✨ از اعمال ماه ذی الحجه ✨
پیامبر فرموده اند: عبادت و کار نیک، در هیچ ایامی به اندازهء این ایام فضیلت ندارد. اقبال، ص۳۱۷.
انجام اعمالی در دههء اول، سفارش شده که در اینجا به چند عمل از مهمترینها، اشاره می کنیم:
✨ اول، روزه گرفتن در نه روز اول است. امام کاظم فرمود: روزهء نه روز اول ماه ذی الحجه، ثواب روزهء یک عمر را دارد.
✨ دوم، یک نماز دو رکعتی است که در ده شب اول، بین نماز مغرب و عشاء خوانده میشود با این کیفیت:
در هررکعت پس از سورهء حمد و قل هوالله احد، یکبار آیهء ۱۴۲ سورهء اعراف را می خوانیم:
🌹 وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ.
/ إن شاءالله از امشب، به مدت ده شب، این نماز را بخوانیم؛ و از فردا به مدت نه روز، روزه بگیریم/
✨ سوم، آقا امام محمد باقر فرموده اند: خداوند این پنج دعا را بوسیلهء جبرئیل براى حضرت عیسى علیه السلام، هدیه فرستاد، تا در ایام این دهه، آنها را بخواند.
آن پنج دعا چنین است:
۱) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ.
۲) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَتَّخِذْ صٰاحِبَةً وَلاٰ وَلَداً.
۳) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً اَحَدٌ.
۴) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، یُحْیى وَیُمیتُ، وَهُوَ حَىٌّ لاٰ یَمُوتُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ.
۵) حَسْبِىَ اللهُ وَکَفىٰ، سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعٰا، لَیْسَ وَرٰآءَ اللهِ مُنْتَهىٰ، اَشْهَدُ لِلهِ بِمٰا دَعٰا، وَاَنَّهُ بَرىءٌ مِمَّنْ تَبَرَّءَ، وَاَنَّ لِلهِ الْأٰخِرَةَ وَالْأُولىٰ.
اقبال، ص۳۲۳.
و در زادالمعاد آمده اگر این شهادتها هر روز ۱۰ مرتبه خوانده شود، به روایت عمل شده.
/ با توضیح اینکه این دعا، یا به زبان عربی بر حضرت عیسی نازل شده و یا امام باقر آنرا به زبان عربی برگردانده اند/
✨ و چهارم، امیر مومنان فرموده اند: ۱۰ روز اول، این تهلیلات را روزی ۱۰ مرتبه بخوانیم:
لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الّلَیٰالى وَالدُّهُورِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ اَمْوٰاجِ الْبُحُورِ.
لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ وَرَحْمَتُهُ خَیْرٌ مِمّٰا یَجْمَعُونَ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الشَّوْکِ وَالشَّجَرِ.
لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَالْمَدَرِ.
لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُیُونِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ فِى اللَّیْلِ اِذٰا عَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذٰا تَنَفَّسَ.
لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الرِّیٰاحِ فِى الْبَرٰارى وَالصُّخُـورِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ مِـنَ الْیَـوْمِ اِلـىٰ یَـوْمِ یُنْفَخُ فِى الصُّورِ.
اقبال، ص۳۲۴.
🌺 همه و ما را دعا کنید 🌺
🌼 نماز روز اول ماههای قمری:
دو رکعت نماز با این کیفیت:
در رکعت اول، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء توحید.
و در رکعت دوم، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء قدر.
🌼سپس دعای ارزشمندی که مشتمل است بر آیات کلام الله:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا، كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلّا هُوَ، وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ، يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ، وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً، مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ، سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً، وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ.
زادالمعاد، ص ۴۶۲.
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹وَاسْتَفْتَحُوا وَخَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ.
و (پیامبران از خدا) تقاضاى فتح و پیروزى (بر کفار) کردند. و (سرانجام) هر گردنکش حق ستیزى، ناامید و نابود شد. ۱۵ ابراهیم.
تفسیر: وقتیکه پیامبران همهء وظایف خود را در برابر قوم خویش انجام داده و کسانیکه باید ایمان بیاورند ایمان آورده و بقیه در کفر اصرار داشتند و پیوسته رسولان را تهدید مى کردند، آنان از خدا تقاضاى فتح و پیروزى بر کافران کردند (وَاسْتَفْتَحُوا).
خداوند هم دعاى آن مجاهدان راستین را به اجابت رسانید و سرانجام هر گردنکش منحرفى ناامید و نابود شد.
💚 دعا کردن از مهمترین عوامل است در پیروزیها و موفقیتها.
👈 جبار یعنی کسیکه سرکش است و فرمانبردار نیست.
و کلمهء عنید به معنى سمت و ناحیه است و در اینجا به معنى انحراف و گرایش به غیر راه حق آمده است.
