12.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکسال پیش دلمان برای تو سوخت.....
اما حالا دلمان برای خودمان میسوزد....
چقدر جایتان خالیست ⚫⚫⚫⚫
🌹🌹یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَتُرِیدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَیْکُمْ سُلْطَانًا مُبِینًا.
ای کسانیکه ایمان آورده اید کافران را بجای مومنان ولیّ و تکیه گاه خود قرار ندهید آیا میخواهید (با این عمل) دلیل آشکاری بر ضرر خود در پیشگاه خدا قرار دهید؟! ۱۴۴
🌹إِنَّ الْمُنَافِقِینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِیرًا.
بدرستیکه منافقان در پائین ترین مرحلهء دوزخ قرار دارند و هرگز یاوری برای آنها نخواهی یافت. ۱۴۵ نساء.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫
🌹🌹إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ.
به یقین در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و شد شب و روز، نشانه هاى (روشنى) براى خردمندان است.
تفسیر: کسیکه در آفرینش جهان، تفکر و اندیشه کند و از کنار حقایق خلقت، بی تفاوت عبور نکند، به بیان خداوند متعال، او خردمند است.
👈 و خردمندان چه کسانی هستند؟
🌹الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ...
کسانیکه خدا را ایستاده و نشسته، و در حالیکه بر پهلو خوابیده اند، یاد مى کنند. و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین مى اندیشند. (و مى گویند) پروردگارا! اینها را بیهوده نیافریده اى. منزّهى تو! ما را از عذاب دوزخ، نگاهدار. ۱۹۱ آل عمران.
🍃 👈 در این آیه، نخست اشاره به ذکر و سپس اشاره به فکر شده است، یعنى تنها یادآورى خدا کافى نیست بلکه باید در خلقت او تفکر کرد.
🍃 اولین نتیجهء تفکر در خلقت، باور و یقین به هدفمند بودن آفرینش است.
لذا با عجز و زاری عرض میکند:
بار الها! اینها را بیهوده نیافریده ای.
🍃 این تفکر به انسان می آموزد که نظام آفرینش از روى حکمت، مصلحت و هدف صحیح آفریده شده، و نشانهء وحدانیت خداست و او از کردار عبث و بیهوده منزه است.
هر فرمانی که به انسان داده از روی دلیل و برهان است و جز انسان نادان با آن مخالفت نمیکند.
👈 لذا خردمندان عرضه میدارند:
🌹رَبَّنَا إِنَّكَ مَن تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ ۖ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ.
پروردگارا! هر که را تو (بخاطر اعمالش،) به آتش افکنى، او را خوار و رسوا ساخته اى. و براى ستمکاران، هیچ یاورى نیست. ۱۹۲ آل عمران.
■ ستمکاران همان کسانی هستند که از روی عناد یا تکبر و یا مصلحت اندیشیهای دنیوی، فرمان خدا را آنگونه که فرموده انجام نمیدهند.
👈 اگر انسان به تفکر در خلقت خودش، بپردازد، درمییابد که او آفریده شده تا مراحل رشد و تکامل را، طی کند و به معرفت الله برسد. و با عبودیت و بندگی پروردگار عالم، به مقامات قرب الهی دست پیدا کند.
■ نه اینکه فقط کسب مال کند، بخورد و بخوابد و به هیچکس جز خودش و منافعش اهمیتی ندهد.
✅ خداوند منان، انسان را بوجود آورد و او را هدایت کرد و او را به معرفت الله رساند، تا او خداوند را بخاطر بوجود آمدنش و هدایتش شکر کند.
👈 اگر انسان به این مرحله از رشد رسید، متوجه مسئولیت هایش شده و یقین پیدا می کند که یک خالق توانا، همیشه نظاره گر اوست و اعمال او را بی حساب و کتاب رها نمی کند. در این مرحله با یقین و باور قلبی عرض می کند:
🌹رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَار.ِ
پروردگارا! ما صداى منادى (تو) را شنیدیم که به ایمان دعوت مى کرد که: به پروردگار خود، ایمان بیاورید. و ما ایمان آوردیم. پروردگارا! گناهان ما را ببخش. و بدیهاى ما را بپوشان. و ما را با ابرار (و در مسیر آنها) بمیران! ۱۹۳ آل عمران.
🍃 ابرار، بهترین نیکوکاران هستند.
👈 و چنین افراد آبرومندی، با اینکه زرق و برق دنیا آنها را نمی فریبد و از گناه و خطا و اشتباه و غفلت، دوری میکنند، اما باز هم از عذاب الهی هراسان هستند، و بیش از عذاب الهی از رسوایی و بی آبرویی میترسند و عرضه میدارند:
🌹رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَىٰ رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَاد.َ
پروردگارا! آنچه را بوسیلهء پیامبرانت به ما وعده فرمودى، به ما عطا کن. و ما را در روز رستاخیز، رسوا مگردان. زیرا تو هیچگاه از وعدهء خود، تخلف نمى کنى. ۱۹۴ آل عمران.
