eitaa logo
آیات الهی
51 دنبال‌کننده
58 عکس
16 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ ۚ إِنَّنِي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ. (دعوت من اینست) که جز خداوند یگانه را نپرستید. من از سوى او براى شما بیم دهنده و بشارت دهنده ام. ۲ هود. تفسیر:🍃 نخستین دستور این کتاب بزرگ که توسط پیامبر بزرگوار اسلام ابلاغ شده یکتاپرستی است. 🍃 و دومین برنامهء دعوت پیامبر اینست که: من براى شما از سوى او نذیر و بشیرم. در برابر نافرمانى ها و ظلم و فساد و شرک و کفر، شما را بیم مى دهم، و در برابر اطاعت و پاکى و تقوا شما را بشارت مى دهم. 👈 سپس در آیهء بعد، سومین و چهارمین برنامهء دعوت پیامبر را بیان می فرماید: 🌹 وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ ۖ وَإِن تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ. و از پروردگار خویش آمرزش بطلبید. سپس بسوى او بازگردید (توبهء حقیقی. توبه و جبران). تا شما را تا مدت معینى، از مواهب خوب (زندگى این جهان) بهره مند سازد. و به هر صاحب فضیلتى، به مقدار فضیلتش عطا کند. و اگر (از این دعوت) روى گردان شوید، من بر شما از عذاب روز بزرگى بیمناکم. ۳ هود. ✅ در واقع، دعوت بسوی حق، چهار مرحله دارد. دو مرحله، جنبهء عقیدتى و زیربنائى دارد، و دو قسمت جنبهء عملى و رو بنائى. 🍃 قبول اصل توحید و مبارزه با شرک، و قبول رسالت پیامبر دو اصل اعتقادى است. و شستشو از گناه و تخلق به صفات الهى، دو دستور عملى قرآن است. 👈 پس از آن، موافقت یا مخالفت با این چهار دستور را چنین بیان مى فرماید: 🟢 هر گاه به این برنامه ها جامهء عمل بپوشانید، خداوند تا پایان عمر، شما را از زندگانى سعادتبخش این دنیا بهره مند و متمتع مى سازد. و به هر که به اندازهء تلاشش بهره مى دهد. به این معنی که تفاوت انسانها در چگونگى عمل به این چهار اصل است که میزان فضیلت او را مشخص می کند. و خداوند به هر صاحب فضیلتى، به اندازهء فضیلتش عطا مى فرماید. ⚫ اما اگر راه مخالفت را پیش گیرید، من از عذاب روز بزرگى بر شما بیمناکم همانروز که در دادگاه بزرگ عدل الهى حضور مى یابید. ✅ و این، یعنى مسئلهء معاد و روز رستاخیز. 👈 در ادامهء تفسیر باید گفت: گمان نکنیم دیندارى فقط براى آباد ساختن سراى آخرت است و تاثیری در زندگی دنیای ما ندارد!! 👇👇 🌹فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا.... و (نوح) گفت: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است. تا باران هاى پر برکت آسمان را پى در پى بر شما فرستد. و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغ هاى سر سبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد. ۱۰ تا ۱۲ نوح. 👈 و آیهء بعد ضمانتنامهء این وعده های خداست: 🌹 إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. (بدانید) بازگشت شما تنها بسوى خداوند یگانه است، و او بر هر چیزى تواناست. ۴ هود. ✨ پس برای سعادت دنیا که سعادت آخرت در گرو آنست به فرمان چهارگانهء خدا عمل کنیم: 🌸 اول) پرستش خداوند، بدور از شرک (یعنی هیچ چیز و هیچکس را بیشتر یا به اندازهء خدا دوست نداشته باشیم). 🌸 دوم) قبول رسالت پیامبر بزرگوار اسلام. 🌸 سوم) استغفار. 🌸 و چهارم) توبه و جبران. و در انتها خود را آمادهء روز بزرگ رستاخیز کنیم ✨ 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹بَلِ اللّهَ فَاعْبُدْ وَ کُنْ مِنَ الشّاکِرِینَ. بلکه تنها خداوند را عبادت کن و از شکرگزاران باش. ۶۶ زمر. تفسیر: در این آیه، به دو اصل سفارش شده ایم. 