⚫ منافق ⚫
🌹🌹لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِن قَبْلُ وَقَلَّبُوا لَكَ الْأُمُورَ حَتَّىٰ جَاءَ الْحَقُّ وَظَهَرَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَارِهُونَ.
آنها پیش از این (نیز) در پى فتنه انگیزى بودند، و کارها را بر تو دگرگون (و آشفته) ساختند. تا آن که حق فرا رسید، وفرمان خدا آشکار گشت، در حالیکه آنها ناخشنود بودند. ۴۸ توبه.
تفسیر: این اولین بار نیست که این گروه منافق به سمپاشى و تخریب مشغول مى شوند، باید به خاطر بیاورى که آنها در گذشته نیز مرتکب چنین کارهائى شده اند.
پیش از این هم تلاش کردند برای ایجاد تفرقه و پراکندگی میان مسلمانان، و نقشه ها کشیدند تا اوضاع آنان را به هم بریزند و آنها را از جهاد باز دارند.
اما هیچیک از این توطئه ها و تلاش ها به جائى نمیرسد، و قطعا فتح و پیروزی برای مومنین است. حتی اگر منافقان کراهت داشته باشند.
■ 👈 این منافقان کوردل نمیدانند که با اینهمه تلاش و هزینه، فقط میتوانند فتح و پیروزی مومنین را به تاخير بیندازند اما در پیروزی قطعی مومنان، هیچ دخل و تصرفی نمیتوانند داشته باشند.
👈 سپس برای روشن شدن بُعد دیگری از نفاق آنان فرموده است:
🌹وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ ائْذَن لِّي وَلَا تَفْتِنِّي ۚ أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا ۗ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ.
از آنها کسانى هستند که مى گویند: به ما اجازه ده (تا در جهاد شرکت نکنیم)، و ما را به گناه نیفکن! آگاه باشید آنها (هم اکنون) در گناه سقوط کرده اند. و به یقین جهنم، کافران را احاطه کرده است. ۴۹ توبه.
انسان هر گاه بخواهد شانه از زیر بار مسئولیتى خالى کند، از هر وسیله اى براى خود بهانه مى تراشد.
گاه بخاطر ترس، گاه بخاطر دنیاطلبی، گاه میگوید الان به مصلحت نظام نیست...... گاهی هم پا را فراتر گذاشته و میگوید به دلائل مختلف اگر جهاد کنیم، گناهکار میشویم!
و خداوند پاسخ فرمود همین الان در میان گناه قرار دارید (بخاطر بهانه جویی و عدم شرکت در جهاد).
👈 سپس برای معرفی بیشتر آنان فرموده است:
🌹إِن تُصِبْكَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ ۖ وَإِن تُصِبْكَ مُصِيبَةٌ يَقُولُوا قَدْ أَخَذْنَا أَمْرَنَا مِن قَبْلُ وَيَتَوَلَّوا وَّهُمْ فَرِحُونَ.
اگر نیکى به تو رسد، آنها را ناراحت مى کند. و اگر مصیبتى به تو رسد، مى گویند: ما تصمیم خود را از پیش گرفته ایم. و باز مى گردند در حالیکه خوشحالند. ۵۰ توبه.
■ هر خیر و نیکی که به مومنین برسد آنها را ناراحت میکند، فرقی نمیکند چه باشد....... پیروزى بر دشمن باشد یا غنائم جنگى، و یا پیشرفت هاى دیگر.
این ناراحتى دلیل عداوت باطنى و فقدان ایمان آنهاست، چگونه ممکن است کسى کمترین بهره از ایمان داشته باشد و از پیروزى مومنین ناراحت شود؟
■ 👈 اگر مصیبتى به تو برسد و گرفتار مشکلى شوى با خوشحالى مى گویند: ما از جلو پیش بینى چنین مسائلى را مى کردیم، و تصمیم لازم را گرفتیم.
■ آنها حتی برای اینکه مومنین، موفقیتی بدست نیاورند، سنگ اندازی میکنند و با صدای بلند در مقابل رسانه های دشمن و بیگانگان فریاد میزنند که مومنین در اقلیت و در موضع ضعف هستند. هر ضربه ای که میخواهید بزنید.