👈 و خداوند سبحان، آنها را دوست میدارد، لذا:
🌹فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ...
پس پروردگارشان، درخواست آنها را پذیرفت. (و فرمود) من عمل هیچکس از شما را، زن باشد یا مرد، ضایع نخواهم کرد. شما از جنس یکدیگرید (و باایمان). لذا کسانیکه در راه خدا هجرت کردند، و از خانه هاى خود بیرون رانده شدند و در راه من آزار دیدند، و جنگ کردند و کشته شدند، به یقین گناهانشان را مى بخشم. و آنها را در باغهاى بهشتى، که از پاى درختانش نهرها جاریست، وارد مى کنم. این پاداشى است از طرف خداوند. و بهترین پاداشها نزد خداوند است. ۱۹۵ آل عمران.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫
👈 ابوحمزه ثمالی می گوید: از امام باقر شنیدم که فرمود: خداوند تشکیل حکومت علوی را سال ۷۰ معین کرده بود. چون حسین کشته شد، خداوند بر خاکیان خشم گرفت و آن سال را تا ۱۴۰ به تاخیر انداخت. ما این موعد را به دوستان نزدیک گفتیم و آنها آنرا افشا کردند و پردهء استتار گشوده شد. پس از آن خدا دیگر موعدی معین نساخت.
الکافی، ج۱، ص۳۶۸.
🌹🌹وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ ۖ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ.ن
براى هر قوم و جمعیتى، زمان و اجل (معینى) است. و هنگامیکه اجل آنها فرا رسد، نه ساعتى از آن تأخیر مى کنند، و نه بر آن پیشى می گیرند. ۳۴ اعراف.
تفسیر: در این آیه، خداوند به یکى از قوانین آفرینش یعنى فنا و نیستى ملتها، اشاره فرموده است.
یعنى ملتهاى جهان همانند افراد، داراى مرگ و حیاتند، ملتهائى از صفحهء زمین برچیده مى شوند، و بجاى آنها ملتهاى دیگرى قرار مى گیرند، قانون مرگ و حیات، مخصوص افراد انسان نیست بلکه اقوام، جمعیتها و جامعه ها را نیز در بر میگیرد.
⚫ 👈 اما در این میان بعضی از مذاهب انحرافی، این آیه را تفسیر به رأی کرده میگویند طبق همین فرمان خدا، امت اسلام نیز نابود خواهند شد!!
👈 برای پاسخ به این انحراف ابتدا باید ببینیم از منظر قرآن، امت به چه معناست؟
✔ این کلمه، بیش از ۶۴ مورد در قرآن بکار رفته که همگی به معنی گروه و جمعیت است.
و نه به معنى مذهب، و نه به معنى پیروان مذهب، و اگر مى بینیم که به پیروان مذهب، امت گفته مى شود، بخاطر آنست که آنها نیز براى خود گروهى هستند.
بنابراین، معنى آیه مورد بحث اینست: هر جمعیت و گروهى، سرانجامى خواهند داشت، یعنى نه تنها تک تک مردم، عمرشان پایان مى پذیرد، بلکه ملتها هم مى میرند و متلاشى مى شوند، نه کل اسلام.
👈 چه بسا گروهی از مسلمانان به پایان رسند و گروهی بهتر از آنان جایشان را بگیرند.
💚 خدایا! ای آفریننده آسمانها و زمین!
نکند ما هم مانند بسیاری از نسلها که آمدند و رفتند و نقشی در ظهور نداشتند باشیم!!
نکند ما هم از آن نسلهایی باشیم که طبق فرمایش امام باقر بر آنها خشم کردی و زمان ظهور را از آنان به تأخیر انداختی!!
خدایا ما اگر گناه و خطا و اشتباه مرتکب میشویم، نادانیم....
تو بر ما ببخش و راه راست و درست را بر ما نمایان فرما.
خدایا! شیاطین با تمام قوا در تلاشند تا ایمان و پاکی را از میان بندگان تو برچینند....
خدایا! خودت مراقب ما باش و ما را نسل ظهور قرار ده.
👈 خداوند بر ما ملت بزرگ ایران اعم از مسئولین و عامهء مردم، منت گذاشت و با انقلاب بزرگ اسلامی، سرمایهء بزرگ احیاء اسلام و نشر آن را به نسل ما سپرد.....
و برقراری امنیت این سرمایه را هم بدست نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی.
مبادا کوتاهی کنیم...
مبادا از غیر خدا بترسیم...
مبادا سرمایه های دنیوی از مال و اولاد و خانواده، قدرت تصمیم درست بر مبنای قرآن را از ما بگیرد...
🌹يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ.
