🌹🌹 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ........
بخوان به نام پروردگارت که (جهان را) آفرید، و انسان را از خون بسته خلق کرد. بخوان که پروردگارت (از همه) بالاتر است. همان کسیکه بوسیلهء قلم، تعلیم نمود و به انسان آنچه را نمی دانست آموخت. ۱ تا ۵ علق.
تفسیر: پنج آیهء اول، اولین آیاتی است که بر پیامبر بزرگوار اسلام نازل شد. خداوند در اولین سخن از آخرین کلامش به بشر، ابتدا به او فرمان می دهد که همیشه به یاد و ذکر خدا باشد.
🍃 (بخوان به نام پروردگارت).
👈 چگونه بخواند پیامبری که سواد ندارد و أمی است؟
🔹 پاسخ: اگر خداوند اراده فرمود که پیامبر بزرگوار اسلام سواد ظاهری نداشته باشند به این دلیل بود و هست که کسی نتواند ایشان را متهم کند به اینکه آنچه میفرماید، کلام خدا و وحی مُنزل نیست.
وگرنه عالمترین عالمان، پیامبر عظیم الشان اسلام است و اینکه خداوند میفرماید بخوان به نام پروردگارت، یعنی همهء علم هستی را بخوان. لذا قلم و تعلیم را بعد از خواندن به رسول گرامی اسلام فرموده است، چون ایشان برای خواندن عالم هستی نیازی به تعلیم نداشته اند.
🍃 و دومین مطلب، یادآوری خلقت انسان از عدم و هیچ است که مبادا مغرور شود.
🍃 و سومین مطلب، جایگاه علم و قلم است. و مراد از اینکه فرموده و به انسان آنچه را نمیدانست آموخت یعنی همهء علمها از خداست و هیچ انسانی بدون اراده و اذن الهی نمیتواند به هیچ علمی دست پیدا کند.
علم بعد از ایمان یعنی انسان پس از ایمان به خدا، باید مدام در حال علم اندوزی باشد و قلم او بر اساس کلام خدا در فعالیت و تحرک.
👈 انسان اگر خود را بی نیاز از خدا ببیند، طغیان میکند. اما اگر در سایهء ایمان به خدا و تعالیم آسمانی قرار بگیرد، هرگز خود را بی نیاز از خدا و پیشوایان دینی نخواهد دانست.
👈 در آیات بعدی، که پس از علنی شدن دعوت پیامبر نازل شده، خداوند مشخصات فرد طغیانگر را بیان می فرماید:
🌹كَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَىٰ...
چنین نیست (که شما مى پندارید) به یقین انسان طغیان مى کند،
از اینکه خود را بی نیاز ببیند. ۶ و ۷ علق.
👈 اما بدانیم:
🌹إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ الرُّجْعَىٰ.
و به یقین بازگشت (همه) بسوى پروردگار توست. ۸ علق.
👈 اعمال فرد طغیانگر چيست؟ چگونه میتوان او را شناخت؟
🌹أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَىٰ...
به من خبر ده کسیکه نهى مى کند،
بنده اى را که نماز مى خواند.
به من خبر ده اگر او (بنده ای که نماز میخواند ) به راه هدایت باشد،
یا (مردم را) به تقوا فرمان دهد (آیا نهى او سزاوار است)؟! ۹ تا ۱۲ علق.
👈 پس، طغیانگر، دیگران را از نماز و هدایت بسوی تقوا باز می دارد و وقتی طغیانگر، فرد نمازخوانی را که به مردم فرمان تقوا میدهد، از اینکار نهی کند، عملا باعث انحراف مردم از صراط مستقیم شده.
👈 پس مستحق مجازات الهی میشود:
🌹أَرَأَيْتَ إِن كَذَّبَ وَتَوَلَّىٰ.
به من خبر ده اگر (این طغیانگر) حق را انکار کند و از آن روى گردان شود (آیا مستحق مجازات الهى نیست)؟!
آیا ندانست که خداوند ( او را ) مى بیند؟! ۱۳ و ۱۴ علق.
👈 آنگاه از مجازات فرد طغیانگر فرموده است:
🌹كَلَّا لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ....
چنان نیست (که او مى پندارد)، اگر دست از کار خود برندارد، ناصیه اش ( موى پیش سرش) را گرفته (و به سوى عذاب) مى کشانیم.
ناصیهء سر همان دروغگوى خطا کار را!
سپس هر که را مى خواهد صدا بزند!
ما هم بزودى مأموران دوزخ را صدا مى زنیم. ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ علق.
⚫ 👈 ابوجهل، پیامبر را از نماز و دعوت بسوی پروردگار، منع می کرد، و در پی عمل زشت او که می خواست پای خود را هنگامیکه پیامبر در سجده بود، بر گردن ایشان گذارد، این آیات نازل شد.
مجمع البیان، ج۱۰، ص۵۱۵.
و فرموده اگر از کار خود دست برندارد، یعنی اگر توبه نکند، مجازات او این خواهد بود که موهای جلوی سرش را گرفته و او را با حقارت و ذلت، بسوی دوزخ می کشانند.
■■ در روایتی نقل شده: این عذاب برای ابوجهل در دنیا هم واقع شد. آنزمان که در جنگ بدر، ابن مسعود، سر او را با تحقیر از بدن جدا کرد و موهای جلوی سرش را گرفته و روی زمین می کشید و نزد پیامبر می برد. پیش از آن ابن مسعود، داوطلب شد تا به فرمان پیامبر، به میان کفار قریش رود و سورهء الرحمن را تلاوت کند. وقتی سوره را تلاوت می کند، ابوجهل چنان در گوش او سیلی میزد که گوشش پاره شده و خون می آید. پیامبر از این واقعه بسیار اندوهگین میشوند.