و هنگامیکه باز مى گردند، از شکست یا مصیبت یا ناراحتى شما خوشحالند.
⚫ این منافقان کوردل، از هر فرصتى به نفع خود استفاده میکنند و لاف عقل و درایت مى زنند که:
این عقل و تدبیر ما بود که موجب شد در فلان میدان شرکت نکنیم و مشکلاتى که دامن دیگران را بر اثر نداشتن عقل و درایت گرفت، دامان ما را نگیرد.....
⚫ 👈 خلاصه از هیچ تلاشی برای کوتاه آمدن مومنین در مقابل دشمن، دریغ نمیکنند و برای خوار کردن آنان، با بیرحمی و قساوت، دل مومنین را به تنگ میآوردند، و هیچ ابایی هم از کسی ندارند.
👈 👈 👈 قَاتَلَهُمُ الله.
👈 👈 👈 خدا آنها را بکُشد.
🌹وَإِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ ۖ وَإِن يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ ۖ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ ۖ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ ۚ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۖ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ.
هنگامیکه آنها را مى بینى، ظاهر (آراستهء) آنان تو را درشگفتى فرو مى برد. و اگر سخن بگویند، به سخنانشان گوش فرا مى دهى. اما گویى چوبهاى خشکى هستند که به دیوار تکیه داده شده است! هر فریادى (از هر جا) بلند شود بر ضد خود مى پندارند. آنها دشمنان واقعى هستند، از آنان برحذرباش! خدا آنها را بکُشد، چگونه (از حق) منحرف مى شوند؟! ۴ منافقون.
🖤 تسلیت شهادت امام موسی بن جعفر، حضرت کاظم علیه السلام 🖤
نماز امام موسی کاظم علیه السلام:
دو رکعت. در هر رکعت، بعد از حمد دوازده مرتبه سوره توحید و دعای بعد از نماز:
إِلَهِی خَشَعَتِ الْأَصْوَاتُ لَکَ وَ ضَلَّتِ الْأَحْلاَمُ فِیکَ.
وَ وَجِلَ کُلُّ شَیْءٍ مِنْکَ وَ هَرَبَ کُلُّ شَیْءٍ إِلَیْکَ.
وَ ضَاقَتِ الْأَشْیَاءُ دُونَکَ وَ مَلَأَ کُلَّ شَیْءٍ نُورُکَ.
فَأَنْتَ الرَّفِیعُ فِی جَلاَلِکَ وَ أَنْتَ الْبَهِیُّ فِی جَمَالِکَ.
وَ أَنْتَ الْعَظِیمُ فِی قُدْرَتِکَ وَ أَنْتَ الَّذِی لاَ یَئُودُکَ شَیْءٌ.
یَا مُنْزِلَ نِعْمَتِی یَا مُفَرِّجَ کُرْبَتِی وَ یَا قَاضِیَ حَاجَتِی.
أَعْطِنِی مَسْأَلَتِی بِلاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ آمَنْتُ بِکَ مُخْلِصاً لَکَ دِینِی
أَصْبَحْتُ عَلَى عَهْدِکَ وَ وَعْدِکَ مَا اسْتَطَعْتُ أَبُوءُ لَکَ بِالنِّعْمَةِ.
وَ أَسْتَغْفِرُکَ مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِی لاَ یَغْفِرُهَا غَیْرُکَ.
یَا مَنْ هُوَ فِی عُلُوِّهِ دَانٍ وَ فِی دُنُوِّهِ عَالٍ
وَ فِی إِشْرَاقِهِ مُنِیرٌ وَ فِی سُلْطَانِهِ قَوِیٌّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ.
⚫ منافق ⚫
در پیغام قرآنی روز گذشته در آیهء ۵۰ سورهء توبه خواندیم: اگر به مؤمنان نیکی برسد، منافقان ناراحت میشوند و اگر مصیبتی برسد میگویند ما از قبل، این شرایط را پیش بینی کرده بودیم.
👈 سپس خداوند در آیهء بعد، به مؤمنان فرموده که چه پاسخی بدهند:
🌹🌹قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ.