💚 اول عبادت خدا و دوم، شکرگزاری. عبادت خدا مقابل شرک است. شرک یعنی کسی یا چیزی را بیشتر از خدا یا حتی به اندازهء او دوست داشته باشیم. اینکه فرموده فقط خدا را عبادت کن یعنی خدا را از همه چیز و همه کس بیشتر دوست داشته باش. 🌹وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ ۗ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ. بعضى از مردم، غیر از خداوند همتایانى (براى پرستش) انتخاب مى کنند. و آنها را همچون خدا دوست دارند. اما کسانیکه ایمان آورده اند، محبتشان به خدا، شدیدتر است. وکسانى که ستم کردند، (و معبودى غیر خدا برگزیدند،) هرگاه عذاب الهى را مشاهده کنند، خواهند دانست که تمامِ قدرت، از آنِ خداست. و خداوند، سخت کیفر است. ۱۶۵ بقره. 👈 اما شکر که بعد از عبادت خداوند آورده شده بسیار می تواند در دور شدن از شرک به ما کمک کند چون برای اینکه بابت عطایی که به ما شده بخواهیم تشکر کنیم باید بدانیم چه کسی آنرا به ما عطا کرده. ✅ کسیکه شکرگزار نعم بی‌حد خداست، او را می شناسد و خداوند را در رأس همهء امور خود می داند، و این یعنی معرفة الله، پس او را شکر می کند و خداوند را بالاتر از هر دستی می داند و این یعنی توحید، مقابل شرک. ✅ کسیکه شکرگزار است می داند: 🌹وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ ۚ وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ الْإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ. و از هر چیزى که از او خواستید، به شما داد. و اگر نعمتهاى خدا را بشمارید، هرگز نمى توانید آنها را احصا کنید. انسان، ستمکار و ناسپاس است. ۳۴ ابراهیم. 🌹وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ. و اگر نعمتهاى خدا را بشمارید، هرگز نمى توانید آنها را احصا کنید. خداوند آمرزنده و مهربان است. ۱۸ نحل.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ. و نیز به یاد آورید هنگامى را که پروردگارتان اعلام داشت: اگر شکرگزارى کنید، (نعمت خود را) بر شما افزون خواهم کرد. و اگر ناسپاسى کنید، مجازاتم شدید است! ۷ ابراهیم. تفسیر: تَاَذَّنَ، به معنى اعلام با تأکید است. بی شک خداوند در برابر نعمتهایى که به ما مى بخشد، نیازى به شکر ندارد و اگر دستور به شکرگزارى داده، آن هم موجب نعمت دیگرى بر ما میشود و یک مکتب عالىِ تربیتى است. مهم اینست که بدانیم حقیقت شکر چیست تا روشن شود که رابطهء آن با افزونى نعمت از کجاست و چگونه مى تواند خود، یک عامل تربیت باشد؟ 👈 حقیقت شکر تنها تشکر زبانى یا گفتن الحمدلله و مانند آن نیست، بلکه شکر داراى سه مرحله است. 🍃 نخست آنکه به دقت بیندیشیم که بخشندهء نعمت کیست و همین توجه و ایمان و آگاهى، اولین پایهء شکر است. 🍃 سپس مرحلهء زبانیست. 🍃 و اما مرحله سوم، مرحلهء عمل است و شکر عملى آنست که درست بیندیشیم هر نعمتى براى چه هدفى به ما داده شده، و آنرا در مورد خودش صرف کنیم، وگرنه کفران نعمت میشود. 👈 چرا خدا به ما چشم داد؟ و چرا نعمت شنوایى و گویایى بخشید؟ آیا جز این بوده که عظمت او را در این جهان ببینیم، راه زندگى را بشناسیم و با این وسایل در مسیر تکامل گام برداریم، حق را درک و از آن دفاع کنیم و با باطل بجنگیم؟ اگر این نعمت هاى بزرگ خدا را در این مسیرها صرف کردیم، شکر عملى اوست. و اگر وسیله اى شد براى طغیان و خودپرستى و غرور و غفلت و بیگانگى و دورى از خدا، این عین کفران است. 