تفسیر فخر رازی، ج۳۲، ص۲۳.
✅ آخرین آیه، سجده واجب دارد لذا از قید آن معذورم.
🌹🌹 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا،
هنگامیکه زمین شدیداً به لرزه درآید،
🌹وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا،
و زمین بارهاى سنگینش را خارج سازد،
🌹 وَقَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا.
و انسان مى گوید: زمین را چه مى شود (که این گونه مى لرزد)؟! ۱ تا ۳ زلزال.
تفسیر: منظور از زلزال در این آیه، هم میتواند صور اول و پایان جهان باشد، و هم میتواند صور دوم و آغار قیامت باشد.
اگر منظور نفخهء اول باشد، چنان زلزله ای واقع میشود که تمام کرهء زمین تکان میخورد، آنچنان شدید که هر آنچه درونش هست از معادن و گنجها و مواد مذاب، بیرون میریزد. و انسان، متعجب میشود از چنان تکان شدیدی.
اگر هم نفخهء دوم باشد که زمین، مردگان را از درون خود بیرون میریزد و آنها زنده میشوند و از تکان شدید زمین تعجب میکنند.
🍃 بهرحال قیامت هر کس با مرگ او آغاز میشود. چون با مرگ، تمام فرصتها برای حیات به پایان میرسد و ما میمانیم و اعمالمان و آثار اعمالمان که از خود به جا میگذاریم.
👈 زمین در قیامت سخن میگوید:
🌹يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا.
در آن روز زمین تمام خبرهایش را بازگو مى کند. ۴ زلزال.
در روز قیامت، زمین در بارهء هر اتفاقی که روی آن واقع شده سخن میگوید. از همهء خبرها، کارهای نیک، خیرخواهی ها، جنایتها، زشتیها.....
زمین بر تمام اعمال انسانها شهادت می دهد.
🌷 حضرت امیر علیه السلام فرموده اند:
در قسمتهای مختلف مساجد نماز بخوانید، زیرا هر قطعه از زمین، در روز قیامت برای کسیکه روی آن نماز خوانده گواهی می دهد.
بحارالانوار، ج۷۷، ص۳۸۴، حدیث ۵۹.
🌺 نه تنها مسجد شهادت میدهد که انسان در آن نماز خوانده بلکه جاهای مختلف مسجد هم شهادت میدهند.
👈 و در اینکه زمین چنین عمل شگفت انگیزی را انجام می دهد، شکی نیست:
🌹بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَىٰ لَهَا.
چرا که پروردگارت به آن وحى کرده است. ۵ زلزال.
👈 آنگاه از خروج انسانها از قبرهایشان فرموده است:
🌹يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ.
در آنروز مردم بصورت گروههاى پراکنده (از قبرها) خارج مى شوند تا اعمالشان به آنها نشان داده شود. ۶ زلزال.
👈 این خروج گروهی، یا بر اساس مذهبشان است، یا بر اساس منطقه ای که در آن ساکن بوده اند و دفن شده اند، یا گروهی با صورت شاد و زیبا، و گروهی غمگین و تیره و عبوس، یا هر امتی با پیامبر و پیشوایان خود، و یا اینکه مومنان در یک گروه و کافران در گروهی دیگر، که باز این دو گروه هم طبقه بندی و دسته بندی میشوند.
👈 و پس از خروج انسانها از قبرها:
🌹فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ.
پس هر کس هموزن ذرّه اى کار خیر انجام دهد آن را مى بیند. ۷
🌹وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ.
و هر کس هموزن ذرّه اى کار بد کرده آن را (نیز) مى بیند. ۸ زلزال.
••••••••••••••••••••
🌹 رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ
پروردگارا! ما صداى منادى (تو) را شنیدیم که به ایمان دعوت مى کرد که: به پروردگار خود، ایمان بیاورید. و ما ایمان آوردیم. پروردگارا! گناهان ما را ببخش. و بدیهاى ما را بپوشان. و ما را با نیکان (و در مسیر آنها) بمیران! ۱۹۳ آل عمران.
🌹🌹 وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ.......
و به خاطر بیاور بندگان ما ابراهیم و اسحاق و یعقوب را، صاحبان قدرت و بصیرت. و ما آنها را خالص گرداندیم که همان یادآوری سرای آخرت بود. ۴۵ د ۶ ص.
تفسیر: بندگی، نخستین توصیفی است که خداوند برای پیامبرانی که در این آیات از آنان یاد کرده، بیان فرموده است.
پس تنها با بندگی خدا میتوان به او نزدیک شد و در صف صالحان قرار گرفت.
💚 بندگی خدا یعنی وابستگی مطلق به او. یعنی در برابر ارادهء او، از خود اراده ای نداشته و تسلیم او باشیم و در همه حال سر بر فرمان او گذاریم. بندگی خدا یعنی بی نیازی و بی اعتنایی به غیر خدا و تنها چشم بر لطف او دوختن. بندگی خدا یعنی بدون او نتوانیم زندگی کنیم.
