⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
🌹🌹 وَسِيقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ جَهَنَّمَ زُمَرًا...
و کسانیکه کافر شدند گروه گروه بسوى جهنم رانده مى شوند. هنگامیکه به دوزخ مى رسند، درهاى آن گشوده مى شود و نگهبانان دوزخ به آنها مى گویند: آیا پیامبرانى از میان شما به سویتان نیامدند که آیات پروردگارتان را براى شما بخوانند و نسبت به ملاقات این روز شما را انذار کنند؟! مى گویند: آرى، (پیامبران آمدند) ولى (ما مخالفت کردیم و) فرمان عذاب الهى بر کافران مسلّم شده است. به آنان گفته مى شود: از درهاى جهنم وارد شوید، جاودانه در آن بمانید. چه بد جایگاهى است جایگاه متکبران! ۷۱ و ۲ زمر.
تفسیر: تعبیر به زمر به معنى گروه اندک، نشان مى دهد که آنها در دسته هاى کوچک و پراکنده، بسوى جهنم رانده مى شوند.
👈 👈 این امر ادامه پیدا مى کند، تا هنگامیکه به دوزخ مى رسند، در این موقع درهاى دوزخ گشوده مى شود، و نگهبانان دوزخ از روى ملامت به آنها مى گویند:
تمام اسباب هدایت براى شما فراهم بود. با اینحال، چگونه این تیره روزى، دامان شما را گرفت؟
پس از آن درهای جهنم که تا این لحظه بسته بود، بناگاه باز میشود و جهنمیان با دیدن ناگهانی شرایط جهنم، به یاد فرصتهای از دست رفتهء دنیایشان می افتند و با یک جملهء کوتاه و دردآلود، به خازنان دوزخ پاسخ می دهند که: آرى، پیامبران آمدند، و آیات الهى را بر ما خواندند، و به قدر کافى انذار کردند.
■ 👈 منظور از حَقَّتْ کَلِمَةُ الْعَذابِ، به معنی فرمان عذاب الهی، مسلّم شده است، اشاره به اینست که، زمانیکه انسان بر اثر گناه فراوان، دشمنى، لجاجت و تعصب در برابر حق، کارش به جائى مى رسد که دیگر هدایت بر او کارساز نیست، بر دل او مهر نهاده مى شود، و راه بازگشتى براى او باقى نمى ماند، و در اینحال، فرمان عذاب الهى در مورد او قطعى مى گردد 👉 ■
■ این گفتگوى کوتاه در آستانهء جهنم، پایان مى گیرد و به آنها گفته مى شود از درهاى جهنم وارد شوید، جاودانه در آن بمانید، چه بد جایگاهى است جایگاه متکبران!
درهاى جهنم، بر حسب اعمال انسانها تنظیم شده است، و هر گروهى را به تناسب عمل خود بسوی دری از درهای دوزخ مى برند، همانگونه که درهاى بهشت نیز چنین است.
🌷 بعنوان مثال، طبق فرمایش امیرالمومنین، یکى از درهاى بهشت، باب المجاهدین نام دارد:
اِنَّ الْجَهادَ بابٌ مِنْ أَبْوابِ الْجَنَّةِ:
جهاد درى از درهاى بهشت است.
فرازی از خطبهء سی و هفت نهج البلاغه.
👈 اما چرا خداوند از میان تمام اوصاف رذیلهء انسان، که او را به دوزخ مى کشاند، روى مسئلهء تکبر تکیه فرموده است؟؟
چون سرچشمهء کفر و انحراف و تمام گناهان، کبر و غرور، و عدم تسلیم در برابر حق است.
🌸 در همین رابطه، امام صادق و امام باقر علیهما السلام فرموده اند:
لایَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ فِى قَلْبِهِ مِثْقالُ ذَرَّة مِنْ کِبْر:
کسیکه به مقدار ذره اى از تکبر در قلبش وجود داشته باشد داخل بهشت نمى شود!
کافی، ج۲، باب الکبر، حدیث ۶.
⚫ پیش از این در پیغامهای قرآنی روزهای قبل، از جمله در آیهء ۵ سورهء منافقین خواندیم یکی از خصوصیات منافقان، استکبار از حرف حق است.
او در برابر حرف حق مقاومت میکند و دیگران را هم از مسیر درست به انحراف میکشاند.
کسی که نفاق دارد حالا در مقیاس کوچک یا بزرگ، نه پندپذیر است و نه پذیرندهء حرف حق. او اگر سخنی را خودش دوست داشته باشد خواهد پذیرفت.
🍃 خود را محک بزنیم.
⚫ و چه سخت است روز قیامت برای کسانیکه کافر میشوند:
🌹إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنَادَوْنَ لَمَقْتُ اللَّهِ أَکْبَرُ مِنْ مَقْتِکُمْ أَنْفُسَکُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَى الْإِیمَانِ فَتَکْفُرُونَ.
کسانی را که کافر شدند روز قیامت صدا میزنند که عداوت و خشم پروردگار نسبت به شما از عداوت و خشم خودتان نسبت به خودتان بیشتر است، چرا که دعوت بسوی ایمان میشدید ولی انکار میکردید. ۱۰ غافر.
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! به خدا و پیامبر خیانت نکنید. و در امانتهاى خود خیانت روا مدارید، در حالیکه مى دانید (این کار، گناه بزرگى است). ۲۷ انفال.
تفسیر: خیانت به خدا و پیامبر از دو زاویه قابل بررسی است.
اول آنست که اسرار مسلمانان را در اختیار دیگران بگذارند، اعم از نظامی، سیاسی و اقتصادی. و یا دشمنان را در مبارزهء خود تقویت کنند.
و دوم اینست که بطور کلى واجبات و محرمات و برنامه هاى الهى را پشت سر بیفکنند.
👈 آنگاه فرموده: در امانات خود نیز خیانت نکنید (وَ تَخُونُوا أَماناتِکُمْ).
خِیانَت، در اصل، به معناى خوددارى از پرداخت حقى است که انسان پرداختن آنرا تعهد کرده. و آن ضد امانت است.
امانت در منطق قرآن مفهوم وسیعى دارد که تمام شئون زندگى اجتماعى، سیاسى و اخلاقى را در بر مى گیرد.
