⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
🌹🌹قُلْ إِنْ تُخْفُوا مَا فِی صُدُورِکُمْ أَوْ تُبْدُوهُ یَعْلَمْهُ اللَّهُ وَیَعْلَمُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.
بگو: اگر آنچه را در سینه های شماست، پنهان دارید یا آشکار کنید، خداوند آن را میداند، و از آنچه در آسمانها و زمین است، آگاه میباشد، و خداوند بر هر چیزی تواناست. ۲۹ آل عمران.
👈 بنابراین کسی تصور نکند نیات و مقصودش از خداوند سبحان، پنهان میماند.
👈 آنگاه شرایط را در روز رستاخیز، توضیح فرموده است:
🌹یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَبَیْنَهُ أَمَدًا بَعِیدًا وَیُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ.
روزی که هر کس، آنچه را از کار نیک انجام داده، حاضر میبیند، و آرزو میکند میان او، و آنچه از اعمال بد انجام داده، فاصله زمانی زیادی باشد. خداوند شما را از (نافرمانی) خودش، بر حذر میدارد، و خدا نسبت به همه بندگان، مهربان است. ۳۰ آل عمران.
👈 نمى گوید آرزو مى کند اعمال بدش نابود شود، زیرا انسان در روز قیامت نسبت به همه چیزهایی که خداوند فرموده است، به یقین میرسد. بنابراین میداند چیزى در جهان نابود نمى شود، ولی آرزو مى کند با آن فاصله بگیرد.
👈 سپس به راه نجات بشر از آن روز هولناک اشاره فرموده است:
🌹قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ.
بگو: اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد، و گناهانتان را ببخشد، و خدا آمرزنده مهربان است. ۳۱ آل عمران.
■ 👈 آیات فوق، مفهوم دوستى واقعى را تبیین مى کند و فرق آن را با محبت کاذب و دروغین، روشن مى سازد.
🍃 به این معنی که محبت، تنها یک علاقهء قلبى ضعیف و خالى از هر گونه اثر نیست، بلکه باید آثار آن، در عمل انسان منعکس باشد.
کسیکه مدعى عشق و علاقه به پروردگار است، نخستین نشانه اش این است که از پیامبر و فرستادهء او پیروى کند.
👈 و دوباره تاکید فرموده است:
🌹قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْکَافِرِینَ.
بگو: از خدا و فرستادهء (او)، اطاعت کنید! و اگر سرپیچی کنید، خداوند کافران را دوست نمیدارد. ۳۲ آل عمران.
ادعاى محبت پروردگار و پیامبر بزرگوار، در حالیکه عمل به برنامه هاى الهى در آنها کمتر دیده شود، اطاعت از خداوند و پیامبر نیست. لقلقهء زبان است. و کسانیکه این لقلقه را بر زبان دارند کافرند و خداوند آنها را دوست ندارد.
■ اگر کسی ادعای علاقه به خداوند و پیامبر میکند، باید این علاقه از اعمالی که انجام میدهد قابل اثبات باشد.
نمیشود که کسی بگوید خدا و پیامبر را دوست دارم اما در انجام فرامین خداوند و پیامبر، اهمال یا مخالفت کند.
✨ از اعمال ماه ذیقعده ✨
برای روز يكشنبهء اين ماه نمازی آسان و پرفضيلت از رسول خدا (صلی الله عليه و آله) روايت شده:
هركه آنرا بجا آورد، توبه اش پذيرفتهء حق، و گناهش آمرزيده میشود، و طلبكاران او در قيامت از او راضی گردند، و با ايمان از دنيا برود، و ايمانش از او گرفته نشود، و قبرش وسيع و نورانی گردد، و پدر و مادرش از او راضی شوند، و آمرزش حق نصيب پدر و مادر و فرزندان و نژاد او گردد، و روزی او توسعه يابد، و فرشتهء مرگ در وقت مردن با او مدارا كند ، و جانش را به آسانی بستاند.
و كيفيت آن نماز چنين است:
چهار ركعت نماز بخواند، هر دو رکعت به یک سلام.
در هر ركعت پس از حمد، سه مرتبه سورهء توحيد، و یک مرتبه سورهء فلق و سورهء ناس را بخواند، و پس از نماز هفتاد مرتبه اسغفار كند.
سپس بگوید:
لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّهَ إلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.
سپس بگوید:
يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اِغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إلاَّ أَنْتَ.