👈 و دو نیرویی که برای آن مردان بزرگ بیان فرموده، دست و چشم قوی است. یعنی نیروی کار و عمل، و نیروی درک و تشخیص و معرفت. پس بندهء مقرب خدا در سایهء ایمان به او، کسب علم و معرفت می کند (نه فقط علم ظاهری، بلکه تهذیب نفس و کسب مقام حکمت و دانش از سوی خدا)، و به این ترتیب دارای درک و تشخیص شده و با ارادهء قوی و تصمیم قاطع و با قدرت و شجاعانه حرکت می کند. در واقع منظور از دست و چشم قوی در این آیه، دست و چشم ظاهری نیست بلکه عملکرد صحیح بر پایهء ایمان و بر پایهء علم دین است، و این یعنی درک و معرفت الله.
چه بسا کسانیکه دارای سواد دینی هستند اما از معرفت دینی بی بهره. و کسانیکه سواد دینی کافی ندارند اما بطور کامل به معرفت الله رسیده و شجرهء طیبه اند برای خود و دیگران.
🔹🔹 ذکر یک نکته ضروری است و آن اینست که اگر در این آیات فقط از پیامبران و کسب معرفت از سوی آنان را بیان فرموده، به این معنی نیست که زنان در پیشگاه الهی نمیتوانند به این مقامهای بالا دست پیدا کنند. اصولا زنان بخاطر تفاوتهای فردی که با مردان دارند و محدودیت حضور آنان در متن جامعه بعنوان پیغمبر و رسالت سنگین او، نمیتوانند در جایگاه پیغمبران قرار بگیرند و رسالت آنان را بصورت حضور شبانه روزی در میان مردم انجام دهند. اما زنان، پا به پای مردان میتوانند به مقامات عالیه، و معرفت الله، و کشف و شهود دست پیدا کنند.
و چهارمین توصیف برای پیامبران، خلوصشان است که با یادآوری سرای آخرت حاصل میشود.
يعنی برای کسب خلوص، باید پیوسته به یاد جهان آخرت باشیم و پیوسته خود را برای آن آماده کنیم و به دیگران هم متذکر شویم.
👈 آنگاه جایگاه عظیم الشأن آنانرا در پیشگاه الهی وصف فرموده است:
🌹وَإِنَّهُمْ عِندَنَا لَمِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيَارِ.
و آنها نزد ما از برگزیدگان و نیکان بودند. ۴۷ ص.
👈 آنگاه از آیهء ۵۵ همین سوره جایگاه الطاغین را شرح فرموده است که إن شاءالله فردا می خوانیم.
🌹🌹 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَالْمُرْسَلَاتِ عُرْفًا........
سوگند به فرشتگانى که پى در پى فرستاده مى شوند، و آنها که همچون تندباد حرکت می کنند، و سوگند به آنها که (ابرها را) می گسترانند و آنها که جدا می کنند، و سوگند به آنها که آیات بیدارگر (الهی) را (به انبیاء) القا می کنند برای اتمام حجت یا انذار. (سوگند به همهء اینها)، که آنچه به شما (در بارهء قیامت) وعده داده میشود، واقع شدنی است. ۱ تا ۶ مرسلات.
تفسیر: القای وحی به پیامبران بصورت جمع آمده، در صورتیکه جبرئیل فقط یک فرد بوده. بخاطر اینست که گاهی گروههای عظیمی از فرشتگان، جبرئیل را همراهی می کرده اند.
✅ این سوگندهای پنجگانه تاکید است بر واقعهء عظیم پایان جهان و برپایی روز قیامت.
👈 آنگاه در آیات بعد، وقایع پایان جهان را فرموده است:
🌹فَإِذَا النُّجُومُ طُمِسَتْ.
در آن هنگام که ستارگان محو و تاریک شوند،
و آسمان از هم بشکافد،
و آن گاه که کوهها از جا کنده شوند. ۸ و ۹ و ۱۰ مرسلات.
👈 و آنگاه وقایع قیامت را بیان فرموده است:
🌹وَإِذَا الرُّسُلُ أُقِّتَتْ.
و در آن هنگام که براى پیامبران (به منظور اداى شهادت) تعیین وقت شود. ۱۱ مرسلات.
👈 روز قیامت، امت هر پیامبری پشت سر پیامبرشان می ایستند و پیامبرشان به نوبت بر اعمال آنها شهادت می دهند.
🍃 کاش آنروز، روی نگاه کردن به روی پیامبرمان را داشته باشیم. کاش بتوانیم به پیامبر بگوییم درست است که ما در عصر شما نبوده ایم، ولی طوری زندگی کردیم و آنطور به آیات کتاب آسمانیمان عمل نمودیم که گویی در عصر شما و مقابل دیدگان شما زیسته ایم. کاش بشود به ایشان بگوییم ما نگذاشتیم زحمات و رنجها و آلامی که شما برای رساندن آیات الهی به دست نسلهای بعدی از جمله نسل ما، کشیده اید هدر شود. کاش بتوانیم به ایشان بگوییم ما امانتداران لایقی بودیم برای حفاظت از دین اسلام.
👈 آنگاه در آیهء بعد به مسئلهء مهمی اشاره فرموده است:
🌹لِأَيِّ يَوْمٍ أُجِّلَتْ.
(این شهادت) براى چه روزى به تأخیر افتاده؟! ۱۲ مرسلات.
👈 برای:
🌹لِيَوْمِ الْفَصْلِ.
براى روزجدایى (حق از باطل). ۱۳ مرسلات.
👈 روز جدائى حق از باطل، جدائى صفوف مؤمنان از کافران، و نیکوکاران از بدکاران، و روز داورى مطلق حق دربارهء همگان.
👈 پس:
🌹وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ.
واى در آن روز بر تکذیب کنندگان. ۱۵ مرسلات.
👈 اما:
🌹أَلَمْ نُهْلِكِ الْأَوَّلِينَ.