🌸 لذا در حدیث آمده:
أَلْمَجالِسُ بِالأَمانَةِ. گفتگوهائى که در جلسات خصوصى مى شود امانت است.
اصول کافی، ج۲، ص۳۶۰.
🌸 و در حدیث دیگرى مى خوانیم:
إِذا حَدَّثَ الرَّجُلُ بِحَدِیْث ثُمَّ الْتَفَتَ فَهُوَ أَمانَةٌ:
هنگامیکه کسى براى دیگرى سخنى نقل کند سپس به اطراف خود بنگرد (که آیا کسى آنرا شنید یا نه) این سخن امانت است.
شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید.
✅ 👈 پس اسلام در دست مسلمانان امانت الهى است، و قرآن مجید و تعلیماتش امانت بزرگ پروردگار محسوب مى شود. همچنین اسرار مردم و آنچه به امانت به انسان سپرده میشود مثل اموال و اولاد و اعضای بدن از جانب خدا و امانتهای مردم.
■ 👈 به هرحال، خیانت در امانت از منفورترین اعمال و از زشت ترین گناهان است، کسیکه در امانت خیانت مى کند در حقیقت منافق است.
🌸 چنانکه پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند:
نشانهء منافق سه چیز است: هنگام سخن دروغ مى گوید، به هنگامیکه وعده مى دهد تخلف مى کند و به هنگامیکه امانتى نزد او بگذارند خیانت مى نماید، چنین کسى منافق است هرچند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند.
اصول کافی، ج۲، ص۲۹۰.
👈 در آیهء بعد، به مسلمانان هشدار مى دهد مواظب باشند علاقه به امور مادى و منافع زودگذر شخصى، پرده بر چشم و گوش آنها نیفکند و مرتکب خیانت هائى نشوند که سرنوشت جامعهء آنها را به خطر مى افکند:
🌹 وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ.
و بدانید اموال و فرزندان شما، وسیلهء آزمایش است. و (براى کسانیکه از عهدهء امتحان برآیند)، پاداش عظیمى نزد خداست. ۲۸ انفال.
فِتْنَة، در این آیه به معنای امتحان و آزمایش است و چون اموال و اولاد مهمترین سرمایه هایی است که انسان شدیدا به آنها علاقه دارد، خداوند این دو موهبت را برای امتحان و آزمایش نام برده است.
👈 چگونگى بدست آوردن اموال، چگونگى خرج کردن آنها، طرز نگاهدارى آن، و میزان دلبستگى و علاقه به آن، همگى میدان هاى آزمایش بشر است.
👈 به این معنی که گاهی یک انسان مومن که به همهء احکام دین حتی مستحبات عمل میکند، وقتی پای اموال و اولاد به میان آید، ممکن است اعتقاداتش سست شده و خلاف فرامین خدا عمل کند و مرتکب خیانت در امانت الهی شود.
حلال را حرام، و حرام را حلال کند و مرتکب گناه شود.
👈 بیشتر از همه، قابل توجه مسئولینی که پای اولاد و اموالشان که به میان بیاید، مسئولیت خود را زیر پا گذاشته و مرتکب خیانت در امانت میشوند.
پس مراقب باشیم ایمانمان تنها به زبان و به ظاهر نباشد.
ایمان خود را قوی کنیم تا إن شاءالله از عهدهء امتحانات سخت بخوبی برآییم، با ذکر این دعای مهم:
🌹 رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنتَ مَوْلَانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ.
پروردگارا! اگر ما فراموش یا خطا کردیم، ما را مؤاخذه مکن. پروردگارا! تکلیف سنگینى بر ما قرار مده، آنچنان که (بخاطر گناه و طغیان)، بر کسانیکه پیش از ما بودند، قرار دادى.
پروردگارا! آنچه طاقت تحمل آنرا نداریم، بر ما مقرر مدار و ما را عفو کن و بیامرز و مورد رحمت خود قرار ده.
تو مولا و سرپرست مایى، پس ما را بر جمعیت کافران، پیروز بگردان. ۲۸۶ بقره.
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! چرا هنگامیکه بشما گفته مى شود در راه خدا حرکت کنید، بر زمین سنگینى مى کنید (و سستى به خرج مى دهید)؟! آیا به زندگى دنیا بجاى آخرت راضى شده اید؟! با اینکه متاع زندگى دنیا، در برابر آخرت، جز اندکى نیست؟!! ۳۸ توبه.
تفسیر: این آیات در بارهء جنگ تبوک نازل شد که بخاطر دشواریهایی که داشت و در جنگهای دیگر نبود یا کمتر بود، بعضی از مسلمانان از رفتن ممانعت می کردند.
این واقعه در سال نهم هجرى، یعنى حدود یک سال بعد از جریان فتح مکه روى داد، که درگیرى و مقابله در این میدان با یکى از ابرقدرت هاى جهان آن روز بود، نه با یک گروه کوچک یا بزرگ عرب. جمعى از مسلمانان از حضور در این میدان وحشت داشتند، لذا زمینه براى سمپاشى و وسوسه هاى منافقان کاملاً آماده بود، آنها نیز براى تضعیف روحیهء مؤمنان از هیچ چیز فروگذار نمى کردند.
فصل چیدن میوه ها و برداشت محصول فرا رسیده بود و براى مردمى که یک زندگى محدود کشاورزى و دامدارى داشتند، این روزها ایام سرنوشت محسوب مى شد، چرا که رفاه یک سال زندگى آنها به آن بستگى داشت.
دوری راه و گرمى هوای تابستان نیز به این عوامل باز دارنده کمک مى کرد.
✅ در اینجا وحى آسمانى به یارى مردم شتافت و آیات قرآن نازل شد و در برابر این عوامل منفى قرار گرفت و برای مومنان، روشن کرد که وقتی مسئلهء دین و آئینتان پیش می آید، شراط سخت جنگ اهمیتی ندارد و در هرحال که قرار دارید باید جهاد در راه خدا را در الویت قرار دهید. در واقع، خداوند با نزول این آیات، بعضی مومنین را که دچار تردید شده بودند، و تحت تأثیر اراجیف منافقان قرار داشتند، از بلاتکلیفی نجات داد. صرف نظر از آن دسته مسلمانان ظاهری که با وجود اتمام حجت از طرف خداوند، باز هم پیرو منافقان و بدخواهان بودند و در جهاد شرکت نکردند!!