( به منافقان) بگو: هیچ حادثه اى براى ما رخ نمى دهد، مگر آنچه خداوند براى ما مقرّر داشته است. او پشتیبان و سرپرست ماست. و مؤمنان باید تنها بر خدا توکّل کنند. ۵۱ توبه.
تفسیر: چیزی که منافقان گرفتار آن هستند اینست که خیال مى کنند با عقل کوچک و فکر ناتوانشان مى توانند همهء مشکلات و حوادث را پیش بینى کنند و از لطف و رحمت خدا بى نیازند.
⚫ 👈 آنها افرادى هستند نادان و در عین حال خود خواه و متکبر که براى خویش عقل و درایت فوق العاده اى قائلند، اما دیگران از نظر آنها نه تنها عاقل نیستند بلکه در اقلیت اند.
آنها همیشه از راحتى مردم در رنج و عذابند و از ناراحتى هایشان خوشحال و خندان.
آنها همیشه در میان انبوهى از خیالات واهى و تردید و شک و حیرت به سر مى برند، و به همین دلیل، گامى به پیش و گامى به پس مى نهند.
🟢 👈 در مقابل آنها مؤمنان راستین، با شادى مردم شاد و با غم آنها شریک و سهیم هستند، هیچگاه به علم و درایت خود نمى نازند، و هرگز خود را از لطف حق بى نیاز نمى دانند، دلى لبریز از عشق خدا دارند، و در این راه از هیچ حادثه اى نمى هراسند.
مومنان، تنها به او عشق میورزند، از او یارى مى طلبند، سر بر آستان او مى سایند و تکیه گاه و پناهگاهشان کسى جز او نیست.
👈 سپس خداوند، دومین پاسخ را به مومنان فرموده تا به منافقان بگویند:
🌹قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ ۖ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَن يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِّنْ عِندِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا ۖ فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُم مُّتَرَبِّصُونَ.
(و باز به منافقان ) بگو: آیا دربارهء ما، جز یکى از دو نیکى را انتظار دارید؟! ( یا پیروزى یا شهادت ) ولى ما انتظار داریم که خداوند، عذابى از سوى خود به شما برساند، یا بدست ما (مجازات شوید) اکنون شما انتظار بکشید، ما هم با شما انتظار مى کشیم. ۵۲ توبه.
👈 👈 آنچه در انتظار انسان است، نتیجهء عملکرد خود اوست:
🌹وَ أَنْ لَیْسَ لِلاْ ِنْسانِ اِلاّْ ما سَعى: انسان بهره اى جز سعى و کوشش خود ندارد. ۳۹ نجم.
و همچنین:
🌹کُلُّ نَفْس بِما کَسَبَتْ رَهِیْنَةٌ: هر کس در گرو اعمال خویش است. ۳۸ مدثر.
👈 👈 و طبق آیات فوق، نتیجهء عملکرد:
🟢 برای مومنان، یا پیروزی و یا شهادت است که در هر دو صورت، پیروزی است و خیر و برکت فراوان.
⚫ اما برای منافقان، یا عذاب الهی است یا مجازات بدست مومنین.
👈 و پاسخ سوم:
/ إن شاءالله در پیغام فردا /
هدایت شده از محمد رضا
1.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🅰️ جواب کوبنده امام خمینی ره به جواد ظریف
⚫ منافق ⚫
👈 در پیفام قرآنی روز گذشته خواندیم، منافقان از رشد و پیشرفت مومنان ناراحت میشوند و اگر مصیبتی به مومنان برسد، میگويند برای ما از قبل قابل پیش بینی بود.
و خداوند در برابر این سخنان، ۳ پاسخ به مؤمنان فرموده تا به منافقان بگویند.
🍃 اول اینکه: بگویند ما توکلمان بر خداست و نتیجهء عملکرد ما یا پیروزی است یا شهادت.
و پاسخ دوم اینکه: نتیجهء عملکرد شما یا عذاب الهی است یا مجازات بدست مومنین.
👈 اما پاسخ سوم:
🌹قُلْ أَنفِقُوا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا لَّن يُتَقَبَّلَ مِنكُمْ ۖ إِنَّكُمْ كُنتُمْ قَوْمًا فَاسِقِينَ.