اى کسانیکه ایمان آورده اید! تقوای الهی داشته باشید آنطور که شایستهء اوست و جز بر آیین اسلام از دنیا نروید. ۱۰۲ آل عمران.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫
🌹🌹رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ.
پروردگارا! دلهایمان را، بعد از آنکه ما را هدایت کردى، (از راه حق) منحرف مگردان. و از سوى خود، رحمتى بر ما، ببخش زیرا تویی بخشنده. ۸ آل عمران.
تفسیر: مومنان حقیقی از خدا درخواست می کنند که اگر خطاها و لغزشهای ما، هدایت ما را به مخاطره می اندازد، خودت مراقب و محافظ ما باش.
گاهی هم غرور برخاسته از انجام اعمال صالح، بعضی افراد را دچار انحراف می کند. اینجاست که باید خود را به خدا سپرد و از او هدایت خواست.
👈 حتى در روایات آمده:
🌸 شخص پیامبر بزرگوار اسلام نیز خود را به خدا مى سپردند، و بسیار این دعا را تکرار مى کردند:
یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِى عَلى دِیْنِکَ:
اى کسیکه دلها را مى گردانى قلب من را بر دین خودت ثابت بدار.
درالمنثور، ج۲، ص۸.
👈 و همچنین آنان، با به یادآوردن رستاخیز و قیامت، امیال و هواهای نفسانی خود را، مهار و کنترل می نمایند. و مهر تایید می زنند به برپایی قیامت که وعدهء تخلف ناپذیر خداست:
🌹رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لَّا رَيْبَ فِيهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ.
پروردگارا! تو مردم را براى روزى که تردیدى در آن نیست، جمع خواهى کرد. زیرا خداوند از وعده خود تخلّف نمى کند. ۹ آل عمران.
👈 👈 این دعاها و درخواستها، نیاز دارد که فرد مومن به مرتبه ای از معرفت الله رسیده باشد.
✅ میان سواد دینی و معرفت دینی تفاوت از زمین است تا آسمان.
ممکن است فردی سواد دینی بالایی داشته باشد اما همان دینی را که علمش را آموخته، درک نکند و بصیرتی بدنبال آن علم نباشد.
اما هستند مومنانی که بهرهء زیادی از سواد دینی ندارند اما بصیرت دینی آنها بالاست و به مقام معرفت الله رسیده اند و صاحب درک و شعور معرف دینی شده اند و خوب میدانند در بزنگاهها چه باید بکنند.
👈 و در آیهء بعد، همین مطلب ادامه پیدا کرده و فرموده است:
🌹إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَن تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُم مِّنَ اللَّهِ شَيْئًا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ.
اموال و فرزندان کسانیکه کافر شدند، هرگز نمى تواند، چیزى از (عذاب) خداوند را از آنان بکاهد (و از کیفر، رهایى بخشد). و آنان خود، آتشگیره دوزخند. ۱۰ آل عمران.
وَقُود، به معنى چیزى است که آتش را با آن مى افروزند (مانند هیزم)، نه آتش زنه (مانند کبریت). و تعبیر وَ أُولئِکَ هُمْ وَقُودُ النّارِ: و آنها هیزم آتش دوزخند، مى رساند که آتش دوزخ از درون وجود خود آنها زبانه مى کشد، و وجود آنهاست که آنها را آتش مى زند.
البته در بعضى از آیات داریم که آتشگیرهء دوزخ، علاوه بر گنهکاران، سنگها هستند که منظور از آن، بت هائى است که از سنگ مى ساختند. همین هم آتشی است از درونشان.
👈 و در آیهء بعد، آنان را با فرعونیان مقایسه فرموده است:
🌹كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ ۚ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ ۗ وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ.
( روش آنان)، همچون روش فرعونیان و کسانى است که پیش از آنها بودند. آیات ما را تکذیب کردند، و خداوند آنها را به (کیفر) گناهانشان گرفت. و خداوند، سخت کیفر است. ۱۱ آل عمران.
✔ فرعونیان سنبل قدرت و ثروت بودند اما در مقابله با مومنین، نه قدرت و نه ثروتشان بکارشان نیامد و مغلوب قدرت پروردگار شدند.
👈 👈 و این هشدارى است به همهء کافران لجوج که سرنوشت فرعونیان و اقوام پیشین را بخاطر بیاورند و مراقب اعمال خود باشند.
همچنین نوید است به مومنین که اگر صبور باشند و شکیبا، پیروزی بزرگ برای آنان خواهد بود.
👈 آنگاه در آیهء بعد هشداری مهم به کافرانی میدهد که احساس پیروزی میکنند:
🌹قُلْ لِلَّذِینَ کَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَى جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَادُ.