💚 در حقیقت خداوند حتی در انبوه مشکلات هم، مردم را با شدت هر چه تمام تر به جهاد دعوت مى کند.
👈 سپس در آیهء بعد، مسئله از لحن ملامت آمیز بالاتر رفته و شکل یک تهدید جدى به خود مى گیرد و مى فرماید:
🌹 إِلَّا تَنفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا وَيَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلَا تَضُرُّوهُ شَيْئًا ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
اگر (بسوى میدان جهاد) حرکت نکنید، شما را مجازات دردناکى مى کند، و گروه دیگرى را جایگزین شما خواهد ساخت. و هیچ زیانى به او نمى رسانید. و خداوند بر هر چیزى تواناست. ۳۹ توبه.
👈 اگر گمان مى کنید با کنار رفتن شما و پشت کردنتان به میدان جهاد، چرخ پیشرفت اسلام از کار مى افتد و فروغ آئین خدا به خاموشى مى گراید، سخت در اشتباهید، زیرا خداوند گروهى غیر از شما از افراد با ایمان، مصمم و مطیع فرمان خود را بجاى شما قرار خواهد داد.
و از این رهگذر هیچگونه زیانى نمى توانید به خداوند و آئین پاک او وارد کنید (وَ لا تَضُرُّوهُ شَیْئاً).
سپس اضافه می کند: این یک واقعیت است، نه یک گفتگوى خیالى یا آرزوى دور و دراز، چرا که خداوند بر هر چیز تواناست (وَ اللّهُ عَلى کُلِّ شَیْء قَدیرٌ) و هر گاه ارادهء پیروزى آئین پاکش را کند، بدون گفتگو جامهء عمل به آن خواهد پوشاند.
این تاخیر در تحقق وعدهء الهی، گذر زمان است برای پاکسازی خالصان از ناخالصان.
جداسازی مؤمنان حقیقی از منافقان و ضعیف الایمانهایی که از منافقان پیروی میکنند!!!
👈 ما در کدام طرف این جریانیم؟
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! از گامهاى شیطان پیروى نکنید. هر که پیرو گامهاى شیطان شود او به کارهاى زشت و منکر فرمان مى دهد. و اگر فضل و رحمت الهى شامل حال شما نبود، هرگز احدى از شما پاک نمى شد. ولى خداوند هر که را بخواهد (و شایسته باشد) پاکیزه مى سازد، و خدا شنوا و داناست.۲۱ نور.
تفسیر: خداوند به مؤمنان فرموده است پیروی شیطان را نکنید.
بنابراین، این آیه هشدارى است که مؤمنان تصور نکنند این نفوذ افکار و اعمال شیطانى، برای آنها اتفاق نخواهد افتاد.
تصور نکنند از نفوذ القائات شیطان، مصون و محفوظند.
⚫ 👈 اما بدانیم نفوذ شیطان بصورت تدریجى و کم رنگ است و اگر در همان گام هاى نخست کنترل نشود، وقتى انسان متوجه مى گردد، که کار از کار گذشته و اصلاح امر بسیار بسیار سخت خواهد بود.
بنابراین، هنگامیکه نخستین وسوسه هاى شیطانی، آشکار مى شود، باید همانجا در مقابل آن ایستاد، تا آلودگى گسترش پیدا نکند.
■■■ شیطان، به معنى وسیع کلمه، یعنى هر موجود تبهکار و ویرانگر، که در تمام ابعاد زندگی نفوذ می کند. خواه انسان باشد خواه از جنس جن.
منافقان یکی از مصادیق بارز افکار شیطانی هستند که با ظاهر اسلامی، بصورت خیلی آرام، با سخنان فریبنده، افکار پلید خود را به دیگران القا میکنند.
بنابراین حواسمان باشد و با استعانت از کلام خدا و کلام معصومین و اعتماد به ولایت، نفاق را در افراد مختلف تشخیص دهیم و فریب منافق را نخوریم که جز خسارت و ندامت چیزی ندارد.
👈 پیمودن گام به گام مسیر شیطانی:
● گام اول، معاشرت و دوستى با آلودگان است.
● گام دوم، شرکت در مجلس آنها، حالا یا بصورت حقیقی و یا بصورت مجازی.
● گام سوم، فکر به افکار شیطانی.
● گام چهارم، ارتکاب مصادیق مشکوک و شبهات و شک و تردید در حقیقت.
● گام پنجم، تمایل به افکار شیطانی بدون شک و تردید.
● و بالاخره در گام هاى بعد گرفتار بدترینها مى شود.
⚫ هرگز فکر نکنیم که این وضعیت، گریبان ما را نخواهد گرفت. شیاطین اعم از انسانهای خبیث و جنهای شرور، همیشه و در همه جا در کمین مومنین هستند. هر چه ایمان مومن بالاتر باشد، نیروهای شرور قدرتمندتری به سراغش می آیند، مگر اینکه ایمان فرد آنقدر ارتقا پیدا کند که او را از نفوذ هرگونه شرارتی مصون بدارد.
🌺 👈 نماز صحیح در اول وقت، قرائت روزانهء قرآن با ترجمه، مهربانی، خوش زبانی، حلال خوری، رعایت حقوق دیگران، زبان را به ذکر و دعا عادت دادن ...... و ارتقاء ایمان و کسب مقام قرب الهی. که رسیدن به این مقام قطعا و قطعا بدون یاری خداوند امکان پذیر نخواهد بود لذا در ادامه فرموده است:
🌹 اگر فضل و رحمت الهى بر شما نبود، احدى از شما هرگز پاک نمى شد، ولى خداوند هر که را بخواهد و شایسته بداند تزکیه مى کند، و خدا شنوا و داناست.
👈 و به این منظور، از یکسو وجود پیامبر و احکامى که از طریق وحى نازل مى گردد را عطا فرموده که موهبت تشریعی است، و از سوی دیگر، عقل، و امدادهاى غیبی و توجهات الهی را شامل حال انسانهاى آماده و مستعد نموده است که مهمترین عامل پاکى و تزکیه است و این، موهبت تکوینی است.
