود، پدر و مادر هستند. ضمن اینکه شکرگزاری بخاطر وجود پدر و مادر و عواطف پاک و بی آلایش آنها، آنقدر مهم و لازمست که پس از آن، خداوند، بازگشت بسوی خود را یادآوری میکند. و این یعنی اگر در قبال زحماتی که پدر و مادر برای ما کشیده اند، کوتاهی کنیم، قطعا مورد بازخواست قرار خواهیم گرفت. با احسان به پدر و مادر، بخشی از این شکرگزاری را، بجا آوریم، و آنها را آنطور که هستند، بپذیریم و اگر کوتاهی در حق ما کرده اند، نادیده بگیریم که رسیدگی فقط با خداست. 👈 چنانکه در آیات کریمهء ۲۳ و ۴ و ۵، اسراء، در روزهای گذشته، خواندیم: 🌹وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا... و پروردگارت فرمان داده، جز او را نپرستید. و به پدر و مادر احسان کنید. هرگاه یکى از آن دو، یا هر دو، نزد تو به سن پیرى رسند، کمترین اهانتى به آنها روا مدار (حتی در حد اف). و بر آنها فریاد مزن. و گفتار (لطیف و سنجیده و) بزرگوارانه به آنها بگو. و بال هاى تواضع خویش را از محبت و لطف، در برابر آنان فرود آر! و بگو:  پروردگارا! همانگونه که آنها مرا در کوچکى تربیت کردند، مشمول رحمتشان قرار ده! پروردگار شما از درون دلهایتان آگاه تر است (اگر لغزشى در این زمینه داشتید) هر گاه صالح باشید (و جبران کنید) او بازگشت کنندگان را مى بخشد. 👈 👈 خداوند برای تکریم والدین، هیچ قید و شرطی نگذاشته. (اگر برای والدین همسر هم کاری از دستمان بر می آید، کوتاهی نکنیم که آینده بسیار نزدیک است.......). و دنیا محل تکرار است و تکرار. /ادامه فردا إن شاءالله/
🌺 أینَ الرَّجَبیّون 🌺 لیلة الرغائب یعنی شبی که بخاطر پاداشها و فضیلتهای فراوانی که دارد، مورد میل و رغبت فراوان است. میل و رغبت فراوان برای طاعت و عبادت خدا. چرا گفته شده امشب شب استجابت خواسته هاست؟ زیرا خداوند فرمود: 🌹🌹وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ. پروردگار شماگفته است: مرا بخوانید تا (دعاى) شما را اجابت کنم. به یقین کسانیکه از عبادت من تکبّر می ورزند بزودى با ذلّت وارد دوزخ مى شوند. ۶۰ غافر. یعنی کسیکه از عبادت خدا تکبر دارد، امید نداشته باشد که خواسته هایش مستجاب شود. اما امشب شبی است که پروردگار را با میل و رغبت و بدون تکبر و غرور عبادت می کنیم پس امیدوار باشیم خواسته هایمان را مستجاب کند. و چون تسلیم فرمان خداییم، زمان و شکل استجابت دعاهایمان را به صلاحدید او می سپاریم حتی اگر زمان آن روز قیامت باشد. 🌸🌸 پیامبر بزرگوار اسلام در بیان اعمال این شب مهم فرموده اند: روز پنجشنبهء اول ماه را روزه می گیری و چون شب فرا رسید، میان نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز می خوانی. هر دو رکعت به یک سلام. با این کیفیت: در هر رکعت، یک‌ مرتبه سورهء حمد، سه مرتبه سورهء قدر، و دوازده مرتبه سورهء توحید. پس از اتمام نماز، هفتاد مرتبه می گویی: اللهم صل علی محمد النبی الاُمّی. آنگاه به سجده می روی و هفتاد مرتبه می گویی: سُبّوحُُ قُدّوس رَبُّ المَلائِکَةِ والرّوح. سپس سر از سجده برمیداری و هفتاد مرتبه می گویی: رَبِّ اغفِر و ارحم و تَجاوَز عَمّا تَعلَم، إنَّکَ أنتَ العَلیُّ الأعظم. آنگاه حاجات خود را طلب میکنی و آرزوهایت را بیان می نمایی. 