🌸 امام صادق فرموده اند: کمترین شکر اینست که نعمت را از خدا بدانى بى آنکه قلب تو مشغول به آن نعمت شود و خدا را فراموش کنى. و همچنین راضى بودن به نعمت او و اینکه نعمت خدا را وسیلهء عصیان او قرار ندهى، و اوامر و نواهى او را با استفاده از نعمت هایش زیر پا نگذارى. سفینة البحار، ج۱، ص۷۱۰. یعنی بجا آوردن شکر قدرت، علم و دانش، نیروى فکر و اندیشه، نفوذ اجتماعى، مال و ثروت و سلامت و تندرستى، هر کدام از چه راهى است و کفران آنها چگونه است. 🌸 و نیز فرموده اند: شکر نعمت آنست که از گناهان پرهیز شود. نور الثقلین، ج ۲، ص۵۲۹. و از این حدیث هم رابطهء میان شکر و فزونى نعمت روشن مى شود، زیرا هرگاه انسان، نعمتهاى خدا را در جهت همان هدفهاى واقعى نعمت صرف کند، عملاً به اثبات می رساند که شایسته است و این لیاقت، سبب فیض بیشتر و افزونی موهبت مى شود. 👈 اصولاً ما دو گونه شکر داریم: شکر تکوینى و شکر تشریعى. ✨ نعم تکوینی همان موهبتهایی است که خداوند در اختیار ما گذاشته اعم از بدن سالم، عقل، فکر، سرمایه و دیگر موهبتها. ✨ و نعمت تشریعی همان تعلیم و تربیت بر اساس قوانین و مقرراتی است که خداوند بوسیلهء پیامبران بر ما نازل فرموده. ✅ در حقیقت بوسیلهء نعمت تشریعی می آموزیم که چگونه از نعم تکوینی در مسیر حق، و رشد و رسیدن به کمال استفاده کنیم. توانایی و اقدام بر شکر، یک موهبت تازه است که خودش به شکر دیگری نیاز دارد. 🌸امام سجاد فرموده اند: چگونه مى توانم حق شکر تو را بجا آورم، در حالیکه همین شکر من نیاز به شکرى دیگر دارد، و هر زمانکه مى گویم: لَکَ الحَمدُ، بر من لازم است که بخاطر همین توفیق شکرگزارى بگویم: لَکَ الْحَمْدُ. (مناجات شاکرین). 👈 پس برترین مرحلهء شکر که انجام آن از انسان برمى آید اینست که از شکر نعمتهاى خدا اظهار ناتوانى کند. 🌸 امام صادق فرموده اند: خداوند به موسى وحى فرستاد که حق شکر مرا ادا کن. عرض کرد: پروردگارا! چگونه حق شکر تو را ادا کنم در حالیکه هر زمان شکر تو را بجا آورم، این توفیق، خود نعمت تازه اى براى من خواهد بود. خداوند فرمود: اى موسى، الآن حق شکر مرا ادا کردى، چون باور داری و مى دانى که حتی این توفیق هم از ناحیهء من است. اصول کافی، ج۲، ص۹۸. 👈 و در پایان: افزایش نعمتهاى خداوند که به شکرگزاران وعده داده شده، تنها به این نیست که نعمتهاى مادی تازه اى به آنها ببخشد بلکه توجه و عشق بیشتر به خدا که نتیجهء شکرگزاری است، خود یک نعمت بسیار بزرگ است. بلکه شکر، ذاتاً راهى است براى شناخت هر چه بیشتر خداوند. 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 يَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَٰنِ وَفْدًا. در آنروز، پرهیزگاران را بصورت گروهى بسوى خداوند رحمان محشور مى کنیم. ۸۵ مریم. تفسیر: 🌸 امام صادق علیه السلام مى فرماید: على علیه السلام، تفسیر این آیه را از پیامبر صلى الله علیه وآله جویا شدند، پیامبر فرمودند: اى على! وَفدا، به کسانى مى گویند که سوار بر مرکب هستند، آنها افرادى هستند که تقوا و پرهیزگارى را پیشه ساختند، خدا آنها را دوست داشت و آنانرا مخصوص خود گردانید، و از اعمالشان خشنود شد، و نام متقین بر آنها گذارد... . نورالثقلین، ج۳، ص۳۵۹. ✅ متقین، مومنان پرهیزکار هستند. نه صرفا ایمان آورندگان بلکه مومنانی که خود را از انواع گناهان کوچک و بزرگ و خطا و فراموشی و غفلت حفظ می کنند. 💚 فرموده اند پرهیزگاران را بسوى خداى رحمان مى برد. نفرموده اند بسوی جنت. به این معنی است که جایگاه متقین، بالاتر از جنت است و به مقام قرب خدا و جلوه هاى خاص او نزدیک مى شوند، و رضایت او که برترین بهشت است را درک مى کنند. 