eitaa logo
آیات الهی
58 دنبال‌کننده
99 عکس
43 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 مبعث مبارک 🌸 ( ۲ ) توضیحاتی اجمالی در بارهء خانواده ای که پیامبر بزرگوار اسلام از آن برخاست: در میان عرب زبانها، قبیله ای در حجاز بود قدرتمند با سطح بالایی از مدیریت بنام قریش. مدیریت و حفظ امنیت سرزمینی که کعبهء مقدس در آن قرار داشت و همه ساله مردمان بسیاری از نقاط دیگر دنیا برای انجام مناسک حج و تجارت و تبادل علم و ادب در آنجا تجمع می کردند، با مردان قبیلهء قریش بود و کلیددار کعبه، حضرت عبدالمطلب که به ایشان ابراهیم دوم می گفتند. چون در یکتاپرستی، انسانیت، شرافت و درستکاری، سرآمد همه بود. از آنجائیکه سرزمین مکه از قداست و رونق خاصی در میان مردمان برخوردار بود، ابرهه تصمیم گرفت آنجا را نابود کند اما خداوند منان، کعبه را از لوث دشمنان، پاک کرد. 👇 🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم، لاِیلافِ قُرَیْش. إیلافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتاءِ وَ الصَّیْفِ. فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیْتِ. الَّذی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوع وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْف. به نام خداوند بخشندهء مهربان. (کیفر اصحاب الفیل) بخاطر این بود که قریش الفت گیرند (و زمینه ظهور پیامبر فراهم شود). الفت آنها در سفرهاى زمستانه و تابستانه. پس باید پروردگار این خانه را عبادت کنند. همان که آنها را از گرسنگى نجات داد و از ترس و ناامنى (از یورش ابرهه) ایمن ساخت. سورهء قریش. تفسیر: این سوره بعد از سورهء فیل آمده و در آیهء اول، کیفر اصحاب فیل را یادآوری می‌کند، و می فرماید این یاری برای نابودی دشمن، بخاطر این بود که قریش الفت بگیرد. یعنی مهمترین و شاخص ترین قبیله عرب با سرزمین مکه الفت بگیرد و چیزی از قداست آن کم نشود تا زمینهء ظهور پیامبر خاتم آماده گردد. 👈 زمین مکه، باغ و زراعتى نداشت، دامدارى آن نیز محدود بود، بیشترین درآمد از طریق کاروان هاى تجارى تأمین مى شد، در فصل زمستان بسوى جنوب یعنى سرزمین یمن که هواى آن نسبتاً گرم بود، روى مى آوردند، و در فصل تابستان بسوى شمال و سرزمین شام که هواى ملایم و مطلوبى داشت، و اتفاقا هم سرزمین یمن و هم سرزمین شام از کانون هاى مهم تجارت در آن روز بودند، و مکه و مدینه حلقهء اتصالى در میان آن دو محسوب مى شد. 👌 برنامه ریزی سفرهای تابستانه و زمستانه، از برنامه هایی بود که توسط اجداد پیامبر بزرگوار اسلام، آماده شده و مردمان تمام سرزمینهایی که در این مسیر تجارت می کردند و به تبادل علم و ادب می پرداختند، مطیع آن بودند. اصولا خانواده های قریشی از انسجام و استحکام خاصی برخوردار بودند لذا می بینیم علاوه بر ظهور پیامبر اسلام از این قبیله، سرسخت ترین دشمنان ایشان هم از همین قبیله هستند. کسی از قبائل دیگر قدرت و توان تشکیل حکومت را نداشت. امویان و عباسیان، از قبیلهء قریش، دو حکومتی بودند که بعد از پیامبر، سالهای سال جابرانه و ستمگرانه بر مردم حکومت کردند. و اما در این قبیله بزرگ، خانواده ای وجود داشت که در رعایت اخلاق و ادب در بین دیگر خانواده های قریشی و حتی در بین دیگر قبائل، می درخشید: خانواده ای که پیامبر بزرگوار اسلام از آن برخاست. 🕌 با پیامبر بزرگوار اسلام 🕌 نهج الفصاحه، حدیث شمارهء ۲۹۴۱: هر که استغفار کند خدا برای او از هر غمی گشایش، و از هر تنگنائی مفری پدید آورد. و او را از جائی که انتظار ندارد روزی دهد. 💚 رجب، ماه استغفار و استغاثه، روزهای پایانی ماه رجب را از دست ندهیم💚
🌸 مبعث مبارک 🌸 ( ۳ ) 🌹🌹 إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا. خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود مى فرستند. اى کسانیکه ایمان آورده اید! بر او درود فرستید و (در برابر اوامر او) کاملاً تسلیم باشید. ۵۶ احزاب. تفسیر: نخست، سخن از علاقهء خاص خداوند و فرشتگان، نسبت به پیامبر مى فرماید، و بعد، در همین زمینه دستور به مؤمنان مى دهد. ✅ مقام پیامبر آنقدر والاست که، آفریدگار عالم هستى، و تمام فرشتگانى که تدبیر این جهان به فرمان حق، بر عهدهء آنها گذارده شده است، بر او درود مى فرستند. او یک گوهر گرانقدر عالم آفرینش است، که یک جهان در وجودش خلاصه شده. 🟩 صلات و صلوات که جمع آنست، هر گاه به خدا نسبت داده شود، به معنى فرستادن رحمت است، و هر گاه به فرشتگان و مؤمنان منسوب گردد به معنى طلب رحمت است. یعنی خداوند، رحمت می فرستد و فرشتگان و مومنین، این رحمت را از خدا طلب میکنند. قابل توجه اینکه، تعبیر به یُصَلُّونَ به صورت فعل مضارع، دلیل بر استمرار است یعنى پیوسته خداوند و فرشتگان، رحمت و درود بر او مى فرستند، رحمت و درودى پیوسته و جاودانى و مومنین هم الی ابد به ذکر صلوات، فرمان داده شده اند. 🌸 در این باره، پیامبر فرمودند بگو: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ عَلى آلِ مُحَمَّد کَمَا صَلَّیْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّکَ حَمِیْدٌ مَجِیدٌ، اللَّهُمَّ بارِکَ عَلى مُحَمَّد وَ عَلى آلِ مُحَمَّد کَمَا بارَکْتَ عَلى آلِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّکَ حَمِیْدٌ مَجِیدٌ. تفسیر درالمنثور، ج۶، ص۴۶۵. 🌸 و همچنین فرموده اند: هرگز بر من صلوات ناقص نفرستید! عرض کردند: صلوات ناقص چیست؟ فرمود: این که فقط بگوئید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد و ادامه ندهید. بلکه باید بگوئید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد. صواعق، ص۱۴۴. شافعی، امام اهل سنت می گوید: اى اهل بیت رسول الله! محبت شما از سوى خداوند در قرآن واجب شده است. در عظمت مقام شما همین بس که: هر که بر شما صلوات نفرستد نمازش باطل است. الغدیر، اشعار منسوب به شافعی. 👈 👈 و سلموا تسلیما، یعنی سلام بر پیامبر بدهید و تسلیم کامل فرمان او باشید. و این به معنی تسلیم قولی و عملی است. سلام دادن بر پیامبر یعنی عاشق او باشید و تسلیما یعنی تسلیم محض فرامین او. 🌺 اللهم صل علی النبی و آل نبی 🌺 /در آیهء بعد از کسانی فرموده که خدا و رسول را آزار میدهند که إن شاءالله فردا می خوانیم/ 🕌 با پیامبر بزرگوار اسلام 🕌 نهج الفصاحه، حدیث شمارهء ۲۹۸: خشم خدا بسیار سخت است بر آن کسیکه بر بینوایی ستم کند که جز خدا پناهی ندارد. 👈 کودکان، سالخوردگان، بیماران، زیردستان، اسیران، حیوانات و گیاهان از جمله بینوایانی هستند که جز خدا پناهی ندارند.