پس یعنی جبار اشاره به صفت نفسانى یعنى روح سرکش، و عنید اشاره به اثر آن صفت در افعال انسان دارد که او را از حق، منحرف مى گرداند.
بنابراین روح سرکش را در متن زندگی، در خود مهار کنیم تا زمینه ساز مهار آن در برابر فرامین خداوند باشد.
🌸 پیامبر فرموده اند:
جبار عنید کسى است که از گفتن لا إله إلاّ الله خوددارى کند. نورالثقلین، ج۲، ص۵۳۲.
🌸 و امام باقر علیه السلام فرموده اند:
العَنیدُ المُعرِضُ عَنِ الحَقِّ:
عنید کسى است که از حق رویگردان باشد. همان مدرک.
◾ آنگاه مجازات جبار عنید را بیان می فرماید:
🌹مِّن وَرَائِهِ جَهَنَّمُ وَيُسْقَىٰ مِن مَّاءٍ صَدِيدٍ.
به دنبال او جهنم خواهد بود. و از آب بد بوى متعفّنى نوشانده مى شود. ۱۶ ابراهیم.
🌹يَتَجَرَّعُهُ وَلَا يَكَادُ يُسِيغُهُ وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَمَا هُوَ بِمَيِّتٍ ۖ وَمِن وَرَائِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ.
آنرا جرعه جرعه سر مى کشد. و هرگز حاضر نیست به میل خود آنرا بیاشامد. و مرگ از هر جا به سراغ او مى آید. ولى با این همه نمى میرد. و در پى او، عذاب شدیدى است! ۱۷ ابراهیم.
◾ انواع وسایل عذاب و ناراحتى براى او فراهم مى گردد و مرگ از هر جا به سراغش مى آید، ولى با اینهمه نمى میرد. چرا که در دنیا، همه از او در آزار و ناراحتی بوده اند.
و در ادامه می فرماید: و به دنبال آن، عذاب شدیدى است (وَ مِنْ وَرَائِهِ عَذَابٌ غَلِیظٌ).
به این معنی که آنچه از شدت مجازات و کیفر که در فکر آدمى مى گنجد و حتی آنچه نمى گنجد، در انتظار ستمگران خودخواه و جباران عنید و گنهکار است.
شاید هم، این عذابها در برزخ است و بدنبال آن در قیامت عذاب شدیدتری در انتظار.
/ کلمهء جبار گاهى بر خداوند نیز اطلاق مى شود که به معنى اصلاح کنندهء موجود نیازمند به اصلاح است یا کسیکه بر همه چیز تسلط دارد. بعضی هم گفته اند به معنای جبران کننده است /
🕌 آقا اباعبدالله فرموده اند:
فَإیّاكَ أنْ تَكونَ مِمَّن یَخافُ علی العِبادِ مِن ذنوبِهِم و یَأمَنَ العقوبةَ مِن ذَنبِهِ.
از كسانی نباشید كه بر گناه بندگان بیم دارند و از عقوبت گناه خویش آسوده خاطرند.
تحف العقول ص۲۳۹.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹وَقَالَ الَّذِي آمَنَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أَهْدِكُمْ سَبِيلَ الرَّشَادِ.
کسیکه (از قوم فرعون) ایمان آورده بود گفت: اى قوم من! از من پیروى کنید تا شما را به راه صواب، راهنمایى کنم. ۳۸ غافر.
👈 👈 راه صواب چیست؟
🌹يَا قَوْمِ إِنَّمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَإِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دَارُ الْقَرَارِ
اى قوم من! این زندگى دنیا، تنها متاع زودگذرى است. و فقط آخرت سراى پایدار است. ۳۹ غافر.
تفسیر: در واقع این فرد مومن در تایید سخنان حضرت موسی و رد سخنان فرعون که سعی می کرد مردم را با وعده های دروغین از حضرت موسی و سخن حق، دور کند، اینگونه مردم را آگاه می کرد که فریب سخنان وسوسه انگیز فرعون را نخورید، دنیا متاع زودگذری است و ارزش این را ندارد که آخرت را به آن بفروشیم.
به این معنی که این چند روز عمر، به سرعت مى گذرد، و چنگال مرگ، گریبان همه را مى گیرد، و از فراز باشکوهترین قصرها، به زیر خاک مى کشاند، قرارگاه زندگى ما جاى دیگرى است.
👈 سپس در ادامه به نکتهء مهمی اشاره می کند:
🌹مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا ۖ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ.
هر که بدى کند، جز به مانند آن کیفر داده نمى شود. ولى هر که کار شایسته اى انجام دهد خواه مرد یا زن در حالیکه مؤمن باشد چنین کسانى وارد بهشت مى شوند و در آن، روزى بى حسابى به آنها داده خواهد شد. ۴۰ غافر.
👈 در این آیه به ۴ نکتهء مهم اشاره شده است:
🌸 اول اینکه عدالت خداوند در مورد گنهکاران کاملا رعایت میشود و فقط به مقدار جرمشان جریمه مى شوند.