🌸 پیامبر در بیان فضیلت این اعمال فرموده اند: کسیکه این نماز را بخواند، خداوند گناهانش را بیامرزد، و در قیامت، هفتصد تن از خاندانش را شفاعت کند، و این نماز را در شب اول قبر با چهره ای زیبا و گشاده رو و با زبانی فصیح و گویا بسوی قبر او می فرستد و این چهرهء نیکو می گوید: ای حبیب من! بر تو بشارت باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی. متوفی از او می پرسد: تو کیستی؟ من تا کنون چنین چهرهء زیبایی ندیده بودم. آن چهره می گوید: من پاداش آن نمازی هستم تو در فلان شب بجا آوردی. من امشب به نزد تو آمدم تا مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو مرتفع سازم، و کنارت باشم تا زمانیکه همگی روز رستاخیز برخیزند و در عرصهء قیامت بر سرت سایه افکنم. اقبال، ص ۶۳۲. این حدیث، هم در مفاتیح آمده و هم در بحارالانوار. و چون شب جمعه است، شب دعای کمیل و شب زیارتی آقا اباعبدالله هم هست 🌸 ✨ همه و ما را دعا کنید ✨
✨ تکریم والدین ✨ ( ۸ ) 🌹🌹 وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا. و خدا را بپرستید. و هیچ چیز  را همتاى او قرار ندهید. و به پدر و مادر، احسان کنید. همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مستمندان، و همسایهء نزدیک، و همسایهء دور، و دوست و همنشین، و واماندگان در سفر، و بردگانى که مالک  آنها هستید. زیرا خداوند، کسى را که متکبر و فخرفروش است، دوست نمی دارد. ۳۶ نساء. تفسیر: از آنجا که آیه بیان یک رشته از حقوق اسلامى است، قبل از هر چیز اشاره به حق خداوند بر مردم کرده است، مى فرماید: خدا را بپرستید و هیچ چیز را شریک او قرار ندهید (وَ اعْبُدُوا اللّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً). 🌸 حق پدر و مادر از مسائلى است که در قرآن مجید زیاد، روى آن تکیه شده و کمتر موضوعى است که این قدر مورد تأکید واقع شده باشد، و در چهار مورد، بعد از توحید قرار گرفته است. سوره بقره آیهء ۸۳، سوره انعام آیهء ۱۵۱، سوره اسراء آیهء ۲۳ و آیهء فوق. 👈 و این یعنی میان توحید و احسان به والدین، ارتباط و پیوند است. به این معنی که بزرگترین نعمت، نعمت هستى و حیات است، که در درجهء اول از ناحیهء خداست، و در مراحل بعد به پدر و مادر ارتباط دارد. زیرا فرزند، بخشى از وجود پدر و مادر است. بنابراین، ترک حقوق پدر و مادر، هم دوش شرک به خداست. و احسان به والدین، ادامه پیدا می‌کند به ذی القربی، یعنی نزدیکان، سپس احسان به یتیم، مساکین (مسکین یعنی بی چیز، یعنی کسیکه گرسنه است، هیچ چیز ندارد حتی لقمه نانی). سپس این احسان ادامه پیدا می کند به همسایه، و دوست و همنشین، سپس به واماندگان در سفر و آنگاه به زیردستان. و در پایان آیه، احسان نکردن به افراد مذکور را نشانهء تکبر و فخرفروشی، به معنی خودبرتربینی می داند. 👈 در مورد الجار ذی القربی، بعید است منظور همسایه ای باشد که از نزدیکان است. چون احسان به ذی القربی را قبل از آن فرموده اند. منظور از الجار ذی القربی، یا اشاره به همسایگان اقوام دارد، یا اشاره به ۴۰ خانه از هر طرف، و یا به همهء کسانیکه با ما در یک روستا و یک شهر زندگی میکنند. که بهرحال شامل همهء همسایگان، از مسلمان و غیرمسلمان است. 👈 الصاحب بالجَنب، یعنی دوستی که در کنارمان است. مثل همسفر، همکار، همکلاسی، و ..... بهترین دوستان که بیشترین زمان را در کنار هم هستند همسر و فرزندانند. یعنی خانواده. وامانده در سفر هم کسی است که شاید در شهر و دیار خود، وضع مالی خوبی داشته باشد اما حالا در سفر به هر دلیلی گرفتار شده و نیاز به کمک دارد.