👈 سپس در آیهء بعد، در مقابل متقیان، وضعیت مجرمان را بیان می فرماید: 🌹 وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَىٰ جَهَنَّمَ وِرْدًا. و مجرمان را تشنه کام، بسوى جهنم مى رانیم. ۸۶ مریم. ■ 👈 و اگر این‌ گناهکاران، تصور کنند که در آنجا از طریق شفاعت، مى توانند به جائى برسند، باید بدانند: 🌹 لَّا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَٰنِ عَهْدًا. آنان هرگز مالک شفاعت نیستند. مگر کسیکه نزد خداوند رحمان، عهد و پیمانى گرفته است. ۸۷ مریم. تنها، کسانیکه نزد خدای رحمن عهد و پیمان گرفته اند، مشمول شفاعت شافعان مى شوند و یا مقامشان از این هم برتر است، و توانائى دارند از کسانیکه لایق شفاعت اند شفاعت کنند. معنى عهد چیست؟ 🌸 امام صادق در تفسیر این آیه فرموده اند: کسیکه به ولایت امیر مؤمنان و امامان اهلبیت، بعد از او عقیده داشته باشد، آن عهد نزد خداست. نورالثقلین، ج۳، ص۳۶۲. 🌸 در روایت دیگرى از پیامبر عظیم الشان مى خوانیم: کسیکه سرور و شادى در دل مؤمنى ایجاد کند، مرا مسرور کرده، و هر که مرا مسرور کند، عهدى نزد خدا دارد. درالمنثور، ذیل همین آیه. 🌸 و در حدیث دیگرى از پیامبر بزرگوار اسلام مى خوانیم: محافظت بر عهد، همان محافظت بر نمازهاى پنجگانه است. همان مدرک. 🌸 در ادامهء توضیح عهد، حدیث دیگرى از پیامبر بزرگوار اسلام را می خوانیم که در بیان چگونگى وصیت کردن نقل فرموده اند که تقریباً تمام مسائل اعتقادى در آن جمع است. إن شاءالله این حدیث مهم را در پیغام قرآنی فردا می خوانیم. 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
هدایت شده از خبر فوری
10.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ سخنان اعجاب آور دکتر تیجانی 🔹 بشنوید سخن تازه دکتر تیجانی را در مورد سنیان متعصبی که بخاطر ماجرای غزه شیعه شده اند . 🔹 ایشان از افرادی است که به واسطه ارتباط با علمای شیعه و مطالعه، به مکتب اهل بیت علیهم السلام پیوسته و کتاب های فراوانی نوشته از جمله کتاب "ثم اهتدیت" ؛ "آنگاه که هدایت شدم" است که جریان چگونگی شیعه شدنش را توضیح می‌دهد.... این کلیپ بسیار شنیدنیست... 🔹 رسانه باشیم و در روشنگری لااقل یک نفر شریک باشیم . @AkhbareFori
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 در پیغام قرآنی روز گذشته در آیهء ۸۵ سورهء مریم خواندیم، کسانیکه نزد خدای رحمن، عهد و پیمانی دارند در روز قیامت، شفاعت شافعان شامل حالشان میشود و بعضی هم به مقام بالاتر از آن نائل میشوند و میتوانند شفاعت کنند. 🌸 و در احادیثی از امام صادق و پیامبر بزرگوار اسلام خواندیم که این عهد و پیمان، ایمان به ولایت حضرت امیر و امامت امامان، و شاد کردن دل مومن و حفاظت بر نمازهای پنجگانه است. 👈 و در ادامه، در توضیح بیشتر این عهد و پیمان رسیدیم به حدیثی مهم از پیامبر بزرگوار اسلام که در بارهء چگونگی وصیت کردن فرموده اند: 💚 مسلمان باید در آستانهء مرگ چنین وصیت کند، و بگوید: پروردگارا! توئى که خالق آسمانها و زمین هستى، داناى پنهان و آشکارى، رحمان و رحیمى. من در این دنیا با تو پیمان مى بندم، و شهادت مى دهم که معبودى جز تو نیست، یگانه اى، و شریکى ندارى. محمد بنده و فرستادهء توست. بهشت حق است، دوزخ حق است، رستاخیز و حساب، حق است، تقدیر و میزان سنجش اعمال حق است. دین، همانگونه است که تو بیان کردى، و اسلام