آیا ما اقوام (مجرم) نخستین را هلاک نکردیم؟! ۱۶ مرسلات.
■ همچون قوم عاد، ثمود، قوم نوح، قوم لوط و قوم فرعون.
👈 این مجازات فقط مربوط به گذشتگان نیست:
🌹ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الْآخِرِينَ.
سپس دیگران را به دنبال آنها مى فرستیم.
■ اگر اقوام و نسلهای بعدی هم مانند گذشتگان عمل کنند، به هیچ وجه از مجازات و عذاب الهی در امان نخواهند بود.
👈 لذا در آیهء بعد هشدار داده است که:
🌹كَذَٰلِكَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِينَ.
(آرى) این گونه با مجرمان رفتار مى کنیم. ۱۸
🌹وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ.
واى در آن روز بر تکذیب کنندگان! ۱۹ مرسلات.
🌹🌹 وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ ۚ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ.......
(اى پیامبر!) هرگز گمان مبر که خدا، از آنچه ستمکاران انجام مى دهند، غافل است! (نه، بلکه کیفر) آنها را براى روزى که چشمها در آن (بخاطر ترس و وحشت) از حرکت باز مى ایستد تأخیر مى اندازد. در حالى که (در آن روز) گردنها را کشیده، سرها را بالا نگهداشته، حتّى پلک چشمهایشان (به سبب وحشت) از حرکت باز مى ماند. و دلهایشان (فرو مى ریزد. و از اندیشه و امید)، خالى مى گردد. ۴۲ و ۳ ابراهیم.
تفسیر: خداوند هرگز از ظالمان، غافل نیست، و اگر آنها را به فوریت مجازات نمی کند، بخاطر اینست که دنیا محل آزمایش و پرورش است و این بدون آزادی ممکن نیست. اما اگر ستمگران از این فرصتی که به آنها داده شده، بهره نگرفته و بسوی خدا بازنگردند، مجازاتشان در قیامت آنچنان وحشتناک خواهد بود که پلک چشمانشان از حرکت باز می ماند و دلهایشان از ترس، خالی میشود.
■ این مجازات کسانی است که روزی در دنیا، به همه چیز، مغرورانه و متکبرانه نگاه می کردند و حقیقت را به استهزاء می گرفتند، همانها که خود را عقل کل و دیگران را بی خرد، می انگاشتند. حالا از شدت ترس و وحشت از نتیجهء اعمالشان، حتی نمی توانند پلک بزنند.
👈 آنگاه در آیهء بعد، پرده از رسوایی و حقارت ظالمان در قیامت برمیدارد:
🌹وَأَنذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتِيهِمُ الْعَذَابُ فَيَقُولُ الَّذِينَ ظَلَمُوا رَبَّنَا أَخِّرْنَا إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ نُّجِبْ دَعْوَتَكَ وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ ۗ أَوَلَمْ تَكُونُوا أَقْسَمْتُم مِّن قَبْلُ مَا لَكُم مِّن زَوَالٍ.
و مردم رااز روزى که عذاب الهى به سراغشان مى آید، بترسان! آن روز که ستمکاران مى گویند: پروردگارا! مدت کوتاهى ما را مهلت ده، تا دعوت تو را بپذیریم و از پیامبران پیروى کنیم! (اما پاسخ مى شنوند که) مگر شما نبودید که پیش از این سوگند یاد کردید که زوال و فنایى براى شما نیست؟ ۴۴ ابراهیم.
👈■ غفلت از حق و حقیقت، چشمانشان را در دنیا به روی اینهمه فرصت و اسباب علل آگاهی و هدایت، میبندد.....اما در قیامت تشنهء مهلت کوتاهی برای جبران غفلتها هستند.
👈 و این سرزنش الهی ادامه دارد که:
🌹🌹وَسَكَنتُمْ فِي مَسَاكِنِ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ وَتَبَيَّنَ لَكُمْ كَيْفَ فَعَلْنَا بِهِمْ وَضَرَبْنَا لَكُمُ الْأَمْثَالَ.
شما در منازل (و کاخهاى) کسانیکه به خویشتن ستم کردند، ساکن شدید. و براى شما آشکار شد چگونه با آنان رفتار کردیم. و براى شما، مثالها (از سرگذشت پیشینیان) زدیم (باز هم بیدار نشدید)! ۴۵ ابراهیم.
👈 خداوند سبحان در این آیهء شریفه به عبرتهای مهمی اشاره فرموده است. عبرت از ستمکارانی که سرنگون شده اند، و عده ای دیگر از بندگان خدا وارثان آنان شده و در خانه های آنها ساکن شده اند. و بدون گرفتن عبرت از گذشتگانشان، مانند آنان ستمکاری می کنند.
•••••••••••••••••••
🌹 رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ.
پروردگارا! ما به خویشتن ستم کردیم. و اگر ما را نبخشى و بر ما رحم نکنى، به یقین از زیانکاران خواهیم بود. ۲۳ اعراف.
✅ سلام بهشتی:
🌹🌹وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ.
و خداوند به دارالسلام (سراى صلح و آرامش) دعوت مى کند. و هر که را بخواهد (و شایسته ببیند)، به راه راست هدایت مى نماید. ۲۵ یونس.
تفسیر: اصولاً بهشت، دار السلام است.
دنیا هم اگر تمام اصول شرافت و انسانیت در آن رعایت شود، دارالسلام خواهد شد، و فرامین خداوند، انسانها را به دارالسلام دعوت مى کند.
