eitaa logo
آیات الهی
58 دنبال‌کننده
99 عکس
43 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🖤 تسلیت ماه محرم الحرام 🖤 ✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ... و براى کسیکه از مقام پروردگارش خائف است، دو باغ بهشتى است. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۴۶ و ۷ الرحمن. تفسیر: در بارهء خوف از خدا چهار تفسیر وجود دارد که تضادی بین آنها نیست: اول) خوف از مقام پروردگار، به معنى خوف از مواقف قیامت و حضور در پیشگاه او براى حساب است. دوم) به معنى خوف از مقام علمى خدا و مراقبت دائمى او نسبت به همهء انسانهاست. 🌸 حدیثی در این باره از امام صادق که می فرمایند: کسیکه مى داند خدا او را مى بیند، و آنچه مى گوید مى شنود، و آنچه را از خیر و شر انجام مى دهد مى داند، و این توجه، او را از اعمال قبیح باز مى دارد، این کسى است که از مقام پروردگارش خائف است، و خود را از هواى نفس بازداشته. اصول کافی، ج۲، ص۷۰. سوم) منظور ترس از خداست، نه بخاطر آتش دوزخ و طمع در نعیم بهشت، بلکه تنها بخاطر مقام پروردگار و جلال و عظمت او خائف است (خشیت). و چهارم) منظور ترس از مقام پروردگار، مقام عدالت اوست، چرا که ذات اقدس او مایهء خوف نیست، که او همه رحمت است و لطف، بلکه خوف از عدالت اوست، و خوف از عدالت نیز، بازگشت به خوف از اعمال خود انسان است. زیرا کسیکه پاک است از محاسبه چه باک است؟ 🍃 یک فرد مجرم هنگامیکه از کنار محکمه و دادگاه و زندان مى گذرد ترسان می شود، اما براى پاکان فرق نمى کند که، آنجا دادگاه است یا هر مکان دیگر. 🟢 👈 و دو بهشت که در آیه بیان شده، منظور بهشت بالاتر است. چون در آیات بعدی که خواهیم خواند از دو بهشت پایین تر سخن می فرماید. 🌺 اما منظور از جَنَّتان به معنی دو باغ بهشت، ممکن است بهشت اول، بهشت جسمانى باشد و بهشت دوم، بهشت معنوى. 🌺 یا اینکه، بهشت اول، بعنوان پاداش اعمال به آنها داده مى شود، و بهشت دوم بعنوان تفضل. 🌺 یا اینکه، یک بهشت براى اطاعت، و دیگرى براى ترک معصیت است. 🌺 و یا یکى براى ایمان و عقیده، و دیگرى براى اعمال صالح. 🌺 و یا اینکه دو بهشت به معنی طبقه بندی بر اساس ایمان و پرهیزکاری بهشتیان است. 👈 با این توضیح که: این دو بهشت بالا برای کسانی است که خوف الهی دارند. اما کسانیکه خشیت الهی دارند، مقامشان از این دو بهشت هم بالاتر است. 🌹 در آیهء ۳۱ سورهء رعد دربارهء اولی الالباب (خردمندان) می فرماید: وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ: و از پروردگارشان مى ترسند (خشیت). و از بدى حساب بیم دارند (خوف). 🌹 و در آیهء ۸ بینه، رضایت و خشنودی خدا را بالاتربن مقام در روز قیامت معرفی فرموده که مخصوص کسانی است که دارای خشیت الهی هستند. 👈 خوف و ترس، به هر گونه ترسی گفته میشود که الزاما انسان را وادار به تکریم و تعظیم نمی کند. اما خشیت الهی، یعنی ترس توأم با تعظیم و احترام. یعنی خشیت الهی، ترسی است که اعمال صالح را نه برای فرار از عذاب و نه برای کسب پاداش، بلکه فقط برای جلب خشنودی پروردگارش انجام می دهد. این نهایت بندگی و در خور بالاترین پاداش است که رضایت خداست. چنانکه خداوند در آیهء ۷۲ توبه، رضایت خود را پاداش اکبر بیان فرموده (الفوز العظیم). /ادامه فرداإن شاءالله/ 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
هدایت شده از خبر فوری
