👈 در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم هر که بخشش در راه خدا داشته باشد و وعده های الهی را تصدیق کند، خداوند راه را برای او آسان میفرماید و برعکس، هرکه در بخشش کوتاهی کند و وعده های خدا را تکذیب کند، خداوند راه را بر او سخت میگرداند.
✅ بخشش یعنی انفاق از هر آنچه خداوند عطا فرموده از مال و علم و قدرت و موقعیت اجتماعی به نفع هر کسیکه نیاز دارد.
👈 در ادامه فرموده است:
🌹🌹إِنَّ عَلَيْنَا لَلْهُدَىٰ.
به یقین هدایت کردن بر ماست. ۱۲ لیل.
یعنی هیچکسی هدایت نمیشود مگر اینکه خداوند شایستگی لازم را در او ببیند و اجازهء هدایت شدن را به او بدهد.
مسیر هدایت بسوی خداوند، محل رفت و آمد همه نیست.
خداوند برای هدایت عمومی، اسباب و علل فراوانی قرار داده است و فرصتهای بیشماری فراهم میفرماید اما همهء انسانها از آن اسباب و از آن فرصتها بهره مند نشده و با اختیار و ارادهء خود، مسیرهای انحرافی را انتخاب میکنند....... پس مشمول هدایت نمیشود و در راهی که هدایت شدگان در آن قرار دارند وارد نخواهد شد.
👈 علاوه بر هدایت که با الله است:
🌹وَإِنَّ لَنَا لَلْآخِرَةَ وَالْأُولَىٰ.
و آخرت و دنیا (نیز) تنها از آن ماست. ۱۳ لیل.
👈 انسانها بدانند همه چیز ختم به دنیا نمیشود.
هم دنیا و هم آخرت در قبضهء قدرت الهی است بلکه او صاحب و مالک تمام دنیا و آخرت است.
پس حواس انسان باشد که مسیرهای هدایت را از مسیرهای انحرافی بشناسد و خود را در راه راست قرار دهد.
🟢 راه راست فقط یکی است:
سبیل الله.
⚫ اما راههای انحرافی بسیار است و دامهای زیادی برای انحراف بشر پهن شده. بنابراین خود را در مسیر الهی قرار دهیم، تحت ولایت واحد الله تا بسمت مسیرهای انحرافی کشیده نشویم.
👈 که:
🌹فَأَنذَرْتُكُمْ نَارًا تَلَظَّىٰ.
و من شما را از آتشى که زبانه مى کشد بیم مى دهم. ۱۴ لیل.
■ آتشی که در انتظار منحرفان از مسیر حق است.
👈 و منحرفان از مسیر حق، بدبخت ترین مردم هستند:
🌹لَا يَصْلَاهَا إِلَّا الْأَشْقَى.
جز بدبخت ترین مردم وارد آن نمى شود. ۱۵ لیل.
👈 دقیقا آنها چه کسانی هستند؟
🌹الَّذِي كَذَّبَ وَتَوَلَّىٰ.
همانکه (آیات خدا را) تکذیب کرد و رویگردان شد. ۱۶ لیل.
👈 آیات الهی شامل تمام نشانه ها، فرصتها، اسباب و علل هدایت، تمام فرمانهای خداوند از جهاد و حج و نماز و پیروی از ولایت امیرالمومنین و پیامبران، کتب آسمانی، فرشتگان، مومنین و مسیرهای منتهی به ایمان است.
👈 اما در مقابل، جایگاه مومنین را فرموده است که إن شاءالله در پیغام فردا میخوانیم.
👈 در پیغام قرآنی روز گذشته در آیاتی از سورهء لیل خواندیم خداوند اسباب و علل فراوانی برای هدایت بشر قرار داده است ولی همهء انسانها از این اسباب و علل و فرصتها بهره مند نمیشوند. آنگاه هرکه شایسته باشد، خداوند او را به مسیر الهی هدایت میکند و اگر کسی پس از اینهمه نشانه های الهی، سبیل الله را انتخاب نکرد و راههای انحرافی را پیش گرفت، جایگاهش آتش است.