اما سلام بهشتی👇
🌸 گاه فرشتگان در بهشت به بهشتیان سلام می دهند 👇
🌹جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ ۖ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ.
باغهاى جاویدان بهشتى که همراه پدران و همسران و فرزندان صالحشان، وارد آن مى شوند. و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى گردند. ۲۳ رعد.
🌹سَلَامٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ.
( و مى گویند) سلام بر شما بخاطر صبر و استقامتتان! چه نیکوست سرانجام سراى جاویدان. ۲۴ رعد.
🌸 گاه، ساکنان اعراف، مومنان را صدا مى زنند و مى گویند 👇
🌹وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ ۚ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيمَاهُمْ ۚ وَنَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَن سَلَامٌ عَلَيْكُمْ ۚ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ.
و در میان آن دو ( بهشتیان و دوزخیان )، حجابى است. و بر اعراف مردانى هستند که هر یک از آن دو گروه را از چهره هایشان مى شناسند. و بهشتیان را صدا مى زنند که: سلام بر شما باد! اما داخل بهشت نمى شوند، در حالیکه امید آنرا دارند. ۴۶ اعراف.
🌸 گاه، بهشتیان به یکدیگر سلام می دهند 👇
🌹دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ ۚ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ.
گفتار (و دعاى) آنها در آنجا اینست که: خداوندا، منزهى تو! و تحیت آنها در آن جا سلام است و آخرین سخنشان اینست که: حمد و سپاس، مخصوصِ خداوندى است که پروردگار جهانیان است. ۱۰ یونس.
🌹وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ ۖ تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ.
و کسانى را که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، به باغهاى بهشتى وارد مى کنند. باغهایى که نهرها از پاى درختانش جارى است. به اذن پروردگارشان، جاودانه در آن مى مانند. و تحیت آنها در آن، سلام است. ۲۳ ابراهیم.
🌸 و گاه، به هنگام قبض روح، این سلام از ناحیهء فرشتگان مرگ به آنها نثار مى شود 👇
🌹الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ طَيِّبِينَ ۙ يَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ.
همان کسانیکه فرشتگان (مرگ) جانشان را مى گیرند در حالیکه پاک و پاکیزه اند. به آنها مى گویند: سلام بر شما! به پاداش آنچه انجام مى دادید، وارد بهشت شوید. ۳۲ نحل.
🌸 👈 👈 و بالاخره برتر و بالاتر از همهء اینها، سلام پروردگار است 👇
🌹سَلَامٌ قَوْلًا مِّن رَّبٍّ رَّحِيمٍ.
سلام (بر آنها)، سخنى است از سوى پروردگارى مهربان. ۵۸ یس.
🌹تَحِيَّتُهُمْ يَوْمَ يَلْقَوْنَهُ سَلَامٌ ۚ وَأَعَدَّ لَهُمْ أَجْرًا كَرِيمًا.
تحیت آنان در روزى که به لقاى او مى رسند سلام است. و براى آنها پاداش پرارزشى فراهم ساخته است. ۴۴ احزاب.
✅ 👈 👈 خلاصه اینکه در آنجا نه سخن لغوى شنیده مى شود، و نه کلام بیهوده اى 👇
🌹لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِيمًا.
در آنجا نه لغو و بیهوده اى مى شنوند نه سخنان گناه آلود. ۲۵
🌹إِلَّا قِيلًا سَلَامًا سَلَامًا.
تنها سخنى که مى شنوند سلام است، سلام. ۲۵ و ۶ واقعه.
💚 سلام بر خدا.
سلام بر پیامبران و برگزیدگان خدا.
سلام بر زنان و مردانی که پرچم توحید را برافراشته اند.
سلام بر شهیدان.
سلام بر شرافت و انسانیت.
و سلام بر تمام خوبیها.....
و سلام بر اباعبدالله الحسین.
🌹🌹لَّيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ ۗ مَن يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا.
(پاداشهاى الهى) به آرزوهاى شما و آرزوهاى اهل کتاب نیست. هر که عمل بدى انجام دهد، مطابق آن کیفر داده مى شود. و کسى را جز خدا، ولىَّ و یاور خود نخواهد یافت. ۱۲۳ نساء.
تفسیر: ارزش وجودى اشخاص و پاداش اعمال آنها هیچگونه ربطى به ادعاها و آرزوهاى آنها ندارد، بلکه تنها بستگى به ایمان و عملشان دارد.
👈 پس از نزول این آیه، بعضى از مسلمانان آنچنان در وحشت فرو رفتند که از ترس به گریه افتادند. زیرا مى دانستند انسان، خطاکار است و بالاخره ممکن است گناهانى از او سرزند، اگر بنا باشد هیچگونه عفو و بخششى در کار نباشد و کیفر همهء اعمال بد خود را ببیند کار، بسیار مشکل خواهد شد و لذا به پیامبر عرض کردند که این آیه چیزى براى ما باقى نگذارده است.
🌸 پیامبر فرمودند:
قسم به آن کسیکه جانم به دست اوست، مطلب همان است که در این آیه نازل شده، ولى این بشارت را به شما بدهم که موجب نزدیکى شما به خدا و تشویق به انجام کارهاى نیک گردد:
🔷 مصائبى که به شما مى رسد کفارهء گناهان شماست حتى خارى که در پاى شما مى رود.
نورالثقلین، ج۱، ص۵۵۳.