✨ از اعمال ماه شعبان المعظم ✨ 🌺 هر روز ۷۰ مرتبه بگوییم: استغفرالله و أسئَلَهُ التَوبه. و ۷۰ مرتبه بگوییم: استغفرالله الذی لا اله الا هُوَ الرَّحمنُ الرَّحیمُ الحیُّ القیُّومُ و أتوبُ الیه. 🌺 صدقه دادن در طول ماه و کمک به نیازمندان. اقبال، ص۶۸۵. 🌺 ذکر صلوات در طول ماه، که نبی مکرم اسلام فرمود: شعبان، ماه من است. در این ماه بر من و خاندانم بسیار صلوات بفرستید. زادالمعاد، ص۴۹. صلوات شعبانیه به نقل از امام سجاد علیه السلام که سفارش شده هر روز در ماه شعبان به وقت ظهر و در شب نیمه شعبان خوانده شود. 🌺 در طول ماه، ۱۰۰۰ مرتبه بگوییم: لا اله الّا الله، و لا نَعبُدُ إلّا اِیّاه، مُخلِصینَ لهُ الدّین، و لَو کَرِهَ المُشرِکون. 🌺 و مناجات شعبانیه که إن شاءالله هر روز بخوانیم. 👈 صلوات شعبانیه از امام سجاد: اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَهِ النُّبُوَّهِ وَمَوْضِعِ الرِّسالَهِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلاَّئِکَهِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ اَهْلِ بَیْتِ الْوَحْىِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْکِ الْجارِیَهِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَهِ یَاءْمَنُ مَنْ رَکِبَها وَ یَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهَا الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ الْکَهْفِ الْحَصینِ وَ غِیاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکینِ وَمَلْجَاءِ الْهارِبینَ وَ عِصْمَهِ الْمُعْتَصِمینَ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ صَلوهً کَثیرَهً تَکُونُ لَهُمْ رِضاً وَلِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَداَّءً وَقَضاَّءً بِحَوْلٍ مِنْکَ وَ قُوَّهٍ یا رَبَّ الْعالَمینَ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبینَ الاْبْرارِ الاْخْیارِ الَّذینَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَفَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَ وِلایَتَهُمْ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاعْمُرْ قَلْبى بِطاعَتِکَ وَلا تُخْزِنى بِمَعْصِیَتِکَ وَارْزُقْنى مُواساهَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِکَ وَنَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِکَ وَاَحْیَیْتَنى تَحْتَ ظِلِّکَ وَهذا شَهْرُ نَبِیِّکَ سَیِّدِ رُسُلِکَ شَعْبانُ الَّذى حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَهِ وَالرِّضْوانِ الَّذى کانَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَالِه وَسَلَّمَ یَدْاَبُ فى صِیامِهِ وَقِیامِهِ فى لَیالیهِ وَاَیّامِهِ بُخُوعاً لَکَ فى اِکْرامِهِ وَاِعْظامِهِ اِلى مَحَلِّ حِمامِهِ اَللّهُمَّ فَاَعِنّا عَلَى الاِْسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فیهِ وَنَیْلِ الشَّفاعَهِ لَدَیْهِ اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى شَفیعاً مُشَفَّعاً وَطَریقاً اِلَیْکَ مَهیَعاً وَاجْعَلْنى لَهُ مُتَّبِعاً حَتّى اَلْقاکَ یَوْمَ الْقِیمَهِ عَنّى راضِیاً وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِیاً قَدْاَوْجَبْتَ لى مِنْکَ الرَّحْمَهَ وَالرِّضْوانَ وَاَنْزَلْتَنى دارَ الْقَرارِ وَمَحَلَّ الاْخْیارِ. مصباح المتهجد، ص ۸۲۸.