👈 اما در ادامه، جایگاه مومنین را فرموده است:
🌹🌹وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى.
و با تقواترین مردم از آن دور داشته خواهد شد. ۱۷ لیل.
✅ اتقی، یعنی با تقواترین. یعنی در بین متقین، از همه باتقواتر است. تقوا یعنی پرهیز. پرهیز از هر آنچه مورد رضایت الله نیست.
تقوا مرتبهء بالاتر ایمان است. یعنی ممکن است باایمان باشیم اما تقوا نداشته باشیم ( خیلی دقت کنیم ).
🔹 باتقواترین از چه چیزی دور داشته میشوند؟
از همان آتشی که در آیهء ۱۶ لیل در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم که منتظر تکذیب کنندگان است.
👈 سپس در آیهء بعد به یکی از مهمترین خصوصیات باتقواترین اشاره فرموده است:
🌹الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّىٰ.
همان کسیکه مال خود را (در راه خدا) مى بخشد تا پاک شود. ۱۸ لیل.
یَتَزَکّى درحقیقت، اشاره به قصد قربت و نیت خالص است.
به این معنی که هر آنچه را میبخشیم اگر قصد قربت داشته باشیم، پاک کننده است. مثل پرداخت خمس و زکات و صدقه و دیگر عطایای مالی.
اگر به قصد قربت و با میل و رغبت صورت بگیرد در پاک شدن اموال، موثر است.
👈 و در آیهء بعد به مسئلهء خلوص با بیانی دیگر اشاره فرموده است که در تزکیه و پاکی، بسیار تاثیر دارد:
🌹وَمَا لِأَحَدٍ عِندَهُ مِن نِّعْمَةٍ تُجْزَىٰ.
و هیچ کس را نزد او حق نعمتى نیست تا بخواهد (به این وسیله) او را پاداش دهد. ۱۹ لیل.
👈👈👈 به این معنی که اگر بخششی به نیازمندی داشتیم، ما فقط وسیلهء برطرف شدن نیاز او هستیم. نعمت را کس دیگری عطا می فرماید و ما نعمتی به او نداده ایم که حالا منتظر تشکر او یا پاداشی از سمت او باشیم.
امروز اگر به فردی رسیدیم که باری را حمل میکرد و به او کمک کردیم، خداوند بر ما منت گذاشت و در آن زمان ما را برای یاری رساندن به آن نقطه و به آن فرد رساند. خود ما باید بخاطر این نعمت از خداوند سپاسگزاری کنیم نه اینکه منتظر سپاسی از سوی فردی باشیم که به او کمک کرده ایم.
👈 بلکه هدفمان از هر کمکی که به دیگران میکنیم چه باشد؟
🌹إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَىٰ.
بلکه هدفش تنها جلب رضاى پروردگار والایش مى باشد. ۲۰ لیل.
👈 اگر ما در یاری رساندن به دیگران، اصولی را که ذکر شد رعایت کنیم، وعدهء الهی چه خواهد بود؟
🌹وَلَسَوْفَ يَرْضَىٰ.
وبزودى (از مواهب فراوان الهى) راضى مى شود. ۲۱ لیل.
✅ که در آیات ۵ و ۶ و ۷ سورهء لیل در پیغام دو روز گذشته خواندیم هر که وعده های خداوند را تصدیق کند و اطمینان داشته باشد و در نتیجهء این اطمینان به فرمانهای خداوند کریم عمل کند، خداوند راه را بر او آسان خواهد فرمود. بنابراین اگر در امر یاری رساندن، فقط جلب رضایت خداوند در نظرمان باشد و هیچ چشمداشتی از فرد نیازمند کمک، نداشته باشیم بدانیم و مطمئن باشیم که خداوند بزودی آنطوری به ما عطا خواهد فرمود که راضی شویم.
👈👈 یکی دیگر از وعده های الهی که باید به آن مطمئن باشیم در آیهء ۹۰ یوسف بیان شده:
🌹إِنَّهُ مَن يَتَّقِ وَيَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ.
هر که تقوا پیشه کند، و شکیبایى و استقامت نماید، (سرانجام پیروز مى شود) چرا که خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمى کند. ۹۰ یوسف.