به آنها که کافر شدند بگو: (از پیروزی موقت خود شاد نباشید! بزودی مغلوب خواهید شد، و بسوی جهنم، محشور خواهید شد. و چه بد جایگاهی است! ۱۲ آل عمران.
آیات الهی
. 🌹🌹فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَن يَت
.
🌹🌹بَشِّرِ الْمُنَافِقِینَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا.
به منافقان بشارت ده که مجازات دردناکی در انتظار آنهاست. ۱۳۸
🌹الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَیَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا.
همانها که کافران را بجای مومنان، دوست خود بر میگزینند. آیا اینها میخواهند از آنان کسب عزت و آبرو کنند؟! با اینکه همهء عزتها مخصوص خداست. ۱۳۹ نساء.
آیات الهی
✨ از اعمال ماه ذیقعده ✨ برای روز يكشنبهء اين ماه نمازی آسان و پرفضيلت از رسول خدا (صلی الله عليه و
✅ نماز یکشنبه های ماه ذیقعده.
کیفیت نماز، سنجاق شده.
همه و ما را دعا کنید.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫
🌹🌹لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ....
آمد و شد (پیروزمندانهء) کافران در شهرها، تو را نفریبد. این متاع ناچیزى است. و سپس جایگاهشان دوزخ است، و چه بدجایگاهى است! ولى کسانیکه از (نافرمانى) پرودگارشان مى پرهیزند، براى آنها باغهایى بهشتى است، که از پاى درختانش نهرها جاریست. جاودانه در آن خواهند بود. این نخستین پذیرایی خداوند است و آنچه نزد خداست برای ابرار (بهترین نیکان ) بهتر است. ۱۹۶و ۷ و ۸ آل عمران.
تفسیر: بسیارى از مشرکان مکه و یهودیان، تجارت پیشه بودند، و از این راه ثروت قابل ملاحظه اى بدست آورده، در ناز و نعمت به سر مى بردند. در حالیکه مسلمانان بخاطر شرائط خاص زندگى، از جمله جنگها و محاصرهء اقتصادى از ناحیه دشمنان نیرومند، از نظر وضع مادى، بسیار در زحمت بودند، و سخت زندگى مى کردند (خیلی سخت).
■ مقایسهء این دو حالت این سؤال را براى بعضى طرح کرد که چرا افراد بى ایمان این چنین در ناز و نعمتند، اما افراد با ایمان در رنج و عذاب، و فقر و پریشانى زندگى مى کنند؟ چرا آنها با آنهمه جنایت و آلودگى، زندگى مرفهى دارند، ولی مومنین، با داشتن ایمان و تقوى در سختى به سر مى برند؟
👈 خداوند، در آیهء مذکور، اینگونه پاسخ فرمود:
این متاع ناچیزی است. یعنی هرگز آنچه کافران از هر راهی بدست می آورند با آنچه خداوند به مومنین در برابر صبرشان عطا میفرماید، اصلا قابل قیاس نیست.
ضمن اینکه پیروزى هاى طغیانگران و ستمکاران، ابعاد محدودى دارد، همانطور که محرومیت ها و ناراحتى هاى افراد باایمان نیز، محدود است. در همان صدر اسلام، می بینیم، پس از مدتی، مسلمانان پاداش صبر و تحمل و مجاهدتشان را گرفتند و دشمن، مغلوب شد و قدرت و ثروت، بدست مسلمانان افتاد.
✅ البته این پیروزیها نتیجهء ایمان، صبر، شکیبایی، و جهاد با دشمن است.
و فرموده جایگاهشان جهنم است و چه بد جایگاهی است!!
یعنی اگر کافران ثروتمند هستند، در واقع این رزق و روزی آنها از جانب خدا نیست. بلکه خودشان از هر راهی، آنرا کسب میکنند که نه تنها جای غبطه ندارد بلکه انسان مومن باید خدا را شکر کند که اینگونه ثروت در دارائیش نیست.
👈 و سرانجام نیکی که خداوند در پایان آیه برای مومنین فرموده است، فقط در قیامت نیست. خداوند منان، در همین دنیا هم، پاداش صبر و مجاهدت مومنین را خواهد داد:
🌹وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا.
و هر که تقواى الهى پیشه کند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى کند. ۲
🌹وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا.
و او را از جایى که گمان ندارد روزى مى دهد. و هر که بر خدا توکل کند، خدا امر او را کفایت مى کند. خداوند فرمان خود را به انجام مى رساند. به یقین خدا براى هر چیزى اندازه اى قرار داده است. ۳ طلاق.
🌷امیرالمومنین در خطبهء باعظمت نود و یک نهج البلاغه، فرموده اند:
بخشايش خداوند متعال به کسیکه درخواست می کند، بيشتر از کسیکه درخواست نمی کند نیست.