✨تکریم والدین✨ ( ۹ ) 🌹🌹وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ. و (یاد آرید) هنگامیکه از بنی اسرائیل عهد گرفتیم که جز خدا را نپرستید و احسان کنید دربارهء پدر و مادر و خویشان و یتیمان و مساکین، و به زبان خوش با مردم تکلّم کنید و نماز به پا دارید و زکات (مال خود) بدهید، پس شما عهد شکسته و روی گردانیدید جز چند نفری، و شمایید که از حکم خدا برگشتید. ۸۳ بقره. تفسیر: این آیه، پیمان خداوند با بنی اسرائیل است، اما مفاد این پیمان، جزء اصول و قوانین ثابت ادیان الهیست. چرا که در همهء ادیان آسمانى، این پیمانها و دستورات وجود دارد. لذا خاص بنی اسرائیل نیست. ابتدا پیمان گرفته شده، جز خدا را نپرستید و سپس احسان به والدین، و به خویشان، و به یتیم و مسکین. آنگاه در مادهء بعدی پیمان، فرمان به تکلم زیبا با مردم داده شده و پس از آن، نماز و زکات. 👈 در بارهء احسان به خویشان و یتیم و مسکین، در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم. 🌸 آقا امام باقر علیه السلام، در توضیح قولواللناس حسنا، فرموده اند: بهترین سخنی که دوست دارید مردم به شما بگویند، به آنها بگوئید. امالی (شیخ صدوق)، ص۲۵۴. 👈 و نماز، ارتباط با خداست و زکات، ارتباط با خلق خداست که باز هم به خدا باز می گردد. سپس به مفاد دیگری از این عهدنامه اشاره فرموده است: 🌹وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لَا تَسْفِكُونَ دِمَاءَكُمْ وَلَا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ. و (به یاد آرید) هنگامیکه از شما عهد گرفتیم که خون یکدیگر را نریزید و یکدیگر را از خانه و دیار خود نرانید، پس بر آن عهد اقرار کرده و خود شما بر آن گواه می‌باشید. ۸۴ بقره. 👈 اما نکتهء مهمی که در این آیات وجود دارد و باید به آن توجه ویژه نمود اینست که: 👇 خداوند حقوق بسیار مهمی را بر ذمهء انسان قرار داده که مهمترین آنها، وحدانیت است و پس از آن احسان به والدین. و همهء پیمانهایی که خداوند در این عهدنامه بر دوش بندگان قرار داده، بعد از وحدانیت و احسان به والدین است. ✨ اما وحدانیت، به معنای واقعی یعنی چه؟ وحدانیت، یعنی پرستش خداوند، بدور از شرک. و این دوری از شرک، بخوبی در آیهء ۱۶۵ بقره بیان شده (دقت کنیم). 👇👇 🌹وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ۗ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ. برخی از مردم، غیر خدا را همانند خدا گیرند و چنانکه خدا را باید دوست داشته باشند با آنها دوستی می کنند، لیکن آنها که مومن هستند، کمال محبت و دوستی را فقط به خدا مخصوص می دارند. و ستمکار، وقتی که عذاب خدا را مشاهده کند می ببیند که قدرت، خاص خداست و عذاب خدا بسیار سخت است. پس با این حساب، بسیاری از ما مشرکیم ولی نمی دانیم. که خداوند فرمود: 🌹وَمَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللهِ إِلاَّ وَهُمْ مُشْرِکُونَ. و بیشتر آنها به خدا ایمان نمى آورند، مگر آنکه ایمان خود را با شرک آلوده مى کنند. ۱۰۶ یوسف. 🟢 به آنچه هستیم اکتفا نکنیم، خود را بازسازی کنیم. ایمانمان را ارتقاء دهیم و خود را در معرض تعلیم و تربیت ثانوی قرار دهیم.