ای عزیز! ای آمرزنده! بیامرز گناهان مرا و گناهان همهء مردان و زنان مومن را، که کسی جز تو گناهان را نیامرزد.
اقبال، ص ۳۰۸.
🌺 همه و ما را دعا کنید 🌺
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمنوا...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! خود و خانوادهء خویش را از آتشى که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید. آتشى که فرشتگانى بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى کنند و آنچه را فرمان داده شده اند (بطور کامل) اجرا مى نمایند. ۶ تحریم.
تفسیر: نگهدارى خویشتن یعنی ترک معاصى و عدم تسلیم در برابر شهوات سرکش، و نگهدارى خانواده به تعلیم، تربیت، و فراهم ساختن محیطى پاک و خالى از هرگونه آلودگى، در فضاى خانه ای امن و بدور از هیاهوست.
این برنامه اى است که باید از نخستین سنگ بناى خانواده، مورد دقت باشد. از انتخاب همسری مومن و شایسته تا برقراری آرامش و امنیت لازم برای اعضاء خانواده.
🍃 قُوا به معنی نگاه دارید، اشاره به اینست که، اگر خانواده به حال خود رها شوند، خواه ناخواه بسوى آتش دوزخ پیش مى روند، این بزرگترهای خانواده هستند که باید آنها را از سقوط در آتش دوزخ حفظ کنند.
🍃 فرشتگان سختگیر و خشن هم، یعنی دیگر نه راه گریزى وجود دارد، و نه گریه و التماس، مؤثر است.
اما در عین حال، این مأموران هرگز از مرز عدالت خارج نمى شوند و فرمان خدا را بى کم و کاست اجرا مى کنند.
👈 در آیهء بعد، کفار را مخاطب ساخته و وضع آنها را در آن روز بازگو مى کند، و مى فرماید:
🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ كَفَرُوا ...
اى کسانیکه کافر شده اید! امروز (روز رستاخیز) عذرخواهى نکنید، چرا که تنها به اعمالتان جزا داده مى شوید. ۷ تحریم.
قرار گرفتن این آیه بعد از آیه ای که مخاطب در آن مؤمنان بودند، اشاره به این واقعیت است که، اگر به وضع اعضای خانوادهء خود نرسید، ممکن است کار شما به جائى برسد که در قیامت، شما را کافر خطاب کنند.
👈 تعبیر إِنَّما تُجْزَوْنَ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ، تأئید مى کند که جزاى گنهکاران در قیامت، همان اعمال آنهاست که در برابر آنان ظاهر مى شود، درست همانکه در آیهء قبل فرمود هیزم آتش جهنم، انسانها هستند.
🍃 عذرخواهى نوعى توبه است، و توبه تنها در این جهان امکان پذیر است، نه در جهان دیگر.
👈 اما در آیهء بعد، راه حل این تباهی را متذکر شده است:
🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! بسوى خدا توبه کنید، توبه اى نصوح. امید است پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغهایى بهشتى که نهرها از پاى درختانش جارى است وارد کند، در آنروزى که خداوند پیامبر و کسانى را که با او ایمان آوردند خوار نمى کند. این در حالى است که نورشان پیشاپیش آنان و از سوى راستشان در حرکت است، و مى گویند: پروردگارا! نور ما را کامل کن و ما راببخش که تو بر هر چیز توانایى. ۸ تحریم.
/تفسیر این آیه، فردا ان شاءالله/
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
👈 در پیغام قرآنی روز گذشته به آیهء مهم توبهء نصوح رسیدیم که قرار شد تفسیر آنرا امروز بخوانیم:
🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! بسوى خدا توبه کنید، توبه اى نصوح. امید است پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغهایى بهشتى که نهرها از پاى درختانش جارى است وارد کند، در آنروزى که خداوند پیامبر و کسانى را که با او ایمان آوردند خوار نمى کند. این در حالى است که نورشان پیشاپیش آنان و از سوى راستشان در حرکت است، و مى گویند: پروردگارا! نور ما را کامل کن و ما راببخش که تو بر هر چیز توانایى. ۸ تحریم.
تفسیر: نخستین گام، براى نجات، توبه است، توبه اى که از هر نظر خالص باشد، توبه اى که بخاطر خدا باشد، توبه اى که براى همیشه انسان را از معصیت جدا کند و بازگشتى در آن رخ ندهد.