🌸 دوم اشاره به فضل بى انتهاى خدا به مومنان است، که در مقابل یک عمل صالح، پاداش بى حساب می دهد، و هیچگونه موازنه اى در آن رعایت نخواهد شد. یعنی پاداشى که هیچ چشمى ندیده، و هیچ گوشى نشنیده، و حتى به فکر هیچ انسانى خطور نکرده است.
🌸 در سومین مطلب، لزوم توأم بودن ایمان و عمل صالح را، یاد آور مى شود. یعنی ایمان بدون عمل صالح فایده ای ندارد و اعمال خوب اگر بخاطر ایمان نباشد، شایستهء پاداش بی حساب نیست.
🌸 و چهارمین یادآوری، مساوات مرد و زن در پیشگاه خداوند و در ارزشهاى انسانى است. یعنی اینکه درست است که زن و مرد، تفاوتهای فردی بسیاری دارند اما حقوقشان در پیشگاه خداوند یکسان است. یعنی اگر بانویی بعنوان پیامبر به بشر معرفی نشده، بخاطر این نیست که زن شایستگی این مقام را ندارد! بلکه چون بانوان برای حضور در سطح کلان جامعه، محدودیتهایی دارند قطعا نمی توانند از عهدهء مسئولیت سنگینی مثل پیامبری بربیایند، وگرنه می توانند در پیشگاه خداوند صاحب درجات بسیار بالایی شوند مثل بانوانی که معرف حضورند:
آسیه، مریم، ام المومنین خدیجه کبری و زهرای اطهر.
👈 👈 👈 اما اگرچه متاع این جهان، ناچیز است و ناپایدار، ولى مى تواند وسیلهء رسیدن به پاداش بى حساب گردد.
و تعبیر به مِثْلَها، اشاره به اینست که مجازاتهاى عالم دیگر شبیه همان کارى است که انسان در این دنیا انجام داده است، شباهتى کامل و بدون نقص.
🟢 در آیاتی از قرآن کریم، پاداش عمل صالح به ده برابر، و در آیاتی به هفتصد برابر و در آیات مورد بحث، پاداش الهی بی حساب عنوان شده.
این به این معنی است که پاداش خداوند به خلوص و روح عمل نیکی که انجام میشود بستگی دارد. گاه ده برابر، گاه صد برابر و گاهی هم بی حساب.
مثلا یکی از اعمالی که مشخصا خداوند پاداش آنرا بی حساب وعده فرموده، صبر و شکیبایی است.
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ...
آفرینش آسمانها و زمین از آفرینش انسانها عظیم تر است، ولى بیشتر مردم نمى دانند. ۵۷ غافر.
تفسیر: خداوند خطاب به کسانیکه در بارهء معاد به مجادله می پردازند، فرموده است که آفرینش شما بزرگتر از آفرینش آسمانها و زمین نیست که برپایی معاد، سخت و دشوار باشد. و به انسان متکبر، گوشزد می کند که به آفرینش جهان تفکر کن تا ناچیزی خود را در مقابل خلقت جهان باعظمت، دریابی تا مبادا غرور و خودپسندی، باور معاد و روز حساب و کتاب را از یادت ببرد.
◾ و اینکه فرموده، بیشتر مردم نمیدانند، اشاره به جهل انسان است که نتیجهء آن، غرور و تکبر خواهد بود.
و در آیهء بعد، با یک تشبیه جامع و کامل، متکبر جاهل را با فرد باایمان مقایسه کرده و می فرماید:
🌹وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَلَا الْمُسِيءُ ۚ قَلِيلًا مَّا تَتَذَكَّرُونَ.
هرگز نابینا و بینا یکسان نیستند. و ( همچنین ) کسانیکه ایمان آورده، و اعمال صالح انجام داده اند با بدکاران. هرچند شما کمتر متذکّر می شوید. ۵۸ غافر.
👈 مومن و بدکار، همانگونه با هم متفاوتند که بینا و نابینا.
تعبیر نابینا در مورد آدم نادان و بى خبرى است که پرده هاى کبر و غرور، بر چشمانش افتاده، و اجازهء درک حقایق را به او نمى دهد، و در مقابل او فرد بینا است که در پرتو نور، علم و استدلالات منطقى، حق را مشاهده مى کند.
انسان بینا به حق و حقیقت، هم در اعتقاد، راسخ است هم در انجام اعمال صالح. نمیشود کسی بگوید من اعتقاد دارم ولی مثلا نماز نخواند.
نه ایمان به تنهایی مورد قبول است، و نه اعمال نیکی که برای رضای خدا نیست.
👈 آنگاه می فرماید:
🌹إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِيَةٌ لَّا رَيْبَ فِيهَا وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ.
روز رستاخیز به یقین آمدنى است، و شکّى در آن نیست. ولى اکثر مردم ایمان نمى آورند. ۵۹ غافر.