🌸 مبعث مبارک 🌸 ( ۴ ) خداوند بعد از سلام و درود بر نبی مکرم اسلام که در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم، در آیهء بعدی از کسانی فرموده که خدا و رسول را آزار میدهند: 🌹 إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا. آنها که خدا و پیامبرش را آزار مى دهند، خداوند آنانرا از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته (لعنهم)، و براى آنها عذاب خوارکننده اى آماده کرده است. ۵۷ احزاب. تفسیر: آزار پروردگار یعنی شرک و الحاد و هرگونه آزار و اذیت پیامبر و مومنین که باعث آزار پیامبر میشود، خدا را به خشم می آورد (دقت کنیم). 👈 و اما ایذاء پیامبر اسلام مفهوم وسیعى دارد، و هرگونه کارى که او را آزار دهد شامل مى شود، اعم از کفر، الحاد، تا هرگونه آزار شخصی مثل آنکه در بارهء آداب میهمانی خانهء پیامبر و گفتگو با همسرانش در قرآن آمده. و یا ناراحتیهایی که بهنگام دعوت ایشان بسوی الله برایشان پیش می آوردند و یا هرگونه آزارها و تهمتهایی که به مومنین وارد می کردند. و همچنین آزار به اهل بیت ایشان، آنجا که فرمود: فاطمه پارهء تن من است هر که او را به خشم در آورد مرا به خشم در آورده است. 👈 و لعن، یعنی دور شدن از رحمت خدا. وای بر کسیکه خداوند او را لعن کند بخصوص که هم در دنیا باشد و هم در آخرت. 👈 👈 👈 و در آیهء بعد، از ایذاء مؤمنان سخن فرموده، و براى آن بعد از ایذاء خدا و پیامبر، اهمیت فوق العاده اى قائل شده است، مى فرماید: 🌹 وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا. و آنانکه مردان و زنان با ایمان را در برابر گناهى که مرتکب نشده اند آزار مى دهند، بار بهتان و گناه آشکارى را به دوش کشیده اند. ۵۸ احزاب. 🟢 مؤمن حقیقی از طریق ایمان، پیوندى با خدا و پیامبرش دارد، و به همین دلیل، در اینجا در ردیف خدا و پیامبرش قرار گرفته. تعبیر بِغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا، اشاره به اینست که آنها مرتکب گناهى نشده اند که مستوجب ایذاء و آزار باشند، و از اینجا روشن مى شود که هرگاه گناهى از آنان سر زند که مستوجب حد و قصاص و تعزیر باشد، اجرای امر به معروف و نهی از منکر در این امور در حق آنها اشکالى ندارد. اما در غیر اینصورت، آزار مومن، گناه بزرگی است. دقت کنیم 👈 هر گونه غیبت مومن، بدگویی، بی احترامی، ضدیت، رعایت نکردن حقوق او، و بی مهری و نادیده گرفتن و خلاصه هر آزاری به زن و مرد مومن، در پیشگاه خداوند مسئولیت بزرگی دارد. 🕌 با پیامبر بزرگوار اسلام 🕌 نهج الفصاحه، حدیث شمارهء ۱۵۲۰: بهترین شما کسی است که برای اهل خود بهتر است. من از همهء شما برای اهل خود بهترم. بزرگمردان، زنان را گرامی شمارند و فرومایگان، زنان را خوار دارند.
ادامه 👈 ✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ. به یقین، گروه بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفریدیم. آنها دلهایى دارند كه با آن نمی فهمند. و چشمانى که با آن نمى بینند. و گوشهایى که با آن نمى شنوند. آنها همچون چهارپایانند. بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند (چون امکان هدایت دارند و بهره نمى گیرند). ۱۷۹ اعراف. تفسیر: فرموده بسیاری از انس و جن را برای جهنم آفریدیم. آیا این جبر نیست؟ و یا با آیهء ۵۶ ذاریات، منافات ندارد؟ که می فرماید: 🌹 وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ. جنّ و انس را خلق نکردم مگر برای عبادت و پرستش خدا. 👈 👈 در حقیقت، انس و جن فقط برای پرستش خدا خلق شده اند. برای تحقق هدف خلقت. هدف خلقت انسان و جن، اینست که در سایهء پرستش و عبادت خدا، به رشد و ترقی و تکامل برسد و کسب معرفت الله کند و به درک مقامهای بالا و رسیدن به مقام قرب الهی نائل گردد، و به یک زندگی ایده آل و جاودانه در آخرت دست پیدا کند، که اگر کسی به این مرحله از رشد و تکامل، و بینش و نگرش برسد، خداوند منان را بخاطر اینکه او را خلق کرده، شکر می کند و نه تنها هرگز از بوجود آمدنش ناراحت نمیشود، بلکه با اشتیاق و امید، تمام زندگیش را برای رسیدن به انسان برتر برنامه ریزی می کند. اما 👈 بسیاری از همین انس و جن، از فرامین و وعده های پروردگار، روی می گردانند و خلاف جهت هدف خلقت، حرکت می کنند و بصورت شگفت انگیزی تنزل کرده و سزاوار دوزخ و عذاب الهی میشوند. این دسته از انس و جن، همانهایی هستند که در این آیه فرموده برای دوزخ خلق شده اند، چون تمام نعم الهی را که برای رشد و تکامل آنان در اختیارشان گذاشته شده هدر داده و به بیراهه رفته اند. ✅ یک مثال ساده: برای مردم، شهری آباد و پر از فراوانی را معرفی می کنند و مسیر درست رسیدن به آنرا هم کاملا مشخص کرده و راهنمایانی هم در طول مسیر قرار می دهند. انسان عاقل، با اطمینان قدم به این مسیر گذارده و سختیهای راه، او را دچار تردید نمیکند. اینان به سلامت به مکان مورد نظر رسیده و از مواهب آن بهره مند میشوند. گروه دوم، مکان مورد نظر را باور دارند و آمادهء رفتن به آنجا هم میشوند، اما از روی جهل و نادانی، در مسیر دیگری حرکت می کنند که البته این انتخاب خودشان است. آنان دچار استنکاف هستند. یعنی مخالفت از روی جهل. و گروه سوم، از روی تکبر و غرور، و گاها حسادت، درست خلاف جهتی که به آنان معرفی شده حرکت می کنند، حتی حواسشان هست که مبادا اشتباها و ناخواسته به مسیری که توصیه شده اند بروند . اینان دچار استکبار هستند. یعنی مخالفت آگاهانه و از روی غرور. قطعا در مسیری که انتخاب کرده اند گرفتار خطرات بسیار و گرفتار نابودی خواهند شد. ◾ این مخالفت و ضدیت افراد فقط با خدا و دین خدا نیست. بعضی‌ها در جمع خانواده یا هر جامعهء دیگری که در آن هستند یا با افرادی خاص، همیشه مخالفت می کنند. و متأسفانه نمی‌توانند منتظر سرنوشت خوبی باشند. چون آنچه به ما می رسد بازتاب عملکرد خودمان است. 👈 در آیهء مذکور، برای این گروه از انس و جن، سه مشخصه بیان شده: اول، دلهایی که نمی فهمند. دل از منظر قرآن، روح و فکر و نیروی عقل است. اینان در بارهء خود و خدا و تمام جهان پیرامونشان، تفکر نکرده و عقل خود را در بارهء اینکه چرا آمده ایم و چگونه باید باشیم و به کجا خواهیم رفت، بکار نینداخته و صاحب یک زندگی خوب و در مسیر حق نمیشوند. دوم اینکه چنین افرادی، گوششان از شنیدن حرف حق، کر و سوم، چشمشان از دیدن حقایق، کور شده و مانند چارپایان، امورات خود را می گذرانند. چرا که تفاوت انس و جن با چارپایان در همین تفکر و دیدن و شنیدن است. و فرموده: اینان از چارپایان هم گمراهترند. چون حیوانات امکان بهره گیری از نعم الهی را بوسیلهء تفکر، و دیدن و شنیدن ندارند، اما انس و جن، این امکان را دارند ولی از آن غافلند. ( خسر الدنیا و الآخره ).