✅ 👈 👈 اما دقت کنیم، جملهء مَنْ یَشاء (به معنی به هر که بخواهد)، به معنى اراده و مشیت بى دلیل نیست، بلکه تا مجاهده و تلاشى از ناحیهء بندگان نباشد، هدایت و موهبتى از ناحیهء خدا صورت نمى گیرد، کسیکه طالب این راه است، در آن راه گام مى نهد و مجاهدت مى کند، و خداوند هم دستش را مى گیرد، و از وسوسهء شیاطین حفظش مى کند، و به سر منزل مقصود مى رساند.
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
🌹🌹أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ...
آیا روى زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانیکه پیش از آنها بودند چگونه بود؟! همان کسانیکه نفراتشان از اینها بیشتر، و نیرو و آثارشان در زمین فزونتر و پایدارتر بود. اما هرگز آنچه را بدست مى آوردند نتوانست آنها را بى نیاز سازد (و از عذاب الهى رهایى بخشد). ۸۲ غافر.
تفسیر: اگر مخالفان حق، به کتاب خدا شک دارند و سرنوشت گذشتگان را که در آن بیان شده باور نمیکنند و عبرت نمیگیرند، بروند و آثار سرگذشت پیشینیان را که بر کرهء زمین موجود است و هیچ شکی در آن نیست، ببینند.
آنها، هم تعدادشان بیشتر بوده و هم قدرتشان، اما در برابر فرمان الهی آنگاه که نازل میشود، هیچکس یارای مخالفت ندارد.
👈 این گذشتگانی که بخاطر نافرمانی از حق، گرفتار عذاب شدند، چه میکردند؟
🌹فَلَمَّا جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَرِحُوا بِمَا عِندَهُم مِّنَ الْعِلْمِ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ.
هنگامیکه پیامبرانشان با دلایل روشن به سراغ آنان آمدند، به دانشى که خود داشتند دلخوش شدند (و غیرآنرا هیچ شمردند). ولى آنچه را (از عذاب) به تمسخر مى گرفتند آنانرا فرا گرفت. ۸۳ غافر.
■ آنها به دانسته ها و آنچه از علم روز کسب کرده اند دلخوش هستند. گویا فراموش کرده اند هر آنچه که از علم آموخته اند، از طرف خداوند سبحان و با اجازهء اوست.
طوری فلسفه بافی میکنند، و مسائل جهان را طوری تحلیل و تجزیه میکنند که انگار این دنیا صاحب و ناظری ندارد که از آن مراقبت کند.
آنچنان از دشمنان میترسند که اصلا خداوند در هیچ کجای نگرش آنها وجود ندارد.
آنچنان دنیاطلب و بدنبال راحت طلبی هستند که آخرت از نظرشان محو شده.
آنچنان بدنبال آبادانی اموال و اولادشان هستند که گویی عمر جاودانه دارند.
《 👈🌹وَتَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّکُمْ تَخْلُدُونَ.
و قصرها و قلعه های زیبا و محکم بنا میکنید، آنچنانکه گوئی در دنیا جاودانه خواهید ماند!!! ۱۲۹ شعراء. 》
👈 حالا این گذشتگان با این حجم از غفلت وقتی عذاب الهی را دیده اند چه کرده اند؟
🌹فَلَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا قَالُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَحْدَهُ وَكَفَرْنَا بِمَا كُنَّا بِهِ مُشْرِكِينَ.
هنگامیکه عذاب ما را دیدند گفتند: هم اکنون به خداوند یگانه ایمان آوردیم و به معبودهایى که همتاى او مى شمردیم کافر شدیم. ۸۴ غافر.
■■ هرگز چنین ایمانی پذیرفته نمیشود چرا که به هنگام نزول عذاب، درهاى توبه بسته مى شود، و اصولاً این گونه ایمان اضطرارى، فایدهء ایمان اختیارى را ندارد، به همین دلیل، هر گاه طوفان بلا فرو بنشیند راه گذشته خود را از سر مى گیرند.
👈 لذا در آیهء بعد میفرماید:
🌹فَلَمْ يَكُ يَنفَعُهُمْ إِيمَانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا ۖ سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ فِي عِبَادِهِ ۖ وَخَسِرَ هُنَالِكَ الْكَافِرُونَ.
اما هنگامیکه عذاب ما را مشاهده کردند، ایمانشان براى آنها سودى نداشت. این سنت خداوند است که همواره در میان بندگانش جارى شده، و در آن جا کافران زیانکار شدند. ۸۵ غافر.
در این هنگام خسارت و زیان گنهکاران و مخالفان راه حق، مشخص میشود و رسوایی بزرگ برای آنان خواهد بود.
■ اینها سرگذشت پیشینیان است، آیا مخالفان حق، عبرت نمیگیرند؟!!!
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
🌹🌹 وَإِذْ يَتَحَاجُّونَ فِي النَّارِ فَيَقُولُ الضُّعَفَاءُ لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعًا فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا نَصِيبًا مِّنَ النَّارِ.
(بخاطر بیاور) هنگامى را که در آتش دوزخ با هم به گفتگو و ستیزه مى پردازند. ضعیفان به مستکبران مى گویند: ما پیرو شما بودیم، آیا شما (امروز) سهمى از آتش را بجاى ما پذیرا مى شوید؟! ۴۷ غافر.
تفسیر: گفتگوی رهبران گمراه و پیروان گمراه آنها است در دوزخ.
👈 منظور از ضعفا کسانى هستند که ایمانشان ضعیف است و علم کافى ندارند و در صدد تحقیق و مطالعه هم بر نمی آیند تا آگاهی خود را بر کفر و انحراف بالا ببرند و از این ضعف و بیخبری نجات پیدا کنند، و چشم و گوش بسته به دنبال سردمداران کفر، حرکت مى کنند که قرآن از آن رهبران گمراه بعنوان مستکبران یاد کرده است.
بدون شک، با کنار رفتن پرده های جهل و ابهام در آنروز، پیروان گمراه، متوجه میشوند که رهبرانشان هیچگونه قدرتی ندارند، بهمن دلیل آنها را به سخره گرفته و می گویند آیا سهمی از عذاب ما را بر عهده می گیرید؟
👈 مستکبران، در پاسخ این سخن، سکوت نمى کنند، اما جوابى مى گویند که، از نهایت ضعف و زبونى آنها حکایت دارد:
🌹 قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا كُلٌّ فِيهَا إِنَّ اللَّهَ قَدْ حَكَمَ بَيْنَ الْعِبَادِ.