42.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ نشر حداکثـــــــری لطفا 🔹پیام تصویری حضرت آیت الله (حفظه الله) خطاب به همه مومنین و مومنات و عزیزان منبری و مادحین و هیئتی ها ، در خصوص اسیر مدافع حرم و وطن ( ) و فراخوان و درخواست ایشان برای دعا و روشنگری و رساندن صدای مظلومیت او در هیئات و مراسم ها ، به خصوص در روز تاسوعا و عاشورای حسینی . 🔹لطفا در نشر این مطلب برای بزرگ تر شدن دایره ی دعا ، ما را همراهی کنید . @AkhbareFori
🖤 تسلیت ماه محرم الحرام 🖤 ✨ وصف مومن ✨ 👈 ادامهء نعمتهای دو بهشت بالاتر: 🌹🌹مُتَّكِئِينَ عَلَىٰ فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ ۚ وَجَنَى الْجَنَّتَيْنِ دَانٍ... آنها بر فرشهایى تکیه کرده اند با آسترهایى از دیبا و ابریشم، ومیوه هاى رسیدهء آن دو باغ بهشتى نزدیک (و در دسترس) است. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۵۴ و ۵ الرحمن. تفسیر: معمولاً انسان، وقتى تکیه مى کند که، در محیطى آرام و در نهایت امنیت باشد، این تعبیر نشانهء آرامش کامل روح بهشتیان است. فُرُش، جمع فراش به معنى فرشهائى است که گسترده مى شود. بَطائِن، جمع بطانه به معنى آستر است، و اِسْتَبْرَق به معنى حریر ضخیم است. آستر، معمولا پارچه های بی ارزش و یا کم ارزش است. اما در اینجا گرانقیمت ترین پارچه اى که در دنیا تصور مى شود، آستر این فرشها ذکر شده، و دیگر از خود فرش سخنی نفرموده است. فقط خدا می داند که آن فرشها چیست. قطعاً چیزی است که در دنیا وجود ندارد. در آیات دیگر قرآن مى خوانیم که: بهشتیان بر أَرائِک (تختهاى سایبان دار)، و سَرِیر (تختهاى بدون سایبان)، تکیه مى کنند، اما در اینجا مى فرماید: تکیه بر فرشها دارند. ممکن است اینها بخاطر تنوع در لذات بهشتى باشد که، گاهى بر آن و گاهى بر این تکیه مى زنند، و نیز ممکن است این فرشهاى گرانبها را بر آن تختها بگسترانند، و یا اشاره به مسائل مهمترى است که، درک آن براى ما ساکنان دنیا ممکن نیست. 👈 سپس ششمین نعمت این بهشتیان را می فرماید: 🌹فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ... در آن باغهاى بهشتى زنانى هستند که جز به همسران خود عشق نمی ورزند. و هیچ انس و جنی پیش از ایشان با آنان تماس نداشته است. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! آنها همچون یاقوت و مرجانند. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۵۶ تا ۵۹ الرحمن. قاصِراتُ الطَّرْفِ، اشاره به زنانى است که نگاهى کوتاه دارند، یعنى فقط به همسرانشان عشق می ورزند، و این یکى از بزرگترین امتیازات همسر است که، جز به همسرش نیندیشد و به غیر او علاقه نداشته باشد. سپس به توصیف بیشترى از این همسران بهشتى پرداخته، مى فرماید: آنها همچون یاقوت و مرجانند (کَأَنَّهُنَّ الْیاقُوتُ وَ الْمَرْجانُ). 👈 👈 👈 صحبت از حورالعین نیست. این سخن در بارهء همسران باایمان در دنیاست که در بهشت هم، یکدیگر را به همسری انتخاب می کنند و دارای آفرینش جدیدی، فوق تصور هستند. 👈 و در پایان وصف بهشت و بهشتیان می فرماید: 🌹هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ... آیا جزاى نیکى جز نیکى است؟! پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۶۰ و ۶۱ الرحمن. البته که نعم بهشتی که در این آیات بیان شده بسیار بزرگتر است از اعمال نیکی که معمولا مومنین انجام می دهند، و این نشانگر لطف بی حد و حساب خداوند منان است بر بندگان فرمانبردار و اهل طاعت و عبادت. ✅ یک قانون عمومى در منطق قرآن است که، خدا و خلق و همهء بندگان را شامل مى شود. عمومیت این قانون به همهء مسلمانان تعلیم مى دهد که، هر نیکى را از هر کسیکه باشد جبران کنند. 