حقیقت توبه همان ندامت و پشیمانى از گناه است، که لازمهء آن تصمیم بر ترک در آینده است، و اگر کارى بوده که مستقیما قابل جبران است، باید در صدد جبران برآید وگرنه با انجام کارهای نیک دیگر، گناه انجام شده را جبران کند.
🌸 پیامبر بزرگوار در بارهء توبهء نصوح فرموده اند:
آنست که شخص توبه کننده، به هیچ وجه بازگشت به گناه نکند، آنچنان که شیر به پستان هرگز باز نمى گردد. مجمع البیان، ج۱۰، ص۳۱۸.
این آیه، درجهء عالى توبهء نصوح را بیان مى کند، و گرنه، در مراحل پائین تر ممکن است بازگشتى باشد که بعد از تکرار توبه، سرانجام منتهى به ترک دائمى شود. منتها نباید آنقدر طول بکشد که درهای توبه بسته شود.
👈 👈 بسیار مى شود که از انسان، مخصوصاً در آغاز تربیت و سیر و سلوک الى الله، لغزش هائى سرمى زند، که اگر درهاى بازگشت به روى او بسته شود، مأیوس مى گردد، و براى همیشه از راه باز مى ماند، و لذا در مکتب تربیتى اسلام، توبه بعنوان یک اصل تربیتى با اهمیت مطرح است، و از تمام گنهکاران دعوت مى کند که، براى اصلاح خویش و جبران گذشته از این در، وارد شوند.
🌸 امام سجاد در مناجات تائبین به پیشگاه خداوند چنین عرضه مى دارد:
خداى من! تو کسى هستى که درى بسوى عفوت، به روى بندگانت گشوده اى، و نامش را توبه نهاده اى، و فرموده اى: بازگردید بسوى خدا و توبه کنید، توبهء خالص. اکنون، عذر کسانیکه از ورود از این در، بعد از گشایش آن، غافل شوند واقعا چیست؟!
✅ پس با توجه به آیهء مورد بحث، توبهء نصوح، پنج ثمره دارد:
🔹 نخست، بخشودگى سیئات و گناهان.
🔹 دوم، ورود در بهشت پر نعمت الهى.
🔹 سوم، عدم رسوائى در آنروزی که پرده ها کنار مى رود، و حقایق آشکار مى گردد، و دروغگویان تبهکار، خوار و رسوا مى شوند.
🔹 چهارم اینکه نور ایمان و عمل آنها از پیشاپیش و سمت راست آنها حرکت مى کند، و مسیر آنها را بسوى بهشت روشن مى سازد.
🔹 و پنجم اینکه توجهشان به خدا بیشتر مى گردد، لذا رو بسوى درگاه خدا مى آورند و از او تقاضاى تکمیل نور و آمرزش کامل گناه خویش مى کنند.
👈 👈 منظور از کسانیکه با پیامبر ایمان آورده اند و در قیامت خوار نمیشوند که در پایان آیه فرموده، مومنان حقیقی هستند که تمام جوانب ایمان را رعایت میکنند و خود را در برابر گناه حفظ میکنند واگر مرتکب گناهی شدند فورا توبهء واقعی میکنند و خلاصه از گناه و خطا و اشتباه و فراموشی، و غفلت، خود را محفوظ می دارند.
👈 👈 قطعا محافظه کاری تا این اندازه در توان و نوع تربیت بسیاری از مومنان نیست.
آیا باید با همین توان و خلاء های تربیتی ادامه داد؟!
قطعا خیر.
در واقع، تربیت انسان دو مرحله دارد:
🍃 مرحلهء اول زمانی است که انسان تحت تربیت بزرگترها قرار می گیرد و نوع تعلیم و تربیت او اجتناب ناپذیر است.
🍃 اما زمانیکه انسان، بخصوص کسیکه بدنبال تقرب به درگاه خداست، به بلوغ فکری رسید مرحلهء دوم تربیت او آغاز میشود که تحت فرمان خودش قرار می گیرد و باید تعلیم و تربیتی را که در معرض آن قرار داشته، رشد و یا تغییر دهد و هرگز نباید به آنچه در خانواده آموخته اکتفا کند. و اینگونه توان و ظرفیت خود را برای اوج گرفتن بسوی قرب الهی بالا ببرد.
👈 و درادامه فرموده، در قیامت نوری پیشاپیش و از سمت راست توبه کاران واقعی، در حرکت است....
✅ اما وقتی آنان وسعت نور مومنان واقعی را می بینند که هرگز مرتکب گناهان بزرگ نشده اند تا بخاطر آن توبه کنند، از خدا می خواهند مقامشان به آن مومنان واقعی برساند!