✅ اگر وعدهء پیروزی خداوند را برای کسانیکه متقی و مقاوم هستند باور داشته باشیم و آنرا با اطمینان، تصدیق کنیم و در نتیجهء این باور و اطمینان، متقی باشیم و مقاوم، قطع به یقین بدانیم خداوند کریم راه را برای ما آسان خواهد فرمود.
👈 گروهبندی مردمان در قیامت.
( پیغام اول از ۶ پیغام ).
مردم در قیامت به ۴ گروه تقسیم میشوند. ابتدا ۳ گروه اول:
🌹🌹 وَكُنتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً
و شما (در آن زمان) سه گروه خواهید بود. ۷ واقعه.
🌹فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ
(نخست) سعادتمندان و خجستگان. چه سعادتمندان و خجستگانى! ۸
🌹وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ.
و (گروه دیگر) شقاوتمندان و شومانند، چه شقاوتمندان و شومانى! ۹
🌹وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ.
و (سومین گروه) پیشگامان پیشگامند. ۱۰
🌹أُولَٰئِكَ الْمُقَرَّبُونَ.
آنها مقربانند. ۱۱ واقعه.
تفسیر:
🔷 منظور از أَصْحابُ الْمَیْمَنَة کسانى هستند که نامهء اعمالشان را بدست راستشان مى دهند، و این امر در قیامت رمز و نشانه اى براى مؤمنان نیکوکار و اهل نجات است.
در بارهء آنان زیاد شنیده ایم.
◼ گروه دوم، افرادی بدبخت، تیره روز، بیچاره و بینوا، که نامه هاى اعمالشان را به دست چپشان مى دهند، که خود نشانه و رمزى است براى تیره بختى و جرم و جنایت آنها.
تعبیر به أَصْحابُ الْمَشْئَمَة به معنی مشمئز کننده و چِندِش آور، نهایت بدبختى و شقاوت آنها را نشان می دهد.
در بارهء آنان هم زیاد شنیده ایم.
🔷 🔷 اما گروه سوم که کمتر گفته شده و کمتر شنیده ایم:
وَ السّابِقُونَ السّابِقُونَ. أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ.
👈 سابِقُون کسانى هستند که نه تنها در ایمان پیشگامند، که در اعمال خیر و صفات و اخلاق انسانى نیز پیشقدم اند، آنها اسوه و الگوی مردمند، امام و پیشواى خلقند.
🟢 👈 آنان کسانی هستند که در دو جنبه سبقت گیرنده اند:
🍃 یکی در انجام کار خیر، به این معنی که اگر توان انجام عمل خیری را داشتند صبر نمی کنند دیگری انجام دهد.
🍃 و دوم اینکه برنامه های روزمرهء زندگی خود را براساس خیر و نیکی الویت بندی می کنند که مهمترین خیر، رضای خداست.
اینها السابقون هستند.
🍃 👈 اما االسابقون السابقون، کسانی هستند که السابقون هستند و بر السابقون دیگر هم سبقت می گیرند (دقت کنیم). اینها مقربان درگاه الهی هستند (أُولَٰئِكَ الْمُقَرَّبُونَ).
✅ و در سورهء نجم آنجا که از معراج پیامبر می فرماید، سدرةالمنتهی را معرفی فرموده که بالاترین مرتبهء بهشت است و جایگاه السابقون السابقون.
✅ و باز در سورهء الرحمن، آنجا که وصف دو بهشت بالاتر را می فرماید، تاکید می کند که بهشت دارای طبقاتی است که مومنین بر اساس اعمالشان در آن طبقات جای می گیرند. و السابقون السابقون، در بالاترین طبقات جای دارند.
/سپس مطلب بسیار مهمی را در بارهء دو گروه نیکوکار که در بالا ذکر شد فرموده است که إن شاءالله فردا می خوانیم/
گروهبندی مردمان در قیامت. ۲ از ۶
در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم، مردمان در قیامت چهار گروه میشوند که فعلا ۳ گروه اول را مطالعه میکنیم.