🌸 امام صادق علیه السلام فرموده اند: جبران، آن نیست که همانندش را انجام دهید، بلکه باید برتر باشد، و گرنه، آنکه ابتدا به احسان کرده است برترى خواهد داشت! نور الثقلین، ج۵، ص۱۹۹ و تفسیر مجمع البیان، ج۹، ص۲٠۸. و در ادامه، وصف دو بهشت پایین تر را فرموده است که إن شاءالله در پیغام فردا می خوانیم. 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
🖤 تسلیت ماه محرم الحرام 🖤 ✨ وصف مومن ✨ چند روز گذشته در بارهء دو بهشت بالاتر خواندیم. در این پیغام قرآنی در بارهء دو بهشت پائین تر می خوانیم: 🌹🌹وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ... و پایین تر از آنها، دو باغ بهشتى (دیگر) است. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۶۲ و ۳ الرحمن. تفسیر: در ادامهء بحث گذشته که، پیرامون دو بهشت خائفان، با ویژگیهاى والا سخن مى فرمود، در این آیات از دو بهشت مى فرماید که، در مرحلهء پائین ترى قرار دارند و طبعاً براى افرادى هستند که، در سطح پائین ترى از ایمان و خوف از پروردگار می باشند. و به تعبیر دیگر، هدف، بیان وجود سلسله مراتب به تناسب ایمان و عمل صالح است. 🌸 پیامبر گرامى اسلام در تفسیر این آیه فرموده اند: دو بهشت است که بناى آنها و هر چه در آنهاست از نقره است، و دو بهشت است که بناى آنها و هر چه در آنهاست از طلا است (تعبیر به طلا و نقره، اشاره به تفاوت ارزش مواهب آنهاست). مجمع البیان، ذیل همین آیات. 🌸 امام صادق علیه السلام در تفسیر همین آیه فرموده اند: نگو بهشت یکى است، چرا که خداوند مى فرماید: غیر از آن دو بهشت، دو بهشت دیگر است. و نگو، درجهء واحدى است، چرا که خداوند مى فرماید: درجاتى است که بعضى بالاتر از بعضی دیگر است و این تفاوت بخاطر اعمال مى باشد. مجمع البیان، ذیل همین آیات. 🌸و باز در حدیثی دیگر از پیامبر بزرگوار اسلام آمده: دو بهشت از طلا است براى مقربان، و دو بهشت از نقره براى اصحاب الیمین. درالمنثور، ج۶، ص۱۴. 👈 چنانکه در آیات ۷ تا ۱۱سورهء واقعه می خوانیم: 🌹وَكُنتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً.... و شما (در قیامت) سه گروه خواهید بود. (نخست) سعادتمندان و خجستگان (اصحاب یمین)، چه سعادتمندان و خجستگانى! گروه دیگر شقاوتمندان و شومانند (اصحاب شمال)، چه شقاوتمندان و شومانى! و (سومین گروه) سبقت گیرندگان از سبقت گیرندگانند (السابقون السابقون: سبقت گیرنده در عمل خیر)، آنها مقربانند! 👈 سپس در ادامهء آیات الرحمن، پنج ویژگى دو بهشت پایین تر را می فرماید که بعضى با آنچه دربارهء دو بهشت بالا گفته شد، شباهت دارد و بعضى متفاوت است، که إن شاءالله در پیغام فردا می خوانیم. ✨ حدیث ۱۲۹۴ نهج الفصاحه ✨ 🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند : هشت گروهند که در قیامت از همهء خلق خدا منفورترند. اول) دروغگویان. دوم) متکبران. سوم) آنها که دشمنی برادران خود را در دل دارند ولی وقتی آنها را ببینند گشاده رویی کنند. چهارم) آنها که وقتی بسوی خدا و پیغمبر دعوت شوند، کُند باشند و همینکه بسوی شیطان دعوت شوند، تند باشند. پنجم) آنها که وقتی به چیزی از دنیا طمع میکنند حتی اگر شده بوسیلهء قسم آنرا برای خود جلب میکنند اگر چه به آن حق نداشته باشند. ششم) سخن چینان. هفتم) آنها که به هر طریقی میان دوستان جدایی اندازند. و هشتم) کسانیکه بر بیگناهان از پا افتاده ستم کنند. اینها را خداوند کثیف میشمرد 💫 🌸 مورد هشتم، همان است که پیامبر بزرگوار اسلام در حدیث ۲۹۸ نهج الفصاحه، فرموده اند: خشم خدا بسیار سخت است بر آن کسیکه بر بینوایی ستم کند که جز خدا پناهی ندارد. 