به این معنی که سخاوت و بخشش خدا شامل حال همهء خلایق می شود، چه آنهایی که برای رزق و روزی دعا می کنند چه آنهایی که دعا نمیکنند، بهرحال خداوند، رزق همه را در اختیارشان می گذارد.
اگر سفارش شده ایم برای معیشت بهتر دعا کنیم به این معنی نیست که یکجا بنشینیم و دعا کنیم و منتظر رزق باشیم.
اولین شرط استجابت دعا، تلاش است.
یعنی اینکه در راه صحیح و خداپسند برای رزق بیشتر تلاش کنیم و دعا کنیم تلاشمان به یاری خداوند نتیجه دهد و خداوند سبحان به رزقمان برکت عطا فرماید. ضمن اینکه تلاش برای زندگی بهتر، هرگز ما را از نام و یاد خداوند، غافل نکند و چنان غرق در حساب و کتاب نشویم که از بندگی خدا خارج گردیم.
🌹رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ...
مردان و ( زنانی ) که هیچ تجارت و داد و ستدى آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و اداى زکات غافل نمى کند. آنها از روزى مى ترسند که در آن، دلها و چشمها دگرگون مى شود. ۳۷ نور.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫
🌹🌹 قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَٰلِكُمْ ۚ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ.
بگو آیا شما را از چیزى آگاه کنم که از این(سرمایه هاى مادى)، بهتر است؟ براى کسانبکه پرهیزکار و تقواپیشه هستند، (و از این سرمایه ها، در راه مشروع استفاده مى کنند)، در نزد پروردگارشان، باغهایى بهشتى است که نهرها از پاى درختانش مى گذرد. جاودانه در آن خواهند بود. و همسرانى پاکیزه و خشنودى خداوند (نصیب آنهاست). و خدا به (اعمال) بندگان، بیناست. ۱۵ آل عمران.
تفسیر: در واقع، خداوند در این آیه، به افراد با ایمان اعلام مى کند که اگر به زندگى حلال دنیا قناعت کنند، و از لذات نامشروع و هوس هاى سرکش و ظلم و ستم به دیگران بپرهیزند، خداوند لذاتى برتر و بالاتر در جهت مادى و معنوى که از هر گونه عیب و نقص پاک و پاکیزه است، نصیب آنها خواهد فرمود.
👈 سپس در دو آیهء بعد، به معرفى این بندگان پرهیزکار و متقی پرداخته و شش صفت ممتاز براى آنها بر شمرده است:
🌹 الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّار.
(همان) کسانیکه مى گویند: پروردگارا! ما ایمان آورده ایم. پس گناهان ما را بر ما ببخش و ما را از عذاب دوزخ، نگاه دار. ۱۶ آل عمران.
👈 پس از بيان ۳ خصلت مومنین، به ۳ خصلت دیگر آنان در آیهء بعد اشاره فرموده است:
🌹الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ.
آنها که استقامت میورزند. راستگو هستند. (در برابر خدا) خاضع و (در راه او) انفاق مى کنند. و در سحرگاهان از خداوند، آمرزش مى طلبند. ۱۷ آل عمران.
✅ و باز هم استقامت.
استقامت یعنی مقاومت و شکیبایی در برابر سختیها اعم از سختیهای شخصی، خانوادگی و در سطح کشور و خاکی که در آن زندگی میکنیم.
استقامت یعنی تسلیم نشدن در برابر زور و تن ندادن به ذلت.
✅ شاخصها بعدی مومن، راستگویی اوست.
راستگو کسی است که حرف خلاف واقع نمیگوید، خلف وعده نمیکند و امانتدار است.
او هرگز قولی نمیدهد که احتمال داشته باشد نتواند آنرا عملی کند.
او امانتدار و رازدار است. از رازهای شخصی، خانوادگی و اسرار مملکت اگر در اختیار اوست.
و امانتدار از همهء امانتهایی که در اختیار اوست.
👈 قابل توجه همهء کسانیکه دارائیهای دیگران در اختیار آنهاست و به آن دستدرازی میکنند.
✅ انفاق در راه خدا، پنجمین ویژگی این بندگان پاک و خالص خداست.
انفاق به بخشش هر آنچه خداوند در اختیار ما قرار داده برای نیازمندان گفته میشود. اعم از علم و تفکر و توانایی، و اموال اگر مازاد است.
نفقه یکی از شاخه های انفاق است.
🍃 صحبت در اینباره بسیار است که إن شاءالله در زمان مقتضی به آن خواهیم پرداخت.
✅ و ششمین ویژگی، استغفار در سحرگاهان است.
🌸 امام صادق در این باره فرموده اند:
هر که در نماز وتر (آخرین رکعت نماز شب) هفتاد بار بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللّهَ رَبِّى وَ أَتُوبُ اِلَیْهِ و تا یک سال این عمل را ادامه دهد، خداوند او را از استغفار کنندگان در سحر (اَلْمُسْتَغْفِرِیْنَ بِالأَسْحارِ) قرار خواهد داد و او را مشمول عفو و رحمت خود خواهد ساخت.