✨ تکریم والدین ✨ ( ۱۰ ) در دو پیغام: 🌹🌹قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ ۖ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۖ ...... بگو: بیایید تا آنچه خدا بر شما حرام کرده همه را بر شما بخوانم، و آن اینکه به هیچ وجه شرک به خدا نیاورید، و به پدر و مادر احسان کنید، و دیگر اولاد خود را از بیم فقر نکشید، ما شما و آنها را روزی می‌دهیم، و دیگر به کارهای زشت آشکار و نهان نزدیک نشوید و نفسی را که خدا حرام کرده (محترم شمرده) جز به حق به قتل نرسانید. خدا شما را به این اندرزها سفارش نموده، باشد که تعقل کنید. ۱۵۱ و به مال یتیم جز به نحو احسن (و برای اصلاح) نزدیک نشوید تا به حد رشد برسد، و حق پیمانه و وزن را به عدالت ادا کنید، هیچکس را جز به مقدار توانایی تکلیف نمی کنیم، و هنگامیکه سخنی می گوئید عدالت را رعایت نمائید حتی اگر در مورد نزدیکان بوده باشد. این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش می کند تا متذکر شوید. ۱۵۲ و اینکه این راه مستقیم من است از آن پیروی کنید و از راههای مختلف (و انحرافی) پیروی نکنید که شما را از راه حق دور می سازد. این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش می کند تا پرهیزگار شوید. ۱۵۳ انعام. تفسیر: فرمانهای دهگانه که با پرهیز از شرک آغاز میشود و با احسان به والدین ادامه پیدا می‌کند و با پرهیز از اختلاف با خدا و فرمانهای او، به پایان می برد. 👈 پس از ۵ فرمان اول، در پایان آیه فرموده است: ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ. اینها را خداوند به شما سفارش فرمود تا تعقل کنید. 👈 سپس در پایان آیهء دوم، پس از ۴ فرمان، فرموده است: ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ. اینها را خداوند به شما سفارش فرمود تا متذکر شوید. 👈 و در سومین آیه، پس از فرمان دهم، می فرماید: ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ. اینها را خداوند به شما سفارش فرمود تا تقوا پیشه کنید. ✅ به این‌ معنی که نخستین مرحله به هنگام دریافت یک حکم، تعقل و درک آنست. مرحلهء بعد، مرحلهء یادآورى و تذکر و یادگیری آنست. و مرحلهء سوم که مرحله نهائى است، مرحلهء عمل و پیاده کردن بهمراه تقوا و پرهیزگارى است. این فرمان هاى دهگانه، اختصاص به آئین اسلام ندارد، بلکه در همهء ادیان بوده است. و با عقل و منطق انسان هم منطبق است. 👈 👈  ادامهء تفسیر: ذکر احسان به پدر و مادر، بلافاصله بعد از مبارزه با شرک، و قبل از دستورهاى مهمى همانند تحریم قتل نفس، و اجراى اصول عدالت، دلیل بر اهمیت فوق العادهء حق پدر و مادر در دستورهاى اسلامى است. نکتهء قابل توجه اینست که، بجاى تحریم آزار پدر و مادر که هماهنگ با سایر تحریم هاى این آیه است، موضوع احسان و نیکى کردن، ذکر شده است. یعنى: نه تنها ایجاد ناراحتى براى آنها حرام است بلکه علاوه بر آن، احسان و نیکى در مورد آنان نیز لازم و ضرورى است. / ادامه فرداإن شاءالله/
✨ تکریم والدین ✨ ( ۱۰، دومین پیغام ) 👈 ادامهء تفسیر آیات ۱۵۱ تا ۱۵۳ انعام. فرمانهای دهگانه. 🌸 سومین فرمان پس از یکتاپرستی بدور از شرک، و احسان به والدین، خودداری از قتل فرزندان است بخاطر گرسنگى. وَ لاتَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاق. زیرا: نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَإِیّاهُمْ. ما، شما و آنها را روزی می دهیم. ◾ متاسفانه این روش، مخصوص عرب جاهل نیست. در جامعهء مدرن امروز هم به دلائل مختلف از جمله فقر، فرزند نامشروع، و فرزندان ناخواسته، سقط جنین‌های غیر قانونی صورت می گیرد و اختصاص به کشور خاصی هم ندارد. کم و بیش در بین تمام مردم جهان شایع شده. اما در میان مسلمانان چرا؟!! ◾ إملاق به معنای فقری است که انسان را ذلیل میکند و خداوند فرموده نگران نباشید که من آنها و شما را روزی خواهم داد. 