👈 در اینجا ممکن است کسانى از جملهء وَ لا یَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِیّاً وَ لا نَصیراً، به معنی هیچکس را سرپرست و یاور در برابر گناهان نمى بیند، چنین استدلال کنند که با وجود این جمله، مسئلهء شفاعت و مانند آن به کلى منتفى خواهد بود و آیه را دلیل نفى مطلق شفاعت بگیرند.
اما معنى شفاعت این نیست که شفیعان همانند پیامبران، امامان و صالحان، دستگاه مستقلى در برابر خداوند دارند، بلکه شفاعت آنها نیز به فرمان خداست و بدون اجازهء او، و شایستگى و لیاقت شفاعت شوندگان، هیچگاه اقدام به شفاعت نخواهند کرد.
بنابراین، شفاعت سرانجام به خدا باز مى گردد، و شعبه اى از ولایت، نصرت و کمک و یارى خداوند محسوب مى شود.
👈 و برای اطمینان خاطر مومنین بلافاصله مى فرماید:
🌹وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا.
و کسانیکه کار شایسته اى انجام دهند، خواه مرد باشند یا زن، در حالیکه ایمان داشته باشند، چنین کسانى داخل بهشت مى شوند. و کمترین ستمى به آنها نخواهد شد. ۱۲۴ نساء.
👈 نکتهء مهمی که در این آیه بیان شده اینست که عمل صالح به شرط ایمان مورد قبول است.
/ إن شاءالله هرروز ساعت ۱۶، یک پیغام قرآنی در کانال قرار می گیرد /
🌹🌹 وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا مَكَانَكُمْ أَنتُمْ وَشُرَكَاؤُكُمْ ۚ فَزَيَّلْنَا بَيْنَهُمْ ۖ وَقَالَ شُرَكَاؤُهُم مَّا كُنتُمْ إِيَّانَا تَعْبُدُونَ.....
(به خاطر بیاورید) روزى را که همهء آنها را جمع مى کنیم (همهء مردم را)، سپس به مشرکان مى گوئیم: شما و شریکهایتان(معبودهایتان)، در جاى خودتان باشید (تا به حسابتان رسیدگى شود)، سپس آنها را از هم جدا مى سازیم. و معبودهایشان (به آنها) مى گویند: شما (هرگز) ما را عبادت نمى کردید. (بلکه هوی و هوس خود را عبادت می کردید). ۲۸ یونس.
تفسیر: مشرکان، برای خدا شریک قائل هستند. اما خداوند، معبودان را شریک خود مشرکان عنوان کرده و می فرماید: شریکهایتان.
چون این شراکت، انتخاب خود مشرکان است. مثل اینکه مسئولی برای جایی یک مدیر انتخاب کند. این مدیر هر چه انجام دهد، آن مسئول هم که او را انتخاب کرده در آن شریک است.
👈 و از عابد و معبود، جداگانه سوال میشود.
■ از عابد سوال میکنند که شما چرا غیر از خدا را پرستیدید؟
■ و از معبود هم سوال میکنند که شما چرا پرستش شدید؟
👈 در تمام آیات، عابد و معبود، محکوم به دوزخ هستند چون معبودان از اینکه پرستش می شدند، باخبر هستند و اعتراضی نمی کنند.
👈 اما در این آیه، حساب عابدان و معبودانی که برای خود انتخاب کرده اند، جداست. چون، در این آیه، سخن از معبودانی است که از عبادت شدنشان، بیخبر هستند و هرگز دیگران را به پرستش خود دعوت و یا تشویق نمیکنند.
بنا به تفاسیر، این افراد، یا فرشتگان هستند و یا انسانهایی که دیگران آنها را همتای خدا قرار داده و پرستش میکنند.
و البته نه تنها از این پرستیده شدن، خوشحال نیستند بلکه خدا را گواه می گیرند که بیخبر بوده اند و گرنه جلوی این پرستش را می گرفتند.
👈 لذا میگویند:
🌹فَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ إِن كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَافِلِينَ.
همین بس که خدا میان ما و شما گواه باشد، که به یقین ما از عبادت شما بى خبر بودیم. ۲۹ یونس.
👈 بهرحال، همهء مردمان، چه کسانیکه بجای خداوند، دیگران را میپرستند، و چه کسانیکه برای پرستیده شدن انتخاب میشوند و باخبرند و چه آنها که از این پرستیده شدن بیخبرند..... و همه و همه، نتیجه و حقیقت اعمال خود را در قیامت مشاهده میکنند:
🌹هُنَالِكَ تَبْلُو كُلُّ نَفْسٍ مَّا أَسْلَفَتْ ۚ وَرُدُّوا إِلَى اللَّهِ مَوْلَاهُمُ الْحَقِّ ۖ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ.
در آنجا، هر کس عملى را که قبلاً انجام داده است، مى آزماید. و همگى بسوى خداوند یگانه که مولا و سرپرست حقیقى آنهاست بازگردانده مى شوند. و چیزهایى را که بدروغ همتاى خدا قرارداده بودند، از نظرشان گم و نابود مى شوند. ۳۰ یونس.
•••••••••••••••••••
🌹 وَقُل رَّبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِين، وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَن يَحْضُرُونِ.
و بگو: پروردگارا! از وسوسه هاى شیاطین به تو پناه مى برم،
و پروردگارا! از این که آنان نزد من حاضر شوند (نیز) به تو پناه مى برم. ۹۷ و ۸ مومنون.
👈 در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم، زمانیکه انسان محشور میشود، میگوید: جز ساعتی توقف نداشته است.
این تصور یا مربوط به مدت زمانی است که در دنیا بوده و یا مربوط است به مدت زمانیکه در برزخ بوده است.