( و باز ) بگو: انفاق کنید. خواه از روى میل باشد یا اکراه، هرگز از شما پذیرفته نمى شود. چرا که شما گروه فاسقى بوده اید. ۵۳ توبه.
👈 این آیات، به قسمتى دیگر از نشانه هاى منافقان و نتیجه و سرانجام کار آنها اشاره کرده و روشن مى سازد که چگونه اعمال آنها بى روح و بى اثر است و هیچ گونه بهره اى از آن عائدشان نمى شود.
✔ آنگاه فرموده چون شما فاسق هستید.
روشن است که فسق در اینجا یک گناه ساده و معمولى نیست، زیرا ممکن است انسان مرتکب گناهى شود در عین حال عملى خالص نیز انجام دهد، بلکه منظور از آن کفر و نفاق و یا آلوده شدن انفاق هاى آنها به ریا و تظاهر است.
👈 در آیهء بعد در بارهء اینکه چرا انفاق منافقان پذیرفته نمیشود، بیشتر توضیح فرموده است:
🌹وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَىٰ وَلَا يُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَارِهُونَ.
هیچ چیز مانع قبول انفاقهاى آنها نشد، جز اینکه آنها به خدا و پیامبرش کافر شده اند، و نماز به جا نمى آورند جز با کسالت، و انفاق نمى کنند مگر با کراهت. ۵۴ توبه.
👈 قرآن کراراً روى این مسئله تکیه کرده است که: شرط پذیرش اعمال صالح ایمان است، حتى اگر عمل از روى ایمان سرزند و بعد از مدتى شخص عمل کننده، راه کفر را در پیش گیرد عمل صالح او که پیش از کفر انجام داده، حَبْط ، نابود و بى اثر مى شود. ۲۱۷ بقره.
■ یکى به دلیل آن که از روى کفر و عدم ایمان سر مى زند.
■ و دیگر اینکه از روى کراهت و اجبار است.
✔ همچنین به دو علت، نماز آنها پذیرفته نیست:
■ نخست به علت کفر.
■ و دیگر بخاطر آن که از روى کسالت و کراهت انجام مى گیرد.
👈 در حقیقت وجه تمایز مؤمنان و منافقان را بیان فرموده است.
🟢 مؤمنان برای انجام عبادات و انفاق به نیازمندان و برای جهاد، اشتیاق دارند و با نشاط و رغبت انجام میدهند.....
⚫ اما منافقان نه برای رسیدگی به امور نیازمندان جامعه، نشاط و آمادگی دارند و نه هزینه برای جهاد و نه عباداتشان از روی اشتیاق است.
👈 چراکه اعمال مومنین بخاطر خداست.
اما محوریت اعمال منافقان، دنیاطلبی، دوروئی و فسق است 👉
👈 و در آخرین آیه برای اینکه ثروت و دارایی آنان باعث نشود که دیگران تصور کنند اینان با اینکه منافقند پس چرا مشمول مواهب الهی شده اند، فرموده است:
🌹فَلَا تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُمْ......
و (فزونىِ) ثروت ها و فرزندانشان، تو را در شگفتى فرو نبرد. (این براى آنها نعمت نیست، بلکه) خدا مى خواهد آنان را بوسیلهء آن، در زندگى دنیا عذاب کند،و در حال کفر بمیرند. ۵۵ توبه.
👈 در حقیقت خدا مى خواهد به این وسیله آنانرا در زندگى دنیا معذب کند، و بخاطر دلبستگى فوق العاده به این امور، در حال کفر و بى ایمانى بمیرند
ضمن اینکه اموال و اولاد منافقان، هر چقدر هم که زیاد باشد به گونه ای مایهء درد و رنج و آلام آنهاست و ممکن است کسی هم خبردار نشود.
👈 یک نکته:
چرا خداوند به نماز منافقان اشاره فرموده است که از روی کسالت است؟
مگر نماز، عملی بین بنده و خدا نیست؟ چه لزومی دارد مومنین آنرا بدانند؟
👈 این را خداوند فرموده است برای معرفی منافقان. یعنی مومنان، فریب عبادات و سخنان معنوی منافقان را نخورند و تصور نکنند آنها از مومنین هستند.