👈 نکتهء قابل توجه اینکه: گاهی این کشتن به معنای به قتل رساندن نیست. اگر از ترس فقر و املاق، و یا به هر دلیلی، اولاد را از بهره مندی رزق و روزی که خداوند عطا فرموده محروم کنیم، او عملا خواهد مُرد. آیندهء تاریک او عین مردن است (دقت کنیم). 🌸 فرمان چهارم: وَ لاتَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ. ◾ فواحش جمع فاحشه به معنى گناهانى است که فوق العاده زشت و تنفرآمیز است. اعمال زشتی که نه تنها آنها را در آشکار و پنهان انجام ندهید، بلکه به آنها نزدیک هم نشوید (ولا تَقرَبوا ). اعمال زشتی مانند زنا. زنای تَن، زنای ذهن و زنای مجازی. زنای مجازی، اعم از نگاه کردن و گفتگو. زنای ذهن هم آنست که در شرایط مختلف، نامحرم را به ذهن آورد و به او فکر کند، حتی برای چند ثانیه. 👈 و یا اعمال زشت در جایی که اموال بی دفاع وجود دارد. مانند کمفروشی، دستدرازی به بیت المال، و یا اموال بى دفاع یتیمان که در فرمان ششم و هفتم فرموده است. 🌸 فرمان پنجم: لاتَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی حَرَّمَ اللّهُ إِلاّ بِالْحَقِّ. کسی را که خدا محترم شمرده به قتل نرسانید مگر به حق. مانند قصاص یا دفاع. در مورد دفاع از خود یا دیگری که منجر به کشته شدن طرف مقابل میشود، اگر دفاع، دفاع مشروع باشد مجازات ندارد، اما اگر دفاع نامشروع باشد، مجازات دارد. مشروع یا نامشروع بودن دفاع، بستگی به شرایطی دارد که در آن، دفاع صورت می گیرد. مثلا اگر کسی حضور دارد که برای رفع خطر کمک کند، شخص مورد تهاجم باید کمک بگیرد و نباید رفتاری کند که منجر به کشته شدن مهاجم بشود، بخصوص اگر افراد حاضر، از نیروهای انتظامی باشند.  🌸 فرمان ششم: و لاتَقْرَبُوا مالَ الْیَتیمِ إِلاّ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ حَتّى یَبْلُغَ أَشُدَّهُ. به اموال یتیم نزدیک نشوید مگر برای اصلاح، تا بزرگ شود. 🌸 و فرمان هفتم: و أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمیزانَ بِالْقِسْطِ. کم فروشى نکنید و حق پیمانه و وزن را با عدالت ادا کنید. و برای اینکه کسی تصور نکند این فرمانها خارج از توان اوست و در نتیجه از پذیرش آنها سرباز زند، فرموده است: هیچکس را جز به اندازهء توانائى تکلیف نمى کنیم (لانُکَلِّفُ نَفْساً إِلاّ وُسْعَها). یعنی خداوند قبل از اینکه فرمانی به انسان ابلاغ فرماید، توان انجام آنرا عطا فرموده. 🌸 فرمان هشتم: وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ کانَ ذا قُرْبى. و به هنگام سخن گفتن (از قضاوت یا شهادت دادن و یا گله گذاری)، عدالت را رعایت کنید حتی اگر آن سخن در بارهء خویشانتان باشد. 🌸 فرمان نهم: به عهد الهى وفا کنید و آنرا نشکنید. (وَ بِعَهْدِ اللّهِ أَوْفُوا). اعم از پیمانهای الهی، مثل همین پیمانها که خداوند گرفته، و سوگند و نذر. 🌸 و فرمان دهم: فرموده است، پیروی از این فرمانها، راه مستقیم است، پس تبعیت کنید و از راه دیگری تبعیت نکنید. وَ أَنَّ هذا صِراطی مُسْتَقیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لاتَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبیلِهِ.