👈 اینکه اکثر مردم ایمان نمى آورند، نه بخاطر آنست که مسئلهء قیام قیامت، مطلبى مخفى و مبهم است، بلکه یکى از علل عمدهء انکار قیامت، تمایل به آزادى در بهره گیرى بى قید و شرط از دنیا، و هر گونه هوسرانى و هوس بازیست، همچنین آرزوهاى دور و دراز دنیایی، مانع از آن مى شود که انسان به فکر قیامت باشد و نسبت به آن اظهار ایمان کند.
(خود را با اعمالمان بسنجیم، نه با آرزوهایمان).
در حقیقت، انسان چه بخواهد و چه نخواهد، باور داشته باشد یا نداشته باشد، قیامت آمدنیست و حساب و کتاب برپا خواهد شد، اما انسان غافل اینرا نمیداند.
👈👈 آنگاه مطلب بسیار مهمی را در بارهء متکبران فرموده است:
🌹وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ.
پروردگار شما گفته است: مرا بخوانید تا (دعاى) شما را اجابت کنم. به یقین کسانیکه از عبادت من تکبر می ورزند بزودى با ذلت وارد دوزخ مى شوند. ۶۰ غافر.
راه نجات از عذاب دوزخ، تنها اینست که بدون غرور و تکبر، بندگی خدا کنیم و از طاعت و عبادت او غافل نشویم.
✔ استجابت دعا که در این آیه بیان شده عمومیت دارد، اما جز برای متکبران ( دقت کنیم ).
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹الَّذِينَ آمَنُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا مُسْلِمِينَ....
کسانیکه به آیات ما ایمان آوردند و تسلیم بودند، (به آنها خطاب مى شود) شما و همسرانتان در نهایت شادمانى وارد بهشت شوید. ۶۹ و ۷۰ زخرف.
تفسیر: ایمان و تسلیم.
ایمان، اعتقاد حقیقی و راستین است و تسلیم، عمل مومن است در پیشگاه خداوند و تسلیم بودن در برابر اوامر الهی.
🍃 به آنها خطاب میشود وارد بهشت شوید (ادْخُلُوا الْجَنَّةَ). دعوت میهمان به بهترین مکان موجود.
🍃 دومین نعمت، بودن همسران مومن و بااخلاق در کنار هم است. همانطور که در دنیا کنار هم آرامش داشته و راضی و خشنود بوده اند، در آخرت هم کنار هم خواهند بود. چون بهترین همسران بهشتی، همسران باایمان و بااخلاقی هستند که در دنیا کنار هم بوده اند.
👈 سپس به نعمتهای دیگر بهشت اشاره شده که در اختیار آنان قرار می گیرد:
🌹يُطَافُ عَلَيْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ.....
( براى پذیرایى آنها) ظرفهاى طلایى و جامهاى (شراب طهور) را گرداگرد آنها مى گردانند. و در آنجا هر چه دلها مى خواهد و چشمها از آن لذت مى برد آماده است. و شما جاودانه در آن خواهید ماند. ۷۱ زخرف.
🍃 در سومین نعمت مى فرماید: ظرفها و جامهاى طلائى و جامها که بوسیلهء خدمتکاران مخصوص در اختیار بهشتیان قرار می گیرد. در بارهء این نعمت، تنها سخن از ظرف هاى طلا به میان آمده، و از غذا و نوشیدنى هاى آن بحثى نشده، احتمالا این بخاطر اینست که نوشیدنیها و غذاها در ذهن محبوس ما نمی گنجد.
🍃 و دربارهء چهارمین و پنجمین نعمت می فرماید: در بهشت آنچه دل مى خواهد و چشم از آن لذت مى برد موجود است.
🍃 ششمین نعمت که در پایان آیه بیان شده جاودانگی است (وَ أَنْتُمْ فِیها خالِدُونَ).
تا مبادا فکر زوال نعمت، خاطر آنها را مکدر سازد و از آینده نگران کند.
در اینجا براى اینکه روشن شود اینهمه نعمتهاى بهشتى را به بها مى دهند نه به بهانه، مى افزاید:
🌹وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ.
این بهشتى است که شما وارث آن مى شوید بخاطر اعمالى که انجام مى دادید. ۷۲ زخرف.
🌸 پیامبر فرموده اند:
هر که، بدون استثناء منزلگاهى در بهشت و منزلگاهى در دوزخ دارد، کافران منزلگاه دوزخى مؤمنان را به ارث مى برند، و مؤمنان جایگاه بهشتى کافران را.
نورالثقلین، ج۲، ص۱۰۳.
✔ تفسیر دیگری هم از این آیه شده و آن اینکه: آنچه دریافت مى دارند، در مقایسه با اعمالشان آنقدر برترى دارد که گوئى همه را بی زحمت از فضل الهى به دست آورده اند. بی زحمت مانند ارث.
🍃 و هفتمین نعمت:
🌹لَكُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ كَثِيرَةٌ مِّنْهَا تَأْكُلُونَ.