🍃 اما تصور مومنین، این نیست. چون انسان باایمان، لحظات عمرش را در دنیا به بیهودگی نمیگذارند و از تمام ساعات عمرش بهرهء کافی در جهت تعالی میبرد، بهمین دلیل هرگز تصورش این نیست که ساعتی بیش در دنیا نبوده.
او حتی در عالم برزخ هم چون علم دارد و آگاهی، لذا پس از محشور شدن در قیامت، بخوبی میداند که مدت زمانی را در عالم برزخ بوده است:
🌹🌹 وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَيْرَ سَاعَةٍ ۚ كَذَٰلِكَ كَانُوا يُؤْفَكُونَ.
و روزى که قیامت برپا شود، مجرمان سوگند یاد مى کنند که جز ساعتى (در عالم برزخ) درنگ نکردند! (در گذشته نیز) اینگونه از درک حقیقت باز گردانده مى شدند. ۵۵ روم.
🌹 وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَالْإِيمَانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِي كِتَابِ اللَّهِ إِلَىٰ يَوْمِ الْبَعْثِ ۖ فَهَٰذَا يَوْمُ الْبَعْثِ وَلَٰكِنَّكُمْ كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ.
ولى کسانى که علم و ایمان به آنان داده شده مى گویند: شما به فرمان خدا تا روز قیامت (در عالم برزخ) درنگ کردید، و این روز رستاخیز است، اما شما نمى دانستید. ۵۶ روم.
👈 در نهایت بطور قطع، همان ستمکارانی که در دنیا بدون هیچ ملاحظه ای و بدون هیچ تاملی، به خود و به دیگران ستم میکنند، روز قیامت که نسبت به حقایق، چشم تیزبین پیدا میکنند، قطعا و حتما به عذرخواهی افتاده و امیدوارند بخشیده شوند!!!!!:
🌹 فَيَوْمَئِذٍ لَّا يَنفَعُ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَتُهُمْ وَلَا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ.
آنروز عذرخواهى ستمکاران سودى به حالشان ندارد، و آنها توانایى بر جلب رضایت پروردگار نمى یابند (و توبهء آنان پذیرفته نمى شود). ۵۷ روم.
* * * * * * * * * *
🌹 وَقُل رَّبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ.
و بگو: پروردگارا! مرا بیامرز و رحمت کن. و تو بهترین رحم کنندگانى. ۱۱۸ مومنون.
✅ تا فرصت داریم اولا توبه و عذرخواهی و جبران گناه کنیم و بعد از آن، ایمان خود را ارتقاء دهیم تا دوباره در دام گناه و خطا و اشتباه و فراموشی نیفتیم که از مسیر حق، منحرف نشویم و در مسیر غفلت قرار نگیریم.
🌹🌹إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا.
به یقین براى پرهیزگاران، نجات و رستگارى بزرگى است. ۳۱ نبأ
تفسیر: مَفاز به معنى رسیدن به خیر و نیکى توأم با سلامت است، و به معنى نجات و پیروزى است.
👈 پس از آن، به شرح این فوز و سعادت پرداخته، مى فرماید:
🌹حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا.
باغهایى سرسبز، و انواع انگورها. ۳۲ نبأ.
حَدائِق، جمع حدیقه به معنى باغ و بستان خرم، سرسبز و پر درخت است، که دیواری گرداگرد آن کشیده شده و از هر نظر محفوظ است.
و اینکه از میان تمام میوه ها روى انگور تکیه شده، بخاطر مزایاى فوق العاده اى است که این میوه در میان میوه ها دارد.
🍃 مواد غذائى آن بسیار نزدیک به شیر مادر است، دو برابر گوشت در بدن ایجاد حرارت مى کند. داراى خاصیت ضد سم، مفید براى تصفیهء خون، دفع رماتیسم، نقرس، و عامل مبارزه با افزایش آورهء خون است.
اضافه بر اینها، انگور اعصاب را تقویت کرده، تولید نشاط مى کند، و بخاطر داشتن انواع ویتامینها به انسان نیرو و توان مى بخشد.
اینها گوشه اى از آثار و خواص انگور است.
🌸 لذا در حدیثى از پیامبر بزرگوار اسلام مى خوانیم:
خَیْرُ فاکِهَتِکُمُ الْعِنَبُ:
بهترین میوهء شما انگور است.
این حدیث در منابع متعددی آمده از جمله در بحارالانوار، ج۵۹، ص۲۹۲.
👈 آنگاه، به همسران بهشتى که یکى دیگر از مواهب پرهیزگاران است اشاره کرده، مى فرماید:
🌹وَكَوَاعِبَ أَتْرَابًا.
و حوریانى بسیار جوان و همسن و سال. ۳۳ نبأ.
🔹 لازم به ذکر است، همسران باایمان که در دنیا کنار هم خوشبخت بوده و آرامش داشته اند، اولین انتخابشان در بهشت، همسر دنیایشان است.
👈 و در آیهء بعد، چهارمین نعمت بهشتى را که در انتظار پرهیزگاران است چنین شرح مى دهد:
🌹وَكَأْسًا دِهَاقًا.
و جامهایى لبریز و پیاپى (از شراب طهور). ۳۴ نبأ.
👈 و از آنجا که سخن از جام و شراب، تداعى معنى نامطلوب آنرا در دنیا مى کند، بلافاصله مى فرماید:
🌹لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا.
در آنجا نه سخن لغو و بیهوده اى مى شنوند و نه دروغى. ۳۵ نبأ.