دو گروه، نیکوکار و یک گروه، شقی.
دو گروه نیکوکار، اصحاب یمین هستند و السابقون السابقون که بالاتر از تمام نیکوکاران هستند.
👈 می دانیم بهشتیان و جهنمیان به تناسب اعمالشان در طبقات مختلف بهشت و جهنم قرار می گیرند.
از جمله اصحاب یمین که اگر برای ارتقاء ایمان و انجام عمل صالح، تلاش کنند و خود را بالا بکشند به مقام السابقون خواهند رسید.
السابقون، کسانی هستند که در همهء جهات بسمت تعالی، سرعت دارند بخصوص در دو مسئله یکی در انجام کار نیک از دیگران سبقت می گیرند و دوم اینکه برنامه ریزی امور روزمرهء و زندگی خود را بر اساس رضایت خدا الویت بندی میکنند.
🔹 پس السابقون، بالاترین هستند در میان اصحاب یمین.
✅ حالا اگر السابقون، باز هم خود را بالا بکشند و در میان همهء سبقت گیرندگان در کار خیر، از همه سبقت بگیرند، میشوند السابقون السابقون.
یعنی سبقت گیرنده از سبقت گیرنده در ایمان و انجام اعمال صالح. اینان در همهء امور الگو میشوند و نیکوکار ترین نیکوکاران هستند. فرمود آنها مقربانند و در بالاترین مرتبهء بهشت جای دارند.
👈 👈 اما خداوند در بارهء این دو گروه نیکوکار مطلب بسیار مهمی فرموده است که حقیقتا جای تامل دارد و باید خوب به آن اندیشید:
🌹 السابقون السابقون
سبقت گیرنده از سبقت گیرنده. ۱۰
🌹أُولَٰئِكَ الْمُقَرَّبُونَ.
آنها مقربانند. ۱۱
🌹فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ.
در باغهاى پرنعمت بهشت (جاى دارند). ۱۲
ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِينَ.
گروه زیادى (از آنها) از امتهاى نخستین اند، ۱۳
🌹وَقَلِيلٌ مِّنَ الْآخِرِينَ.
و اندکى از امتهاى آخرین. ۱۴ واقعه.
تفسیر: می فرماید السابقون السابقون در صدر اسلام زیاد بودند و در زمانها و نسلهای بعد، از جمله نسل حاضر کم هستند.
خوب تامل کنیم، چقدر به دین اسلام نزدیکیم؟ چقدر فرامین خداوند را عمل میکنیم؟ و اصلا چقدر در عمل به فرمان خدا خلوص داریم؟ اصولا مردان و زنان صدر اسلام که به مرتبهء السابقون السابقون رسیده بودند چگونه می زیسته اند؟ چقدر در بارهء آنها مطالعه داریم؟ چقدر آنها را می شناسیم؟
👈 👈 پس از آن در آیهء ۳۸ در بارهء اصحاب یمین فرموده است:
🌹لِّأَصْحَابِ الْيَمِينِ.
براى اصحاب یمین. ۳۸
🌹ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِينَ
که گروه زیادی از امتهاى نخستینند. ۳۹
🌹وَثُلَّةٌ مِّنَ الْآخِرِينَ.
و گروه زیادی از امتهاى آخرین. ۴۰ واقعه.
این گروه از نیکوکاران در صدر اسلام زیاد بوده اند، در زمانها و نسلهای بعد هم زیادند.
🟩 پس، ایمان و انجام عمل صالح خود را ارتقاء دهیم و خودمان را بالا بکشیم و به السابقون برسیم و همچنان خود را بالا بکشیم و به السابقون السابقون برسیم.
👈 آیا برای تحقق آیهء ۲۹ فتح که خداوند به پیامبر فرمود دین اسلام را عالمگیر خواهم کرد، به مومنانی که به تعداد بالا، خود را به السابقون السابقون رسانده اند، نیاز نیست؟
آیا بستر ظهور، زمانی فراهم نمیشود که این تعداد از السابقون السابقون حضور داشته باشند.
✅ پس بشتابیم بسوی خدا و ارتقاء معنویت.