و در آن براى شما میوه هاى فراوان است که از آن مى خورید. ۷۳ زخرف.
پس از بیان نوشیدنیها، در آیه ای جداگانه، به میوه های بهشتی اشاره شده.
این بدلیل اهمیت میوه است.
✅ از خوردن میوه غافل نشویم. خود، اهل خانه و نیازمندان.
🌹🌹فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ.
پس بسوى خدا فرار کنید. ۵۰ ذاریات.
فرار بسوی پناهگاهی امن، زمانی اتفاق می افتد که وحشت و ترسی وجود دارد.
💚 مأمن و پناه، خداست......
وحشت و ترس چیست؟
گناه، ظلمت جهل، انحراف، غمها، غصه ها، نگرانیها، افسوسها، تنهائیها، دلتنگیها......
🌸 یا عِمادَ مَنْ لا عِمادَ لَهُ، یا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ، یا ذُخْرَ مَنْ لا ذُخْرَ لَهُ، یا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ، یا کَهْفَ مَنْ لا کَهْفَ لَهُ، یا کَنْزَ مَنْ لا کَنْزَ لَهُ، یا رُکْنَ مَنْ لا رُکْنَ لَهُ، یا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ، یا جارَ مَنْ لا جارَ لَهُ، یا جارِیَ اللَّصیقَ یا رُکْنِیَ الْوَثیقَ، یا اِلهی...
ای تکیه گاه کسیکه تکیه گاهی ندارد، ای پشتوانهء کسیکه پشتوانه ندارد، ای ذخیرهء تهیدستان، ای نگهدار کسیکه نگهداری ندارد، ای پناهگاه کسیکه پناهگاهی ندارد، ای گنج بی گنجان، ای پایهء محکم کسیکه پایهء محکمی ندارد ای فریادرس کسیکه فریادرس ندارد، ای همسایهء بی همسایگان، ای همسایهء به من پیوسته، ای رکن استوار من، ای معبود من.....
فرازی از دعای زیبای مشمول.
🌹قُلْ مَن بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ يُجِيرُ وَلَا يُجَارُ عَلَيْهِ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ.
بگو: چه کسى حاکمیت همه موجودات را در دست دارد، و (به بى پناهان) پناه مى دهد، و نیاز به پناه دادن ندارد؟! ۸۸ مؤمنون.
🌸 در آستانهء انتخاباتی مهم، روایتی بسیار سودمند از پیامبر بزرگوار اسلام را بخوانیم در بیان شرایطی تلخ در میان امت اسلام، تا مبادا به آنها گرفتار شویم.
البته این شرایط یکبار در دورهء حکومت یزید در شام، در میان مسلمانان آن منطقه بوجود آمد و اسلام وارونه شد و در حال پیشرفت بود که منجر شد به واقعهء عظیم عاشورا.
و یکبار هم در دورهء حکومت پهلوی، با آن شرایط مواجه بودیم که به برکت انقلاب اسلامی، در هم شکسته شد.
و دوباره نزدیک بود در کشور، به آن شرایط مبتلا شویم اما شکر خدا نشد.
🌹🌹فَهَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَن تَأْتِيَهُم بَغْتَةً ۖ فَقَدْ جَاءَ أَشْرَاطُهَا ۚ فَأَنَّىٰ لَهُمْ إِذَا جَاءَتْهُمْ ذِكْرَاهُمْ.
آیا کافران جز این انتظارى دارند که قیامت، ناگهان به سراغشان آید (آنگاه ایمان آورند؟)، در حالیکه هم اکنون نشانه هاى آن آمده است. اما هنگامیکه به سراغ آنها بیاید، ایمان آنها چه سودى خواهد داشت. ۱۸ محمد.
تفسیر: اشراطها، جمع شَرَط، به معنی علامت است. اشراط الساعة، اشاره به علامتها و نشانه های نزدیک شدن قیامت است. مهمترین و اولین این علامتها، به فرمودهء پیامبر بزرگوار اسلام، ظهور و بعثت آن حضرت است:
🌸 ایشان در عصر یک روز، نزدیک غروب، به اصحاب فرمودند: آنچه از دنیا گذشته نسبت به آنچه باقی مانده، مانند مقداری از امروز است که بر شما گذشته نسبت به آنچه از امروز باقی مانده. می بینید که جز مقدار کمی باقی نمانده است.
روح المعانی، ج۲۶، ص۴۸.
👈 👈 👈 در توضیح این آیهء شریفه، حدیثی جامع و کامل و بسیار مهم را از پیامبر بزرگوار اسلام در بارهء اشراط الساعة - علامات قیامت - با هم می خوانیم:
ابن عباس می گوید، در حجة الوداع، پیامبر، حلقهء درب کعبه را گرفتند و آیهء مذکور را خواندند و فرمودند:
👈 از نشانه های قیامت، تضییع نماز است. و پیروی از شهوات، تمایل به هوی پرستی، گرامی داشتن ثروتمندان، و فروختن دین به دنیاست. در این هنگام است که قلب مومن، از اینهمه زشتیها که می بیند، و توانایی تغییر آنرا ندارد، در درونش آب میشود مانند نمک در آب.