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ ۚ..... کسانیکه کافر شدند، اموالشان را براى بازداشتن (مردم) از راه خدا خرج مى کنند. آنان این اموال را صرف مى کنند، اما مایهء حسرت و اندوهشان خواهد شد. سپس شکست خواهند خورد. و کافران بسوى دوزخ گردآورى خواهند شد. ۳۶ انفال. تفسیر: در عصر پیغمبر، قدرت و ثروت حجاز در دست مکیان بود. زمانیکه پیامبر در مدینه حکومت اسلامی تشکیل داد، دشمنان اسلام و پیامبر، او و حکومتش را تحریم اقتصادی کردند. در تمام حجاز، هیچکس اجازهء تجارت با مدینه را نداشت. نه کسی چیزی به آنها می فروخت، و نه چیزی می خرید. خیلی زود مدینه با فقر روبرو شد و پیامبر و یارانش روزهای سخت و طاقت فرسایی را آغاز کردند. البته پیش از این در شعب ابیطالب، پیامبر و یارانش با اولین و شدیدترین تحریمهای اقتصادی روبرو شده بودند. دشمنان از یکطرف، مدینه را تحریم اقتصادی کردند و از طرف دیگر، هزینه های فراوانی را جهت اسلام ستیزی و دور کردن مردم از اسلام و مسلمین و نشان دادن جلوه ای زشت از اسلام بکار گرفتند و تلاش فراوان نمودند، اما در نهایت تنها حسرت و شکست و سرافکندگی برایشان باقی ماند. چگونه؟ 👇 اول با تلاشهای نفسگیر و طاقت فرسا، اما خستگی ناپذیر پیامبر بزرگوار، و دوم اینکه این تحریمها و فشارها نه در مکه و نه در مدینه، مسلمانان را از پای در نیاورد و ثبات و استحکام و ایمان آنان متزلزل نشد و هرگز تحت این فشارها تسلیم دشمن نشدند. و بالاخره اسلام به بار نشست و حیرت دشمنان را برانگیخت. 👈 اما اگر مسلمانان عصر پیامبر، تحت فشارهای دشمن از پای در می آمدند، چگونه اسلام به بار می نشست؟ این تحمل و شجاعت و اعتماد مسلمانان به خدا و رسول خدا بود که نهال اسلام را از گزند دشمنان حفظ و آنرا تبدیل به درختی تنومند نمود. ( و اینک شاهد تکرار تاریخ هستیم ). ✅ شکست باطل در مقابل حق، قطعی است، و البته زمان و نوع تحقق آن بستگی به روحیهء ایمانی و شجاعت و درایت مومنین دارد. 👈 حالا اصولا چرا باید مومنین و رهبران و پیشوایان آنها برای به بارنشستن اسلام در تمام ادوار، متحمل اینهمه سختی بشوند؟!! 👈 پاسخ را در ادامه فرموده است: 🌹لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ... (اینها همه) بخاطر آنست که خداوند (مى خواهد) ناپاک را از پاک جدا سازد، و ناپاکها را روى یکدیگر بگذارد، و همه را متراکم سازد، و (یکجا) در دوزخ قرار دهد. و اینها همان زیانکارانند. ۳۷ انفال. 👈 ضمیمه کردن خبیث و ناپاک از هر گروه و در هر شکل و لباس، که سرانجام شکل واحدى خواهند داشت، و پایان کار همهء آنها زیان و خسران خواهد بود. 👈 👈 👈 پس این یک امتحان بزرگ است برای اهل ایمان که کدامیک در گذر زمان، تحت فشارهای مختلف از سوی دشمن، متزلزل شده و بسوی طاغوت روی می آورد. این زمان، زمان تفکیک مومنین از یکدیگر بر اساس درجهء ایمانشان و تفکیک آنها از کسانی است که یا بهره ای از ایمان ندارند و یا بهرهء کمی دارند. 🌹 رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ. پروردگارا! دلهایمان را بعد از آن که ما را هدایت فرمودى، منحرف مگردان. و از سوى خود رحمتى بر ما ببخش زیرا تویى بخشنده. ۸ آل عمران.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹عَفَا اللَّهُ عَنكَ لِمَ أَذِنتَ لَهُمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَتَعْلَمَ الْكَاذِبِينَ..... خداوند تو را بخشید. چرا پیش از آن که راستگویان براى تو آشکار شوند و دروغگویان را بشناسى، به آنها اجازه دادى؟!( که در جهاد شرکت نکنند ). ۴۳ توبه. تفسیر: در جنگ تبوک (جنگ میان مسلمانان و رومیان در سال هشتم هجری)، عده ای منافق برای نرفتن به جهاد از پیامبر اجازه گرفتند و پیامبر عذر آنها را قبول کرد. خداوند فرمود نباید اجازه می دادی تا به وقت عمل. آنگاه خودشان از آمدن به جهاد دوری می کردند، در اینصورت دروغگو از راستگو مشخص میشد. 💚 اما دقت کنیم به اینکه خداوند، با چه علاقه و احترامی به پیامبر تذکر می دهد. اول می فرماید تو را بخشیدم، پس از آن، مطلب مورد نظر را تذکر می دهد. (خداگونه باشیم). 👈 آنگاه صفات جهادگران در راه خدا را می فرماید: 🌹لَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ..... کسانیکه به خدا و روز بازپسین ایمان دارند، هرگز براى ترک جهاد با مال و جانشان، از تو اجازه نمى گیرند. و خداوند پرهیزگاران را مى شناسد. ۴۴ توبه. 👈 آنگاه صفات کسانی را می فرماید که بدون دلیل از انجام جهاد روی می گردانند: 🌹إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ..... تنها کسانى از تو اجازه مى گیرند که به خدا و روز بازپسین ایمان ندارند، و دلهایشان با شک و تردید آمیخته است، از این رو آنها در تردید خود سرگردانند. اگر آنها اراده داشتند که (برای جهاد) خارج شوند وسیله اى براى آن فراهم مى کردند. ولى خدا از حرکت آنها کراهت داشت، از این رو آنها را (از جهاد) بازداشت، و به آنان گفته شد: با قاعدین (کسانیکه از جهاد معافند) بنشینید. ۴۵ و ۴۶ توبه. 