/ اما به غیر از این سه گروه که تکلیفشان در قیامت روشن است، گروه چهارمی هم هستند که بلا تکلیفند.
إن شاءالله در بارهء این گروه بسیار مهم فردا می خوانیم/
گروهبندی مردمان در قیامت. ۳ از ۶
👈 در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم علاوه بر سه گروه السابقون السابقون و اصحاب یمین و شقاوتمندان، گروهی هم هستند بلاتکلیف.
👈 در ابتدا یادآور میشویم تعبیراتى که دربارهء قیامت و زندگى جهان دیگر مى شود، هیچگاه نمى تواند از تمام خصوصیات آن زندگى پرده بردارد. زیرا زندگى آن جهان در افقى بالاتر و به مراتب از زندگى این جهان وسیع تر است، درست همانند وسعت زندگى این جهان در برابر عالم جنین.
🌼 مطلب، بسیار مهم است.
🌹🌹وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ ۚ وَعَلَى الْأَعْرَافِ...
و در میان آن دو (بهشتیان و دوزخیان)، حجابى است (بنام اعراف). و بر اعراف مردان (و زنانی) هستند که هر یک از آن دو گروه (بهشتیان و جهنمیان) را از چهره هایشان مى شناسند (وضعیت چهرهء هر یک، گویای بهشتی یا جهنمی بودنشان است). و بهشتیان را صدا مى زنند که: درود بر شما باد. اما داخل بهشت نمى شوند، در حالیکه امید آنرا دارند. ۴۶
و هنگامیکه چشمشان به دوزخیان مى افتد مى گویند: پروردگارا! ما را با گروه ستمکاران قرار مده. ۴۷ اعراف.
👈 تفسیر: اعراف، گذرگاه مهمى است بسوى بهشت.
اعراف مکان مرتفعى است میان دو گروه بهشتیان و جهنمیان که مانع از مشاهدهء یکدیگر مى شود، ولى کسانیکه روی اعراف هستند، هر دو گروه را می بینند. اینها همان افراد بلاتکلیف هستند بنام اصحاب اعراف.
◾ 👈 اصحاب اعراف، مومنانی هستند که ایمانشان ضعیف است و آنقدر عمل صالح ندارند که پس از حسابرسی و تطبیق اعمال خوب و بدشان بتوانند به بهشت بروند. از طرفی بخاطر همان مقدار اعمال صالحی که دارند، جهنمی هم نمیشوند. و بلاتکلیف بر اعراف هستند تا تکلیفشان روشن شود.
■ خدا می داند این وضعیت دلهره آور و هول انگیز چه مدت طول می کشد و حقیقیتا این مومنان ضعیف الایمان چقدر زجر می کشند تا بلکه بهشتی شوند.
✔ خیال نکنیم ما از آنها نخواهیم بود. گرچه خداوند منان مسیر راست و درست را زیاد سخت نگرفته و بخشش و مغفرت فراوانی دارد، اما مطمئن باشیم بسیاری از ما با اصحاب اعراف فاصلهء زیادی نداریم.
تا در دنیا هستیم این فاصله را زیاد کنیم بسمت بهشت و بهشتیان.
👈 از نماز غافل نشویم. نماز، نماز، نماز. که نماز اوج بندگی است، و خداوند در آیهء ۴۲ سورهء قلم می فرماید روز قیامت به مردم می گوییم سجده کنید اما آنها که در دنیا سجده نمی کردند در قیامت نمی توانند سجده کنند.
و واقعا چه حسرت و واویلایی برایشان خواهد بود.
👈 دروغ نگوییم، خلف وعده نکنیم، ظلم نکنیم، به اموال دیگران دست درازی نکنیم که گرانفروشی و کمفروشی و ربا و دزدی از بیت المال، همه از یک خانواده اند.
مسکین نواز باشیم، مهربان باشیم، صبور باشیم و با حوصله و بسیاری اخلاق حسنه که بهتر از من می دانید.
👈 صفات زشت خود را بیابیم و آنها را به اخلاق حسنه تبدیل کنیم.
هرگز از خود راضی نباشیم و همیشه تلاش کنیم برای بهتر شدن.