تفسیر برهان، ج۱، ص۲۷۳.
👈👈 اما چرا در میان اوقات شبانه روز، تنها به وقت سَحَر اشاره شده؟ در حالیکه استغفار و بازگشت بسوى خدا در هر حال مطلوب است.
🟩 این براى آنست که انسان در سحر، فارغ از گرفتاریها و انجام کارهای روزمره است. و آرامش و سکوتی هم که در سحرگاهان وجود دارد، در ساعات روز بدست نمی آید. همچنین نشاطى که بعد از استراحت و خواب به انسان دست مى دهد، آمادگى بیشترى براى توجه به خداوند به او مى بخشد.
✅✅ استغفار در سحرگاهان را از دست ندهیم.
اگر شبها کمی زودتر به استراحت بپردازیم، زمان مناجات خالصانه با پروردگار را در سحر از دست نمی دهيم.
🍃 در بارهء بیداری در بین الطلوعین، سفارشات بسیاری شده که إن شاءالله به وقتش خواهیم خواند.
🌷 امیرالمومنین در بارهء استغفار در شمارهء ۸۸ کلمات قصار در نهج البلاغه فرموده اند:
در روی زمين دو وسيله برای امان از عذاب خداوند بود، يكی از آن دو به عالم بالا برده شده است، پس دومی را بگيريد و به آن تمسك بجوييد. اما امانتی كه به عالم بالا برده شده است، رسول خداست، و آن وسيلهء امان كه در روی زمين باقی است، توبه و بازگشت بسوی خداست. که خداوند فرمود:
🌹 وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ ۚ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ.
ولى (اى پیامبر) تا تو در میان آنها هستى، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد. و (نیز) تا استغفار مى کنند، خدا عذابشان نمى کند. ۳۳ انفال 🌷
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ...
اى کسانیکه ایمان آورده اید، هنگامیکه (در میدان نبرد) با گروهى رو به رو مى شوید، ثابت قدم باشید. و خدا را فراوان یاد کنید، تا رستگار شوید. ۴۵ انفال.
تفسیر: خداوند در این آیه و دو آیهء بعد، شش دستور در بارهء جهاد به مسلمانان داده است.
🍃 اول، ثابت قدم باشید. یعنی از دشمن نترسید و با ذلت و خواری، تن به سازش به نفع دشمن ندهید.
🍃 دوم، خدا را فراوان یاد کنید.
شک نیست منظور از یاد خدا تنها ذکر لفظى نیست، بلکه خدا را در درون جان، حاضر دیدن و به یاد علم و قدرت بى پایان و رحمت وسیعش بودن است.
این توجه به خدا روحیهء سرباز مجاهد را تقویت مى کند و در پرتو آن احساس مى نماید در میدان مبارزه تنها نیست، تکیه گاه نیرومندى دارد که هیچ قدرتى در برابر آن مقاومت نمى کند.
🍃 سومین دستور که از مهم ترین برنامه هاى مبارزه است توجه به مسئله رهبر و اطاعت از دستور پیشوا و فرمانده است، لذا در آیهء بعد مى فرماید:
🌹 وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ.
و از خدا و پیامبرش اطاعت نمایید. و با یکدیگر نزاع نکنید، که سست مى شوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان مى رود. و صبر و استقامت کنید که خداوند با صابران است. ۴۶ انفال.
🍃 پس چهارمین دستور اینست که از پراکندگى و نزاع بپرهیزید (وَ لاتَنازَعُوا). زیرا نخستین اثر کشمکش، نزاع و اختلاف مجاهدان، سستى، ناتوانى و ضعف در مبارزه است (فَتَفْشَلُوا). و نتیجهء این سستى، از میان رفتن قدرت و قوت و هیبت و عظمت مومنین است.
پس اگر هم اعتراضی داریم، باید بدور از جنجال و هرج و مرج و توهین باشد. ضمن اینکه با حمایتهای بی دلیل و بی موقع از دورافتادگان مسیر حق و حقیقت باعث رونق خطاها و اشتباهات آنها نشویم.
🍃 و در پنجمین فرمان، دستور به استقامت در برابر دشمنان و در مقابل حوادث سخت مى دهد.
👈 👈 یک نکته: تفاوت میان ثبات قدم که فرمان اول بود، با استقامت و صبر که پنجمین فرمان است، از این نظر است که ثبات قدم، بیشتر جنبهء جسمانى و ظاهرى دارد، در حالیکه استقامت و صبر، بیشتر جنبه هاى روانى و باطنى را شامل مى شود.
یعنی نه از ترس جان، از دشمن فرار کنیم و نه از ترس رجزخوانیها و هیاهوی او دچار اضطراب و هراس شویم که میدان را به نفع دشمن خالی کنیم.