در آنزمان زمامدارانی ظالم، وزیرانی فاسق، کارشناسانی ستمگر و امنائی خائن بر مردم حاکم میشوند.
در آن هنگام زشتیها زیبا، و زیباییها زشت میشود، امانت به خیانتکار سپرده میشود و او خیانت می کند، دروغگو را تصدیق و راستگو را تکذیب می کنند.
در آنزمان حکومت به دست زنان و مشورت با بردگان خواهد بود ( مشورت با افراد بی اطلاع و بی خرد)
دروغ، ظرافت. و زکات، غرامت. و بیت المال، غنیمت محسوب میشود. مردم به پدر و مادر بدی می کنند یا نیکی نمی کنند، اما به دوستانشان نیکی می کنند.
در آنزمان زن با شوهرش شریک تجارت میشود. باران، کم و صاحبان لطف، خسیس و تهیدستان، حقیر شمرده میشوند.
در آن هنگام بازارها به یکدیگر نزدیک می گردد (یعنی افرادی در چند قسمت بازار و در چند نوع کالای متفاوت فعالیت میکنند و به اینصورت، بازار یا قسمت عمده ای از آن، به دست گروهی خاص می افتد)، یکی می گوید چیزی نفروختم، یکی میگوید سودی نبردم و همه زبان به شکایت و مذمت پروردگار می گشایند.
در آنزمان اقوامی به حکومت می رسند که اگر مردم سخن بگویند آنانرا می کشند و اگر سکوت کنند، همه چیزشان را مباح می شمرند. اموال آنها را غارت و احترامشان را پایمال و دلها را پر از دشمنی و وحشت می کنند.
در آنزمان، قوانینی از مشرق و مغرب می آورند و امت من متلون (و رنگارنگ) می گردد. وای در آنروز بر ضعفای امت (همانها که بخاطر ضعف ایمان، این قوانین را به میان امت پیامبر می آورند و کسانیکه، باز بخاطر همین ضعف ایمان، تحت تأثیر این قوانین بیگانه قرار می گیرند)، و وای بر آنها از عذاب الهی. آنان نه به صغیر رحم میکنند و نه احترام کبیر می گذارند، و نه گنهکاران را می بخشند. بدنهایشان همچون آدمیان است و قلبهاشان، قلوب شیاطین.
در آنزمان مردان به مردان، و زنان به زنان قناعت می کنند. و مردان، خود را شبیه زنان و زنان، خود را شبیه مردان می کنند. و زنان بر مرکب سوار شده و خودنمایی می کنند ( مرکب در آنروزها اسب بوده و امروز، خودرو. البته سوار شدن زن بر مرکب منع نشده، فقط نباید خودنمایی کند).
آنگاه فرموده است: لعنت خدا بر آنها.
تفسیر علی بن ابراهیم، ج۲، ص۳۰۷.
تفسیر نورالثقلین، ج۵، ص۳۴.
تفسیر صافی و تفسیر نمونه، ذیل همین آیه.
/ بخش دوم، فردا إن شاءالله/
🌹🌹 در تفسیر آیهء ۱۸ سورهء محمد، در پیغام قرآنی روز گذشته، بخش اول روایتی بسیار مهم را از پیامبر بزرگوار اسلام خواندیم که پیش بینی شرایط بسیار تلخی را در امت اسلامی فرموده اند.
شرایطی که اگر انتخاب هوشمندانه نداشته باشیم، شاهد آن خواهیم بود.
👈 بخش دوم:
در آنزمان، به تزئین مساجد می پردازند، مانند معابد یهود و نصارا. قرآنها را می آرایند بدون عمل به محتوای آن. مناره های مساجد، طولانی و صفوف نمازگزاران، فراوان اما دلها نسبت به یکدیگر دشمن و زبانها مختلف است.
درآنزمان پسران را با طلا تزیین می کنند و لباسهای ابریشمی و دیباج می پوشند و از پوست پلنگ برای خود لباس تهیه می کنند.
در آنزمان زنا آشکار می گردد، معاملات با غیبت و رشوه انجام می گیرد، دین را فرو می نهند و دنیا را بر می دارند.
در آنزمان طلاق، فزونی می گیرد و حدی برای خدا اجرا نمیشود. اما با این وجود به خدا ضرر نمی زنند بلکه خودشان زیان می کنند.
در آنزمان زنان، خواننده و آلات لهو و نوازندگی آشکار میشود و اشرار امتم به دنبال آن می روند.
در آنزمان حج، وسیله ای میشود برای تفریح یا تجارت یا ریا و تظاهر.