یعنی خداوند خواهد پذیرفت؟!!
/ یکی از مهمترین نشانه های مومن راستین را در پیغام فرداإن شاءالله میخوانیم/.
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
👈 در پیغام قرآنی روز گذشته از توبهء نصوح خواندیم و قرار شد امروز یکی از مهمترین خصوصیت مومن راستین را بخوانیم:
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ؟!
اى کسانیکه ایمان آورده اید! چرا سخنى مى گویید که عمل نمى کنید؟! ۲ صف.
تفسیر: از نشانه هاى مهم مؤمنان راستین اینست که گفتار و کردارشان صددرصد هماهنگ باشد، و هر قدر انسان از این اصل دور شود، از حقیقت ایمان دور شده است.
■ دروغها و خلف وعده ها. که هر دو از یک خانواده اند!
تمام سخنانی که گفته میشود ولی به آنها عمل نمیشود، زیرشاخه های دروغ و خلف وعده هستند. از دروغها و خلف وعده های ریز و درشت در بین گروههای کوچک مثل خانواده، دوست و همنشین گرفته تا دروغها و خلف وعده های بزرگ در سطح کلان.
👈 وقتی قولی داده میشود که به آن عمل نمیشود، دو حالت دارد.
■ یا شخص قول دهنده میداند که نمیتواند به حرفی که میگوید عمل کند و فقط بخاطر اینکه کار خودش راه بیفتد قولی میدهد.
■ و یا اینکه واقعا میخواهد به قولهایی که داده عمل کند اما نمیتواند.
🍃 که علامه طباطبائی در المیزان گفته اند:
فرق است بین اینکه انسان سخنى را بگوید که انجام نخواهد داد، و اینکه کارى که مى گوید را انجام ندهد، اولى دلیل بر نفاق است و دومى دلیل بر ضعف اراده.
المیزان، ج۱۹، ص۲۸۷.
👈 در واقع اولی با علم اینکه به آن چیزی که می گوید عمل نخواهد کرد قول میدهد و دومی کسی است که نمی تواند به آنچه که گفته عمل کند.
پس بهتر است اول خوب همهء جوانب را بسنجیم بعد قول بدهیم، و به اصلاح، روی هوا حرفی نزنیم و قولی ندهیم.
👈 سپس برای نشان دادن عمق فاجعه، در آیهء بعد می فرماید:
🌹كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ.
نزد خدا بسیار خشم آور است که سخنى بگویید که عمل نمى کنید! ۳ صف.
🌷 حضرت امیر به مالک اشتر فرمودند:
از اینکه به مردم وعده بدهى و تخلف کنى سخت بپرهیز، زیرا این موجب خشم عظیم در نزد خدا و مردم خواهد شد، چنانکه قرآن مى گوید:
کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ.
نهج البلاغه، نامهء ۵۳ (صبحی صالح).
👈 در آیهء بعد، مسئلهء اصلى را که مسئلهء جهاد است مطرح کرده، مى فرماید:
🌹 إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنْيَانٌ مَّرْصُوصٌ.
خداوند کسانى را دوست مى دارد که در یک صف در راه او پیکار مى کنند گویى بنایى آهنین اند. ۴ صف.
✅ 👈 این آیهء مهم اشاره به این دارد که در حقیقت، مهمتر از خود جهاد اینست که پیکار، فى سبیل الله باشد، و آن هم با اتحاد و انسجام کامل، همانند سدی فولادین که هیچ جهادی بدون اتحاد و یکپارچگی به پیروزی نخواهد رسید. همان اختلافی که معاندان در پوشش اصلاح و خیرخواهی، ایجاد میکنند و بسیاری از ما هم متاسفانه بلندگوی آنان میشویم!!
🍃 مَرْصُوص، به معنى سرب است، و از آنجا که گاه براى استحکام و یکپارچگى بناها، سرب را آب مى کردند و در لابلاى قطعات آن مى ریختند، بطورى که فوق العاده محکم و یکپارچه مى شد، به هر بناى محکمى مَرْصُوص اطلاق مى شود.
👈 و در اینجا منظور اینست که مجاهدان راه حق در برابر دشمن، یک دل و یک جان و مستحکم و استوار بایستند، گوئى همه یک واحد به هم پیوسته اند که، هیچ شکافى در میان آن نیست.