همان است که تو تشریع نمودى، و سخن همان است که تو گفته اى، قرآن همانگونه است که تو نازل کردى، تو خداوند حق و آشکارى. پروردگارا! تو سرمایهء من در مشکلاتى و یار من در شدتها، تو ولىّ نعمت من هستی، تو معبود من و معبود پدران من هستی. به اندازهء یک چشم بر هم زدن، مرا به خود وامگذار که اگر واگذارى به بدى ها نزدیک، و از نیکى ها دور مى شوم. اى خداى من! تو مونس من در قبر باش! و براى من عهدى قرار ده که در روز قیامت آنرا گشاده ببینم. سپس فرمودند: بعد از اعتراف به این حقایق، آنچه را که لازم مى بیند، وصیت مى کند و تصدیق این وصیت در سورهء مریم است در آیهء لایَمْلِکُونَ الشَّفاعَةَ إِلاّ مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً اینست عهد و وصیت... . مجمع البیان، ذیل همین آیه. 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از سخنان امروزشان در دیدار با دست اندرکاران ستاد کنگرهء ملی شهدای استان کهگیلویه و بویر احمد فرمودند: 👈 به تعبیر قرآن کریم، عقب‌نشینی غیرتاکتیکی در هر میدانی چه عرصهء نظامی و چه میدان‌های سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی، غضب الهی را به دنبال دارد. اشارهء ایشان به این آیات است 👇 🌹🌹يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا زَحْفًا فَلَا تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبَارَ. اى کسانیکه ایمان آورده اید! هنگامیکه با کافران در میدان نبرد رو به رو شوید، به آنها پشت نکنید (و فرار نکنید). ۱۵ 🌹وَمَن يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِّقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَىٰ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ. و هر که در آن هنگام به آنها پشت کند به غضب خدا گرفتار خواهد شد. و جایگاه او جهنم است، و چه بد جایگاهى است! مگر آنکه هدفش از کناره گیرى، تجدید نیرو براى حملهء (مجدد) و یا پیوستن به گروهى (از مجاهدان) باشد ( تاکتیک جنگی ). ۱۶ انفال.
✨ وصف مومن ✨ 👈 خلاف کافر، مومن است. 🌹🌹 أَفَرَأَيْتَ الَّذِي كَفَرَ بِآيَاتِنَا وَقَالَ لَأُوتَيَنَّ مَالًا وَوَلَدًا. آیا دیدى کسى را که به آیات ما کافر شد، و گفت: ثروت و فرزند فراوانى به من داده خواهد شد؟! ۷۷ مریم. تفسیر: متاسفانه بعضی از افراد، داشتن تقوا و پرهیزکار بودن را مانع کسب دنیا می دانند، و معتقدند با بیرون رفتن از محیط ایمان و تقوا، مال و ثروت آنها زیاد خواهد شد. و ثروتمندان بی ایمان، و مومنان فقیر را مثال می زنند. 👈 اما خداوند در آیهء بعد، صریحا پاسخ این یاوه گویی و طرز تفکر خطرناک را فرموده است: 🌹 أَطَّلَعَ الْغَيْبَ أَمِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَٰنِ عَهْدًا. آیا او از غیب آگاه گشته، یا نزد خداوند رحمان عهد و پیمانى گرفته است؟! ۷۸ مریم. آیا کسیکه معتقد است اگر کسی پرهیزکار باشد، دارای ثروت نخواهد شد، از غیب آگاه است؟! و یا از خداوند پیمان گرفته که اینگونه عمل کند؟!!! 👈 سپس در آیهء بعد قاطعانه می فرماید: 🌹 كَلَّا ۚ سَنَكْتُبُ مَا يَقُولُ وَنَمُدُّ لَهُ مِنَ الْعَذَابِ مَدًّا. هرگز چنین نیست! ما بزودى آنچه را که مى گوید مى نویسیم و عذاب را براى او مستمر مى سازیم! ۷۹ مریم. ■ عذاب مستمر یعنی عذاب، بالای عذابی دیگر. ممکن است اشاره به عذاب مستمر و جاویدان آخرت داشته باشد، و نیز ممکن است اشاره به عذاب هائى باشد که بر اثر کفر و بى ایمانى در این دنیا دامنگیر آنها مى شود، و نیز میتوان گفت، این مال و فرزندان که مایهء غرور و گمراهى است، خود عذابى میشود مستمر براى آنها. شاید هم عذابی در دنیا و عذابی در آخرت. 