🌺 خود را فراموش نکنیم که خداوند در آیهء ۱۹ حشر، فرمود هر که خدا را فراموش کند به خودفراموشی گرفتارش می کنیم. خودفراموش، کسی است که سرمایه های وجود خود را بیهوده صرف میکند تا پایان پذیرد و این بزرگترین خسران است اگر بدانیم 🌺
/ادامه فردا إن شاءالله/
گروهبندی مردمان در قیامت ۴ از ۶
👈 خواندیم اصحاب اعراف، مومنانی هستند ضعیف الایمان که نه بهشتی هستند و نه جهنمی و در اعراف، در یک بلاتکلیفی دلهره آور بسر می برند.
در اعراف افراد دیگری هم هستند. افرادی از پیشوایان، رهبران الهی و مومنین حقیقی که برای رفع عذاب از این مومنان ضعیف و ارتقاء مقام آنها بسوی بهشت تلاش می کنند.
🌸 آقا امام صادق فرموده اند:
اعراف، تپه اى است میان بهشت و دوزخ، و امامان، مردانى هستند که بر اعراف در کنار شیعیانِ (گنهکارشان) قرار مى گیرند، در حالیکه مؤمنان (خالص) بدون نیاز به حساب در بهشت جاى گرفته اند.
بعد از آن اضافه مى فرمایند:
امامان و پیشوایان در این موقع (به سرزنش) به پیروان گناهکار خود مى گویند خوب نگاه کنید، برادران با ایمان خود را که چگونه بدون حساب به بهشت شتافته اند.
سپس می گویند دشمنان حق را بنگرید که چگونه در آتشند.
تفسیر صافی، ج۲، ص۲۰۲.
👈 این بزرگواران (پیشوایان و مومنان راستینی که برای کمک به اصحاب اعراف در آن بسر می برند)، در مرحله ای با دوزخیان سخن می گویند:
🌹🌹وَنَادَىٰ أَصْحَابُ الْأَعْرَافِ رِجَالًا يَعْرِفُونَهُم بِسِيمَاهُمْ قَالُوا مَا أَغْنَىٰ عَنكُمْ جَمْعُكُمْ وَمَا كُنتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ.
و اصحاب اعراف، مردانى (از دوزخیان را) که از سیمایشان آنها را مى شناسند، صدا مى زنند و مى گویند: (دیدید که) نه جمع آورى (مال و ثروت) شما و نه تکبر ورزیدن شما، به حالتان سودى نداد!! ۴۸ اعراف.
■ چه شد آن مال ها؟ و کجا رفتند آن نفرات؟ و چه نتیجه اى گرفتید از آن همه کبر و خودپرستى؟
👈 و بعد از آنکه مومنان ضعیف الایمان، با تلاش فراوان بزرگان در اعراف، و لطف و مرحمت خداوند، بخشیده شده و بسوی بهشت راهنمایی می گردند، بزرگان حاضر در اعراف رو به دوزخیان کرده و اشاره به واماندگان در اعراف می کنند و می گویند:
🌹أَهَٰؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمْتُمْ لَا يَنَالُهُمُ اللَّهُ بِرَحْمَةٍ ۚ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمْ وَلَا أَنتُمْ تَحْزَنُونَ.
آیا اینها، همانها هستند که (در دنیا) سوگند یاد می کردید خداوند، هرگز رحمتش را شامل حال آنها نخواهد کرد؟! (ولى خداوند بخاطر ایمان و کارهاى نیکشان، آنها را بخشید. هم اکنون به آنها گفته مى شود) داخل بهشت شوید، که نه ترسى بر شماست و نه اندوهگین مى شوید. ۴۹ اعراف.