مستکبران مى گویند: ما همگى در آن هستیم، زیرا خداوند در میان بندگانش (بعدالت) حکم کرده است. ۴۸ غافر.
■ اگر مى توانستیم مشکلى را از شما حل کنیم، از خودمان حل مى کردیم، هیچ کارى از ما در اینجا ساخته نیست.
👈 اینجاست که دست پیروان گمراه از هر وسیله اى کوتاه مى شود، و رو بسوى خازنان دوزخ و مأموران عذاب مى کنند:
🌹وَقَالَ الَّذِينَ فِي النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّكُمْ يُخَفِّفْ عَنَّا يَوْمًا مِّنَ الْعَذَابِ.
و آنها که در آتشند به مأموران دوزخ مى گویند: از پروردگارتان بخواهید یک روز عذاب را از ما بردارد. ۴۹ غافر.
👈 ولى مراقبان دوزخ مى گویند:
🌹قَالُوا أَوَلَمْ تَكُ تَأْتِيكُمْ رُسُلُكُم بِالْبَيِّنَاتِ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۚ قَالُوا فَادْعُوا ۗ وَمَا دُعَاءُ الْكَافِرِينَ إِلَّا فِي ضَلَالٍ.
آیا پیامبران شما با دلایل روشن به سراغتان نیامدند؟! مى گویند: آرى (آمدند ولى ما نپذیرفتیم). آنها مى گویند: پس هر چه مى خواهید (خدا را) بخوانید. ولى دعاى کافران (به اجابت نمى رسد و) جز در گمراهى نیست. ۵۰ غافر.
■ 👈 شما خود معترفید که پیامبران الهى با دلائل روشن آمدند، اما به آنها اعتنا نکردید و کافر شدید، بنابراین هر چه دعا کنید سودى ندارد، چرا که خدا دعاى کافران را نمى پذیرد.
👈 👈 خیلی مراقب باشیم تا مبادا در یکی از این دو گروه قرار بگیریم.
مبادا باعث انحراف دیگران از مسیر حق شویم و یا با تاثیر گرفتن از سخنان انحرافی دیگران، مسیر حق را گم کنیم و دچار انحراف شویم.
🔸 راه حل این معضل فقط و فقط داشتن اطلاعات کافی از متن کلام خداست.
🔸 قرآن بخوانیم و توجه کافی به ترجمهء آن داشته باشیم.
🔸 به افرادی که مطلع هستند و مورد تایید بزرگان دین قرار دارند، اطمینان کنیم.
🔸 کسب بصیرت کنیم.
🔸 به نظرات مقام ولایت اعتماد داشته باشیم و آنرا پیگیری کنیم.
🔸 از خدا استمداد کنیم برای تشخیص راه درست از نادرست.
🔸 زمان بیشتری برای طاعات و عبادات بگذاریم و از بیهودگی و تلف کردن زمان، برحذر باشیم.
🔸 خود را از روزمرگی، دور کنیم. برنامه ریزی بر مبنای رضایت خدا داشته باشیم و به کارهای مهم بپردازیم.
🔸 ایمان خود را ارتقا دهیم.
🔸 دوست را از دشمن تشخیص دهیم.
🔸 دنیاطلب نباشیم.
🔸 مراقب سخنانی که از نفاق ناشی میشود باشیم.
سخن منافق، ضد و نقیض است. هم راست میگوید، هم دروغ. هم حق میگوید، هم ناحق....
بهمین دلیل تشخیص آن آسان نیست و نیاز به بصیرت دارد.
یا خودمان کسب بصیرت کنیم یا از کسانیکه صاحب بصیرت هستند پیروی کنیم.
إن شاءالله صبح روشن نزدیک است.
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
🌹🌹وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ كَافِرُونَ.
و ما در هیچ شهر و دیارى، بیم دهنده اى نفرستادیم مگر اینکه ثروتمندان آنها گفتند: ما به آنچه فرستاده شده اید کافریم. ۳۴ سباء.
تفسیر: مترفین، به معنای ثروتمندان مغرور است.
بنابراین هرگاه انذار کنندهء الهی در میام مردم از آیات الهی گفت و مردم را پند و نصیحت کرد، ثروتمندان مغرور که آنرا در تضاد با منافع خود دیدند، مخالفت کردند.
اما اگر اندرز ناصحان با منافع آنان در تضاد نباشد میپذیرند!!
■ آیا این نفاق نیست؟
👈 در آیهء بعد به منطق آنان اشاره فرموده که خودبرتربینی است:
🌹وَقَالُوا نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ.
و گفتند: اموال و فرزندان ما بیشتر است (و این نشانهء علاقهء خداست به ما). و ما هرگز عذاب نخواهیم شد. ۳۵ سبأ.
■ آنان به این دلیل خود را برتر از دیگران میبینند که میگویند: اگر ما مطرود درگاه او هستیم، چرا این همه نعمت، به ما داد؟!
👈 آیهء بعد، پاسخ این یاوه گویی است:
🌹قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ وَيَقْدِرُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ.
بگو: پروردگار من رزق را براى هر که بخواهد وسعت مى بخشد یا تنگ مى گیرد، (این نشانهء قرب و یا دوری به درگاه او نیست). ولى بیشتر مردم نمى دانند. ۳۶ سباء.
👈 سپس مسئله را در آیهء بعد، روشنتر فرموده است:
🌹🌹 وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُم بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِندَنَا زُلْفَىٰ إِلَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِي الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ.
اموال و فرزندانتان هرگز شما را نزد ما مقرب نمى سازد، جز کسانیکه ایمان بیاورند و عمل صالحى انجام دهند که براى آنان در برابر کارهایى که انجام داده اند پاداش مضاعف است (پاداش دو، و گاهی چند برابر). و آنها در غرفه هاى بهشتى در (نهایت) امنیت خواهند بود. ۳۷ سبا.
■ 👈 اشتباه بزرگى که غالبا دامنگیر بسیاری از مردم است، اینست که تصور میکنند آنها که در این جهان از نظر مادى گرفتار محرومیت اند، مغضوب و مطرود درگاه خدا هستند، و آنها که در رفاه نعمت غوطه ورند، محبوب و مقبول او مى باشند.