👈 همهء کسانیکه به دلیلی، در موضع ضعف هستند و قدرت دفاع از خود ندارند، بینوایانی هستند که جز خدا پناهی ندارند: کودکان، نوجوانان، سالمندان، بیماران، فقرا، اسرا، بسیاری از زنان، تا.........حیوانات و گیاهان. 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
⁨⚫ تسلیت تاسوعای حسینی ⚫⁩
🖤 تسلیت تاسوعای حسینی 🖤 ✨ وصف مومن ✨ 👈 در ادامهء توصیف نعمتهای دو بهشت پایین تر فرموده اند: 🌹🌹مُدْهَامَّتَانِ... هر دو خرّم و سرسبزند. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! در آنها دو چشمهء جوشنده است. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۶۴ تا ۶۷ الرحمن. تفسیر: مُدْهامَّتانِ، به معنى سبز پر رنگ است، نشانهء نهایت شادابى و طراوت گیاهان و درختان و بیانگر نهایت خرمى آن دو بهشت. 👈 سپس فرموده اند: 🌹فِيهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ... در آنها میوه هاى فراوان و درخت خرما و انار است. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۶۸ و ۹ الرحمن. فاکِهَة، همهء انواع میوه را شامل مى شود، و اهمیت میوه سبب شده که از میان تمام غذاهاى بهشتى روى میوه ها تکیه شود، و اهمیت خرما و انار سبب شده از میان تمام میوه ها، این دو میوه را نام برد. چرا بجاى خرما، درخت نخل گفته شده، ولى در مورد انار نام خود میوه آمده است؟ درخت نخل علاوه بر میوه اش از جهات مختلف مورد استفاده است. از برگهاى نخل انواع وسائل زندگى، از فرش گرفته تا کلاه و لباس و وسیلهء حمل و نقل مى بافند، و از الیاف آن هم استفاده هاى مختلف مى کنند. بعضى از قسمتهاى آن خواص داروئى دارد، و حتى از تنهء آن بعنوان ستون براى بعضى عمارتها یا پل براى عبور از نهرها استفاده مى شود. و در بارهء نیروبخشی این میوه، آیهء ۲۵ سورهء مریم کافیست. آنجا که خداوند بعد از وضع حمل حضرت مریم به او فرمود تا خرمای تازه بخورد. 👈 فرمایش پیامبر بزرگوار اسلام در بارهء انار: سَیِّدُ الْفاکِهَة. بحارالانوار، ج۶۶، ص۱۶۳. ✔ علم هم فواید فراوانی برای این میوه بیان می کند، از جمله قدرت پاک کنندگى و تصفیهء خون، وجود مقدار قابل ملاحظه اى ویتامین ث در آن، تقویت معده، دفع تبهاى صفرائى و یرقان، و فواید دیگر. 🌸امام صادق فرموده اند: به کودکان خود انار دهید که موجب رشد سریع آنهاست. بحارالانوار، ج۶۶، ص۱۶۴. 🌸و در حدیث دیگرى فرموده است: زودتر به سخن مى آیند. همان مدرک، ص۱۶۵. 🌸و در حدیثی دیگر، امام باقر و امام صادق فرموده اند: هیچ میوه اى در روى زمین نزد رسول خدا محبوبتر از انار نبود. اصول کافی، ج۶، ص۳۵۲. دو نعمت دیگر، در پیغام فرداإن شاءالله. 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
هدایت شده از هیئت مجازی
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆امشبی را شهِ دین در حرمش مهمان است.. مکن ای صبح طلوع.. @heyate_majazii