منافق، قطعا برای جلب نظرها، از قرآن و نهج البلاغه و سخن معصومین خواهد گفت..... از ایمان و تقوا خواهد گفت.......
اما در این میان به تصمیمات منافقانهء خود هم خواهد پرداخت. و گروهی ضعیف و بدون مطالعه، خواهند گفت او منافق نیست چون قرآن میخواند، نهج البلاغه را حفظ است و.....
👈 اینها ظاهر قضیه است. باید ببینیم عملکرد آنان در مسائل کلان اجتماعی و بین المللی چیست؟
آیا به نفع مسلمین و اسلام عمل میکنند؟ آیا عزت ملی برایشان اهمیت دارد؟ آیا دشمن ستیز هستند یا بدنبال برقراری ارتباط با او به هر قیمتی؟ آیا خدا را حاکم بر جهان میدانند یا ابرقدرتها را؟ آیا دست نیاز بسوی پروردگار عالم دراز می کنند یا بسوی بندگان او؟ آیا از خدا بیشتر می ترسند یا از بندگان خدا؟
⚫ منافق ⚫
👈 در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم خداوند انفاق منافقان را نمیپذیرد. چون آنها با کراهت انفاق میکنند همچنین با کراهت نماز میخوانند.
و خواندیم خداوند به این دلیل برای مومنان عدم قبولی نماز منافقان را بیان فرموده که مومنین با دیدن عبادات منافقان، فریب نخورند و تصور نکنند اینان که نماز میخوانند، قرآن میخوانند، نهج البلاغه را حفظ هستند پس منافق نیستند و تصمیماتشان صحیح است و آنها را باور کنند!!
و خواندیم خداوند فرمود اموال و اولاد آنها شما را شگفت زده نکند. اینها برای عذاب آنهاست که بگونه ای همیشه گرفتار باشند.
👈 سپس در آیهء بعد فرموده است:
🌹🌹وَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنكُمْ وَمَا هُم مِّنكُمْ وَلَٰكِنَّهُمْ قَوْمٌ يَفْرَقُونَ.
آنها به خدا سوگند یاد مى کنند که از شما هستند، در حالیکه از شما نیستند. ولى آنها گروهى هستند که مى ترسند (و از ترس افشاى اسرارشان دروغ مى گویند). ۵۶ توبه.
تفسیر: برای مومنین سوگند یاد میکنند که با شمائیم، در حالیکه نه با شما هستند و نه در چیزى با شما موافقند بلکه آنها گروهى هستند که فوق العاده مى ترسند. و از شدت ترس، کفر را پنهان کرده اظهار ایمان مى کنند، مبادا گرفتار شوند.
👈 یَفْرَقُونَ به معنى شدت خوف و ترس است.
■ در واقع منافقان چون از خدا نمیترسند، از همه چیز میترسند.
👈 در آیهء بعد، شدت بغض، عداوت و نفرت آنها را از مؤمنان در عبارتى کوتاه، اما بسیار رسا و گویا بیان مى فرماید:
🌹لَوْ يَجِدُونَ مَلْجَأً أَوْ مَغَارَاتٍ أَوْ مُدَّخَلًا لَّوَلَّوْا إِلَيْهِ وَهُمْ يَجْمَحُونَ.
اگر پناهگاه یا غارهایى یا راهى در زیر زمین بیابند، با سرعت و شتاب بسوى آن فرار مى کنند. ۵۷ توبه.
■ 👈 این یکى از رساترین تعبیراتى است که قرآن دربارهء ترس و وحشت منافقان و یا بغض و نفرت آنان نسبت به مومنان بیان کرده، که بخاطر این ترس و نفرت، اگر در کوه ها و روى زمین راه فرارى پیدا کنند، از مومنان دور مى شوند، ولى چون قوم و قبیله، اموال و ثروتى در محیط شما دارند مجبورند دندان بر جگر بگذارند و بمانند و نفرت خود را از شما برملا نکنند. ضمن اینکه منافع فراوانی در میان شما دارند.
آنها دوست دارند همچنانکه در میان شما هستند و منافع خود را حفظ میکنند، با دشمنان شما هم در ارتباط باشند و منافعی هم از آنان عایدشان شود.