👈 سپس اخبار بسیار مهمی را در بارهء کسانیکه از جهاد می گریزند می فرماید 👇 🌹لَوْ خَرَجُوا فِيكُم مَّا زَادُوكُمْ إِلَّا خَبَالًا.... اگر آنها همراه شما (برای جهاد) خارج مى شدند جز اضطراب و تردید چیزى بر شما نمى افزودند، و به سرعت در بین شما به فتنه انگیزى مى پرداختند، و در میان شما افرادى هستند که به سخنان آنها کاملا گوش فرا مى دهند، و خداوند ظالمان را مى شناسد. ۴۷ توبه. 🌹لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِن قَبْلُ وَقَلَّبُوا لَكَ الْأُمُورَ..... آنها پیش از این (نیز) در پى فتنه انگیزى بودند، و کارها را بر تو دگرگون ساختند. تا آن که حق فرا رسید، وفرمان خدا آشکار گشت (و پیروز شدید)، در حالیکه آنها ناخشنود بودند. ۴۸ توبه. /برای شرکت در جهادی که هم اینک در مقابل ماست تعلل نکنیم، جهاد با یورش فرهنگی و اقتصادی دشمن. هر کس با هر وسیله ای که می تواند باید به فرمان خدا جهاد کند. جهاد همیشه جنگ و دعوا نیست. گاهی با صبر و گاهی تحمل، گاهی با روشنگری، با فرهنگسازی، با زبان، با عمل، گاهی هم با مقابله. منتها در اینصورت فقط باید گوش به فرمان حکومت بود. نباید ایجاد هرج و مرج شود/ 👈 روش منافقان را بشناسیم. آنان در پوشش شرع و دین، به جزئیات می پردازند و مردم را از مسائل مهم باز می دارند. و با ایجاد ترس و دلهره از جهاد و القاء عقب ماندگی و دلائل خرد و کلان دنیوی، مردم را از مسیر حق و حقیقت دور می کنند. اما......... یک مؤمن واقعی در سایهء قرآن و کلام معصوم، و با فرمانبرداری از ولایت، راه را از بیراهه تشخیص می دهد و از مسیر درست منحرف نمی شود. 💚 👈 غزوات و سرایای پیامبر، از سال دوم هجری آغاز و تا پایان سال نهم ادامه داشت. حدودا، ۹۶ ماه، بیست و هشت غزوه و هشتاد سریره. جمعا ۱۰۸ جنگ. همزمان با این جنگها، پیامبر مأموریت خطیر رسالت را بر دوش داشت، و از سوی دیگر باید برای جلوگیری از فتنه و شرارت، با منافقین و اشرار داخلی مبارزه می کرد، و مسائل مربوط به درون خانواده، و فقر شدیدی که سالهای اول هجرت گریبان مسلمانان را گرفته بود! در تمام این مجاهدتها، حضرت امیر دوشادوش پیامبر بود بجز همین جنگ تبوک که پیامبر بخاطر جلوگیری از کودتای احتمالی، به ایشان دستور داد که در مدینه بماند. آیا ما از زنان و مردان صدر اسلام، کمتریم؟! آیا شایستگی یاری رساندن به رسول خدا و کتاب الهی را نداریم؟! بشتابیم بسوی رستگاری.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ..... مردان و زنان باایمان، ولى (و یاور) یکدیگرند. امر به معروف و نهى از منکر مى کنند. نماز را برپا مى دارند. و زکات را مى پردازند. و خدا و پیامبرش را اطاعت مى کنند. بزودى خدا آنان را مورد رحمت قرار مى دهد. خداوند توانا و حکیم است. ۷۱ توبه. 🟢 و پاداش آنان 👇 🌹وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا...... خداوند به مردان و زنان باایمان، باغهاى بهشتى وعده داده که نهرها از پاى درختانش جارى است. جاودانه در آن خواهند ماند. و خانه های پاکیزه در باغهاى جاودان بهشتى. و خشنودى خدا ( که از همهء اینها ) برتر است. و این، همان رستگارى و پیروزى بزرگ است. ۷۲ توبه. 👈 👈 اما قبل از معرفی مردان و زنان مومن، مردان و زنان منافق را معرفی فرموده است 👇 🌹 الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ ۚ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ ۗ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ........ مردان منافق و زنان منافق، همه از یک گروهند، آنها امر به منکر، و نهى از معروف مى کنند و دست هایشان را (از انفاق به نیازمند) مى بندند، خدا را فراموش کردند، و خدا (نیز) آنها را فراموش کرد. به یقین، منافقان همان فاسقانند. ۶۷ توبه. ⚫ و عذاب آنها 👇 🌹وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ ..... خداوند به مردان و زنان منافق و کفار، وعده آتش دوزخ داده. جاودانه در آن خواهند ماند همان براى آنها کافى است. و خدا آنها را از رحمت خود دور ساخته. و عذابى پایدار براى آنهاست. ۶۸ توبه. 👈 ممکن است روح نفاق به گونه اى باشد که در ابتدا جلب توجه نکند، مخصوصاً تفاوت روح نفاق در مرد و زن. اما همه در یک سلسله صفات شریکند، لذا مى فرماید: مردان منافق و زنان منافق همه از یک قماشند. 👈 آنگاه پنج صفت مشترک منافقین را بیان می فرماید. در پنجمین صفت منافقان، فرموده آنان فاسقند. فاسق کسی است که قوانین را می داند ولی عمل نمی کند و قانون شکن است. این صفت فقط مخصوص منافقان نیست. همهء ما ممکن است قانون را رعایت نکنیم. قوانین خرد و کلان. در خانواده و یا هر جامعهء دیگری که در آن هستیم. رعایت نکردن قانون، خرابی بار می آورد که گاها جبران پذیر هم نیست. ◾ مراقب باشیم ناممان در زمرهء فاسقان نباشد. 