◾ مومنان ضعیف الایمان، چون نه آنچنان باایمان هستند که صفشان از صف گنهکاران جدا باشد، و نه آنچنان بی قید و گنهکار هستند که در کنار مجرمان قرار گیرند، لذا هنگام انجام کار نیک مثلا خواندن نماز یا انفاق، یا رعایت حجاب، مورد تمسخر دشمنان و حسودان و بدخواهان قرار می گیرند و گنهکاران تلاش می کنند با این استهزاء، مومنین ضعیف الایمان را بسوی خود بکشانند و از آن ذره ای کار نیک هم که آنان انجام می دهند منحرفشان کنند. ولی در قیامت، با تلاش بی وقفهء پیشوایانشان و البته اضطراب و نگرانی وصف ناپذیر خودشان، بالاخره به بهشت راه پیدا میکنند.
احتمالا نه به طبقات بالای بهشت. خدا می داند و ما نمی دانیم.
◾ 👈 تصور نکنیم آسان است. اگر واقعا بدانیم اصحاب اعراف، این مومنان بدبخت چقدر زجر می کشند و چقدر در مقابل پیشوایان، خجالت زده میشوند تا به بهشت راه پیدا کنند، قطعا ایمان خود را ارتقاء می دهیم تا مبادا اهل اعراف شویم.
/ادامه فردا إن شاءالله/
گروهبندی مردمان در قیامت ۵ از ۶
در پیغامهای قرآنی روزهای گذشته در بارهء اصحاب اعراف خواندیم. مومنان ضعیف الایمانی که با تلاش بی وقفهء پیشوایان و امامان، سرانجام پس از پشت سر گذاشتن دلهره و اضطراب بلاتکلیفی، و شرمندگی، و افسوس و آه به بهشت راه پیدا می کنند.
👈 سپس میان بهشتیان و جهنمیان گفتگویی صورت می گیرد:
🌹🌹وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ ۚ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ.
و دوزخیان، بهشتیان را صدا مى زنند که: مقدارى آب، یا از آنچه خدا به شما روزى داده، به ما ببخشید. آنها (در پاسخ) مى گویند: خداوند اینها را بر کافران حرام کرده است. ۵۰ اعراف.
تفسیر: نعمتهاى بهشتى بر دوزخیان حرام است.
◾ خود این گفتگو، مجازاتی بزرگ است براى دوزخیان.
👈 اما چرا نعمتهای بهشتیان بر جهنمیان حرام است؟
🌹الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ.
(آنان) کسانی (هستند) که دین و آیین خود را به سرگرمى و بازیچه گرفتند. و زندگى دنیا آنانرا مغرور ساخت. امروز ما آنها را فراموش مى کنیم، همانگونه که آنها دیدار چنین روزى را فراموش کردند و آیات ما را انکار مى نمودند. ۵۱ اعراف.
◾ این انحرافات و فراموشکاریها سبب شد که آنها در لجنزار شهوات فرو روند، همه چیز حتى رستاخیز را به دست فراموشى بسپارند و گفتار پیامبران و آیات الهى را انکار کنند، لذا به دنبال آن اضافه مى فرماید: امروز هم ما آنها را فراموش خواهیم کرد، همانگونه که آنها لقاى چنین روزى را فراموش کردند.
👈 در حقیقت، نخستین مرحلهء گمراهى و انحراف آنست که انسان مسائل سرنوشت ساز خود را جدى نگیرد و با آنها بعنوان یک سرگرمى و بازیچه رفتار کند، این موضوع سرانجام به کفر مطلق و انکار همهء حقایق منتهى مى شود.
/ششمین و آخرین پیغام، فردا إن شاءالله/
🍃🌸 امشب، دوست عزیزی گفت:
همیشه جبران کردن، راه حل نیست.
گاهی برای حل اختلافات باید حرف زد، باید گفت و باید سوء تفاهمها را برطرف کرد.
گروهبندی مردمان در قیامت ۶ از ۶
👈 در پیغامهای شش روز گذشته خواندیم مردمان در قیامت به ۴ گروه تقسیم میشوند:
اصحاب شقاوتمند.
اصحاب اعراف که مومنین ضعیف الایمان هستند.
اصحاب یمین که همیشه زیاد بوده اند.
و السابقون السابقون که در صدر اسلام زیاد بوده اند اما در نسلهای بعدی و نسل حاضر کم هستند.
👈 اما جایگاهشان:
🌹🌹يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ
تو اى نفس مطمئن! ۲۷
🌹ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً. ۲۸
بسوى پروردگارت بازگرد در حالیکه هم تو از او خشنودى و هم او از تو خشنود است.