👈 سپس در تأیید این آیه می فرماید: 🌹 وَنَرِثُهُ مَا يَقُولُ وَيَأْتِينَا فَرْدًا. آنچه را او مى گوید (از اموال و فرزندان)، از او به ارث مى بریم، و او تنها، نزد ما خواهد آمد. ۸۰ مریم. ■ تنها چیزی که این فرد سرکش و مغرور، با خود در پیشگاه خدا بهمراه دارد نامهء اعمال سیاه و ننگین اوست. 👈 در آیهء بعد فرموده است، آنان به غیر از ثروتمند شدن، برای کسب عزت هم، به غیر از خدا روی می آورند: 🌹وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِّيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا. و آنان غیر از خدا، معبودانى را براى خود برگزیدند تا مایهء عزتشان باشد. (چه پندار خامی). ۸۱ مریم. 👈 اما به آنها می فرماید: 🌹 كَلَّا ۚ سَيَكْفُرُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَيَكُونُونَ عَلَيْهِمْ ضِدًّا. هرگز چنین نیست! بزودى (معبودهایشان) منکر عبادت آنان خواهند شد. و بر ضد آنها گواهى مى دهند. ۸۲ مریم. هرگز بتها (اعم از انسانهای دیگر، جاه و مقام، اعضاء خانواده، ثروت...و هر چیز دیگر که جای خدا را بگیرد)، مایهء عزتشان نخواهند شد. انسانهای گمراهی که در دنیا معبود دیگران هستند و از اینکه معبود واقع شده اند خوشحالند، روز قیامت می گویند ما از عابدان خود بیزاریم. در صورتیکه دروغ می گویند. آیا در دنیا آنان معبودان خود را از عبادت خودشان منع می کنند؟! یا نه برعکس، اسباب و عللی فراهم می کنند تا بیشتر به آنها کرنش شود و بیشتر عبادت شوند؟!! 👈 👈 البته باید بدانیم عبادت، تنها سجود و رکوع نیست، بلکه حقیقت عبادت، اطاعت محض است، و بخاطر آن معبود به هر کاری دست می زنند حتی اگر ناخشنودی خداوند در آن باشد!! 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ حدیث شمارهء ۲۲۸۴ نهج الفصاحه✨ 🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند: وقتی خداوند عزوجل مرا (در معراج) بالا برده بود، قومی دیدم که ناخنهای تیز و خشن داشتند و صورت و سینهء خود را می خراشیدند. گفتم ای جبرئیل، اینها چه کسانی هستند؟ گفت: اینان کسانی هستند که گوشت مردم را خورده اند و سخنی از آنها گفته اند که باید از گفتن آن پرهیز می کردند ( یاالله ). 🌹🌹يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ. اى کسانیکه ایمان آورده اید! از بسیارى از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضى از گمانها گناه است. و (هرگز در کار دیگران) تجسس نکنید. وهیچیک از شما دیگرى را غیبت نکند، آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مردهء خود را بخورد؟! (به یقین همهء) شما از این امر کراهت دارید. تقواى الهى پیشه کنید که خداوند توبه پذیر و مهربان است. ۱۲ حجرات.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ..... و هرکه از یاد من روى گردان شود، زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت. و روز قیامت، او را نابینا محشور مى کنیم. مى گوید: پروردگارا! چرا مرا نابینا محشور کردى؟! من که بینا بودم! مى فرماید: همانگونه که آیات ما براى تو آمد، و تو آنها را فراموش کردى، همانطور امروز تو فراموش خواهى شد. ۱۲۴ و ۵ و ۶ طه. تفسیر: گاه، مى شود درهاى زندگى به روى انسان به کلى بسته مى شود، و گاهى به عکس، به هر جا روى مى آورد خود را در برابر درهاى گشوده می بیند. معمولا از این حال، به وسعت زندگى و از اولى به ضیق یا تنگى معیشت تعبیر مى شود. 