✨ تکریم والدین ✨ ( ۱۱ ) 🌹🌹 يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ ۖ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ. از تو سؤال مى کنند چه چیز انفاق کنند؟ بگو: هر خیر و نیکى که انفاق مى کنید، باید براى پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مستمندان و درماندگان در سفر باشد. و هرکار خیرى که انجام دهید، خداوند از آن آگاه است. (و پاداش شما محفوظ خواهد بود). ۲۱۵ بقره. تفسیر: آنها سوال کردند چه چیز انفاق کنیم؟ خداوند پاسخ فرمود: فرقی نمی کند چه چیز انفاق کنید از انفاق اموال و انفاق معنوی مثل علم و هر آنچه خداوند در اختیارتان قرار داده، فقط خیر باشد، نیک باشد. مهم اینست که به‌ چه کسانی انفاق کنید. لذا در ادامه، کسانی را که باید به آنها انفاق کنیم معرفی می فرمايد. یعنی چیزی که انفاق می کنید خیر و خوب باشد و برای فرد مورد نظر سودمند افتد و فایده کند، فرقی نمی کند چه چیز. مهم اینست که به چه کسانی باید انفاق کنیم. البته قطعا موارد انفاق منحصر به این پنج گروه نیست بلکه موارد انفاق بسیار گسترده است، اما در این آیه گروههای مهم را الویت بندی فرموده است. مسلماً پدر و مادر و سپس نزدیکان در این مسئله اولویت دارند و بعد از آنها یتیمان و سپس نیازمندان و حتى کسانیکه ذاتاً فقیر نیستند ولى بر اثر حادثه اى مثل تمام شدن مخارج در سفر، یا مهاجرت در راه خدا، نیازمند شده اند. نکتهء مهم در این آیه اینست که در مورد والدین و نزدیکان، حتما نباید آنان نیازمند باشند. همین قدر که وضعیت مالی انسان از آنان بهتر باشد و توان بخشش داشته باشد، کفایت می کند برای انفاق به آنان. (دقت کنیم، انفاق به والدین و نزدیکان در صورتی لازم است که وضع مالی ما از آنان بهتر باشد. و در این صورت هم باید از مازاد اموالی که خود و خانواده، به آن نیاز داریم انفاق کنیم). خانواده یعنی همسر و فرزندان. نفقه به همسر و فرزند، زیرمجموعهء انفاق است که هر چه وضع مالی سرپرست خانواده بهتر باشد، باید نفقهء بیشتری بپردازد. مازاد بر نفقهء متعارف را میتوان به موارد ذکر شده، انفاق نمود. در پایان آیه مى فرماید و هر کار خیرى انجام مى دهید خداوند از آن آگاه است (وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْر فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلیمٌ). لزومى ندارد تظاهر کنید، خداوند از تمام نیات پنهان و اعمال آشکار آگاهی دارد.