🖤 تسلیت عاشورای حسینی 🖤 ✨ وصف مومن ✨ سه نعمت از نعمتهای دو بهشت پایین تر را در پیغام قرانی روز گذشته خواندیم. دو نعمت دیگر: 🌹🌹فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ... و در آن باغهاى بهشتى زنانى نیکوخلق و زیبایند. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! حوریانى که در خیمه هاى بهشتى مستورند! پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! هیچ انس و جن پیش از ایشان با آنها تماس نگرفته. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۷۰ تا ۷۵ الرحمن. تفسیر: خَیْر، غالباً در مورد صفات نیک و جمال معنوى به کار مى رود و حُسن غالباً در زیبائى و جمال ظاهر. پس خَیْراتٌ حِسان، به معنی جمال صورت و جمال سیرت است. به این معنی که آنچه خوبان همه دارند آنها تنها دارند. و در ادامهء توصیف این حوریان بهشتى اضافه مى فرماید: آنها حوریانى هستند که در خیمه هاى بهشتى مستورند (حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِى الْخِیامِ). حور، جمع حوراء به معنی بسیار زیبا و بی نقص است. و مَقْصُورات، اشاره به اینست که، آنها تنها تعلق به همسرانشان دارند و از دیگران مستور و پنهانند. خِیام، هم جمع خیمه است، اما خیمه هایی که از نظر وسعت و زیبایی در ذهن نمی گنجد. 👈 آیهء بعد، توصیف دیگرى است دربارهء حوریان بهشتى، مى فرماید: هرگز پیش از این هیچ جن و انسی با آنها تماس نگرفته (لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ). ✅ قبلا خواندیم که حوری بهشتی، زن و مرد است. و خواندیم مردان و زنان باایمان که به بهشت راه پیدا میکنند، الویت همسر بهشتی، همسران خودشان هستند که در دنیا کنار هم زندگی خوبی داشته اند 👇👇 🌹جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ ۖ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ. (همان) باغهاى جاویدان بهشتى که همراه پدران و همسران و فرزندان صالحشان، وارد آن مى شوند. و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى گردند. ۲۳ رعد. 👈 و همچنین: 🌹رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدتَّهُمْ وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ ۚ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ. (دعای ملائک) پروردگارا! آنها را در باغهاى جاویدان بهشتى که به آنها وعده فرموده اى وارد کن و، (همچنین) از پدران و همسران و فرزندانشان هر کدام که صالح بودند، به یقین تو توانا و حکیمى. ۸ غافر. ✅ سپس آخرین نعمت را می فرماید: 🌹مُتَّكِئِينَ عَلَىٰ رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَعَبْقَرِيٍّ حِسَانٍ... این در حالى است که بهشتیان بر تختهایى سبز رنگ بسیار ممتاز و زیبا تکیه زده اند. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۷۶ و ۷ الرحمن. 👈 رَفْرَف، به پارچه هاى زیباى رنگارنگ که، بى شباهت به منظرهء باغها نیست، اطلاق شده. عَبْقَرِى، در اصل به معنى هر موجود بى نظیر یا کم نظیر است. حسان، هم جمع حَسَن به معنى خوب و زیباست. به هر حال، این تعبیرات همه، حاکى از اینست که، بهشت همه چیزش ممتاز است. میوه ها، غذاها، قصرها، فرشها و خلاصه هر چیزش در نوع خود بى نظیر و بى مانند است. البته باید گفت، این تعبیرات هرگز نمى تواند آن مفاهیم بزرگ و بى مانند را در خود جاى دهد، و تنها می تواند قطره ای از ان دریای بیکران را در ذهن ما ترسیم مى کند. سپس براى آخرین بار (و سى و یکمین مرتبه) از انس و جن و از تمام افراد سوال می کند که کدامین نعمت از نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید ؟! (فَبِأَىِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ). 💚 👈 آیا چنین خدایی شایستهء بهترین حمدها و بزرگترین سپاسگزاریها نیست؟؟ پس در آخرین آیه می خوانیم: 🌹تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ. پربرکت و زوال ناپذیر است نام پروردگار صاحب جلال و بزرگوار تو. ۷۸ الرحمن. 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