🌷 امیر مؤمنان در میدان صفین، هنگامیکه مى خواستند یاران خود را آمادهء پیکار کنند، فرمودند:
خداوند عزّوجل فرموده است إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ.
بنابراین، صفوف خود را همچون یک بناى آهنین محکم کنید، آنها که زره پوشند مقدم شوند، و آنها که بى زره اند، پشت سر آنان قرار گیرند، دندان ها را محکم به هم بفشارید و در برابر نیزه ها در پیچ و خم باشید که براى رد کردن نیزهء دشمن مؤثرتر است، به انبوه دشمن خیره نگاه نکنید، تا قلبتان قوى تر و روحتان آرام تر باشد، سخن کمتر بگوئید که سستى را دور مى کند، و با وقار شما مناسب تر است، پرچم هاى خود را کج نکنید و آنها را از جا تکان ندهید، و جز بدست دلیران مسپارید.
خطبهء ۱۲۴.
⚫ 👈 پس مومنانی که در برابر دشمن با هم اتحاد ندارند و به قولی هرکس حرف خودش را می زند، یا منافقند و به نفع دشمن تلاش میکنند، و یا گمراه و منحرفند و ناخواسته در زمین دشمن بازی میکنند و هیچ توجهی هم به تذکرات ندارند.
■■ هر دو گروه، خطرناکند اما خطر گروه دوم بیشتر است، چون تکلیف ما با گروه اول روشن است و آن اینکه آنها از ما نیستند، ولی با گروه دوم چه کنیم که از ما هستند ولی با ما نیستند!!
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
🌹🌹وَلَا تُجَادِلْ عَنِ الَّذِينَ يَخْتَانُونَ أَنفُسَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ خَوَّانًا أَثِيمًا.
و از آنها که به خود خیانت کردند، دفاع مکن. زیرا خداوند، افراد خیانت پیشه گنهکار را دوست ندارد. ۱۰۷ نساء.
تفسیر: کسیکه خیانت میکند، در درجهء اول به خود خیانت کرده. چون آثار تمام اعمال از خوب و بد، ابتدا به خود انسان برمیگردد.
و دستور فرموده از خائن نباید دفاع کرد. نباید برای بخشیده شدن او میانجیگری کنیم و نباید واسطه شویم.
یَختانُون، فعل مضارع است و معنی استمرار دارد. یعنی افرادی که همیشه خائن هستند و هیچگاه موضع خود را تغییر نمیدهند.
👈 آنگاه در آیهء بعد، اسراری را از خیانتکاران فاش میفرماید که مردم از آن بیخبرند:
🌹يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلَا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ مَا لَا يَرْضَىٰ مِنَ الْقَوْلِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطًا.
(آنها زشتکارى خود را) از مردم پنهان مى دارند. اما از خدا پنهان نمى دارند. و هنگامیکه در مجالس شبانه، سخنانى که خدا راضى نبود مى گفتند، خدا با آنها بود. خدا به آنچه انجام مى دهند، احاطه دارد. ۱۰۸ نساء.
آنها دور از انظار مردم و بصورت خیلی مخفیانه با یکدیگر جلساتی تشکیل میدهند و گفتگو و برنامه ریزی میکنند، برای خیانت به مردم.
از افشای اسرار مردم و خیانت در امانتهایی که متعلق به عموم مردم است اعم از نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی.
ایجاد شرایطی که اصلا به نفع مردم نیست اما ظاهر آنرا موافق با منافع مردم می آرایند.
همهء اینها خیانت است.
👈 سپس تکلیف دفاع کنندگان از خائنان را روشن میفرماید:
🌹هَا أَنتُمْ هَٰؤُلَاءِ جَادَلْتُمْ عَنْهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فَمَن يُجَادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَم مَّن يَكُونُ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا.
آرى، شما کسانى هستید که در زندگى این جهان، از آنان دفاع کردید. اما کیست که در برابر خداوند، در روز رستاخیز از آنها دفاع کند؟! یا چه کسى است که حامى آنها باشد؟! ۱۰۹ نساء.
شاید کسانی بتوانند از خائنان در برابر انظار عموم دفاع کنند و حتی آنها را تبرئه کنند و نجات دهند. اما این پایان کار نیست.
دادگاه اصلی هنوز مانده. ممکن است فرد یا افراد خیانتکار بتوانند در این دنیا با کمک حامیان خود از چنگال مجازات فرار کنند اما در محضر خداوند سبحان، چه خواهند کرد؟
آن روز، روز رسوایی خائنان و مدافعان خائنان است.