در حالیکه چه بسیار افراد محرومى که به برترین مقامها در پیشگاه خداوند میرسند، و چه بسیار افراد متنعمى، که اموال و ثروتشان بلاى جانشان و مقدمهء مجازاتشان است.
👈 البته نه به این معنى که انسان دست از تلاش و کوشش لازم، براى زندگى بهتر بردارد. بلکه، معنی آن اینست که هرگز اموال و اولاد فراوان، نشانهء تقرب به درگاه الهی نیست.
💚 👈 معیار حقیقی تقرب به درگاه خداوند سبحان چیست؟
فرمود: ایمان و عمل صالح.
نه ایمان به تنهایی و نه عمل صالح بدون ایمان. این دو با هم وسیلهء تقرب به پیشگاه باری تعالی است. (دقت کنیم).
👈 بخش دوم، فرداإن شاءالله.
🖤 تسلیت شهادت ام المومنین خديجه کبری🖤
🌺 👈 بانوی بزرگ اسلام، حضرت خديجه سلام الله علیها، از دو جهت پیامبر بزرگوار اسلام را حمایت کردند تا نهال اسلام به بار نشست.
🍃 اول، پذیرش اسلام و ایستادگی این بانوی بزرگ جزیرة العرب در مقابل توطئه های دشمنان، و حمایت ایشان از پیامبر و رسالتشان.
🍃 و دوم ثروت فراوان بانو که در خدمت پیامبر و اسلام بود.
✅ خداوند در بارهء ثروت فراوانی که بانوی بزرگوار اسلام، با میل و رغبت در اختیار رسول خدا قرار داد، فرموده است:
🌹 وَجَدَکَ عائِلاً فَأَغْنى.
و (خداوند)، تو را فقیر یافت و بى نیاز نمود. ۸ ضحی.
🌺 👈 آن حضرت از ثروتمندترین افراد جزیره العرب بود. کاروان های تجاری ایشان، شب و روز در طائف و یمن و شام و مصر و سایر بلاد در حرکت بودند.
🔸 عظیم ترین خطری که پیامبر را در آغاز رسالتش تهدید می کرد، محاصره اقتصادی مسلمانان بود، اما اموال حضرت خدیجه، کلید شکست این محاصره شد. او مواد مصرفی را به چندین برابر قیمت واقعی اش برای غذای مسلمانان می خرید تا آنکه سال های محاصره اقتصادی، با پیروزی مسلمانان تمام شد.
🔸همچنین هزینهء مهاجرت عده ای از مسلمانان به حبشه، از دارائی بانو خديجه کبری تامین گردید.
🔸و نیز، پیامبر بزرگوار، هنگام هجرت از مکه به مدینه، هزینهء سفر مهاجران را که اغلب از فقرا بودند، از باقی ثروت خديجه کبری تامین نمودند. و بسیاری هزینه های دیگر برای رشد اسلام.
⚫⚫
🌸 پیامبر بزرگوار اسلام در بارهء أم المومنین، خدیجة الغراء فرموده اند:
كجاست كسی كه مثل خديجه باشد؟
خديجه كسی بود كه در روزی كه مردم مرا تكذيب می كردند او مرا تصديق كرد. روزی كه همه برای من چنگ و دندان می كشيدند در اين دين اسلام مثل كوه پناهم بود. او بود كه با مال و ثروتش مرا كمك كرد.
خداوند متعال مرا امر كرد كه به خديجه بشارت دهم كه خانه ای از زمرد در بهشت دارد که هیچ زحمتی در آن نیست.
کشف الغمه، ج ۲، ص ۱۳۱. بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۱.
🌸 همچنين پيامبر بزرگوار فرموده اند:
شبی كه به معراج رفتم وقتی كه می خواستم برگردم، جبرئيل اين جمله را گفت: حاجتی دارم. من از طرف خدا و خودم از شما می خواهم كه سلام خدا و من را به خديجه برسانی.
بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۷ و ۸.
🌸 👈 در توضیح اینکه معراج پیامبر یکسال قبل از هجرت بوده و در آنزمان حضرت خدیجه رحلت کرده بودند، حدیثی از امام صادق نقل میکنم که فرموده اند: پیامبر بزرگوار، یکصد و بیست بار به معراج رفتند.
بحارالانوار، ج۱۸، ص ۳۸
👈 👈 معراج معروف پیامبر بر طبق آیات قرآن، جسمانی بوده و معراجهای دیگر، روحانی.
👈 👈 و اما بعضی از بزرگان دین با استناد به آیات کلام الله در سوره های اسراء و نجم، قائل به دو معراج هستند. یکی اول بعثت و دوم که مشهور است، یکسال قبل از هجرت در تاریخ شب ۱۷ ربیع الاول.
🍃 به فرموده آنان، از آیهء اول تا دوازدهم سورهء نجم در بارهء معراج اول پیامبر است که ابتدای بعثت صورت گرفته، و سپس در آیهء سیزدهم فرموده:
لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى.
یعنی بار دیگر نیز او را مشاهده کرد. ۱۳ نجم.
🍃 و بعد از آن تا آیهء هجدهم در بارهء معراج معروف پیامبر است که یکسال قبل از هجرت در شب ۱۷ ربیع الاول صورت گرفته.
🍃 و نیز آیهء اول سورهء اسراء که در بارهء معراج معروف پیامبر است.
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
👈 در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم، هر گاه انذارکننده ای، آیات الهی را به مردم یادآوری میکند، ثروتمندان مغرور جامعه که آنرا با منافع خود در تضاد می بینند، اقدام به مخالفت کرده و معترض میشوند.
و خواندیم دلیل این مخالف آنان، خودبرتربینی است.
■ چرا خودبرتربین هستند؟
چون تصور میکنند هرکه از نعمتهای بیشتری برخوردار است، به خدا نزدیکتر است و خداوند، او را بیشتر دوست دارد.
سپس خداوند پاسخ آنها را داد و فرمود:
فقط و فقط ایمان و عمل صالح، شما را به درگاه الهی نزدیک میکند.
🟩 بنابراین، تمام معیارها به این دو امر باز مى گردد، ایمان و عمل صالح.....
از هر فرد، در هر زمان، در هر مکان، از هر قشر و از هر گروه.