👈 به این معنی که همیشه تنگى معیشت به این معنی نیست که درآمد کمى دارد، اى بسا پول و درآمدش هنگفت است، ولى بخل، حرص و آز، زندگى را بر او تنگ مى کند نه تنها میل ندارد درِ خانه اش باز باشد و دیگران از زندگى او استفاده کنند، که حتی آنرا به روى خودش هم نمی گشاید. و یا گرفتاریهایی در زندگی دارد که با هیچ ثروتی حل نمی‌شود. او هم زندگی سخت و تنگی دارد. ■ اما عامل اصلی این تنگنا در معیشت، اعراض از یاد حق است. یاد خدا مایهء آرامش جان، تقوا و شهامت است و فراموش کردن او مایهء اضطراب، ترس و نگرانى است. کسیکه دچار زندگی سخت است، الزاما ندار نیست اما به آینده اطمینان ندارد، و ترس از نابود شدن امکانات موجود، و وابستگى بیش از حد به دنیا، زندگی راحت و آرام را بر او سخت و ناگوار میکند. اما آن کسیکه ایمان به خدا دارد و دل به ذات پاک او بسته، از همهء این نگرانى ها در امان است. 👈 به این معنی که کسیکه دایرهء علائق او به بزرگی عشق به خداست، در هر شرایطی که باشد، زندگی گسترده و وسیعی خواهد داشت و با آرامش خاطر زندگی می کند. اما کسیکه عشق‌ او دنیای اوست، در هر شرایطی هم که باشد، باز زندگی تنگ و در مضیقه ای خواهد داشت. (دقت کنیم). 🍃 فرموده است: اینان که بواسطهء اعراض و دوری از خدا، معیشت ضنک، دنیایشان را محصور کرده، در آخرت هم نابینا هستند. در اینجا مفسران براساس روایات گفته اند، انسان گنهکار در بعضی موقوفات بیناست و در بعضی نابینا. و مفسران دیگری هم گفته اند، چشمان انسان گنهکار به پاداشها و نعم اخروی نابیناست اما عذاب الهی را مشاهده می کند. سپس برای اتمام حجت می فرماید: 🌹وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي مَنْ أَسْرَفَ وَلَمْ يُؤْمِن بِآيَاتِ رَبِّهِ ۚ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَىٰ و اینگونه کسى را که اسراف کند، و به آیات پروردگارش ایمان نیاورد، جزا مى دهیم! و عذاب آخرت، شدیدتر و ماندگارتر است. ۱۲۷ طه. ■ 👈 گناهکارانی که اسراف می کنند کسانی هستند که بدون هیچ قید و بندی، و بدون هیچ محدودیتی دست به انجام هر گناهی میزنند که اینان با گناهکارانی که در دلشان از خدا می ترسند و گاهی او را در نظر دارند، متفاوتند. گرچه مجازات الهی در انتظار هر دوی اینهاست‌. 👈 👈 👈 نکتهء بسیار مهمی را که باید در نظر داشته باشیم، قضاوت نکردن است. هستند مومنانی که به هر دلیلی گرفتاری دارند و دچار مشکلات و سختیها شده اند. هرگز کسی را بخاطر شرایطی که در آن قرار گرفته قضاوت نکنیم. ✅ که: در روزهای سخت من، تو هم آزمایش میشوی.... و در روزهای سخت تو، من هم آزمایش میشوم.... 👈 برای یاری رساندن. 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ ۚ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ. بنام خداوند بخشنده مهربان. اى مردم! از پروردگارتان تقوا پیشه کنید، که زلزلهء رستاخیز امر عظیمى است! ۱ حج. تفسیر: خطابِ یا أَیُّهَا النّاسُ، به این معنی است که، هیچگونه تفاوت و تبعیضى از نظر نژاد، زبان، اعصار، قرون، مکان ها و مناطق جغرافیائى و طوائف و قبائل در آن نیست، و مؤمن و کافر، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، مرد و زن امروز و آینده، همه در آن شریکند. 🍃 و جملهء اتَّقُوا رَبَّکُمْ عصارهء تمام برنامه هاى سعادت بخش است. چرا که رَبَّکُمْ یعنی توحید و برنامه های عقیدتی، و تقوا هم یعنی برنامه های عملی. 