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫
🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنَادَوْنَ لَمَقْتُ اللَّهِ أَكْبَرُ مِن مَّقْتِكُمْ أَنفُسَكُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَى الْإِيمَانِ فَتَكْفُرُونَ.
روز قیامت کسانى را که کافر شدند صدا مى زنند که عداوت و خشم خداوند نسبت به شما از عداوت و خشم خودتان نسبت به خودتان بیشتر است، چرا که بسوى ایمان دعوت مى شدید، ولى انکار مى کردید. ۱۰ غافر.
تفسیر: کسانیکه کافر میشوند، در روز قیامت که حقایق را مشاهده کرده و به یقین میرسند، از عملکرد خودشان در دنیا خشمگین میشوند که چگونه ندای توحید را شنیدیم اما به آن پشت کردیم!! خطاب میرسد: خشم خداوند بیشتر است.
👈 خیال میکنند آخرت هم برای آنها مثل دنیاست که بتوانند از قدرت خود استفاده کنند و رانت کنند و بر گناهان و اشتباهات و تکبر خود، سرپوش بگذارند:
🌹قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَىٰ خُرُوجٍ مِّن سَبِيلٍ.
آنها مى گویند: پروردگارا! ما را دوبار میراندى و دوبار زنده کردى. اکنون به گناهان خود معترفیم. آیا راهى براى خارج شدن (از دوزخ) وجود دارد؟ ۱۱ غافر.
👈👈 انسان میمیرد و دوباره در برزخ زنده میشود. و یکبار هم هنگام نفخهء صور اول که خداوند در آیهء ۶۸ زمر فرمود: همه میمیرند مگر خداوند سبحان. و دوباره با نفخهء صور دوم، در قیامت زنده میشوند.
■ گنهکاران اعتراف به جرم خود میکنند و با اینکه میدانند راه برگشتی نیست ولی باز تقاضای برگشت میکنند.
👈 آنقدر برگشت ناپذیر بودن به دنیا بدیهی و آشکار است که خداوند هیچ پاسخی در اینباره به آنها نمیدهد، اما اعمال زشتشان را گوشزد میفرماید:
🌹ذَٰلِكُم بِأَنَّهُ إِذَا دُعِيَ اللَّهُ وَحْدَهُ كَفَرْتُمْ ۖ وَإِن يُشْرَكْ بِهِ تُؤْمِنُوا ۚ فَالْحُكْمُ لِلَّهِ الْعَلِيِّ الْكَبِيرِ.
این به سبب آنست که وقتى خداوند به یگانگى خوانده مى شد انکار مى کردید، و اگر براى او همتایى مى پنداشتند ایمان مى آوردید. اکنون داورى مخصوص خداوند بلند مرتبه و بزرگ است. ۱۲ غافر.
👈 غفلت از خداوند سبحان و دستوراتش، و انتخاب معبودهایی غیر از او.
معبودهایی که بخاطر جلب رضایت آنها و ارتباط داشتن با آنها، دستورات خداوند را نادیده گرفته و تصور میکنند رزق و روزی، دست بندگان خداست و حل مشکلاتشان را از بندگان خدا طلب میکنند.
👈 سپس برای یادآوری اینکه تمام قدرت از آنِ خداست، فرموده است:
🌹هُوَ الَّذِي يُرِيكُمْ آيَاتِهِ وَيُنَزِّلُ لَكُم مِّنَ السَّمَاءِ رِزْقًا ۚ وَمَا يَتَذَكَّرُ إِلَّا مَن يُنِيبُ
او کسى است که آیات خود را به شما نشان مى دهد و از آسمان براى شما روزى با ارزشى مى فرستد. تنها کسانى متذکر این حقایق مى شوند که (بسوى خدا) بازمى گردند (و پیوسته به یاد او هستند). ۱۳ غافر.
👈 و سپس راه رهایی از انحرافاتی را که ذکر شد، بیان فرموده است:
🌹فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ.
(تنها) خدا را بخوانید و دین خود را براى او خالص کنید، هر چند کافران ناخشنود باشند. ۱۴ غافر.
👈 پیداست اگر مومنین، دین خود را خالص کنند و فقط خداوند را مد نظر داشته باشند و بر خلاف فرمان او کاری انجام ندهند، به مذاق کافران خوش نمی آید.
خب بله.