هدایت شده از خبر فوری
16.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مقتل خوانی تکان‌دهنده شهید آیت الله حکیم به زبان عربی و زیرنویس فارسی @AkhbareFori
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا. به یقین براى پرهیزگاران نجات و رستگارى بزرگى است. ۳۱ نبا. تفسیر: مَفازاً، اشاره به پیروزى عظیم و رسیدن به خیر و سعادت بزرگى دارد. 👈 سپس به شرح اوصاف بهشت پرداخته، می فرماید: 🌹حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا... باغهایى سرسبز، و انواع انگورها، و حوریانى بسیار جوان و هم سن و سال. ۳۲ و ۳۳ نبا. 👈 حدیقه، به زمینى مى گویند که داراى آب است همچون حدقهء چشم که همیشه آب در آن وجود دارد. و اینکه از بین تمام میوه ها به انگور اشاره شده، بخاطر مزایاى فوق العاده اى است که این میوه در میان میوه ها دارد. انگور، علاوه بر اینکه از نظر خواص، یک غذاى کامل محسوب مى شود و مواد غذائى آن بسیار نزدیک به شیر مادر است، دو برابر گوشت در بدن ایجاد حرارت مى کند. انگور داراى خاصیت ضد سم، مفید براى تصفیه خون، دفع رماتیسم، نقرس، و عامل مبارزه با افزایش اورهء خون است. اضافه بر اینها، انگور اعصاب را تقویت کرده، تولید نشاط مى کند، و بخاطر داشتن انواع ویتامینها به انسان نیرو و توان مى بخشد. 👈 پس از اشاره به همسران بهشتی، در آیهء بعد، چهارمین نعمت بهشتى را که در انتظار پرهیزگاران است بیان می فرماید: 🌹وَكَأْسًا دِهَاقًا. و جامهایى لبریز و پیاپى (از شراب طهور). ۳۴ نبأ 👈از آنجا که سخن از جام و شراب، معنى نامطلوبی را که در دنیا دارد به ذهن می رساند، بلافاصله مى افزاید: 🌹لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا. در آن جا نه سخن لغو و بیهوده اى مى شنوند و نه دروغى. ۳۵ نبأ شراب دنیا عقل را مى زداید، هوش را از سر مى برد، و انسان را به بیهوده گوئى و سخنان ناموزون وا مى دارد، اما شراب طهور بهشتى، به انسان، روح، عقل و نور و صفا مى بخشد. 👈 و در پایان ذکر این نعمتها به نعمت معنوى دیگرى اشاره مى کند که از همه بالاتر است. مى فرماید: 🌹جَزَاءً مِّن رَّبِّكَ عَطَاءً حِسَابًا. این پاداشى است از سوى پروردگارت و عطیه اى است مطابق (اعمالشان). ✅ چه بشارت و نعمتى از این برتر و بالاتر که بندهء ضعیف، مورد نوازش، الطاف و محبتهاى مولاى کریم خود قرار گیرد، او را اکرام کند، بزرگ دارد، و خلعت بخشد. واژهء حِساباً به عقیدهء بسیارى از مفسران در اینجا به معنى کافِیاً، مى باشد، چنانکه گاه گفته مى شود: أَحْسَبْتُ یعنى آنقدر به او بخشیدم که گفت، حسبى (کافى است). ✅ عطایاى الهى با آنکه جنبهء تفضل دارد، در عین حال روى حساب اعمال است، یعنى تفضلات و عطایاى خداوند، تناسب با اعمال صالحهء انسانها دارد، لذا در آیاتی پاداش بعضی مومنین را فرموده ده برابر، و برای بعضی هفتصد برابر و برای بعضی، از آنهم بیشتر است. اما وصف پروردگار بزرگ: 🌹رَّبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرَّحْمَٰنِ ۖ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا. همان پروردگار آسمانها و زمین و آنچه در میان آن دو است. همان پروردگار رحمان. و (در آنروز) هیچکس حق ندارد بى اجازهء او سخنى بگوید (یا شفاعتى کند). ۳۷ نبا. 