👈 👈 در پایان آیه اضافه مى کند خداوند آنها را از رحمت خود دور ساخته و عذاب همیشگى نصیبشان نموده است. دوری از رحمت پروردگار، بزرگ ترین عذاب، و دردناک ترین کیفر است، یعنی هرگز امکان ندارد رحمت خدا شامل حالشان شود.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 لِلَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمُ الْحُسْنَىٰ........ أُوْلَئِکَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ. براى آنها که دعوت پروردگارشان را اجابت کردند، پاداش نیکوست. و کسانیکه دعوت او را اجابت نکردند، اگر تمام آنچه در روى زمین است، و همانندش، از آن آنها باشد، و همه را براى رهایى از عذاب فدیه دهند، ( از آنها پذیرفته نخواهد شد). براى آنها حساب بدى است. و جایگاهشان جهنم، و چه بد جایگاهى است. ۱۸ رعد. تفسیر: حُسْنَى، به معنی هر خیری است و هر پاداشی. آنقدر پاداش اعمال نیک، بزرگ است که توضیح زیادی در بارهء آن در قرآن بیان نشده. چون قطعا در ذهن محبوس مادی انسان نمی گنجد. همینقدر بس که فرموده است روشنی چشم شماست 👇 🌹فَلاتَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُن جَزاءً بِما کانُوا یَعْمَلُونَ. هیچکس نمى داند چه پاداشهاى مهمى که مایهء روشنى چشمهاست براى آنها نهفته شده، این پاداش کارهائى است که انجام مى دادند. ۱۷ سجده. ◾ اما در بارهء عذاب کسانیکه دعوت حق را نمی پذیرند، فرموده است: اگر گنهکار، مالک همهء روى زمین بلکه مالک دوبرابر آن باشد و حاضر شود همه را بدهد تا خود را رها سازد، از او پذیرفته نیست و سودى ندارد. ◾بدبختی دوم براى آنان، حساب بد است. (أُوْلَـئِکَ لَهُمْ سُوءُالْحِسَابِ). یعنی حساب دقیق و بدون کمترین گذشت. 👈 👈 👈 🌸 در بارهء سوء الحساب، حدیثى مهم از امام صادق علیه السلام نقل شده است. در این حدیث مى خوانیم: امام به یکى از یاران خود فرمود، چرا فلانی از تو شکایت دارد؟ عرض کرد، شکایتش به خاطر اینست که من حقم را تا آخر از او گرفتم. هنگامیکه امام این سخن را شنید به حالت غضبناک نشست سپس فرمود: آیا گمان مى کنى که اگر تا آخرین مرحله حقت را بگیرى بدى نکرده اى؟ چنین نیست، آیا سخن خدا را ندیده اى؟ ( سپس اشاره به آیهء ۲۱ سورهء رعد می فرماید که خداوند در آن فرموده است: اولوالالباب از سوء الحساب می ترسند 👈 وَ یَخافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ. سپس ادامه می دهند: آیا تو فکر مى کنى آنها از این مى ترسند که خدا بر آنها ستم کند؟ نه، بخدا سوگند آنها از این مى ترسند که خدا حساب آنها را دقیقاً و تا آخرین مرحله برسد، خداوند نام این را بدى حساب نهاده است. بنابراین هر که در کشیدن حساب، دقت و سختگیرى کند بدحسابى کرده است. تفسیر برهان، ج۲، ص۲۸۸. 👈 یک مومن به کسانیکه با آنان حساب و کتاب دارد سخت نمی گیرد. به قولی مو را از ماست بیرون نمی کشد. از افراد تحت سرپرستی، تا کسانیکه با آنان معامله می کند یا خرید می کند، یا انجام کاری را به کسی می سپرد.   👈 👈 👈 یک تعبیر دیگری که از سوءالحساب شده آنست که محاسبهء آنها توأم با سرزنش و توبیخ است که علاوه بر وحشت از اصل حساب، آنها را رنج مى دهد. اگر با کسی حساب و کتاب داریم همراه با سرزنش و توبیخ نباشد. او را بخاطر پولی که به او داده ایم یا انجام کاری که به‌ او سپرده ایم، تحقیر نکنیم. ◾ وای به کسیکه بابت نفقه ای که می پردازد، حساب و کتاب سختگیرانه دارد. 👈 👈 👈 برخى دیگر نیز گفته اند: منظور از سوءالحساب، سوءالجزاء است، یعنى پاداش بسیار بدى براى آنهاست. این تفسیرهاى سه گانه منافاتى با هم ندارند، یعنى چنین اشخاصى، محاسبهء سخت و دقیقى را پس مى دهند و در حال محاسبه، مورد توبیخ قرار مى گیرند و کیفر آنها بعد از حساب، بى کم وکاست و بدون کمترین گذشتی، به آنان داده مى شود. 🖤 درست مثل خودشان. / ادامهء این آیات مهم فرداإن شاءالله/
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹أَفَمَن يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَىٰ ۚ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ. آیا کسیکه مى داند آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده حق است، همانند کسى است که نابیناست؟! تنها خردمندان متذکر مى شوند. ۱۹ رعد. 👈 منظور از نابینا، افرادی هستند که حق را نمی بینند و غافل و جاهلند. 👈 اما مشخصات اولوالالباب: 🌹 الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلَا يَنقُضُونَ الْمِيثَاقَ........ همان کسانیکه به عهد الهى وفا مى کنند، و پیمان را نمى شکنند. و کسانیکه پیوندهایى را که خدا دستور به برقرارى آن داده، برقرار مى دارند، و از پروردگارشان مى ترسند، و از بدى حساب (روز قیامت) بیم دارند. و کسانیکه براى جلب رضاى پروردگارشان شکیبایى مى کنند، و نماز را برپا مى دارند، و از آنچه به آنها روزى داده ایم، پنهان و آشکار، انفاق مى کنند، و با حسنات، سیّئات را برطرف مى سازد، سرانجام (نیک) سراى آخرت، از آن آنهاست. (همان) باغهاى جاویدان بهشتى که همراه پدران و همسران و فرزندان صالحشان، وارد آن مى شوند، و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى گردند، (و به آنان مى گویند) سلام بر شما بخاطر صبر و استقامتتان. چه نیکوست سرانجام سراى جاویدان. ۲۰ تا ۲۴ رعد. تفسیر: الباب، جمع لُبّ، به معنى مغز هر چیز است. بنابراین نقطه مقابل اولواالالباب افراد بى مغز و پوک و میان تهى و بى محتوا هستند. ✅ برای اولوالالباب ۸ مشخصه بیان شده است. اولین مشخصه، مسألهء وفاى به عهدالله است. 🌸عَهْدِ اللهِ (عهد الهى) معناى وسیعى دارد که عهدهاى فطرى و پیمانهایى که خدا به مقتضاى فطرت از انسان گرفته (همانند فطرت توحید و عشق به حق و عدالت)، و نیز پیمانهاى عقلى یعنى آنچه انسان با نیروى تفکر و اندیشه و خرد از حقایق عالم هستى و مبدأ و معاد درک مى کند، و پیمانهاى شرعى یعنى آنچه پیامبر در رابطه با اطاعت از دستورهاى الهى و ترک معصیت و گناه، از مؤمنان گرفته است، همه را شامل مى شود. 🌸 وفا به پیمانهایى که انسان با دیگران مى بندد نیز در این مجموعه وارد است، زیرا خدا فرمان داده که این پیمان ها نیز محترم شمرده شود، بلکه هم در پیمان هاى تشریعى داخل است و هم در پیمان هاى عقلى (دقت کنیم). اما پیوندهایی که خدا فرمان به آن داده: انسان پیوندى با خدا که مهمترین پیوند است، پیوندى با پیامبران و رهبران، پیوندى با سایر انسانها اعم از دوست، همسایه، خویشاوند، برادران دینى و همنوعان، و نیز پیوندى با خود دارد (از این نظر که مأمور به حفظ مصالح خویشتن و ترقى و تکامل آن شده است)، که همهء آنها را باید محترم شمارد، حق همه را ادا کند و کارى که منجر به قطع یکى از این پیوندها مى شود انجام ندهد. 👈 👈 👈 در الویت بندی پیوندها میان ما و انسانهای دیگر، مهمترین پیوند بعد از پیامبران و پیشوایان، پیوند با خود، والدین، همسر و فرزندان است. نباید اجازه دهیم پیوند با فرد یا گروهی، برای پیوندهای بالاتر، خطرساز یا آسیب رسان باشد، و باید آنرا مدیریت کنیم. 🌸 سومین و چهارمین خصوصیت طرفداران حق اینست که، از پروردگارشان مى ترسند، و از بدى حساب روز قیامت بیمناکند. 🌸 و پنجمین مشخصه اینست که، آنها استقامت دارند و صبورند در برابر مشکلاتى که در مسیر اطاعت از خدا، ترک گناه، جهاد با دشمن و مبارزه با ظلم و فساد وجود دارد، آن هم صبر و استقامت براى جلب خشنودى پروردگار. صبر، به معنی صرفاً تحمل، و دم نزدن نیست. صبور کسی است که با متانت و حفط آرامش، به حل مشکلات می پردازد. در نهایت اگر مشکلی از هیچ راهی قابل حل نبود، با همان صبر و متانت، آنرا تحمل می کند. 🌸 ششمین و هفتمین مشخصه، نماز و انفاق پنهان و آشکار است. مِمّا رَزَقناهُم، یعنی انفاق از هرآنچه که خداوند به ما روزی داده، اعم از ثروت، علم، خرد، و هر نوع کمک و خیرخواهی برای دیگران. اما انفاق آشکار همان انفاق علم است و هر نوع خیرخواهی، حتی در حد یک مشاوره. و انفاق مادی آشکار، صرفاً برای تشویق دیگران است و آن در صورتی است که آبروی نیازمند به خطر نیفتد و صورت ریا هم به خود نگیرد. 🌸 هشتمین و آخرین خصوصیت آنها اینست که، با حسنات، سیّئات خود را از میان مى برند، یعنى وقتى مرتکب گناه میشوند فقط به پشیمان شدن و استغفار قناعت نمى کنند، بلکه در مقام جبران برمى آیند و هر اندازه گناه و لغزش آنها بزرگ تر باشد به همان اندازه، حسنات بیشترى انجام مى دهند (تَابُوا وَأَصْلَحُوا. توبه و جبران). و در پایان، سرانجام خوش آنها را بیان فرموده است.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً ۖ وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ........ و اگر پروردگارت مى خواست، همهء مردم را یک امت قرار مى داد، ولى آنها همواره مختلفند. مگر کسى را که پروردگارت رحم کند. و براى همین (پذیرش رحمت ) آنها را آفرید، و فرمان پروردگارت قطعى شده که جهنم را از همهء (سرکشان و طاغیان) از جن و انس پر خواهم کرد. ۱۱۸ و ۱۱۹ هود. تفسیر: هیچ مانعى نداشت که خداوند به حکم اجبار، همهء انسانها را یکنواخت و مؤمن به حق بیافریند. ولى، چنین ایمانى فایده اى نداشت، و هدف خلقت محقق نمیشد. اصولاً، ارزش و امتیاز انسان و مهمترین تفاوت او با موجودات دیگر، داشتن همین موهبت آزادى اراده و اختیار است، همچنین داشتن ذوق ها و سلیقه ها و اندیشه هاى گوناگون و متفاوت، که هر کدام بخشى از جامعه را مى سازد، که اگر همهء انسانها امت واحده بوده و تفاوتی با هم نداشتند، تنوع و ابعاد مختلف در جوامع بوجود نمی آمد. از