■ اگر ما فقط بدنبال جلب خشنودی خداوند باشیم دیگر مطابق میل کافران عمل نمیکنیم و بدین ترتیب آنها نمیتوانند به خواسته هایشان که فقط و فقط منافع خودشان است برسند.
■ آنها دوست ندارند مومنین پیشرفت کنند. دوست ندارند مومنین توان دفاعی و نظامی داشته باشند. دوست ندارند همه چیز، ارزان در اختیار مومنین باشد.
■ و در یک کلام آنها میخواهند مومنین، زیر بلیط آنان بوده و وابسته به آنها باشند و هیچ استقلالی نداشته باشند.
آنها میخواهند احکام دین و فرهنگ غنی در بین مؤمنان را خدشه دار کنند.
■ آنها میخواهند مومنین را به زمین بزنند. برای رسیدن به این منظور از هر راهی وارد میشوند:
گاه با روی خوش، لبخند، وعده های شیرین....
و گاه با تحریم، تهدید، و جنگ.
اما خواستهء آنها در هر صورت، یکی است 👇
⚫ سلطه بر مومنین.
🌺 حرکات امامان علیهم السلام برای تشکیل حکومت اسلامی. انسان ۲۵۰ ساله 🌺
🍃 کتابی ارزشمند به قلم حضرت آیت الله خامنه ای.
💚 دورهء امام علی بن موسی الرضا:
در ۵ پیغام ( ۱ )
پس از شهادت امام موسی کاظم، در قلمرو سلطنت هارون، اختناق و خفقان کامل حاکم بود بطوریکه یکی از یاران امام رضا گفته است: از شمشیر هارون خون می چکد.
کافی، ج۸، ص۲۵۷.
و امام رضا هم مجبور بود در خفا و با تقیه مبارزات پدران خود را ادامه دهد.
۵ سال اول دورهء امامت ایشان در زمان هارون بود و ۵ سال دوم مصادف بود با جنگهای داخلی میان خراسان و بغداد، بین مامون و امین، دو فرزند ارشد هارون، بر سر حکومت. و بالاخره مامون در جنگ با امین پیروز شد و خلافت را به چنگ آورد. یک خلافت بی منازع و بی رقیب.
اولین دغدغهء او حل مشکل علویان بود. او در تجربهء خلفای سلف دیده بود که سطوت و حشمت هارونی و به بند کشیدن و به شهادت رساندن امامان، نتوانسته مانع از حرکت شیعیان شود، لذا روش دوستی و احترام را پیش گرفت و تصمیم گرفت امام رضا را ولیعهد خود قرار دهد.
مامون، هوشی سرشار داشت و همهء امکانات هم در اختیار او بود و این، شرایط را برای امام سخت تر می کرد.
مامون تصمیم گرفته بود ریشهء تشیع را برای همیشه قطع کند. کاری که از سال ۴۰، یعنی بعد از شهادت حضرت امیر، هیچیک از خلفا با تمام قدرتی که داشتند نتوانسته بودند مقابل مبارزات امامان بزرگوار پیروز شده و به آن دست پیدا کنند.
و امام هشتم هم با وجودی که شرایطشان با دیگر امامان قبل از خود بکلی فرق داشت، ولی توانست به دشمن فائق آید و شیعه را زنده نگه دارد. بطوریکه سال ۲۰۱ هجری که سال ولایتعهدی امام هشتم است، یکی از پربرکت ترین سالهای تاریخ تشیع شد و نفس تازه ای در مبارزات علویان دمیده شد. و همه، مدیون شیوهء حکیمانهء امام هشتم هستیم.
👈 👈 شرح ماجرا:
مامون از دعوت امام به خراسان چند مقصود داشت:
✔ اولین هدف، تبدیل مبارزات علوی از شکل حاد و انقلابی به شکل آرام و بی خطر بود.
✔ دوم، تخطئه و نادرست شمردن مدعیان تشیع.
✔ سوم، با اینکار می خواست امام و یاران ایشان را که در معارضه و مبارزه بودند، در سیطرهء خود بگیرد.
✔ چهارم اینکه دیدارهای امام با عموم مردم، در یک محیط امنیتی و با نظارت ماموران حکومتی انجام شود.
✔ پنجم اینکه با انتخاب امام بعنوان ولیعهد، خود را در میان مردم که ارادت خاصی به امام هشتم داشتند، چهره ای معنوی و موجه نشان دهد.
✔ و ششم اینکه وجود امام بعنوان فرزند پیامبر و محبوب مردم در دستگاه حکومتی، می توانست توجیهی باشد بر عملکردهای نادرست حکومت.