🍃 در ششمین و آخرین دستور، مسلمانان را از پیروى کارهاى ابلهانه و اعمال غرور آمیز و بى محتوا و سر و صداهاى تو خالى و بى معنى باز مى دارد:
🌹 وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِن دِيَارِهِم بَطَرًا وَرِئَاءَ النَّاسِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ.
و مانند کسانى نباشید که از روى سرمستى و غرور و خودنمایى در برابر مردم، از سرزمین خود (بسوى میدان نبرد) بیرون آمدند. و (مردم را) از راه خدا باز داشتند. (و سرانجام هم شکست خوردند) و خداوند به آنچه عمل مى کنند، احاطه (و آگاهى) دارد. ۴۷ انفال.
همانها که با نام دین و حفاظت از شرف مومنین و صیانت از عزت مردم، قدم در میدان نبرد گذاشتند.
(چقدر نرم و روان، تاریخ تکرار میشود!!).
اما قطعا سرانجام چنین افرادی با چنین افکاری، شکست است. آنچنانکه خداوند در پایان آیه فرموده است:
و خداوند به کارهائى که اینگونه افراد انجام مى دهند محیط است و از اعمالشان با خبر (وَ اللّهُ بِما یَعْمَلُونَ مُحیطٌ).
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫
🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ ۚ.....
کسانیکه کافر شدند، اموالشان را براى بازداشتن (مردم) از راه خدا خرج مى کنند. آنان این اموال را صرف مى کنند، اما مایهء حسرت و اندوهشان خواهد شد. سپس شکست خواهند خورد. و کافران بسوى دوزخ گردآورى خواهند شد. ۳۶ انفال.
تفسیر: در عصر پیغمبر، قدرت و ثروت حجاز در دست مکیان بود. زمانیکه پیامبر در مدینه حکومت اسلامی تشکیل دادند، دشمنان اسلام و پیامبر، ایشان و حکومتشان را تحریم اقتصادی کردند. در تمام حجاز، هیچکس اجازهء تجارت با مدینه را نداشت. نه کسی چیزی به آنها می فروخت، و نه چیزی می خرید. خیلی زود مدینه با فقر روبرو شد و پیامبر و یارانشان روزهای سخت و طاقت فرسایی را آغاز کردند.
البته پیامبر و یارانشان پیش از این در شعب ابیطالب، با اولین و شدیدترین تحریمهای اقتصادی روبرو شده بودند.
دشمنان از یکطرف، مدینه را تحریم اقتصادی کردند و از طرف دیگر، هزینه های فراوانی را جهت اسلام ستیزی و دور کردن مردم از اسلام و مسلمین و نشان دادن جلوه ای زشت از اسلام بکار گرفتند و تلاش فراوان نمودند، اما در نهایت تنها حسرت و شکست و سرافکندگی برایشان باقی ماند.
چگونه؟ 👇
اول با تلاشهای نفسگیر و طاقت فرسا، اما خستگی ناپذیر پیامبر بزرگوار، و دوم اینکه این تحریمها و فشارها نه در مکه و نه در مدینه، مسلمانان را از پای در نیاورد و ثبات و استحکام و ایمان آنان متزلزل نشد و هرگز تحت این فشارها تسلیم دشمن نشدند. و بالاخره اسلام به بار نشست و حیرت دشمنان را برانگیخت.
👈 اما اگر مسلمانان عصر پیامبر، تحت فشارهای دشمن از پای در می آمدند، چگونه اسلام به بار می نشست؟ این تحمل و شجاعت و اعتماد مسلمانان به خدا و رسول خدا بود که نهال اسلام را از گزند دشمنان حفظ و آنرا تبدیل به درختی تنومند نمود.
( و اینک شاهد تکرار تاریخ هستیم..... تا عملکرد ما چه باشد. ).
✅ شکست باطل در مقابل حق، قطعی است، و البته زمان و نوع تحقق آن بستگی به روحیهء ایمانی و شجاعت و درایت مومنین دارد.
👈 حالا اصولا چرا باید مومنین و رهبران و پیشوایان آنها برای به بارنشستن اسلام در تمام ادوار، متحمل اینهمه سختی بشوند؟!!
👈 پاسخ را در ادامه فرموده است:
🌹لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ...
(اینها همه) بخاطر آنست که خداوند (مى خواهد) ناپاک را از پاک جدا سازد، و ناپاکها را روى یکدیگر بگذارد، و همه را متراکم سازد، و (یکجا) در دوزخ قرار دهد. و اینها همان زیانکارانند. ۳۷ انفال.
👈 ضمیمه کردن خبیث و ناپاک از هر گروه و در هر شکل و لباس، که سرانجام شکل واحدى خواهند داشت، و پایان کار همهء آنها زیان و خسران خواهد بود.