👈 سپس در آیهء بعد، حالات دیگری از منافقان را روشن فرموده است:
🌹وَمِنْهُم مَّن يَلْمِزُكَ فِي الصَّدَقَاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْهَا رَضُوا وَإِن لَّمْ يُعْطَوْا مِنْهَا إِذَا هُمْ يَسْخَطُونَ.
و در میان آنها کسانى هستند که در (تقسیم) غنایم به تو خرده مى گیرند. اگر سهمى از آن به آنها داده شود، راضى مى شوند. و اگر چیزى به آنها داده نشود، خشمگین مى شوند ( حتی اگر حقى نداشته باشند). ۵۸ توبه.
■ ■ آنها هرگز راضى به حق خود نیستند، و دائماً انتظار دارند از اموال بیت المال و یا منافع عمومى هر چه بیشتر بهره ببرند، خواه مستحق باشند یا نه.
دوستى و دشمنى آنها بر محور همین منافع دور مى زند، هر که جیب آنها را پر کند از او راضى هستند و هر که به خاطر رعایت عدالت، حق دیگران را به آنها نبخشد از او ناراضى مى شوند.
حق و عدالت در قاموس آنها مفهومى ندارد، و اگر داشته باشد، عادل کسى است که هر چه بیشتر به آنها بدهد.
و ظالم کسى است که حق دیگران را از آنان باز دارد! و به تعبیر دیگر آنها فاقد هر گونه شخصیت اجتماعى هستند و تنها داراى یک شخصیت فردى و در چارچوب منافع خویش مى باشند، و همه چیز را تنها از این زاویه مى نگرند!
👈 در حالیکه اگر ایمان به خدا و رسول داشتند، و نفاق در وجودشان نبود:
🌹وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مَا آتَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَرَسُولُهُ إِنَّا إِلَى اللَّهِ رَاغِبُونَ.
اگر به آنچه خدا و پیامبرش به آنان داده راضى مى شدند و مى گفتند: خداوند براى ما کافى است. و بزودى خدا و پیامبرش، از فضل خود به ما مى بخشند. و ما تنها رضاى خدا را مى طلبیم، (این براى آنها بهتر بود). ۵۹ توبه.
⚫ منافق ⚫
🌹🌹أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ تَوَلَّوْا قَوْمًا غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهم.....
آیا ندیدى کسانى را که طرح دوستى با گروهى که مورد غضب خدا بودند ریختند؟! آنها نه از شما هستند و نه از آنان. سوگند دروغ یاد مى کنند (که از شما هستند) در حالیکه خودشان مى دانند (دروغ مى گویند). ۱۴ مجادله.
تفسیر: بخش دیگری از توطئه هاى منافقان در این آیه برملا شد، و آنها را با نشانه هایشان به مسلمانان معرفى فرمود.
اخبار و اطلاعاتی که شاید از نظر ماموران امنیتی نیز پنهان بماند اما خداوند از همه چیز آگاه است.
■ قوم مورد غضب (مغضوب علیهم)، همان قوم یهود است که در آیه ۶٠ سوره مائده، با همین نام معرفی شده اند.
■ اما اینان نه از مومنان هستند و نه از یهودیان، نه در مشکلات و گرفتارى ها یاور شما هستند، و نه دوست صمیمى آنها، بلکه منافقانى هستند که هر روز چهره عوض مى کنند، و هر لحظه به شکلى در مى آیند.
■ آنها برای اثبات وفاداری خود به مومنین، و براى پوشانیدن چهرهء زشت و منفور خود، به سوگندهاى دروغ پناه مى برند، در حالیکه عملشان بهترین معرف آنهاست. دقیقا آنها را از سخنان و عملکردشان میشود شناخت و براحتی میشود به نفاق آنها پی برد.
👈 سپس خداوند در آیهء بعد به عذاب آنها اشاره فرموده که شدید است:
🌹أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا ۖ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ.
خداوند عذاب شدیدى براى آنان فراهم ساخته، چرا که اعمال بدى انجام مى دادند. ۱۵ مجادله.
■ چرا عذابشان شدید است؟
چون با تصمیماتی که میگیرند و سخنان و عملکردشان، آلام شدیدی بر قلب مومنین وارد می کنند.