🌹فَادْخُلِي فِي عِبَادِي.
پس در سلک بندگان (خالص) من در آى. ۲۹
🌹وَادْخُلِي جَنَّتِي.
و در بهشتم وارد شو. ۳۰ فجر.
تفسیر: دعوت مستقیم پروردگار، از نفوسى که در پرتو ایمان به حالت اطمینان و آرامش رسیده اند.
دعوتى که آمیخته با رضایت طرفین است.
و به دنبال آن، تاج افتخار عبودیت را بر سر او نهادن، و به لباس بندگى مفتخرش کردن، و در سلک خاصان درگاه، او را جاى دادن.
✅ و سپس، دعوت از او براى ورود در بهشت، آن هم با تعبیر بهشت من.
به این معنی که میزبان این میهمانى، تنها و تنها ذات اقدس اوست، عجب دعوتى! عجب میزبانى! و عجب میهمانى!
👈 تعبیر به مُطْمَئِنَّة اشاره به آرامشى است که در پرتو ایمان پیدا و حاصل شده (أَلا بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ).
چنین نفسى، هم اطمینان به وعده هاى الهى دارد، هم به راه و روشى که برگزیده، مطمئن است، هم در اقبال دنیا و هم در ادبار دنیا، در طوفانها، در حوادث و بلاها، آرام است. چنین نفسی همیشه آرام است.
چنین نفسی آنزمان که با مرگ و مبعوث شدن در قیامت، همه بسوی خدا باز می گردند، آرام و مسرور است چون هم او از خدا راضی است و هم خدا از او رضایت دارد.
✅ او از خدا راضی است (راضِیَه)، بخاطر اینکه تمام وعده هاى پاداش الهى را بیش از آنچه تصور مى توان کرد، قرین واقعیت مى بیند، و آنچنان فضل و رحمت خدا شامل حال او مى گردد که یک پارچه رضا و خشنودى مى شود.
و خدا از او راضی است (مَرْضِیَة)، بخاطر اینکه ایمان و عمل صالح او مورد قبول و رضاى دوست واقع شده.
چنین بنده اى، حقیقت عبودیت را که گذشتن از همه چیز در طریق معبود است دریافته، و مسلماً جائى جز بهشت خدا براى او نیست.
و بهشت من که فقط یکبار در قرآن ذکر شده، اوج پاداش است که همان رضایت خداست.
💚 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین.
🌺 در روایت مهمی از آقا امام صادق نقل شده یکى از یاران ایشان پرسید: آیا ممکن است مؤمن از قبض روحش ناراضى باشد؟!
فرمودند: نه. بخدا سوگند هنگامیکه فرشتهء مرگ براى قبض روح مومن مى آید، او اظهار ناراحتى مى کند، فرشتهء مرگ مى گوید اى ولىّ خدا ناراحت نباش، سوگند به آن کسیکه محمد را مبعوث کرده، من بر تو از پدر مهربان ترم، درست چشم هایت را بگشا و ببین.
او نگاه مى کند، رسول خدا، امیر مؤمنان، فاطمهء زهرا، و امام حسن و امام حسین و امامان از ذریه او را مى بیند. فرشته به او مى گوید: نگاه کن این رسول خدا و امیر مؤمنان و فاطمه و حسن و حسین و امامان، دوستان تواند.
او چشمانش را باز مى کند و نگاه مى کند، ناگهان گوینده اى از سوى پروردگار بزرگ ندا مى دهد:
🌹یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ: اى کسیکه به محمد و خاندانش اطمینان داشتى! بسوى پروردگارت بازگرد، در حالیکه تو، به ولایت آنها راضى هستى، و او با ثوابش از تو خشنود است، داخل در میان بندگانم یعنى محمد و اهل بیتش شو و در بهشتم وارد شو.
در این هنگام چیزى براى انسان محبوب تر از آن نیست که هر چه زودتر روحش از تن جدا شود و به این منادى بپیوندد.
اصول کافى، ج ۳، حدیث ۲.