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ... به یقین، متقین در باغها و نهرهاى بهشتى جاى دارند. در جایگاه صدق نزد خداوند مالک مقتدر. ۵۴ و ۵ قمر. تفسیر: نَهَر، و همچنین نَهْر، هر دو به معنى مجراى آب فراوان است و به همین مناسبت گاهى به فضاى گسترده، یا فیض عظیم و نور گسترده هم، نَهْر گفته میشود. 🌸 اما در مورد این آیه، پیامبر بزرگوار فرموده اند: النَّهْرُ الْفَضاءُ وَ السَّعةُ لَیْسَ بِنَهْرً جار: نهر به معنى فضا و گستردگى است نه به معنى نهر جارى. تفسیر درالمنثور، ج۶، ص۱۳۹. 👈 سپس برای این جایگاه متقین، دو ویژگى بیان شده که همهء امتیازات در آن جمع است. 💚 نخست اینکه، آنجا جایگاه صدق است و هیچگونه باطل و بیهودگى در آن راه ندارد، سراسر حق است و تمام وعده هاى خداوند دربارهء بهشت در آنجا عینیت پیدا مى کند، و صدق آنها آشکار مى شود. 💚 دیگر اینکه، در جوار و قرب خداست، همان چیزى که از کلمهء عِندَ (به معنی نزد) استفاده مى شود که، اشاره به نهایت قرب و نزدیکى معنوى است، نه جسمانى، آن هم نسبت به خداوندى که هم مالک است و هم قادر، هر گونه نعمت و موهبتى در قبضهء قدرت، و در فرمان حکومت و مالکیت اوست، و در پذیرائى این میهمانان گرامى فروگذار نخواهد کرد، و تنها خودش مى داند چه مواهبى براى آنها آماده ساخته است. 💚 اما دو نام مقدس ملیک و مقتدر. گفته شده اگر خداوند را با این دو نام صدا بزنیم، تأثیر عمیقى در اجابت دعا دارد: أَللّهُمَّ إِنَّکَ مَلِیْکٌ مُقْتَدِرٌ، ما تَشاءُ مِنْ أَمْر یَکُونُ. خداوندا! حقیقتا تو ملیک و مقتدری، و در هر چه بخواهی، امرت نافذ است. روح المعانى ، ج ۲۷، ص ۸۳. 👈 اما سخنان مهم حضرت امیر در باب استجابت دعا: 🌷بخشی از سی و یکمین نامهء حضرت است خطاب به امام حسن مجتبی و مومنین 🌷 حاجتت را به خدا عرضه کن و ذات و حقیقت نفس خويشتن را در پيشگاه او بگستران و غصه ها و اندوه های خود را به بارگاه او بيان کن و برطرف شدن سختیهايت را از او بخواه و برای همهء امور زندگيت از او ياری بطلب و از خزائن رحمت او عطايايی را مسئلت نما که جز او نتواند آنها را به تو عنايت فرمايد از فزونی عمرها و صحت بدنها و گسترش روزيها. سپس خداوند متعال کليدهای گنجينه های نعمتهايش را در اختيا تو قرار داده با اجازه و رخصت در مسئلت از او. هر وقت بخواهی درهای نعمت او را به وسيلهء دعا به روی خود باز کن و انبوه رحمتش را بسوی خود سرازير نما. پس تاخير اجابت دعايی که به بارگاه خداوند نموده ای نااميدت نسازد، زيرا عطای الهی به قدر نيت است. و گاهی اجابت دعا برای بزرگتر نمودن پاداش دعاکننده و فراوان بودن عطای آرزوکننده به تأخير می افتد. بسا باشد که چيزی را از خدا مسئلت نمايی ولی آن خواسته به تو داده نمی شود، ولی در مقابل، بهتر از آن درخواست، يا در اين دنيا و يا در آخرت نصيبت می گردد. يا آن خواسته به جهت آنچه که برای تو بهتر است از تو برمی گردد.  پس چه بسا که آنچه مسئلت نموده ای، اگر به تو داده شود، دينت از بين می رود. پس تو خيری را از خدا مسئلت کن که زيبايی اش برای تو بماند و وبالش از تو دور گردد. پس مال، چيزی است که نه آن برای تو می ماند و نه تو برای آن 🌷🌷 (ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخرة حسنه و قنا عذاب النار). 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