👈 و باز در آیهء بعد به معرفی بیشتر آنان پرداخته است:
🌹اتَّخَذُوا أَيْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ فَلَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ.
آنها سوگندهاى خود را سپرى قرار دادند و (به این وسیله) مردم را از راه خدا باز داشتند. از این رو براى آنان عذاب خوارکننده اى است. ۱۶ مجادله.
■ قسم یاد مى کنند که با مومنین هستند و هدفى جز اصلاح ندارند، در حالیکه زیر پوشش این قسم، به انواع فساد و خرابکارى و توطئه مشغولند، و در حقیقت از نام مقدس خدا، براى جلوگیرى از راه خدا، بهره مى گیرند.
■ آنها مى خواهند با این سوگندهاى دروغ، آبرو براى خود فراهم کنند ولى، خدا آنها را به عذاب خوارکننده اى مبتلا مى سازد،
■ 👈 عذاب شدید و عذاب خوارکننده.
در اینکه منافقان به دوگونه عذاب دچار میشوند شکی نیست اما بعضی از مفسران، هر دو را در آخرت میدانند، و بعضی میگویند اولی در دنیاست و دومی در آخرت، و بعضی از مفسران هم گفته اند اولی مربوط به فشار قبر یا برزخ است و دومی مربوط است به آخرت.
👈 و از آنجا که منافقان غالباً به اموال و فرزندان خود، براى حل مشکلات تکیه مى کنند، و آنها را بیش از خدا و رسول، و جهاد در راه خدا دوست دارند، در آیه بعد فرموده است:
🌹لَّن تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُم مِّنَ اللَّهِ شَيْئًا ۚ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ.
هرگز اموال و فرزندانشان آنها را از عذاب الهى حفظ نمى کند. آنها اهل آتشند و جاودانه در آن مى مانند. ۱۷ مجادله.
👈 روز قیامت روزى است که هیچ پناهگاهى جز خدا نیست، و هر چه غیر اوست از کار مى افتد.
■ و سرنوشت منافقان در قیامت، آتش جاودانه است.
👈 👈 ذکر دو نکته ضروری است:
■ اول اینکه این منافقان، کسانی را که موافق آنها هستند و یاری میدهند، و یا حتی یاری نمیدهند اما سکوت میکنند، با خود به پایین کشیده و همگی با هم محشور میشوند.
■ نکتهء دوم اینکه: نفاق میتواند در مقیاس کوچک در وجود انسان نمایان باشد.
کسیکه با دیگران خوشرو است و به اصطلاح آنها را تحویل می گیرد، ولی پشت سرشان، غیبت می کند، نفاق دارد.
❤ و پایان دهندهء این پیغام، سخن ارزشمندی باشد از حضرت زهرای مرضیه.
حضرت زهرا در فرازی از خطبهء فدکیه فرموده است:
و خداوند، جهاد را برای عزت اسلام و ذلت کفر و نفاق، قرار داد.
✨ از اعمال ماه رجب ✨
🌸 نماز روز اول این ماه که در روز پانزدهم و روز آخر تکرار میشود:
ده رکعت نماز، هر دو رکعت به یک سلام.
با این کیفیت:
در هر رکعت، یک مرتبه حمد و سه مرتبه توحید و سه مرتبه کافرون. سپس دستها را رو به آسمان بالا برده و می گوییم:
لا اله الا الله وَحدَه لا شَریکَ لَهُ المُلکُ و لَهُ الحَمد، یُحی وَ یُمیت و هوَ حَیُّ لا یَموت، بِیَدِهِ الخَیر، و هوَ علی کُلِ شیءِِ قدیر. وَ صلَّ الله عَلی محمدِِ و آلِهِ الطاهِرین، و لا حَولَ و لا قُوَّةَ الَّا بِاللهِ العلی العظیم.
سپس دستها را بصورت می کشیم.
💫 نبی مکرم اسلام، این نماز را به سلمان آموختند و فرمودند هر زن و مرد مومنی که این سی رکعت را بجا آورد، خداوند گناهانش را بیامرزد و پاداش روزهء تمام ماه را به او بدهد و برگهء عبور از صراط را به او عطا کند.
اقبال، ص ۶۸۲ 💫