در آنزمان اقوامی پیدا میشوند که قرآن را برای غیر خدا فرامی گیرند و با آن همچون آلات لهو رفتار می کنند، و اقوامی روی کار می آیند که علم دین را برای غیر خدا فرامی گیرند (کسانیکه علم دین را فرا می گیرند برای ضربه زدن به دین).
فرزندان نامشروع، فراوان میشود و قرآن را بصورت غنا می خوانند و برای دنیا بر یکدیگر سبقت می گیرند.
در آنزمان پرده های حرمت دریده میشود، گناه، فراوان و بدها بر نیکان مسلط می گردند. فقر، فزونی می گیرد و مردم با انواع لباسها (و مقامها) بر یکدیگر فخر می فروشند. بارانهای بی موقع می بارد. قمار و آلات موسیقی را جالب می شمرند و امر به معروف و نهی از منکر را زشت می دانند بگونه ای که مومن در آنزمان از همهء امت، خوارتر است. قاریان قرآن و عبادت کنندگان، پیوسته به یکدیگر بدگویی می کنند و در ملکوت آسمان، آنها را افرادی پلید و آلوده می خوانند.
در آنزمان ثروتمند بر فقیر رحم نمی کند تا آنجا که نیازمندی در میان جمعیت به پا می خیزد و اظهار حاجت می کند و هیچکس چیزی در دست او نمی نهد.
سپس فرموده است: اینست معنی سخن پروردگار که فرمود فقد جاء اشراطها.
در این هنگام، سلمان فارسی از پیامبر سوال کرد، آیا واقعاً همهء اینها واقع خواهدشد؟! پیامبر فرمود: قسم به آنکه جانم در دست اوست، همهء اینها واقع خواهد شد.
تفسیر علی بن ابراهیم، ج۲، ص۳۰۷.
و تفسیر نورالثقلین، ج۵، ص۳۴.
و تفسیر صافی و تفسیر نمونه، ذیل همین آیه.
⚫ از فرمایشات حضرت باقرالعلوم، آقا محمدبن علی بن الحسین علیه السلام:
🖤 از سستی و بی قراری بپرهیز، که این دو، کلید هر بدی میباشند، کسیکه سستی کند، حقی را ادا نکند. و کسیکه بی قرار شود، بر حق صبر نکند.
بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۷۵.
🖤 تواضع، راضی بودن به نشستن در جایی است که کمتر از شأنش باشد، و به هر که رسیدی سلام کنی، و جدال را هر چند حق با تو باشد، ترک کنی.
بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۷۶.
🌺 حرکات امامان علیهم السلام برای تشکیل حکومت اسلامی. برگرفته از کتاب ارزشمند انسان ۲۵۰ ساله 🌺
💚 دورهء امام محمد باقر علیه السلام ( ۱ )
دورهء امام باقر دقیقا ادامهء دورهء امام سجاد است. یعنی زمینه سازی برای اینکه امام بعد ایشان بتوانند حکومت اسلامی تشکیل دهند، اما با این تفاوت که حالا شیعه احساس وجود میکند و دعوت شیعی که پس از حادثهء کربلا بعلت خفقان و سخت گیری خلفا متوقف شده بود، اینک به برکت تلاشهای مخفیانه امام سجاد، در بسیاری از اقطار کشورهای اسلامی مخصوصا در حجاز و عراق و خراسان ریشه دوانده و قشر وسیعی را به خود متوجه ساخته است.
بزرگانی مثل طاووس یمانی، قتادة بن دعامه و ابوحنیفه و بسیاری بزرگان دیگر.
و اینک آوازهء دانش وسیع امام باقر، بزرگان را به سمت ایشان می کشاند و همه برای استفاده، یا برای احتجاج و مجادله به ایشان روی می آوردند.
خلفای مروانی هم که پس از ۲۰ سال اقتدار عبدالملک مروان، روی کار آمده بودند، چندان به کار تشیع نپرداختند و بیشتر به سرگرمی، و به جاه و جلال مشغول بودند. در نتیجه امام باقر و یارانشان تا حدودی از تعرضات آنها در امان بودند.
👈 صحبت در بارهء این امام همام زیاد است اما، امام خامنه ای در این کتاب ارزشمند، به دو نکته توجه بیشتری کرده اند:
یکی مبارزات امام باقر است با تحریف معارف و احکام اسلامی، و دوم عبارت است از تشکل.
مبارزه با تحریف یعنی چه؟
یعنی اینکه اسلام، احکام و معارفی دارد برای انسان و زندگی بشر که اگر همگان به آنها آگاهی داشته باشند، هرگز حکومتهای فسق و فجور، ستمگر و بیخبران از دین را تحمل نخواهند کرد لذا بیشترین اهتمام خلفا بر این بود که بوسیلهء چهره های مورد قبول مردم، احکام حکومت را تحریف کنند.