🔹 شراب دنیا عقل را مى زداید، هوش را از سر مى برد، و انسان را به بیهوده گوئى و سخنان ناموزون وامى دارد، اما شراب طهور بهشتى، به انسان، روح، عقل و نور و صفا مى بخشد.
⚫ پس بذله گویی بیش از حد، لغو و بیهوده گویی، رعایت نکردن وقار و متانت که آثار مصرف شراب مست کننده در دنیاست، رفتارهای مناسبی نیستند. مراقب باشیم به این رفتارها گرفتار نشویم مانند کسیکه شراب مست کننده مصرف کرده.
به هر حال، یکى از مواهب بزرگ معنوى بهشتیان اینست که: در آنجا اثرى از دروغ پردازى ها، بیهوده گوئى ها، تهمت ها و افتراها، تکذیب حق، و توجیه باطل، و گفتگوهاى ناهنجارى که قلب پرهیزکاران را در این دنیا آزار مى دهد وجود نخواهد داشت.
👈 و در پایان ذکر این نعمتها به نعمت معنوى دیگرى اشاره مى کند که از همه بالاتر است، مى فرماید:
🌹جَزَاءً مِّن رَّبِّكَ عَطَاءً حِسَابًا.
این پاداشى است از سوى پروردگارت و عطیه اى است مطابق (اعمالشان). ۳۶ نبأ.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
🖤 تسلیت اربعین حسینی 🖤
🌹🌹وَمَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا....
هر که بعد از آشکار شدن هدایت براى او، با پیامبر مخالفت کند، و از راهى جز راه مؤمنان پیروى نماید، ما او را به همان سو که مى رود مى بریم. و به دوزخ داخل مى کنیم. و چه بد فرجامى است. ۱۱۵ نساء.
تفسیر:
🔹این آیات در بارهء کسانی است که با وجود اینکه خداوند راه هدایت را بوسیلهء پیامبر بزرگوار روشن فرمود، باز هم به بیراهه می روند.
🔹و در تفسیری دیگر آمده، در مورد کسانی هم هست که پس از آنکه از زشتی خلافی که انجام داده اند آگاه میشوند، بجای توبه و بازگشت، در پیروی از باطل، لجاجت می کنند. و حتی ممکن است از دین هم خارج شوند.
👈 یُشاقِق از مادهء شقاق، به معنى مخالفت آگاهانه، توأم با عداوت و دشمنى است.
🟩 منظور از سبیل المؤمنین، راه توحید، خداپرستى و اصل اسلام است. همان مسیری که قرآن، پیامبر و اهل بیت، روشن کرده اند. اگر مومنی برنامه ای یا نظری یا حکمی صادر کند که در قرآن و سنت، بطور مشخص به آن اشاره نشده، نمیتوان به آن گفت سبیل المومنین و مخالفت با آن، مخالفت با سبیل المومنین نیست. صرفاً یک مخالفت سلیقه ای می باشد. آنجایی مخالفت جایز نیست که، برنامه و حکم صادره، در قرآن و سنت کاملا مشخص و روشن است.
💚 مثلا برگزاری مراسم سوگواری برای امام حسین.
گریه بر امام حسین علیه السلام و بزرگداشت عاشورای حسینی، به منظور احیاء دین و قرآن است. و بسیار از طرف معصومین، به این امر سفارش شده ایم. برنامه هایی که در این رابطه وجود دارد، سبیل المومنین است مانند پیاده روی اربعین.
یا موضعگیری در برابر دشمنان که بطور واضح و روشن برای مومنین مشخص شده، که سبیل المومنین است و اگر کسی با آن مخالف کند، با راه و طریقی مخالفت کرده که از سوی خداوند سبحان روشن شده است ( دقت کنیم ).
◾ اما در مورد سرنوشت مخالفان سبیل المومنین فرموده است: عاقبت شوم در این جهان و همچنین عاقبت دردناک در آن جهان دارند 👇👇
👈 در این جهان همانطور که قرآن مى فرماید: روز به روز در مسیر غلط خود راسخ تر مى شوند و زاویهء انحراف آنها از جادهء حق، با پیشروى در بیراهه، بیشتر مى گردد و این سرنوشتى است که خود آنها براى خویشتن انتخاب کرده اند، و بنائى است که پایه گذارى آن بدست خودشان شده است، بنابراین هیچگونه ستمى دربارهء آنها به عمل نیامده.
■ و اینکه مى فرماید: نُوَلِّهِ ما تَوَلّى: ما او را به همان راه که مى رود مى کشانیم، اشاره به همین سلب توفیق معنوى، و عدم تشخیص حق و پیشروى در بیراهه است.
■ و آنجا که مى فرماید، نُصْلِهِ جَهَنَّم،َ اشاره به سرنوشت آنها در رستاخیز است.
👈 👈 در آیات بسیاری می خوانیم خداوند بر فهم و چشم و گوش گنهکاران، مهر باطل می زند.
به این معنی است که آنها فرصتهای زیادی را که در اختیارشان قرار می گیرد، با بی توجهی از دست می دهند و بطور طبیعی، فهم و شعور و چشم و گوششان در مقابل حق بسته میشود و سزاوار کنار گذاشتن میشوند.
🕌 آقا اباعبدالله فرموده اند:
یاَ یُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارِعوا فِى المَغانِمِ وَ لا تَحتَسِبوا بِمَعروفٍ لَم تَجعَلوا.
اى مردم در خوبىها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصتها شتاب نمایید و کار نیکى را که در انجامش شتاب نکردهاید، به حساب نیاورید.
ارشاد القلوب دیلمى، ص ۷۳.