🍃 و جملهء إِنَّ زَلْزَلَةَ السّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ، یعنی زمین و آسمان در هم کوبیده مى شوند، و جهانى نو با زندگانى نو آغاز مى گردد. 👈 و در آیهء بعد، نمونه هائى از بازتاب این وحشت عظیم را در چند جمله بیان می فرماید: 🌹 يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ.... روزى که آنرا (قطعا) مى بینید، (آنچنان وحشت سراپاى همه را فرا مى گیرد که) هر مادر شیردهى، از شیرخوارش (بکلى) غافل مى شود. و هر باردارى جنین خود را سقط مى کند. و مردم را مست مى بینى، در حالى که مست نیستند. ولى عذاب خدا شدید است! ۲ حج. این آیات ممکن است اشاره به پایان جهان که مقدمهء رستاخیز است، باشد. در این صورت، زنان باردار، یا کودکان شیر خوار مفهوم واقعی خود را خواهد داشت، ولى ممکن است که اشاره به زلزلهء روز قیامت باشد. در اینصورت، ذکر جمله هاى فوق جنبهء مثال پیدا مى کند و برای نشان دادن شدت وحشت در آنروز است. 👈 حتی اگر به معنای پایان جهان هم باشد، باز خبر از عظمت برپایی قیامت می دهد. چون قیامت هر کس با مرگ او آغاز میشود. 👈 👈 در پایان، روایت بسیار مهمی را از رسول بزرگوار اسلام می خوانیم که در عمدهء تفاسیر بیان شده: 🌸 این دو آیه در شعبان سال ششم هجری، در یکى از شبهاى غزوهء بنى المصطلق نازل شد، در حالیکه مردم در حال حرکت بسوى میدان جنگ بودند. پیامبر مردم را صدا زدند، آنها توقف کردند و گرداگرد ایشان حلقه زدند، حضرت این آیات را بر آنها خواندند، و صداى گریه از مردم بلند شد، و در آن شب، مسلمانان بسیار گریستند، هنگام صبح به قدرى نسبت به دنیا و زندگى دنیا بى اعتنا شده بودند که حتى زین به روى مرکب ها ننهادند و خیمه اى بر پا نساختند، گروهى گریه مى کردند و گروهى نشسته در فکر فرو رفته بودند. 👈 رسول خدا فرمودند: آیا مى دانید این، چه روزى است؟ عرض کردند: خدا و پیامبرش آگاه ترند فرمود: روزى است که از هر هزارنفر ۹۹۹ نفر بسوى دوزخ روان مى شوند و تنها یکنفر بسوى بهشت! (یاالله). این امر بر مسلمانان سخت آمد و شدیداً گریستند؟ و عرض کردند: پس چه کسى نجات خواهد یافت؟ پیامبر فرمودند: گنهکارانى غیر از شما هستند که اکثریت را تشکیل مى دهند، من امیدوارم شما حداقل یک چهارم اهل بهشت باشید. مسلمانان تکبیر گفتند. بعد فرمود: امیدوارم یک سوم اهل بهشت باشید. باز هم تکبیر گفتند. بعد اضافه فرمودند: امیدوارم دو سوم اهل بهشت از شما باشد، چرا که اهل بهشت ۱۲٠ صفند که ۸٠ صف آنها از امت من هستند. مجمع البیان، ج ۷، ص ۷٠ و تفسیر نور الثقلین، ج ۳، ص ۴۶۹، و تفسیرهاى دیگر. /از هر ۱۰۰۰ نفر، یک نفر بهشتی است، با این حساب اگر همهء انسانهای خلق شده از ابتدا الی آخر، مثلا بیست میلیارد نفر باشند، بهشتیان فقط بیست میلیون نفر خواهند بود. البته به غیر از کسانیکه بعد از پاک شدن از گناه وارد بهشت میشوند. و از کل بهشتیان، حدود ۶۵% مسلمانان هستند. حالا از اینان، چند درصد شیعیان هستند، خدا می داند. پس زیاد هم به آخرتی آباد خوش بین نباشیم و فرصتها را دریابیم. همهء فرصتها را. کمتر بخوابیم، کمتر بخوریم، بیشتر عبادت کنیم. 👈 عبادت، سه جنبه دارد: عبادت بدنی، عبادت مالی و عبادت روحی. که عبادت سوم از دو عبادت دیگر مهمتر است. چرا که تا با تفکر و تقویت فطرت خداجو به معرفت الله و شناخت حقیقی از خداوند منان نرسیم، دو عبادت دیگر یا انجام نمیشود و یا اگر هم انجام شود، بی روح و بی کیفیت خواهد بود/ 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