مثلا در بارهء《 اولی الامر 》که خداوند فرمان اطاعت از آنها را در قرآن فرموده، اینجور مردم را به باور رسانده بودند که اولی الامر کسی است که بتواند به مردم مسلط شود. این حرف آنقدر ناعاقلانه است که فقط با متصل کردن آن به دین میتواند مورد قبول عده ای واقع شود.
و یا خود خلفا زمانیکه احساس میکردند در میان مردم جایگاهشان محکم شده حرفی را که دوست داشتند، بنام اسلام به خورد مردم می دادند. و آنرا بصورت فرهنگ رایج در می آوردند. یک فرهنگ ضد اسلام.
💚 لذا امام باقر یک مبارزهء فرهنگی را آغاز نمود. یعنی باید ذهنها را عوض می کرد و راه را برای حکومت الهی هموار می نمود و بر حکومت شیطانی و طاغوت می بست.
راه بسیار دشواری پیش روی امام باقر بود اما ایشان بخوبی آنرا انجام دادند. با دیگران ارتباط می گرفتند و ذهنها را روشن می کردند بدون لحظه ای توقف.
کار دیگر حضرت عبارت است از تشکل.
تشکل یعنی چه؟
/إن شاءالله فردا/
🌺 حرکات امامان علیهم السلام برای تشکیل حکومت اسلامی. انسان ۲۵۰ ساله 🌺
💚 ادامهء دورهء حضرت امام باقر علیه السلام ( ۲ )
در پیغام روز گذشته خواندیم یکی از جنبهه های مبارزاتی حضرت باقر، مبارزه با تحریف احکام اسلام بود و دوم تشکل.
در مبارزه با تحریف، اذهان عمومی را که با خدعهء خلفا، به فرهنگ ضد اسلام گرایش پیدا کرده بودند، آشنا کردند به مکتب تشیع.
👈 اما تشکل:
دومین حرکت امام باقر در مبارزه با طاغوت، این بود که افراد و شاگردانی را تربیت کند و به نقاط مختلف بلاد اسلامی بفرستد بعنوان وکیل و نایب خود و آنها تبلیغات و تعلیمات آن حضرت را در میان مسلمانان بعهده بگیرند. و در زمان مقتضی با پیوستن آنها به یکدیگر تشکل عظیمی از شیعیان ایجاد شود.
🟢 👈 در روایات از این اصحاب امام باقر بنام اصحاب 《سِرّ و رازداران》 یاد شده مثل جابربن یزید جعفی و فضیل بن یسار.
سراسر دورهء نوزده سالهء امامت امام باقر از لحظهء شهادت پدر در سال ۹۵ که در حضور فرزندان، امام باقر را بعنوان جانشین خود اعلام فرمود تا سال ۱۱۴ که شهادت ایشان است، تماما احیاء فرهنگ اسلامی است و تعلیم و تربیت شاگردان بزرگی که تشکل شیعی را منسجم کنند برای ایجاد حکومت شیعی بدست امام صادق.
👈 اصحاب سِرّ، در مناطق مختلف مسلمان نشین تحرک داشتند، از مدینه و کوفه تا مناطق دورتر از شام، مرکز حکومت بنی امیه و خراسان.
👈 داستان جالبی از جابر جعفی یکی از اصحاب سِرّ امام باقر بخوانیم تا با معنای واقعی رازداری و سختیهایی را که این اصحاب تحمل کرده اند تا راز امام باقر برملا نشود، بیشتر آشنا شویم:
نعمان بن بشیر می گوید با جابر در سفر حج همراه بودم. در راه بازگشت به کوفه، در بین راه یک نفر نامه ای به او داد. جابر نامه را بوسید و خواند و چهره اش گرفته شد و در ادامهء راه شادمان نبود. به کوفه رسیدیم. فردای آن روز برای عرض ادب خدمت جابر رسیدم که با منظرهء شگفت آوری روبرو شدم:
جابر بر نی سوار بود و گردنبندی از استخوان گوسفند بر گردن داشت و شعرهای بی سر و ته می خواند و می دوید.
نگاهی به من کرد و هیچ نگفت. کودکان دور او را گرفته و بازی می کردند. و مردم به یکدیگر می گفتند جابر دیوانه شده.
در آنزمان هشام بن عبدالملک، خلیفهء وقت به حاکم کوفه نوشته بود، مردی بنام جابربن یزید جعفی را پیدا و گردن بزن. وقتی حاکم کوفه سراغ او را گرفت همه گفتند از حج برگشته و دیوانه شده. او را یافت و همانگونه دید که مردم می گفتند.
این یعنی رازداری برای پیشوا.
در اواخر زندگی امام محمد باقر، یکبار حکومت وقت ایشان و فرزندشان امام صادق را احضار کرد. این دو بزرگوار به شام رفتند که پایتخت امویها بود.
خلیفه، قبل از حاضر شدن این بزرگواران در جلسهء، حاضرین را آماده کرده بود برای تهمت زدن و شماتت امام باقر.
آنچه در آنجا رخ میدهد بسیار خواندنی است.
/فردا إن شاءالله/