و تفاوت انسانها در پیشگاه خدا، به تفاوت درجات ایمان و مراتب عمل صالح آنهاست، و جز این چیز دیگرى نیست.
👈 علم و دانش و انتساب به افراد بزرگ، حتى انتساب به پیامبران، داشتن موقعیتهای اجتماعی، داشتن ثروت فراوان و بسیاری نعمتهای دیگر، اگر توأم با ایمان و عمل صالح نباشد، به تنهائى چیزى بر ارزش انسان نمى افزاید.
.
✅ ✅ به این معنی که خداوند، معیار اصیل را در دو چیز خلاصه کرده، که همهء انسانها قدرت بر تحصیل آنرا دارند، و داشتن نعمتهای الهی و یا محروم بودن از امکانات دنیوی، تاثیری در کسب عزت در پیشگاه خداوند ندارند. (دقت کنیم)
《 اما اگر اموال و اولاد بر خدا ترجیح داده شوند، عملا تبدیل به بتهایی شده اند همتای خدا که مورد پرستش قرار می گیرند. حتی گاهی ممکن است به نظرمان هم نیاید و متوجه این بت پرستی نشویم. حواسمان را جمع کنیم 》
👈 سپس در آیهء بعد، در مقابل ایمان و عمل صالح که وجه تمایز انسان خوب از انسان بد است، و پاداشهای فراوانی که برای آن ذکر شده، تنها یک گروه را معرفی میفرماید:
🌹 وَالَّذِينَ يَسْعَوْنَ فِي آيَاتِنَا مُعَاجِزِينَ أُولَٰئِكَ فِي الْعَذَابِ مُحْضَرُونَ.
و کسانیکه براى انکار و ابطال آیات ما تلاش مى کنند و مى پندارند از حوزهء قدرت ما فرار خواهند کرد، در عذاب (الهى) احضار مى شوند. ۳۸ سبا.
⚫ 👈 یعنی کسیکه در ابطال آیات کلام الله می کوشد و ذهنها را بسمت انحراف متمایل می کند، تمام کفر است در مقابل تمام ایمان و عمل صالح. (خیلی دقت کنیم).
اینان در دنیا با کمک همهء علم و قدرت و نفوذ در افکار و سرمایه گذاریهای مالی و حرفهای دلنشین، با آیات الهی در می افتند و می پندارند که از حوزهء قدرت خدا گریخته اند. اما غافل از اینکه در عذاب الهی احضار خواهند شد.
■ من نمیتوانم حکم الهی را اجرا کنم......
از جنس همین مخالفتهاست.
👈 إن شاءالله در پیغامهای قرآنی چند روز آینده میهمان آیات حجاب میشویم.
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
👈 در پیغام قرآنی روز گذشته، آیهء ۳۸ سبأ خواندیم که فرمود:
🌹 والذین یسعون......
کسانیکه برای ابطال و انکار آیات ما تلاش میکنند و میپندارند از حوزهء قدرت ما فرار خواهند کرد، در عذاب احضار میشوند.
👈 بنابراین من نمیتوانم حکم الهی را اجرا کنم، از جنس همین مخالفتهاست.
🍃 و قرار شد از امروز آیات حجاب را بخوانیم: ( ۱ )
🌹🌹 وَيَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ....
و اى آدم! تو و همسرت در بهشت ساکن شوید. و از هرجا که خواستید، بخورید! اما به این درخت نزدیک نشوید، که از ستمکاران خواهید بود. ۱۹ اعراف.
👈 قبل از تفسیر و ادامهء آیات، ببینیم بهشتی که پدر و مادر انسان در آن بوده اند کجا بوده؟
قطعا بهشت برین نبوده است، چون کسیکه وارد آن بهشت شود هرگز اخراج نخواهد شد.
👈 👈 از آنجا که حضرت آدم بعنوان انسان برای زندگی روی کرهء زمین خلق شده است، لذا روی همین کرهء زمین بوده در نقطه ای بس خوش آب و هوا و سرسبز تا اینکه بتواند آرام آرام با مشکلات زندگی و گرفتاریهای این کرهء خاکی آشنا شود. اما در یک محیط امن و آرام.
🌸 راوی از آقا امام صادق نقل میکند که فرموده اند:
جَنَّةٌ مِنْ جِنّاتِ الدُّنْیا یَطْلُعُ فِیهَا الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ لَوْ کانَ مِنْ جِنَانِ الآْخِرَةِ ما خَرَجَ مِنْها أَبَداً.
باغى از باغ هاى دنیا بود که خورشید و ماه بر آن مى تابید، و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمى شد.
کتاب کافى، طبق نقل نور الثقلین، ج ۱، ص ۶۲.
🔸 بهرحال، آنگاه که فریب شیطان را خورد، خداوند به او فرمود اهبطوا، یعنی فرود آیید، به معنی فرود از مقامی که در آن قرار داشتند. مقام عزت و احترام و بدور از سختی. مقامی که مسجود فرشتگان بود.
اما در روی زمین باید مجاهدتها کنیم تا شاید به چنین مقامی دست یابیم.
👈 و در مورد میوه ممنوعه هم باید بدانیم، استفاده از آن درخت و میوه اش بخودی خود منعی نداشته. مثل اینکه خوردن میوهء انگور منعی ندارد و حتی بسیار پرفایده است اما وقتی کسی سرما میخورد، نباید از این میوه استفاده کند.
میوه ای هم که حضرت آدم از خوردن آن منع شد همینطور بوده است. یکی از میوه های معمول بوده ولی چون خداوند فرمان داده از آن نخورند پس استفاده از آن ممنوع شده است. در واقع این ممنوعیت، نهی ارشادی بوده برای تکامل آدم.
به این معنی که حضرت آدم که از آن میل کرده در واقع مرتکب گناه و حرام نشده، چون آن میوه حرام نبوده است. بلکه ترک اولی از او سر زده.
👈 و اینکه خداوند در آیهء ۲۷ اعراف فرموده است:
🌹يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ.
اى فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد، آن گونه که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد.
🍃 خداوند به ما که روی کرهء خاکی زندگی میکنیم هشدار داده است که مثل پدر و مادرمان که در بهشت بوده اند فریب شیطان را نخوریم.
👈 این به چه معنی است و چگونه ما در آن بهشت قرار داریم؟
اشارهء خداوند، به یک زندگی بهشتی است که پاک است و مورد عنایت خداوند سبحان.