👈 👈 👈 پس، این یک امتحان بزرگ است برای اهل ایمان که کدامیک در گذر زمان، تحت فشارهای مختلف از سوی دشمن، متزلزل شده و بسوی طاغوت روی می آورد. این زمان، زمان تفکیک مومنین از یکدیگر بر اساس درجهء ایمانشان و تفکیک آنها از کسانی است که یا بهره ای از ایمان ندارند و یا بهرهء کمی دارند.
🌹 رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ.
پروردگارا! دلهایمان را بعد از آن که ما را هدایت فرمودى، منحرف مگردان. و از سوى خود رحمتى بر ما ببخش زیرا تویى بخشنده. ۸ آل عمران.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫
🌹🌹وَمَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا....
هر که بعد از آشکار شدن هدایت براى او، با پیامبر مخالفت کند، و از راهى جز راه مؤمنان پیروى نماید، ما او را به همان سو که مى رود مى بریم. و به دوزخ داخل مى کنیم. و چه بد فرجامى است. ۱۱۵ نساء.
تفسیر: این آیات در بارهء کسانی است که با وجود اینکه خداوند راه هدایت را بوسیلهء پیامبر بزرگوار روشن فرمود، باز هم به بیراهه می روند.
و در تفسیری دیگر آمده، در مورد کسانی هم هست که پس از آنکه از زشتی خلافی که انجام داده اند آگاه میشوند، بجای توبه و بازگشت، در پیروی از باطل، لجاجت می کنند. و حتی ممکن است از دین هم خارج شوند.
👈 یُشاقِق از مادهء شقاق، به معنى مخالفت آگاهانه، توأم با عداوت و دشمنى است.
🟩 منظور از سبیل المؤمنین، راه توحید، خداپرستى و اصل اسلام است. همان مسیری که قرآن، پیامبر و اهل بیت، روشن کرده اند. اگر مومنی برنامه ای یا نظری یا حکمی صادر کند که در قرآن و سنت، بطور مشخص به آن اشاره نشده، نمیتوان به آن گفت سبیل المومنین و مخالفت با آن، مخالفت با سبیل المومنین نیست. صرفاً یک مخالفت سلیقه ای می باشد. آنجایی مخالفت جایز نیست که، برنامه و حکم صادره، در قرآن و سنت کاملا مشخص و روشن است.
مثلا برگزاری مراسم سوگواری برای امام حسین.
گریه بر امام حسین علیه السلام و بزرگداشت عاشورای حسینی، به منظور احیاء دین و قرآن است. و بسیار از طرف معصومین، به این امر سفارش شده ایم. برنامه هایی که در این رابطه وجود دارد، سبیل المومنین است مانند پیاده روی اربعین.
یا موضعگیری در برابر دشمنان که بطور واضح و روشن برای مومنین مشخص شده، که سبیل المومنین است و اگر کسی با آن مخالف کند، با راه و طریقی مخالفت کرده که از سوی خداوند سبحان روشن شده است.
◾ اما سرنوشت مخالفان سبیل المومنین، عاقبت شوم در این جهان و همچنین عاقبت دردناک در آن جهان دارند.
👈 در این جهان همانطور که قرآن مى فرماید: روز به روز در مسیر غلط خود راسخ تر مى شوند و زاویهء انحراف آنها از جادهء حق، با پیشروى در بیراهه بیشتر مى گردد و این سرنوشتى است که خود آنها براى خویشتن انتخاب کرده اند، و بنائى است که پایه گذارى آن بدست خودشان شده است، بنابراین هیچگونه ستمى دربارهء آنها به عمل نیامده.
■ و اینکه مى فرماید: نُوَلِّهِ ما تَوَلّى: ما او را به همان راه که مى رود مى کشانیم، اشاره به همین سلب توفیق معنوى، و عدم تشخیص حق و پیشروى در بیراهه است.
■ و آنجا که مى فرماید، نُصْلِهِ جَهَنَّم،َ اشاره به سرنوشت آنها در رستاخیز است.
👈 👈 در آیات بسیاری می خوانیم خداوند بر فهم و چشم و گوش گنهکاران، مهر باطل می زند.
به این معنی است که آنها فرصتهای زیادی را که در اختیارشان قرار می گیرد، با بی توجهی از دست می دهند و بطور طبیعی، فهم و شعور و چشم و گوششان در مقابل حق بسته میشود و سزاوار کنار گذاشتن میشوند.
🕌 آقا اباعبدالله فرموده اند:
یاَ یُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارِعوا فِى المَغانِمِ وَ لا تَحتَسِبوا بِمَعروفٍ لَم تَجعَلوا.
اى مردم در خوبىها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصتها شتاب نمایید و کار نیکى را که در انجامش شتاب نکردهاید، به حساب نیاورید.
ارشاد القلوب دیلمى، ص ۷۳.