طرفى، هنگامى که آزادى اراده آمد، اختلاف در انتخاب عقیده و مکتب، طبیعى است، اختلافى که سبب مى شود گروهى راه حق را بپذیرند و گروه دیگرى راه باطل را، مگر اینکه انسان ها در مسیر حق تربیت شوند و در دامان رحمت پروردگار، و با استفاده از مواهب او تعلیمات صحیح ببینند در اینصورت با وجود تفاوتها، اختلافی با هم نخواهند داشت و همه در یک مسیر و در یک مکتب قرار خواهند گرفت. این همان رحمتی است که در آین آیه بیان شده و مفهوم عام دارد و مختص گروه خاصی نیست. ✅ آنها که بخواهند در زیر این چتر رحمت الهى قرار بگیرند، راه براى آنها باز است، رحمتى که از طریق تشخیص عقل، هدایت انبیاء و کتب آسمانى به همهء مردم افاضه شده. و هر گاه، از این رحمت و موهبت استفاده کنند، درهاى بهشت و سعادت جاویدان به روى آنها گشوده خواهد شد. در غیر این صورت، فرمان خدا صادر شده است که جهنم را از سرکشان و طاغیان جن و انس پر مى کنم. 👈 در سورهء شمس آیهء ۸ مى فرماید: خداوند انسان را آفرید و راه فجور و تقوا را به او الهام کرد . و نیز، در سورهء انسان آیهء ۳ مى خوانیم: ما راه را به انسان نشان دادیم یا شکرگزارى مى کند و یا کفران. ✅ پس رحمت خدا، عام است، اما این خود انسان است که راه درست را انتخاب کند یا راه غلط را. و البته کسیکه با وجود نعمت هدایت که در این آیه به رحمت الهی عنوان شده، از روی اختیار، به آن پشت کند و از نعم الهی بر خلاف جهت هدایت و رحمت، استفاده کند، دچار کفران نعمت شده و جایگاهش دوزخ است. ✔ نکتهء مهمی که باید در اینجا به آن اشاره شود اینست که انسانها در انتخاب راه و مسیر، مخیر هستند اما نه به این معنی که اگر راه غلط را انتخاب کردند اجازه دارند زشتی‌های آن راه غلط را در جامعه علنی کنند و برای مومنین مزاحمت ایجاد کنند. در این صورت تذکر دادن به ایشان جایز بلکه واجب است. منتها اینکه مردم صلاحیت تذکر دارند یا حاکمیت، بستگی به شرایطی دارد که در این پیغام مجال گفتگو در این باره نیست.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّكُم مِّنْ أَرْضِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا ۖ فَأَوْحَىٰ إِلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّالِمِينَ....... کافران به پیامبران خود گفتند: ما به یقین شما را از سرزمین خود بیرون خواهیم کرد، مگر اینکه از ما شوید. در این هنگام، پروردگارشان به آنها وحى فرستاد که ما ستمکاران را هلاک مى کنیم، و شما را بعد از آنان در این سرزمین سکونت خواهیم داد، این (موهبت)، براى کسى است که از مقام (عدالت) من بترسد، و از تهدیدم بیمناک باشد. ۱۳ و ۱۴ ابراهیم. تفسیر: راه و رسم افراد بى منطق است که چون از ناتوانى گفتار و عقیدهء خود آگاهى یابند، استدلال را رها کرده و به زور و قلدرى متوسل مى شوند، در اینجا نیز مى خوانیم، هنگامى که پیامبران منطق متین و رساى خود را بیان کردند، کافران به پیامبران خود گفتند: ما قطعاً شما را از سرزمین خود بیرون خواهیم کرد، مگر اینکه به آیین ما (بت پرستى) بازگردید. در این هنگام خداوند، نوید نجات و پیروزی را به آنها می دهد و اینکه سرزمین کافران برای آنها خواهد شد. اصولا نعم دنیا متعلق به مومنین است، هرچند کافران مدت زمانی از آن بهره ببرند. 👈 اما در نهایت به مومنین تعلق دارد. البته مومنینی که از عدالت خدا بترسند و از تهدید خدا به عذاب، بیمناک باشند. سپس به یکی از وعده های قطعی اشاره فرموده است 👇 🌹وَاسْتَفْتَحُوا وَخَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ. و آنها (از خدا) تقاضاى فتح و پیروزى (بر کفار) کردند. و (سرانجام) هر گردنکش حق ستیزى نومید و نابود شد. ۱۵ ابراهیم. 👈 مؤمنان به دعا تقاضای پیروزی بر کافران دارند و خداوند وعده فرموده و اطمینان داده که قطعا جباران عنید، نابودند. 🌸 در روایتى از پیامبر بزرگوار اسلام مى خوانیم: کُلُّ جَبّار عَنید مَن أبى أن یَقولَ لا إلهَ إلاَّ اللهُ:  جبار عنید کسى است که از گفتن لا إله إلاّ الله خوددارى کند ( و به باور و یقین نرسیده باشد ). 🌸 و در حدیثى از امام باقر علیه السلام مى خوانیم: العَنیدُ المُعرِضُ عَنِ الحَقِّ: عنید کسى است که از حق رویگردان باشد. هر دو حدیث، از نورالثقلین، ج۲، ص۵۳۲. به این ترتیب جبار اشاره به صفت نفسانى یعنى روح سرکش، و عنید، اشاره به اثر آن صفت در افعال انسان دارد که او را از حق منحرف مى گرداند. 《 اما جبار، زمانیکه صفت خداست یعنی کسیکه بر همه چیز، تسلط کامل دارد، و در مفهومی دیگر گفته شده یعنی جبران کننده 》 ✅ 👈 از عدالت خدا و از وعدهء عذاب الهی بیمناک باشیم و هر چه بیشتر خود را از آن دور سازیم (با ارتقاء ایمان و اعمال صالح ). و برای پیروزی بر کافران حتما دعا کنیم و تلاش. که یکی از شروط مهم استجابت دعا، تلاش است. و ایمان داشته باشیم که پیروزیم اگر مومنیم.