و فرموده فریب شیطان را نخورید و از این زندگی پاک و بهشتی هبوط نکنید.
خب...... اگر کسی از این زندگی پاک و بهشتی هبوط کند، شرایط زندگیش چگونه خواهد شد؟
👈 در ادامهء همین آیه فرموده است:
🌹يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا.
و لباسشان را از تنشان بیرون ساخت تا عورتشان را به آنها نشان دهد. ۲۷ اعراف.
👈 👈 👈 بنابراین زندگی بهشتی روی کرهء زمین، یک زندگی پاکیزه بر مبنای ایمان است که اگر کسی از آن هبوط کند، یعنی سقوط کند، تبدیل میشود به یک زندگی بدون پرده، بدون حفاظ، بدون رعایت شئونات اخلاقی..... که هرکسی اجازهء ورود به آنرا دارد.
یک زندگی بی قید که صاحبان آن پاک نیستند و پوششی برای عورت خود قرار نمیدهند. منظورم از پوشش صرفا لباس نیست.
■ کسیکه برای عورت خود پوششی قرار نمیدهد، همه جوره از زندگی پاکیزه خارج خواهد شد. از پاکی چشم، از اخلاق، از ادب، از حلال، از رعایت حقوق اعضاء خانواده، از عدالت، و خلاصه زندگی او تبدیل میشود به یک زندگی سیاه که ثمرهء آن فرزندان ناصالح خواهد بود.
نکته ای که باید بدانیم اینست که ممکن است ظاهر این افراد، متفاوت هم باشد.
/ ادامه در پیغام فردا إن شاءالله/
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
آیات حجاب ( ۲ )
👈 در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم خداوند، آدم و حوا را در بهشت سکنی داد و آنها را از خوردن میوه ای در بهشت منع فرمود.
و شیطان که در جریان سجده نکردن به آدم، کینه او را به دل گرفت قصد فریب آدم و همسرش را کرد.
👈 در آیهء بعد به هدف اصلی شیطان از این فریب اشاره فرموده است: ( دقت کنیم )
🌹🌹فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِن سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ.
سپس شیطان آن دو را وسوسه کرد، تا آنچه را از اندامشان پنهان بود، آشکار سازد. و گفت: پروردگارتان شما را از این درخت نهى نکرده مگر بخاطر اینکه (اگر از آن بخورید) هر دو فرشته خواهید شد، یا جاودانه(در بهشت) خواهید ماند. ۲۰ اعراف.
تفسیر: دقت کنیم، فرموده تنها هدف شیطان از این فریب آن بوده است که اندام آدم و حوا بواسطهء نافرمانی از خداوند، آشکار شود.
● یعنی اولین ضربهء شیطان و یارانش به انسان پاک اینست که اندام او را آشکار کنند.
● لذا در سیاست دشمنانمان مهمترین ضربه به بدنه اجتماع و کشورمان گرفتن حجاب است از زنان و مردان.
👈 شیطان برای جلب اطمینان آدم و همسرش، برای آنها سوگند دروغ هم یاد کرد و ابایی از آن نداشت:
🌹وَقَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ
وبراى آنها سوگند یاد کرد که من براى شما از خیرخواهانم. ۲۱ اعراف.
👈 و به این ترتیب آدم و حوا فریب شیطان را خورده و گرفتار ترک اولی در پیشگاه خداوند شدند:
🌹فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ ۚ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا........ إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ.
و به این ترتیب، آنها را با فریب ( از مقامشان) فرود آورد. و هنگامیکه از آن درخت چشیدند، اندامشان بر آنها آشکار شد. و براى پوشاندن خود، از برگهاى (درختانِ) بهشتى جامه دوختند. و پروردگارشان آنها را ندا داد که: آیا شما را از آن درخت نهى نکردم، و نگفتم که شیطان براى شما دشمن آشکارى است؟! ۲۲ اعراف.
آدم و حوا از میوهء ممنوعه میل کردند.
در پیغام روز گذشته خواندیم، خوردن آن میوه بخودی خود ممنوع نبوده و هدف خداوند، منع ارشادی بوده است برای تکامل آدم. بنابراین او با خوردن آن میوه گرفتار گناه و حرام نشده بلکه ترک اولی از او سر زده است.
👈 آنها قبل از ارتکاب این خلاف، برهنه نبودند بلکه پوششى داشتند که در قرآن، نامى از چگونگى این پوشش برده نشده. و پس از نافرمانی پروردگار، آن نعمت را از دست داده اند.
■ بر خلاف آنچه در تورات تحریف شده آمده که آدم از ابتدا برهنه بوده و منظور خدا از برهنه شدن آدم، لباس تکریم و احترام اوست!!
در پاسخ باید گفت: اگر آنها از ابتدا برهنه بوده اند، چرا باید پس از برهنه شدن، خود را با برگ درختان میپوشاندند؟
👈 برای درک بهتر، لازم است ترجمهء بعضی از کلمات را در آیهء ۲۰ بدانیم:
✔لِیُبْدِیَ یعنی《تا ظاهر كند》
✔وُورِیَ یعنی《پوشيدن و مستور كردن》
✔سَوْآتِهِما یعنی《چيزى كه آشكار شدنش ناپسند است》
👈👈👈 یعنی آن اندام در آدم و حوا که پوشیده بود، ظاهر شد و ظاهر شدنش ناپسند بود و این ظاهر شدن، به جهت فرمانبرداری از شیطان و نافرمانی از خداوند اتفاق افتاد.
این اندام ناپسند می تواند فقط شرمگاه باشد و یا بیشتر از آن، شاید هم وسعت این اندام در آدم و حوا متفاوت باشد. اشارهء مستقیم در این آیه نشده، اما در آیات دیگر حجاب، واضحتر بیان شده است که إن شاءالله خواهیم خواند.
👈 بهر حال، اولین نیت شیطان برای از راه بدر کردن انسان، برهنه کردن اوست و مطلب دیگری که میتوان از متن این آیهء شریفه درک کرد اینست که برهنگی، نتیجهء نافرمانی خداست و زینت پوشش و حجاب، به دلیل فرمانبرداری از خداوند است (دقت کنیم).
/ ادامه در پیغام فردا إن شاءالله/