/ إن شاءالله در پیغامهای بعدی پیامدهای این اهداف ششگانهء مامون را خواهیم خواند که اگر محقق میشد چه مشکلاتی برای تشیع بوجود می آورد!! اما به برکت تدبیر و درایت آقا علی بن موسی الرضا، نقشه های شومشان شکست خورد /
🌺 حرکات امامان علیهم السلام برای تشکیل حکومت اسلامی. انسان ۲۵۰ ساله 🌺
💚 دوران امام هشتم:
در ۵ پیغام ( ۲ )
👈 گفتیم هدف اول مامون از ولیعهدی امام رضا این بود که مبارزات را از حالت انقلابی به حالت آرام تبدیل کند.
اصولا مبارزات علویان به رهبری امامان بزرگوار از دو ویژگی برخوردار بود و بهمین جهت تاثیر بسیار زیادی در برهم زدن بساط خلافت داشت:
👈 یکی مظلومیت و دیگری قداست.
به این ترتیب هر کسیکه از اندک آمادگی برای هدایت برخوردار بود، اندیشهء شیعی به واسطهء همین دو ویژگی در دل و جان او قرار میگرفت، و به برکت استتار و مخفی بودن مبارزات امامان، تفکر شیعی روز بروز گسترش پیدا می کرد و مامون به این مهم پی برده بود لذا خواست با قرار دادن امام هشتم بعنوان یکی از مسئولین حکومتی، این مظلومیت و قداست را از او بگیرد.
و به این ترتیب می توانست مبارزات شیعی را در جامعه، از حد یک تفکر مخالف دستگاه، پائین آورده و آنرا همردیف تفکرهای معمولی که در جامعه وجود داشت، قرار دهد.
👈 دومین هدف او از ولایتعهدی امام رضا، تخطئهء شیعیان بود، به اینصورت که با آوردن امام هشتم در دستگاه حکومتی، شیعیان را خطاکار نشان میداد وثابت میکرد خلافتهای گذشته و خلافت خود مامون، نامشروع نیست و اعتراضات علویان از روی عقده های حقارت است.
ضمن اینکه زهد و بی اعتنائی ائمه به دنیا هم در انظار مردم از بین می رفت.
👈 در سومین و چهارمین هدف، مامون با ولیعهد قرار دادن امام می توانست علاوه بر خود امام، سلحشوران علوی را در سیطره خود بگیرد. کاری که خلفای قبلی، علیرغم همهء تلاشها نتوانسته بودند به آن دست پیدا کنند و آنها را شناسائی و مغلوب کنند.
و می توانست دیدارهای مردمی امام را هم تحت نظارت ماموران امنیتی خود قرار دهد.
👈 اما هدف پنجم، کسب جایگاه معنوی برای خودش بود.
👈 و در ششمین هدف، با قرار دادن فرزند پاک پیامبر بعنوان ولیعهد، میتوانست حرکتهای خلاف دین و خلاف عدالت دستگاه حکومتش را سرپوش گذارد و کسب آبرویی کند و بابت دنیا طلبی، مواخذه نشود.
◾ او چنان با تدبیرهای پیچیده، اهدافش را دنبال می کرد که گاها به غیر از خود او، هیچکس از محتوای سیاستش خبر نداشت حتی در بعضی موارد، فضل بن سهل، وزیر و مشاور نزدیک او هم بیخبر بود.
او سیاستمداری پخته و متفکری عمیق بود.
💚 👈 اما طرف دیگر که بود؟ امام علی بن موسی الرضا.
✅ که توانست اینهمه پختگی و سیاست بازی را مهار کرده و آنهمه زحمت و هزینهء مامون را به یک بازی کودکانه مبدل سازد.
سرانجام هم مامون با همهء زیرکی نتوانست راهی غیر از راه پدرانش را پیش بگیرد و سرانجام در همان مزبله ای افتاد که پدرانش سقوط کرده بودند. عیاشی و پرده دری.
اما سیاستهای امام هشتم چه بود که پوزهء مامون را به خاک مالید؟
/ فرداإن شاءالله/
آیات الهی
✨ از اعمال ماه ذیقعده ✨ برای روز يكشنبهء اين ماه نمازی آسان و پرفضيلت از رسول خدا (صلی الله عليه و
✅ نماز یکشنبه های ماه ذیقعده.
کیفیت نماز، سنجاق شده.
همه و ما را دعا کنید.